Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Nokia N78 *

141 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Nokia N78 (Mobiltelefoner) 4 6,21 (13) Inga priser
1 relaterade trådar

Postad 19 september 2008 - 22:11

JoniX
  • JoniX
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0

Går också i tankarna på en N78, verkar vara en ganska bra efterträdare till min SE K610i ;)
Var inne på Expert (de har kampanj) idag och frågade om man kunde få öppet köp på telefonen, vilket man inte kunde... Vet att folk sagt att de lämnat tillbaka telefonen efter att de insett att de inte är nöjda, pga olika saker. Hur kan man göra det om man nu inte har Öppet köp? Är det internetsidor folk beställer från, tex Katshing osv?
Tacksam för svar, vore trevligt att få känna lite på telefonen så man verkligen blir nöjd, är ju ett inköp som ska hålla ett tag :rolleyes:

När man beställer på internet så har man 14 dagar på sig att ångra sitt köp. Fast jag vet inte vad som gäller, om det ska vara helt oanvänt då eller om man får ha använt produkten eller så.
"Distansavtalslagen" heter i alla fall det som ger en ångersrätten, om någon vill gräva djupare på vad som gäller om man använt produkten :P

Redigerat av JoniX, 19 september 2008 - 22:12.

Postad 19 september 2008 - 22:29

Pierrelu
  • Pierrelu
  • Användare

• 179 inlägg
  • 0

När man beställer på internet så har man 14 dagar på sig att ångra sitt köp. Fast jag vet inte vad som gäller, om det ska vara helt oanvänt då eller om man får ha använt produkten eller så.
"Distansavtalslagen" heter i alla fall det som ger en ångersrätten, om någon vill gräva djupare på vad som gäller om man använt produkten :rolleyes:

Kollade Katshing och visst är det så, 14 dagar och man får öppna kartong och testa telefonen med simkort. Dock "får du inte ha använt mobilen genom att t ex ringa, surfa, sms:a, ta bilder. Du får heller inte ha överfört eget material såsom ringsignaler, bilder och kontakter."
Hur man nu ska kunna låta bli detta på 14 dagar :P

Postad 20 september 2008 - 09:30

JoniX
  • JoniX
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Hmm.. jadu vad ska man annars göra med den i 14 dagar, sitta o titta "Ooh vilka fina menyer" :rolleyes:

Det kanske går att göra en fuling och fabriksnollställa telefonen på något vis med någon knappkombination eller så efter att man använt den.. fast det kanske är bedrägeri eller något, jag vet inte :P

Postad 20 september 2008 - 10:38

Pierrelu
  • Pierrelu
  • Användare

• 179 inlägg
  • 0

Hmm.. jadu vad ska man annars göra med den i 14 dagar, sitta o titta "Ooh vilka fina menyer" :angry:

Det kanske går att göra en fuling och fabriksnollställa telefonen på något vis med någon knappkombination eller så efter att man använt den.. fast det kanske är bedrägeri eller något, jag vet inte :angry:

Haha precis. Visserligen går det nog inte ut på att man ska kunna testa telefonen för att sedan konstatera att man inte riktigt är nöjd. Tror inte marknaden skulle fungera då...
Som du säger går det nog att göra fabriksinställningar på allt, men om man vågar chansa på att verkligen allt nollställs vet jag inte, + att det inte riktigt är regelrätt :/
I övrigt, är ni nöjda med telefonen? Har en fungerade telefon nu men den har något år på nacke nu, så något nytt vore kul :rolleyes: En S60 mobil (smartphone variant) är väll det jag är inne på, och den är ju inte allt för dyr om man jämför med SE och HTC's modeller. Sen kan den kanske inte allt heller, men jag är mest ute efter Wifi, lite musik, SMS/MMS, ringa, kanske ta någon bild och sånt. En sjysst kalender vore inte helt fel heller :P
Skriv gärna någon rad om vad du tycker om telefonen, vore jättetacksam för era tankar ;)

Postad 20 september 2008 - 20:38

JoniX
  • JoniX
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0

Haha precis. Visserligen går det nog inte ut på att man ska kunna testa telefonen för att sedan konstatera att man inte riktigt är nöjd. Tror inte marknaden skulle fungera då...

Jag vet inte faktiskt, den lagen är ju gjord som så att man ska kunna känna sig trygg när man handlar på distans, så att man ska kunna ångra efter att man testat och insett att det inte var en produkt man inte ville ha låter väl nästan lite rimligt. Men vad vet jag :)

F.ö. så funderar jag med på att beställa en N78 nu nästa vecka.. enda jag behöver fundera färdigt på är om det är så bra att köpa en telefon för 2700 när man ska ha med den på fysiskt arbete och så.. men jag vill ju å andra sidan ha någon rolig telefon ändå :/

Redigerat av JoniX, 20 september 2008 - 20:39.

Postad 21 september 2008 - 08:14

Pierrelu
  • Pierrelu
  • Användare

• 179 inlägg
  • 0
Ja, kanske. Men som sagt, måste ju få använda telefonen innan man kan yttra sig, annars är det ju som att kolla på bilder på internet ;) Är också sugen på att beställa en till slutet av veckan, men dumsnålheten sitter i... Brukar inte köpa telefoner "löst" utan köpa med abbonnemang. I slutet är det ju visserligen billigare att köpa dem löst :/

KIllbom: Du har inte skrivit någon Recension ännu? :)

Redigerat av Pierrelu, 21 september 2008 - 11:52.

Postad 21 september 2008 - 14:10

Unregisteredc9734b6c
  • Unregisteredc9734b6c
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Beställde denna igår för att ersätta min tre år gamla Nokia :) Blir nog bra!

Postad 21 september 2008 - 17:25

kakafoni
  • kakafoni
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Hallå igen, tack för svaren kring fm-radion!

Undrar nu följande som jag inte lyckats hitta i manualer eller forum:
* Map loader. Hur ser man vilka kartor som redan finns i telefonen? När jag öppnar den visar den ju vad som finns att ladda ner, hur mkt plats som finns etc, men inte vad som redan finns? (Det följer ju med x antal länder.) Sen undrar jag även vilket läge (masslagring eller pc-suite) som är bäst att använda för map loader, i den trycka manualen står det masslagring men startar man map loader säger den pc-suite... det kanske inte spelar någon roll? Iofs. klagar programmet på att det inte kan läsa licensinformation i pc-suite läget vilket den inte gör i masslagring.

* Musikspelaren: Hur får man den att minnas var den var i en låt medan telefonen är avstängd? Lyssnar på långa mixar och änsålänge har jag inte lyckats få den att komma ihåg var jag slutade lyssna när jag stängde av telefonen.

Tack på förhand till er som haft den länge nog för att kunna hjälpa :)

Redigerat av kakafoni, 21 september 2008 - 17:30.

Postad 21 september 2008 - 18:55

JoniX
  • JoniX
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
En liten fråga bara.. det är väl en personlig åsikt, men ni som sett dem på riktigt, vilken tycker ni är snyggast; den vita eller den bruna?

Jag har inte lyckats hitta något exempel av den vita, så jag har aldrig kunnat sett hur den ser ut i verkligheten :) Tycker den skulle verka för "skrikig" och inte lika diskret o fin som den bruna, men jag vet inte jag :P

Postad 21 september 2008 - 19:21

Pierrelu
  • Pierrelu
  • Användare

• 179 inlägg
  • 0

En liten fråga bara.. det är väl en personlig åsikt, men ni som sett dem på riktigt, vilken tycker ni är snyggast; den vita eller den bruna?

Jag har inte lyckats hitta något exempel av den vita, så jag har aldrig kunnat sett hur den ser ut i verkligheten :P Tycker den skulle verka för "skrikig" och inte lika diskret o fin som den bruna, men jag vet inte jag :D

Inne på Expert i Arvidsjaur fanns den med vit baksida som Demo. Tycker den var rätt snygg, och det verkar vara svårt att få tag i den bruna. Kan hålla med om att den kanske inte blir lika diskret, men jag tycker inte den vita såg så dum ut :D

Edit: Precis beställt en Nokia N78 med Vit baksida från Katshing :D Leverans om 1-3 dagar, ska bli riktigt kul att få känna ordentligt på den efter att varit SE människa till största del :)
För övrigt så verkar den med Brun baksida komma in den 20e Oktober som först, men jag tycker den vita var snygg :P
*Ledsen min trotjänare SE K610i, men nu kommer din ersättare* :P

JoniX: Angående fysiskt arbete, det finns ju "hård/silikonskal" som ska skydda, vet inte hur bra men kanske är något att kika på?

Redigerat av Pierrelu, 21 september 2008 - 21:16.

Postad 22 september 2008 - 05:38

JoniX
  • JoniX
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Hmm jag har varit i typ 4 affärer i både Söderhamn och Sundsvall, alla där hade bara den bruna :/ Så den verkar vanligare här då kanske :P

Ja jag har funderat på ett sånt skal, men hur bra är dem egentligen? Någon som testat? Tänkte utifall de är lite sådär halvbra.. det kanske läcker in lort/grus bakom dem så det ligger där inne o repar telefonen o sånt :/ Men ja, beställer jag nu så har jag ett par veckor på mig innan jag ska ut på praktik, så ett litet tag klarar jag mig :P

Så blir nog en N78 till veckan! Elgiganten verkar ha den bruna, fast frågan är om man ska våga beställa från dem (de verkar ha en hel del negativa omdömen från folk som beställt online från dem :))

Redigerat av JoniX, 22 september 2008 - 05:38.

Postad 22 september 2008 - 11:52

kakafoni
  • kakafoni
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Man kan även få batteriluckan i blått, men då måste man köpa skalet löst, t.ex. hos skalshop.se.

Redigerat av kakafoni, 22 september 2008 - 11:53.

Postad 22 september 2008 - 12:40

callehenry
  • callehenry
  • Användare

• 155 inlägg
  • 0
Hej!

Köpte min N78 i lördags på Expert, 2499 kr!

Fattar inte detta med GPS och A-GPS...

Kan man köpa program och använda den som en "vanlig" GPS eller måste man ta emot data från internet för att navigera? Fick ju med ett 90 dagars navigeringsgrejs men när det tar slut, vad händer då?

I övrigt, nöjd med telefonen förutom knapparna som sitter för tätt.

Postad 22 september 2008 - 16:06

JoniX
  • JoniX
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
NÅgot lokalt Expert eller? Lyx er som har ett Expert som är så billigt isåfall ;) Här kostar varje telefon i alla fall minst 1000kr mer än vad man kan hitta dem på internet på andra sidor för..

Angående GPS, A-GPS är något som snabbar upp tiden det tar att hitta sin position, och då tar den hjälp av mobilnätet genom att skicka lite internetdata till masterna. Det kostar ett par öre i trafikkostnad kanske, såvida man inte har gratis datatrafik från sin operatör. Men själva kartorna ligger på telefonen vad jag vet, så det är den enda internettrafiken som kommer att användas (och så går det ju såklart att slå av A-GPS om man vill ha det helt gratis).

Sen vad jag fattat för så får man prova på röstnavigering i 90 dagar. Sen att använda GPS:en för att se vart man är och titta på kartor och så är gratis. Så det enda som kostar är om man vill ha en röst som säger "Sväng höger" osv :)
Men sen är jag inte riktig säker på om man kan använda "tyst"/vanlig navigering efter det utan att betala, så någon annan får gärna svara på det.

Redigerat av JoniX, 22 september 2008 - 16:10.

Postad 22 september 2008 - 16:19

Pierrelu
  • Pierrelu
  • Användare

• 179 inlägg
  • 0

NÅgot lokalt Expert eller? Lyx er som har ett Expert som är så billigt isåfall :) Här kostar varje telefon i alla fall minst 1000kr mer än vad man kan hitta dem på internet på andra sidor för..

Expert har ett erbjudande nu, gäller t.o.m. 24 September. Killen jag snackade med på Expert blev tvungen att springa och fråga chefen om det som stod i annonsbladet stämde, för han fick upp ett annat pris i datorn :D
Jag gav 2638 kr (inkl. frakt 79kr och postförskott 40kr) från Katshing, har den troligen här imorrn ;) Då blir det leka av :D

Redigerat av Pierrelu, 22 september 2008 - 16:19.

Postad 23 september 2008 - 09:30

callehenry
  • callehenry
  • Användare

• 155 inlägg
  • 0

NÅgot lokalt Expert eller? Lyx er som har ett Expert som är så billigt isåfall :) Här kostar varje telefon i alla fall minst 1000kr mer än vad man kan hitta dem på internet på andra sidor för..

Angående GPS, A-GPS är något som snabbar upp tiden det tar att hitta sin position, och då tar den hjälp av mobilnätet genom att skicka lite internetdata till masterna. Det kostar ett par öre i trafikkostnad kanske, såvida man inte har gratis datatrafik från sin operatör. Men själva kartorna ligger på telefonen vad jag vet, så det är den enda internettrafiken som kommer att användas (och så går det ju såklart att slå av A-GPS om man vill ha det helt gratis).

Sen vad jag fattat för så får man prova på röstnavigering i 90 dagar. Sen att använda GPS:en för att se vart man är och titta på kartor och så är gratis. Så det enda som kostar är om man vill ha en röst som säger "Sväng höger" osv ;)
Men sen är jag inte riktig säker på om man kan använda "tyst"/vanlig navigering efter det utan att betala, så någon annan får gärna svara på det.

Vet inte om det var lokalt, var med i deras reklamutskick från i torsdags.

Men om man kan leva med att gpsen är slö för att man inte kör online, kan man då ha den att navigera med, inte bara se vart man är? Anledningen är att jag har firmamobil och jag vet att mitt företag inte gillar när man "surfar" med telefonen. Skulle jag tex installera TomTom eller Garmin för S60v3, skulle jag då få någon bättre funktion?

Postad 23 september 2008 - 15:31

JoniX
  • JoniX
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Om du använder A-GPS eller ej det ska inte ha något med själva navigeringen att göra, utan det jag är osäker på är om man kan fortsätta att navigera eller ej efter att 90-dagars testperioden går ut. Men kort sagt så är A-GPS bara något som snabbar upp själva uppkopplingen, inget som är viktigt för själva navigeringen, om jag förstått allt rätt :)

Postad 23 september 2008 - 16:57

SoundsLikeNoise
  • SoundsLikeNoise
  • Forumräv

• 557 inlägg
  • 0
Går det att installera ett annat navigeringsprogram än Nokia maps som man får med så man slipper betala för röstnavigering?

Postad 23 september 2008 - 17:05

JoniX
  • JoniX
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Hmm jag var in till Expert här i dag och kikade, och de sa att det inte var något pris de hade. Och så nu när jag tittade på reklambladet så stod det ju att det var på Expert *stormarknad*, vilket vi inte har här :)

Menmen det får väl bli Elgiganten flr 2700 kr då.. vill ha den bruna ju :) Eller om jag bara kunde fått sett någon vit på riktigt så man vet..

Postad 23 september 2008 - 20:26

Pierrelu
  • Pierrelu
  • Användare

• 179 inlägg
  • 0

Hmm jag var in till Expert här i dag och kikade, och de sa att det inte var något pris de hade. Och så nu när jag tittade på reklambladet så stod det ju att det var på Expert *stormarknad*, vilket vi inte har här :)

Menmen det får väl bli Elgiganten flr 2700 kr då.. vill ha den bruna ju :rolleyes: Eller om jag bara kunde fått sett någon vit på riktigt så man vet..

Kan du hålla dig till imorrn kan jag försöka fixa lite bilder på min som är på väg. Den borde komma imorrn(onsdag), tagit 2 dagar från Malmö och upp till Ånge, som är en bit härifrån ;) Men man ska nog inte klaga, 3 dagar är riktigt bra :)

Redigerat av Pierrelu, 24 september 2008 - 06:02.

Postad 23 september 2008 - 21:33

JoniX
  • JoniX
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Jaoo jag kan väl vänta då :) Lite "in life" bilder är ju alltid bra.. för produktbilder visar ju bara produkten, inte hur den ser ut "i verkligheten". Men tycker det är konstigt ändå att av alla de affärer jag kikat på den i har haft den bruna :/

Postad 24 september 2008 - 12:58

Unregistered8e1f5d3c
  • Unregistered8e1f5d3c
  • Användare

• 154 inlägg
  • 0
Jag är överlag ganska nöjd med min N78. Men den har ingen kvalitetskänsla precis. Någon mer än jag som har problem med att batteriluckan sviktar lite? Den går att trycka in en bit på vissa ställen.

Jag har även lite problem med att jag råkar göra menyval av misstag. Det vill säga, när jag vill navigera upp och ner, råkar jag trycka ner mittknappen vilket gör att jag kommer vidare till nästa meny istället. Det kanske är en vanesak men jag börjar fundera på om det är något fel på telefonen.

Postad 24 september 2008 - 13:23

callehenry
  • callehenry
  • Användare

• 155 inlägg
  • 0

Det är helt normalt att det tar flera minuter att hitta positionen, och enligt mina erfarenheter tar det längre tid ju längre bort från föregånde positionering man befinner sig. Kan inte redogöra för varför det är så, men det går säkert att googla fram. Och det är gratis att använda gps:en, dock använder n78 assisted GPS, vilket innebär att man kan snabba upp positioneringen genom att först göra en grov uppskattning av positionen via mobilnätet. Det systemet kopplar upp sig (om man nu slagit på det) och laddar ner lite data, vilket kan kosta pengar.

//Micke

Exakt samma problem som du, knappsatsen är tillverkad utifrån en 14 årig utbystesstudent från Taiwan och menyknappen kan vara helt omöjlig att bekräfta med.

Postad 24 september 2008 - 14:40

Pierrelu
  • Pierrelu
  • Användare

• 179 inlägg
  • 0

Jaoo jag kan väl vänta då :) Lite "in life" bilder är ju alltid bra.. för produktbilder visar ju bara produkten, inte hur den ser ut "i verkligheten". Men tycker det är konstigt ändå att av alla de affärer jag kikat på den i har haft den bruna :/

Verkar som jag inte får min lur idag, ingen uppdatering på Kolli-sidan... Befinner sig på samma ställe som igår klockan 12... Får hoppas den är på väg, imorrn vill jag ha den!

Edit: kl. 15:50. Nu har tydligen telefonen kommit till mitt utlämningsställe(igentligen 12:00), och fick precis SMS-avi'n. Hämtar ut den innan träningen ikväll och kan ta några snabba kort på den senare ikväll (ca 22.00) Så nu har man något att sysselsätta sig med inatt :D

Redigerat av Pierrelu, 24 september 2008 - 17:12.

Postad 24 september 2008 - 16:58

simpan-92
  • simpan-92
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Hejsan!

Undrar om inte kameralinsen blir repig efter en tid då mobilen saknar linsskydd?

Mvh

Postad 24 september 2008 - 17:31

Pierrelu
  • Pierrelu
  • Användare

• 179 inlägg
  • 0
Precis hämtat telefonen, knäppt lite bilder på Un-boxing och ser då att telefonen har brun baksida... Riktigt snygg, och igentligen skulle ju telefonen ha kostat mer om den var brun :S Hur ska jag göra? Ringa Katshing och fråga om det blev fel eller behålla den? Tycker den bruna var snygg, men vill inte få problem med garantier och så vidare när det står VIT på följesedeln...

Var lite nervöst att få av batteriluckan, sitter ganska hårt och är lite halvläskigt med massa våld :S
Så nu får den vara av ikväll medans jag leker med telefonen.
Mer rapport imorrn :D

Simpan-92: Min förra mobil har inte heller något linsskydd, och den ser fortfarande hel och fin ut, knappt någon repa. Handhar man den bara väl och har den i fickan, inte låter den glida på bord osv så går det nog bra :)

Redigerat av Pierrelu, 24 september 2008 - 17:34.

Postad 24 september 2008 - 17:34

simpan-92
  • simpan-92
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Tack för svar shaf !

Redigerat av simpan-92, 24 september 2008 - 17:37.

Postad 24 september 2008 - 17:49

JoniX
  • JoniX
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Haha va surt! Eller ja konstigt i alla fall :D

Men jag vet inte jag.. du får gå efter ditt samvete :) Men det jag *tror* jag hade gjort, var att ringt/mailat Katshing och sagt till att det blivit fel. För vill man ha garanti så är det som sagt nog bäst att det står rätt på papperna ju.
Man kan ju hoppas att de är schyssta o låter dig behålla den om du vill det, för det blir ju faktiskt en fraktkostnad gånger 2 för dem (från dig till dem och sen en vit tillbaks till dig), vilket är kanske 100-200 kr eller något, och det är ju faktiskt inte långt ifrån mellanskillnaden för en brun och vit. Så för deras del så kostar det ju lika mycket ungefär tycker jag :P

Postad 24 september 2008 - 20:02

Pierrelu
  • Pierrelu
  • Användare

• 179 inlägg
  • 0

Haha va surt! Eller ja konstigt i alla fall :)

Men jag vet inte jag.. du får gå efter ditt samvete :) Men det jag *tror* jag hade gjort, var att ringt/mailat Katshing och sagt till att det blivit fel. För vill man ha garanti så är det som sagt nog bäst att det står rätt på papperna ju.
Man kan ju hoppas att de är schyssta o låter dig behålla den om du vill det, för det blir ju faktiskt en fraktkostnad gånger 2 för dem (från dig till dem och sen en vit tillbaks till dig), vilket är kanske 100-200 kr eller något, och det är ju faktiskt inte långt ifrån mellanskillnaden för en brun och vit. Så för deras del så kostar det ju lika mycket ungefär tycker jag :D

Precis, ska nog slå en signal till dem imorrn :D Fast IMEI-nummret på Kvittot stämmer med det nummer som sitter bakom batteriet i telefonen. Kanske inte spelar någon roll då?
Kan slänga upp lite bilder strax, mest på framsidan och knappar + ev. någon från Webläsaren.
Har redan fått Systemfel 3 ggr när jag försökt fixa så webbläsaren skulle ansluta till mitt trådlösa nätverk :D

Edit: Bilder uppslängda :P Hoppas de duger, säg till annars. Ps. Ursäktar fingeravtrycken. Ds.

Bifogad fil(er)

Redigerat av Pierrelu, 24 september 2008 - 21:08.

Postad 24 september 2008 - 21:23

JoniX
  • JoniX
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Hmm jo iofs. Går ju att säga att man bytt baksida, fast då kanske de kräver en på "orginalet" någon gång, jag vet inte jag ;) Men hör med dem du, det blir nog bäst det! Det är nog vad jag hade gjort i alla fall.

Och angående bilderna.. Det ser väldigt bra ut ju :D Synd bara att de skrivit "Nokia N-seies" på skyddsplasten över skärmen.. då kan (/vill) man ju inte ha den kvar som skydd ju :/

Men nu så ska jag beställa i alla fall, får bli elgiganten :blush: Hoppas det inte krånglar med dem bara.. Fast vore ju inte helt fel att få en brun för 2519 kr, utifall Katshing har fel i lagret så de skickar bruna istället :)

Postad 24 september 2008 - 21:35

Pierrelu
  • Pierrelu
  • Användare

• 179 inlägg
  • 0

Hmm jo iofs. Går ju att säga att man bytt baksida, fast då kanske de kräver en på "orginalet" någon gång, jag vet inte jag :) Men hör med dem du, det blir nog bäst det! Det är nog vad jag hade gjort i alla fall.

Och angående bilderna.. Det ser väldigt bra ut ju :D Synd bara att de skrivit "Nokia N-seies" på skyddsplasten över skärmen.. då kan (/vill) man ju inte ha den kvar som skydd ju :/

Men nu så ska jag beställa i alla fall, får bli elgiganten :D Hoppas det inte krånglar med dem bara.. Fast vore ju inte helt fel att få en brun för 2519 kr, utifall Katshing har fel i lagret så de skickar bruna istället :blush:

Precis, ringer imorrn och ser vad se säger. Borde inte vara några problem, men man vill vara på säkra sidan.
Angående N-Series "dekalen" så stör man sig inte så mycket på den, går att använda telefonen och man ser rätt bra ;)
Men visst är det inte så snyggt...
Verkar som baksidan(bruna) agerar som någon sorts antenn, sitter små "kopplingar" mellan telefonen och baksidan, tex. fick jag inte Bluetooth att fungera utan baksidan på. W-Lan däremot fungarade bara om jag inte hade något skydd på, men så fort jag drog igång WPA/WEP så blev det error... Får nog läsa mig till lite gran om det där, man har ju en tendens till att börja pilla utan att läsa i den tråkiga instruktionsboken :P

Redigerat av Pierrelu, 25 september 2008 - 06:30.

Postad 25 september 2008 - 05:02

JoniX
  • JoniX
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Hmm intressant. Skulle ju vara rätt logiskt faktiskt att ha en antenn i en stor yta av skalet ;) Nokia skulle ju släppa nå nyar mobiler senare, som man kan byta skal på. De skulle ju ha små chip i skalen så att telefonen vet vad för färg det är på den, och så göra menyerna matchande till den färgen osv.

Postad 25 september 2008 - 08:28

Unregistered8e1f5d3c
  • Unregistered8e1f5d3c
  • Användare

• 154 inlägg
  • 0
Jag stör mig mer och mer på knappsatsen. första hand gäller det navigeringsknappen i mitten. Navigera nedåt, vänster och höger fungerar bra men när man ska navigera uppåt så reagerar telefonen i många fall som att menyknappen i mitten också har tryckts ner så att man kommer vidare till nästa meny. Jag vet inte om det är jag som är klumpig men jag har inte stora fingrar och jag har inte haft några problem med betydligt mindre knappsatser. Kanske att man skulle försöka byta ut som DOA. Jag blir bara inte riktigt klok på om det verkligen är fel på knappsatsen eller om det är jag som gör fel. Det ligger en liten kant precis ovanför navigeringsval uppåt som kan störa.

Vissa andra knappar har slutat reagera på tryck vid tillfällen. Det sistnämnda verkar dock vara en mjukvarugrej.

Postad 25 september 2008 - 10:01

kakafoni
  • kakafoni
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

Undrar om inte kameralinsen blir repig efter en tid då mobilen saknar linsskydd?

Klipp till en liten bit från skärmskyddet som följde med telefonen så håller den sig fräsch lite längre.

Vad gäller knappsatsen: I början hoppade jag omkring som en rädd hare bland menyerna, för att underlätta stängde jag av "navi-hjul"-funktionen, sen upptäckte jag att jag ibland tryckte på fel knapp av misstag, d.v.s. trodde att jag tryckte på vänstra val-knappen men tryckte egentligen på grön lur. Nu efter några veckor går det mkt smidigare att trycka sig runt, får se om jag testar touchgrejen sen igen.

Någon som vet hur man får musikspelaren att komma ihåg var den var i en låt när man stängt av/på telefonen?

Redigerat av kakafoni, 25 september 2008 - 10:18.

Postad 25 september 2008 - 14:51

Pierrelu
  • Pierrelu
  • Användare

• 179 inlägg
  • 0
Touch-navi funktionen kan vara lite småjobbig när man leker i menyerna, har hänt att jag trycker i mitten men så råkar den hoppa till och man hamnar i fel meny.
Ringde för övrigt Katshing idag och de skulle skicka mig en ny VIT baksida utan att jag ens bad om det. Det var inga problem för mig att behålla telefonen, utan det är i grunden Nokia som har paketerat och levererat en ganska stor leverans med fel telefoner. Så nu har jag 2 baksidor ;)
OBS. Jag garanterar inte att alla telefoner kommer med fel baksida OBS.
Ska försöka leka igång Wifi'n här hemma, verkar inte gilla att jag kör både WPA2/WEP, ska läsa mig till hur telefonen vill ha det. Måste ju komma åt internet för att kunna uppdatera telefonen också.

Skyddet på baksidan är på väg av, så fort ska ta upp den ur fickan så vill den åka av. Men jag är nöjd med telefonen så jag tar nog bort dem imorrn :P
Wifi fungerade klockrent när jag väl fick igång det, gick snabbt och fint, riktigt smidig webläsare :) Hittar dock inte T9 funktionen, vet inte riktigt var jag ska leta. Sen när man ska uppdatera gör man det via datorn, eller hur?
GPS'n ville inte heller riktigt fungera för mig, försöker köra den via Wifi, men den vill inte ladda ner något :/

Redigerat av Pierrelu, 25 september 2008 - 17:19.

Postad 25 september 2008 - 18:37

JoniX
  • JoniX
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
T9 vet jag ska finnas och gå att slå på, för det har jag lyckas med något demo-ex i en affär, minns dock inte hur :P Fast det jag saknar är att Nokiatelefoner inte visar en ordlista direkt i SMS:et när man skriver, det suger :/

GPS:en, provar du den inom eller utomhus? Prova utomhus om det är inne du är, har det kan vara svårt att få kontakt när det är en massa saker ivägen.

Postad 25 september 2008 - 20:36

Pierrelu
  • Pierrelu
  • Användare

• 179 inlägg
  • 0

T9 vet jag ska finnas och gå att slå på, för det har jag lyckas med något demo-ex i en affär, minns dock inte hur :P Fast det jag saknar är att Nokiatelefoner inte visar en ordlista direkt i SMS:et när man skriver, det suger :/

GPS:en, provar du den inom eller utomhus? Prova utomhus om det är inne du är, har det kan vara svårt att få kontakt när det är en massa saker ivägen.

Har provat den inomhus, men det verkar som man måste ladda hem lite kartor först från Nokia, för att den ska ha något att använda. Alltså måste jag ansluta den till datorn och experimentera, får ta det imorrn eller någon dag nästa vecka då jag ska vara borta hela helgen.

Lyckats få igång T9 nu :) Fungerar finfint, blir lite surfing i sängen innan man somnar ;)

Redigerat av Pierrelu, 25 september 2008 - 21:11.

Postad 26 september 2008 - 21:14

JoniX
  • JoniX
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Fick min N78 idag jag med!

Är rätt nöjd med den, förutom lite kvalitetsgrejor.. batteriluckan knarrar, men den stör jag mig inte så mycket på. Men det jag däremot stör mig på är att högra "valknappen", altså strecket ovanför "lägg på", att den knarrar när man använder den ;) Är det någon mer som har så eller är det bara min som är dålig?
En annan grej är att högtalaren skrålar lite på höga toner när man har på högsta volym.. är det fler som har det också?

Annars är jag nöjd, måste lära mig menyerna och att hantera knapparna bara :D

Postad 26 september 2008 - 21:39

Pierrelu
  • Pierrelu
  • Användare

• 179 inlägg
  • 0

Fick min N78 idag jag med!

Är rätt nöjd med den, förutom lite kvalitetsgrejor.. batteriluckan knarrar, men den stör jag mig inte så mycket på. Men det jag däremot stör mig på är att högra "valknappen", altså strecket ovanför "lägg på", att den knarrar när man använder den :D Är det någon mer som har så eller är det bara min som är dålig?
En annan grej är att högtalaren skrålar lite på höga toner när man har på högsta volym.. är det fler som har det också?

Annars är jag nöjd, måste lära mig menyerna och att hantera knapparna bara :D

Jag har inga knappar som knarrar ännu, men även min batterilucka sitter lite halvtaskigt...
Har inte testat högtalarna på max ännu, tycker det räcker gott med volymen på mitten ungefär.
Själv har jag suttit och överfört serieavsnitt till telefonen via Videoprogrammet, men när jag väl ska kolla på dem fungerar det 1 gång, sen blir det helt svart. Testar att överföra igen nu med Låg kvalite för att se om det blir bättre. Tar sin lilla tid och telefonen drar batterier/laddas ur när man har den ansluten till datorn. Tror jag tappat 3 "pluttar" på bara 1 timme vid överföring ;)
Tips på videoöverföringen? Har .avi filer som jag gör om till .mp4 via Nokias videoprogram, ska spendera en hel del timmar i buss i helgen så vore kul med lite underhållning ;)

Redigerat av Pierrelu, 26 september 2008 - 21:50.

Postad 27 september 2008 - 00:48

Unregistereda84af05a
  • Unregistereda84af05a
  • Användare

• 125 inlägg
  • 0
jaha...laddar den inte via usb?
jag trodde det...då går den bort alltså...suck.

nån som vet vilken N-series som laddar med usb?

Redigerat av Unregistereda84af05a, 27 september 2008 - 00:48.

Postad 27 september 2008 - 04:38

Kazutoyo
  • Kazutoyo
  • Forumräv

• 733 inlägg
  • 0

jaha...laddar den inte via usb?
jag trodde det...då går den bort alltså...suck.

nån som vet vilken N-series som laddar med usb?

Den kommande N85 är den enda.

Postad 27 september 2008 - 14:45

JoniX
  • JoniX
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Hmm en till sak jag märkt, är att ibland när jag trycker på högra "menyknappen" så tror den att jag tryckt på "Lägg på", så jag kommer tillbaks till skrivbordet. Är det flera som har upplevt det? För jag misstänker jag med att det har med knarrandet att göra.. Blir väl till o lämna in så man får det fixat, men vill ju inte vara utan telefonen nu ;)

Postad 27 september 2008 - 23:51

Unregistereda84af05a
  • Unregistereda84af05a
  • Användare

• 125 inlägg
  • 0
ber om ursäkt för trådstölden här men...Kazutoyo: du råkar inte känna till om kommande N-79 möjligtvis har den funktionen också?

Postad 28 september 2008 - 08:28

Kazutoyo
  • Kazutoyo
  • Forumräv

• 733 inlägg
  • 0

ber om ursäkt för trådstölden här men...Kazutoyo: du råkar inte känna till om kommande N-79 möjligtvis har den funktionen också?

Den kommande N85 är den enda.

Postad 28 september 2008 - 11:47

filipa
  • filipa
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Funderar på att köpa n78 men är inte rikigt säker.. har några frågor

Kostar det när man ska använda GPS:en?
Har aldrig förr surfat med min mobil, vad kostar det och är det snabbt?
Hur är musikspelaren?

tack på förhand!

Postad 28 september 2008 - 12:50

Unregistered477ec290
  • Unregistered477ec290
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Har äntligen beställt en Nokia N78 efter ett par veckors funderingar.
Tror den kommer på tisdag eller onsdag o nu väntar jag spänt och hoppas att den ska leva upp till mina förhoppningar :unsure:

Äntligen ska jag ersätta min Samsung u600 som har krånglat det senaste halvåret!

Postad 28 september 2008 - 12:56

Kazutoyo
  • Kazutoyo
  • Forumräv

• 733 inlägg
  • 0

Funderar på att köpa n78 men är inte rikigt säker.. har några frågor

Kostar det när man ska använda GPS:en?
Har aldrig förr surfat med min mobil, vad kostar det och är det snabbt?
Hur är musikspelaren?

GPSen är gratis om du inte använder A-GPS eller navigationsgrejen. De kostar extra.

Hur mycket det kostar att surfa beror på vilket abonnemang du använder, men det är relativt dyrt med de flesta abonnemang då man betalar runt 15kr per nerladdad megabyte. Men det finns även abonnemang som har fast dataavgift.

Musikspelaren är helt ok. Det enda jag tycker är synd är att den inte kan spela *.ogg filer, men det är inget de flesta bryr sig om.

Postad 28 september 2008 - 14:21

Alban
  • Alban
  • Beroende

• 1 065 inlägg
  • 0
Jag har datatrafik med Tele2. Det har fungerat sådär måste jag väl säga. Eller när tjänsten väl kommit igång fungerar det säkert bra, men det tog ett bra tag innan de kopplade. Dessförinnan fick jag rätt ordentligt saltade räkningar, som de sedan drog av. Men det var ett lite trassel med kundtjänst fram och tillbaka ett tag...
Men regelbundet surfande utan trafikabonnemang rekomenderas inte. Det blir dyrt som skjortan!

Är det någon mer än jag som har problem med att passerade noteringar i kalendern? Alltså att möten mm som hände för några dagar sedan har åkt med till dagens datum?

Vidare skulle vara kul att veta om man kan få igång smileys i SMS?

Postad 29 september 2008 - 10:50

kakafoni
  • kakafoni
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

Någon som vet hur man får musikspelaren att komma ihåg var den var i en låt när man stängt av/på telefonen?

Citerar mig själv här men har hittat lösningen nu:

För att få spelaren att minnas var den är i en lång låt eller ljudbok osv:
Välj låten/albumet - Tryck Val - Välj Låtinfo - Bläddra längst ner till Bibliotek: - Ändra till Podsändning. Klart!
För att hitta låten får man se gå till podsändningar i musikspelarens huvudmeny, nu minns den var man var trots att man stänger av telefonen osv.

Sen är det ju kasst att musikspelaren inte minns var den är som standard, varenda j*kla billig mp3-spelare fixar ju detta utan problem. Kanske finns det någon annan musikspelare man kan installera, men med lösningen ovan funkar det iaf. som en nödlösning.

Postad 29 september 2008 - 12:17

Unregistered0ee0549e
  • Unregistered0ee0549e
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0

Multimedia-knappen på min N78 kommer ihåg senast spelade låt samt album eller spellista !

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.