Auzen X-Fi HomeTheater 7.1 vs Asus Xonar HDAV1.3
Asus Xonar HDAV1.3
(Ljudkort)
|
1
|
(3)
|
Inga priser | |
Asus Xonar HDAV1.3 Deluxe
(Ljudkort)
|
5
|
(7)
|
Inga priser | |
Asus Xonar HDAV1.3 Slim
(Ljudkort)
|
4
|
(5)
|
Inga priser | |
Auzentech X-Fi Home Theater HD
(Ljudkort)
|
6
|
(2)
|
Inga priser |
Tappar HDMI-signal från Asus Xonar HDAV1.3 (3 inlägg)
|
15 år sedan |
Ljudkortet som ger hemmabioförstärkarna en rejäl match? (67 inlägg)
|
16 år sedan |
ultimata multimediamaskinen (7 inlägg)
|
17 år sedan |
Införskaffining av HTPC (14 inlägg)
|
17 år sedan |
Postad 18 September 2008 - 21:24
Postad 18 September 2008 - 22:32
så fort de kommer ska ja testa allt som går..=) hoppas min reciver tar emot hdmi signalerna.. för mitt grafikkort gick de inte så bra=( ja tänkte försöka med analoga me.. men ja glömde beställa kablar så man kan köra 8 kanals så förstärkaren kodar om.. för de va de du mena elle???
Nja, jag menade att kortet skulle koda av ljudet och sen skicka signalen analogt.
Postad 20 September 2008 - 22:44
Redigerat av Rusher, 20 September 2008 - 22:50.
Postad 21 September 2008 - 11:37
Någon som har ett definitvt svar på hur det är med de nya ljudformaten över de analoga utgångarna.
Gissningar och antaganden duger inte.
Över de analoga utgångarna är det inga problem, det klarar alla kort redan idag, men då med mjukvaruavkodning tex i powerdvd, det ljudkortet gör i ett sånt fall är att omvandla den avkodade digitala signalen till en analog, hur bra ljudkortet klarar det beror helt på hur bra dacar du har. Det de nya korten kan tillföra är att hårdvaran avlastar cpun vid vid själva avkodningen.
Det största problemet ett tag framöver är förmodligen att man inte kan dra nytta av hårdvaruavkodningen i ljudkortet i valfritt program. I tex powerdvd så kan du ju välja hrdvaruavkodning av filmen om grafikkortet stödjer det, men det kommer nog att ta nåra månader innan funktionen lagts till för ljudet.
De största nyheterna på dessa nya ljudkort är just möjligheten att kunna skicka bitstream om förstärkaren klarar det eller om den inte klarar avkodningen istället låta ljudkortet avkoda till PCM och skicka det till förstärkaren via hdmi.
Postad 23 September 2008 - 10:19
Postad 23 September 2008 - 15:03
Postad 23 September 2008 - 15:04
Postad 23 September 2008 - 16:14
Över de analoga utgångarna är det inga problem, det klarar alla kort redan idag, men då med mjukvaruavkodning tex i powerdvd, det ljudkortet gör i ett sånt fall är att omvandla den avkodade digitala signalen till en analog, hur bra ljudkortet klarar det beror helt på hur bra dacar du har. Det de nya korten kan tillföra är att hårdvaran avlastar cpun vid vid själva avkodningen.
Det största problemet ett tag framöver är förmodligen att man inte kan dra nytta av hårdvaruavkodningen i ljudkortet i valfritt program. I tex powerdvd så kan du ju välja hrdvaruavkodning av filmen om grafikkortet stödjer det, men det kommer nog att ta nåra månader innan funktionen lagts till för ljudet.
De största nyheterna på dessa nya ljudkort är just möjligheten att kunna skicka bitstream om förstärkaren klarar det eller om den inte klarar avkodningen istället låta ljudkortet avkoda till PCM och skicka det till förstärkaren via hdmi.
Vad jag läst så får man inte ut HDljuden genom analogautgångarna med hjälp av mjukvara, utan den kodar bara av de högupplösta formaten, mixar ner det till ett lossy format och sen matar ut det p.g.a. krypteringsjäl etc.
Postad 23 September 2008 - 21:35
hur har ni gjort era inställningar? får ni ut hd ljud?
Postad 24 September 2008 - 06:54
hr går de me era ljudkort.. lite jobbigt attt man måste ha grafikkortet ihopkopplat med ljudkortet bara.. för kör man bara med hdmi å till ljudkortet å ska försöka köra både bild å ljud från grafik kortet så ser de ut som allt e ändrat till 256 färger =( skit kasst.. så måste köra med dubbla hdmi. en till tv å en te förstärakare..
hur har ni gjort era inställningar? får ni ut hd ljud?
Nu förstod jag inte riktigt, du kopplar ju hdmi från grafikkort till ljudkort, sen från ljudkort till förstärkaren och från förstärkaren till tvn, projektorn. Men man är ju låst till 3 upplösningar, 640*480, 720p, 1080i/p och 60hzannars lär man inte få nån vidare bild, då förstärkare inte hanterar custom resolutions
Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 24 September 2008 - 07:24.
Postad 24 September 2008 - 09:37
förresten vad har ni för inställningar.. ja vet inte om ja får ut hd ljuden.. har vista men läste någon stans att de inte funka så bra till de.. sant?
Redigerat av Unregistered1e1b5146, 24 September 2008 - 09:38.
Postad 24 September 2008 - 09:46
jag har från grafik kortet till ljudkortet å sen till förstärkaren.. men ska ja köra bild från ljudkortet så blir de som allt är i typ 256 färger.. så får köra en separat fårn graik kortet så ja får bra bild.. de e synd man måste ha grafikkortet ihopkopplat för att få ljud.. å sen fick ja inte plats med de analoga kortet på modekortet=( fläkten tog emot.. så antingen nytt grafikkort eller modekort för att få plats=(
förresten vad har ni för inställningar.. ja vet inte om ja får ut hd ljuden.. har vista men läste någon stans att de inte funka så bra till de.. sant?
Det stod på asus hemsida om olika problem, men de hävdade att bara man ställde upplösning och frekvens till standard så löste det sig, standard är 640*480p, 720p eller 1080i/p allt vid 60hz Vitsen med hela kortet är ju att man ska kunna köra allt som man gör med en vanlig blurayspelare, dvs dator-reciver-tv med bara hdmikablar.
Källinfo
Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 24 September 2008 - 09:55.
Postad 24 September 2008 - 16:00
Har provat lite nu och det var lite klurigt att få liv i flerkanal från bluray tyckte jag. Förstärkaren detectade inte automatiskt multichannel in när den stod i autoläge utan man fick ställa det manuellt.
Dolby Digital HD rapporterar Arcsoft som Dolby Lossless, och PCM står som LPCM 4500mbit/sec
Har inte provat andra format ännu, men återkommer.
Och btw, arcsoft och mymovies var en skumm kombo...
Är det en fläkt på HDAV egentligen? Tycker ljudnivån har gått upp i burken när jag installerade, men det kan ju iofs vara att kortet är STORT och hindrar lite flöde till mitt grafikkort som därför har varvat upp?
Postad 24 September 2008 - 16:31
Nja, 256 färger blir det inte - men jag märker att HDAV1.3 satte lite sprätt på min gammakurva. Fick mäta om lite och då blir det bättre. Kör 720p60 ut från grafikkortet.
Har provat lite nu och det var lite klurigt att få liv i flerkanal från bluray tyckte jag. Förstärkaren detectade inte automatiskt multichannel in när den stod i autoläge utan man fick ställa det manuellt.
Dolby Digital HD rapporterar Arcsoft som Dolby Lossless, och PCM står som LPCM 4500mbit/sec
Har inte provat andra format ännu, men återkommer.
Och btw, arcsoft och mymovies var en skumm kombo...
Är det en fläkt på HDAV egentligen? Tycker ljudnivån har gått upp i burken när jag installerade, men det kan ju iofs vara att kortet är STORT och hindrar lite flöde till mitt grafikkort som därför har varvat upp?
Enkel fråga. Har du provat din reciver med nån annan spelare typ dvd/blueray, kan ju vara så att recivern ställer till färginställningarna lite, därav grafikproblemen. Datorer hanterar ju dessutom färger lite anorlunda än dedikerade spelare inte säkert recivern klarar att helt justera för det.
Kortet kanske inte har fläkt, men det kan ju tillföra värme ändå, vilket gör att dina fläktar får arbeta lite hårdare.
Själv har jag bestämt mig för att vänta tills jag fått se vad auzens kort klarar av först också.
Postad 25 September 2008 - 08:38
mvh
Postad 25 September 2008 - 18:38
Märker ingen skillnad på bilden när den går via ljudkortet och ljudet funkar bra, men är osäker på HD ljudet..
Upptäckte när jag hade installerat total media theatre att jag inte kunde välja HDMI som ljudutgång, och fick inte hd ljudet att funka. Kollade på asus hemsida och i ”guiden så visade dom att man skulle välja HDMI out” men svårt när det inte är ett alternativ (om jag inte har fattat det helt fel så måste man köra HDMI för att kunna få ut HD ljud oavsett om det är ett ljudkort eller en vanlig spelare) .
Laddade ned betan på TMT som fanns på Asus sida, då kan finns HDMI som ett alternativ, men den lyckas inte avkoda ljudet något vidare.. vanligt 5.1 funkar inte som det skall med det och osäker på om det är hd ljud som sickas. Samt att den bara funkar i 15 dagar, vad är detta??
I Power dvd funkar allt ljud utom HD ljudet. Väljer man HDMI som out så skickar den ljudet via grafikkortets HDMI.
Är det fler som har fått ”samma” version av TMT med sitt ljudkort, är ju lite skumt i så fall?
Hoppas det dyker upp lite mer mjukvara snart som kan nyttja ljudkortet.
Kör Vista Ultimate
Redigerat av Trusted, 25 September 2008 - 18:52.
Postad 25 September 2008 - 19:19
men får fortfarnade kass bild genom ljudkortet.. hmm antingen går de inte ihop med mitt ati 3850 eller så e de fel på ljudkortet.. men va ska man tro? =( skit less på bilden.....
vad har ni för grafik kort??
Redigerat av Unregistered1e1b5146, 25 September 2008 - 19:28.
Postad 25 September 2008 - 19:56
Skull dessutom föredra att köra PowerDVD
Får du HD ljudet att funka som det skall?
jag kör med ett ATI 4850 och märker ingen skillnad på bilden oavsett om jag kör grafikkort - tv, grafikkort -receiver - tv eller grafikkort - ljudkort- reciever- tv
Postad 25 September 2008 - 21:17
-Beta Version ASUS_EVAL V2.1.0.122
Arcsoft Total Media Theater (ASUS_EVAL)V2.1.0.122
Arcsoft Total Media Theater (Media Review Version) DVD/Blu-ray disc Player
The TMT version is for media review and will expire within 15 days of use.
Supports DTS-HD Master Audio and Dolby Digital Plus bitstream pass-through via HDMI (with 5.12.8.1745-RC02 XP driver) .
*Disclaimer: Please be noted that this is still beta version, please kindly feedback in our support forum should you encountered any error during operation, we appreciate your assistance to make Xonar HDAV1.3 and TMT better. Thanks.
Please visit ASUS Xonar support forum at here:
http://vip.asus.com/...SLanguage=en-us
Thanks.
LPCM from Blu-ray Disc for analog and S/PDIF output is limited to 48KHz at this version (Lossless LPCM feature with AACS compliance will be updated soon)
Fungerar HDjludet för dig med MTM?
Postad 25 September 2008 - 22:26
Postad 25 September 2008 - 22:30
Postad 26 September 2008 - 07:36
men va fan ska man köra då efter 15 dagar.. de som va med var det juh inte hdmi ut på juh.. va tänker dom med elle på asus..
Drivrutiner har faktiskt alltid varit ett problem hos asus. Men de räknar kanske med att släppa en skarp version av drivrutinerna om ett par veckor. Delvis därför som jag väntar på att få se vad Auzen x-fi klarar innan jag köper ett kort själv, blev ju extra aktuellt när det visar sig att stödet för vista var kasst.
Postad 26 September 2008 - 09:50
Drivrutiner har faktiskt alltid varit ett problem hos asus. Men de räknar kanske med att släppa en skarp version av drivrutinerna om ett par veckor. Delvis därför som jag väntar på att få se vad Auzen x-fi klarar innan jag köper ett kort själv, blev ju extra aktuellt när det visar sig att stödet för vista var kasst.
Auzentech verkar ju dock ha en del problem. Dom har skickat den första x-fi i graven o hävdar att ett nytt ska komma i oktober...
"Although the Auzen X-Tension HDMI 1.3 board will not be manufactured, Stephane Bae describes it as "an important step in the development of the Auzen X-Fi HomeTheater HD."
The Auzen X-Fi HomeTheater HD is scheduled for release in Oct. 2008. An upgrade and pre-order promotion is planned shortly before the release date.
"
Postad 26 September 2008 - 14:47
Synd att fucka till en bra produkt på grund av detta...
Postad 26 September 2008 - 15:35
ja man kan ju undra vad dom tänkte på... Ringde ASUS suport, men fick bara till svara att dom inte hade någon telefonsuport på några componenter... blev hänvisad till deras suportforum, där samma fråga redan är inskriven för ett tag sedan, men utan svar.. så ja... bra jobbat asus...
Synd att fucka till en bra produkt på grund av detta...
Deras största miss, är väl att de har en massa grafikkort med inbyggt stöd för multikanals hdmi-ljud men jag känner inte till nån som lyckats få ut Hd-ljudet ur dem, men det gäller iofs inte bara asus utan alla som bygger grafikkort på hd-kretsar från ati.
Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 26 September 2008 - 15:43.
Postad 26 September 2008 - 16:37
Postad 26 September 2008 - 17:23
Postad 26 September 2008 - 18:02
Men det är som vanligt när man testar nått nytt, för många installerade codec och filter ställer till besvär, kan ju varit nått med hanteringen av ac3ljud som ställer till det. Tur man slutat köra divx/xvid i htpcn.
Postad 26 September 2008 - 22:45
Postad 27 September 2008 - 00:22
hehe men nu så står de tyvärr muli-ch pcm även om ja kör en enkel screaner.. ja som trodde allt va löst sig.. fick även ut multi-ch i vaniga mediaspelaren utan codec.. tro att inställningar i de programmet som va me ja inte får rätt.. har det stående på 7.1 för ja har ett sånt system.. blir lika dant i 5.1 med.. någon som de funkar till 100% som kan dela med sig lite?
Multichanel pcm stämmer ju bra på DD-HD om kortet avkodar och skickar vidare till förstärkaren, kan du välja Bitstream i inställningarna så måste du ha en förstärkare som klarar att koda av ljudet.
Hur blir det om du kör en vanlig dvd i samma uppspelare som du kör blurayfilmen i? Kan ju vara så att du får lägga in vissa codec för att hantera stereo och ac3 från andra filmer.
Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 27 September 2008 - 00:24.
Postad 27 September 2008 - 07:47
Postad 27 September 2008 - 10:27
Vad har du för receiver som du kör ut ljudet till?
Postad 27 September 2008 - 12:55
Den kommer alltid visa multichannel in på receivern - det som är idén ju. Du skickar en LPCM från datorn, sen vad datorn kodar av och skickar till din receiver är ju skit samma egentligen.... förstår du hur jag menar?
Dread finns det möjlighet att skicka bitstream, annars är det ju bortkastade pengar för mig att köpa en förstärkare som klarar formaten
Postad 27 September 2008 - 19:49
kan inte använda mitt extra delux kort.. fläkten till grafik kortet är i vägen=( så måste byta.. hehe försökte modda om de men då ville inte de funka.. =)
men som sagt man märker juh om de e hd ljud elle vanligt när man kör film om man säger så=) så de e ett plus för detta kort=)
Postad 27 September 2008 - 20:10
okej ja förstår va du menar.. ja testa lite olika filmer både med hd ljud å utan med vanliga 2 kanal.. man märekr juh vad som e vad kan man säga.. =) så asså så när ja dra igång en film med hd ljud så får ja ut de..=) men om ja skulle köra 8 kanals så borde förstärkaren koda av de då å så ska de stå på förstärakaren vad den skickar ut?? har ja rätt elle fel??
kan inte använda mitt extra delux kort.. fläkten till grafik kortet är i vägen=( så måste byta.. hehe försökte modda om de men då ville inte de funka.. =)
men som sagt man märker juh om de e hd ljud elle vanligt när man kör film om man säger så=) så de e ett plus för detta kort=)
Enda sättet och få det till att stå rätt på förstärkaren är om ljudkortet klarar att leverera bitstream, så länge det skickar ut pcm så kommer det att stå multi pcm på förstärkaren oavsett om det är 2kanal eller 8kanals-ljud. Används bitstream så kodar förstärkaren av ljudet och tex din avr-255 klarar att avkoda ljuden utmärkt, stod och lyssnade på den i fredags kopplad till en bluerayspelare och försäljaren visade med all tydlighet att blurayspelaren var sämre på att koda av än avr-255.
Postad 27 September 2008 - 20:27
Postad 27 September 2008 - 20:40
okej va kul at höra den va bättre=) men hur ska ja då koppla eller ha för inställnignar om förstärkaren ska koda istället?? ska ja köra analogt då.. hmm som ja inte får plats med=(
Nä, det bör vara en inställning i ljudkortets drivrutiner om det går, du kör fortfarande via hdmi, jag har ju inte själv fått leka med inställningarna till kortet bara hört det 1 gång i en butik, så jag vet inte helt vad det är kapabelt till.
Att det finns både bitstream och PCM beror på att äldre förstärkare med tex hdmi 1.2 kan ta emot ljud, men inte avkoda HD-formaten, då låter man bluerayspelaren avkoda och skicka multikanalspcm istället så behöver inte alla byta förstärkare.
Postad 27 September 2008 - 21:20
Postad 27 September 2008 - 21:30
okej då avkodar ljudkortet nu med andra ord.. då ska man bara försöka hitta så förstärkaren ska avkoda istället.. hehe å hur ska en svensson som ja klara av de haha=)
Det värsta är att det är inte mycket enklare att ställa in en dedikerad spelare, men å andra sidan så klarar ju svensson att ställa in spdif på dvd-spelaren, det finns inga genvägar till filmnirvana
Postad 28 September 2008 - 12:04
tycker ni kortet ska koda av hd ljuden eller förstärkaren??
Postad 28 September 2008 - 12:45
Det värsta är att det är inte mycket enklare att ställa in en dedikerad spelare, men å andra sidan så klarar ju svensson att ställa in spdif på dvd-spelaren, det finns inga genvägar till filmnirvana
Vad jag kan se i inställningarna till kortet så kan man bara köra PCM, inte bitstream. kanske något om ändrasmed nyare drivrutiner. Skulle mycket hellre låta min stärkare koda av ljudet än kortet. Kör med en pioneere VSX LX-50
Redigerat av Trusted, 28 September 2008 - 12:49.
Postad 28 September 2008 - 12:54
Mitt ATI kort kan skicka vanligt ljud via HMDI porten, problemet är om tex kör Power DVD som har stöd för HDljud format och väljer HDMI ut som finns som alternativ så skickar den ljudet via HDMI´n på grafikkortet.
Hade ju varit nice om man kunde stänga va det, eller på något sätt välja vilken port som skall användas när kan kör HMDI.
Då hade man kunnat skita i MTM som man fick med av asus å köra Power DVD.
Har inte hittat något i några inställningar ännu.
Postad 28 September 2008 - 13:24
Nå son som vet om på något sett kan stänga av så inte grafikkortet skickar ljud via HDMI.
Mitt ATI kort kan skicka vanligt ljud via HMDI porten, problemet är om tex kör Power DVD som har stöd för HDljud format och väljer HDMI ut som finns som alternativ så skickar den ljudet via HDMI´n på grafikkortet.
Hade ju varit nice om man kunde stänga va det, eller på något sätt välja vilken port som skall användas när kan kör HMDI.
Då hade man kunnat skita i MTM som man fick med av asus å köra Power DVD.
Har inte hittat något i några inställningar ännu.
Eftersom att det verkar omöjligt att ladda hem nåt på asus hemsida så är det svårt att kolla, men om man använder tex arcsoft så ska det ha stöd för bitstream med asuskortet. Det borde också gå att ställa vilken ljudkälla man vill ha i datorn genom att välja default ljudenhet i windosws ljudinställningar.
Postad 28 September 2008 - 14:18
Jag får hem mitt delux nästa vecka. Ska jag förvänta mig att det kommer ######s en massa?
Postad 28 September 2008 - 16:18
Eftersom att det verkar omöjligt att ladda hem nåt på asus hemsida så är det svårt att kolla, men om man använder tex arcsoft så ska det ha stöd för bitstream med asuskortet. Det borde också gå att ställa vilken ljudkälla man vill ha i datorn genom att välja default ljudenhet i windosws ljudinställningar.
Ja asus sida och suport suger hårt! har mailat till dom, får se vad man får för svar.
Kan välja HDMI ut i som defaukt ljud, men då blir det grafikkortet som kör ut ljudet via sin HDMI.
Windows verkar inte fatta att det finns någo HDMI på ljudkortet, i alla fall inte i ljudinställningarna.
skall prova när jag orkar att köra in en ren windows å börja om från noll.
Är det någon som har provat att köra analogt ut? Är det en massa problem med det också?
Jag får hem mitt delux nästa vecka. Ska jag förvänta mig att det kommer ######s en massa?
tyvärr inte provat det efter som jag inte har delux varianten, var ju HDMI man var ute efter.
Postad 28 September 2008 - 18:06
Postad 28 September 2008 - 18:20
I vista iallfall har jag inga problem att välja om jag vill ha ut ljudet på realtec HD (Spdif) HDMI (grafikkortet) eller speakers (xonar 1.3) och det fungerar precis som jag vill...
Vista har en betydligt bättre hantering av flera ljudkort, vilket kan vara riktigt bra om man har 2 ljudkort installerade, använder mce och sen har en musikuppspelare med valbar output som kan användas i en andra zon.
Postad 28 September 2008 - 18:49
använder du pcm ut?
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
Tappar HDMI-signal från Asus Xonar HDAV1.3
10 bilder
640 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler