Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Navigon 2110 Max *

1049 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 16 June 2008 - 09:14

NAVIGON Sverige
  • NAVIGON Sverige
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0

Tja Micke!

Jag kanske ska skaffa denna gps och har hört från flera nu att sladden gör att man måste sätta gps:n lite högre, men jag hade ingen aning om att det är en decimeter det rör sig om! Kan inte du lägga upp en bild så man kan se hur det ser ut.. jag hittar ingen bild på internet på 2110 max och laddkabeln i en bil...

:P

Nu är det ju inte rikgit en decimeter. När kontakten sitter i enheten är det ca 3cm som sticker ned på kontakten.

Mvh

Navigon

Postad 16 June 2008 - 11:00

Krillur
  • Krillur
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0
Jag retade mig också på det där med sladden på undersidan. Sladden sticker ut ca. 3cm undertill och eftersom vindrutan lutar så blir det längre upp på på vindrutan än 3 cm i alla fall..

Postad 16 June 2008 - 11:16

d96angl
  • d96angl
  • Användare

• 114 inlägg
  • 0
Till NAVIGON Sverige.

Köpte en 2110 Max i fredags och är i huvudsak nöjd. Finns dock två saker som jag skulle vilja fråga om.

1. Jag kör gasbil och skulle vilja ha alla gasstationer inlaggda i navigatorn. På www.fordonsgas.se (asc format) kan man ladda ner all koordinater till deras stationer (även om er support säger att de ska finnas som POI så gör de ej det) och då undrar jag hur jag importerar dessa koordinater i min 2110 Max?

2. Eftersom jag är bowlingspelare så skulle jag även vilja lägga in alla koordinater för bowlinghallar i Sverige (kan laddas från www.alltombowling.nu), dessa filer är dock i ov2, gpx eller csv format. Går dessa att importera i navigatorn?

3. Dessutom får jag programfel lite då och då när jag kopplar navigatorn till datorn via USB. Kan detta åtgärdas med en programvaruuppdatering? Fick navigatorn levererad med version 7.0.8.

Mvh
Andreas

Postad 16 June 2008 - 12:14

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3266 inlägg
  • 0

:(

Nu är det ju inte rikgit en decimeter. När kontakten sitter i enheten är det ca 3cm som sticker ned på kontakten.

Mvh

Navigon

Hur lyckas ni montera den bara någon com ovanför instrumentbrädan?
Jag kör Volvo V70 (nyare modellen) och sätter man den så långt ner så kommer navigatorn så långt ifrån att man inte når den (vindrutan lutar ju rätt mycket på dagens bilar).
Nu sitter den precis under backspegeln vilket inte alls är optimalt. Jag vill hellre ha den på själva intrumentpanelen ovanför luftutblåsen i mitten (ungefär som en helintegrerad GPS som fälls upp ur panelen) under sikten ut genom fönstret. Sugproppen fastnar ju bara i rutan (ej på panelen) så detta går inte.
Skulle behöva något som fastnar i utblågalret eller som kan fastna på den skrovliga panelen, alternativt samma som standardfästet, men längre arm.
Finns det alternativ? Det skulle egentligen räcka med en plasthållare utan arm som man bara kan fästa direkt på instrumentbrädan

Postad 16 June 2008 - 12:19

shapic
  • shapic
  • Beroende

• 1446 inlägg
  • 0

Jag kör Volvo V70 (nyare modellen) och sätter man den så långt ner så kommer navigatorn så långt ifrån att man inte når den (vindrutan lutar ju rätt mycket på dagens bilar).
Nu sitter den precis under backspegeln vilket inte alls är optimalt. Jag vill hellre ha den på själva intrumentpanelen ovanför luftutblåsen i mitten (ungefär som en helintegrerad GPS som fälls upp ur panelen) under sikten ut genom fönstret. Sugproppen fastnar ju bara i rutan (ej på panelen) så detta går inte.
Skulle behöva något som fastnar i utblågalret eller som kan fastna på den skrovliga panelen, alternativt samma som standardfästet, men längre arm.
Finns det alternativ? Det skulle egentligen räcka med en plasthållare utan arm som man bara kan fästa direkt på instrumentbrädan

Med dubbelhäftande tejp (stark) så borde du ju kunna fästa sugproppen på instrumentbrädan?

Postad 16 June 2008 - 12:44

d96angl
  • d96angl
  • Användare

• 114 inlägg
  • 0

Hej.

Kör själv en V70 årsmodell 2006. Inga problem att få den till den position du beskriver.
Testa justera skruvarna med leder som finns på fästet som levererardes med navigatorn.

Mvh
Andreas

Postad 16 June 2008 - 18:39

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3266 inlägg
  • 0

Hej.

Kör själv en V70 årsmodell 2006. Inga problem att få den till den position du beskriver.
Testa justera skruvarna med leder som finns på fästet som levererardes med navigatorn.

Mvh
Andreas

Men hur man än gör så får man en stor sugpropp på vindrutan. Hade ju varit bättre att fästa den på instrumentpanelen på något sätt. Den fastnar nästan på aluminiumlisten, men den är inte riktigt tillräckligt blank

Postad 16 June 2008 - 19:26

RedMarathon
  • RedMarathon
  • Veteran

• 1883 inlägg
  • 0
Nu har jag fått testa min 2110 Max i Frankrike.

Vid flygplatsen CDG terminal 2 så började showen. Åkte runt i 10 min tydligen en cirkulationsplats mitt i flygplatsterminalen. Den kunde inte lotsa ut mig var totalt värdelös i denna stund.

Tog efter ett tag en utfart som inte var enkelriktad och körde den i ungefär 10 min då Navigatorn vaknade till liv på nytt och började ge vettiga färdangivelser. Resan till Rouen vilket gick bara bra. Hittade även hotellet som jag sökte via POI. Från total flopp till en användbar navigator. Hela Normadiekusten flöt på bra.

Resan tillbaka till Paris, skulle lämna av bilen i Versailles gick bara utmärkt.

Att vägarna förändras snabbt i Europa speciellt Frankrike kunde ses av att rondeller saknades, troligen tillrättade med den nya uppdateringen som kommer i juli ????

Slutlig bedömning, minus; Svårt att backa tillbaka till ny sökning, man kommer nästan hela tiden till menyn on 2D/3D eller dag/natt. Knappen för retur borde varit mer lättåtkommlig. (Många svordommar över detta).
Att använda Navigatorn som hjälp som gående i en storstad som Paris kan inte rekommenderas fick ingen GPS position trots 15 min gående försökte även undvika höghusen. Av och till kunde det ta en stund innan GPS vaknade till liv trots inga större hinder som störde GPS signalen (gällde vid bilkörning).

Plus; när man väl lärt sig menyerna så är den väldigt lättanvänd. Att POI positionerna fungerade var ett stort plus.
Real veiw fungerde utmärkt, även röstanvisningarna. Mycket användbar i städerna i Frankrike (körde aldrig fel med navigatorn på).

I det stora hela en fungerade Navigator väldigt bra om man bortser fiaskot den visade upp på flygplatsen, men det är ju vid sådan tillfällen man skulle behöva den som bäst men den svek en helt och hållet.

Något att tänka på, väljer man en naturskön väg enligt navigatorn så räkna med att det kan vara en smal bonnväg och att det kan ta tid, men kör man en naturskön väg så skall man inte ha bråttomt.

Nästa test blir Italien i augusti.

Redigerat av RedMarathon, 17 June 2008 - 22:57.

Postad 16 June 2008 - 19:28

Kuenring
  • Kuenring
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0

Men hur man än gör så får man en stor sugpropp på vindrutan. Hade ju varit bättre att fästa den på instrumentpanelen på något sätt. Den fastnar nästan på aluminiumlisten, men den är inte riktigt tillräckligt blank

Hej,

varför inte titta på:
http://www.brodit.se/

Där finns också en ny hållare till 2110 max

Franz

Postad 16 June 2008 - 21:32

kalle2110
  • kalle2110
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Hej!

Köpte min första gps Navigon 2110 max för 2 veckor sedan. Vi har precis varit ute i Europa i 11 dagar och ca 350 mil. Den fungerade med snabba omräkningar av resväg m.m. Lane assistent underlättade även den väldigt mycket . Den var även lättanvänd men.... Allt var frid och fröjd tills vi kom till Paris när man verkligen behövde den. Vi hade en specifik adress som vi skulle till men när vi var några kvarterar bort segade den sig och hängde inte alls med, för att sedan helt plötsligt starta om. Snacka om dålig tajming. Prövade igen men samma sak hände igen. Ändrade till 2d och då hängde den med. Fick även problem när vi kom utanför Hamburg och valde POI:s längs resvägen. Hängde sig fullständigt. Fick stanna och nollställa den. Känns som den har för dålig prestanda. Det är min fösta gps så jag kanske ställer för höga krav på tekniken? Vad tror ni som har haft några?

Postad 16 June 2008 - 22:51

mickeborgholm
  • mickeborgholm
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Jo, jag kanske överdfrev några centimeter, men laddkablen är iallafall totalt värdelös, synd på en annars snygg navigator. Men en vinklad kontakt hade löst det hela, om någon här hittar en, så säg gärna till!

Nu till en annan sak jag upptäckt, välje man POI längs vägen så verkar den bara visa dom första 4-5 milen, finns det någon inställning för detta ?

/Micke

Postad 17 June 2008 - 18:26

d96angl
  • d96angl
  • Användare

• 114 inlägg
  • 0

Hej,

varför inte titta på:
http://www.brodit.se/

Där finns också en ny hållare till 2110 max

Franz

Hej Franz.

Det företaget är en grosist. Har du möjlighet att hänvisa till var en privatperson kan köpa deras utrustning och vad en hållar till en V70N skulle kunns kosta och vad jag förstått måste man köpa två fästen, ett för attt sätta fast i bilen samt en hållare för navigatorn som du skruvar fast i bilens hållar.

Mvh
Andreas

Postad 17 June 2008 - 19:41

Kuenring
  • Kuenring
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0

Hej Franz.

Det företaget är en grosist. Har du möjlighet att hänvisa till var en privatperson kan köpa deras utrustning och vad en hållar till en V70N skulle kunns kosta och vad jag förstått måste man köpa två fästen, ett för attt sätta fast i bilen samt en hållare för navigatorn som du skruvar fast i bilens hållar.

Mvh
Andreas

Hej

Volvohandlaren säljer säkert också hållarna, men där kostar det....

Här finns en återförsäljare: http://www.skyddet.nu/start.php

Men du måste först gå till Brodit under "bilar" och välja en "proclip" basenhet som du kan fästa
på instrumentpanelen på din V70 enl olika alternativ.
Sedan går du ner till "PNA" och väljer själva hållaren till 2110 max (du kan välja mellan två olika)
Skriv upp Art.nr. och fyll sedan i beställningen hos Skyddet.nu

Det blir några hundra kronor. Man kan säkert få en prisuppgift hos Skyddet.nu
Proclip kostar ca. 290.- Vet inte vad hållaren kostar, eftersom det är en ny modell.

hälsning

Franz

Redigerat av Kuenring, 17 June 2008 - 19:41.

Postad 17 June 2008 - 20:38

d96angl
  • d96angl
  • Användare

• 114 inlägg
  • 0

Hej

Men du måste först gå till Brodit under "bilar" och välja en "proclip" basenhet som du kan fästa
Sedan går du ner till "PNA" och väljer själva hållaren till 2110 max (du kan välja mellan två olika)

Proclip kostar ca. 290.- Vet inte vad hållaren kostar, eftersom det är en ny modell.

hälsning

Franz

Tack Franz.

FYI Volvohandlarna har inga fästen som ej är basserade på sugproppar.

Helt otroligt borde ju finnas en stor marknad för fästen av den typen.

//Andreas

Postad 17 June 2008 - 22:29

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3266 inlägg
  • 0

Tack Franz.

FYI Volvohandlarna har inga fästen som ej är basserade på sugproppar.

Helt otroligt borde ju finnas en stor marknad för fästen av den typen.

//Andreas

Perfekt, det är precis en sån här lösning jag är ute efter. Dock verkar man hamnar över 500kr vilket tyvärr är lite dyrt.

Jag provade själv en variant att skruva isär medföljande fäst och dra fast själva hållaren (utan arm) med stripes i fläkgallret i mitten. Jag fick inte riktigt till det, men det känns som det nästan går :blink:

Postad 17 June 2008 - 22:43

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3266 inlägg
  • 0

Hej

hälsning

Franz

Dustin Home säljer Proclip för 255kr. Dock hittar jag ingen Navigon hållare, bara garmin som kostar 135 kr (då är det bara en kulled, hållaren återanvänder man)

Postad 17 June 2008 - 22:49

Kuenring
  • Kuenring
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0

Dustin Home säljer Proclip för 255kr. Dock hittar jag ingen Navigon hållare, bara garmin som kostar 135 kr (då är det bara en kulled, hållaren återanvänder man)

Hej,

Jag måste korrigera.....
Skyddet.nu tar 195:- inkl moms för proclip enl deras websida.

/Franz

Postad 21 June 2008 - 12:12

Izze
  • Izze
  • Användare

• 103 inlägg
  • 0
Är det nån som vet ifall det är möjligt att få beräknad ankomstid att jobba mot lokal tid än GMT?

Nedan test där Navigon klarar sig bra :)
DN Test

Redigerat av Izze, 21 June 2008 - 12:12.

Postad 21 June 2008 - 15:04

Kuenring
  • Kuenring
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0

Nedan test där Navigon klarar sig bra :)
DN Test

De flesta så kallade test är ingenting att ha.
Dessutom vet man aldrig om någon av leverantörerna är inblandad.
Både riklig och riktig information får man bäst genom att studera olika forum.
Där finns nämligen en hel del seriösa människor som har ett specialintresse.
Eftersom GPS-navigation är inne nu, så finns också många tillverkare av sådana apparater
och flera av dessa kommer att försvinna. T ex ska Sony sluta sälja GPS i Europa.
Det är nog bäst att hålla sig till någon av de välkända märken.
Att en ny GPS är buggig får vi leva med, det är användaren som har blivit testare.
Förr eller senare kommer en fix och när vi blir nöjda så kommer en ny modell......
Tillverkarna hinner aldrig hårdtesta sina nya produkter, annars skulle utvecklingen bromsas upp.

Värre är att det finns tillverkare som inte är så noga med var "Europa börjar och slutar".

/Franz

Redigerat av Kuenring, 23 June 2008 - 18:57.

Postad 21 June 2008 - 19:00

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3266 inlägg
  • 0

Är det nån som vet ifall det är möjligt att få beräknad ankomstid att jobba mot lokal tid än GMT?

Nedan test där Navigon klarar sig bra ;)
DN Test

Min har alltid angett tiden lokalt.
Finns även ett test i senaste M3 då den får 8/10 (tillsammans med två andra, bl.a. 8110)

Postad 22 June 2008 - 10:24

Kuenring
  • Kuenring
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0

Min har alltid angett tiden lokalt.

som "e3henri" skriver skall lokal tid visas.
Själva GPS signalen sänds alltid i GTM-tid som räknas om till lokal tid.
Om man får en konstig visning av tiden, så kan det beror på att man startar navigationen innan
apparaten har fått någon Sat-fix.
Alltså först kontakt med satelliterna sedan kör man igång.

Somliga har fått visning av konstiga ankomsttider, men det tycks har blivit bättre
med den lilla uppdateringen (v 7.07)

Det kan också vara något problem med inställningen av den interna tiden som
ligger i systemet (Windows CE 5.0).
Men jag rekommenderar inte att gå in i systemet med tredje parts-program.

Oftast är en buggfix lösningen.

/Franz

Redigerat av Kuenring, 22 June 2008 - 10:25.

Postad 22 June 2008 - 13:30

Lakigbg
  • Lakigbg
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Hej,

Jag köpte mig en Navigon 2100 max i torsdags och körde runt lite med den och allt fungerade finfint, tills idag!!

Då försvann helt plötsligt signalen och nu hittar den ingen signal :s ...

Jag uppdaterade kartan osv precis som det står att man ska göra... eller det var uppenbarligen samma karta som redan fanns men jag visste inte detta just då...

Vad kan problemet vara??

Hoppas verkligen på ett svar då tanken är att jag senare ikväll ska börja min färd genom europa ;)

Redigerat av Lakigbg, 22 June 2008 - 13:31.

Postad 22 June 2008 - 14:45

NAVIGON Sverige
  • NAVIGON Sverige
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0
@ alla

På måndag släpps en uppdatering till 2110max på NAVIGON Fresh. Den tar hand om vissa datum/tid problem i vissa hårdvaror som har spökat med GPS fixen. Rekomenderas.

Har även lagt upp senaste testet som DN just gått ut med. 2110max samt 8110 vinner testet och är de endas testade maskinerna med topp betyget 5. http://www.dn.se/con...9/56/12/gps.pdf

Mvh

Navigon

Postad 22 June 2008 - 16:04

Davel
  • Davel
  • Amatör

• 50 inlägg
  • 0
Kan man, och isåfall enkelt beskrivet hur man gör för att lägga in egna POIS i Navigon 2110 MAX ??
Funderar på att köpa en sån, men det är viktigt att jag kan lägga in egna POIS, nerladdade från 3:e parts leverantör.

Redigerat av Davel, 22 June 2008 - 16:07.

Postad 22 June 2008 - 16:18

Izze
  • Izze
  • Användare

• 103 inlägg
  • 0

Kan man, och isåfall enkelt beskrivet hur man gör för att lägga in egna POIS i Navigon 2110 MAX ??
Funderar på att köpa en sån, men det är viktigt att jag kan lägga in egna POIS, nerladdade från 3:e parts leverantör.

Hehe, don't go there ;-)

2110 Max är en kalasprodukt, men lägga in egna POIs går inte.

Postad 22 June 2008 - 16:22

skräppa
  • skräppa
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0
Går det inte alls att lägga in,även om man kan spara koordinaterna?????

Postad 22 June 2008 - 16:30

Izze
  • Izze
  • Användare

• 103 inlägg
  • 0

Går det inte alls att lägga in,även om man kan spara koordinaterna?????

Du kika runt och spara/söka/routa adresser på
1. adress,
2. poi
3. eller via skrolla omkring på karta (då du kan se koordinaterna).

Men editera/lägga till egna POI går inte.

Det finns en editor (POI-Warner) för MN6 men inte för den nya MN7 som snurrar på 8110 och 2110 Max, .....än så länge.

Redigerat av Izze, 22 June 2008 - 16:31.

Postad 22 June 2008 - 21:47

Davel
  • Davel
  • Amatör

• 50 inlägg
  • 0
Vad synd, jaja då får man väl se sig om efter något annat fabrikat det finns säkert en uppsjö av GPS:er som klarar att hantera egeninlagda kordinater.

Postad 23 June 2008 - 12:59

DrJ
  • DrJ
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Och hur blev det med fartkamerorna? Sett lite frågor i tråden men ingen som nappat? Intresserad om det finns inbyggt vid leverans eller det är en tilläggstjänst precis som kartuppdateringar osv.

Postad 23 June 2008 - 13:18

Izze
  • Izze
  • Användare

• 103 inlägg
  • 0

Och hur blev det med fartkamerorna? Sett lite frågor i tråden men ingen som nappat? Intresserad om det finns inbyggt vid leverans eller det är en tilläggstjänst precis som kartuppdateringar osv.

Det är inbyggt vid leverans och om man nappar på 199:- för kartuppdateringen i 2år så ingår även uppdateringarna av dessa också.......av vad jag kan förstå.

Jag har bara testat fartkamerorna kring S-holm och upp till Sundsvall, men alla dessa verkade vara mappade vad jag kan se. Den visar kamerorna i båda rikningar, men varnar bara för dem som ligger i färdrikningen. Funkar fint vad jag kan se än så länge.

Postad 23 June 2008 - 17:21

Davel
  • Davel
  • Amatör

• 50 inlägg
  • 0
Det låter ju mycket positivt isåfall! Någon som kan dementera detta att det är så att man får med fartkamerauppdateringarna i det där priset 199kr?

Det är inbyggt vid leverans och om man nappar på 199:- för kartuppdateringen i 2år så ingår även uppdateringarna av dessa också.......av vad jag kan förstå.

Jag har bara testat fartkamerorna kring S-holm och upp till Sundsvall, men alla dessa verkade vara mappade vad jag kan se. Den visar kamerorna i båda rikningar, men varnar bara för dem som ligger i färdrikningen. Funkar fint vad jag kan se än så länge.

Postad 23 June 2008 - 18:50

Kuenring
  • Kuenring
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0

Det låter ju mycket positivt isåfall! Någon som kan dementera detta att det är så att man får med fartkamerauppdateringarna i det där priset 199kr?

jag tror knappast att det är så, men jag blir glad om jag har fel.
Navigon har till sina GPS med MN 6 - software ett abonnemang (fartkameror) för € 29.95 med
uppdatering varje månad under 1-års tid.
För närvarande finns inte något liknande till MN 7 som sitter i 2110 max
och Navigon är rätt tyst på den punkten.
Vi kan bara vänta och se vad som händer de närmaste veckorna.

/Franz

PS.: det finns en ny version 7.0.9 till 2110 max för nedladdning, men Navigons server
tycks ha problem.

Jag får kolla i morgon.

Redigerat av Kuenring, 23 June 2008 - 19:53.

Postad 24 June 2008 - 12:19

Izze
  • Izze
  • Användare

• 103 inlägg
  • 0

PS.: det finns en ny version 7.0.9 till 2110 max för nedladdning, men Navigons server
tycks ha problem.

Jag får kolla i morgon.

Får dom nån fart på servern?

Jag är sugen på att uppdatera :)

Postad 24 June 2008 - 13:35

Kuenring
  • Kuenring
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0

Får dom nån fart på servern?

Jag är sugen på att uppdatera :)

det härskar en viss förvirring när det gäller den här uppdateringen. Kollegor i Tyskland som har uppdaterat,
blev av med både favoriter och sparade rutter.
Tyska supporten menade att servern skulle egentligen inte skicka ut den här versionen.

Kanske skulle den komma samtidigt med uppdateringen av kartorna?? (min egen gissning)

Jag väntar i alla fall.

Kontentan: "Never change a running system"

/Franz

Redigerat av Kuenring, 24 June 2008 - 13:39.

Postad 24 June 2008 - 13:58

Izze
  • Izze
  • Användare

• 103 inlägg
  • 0
Hej Franz,

Okidok!

Jag har dock min lilla bugg med knas på ankomsttid som jag tror kan fixa sig med uppdateringen? Men den som väntar på nått gott ;-)

Hittade en intressant tysk länk nedan där de fått till QWERTY!!? Dock är min Tyska lite knagglig och så vet jag inte om jag vågar zappa min burk med denna 'hackde' version, kanske den blir Tysk efteråt? Dock har den 7.08 som kanske fixar mitt problem? Jag skulle även föredra QWERTY, men det är inget större problem som det är idag iofs.

Någon som vill vara försökskanin och rapportera resultat? :)

QWERTY 2110 MAX

EDIT: Uhhh, ser inte ut att vara en 7.08 utan en mobilenavigator.res som man kan köra mot en redan uppdaterad 7.08. Aldrig får man vara glad :-(

;-)

Redigerat av Izze, 24 June 2008 - 14:13.

Postad 24 June 2008 - 14:37

Kuenring
  • Kuenring
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0

Hittade en intressant tysk länk nedan där de fått till QWERTY!!? Dock är min Tyska lite knagglig och så vet jag inte om jag vågar zappa min burk med denna 'hackde' version, kanske den blir Tysk efteråt?

QWERTY 2110 MAX

EDIT: Uhhh, ser inte ut att vara en 7.08 utan en mobilenavigator.res som man kan köra mot en redan uppdaterad 7.08. Aldrig får man vara glad :-(

;-)

Hej Izze,

I den här tyska "QWERTY" programmeringen har man t ex flyttat bokstaven "X".
Jag själv är inte i behov att göra den här "förbättringen" men eftersom flera användare
saknar "QWERTY" layouten så får vi kanske se en sådan. Först gäller det väl att rätta till
viktigare funktioner.

/Franz

Postad 24 June 2008 - 16:29

RedMarathon
  • RedMarathon
  • Veteran

• 1883 inlägg
  • 0
Kan Mr Navigon svara på varför uppdateringens möjligheterna verkar vara lite "kalkonbetonade" just nu. När kan o vågar man ta hem de nyaste uppdateringarna????

Redigerat av RedMarathon, 24 June 2008 - 16:29.

Postad 24 June 2008 - 20:32

Kuenring
  • Kuenring
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0

Kan Mr Navigon svara på varför uppdateringens möjligheterna verkar vara lite "kalkonbetonade" just nu. När kan o vågar man ta hem de nyaste uppdateringarna????

Hej,

jag är inte Mr. Navigon, men kanske duger mitt svar.

Har du inga problem, så vänta några dagar.

Har du redan version 7.0.8 (senaste version i nyaste 2110 max) så fungerar uppdateringen till 7.0.9. utan krångel.

Navigon har ändrat mappstrukturen och du förlorar dina FAVORITER och sparade RUTTER
när du uppdaterar från 7.0.5 eller 7.0.7 till 7.0.9.

Men man kan sedan själv flytta dessa filer från ...Navigon\settings\routes och ...Navigon\settings\favorites
till de nya mapparna......Navigon\favorites resp Navigon\routes

GÖR FÖRST EN BACKUP AV DESSA FILER!

Enl. viss info ska uppdateringen ge följande:
snabbare Sat-fix....bättre autom. skifte mellan dag/natt visning.....justering av felaktid ankomsttid.

"Never change a running system"!

/Franz

Redigerat av Kuenring, 24 June 2008 - 20:41.

Postad 24 June 2008 - 23:10

shapic
  • shapic
  • Beroende

• 1446 inlägg
  • 0

Franz, du är grym! Jag tror jag talar för alla när jag säger att alla dina svar är väldigt uppskattade! Nej, du är inte Mr. Navigon, men du lär vara hans okände bror :)

Jobbar du för Navigon förresten? Ibland känns det lite så! Inget dåligt med det alltså, utan bara rent nyfiken...

Postad 25 June 2008 - 05:21

Kuenring
  • Kuenring
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0

Franz, du är grym! Jag tror jag talar för alla när jag säger att alla dina svar är väldigt uppskattade! Nej, du är inte Mr. Navigon, men du lär vara hans okände bror :)

Jobbar du för Navigon förresten? Ibland känns det lite så! Inget dåligt med det alltså, utan bara rent nyfiken...

Hej,

tack för visad uppskattning!
Jag jobbar inte för Navigon, men jag tycker om innovativa företag.
Det är bra att någon kommer med nya ideer och kämpar mot jättar som Garmin och TomTom.

Angående Mr. Navigon. Jag vet inte hur mycket stöd han får av Navigon när det gäller
att vara med i ett sådant forum. Företag brukar ogärna träda fram på det viset eftersom
det kan bli jobbigt.
Jag tycker han gör en bra insats....

hälsning

Franz

Redigerat av Kuenring, 25 June 2008 - 10:19.

Postad 25 June 2008 - 11:34

shapic
  • shapic
  • Beroende

• 1446 inlägg
  • 0
OK, idag fick jag nu min 2110 max och jag är riktigt nöjd än så länge efter att ha pillat på den i några timmar... :)

Dock har jag två frågor: Hur stänger man av enheten? ;) Alltså, hur stänger man av den helt, och inte bara på standby?

Och sen undrar jag också om någon av er brukar få gps-signal när ni sitter inomhus? Det får nämligen inte jag ... Dock fick jag det med mio c520 för några veckor sedan, med det är ett sirfstar III chip i den och den kanske är lite starkare?

EDIT: Såg nu att det kunde ta upp till 30 min innan man fick gps signal första gången, nu får jag signal inomhus B)

Redigerat av shapic, 25 June 2008 - 14:23.

Postad 25 June 2008 - 13:07

Izze
  • Izze
  • Användare

• 103 inlägg
  • 0

Hej,

Har du inga problem, så vänta några dagar.

Har du redan version 7.0.8 (senaste version i nyaste 2110 max) så fungerar uppdateringen till 7.0.9. utan krångel.

Navigon har ändrat mappstrukturen och du förlorar dina FAVORITER och sparade RUTTER
när du uppdaterar från 7.0.5 eller 7.0.7 till 7.0.9.

Men man kan sedan själv flytta dessa filer från ...Navigon\settings\routes och ...Navigon\settings\favorites
till de nya mapparna......Navigon\favorites resp Navigon\routes

GÖR FÖRST EN BACKUP AV DESSA FILER!

Enl. viss info ska uppdateringen ge följande:
snabbare Sat-fix....bättre autom. skifte mellan dag/natt visning.....justering av felaktid ankomsttid.

"Never change a running system"!

/Franz

Sorry, jag svalde betet och högg på uppdateringen :)

Jovisst, det ser ut som ankomstiden är bättre nu (d.v.s. den kan numera räkna ut korrekt lokal tid fråb GPS GMT), jippie!
Jag har tidigare sett att den automatiska natt/dag belysningen inte fungerat, men har ännu inte hunnit testat om det är fixat ännu (kanske ikväll?).
Långsam sat-fix har jag inte direkt lidigt av tidigare och har inga kommentarer om.
Dock kom en liten ny bugg fram, d.v.s. för en påslagen 2110 när man stoppar in USB-kabeln som i sin tur är ansluten till en PC blir burken lite sur. Dock löses detta genom att man slår av burken innan man kopplar in den i PCn...och sedan slår på den. Inga större bekymmer.
En annan är att extrapoleringen av körd stäcka i tunnel (d.v.s ingen mottagen GPS signal) är mycket kortare, endast ett par sekunder. Förut var den ganska bra på att 'veta' ungefär vart man var i t.ex. söderledstunneln.
D.v.s. detta får man gärna justera tillbaka som det var på 7.07.

Annars är jag helt nöjd!

Redigerat av Izze, 25 June 2008 - 13:09.

Postad 25 June 2008 - 14:20

shapic
  • shapic
  • Beroende

• 1446 inlägg
  • 0

Dock kom en liten ny bugg fram, d.v.s. för en påslagen 2110 när man stoppar in USB-kabeln som i sin tur är ansluten till en PC blir burken lite sur. Dock löses detta genom att man slår av burken innan man kopplar in den i PCn...och sedan slår på den. Inga större bekymmer.

Hmm.. när jag stoppar i usb-kablen så får jag ett felmeddelandefönster där det står: "Fatal Application Error" och att Navigon.exe har utfört "an illegal action" och måste stängas ned... Men, jag trycker bara på "ok" och så funakr allt som det ska igen, symbolen med datorn och gpsen kommer fram.. skum bugg dock!

Ska uppdatera till 7.0.9 nu, från 7.0.8. Hoppas det går bra... :)

Postad 25 June 2008 - 14:30

Izze
  • Izze
  • Användare

• 103 inlägg
  • 0

Hmm.. när jag stoppar i usb-kablen så får jag ett felmeddelandefönster där det står: "Fatal Application Error" och att Navigon.exe har utfört "an illegal action" och måste stängas ned... Men, jag trycker bara på "ok" och så funakr allt som det ska igen, symbolen med datorn och gpsen kommer fram.. skum bugg dock!

Ska uppdatera till 7.0.9 nu, från 7.0.8. Hoppas det går bra... :)

Exakt den buggen jag fick (och sisådär beskrev) när jag gick från 7.07 till 7.09. Du slipper även meddelandet om du slår på gpsen efter att du anslutit den via USB.

Postad 25 June 2008 - 14:45

shapic
  • shapic
  • Beroende

• 1446 inlägg
  • 0
Nu blir jag tokig... navigon.se säger att min voucher-kod är ogiltig... Någon som haft det problemet?

EDIT: Löste sig.. jag som försökte lösa in den på fel Voucher-sida bara..

Redigerat av shapic, 25 June 2008 - 15:15.

Postad 25 June 2008 - 21:45

discomega
  • discomega
  • Forumräv

• 715 inlägg
  • 0

Hej Izze!

Det var trevligt att höra! Hoppas du är nöjd med ditt val av navigator.

I skrivande stund finns ingen USA karta tillgänglig till 2110max. Men historiskt så har det släppts till övriga produkter. Dessvärre är efterfrågan mikroskopisk och därför brukar det inte vara på högsta prioritet att ta fram.

Så jag vågar inte ge dig ett exakt svar. Men tidigare modeller har USA karta dykt upp till.

Mvh

Navigon

Hej,

Om man tittar på usa versionen så har ju den USA karta. Då borde väl det redan finnas för att även kunna läggas in i våran EU version? http://www.bestbuy.c...d=1208562386398

Postad 26 June 2008 - 11:23

Kuenring
  • Kuenring
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0

Hej,

Om man tittar på usa versionen så har ju den USA karta. Då borde väl det redan finnas för att även kunna läggas in i våran EU version? http://www.bestbuy.c...d=1208562386398

Hej,

jag har för mig att 2110 max levereras i USA med MN 6.5 (och updates).
Antagligen är Navigon inte klara med några USA kartor för MN 7.0 som ligger i maxen.

Varför inte hyra en GPS i USA om man inte stannar för länge där?

/Franz

Redigerat av Kuenring, 26 June 2008 - 11:47.

Postad 26 June 2008 - 12:14

Hilken
  • Hilken
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Dum fråga nu kanske men vad är skillnaden mellan 2110 Max och 2100 Max??

Redigerat av Hilken, 26 June 2008 - 12:14.

Postad 26 June 2008 - 12:44

Kuenring
  • Kuenring
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0

Dum fråga nu kanske men vad är skillnaden mellan 2110 Max och 2100 Max??

Hej,

2100 max leveras med regional karta.
För Sverige betyder det: Sverige, Danmark, Norge och Finland

2110 max kommer däremot med 39 länder (Europa) installerad.

Läs gärna mera här:
http://www.navigon.com/site/se/sv

/Franz

Postad 26 June 2008 - 13:57

RedMarathon
  • RedMarathon
  • Veteran

• 1883 inlägg
  • 0
Jag riktade inte frågan direkt till dig Kuenring utan menade Navigon Sverige.

Men Kuenring Du skall ändå ha ett stort tack för din utmärkta förklaring till vad som gäller för den nya uppdateringen!!

Jag tycker att min navigator funkar bra, en fråga till någon som vet, om man inte är intresserad av det runt omkring så som ankomst tider utan bra vill har de senaste kart uppdateringarna hur skulle man då kunna gör för att endast få färska kartor???

Redigerat av RedMarathon, 26 June 2008 - 20:57.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.