![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
6 år sedan |
![]() |
10 år sedan |
![]() |
12 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
Postad 20 september 2008 - 16:20
Postad 20 september 2008 - 19:24
I kombination med FS208 så har jag den centern och det låter som det ska, gudomligt
Hej.
Kan inte mer än att hålla med, Klangmatchningen med ett par 208:or är PERFEKT

Tyvärr har ELAC inte fått den uppmärksammhet den bör enligt min mening, JET diskanten är ruskigt bra på att skapa en detaljrik(utan att bli vass) ljudbild.
Tycker även att diskanten får högtalaren spela mer homogent med resten av registren.
Mvh.
Mats
Postad 20 september 2008 - 20:08

Redigerat av T1000, 20 september 2008 - 20:09.
Postad 21 september 2008 - 05:38
Jag lånade hem dem fredag kväll till lördag morgon från Ljudmakarn. Ring o prata med dem., ni som lånat hem dessa var har ni gjort det isåfall ? de är ju de optimala att kunna göra de (bor i enköping) skulle även vilja lyssna på en annan förstärkare typ bladelius tyr tillsammans med dem... de enda negativa är just finishen svårt o få den att passa in i hemmet på best sound hade dem körsbärsvarianten och sen finns de ingen center i samma serie ....
Postad 21 september 2008 - 05:41
Jag tror faktiskt att rummet spelar roll här, i mitt rum kommer inga bronze högtalare in någe mer...Jag lyssnade på dessa högtalare en stund på AVD, men jag var inte imponerad trots alla lovord. Nu är det svårt att göra en direkt jämnförelse eftersom jag inte hört dom i samma rum och med samma elektronik m.m. Men ljudet levde inte upp till mina Monitor Audio Br6:or. 3d känslan var inte lika bra. Kändes inte som det var en artist eller ett band framför sig. Det var ett klart och rent ljud men det som kom, kändes litet och inte som att det lämnade högtalarna riktigt. Men mkt möjligt att man kan skylla akustiken för det
![]()

Det fina med FS137, i mitt rum, med min elektronik, är att de försvinner direkt, ljudbilden består av musik, inte massa register hit och dit. En underbar högtalare tycker jag!
Postad 22 september 2008 - 08:42
Postad 22 september 2008 - 17:56
Min erfarenhet säger mig att satsa antingen på bra frontar, och surrar, om du inte vill ha en center som är helt matchad med fronterna. Jag har kör film med "bara" fronterna, och det fungerar utmärkt.Jag har länge funderat på vilka högtalare jag ska köpa, främst för att få bra ljud till musik och dessa verkar högintressanta... Men samtidigt vill jag ha bra hemmabioljud också. Nu är min budget ganska begränsad tyvärr så jag undrar om ni har tips på center och bakhögtalare som passar bra till Elac FS 137 och som inte kostar skjortan. Kanske finns andra högtalarmärken som går att kombinera med Elac?
Men som center, fungerar vilken elac som helst med JET diskanten har ja ghört, men jag har själv aldrig lyssnat, så det kan vara fel.
Postad 22 september 2008 - 18:42
Min erfarenhet säger mig att satsa antingen på bra frontar, och surrar, om du inte vill ha en center som är helt matchad med fronterna. Jag har kör film med "bara" fronterna, och det fungerar utmärkt.
Men som center, fungerar vilken elac som helst med JET diskanten har ja ghört, men jag har själv aldrig lyssnat, så det kan vara fel.
Tack för ditt svar. Då går det lite över min budget just nu om jag måste ha CC201 eller 241 som center (som har JET) så det blir att vänta med köp lite till. Samma regel gäller kanske inte surrarna, att det måste vara JET diskant? För då blir det definitivt lite väl kostsamt för mig. (Jag är inte speciellt kunnig som ni märker men jag kan ursäkta min okunnighet med att jag är tjej ;-)
Postad 22 september 2008 - 21:15
Postad 22 september 2008 - 21:40
Riktigt bra ljud måste jag säga.
Har fått ett bra paketpris på 137orna + centern cc 201 på Karlstadhemmabio så nu blir det väl att plundra spargrisen....

Postad 23 september 2008 - 05:07
Du behöver inte ursäkta någonting!Tack för ditt svar. Då går det lite över min budget just nu om jag måste ha CC201 eller 241 som center (som har JET) så det blir att vänta med köp lite till. Samma regel gäller kanske inte surrarna, att det måste vara JET diskant? För då blir det definitivt lite väl kostsamt för mig. (Jag är inte speciellt kunnig som ni märker men jag kan ursäkta min okunnighet med att jag är tjej ;-)
jag tycker inte att surrarna är alls av samma vikt som fronterna, jag kan tom tycka att filmtittandet kan vara riktigt njutningsfullt när ljudet komme genom ett par bra frontar.
Så du kan gott vänta med center/surr, tills du har råd med det du vill ha, istället för att kompromissa med fronterna.
Grattis!...så har man lyssnat en helg på Elac 137orna då....och får nog lov att ställa in mig i hyllningskören.
Riktigt bra ljud måste jag säga.
Har fått ett bra paketpris på 137orna + centern cc 201 på Karlstadhemmabio så nu blir det väl att plundra spargrisen....
Det är det en spargris är till för!
Postad 23 september 2008 - 06:27
japp då har man lyssnat på dessa hötalare och även monitor audios rs6, lyssnade på metallicas "death magnetic" och en lite äldre platta med in flames "clayman" lite tyngre musik, lyssnade även på lars winnerbäck"daugauva" och dire straits... cd spelare var rotel rcd06 tillsammans med rotel ra 06, elac lät verkligen bra måste ja säga likaså monitor audio... svårt att höra någon jätteskillnad (lyssnade på best sound) inte världens bästa lyssningslokal tycker jag .. men men elac lät verkligen "rent" på något sätt mycket bra drag med in flames och metallica och lät riktigt bra med winnerbäck och dire straits, måste lyssna ännu mera då de är lugnare i butiken var kaos där idag och bara 1 i personalen tyvärr, ni som lånat hem dessa var har ni gjort det isåfall ? de är ju de optimala att kunna göra de (bor i enköping) skulle även vilja lyssna på en annan förstärkare typ bladelius tyr tillsammans med dem... de enda negativa är just finishen svårt o få den att passa in i hemmet på best sound hade dem körsbärsvarianten och sen finns de ingen center i samma serie ....
Kom igen grabben, vilka plattor du utvärderar högtalare med. Två stycken riktigt vidrigt dåliga inspelningar (där till och med Guitar Hero versionen låter bättre på ena plattan

Lyssnade på storebror till denna högtalare på Ref Audio, dom kostade tydligen 40k. Var inte särskilt imponerad av dessa till det priset. Ungefär samma känsla hade jag runt MA Gold serien i typ samma prisklass, däremot gillar jag verkligen RS6orna till det priset. Jag kan tänka mig att samma sak gäller Elac..
Postad 23 september 2008 - 07:10
Postad 23 september 2008 - 07:40
Själv är jag lite förvånad över hyllningskören över dessa högtalare då jag inte alls var förtjust i dom. Inte så att dom var dåliga, tyckte bara att det inte var något speciellt med dom när jag var och lyssnade. Trevliga men inte mer.
Vilka är bättre i samma prisklass tycker du?
Postad 23 september 2008 - 09:03
Någon som testat?
Redigerat av Unregisterede74beff4, 23 september 2008 - 09:05.
Postad 23 september 2008 - 09:08
Vilka är bättre i samma prisklass tycker du?
Jag föredrar nog både B&W 683 och dali ikon 6. Även kef iq9 är bra och det ska bli spännande att höra Dali lektor 8 när den kommer. Har B&W 683 hemma.
Postad 23 september 2008 - 09:19
Jag föredrar nog både B&W 683 och dali ikon 6. Även kef iq9 är bra och det ska bli spännande att höra Dali lektor 8 när den kommer. Har B&W 683 hemma.
Intressant, båda dessa sållade jag bort ganska omgående när jag gjorde min lyssningsrunda. Dali Ikon var dock den bättre av dessa två men Elac var i en egen klass enligt mig.
Men smaken är som baken

Postad 23 september 2008 - 10:01
Men smaken är som baken
Onekligen är det så

Postad 24 september 2008 - 22:19

Postad 27 september 2008 - 11:10

Vidare har jag har lyssnat på några högtalare i denna prisklass nu mellan 10 och 15-tusen. (B&W, MA, AV, JBL, KLIPSCH, HECO m.fl) De enda som jag tycker kommer i närheten i prisvärdhet är HECO's Aleva 400. Annars spelar de i en klass för sig. Jag är mycket nöjd med mitt köp.
Följande låtar är lyssningsvärda på 137:orna:
för att nämna några...
Infected Mushroom - Heavyweight (hela vicious delicious albumet)
Nils Lofgren - You (acoustic live)
Bob Dylan - Blowin' in the wind (inspelning från 1963)
MIKA - Relax (Take it easy)
Pearl Jam - Black (hela albumet ten)
Dire Straits - The man's too strong (brothers in arms)
Saga - The security of illusion
Metallica - Turn the page
Pink Floyd - Another brick in the wall, part 1 (högt som fanken =) )
Redigerat av M4C3, 27 september 2008 - 15:37.
Postad 27 september 2008 - 12:45
Nu har jag spelat mina minst 200 timmar och jag upplever att de har spelat in sig nu. Jämfört med när de var nya har de verkligen krypt ur sitt skal nu. Så ni som tycker de låter bra när de är nya, vänta ett par hundra timmar
Nu spelar de verkligen ut, inte de minsta strama.
Låter härligt

Kul att så många verkar nöjda med sitt köp också

Själv så beställde jag dem i torsdags men får tyvärr vänta 1,5 vecka på leveransen. Hoppas tiden går fort nu så att man kan få dem på plats och börja spela in dem. Passade även på att köpa matchande center (cc 201)
Postad 28 september 2008 - 08:45
Det är bara att gratulera!Låter härligt
!!
Kul att så många verkar nöjda med sitt köp också![]()
Själv så beställde jag dem i torsdags men får tyvärr vänta 1,5 vecka på leveransen. Hoppas tiden går fort nu så att man kan få dem på plats och börja spela in dem. Passade även på att köpa matchande center (cc 201)
Alltså, det är ju för härliga.
Gick i går morse upp kl 0430, kunde inte sova. Drog igång en platta med Alison Krauss på låg volym, och shit va bra det låter nu. Mina burkar har säkert 300 timmar i sig nu, och är sagolika.
Sabotage med Sabbath, mums, Jeff Buckley, härligt, JS Bach, stort, Hoffstens Blues, tungt.
Postad 28 september 2008 - 12:44
Är det någon som har hela paketet(5.1) med dessa Elachögtalare, själv har jag 208.8 som frontar som jag för övrigt är helnöjd med, driver dessa med en Arcam avr300.
Skulle vara intressant med lite intryck från nån som har hela systemet.
Mvh "ace"
Postad 01 oktober 2008 - 08:05
Nu har jag lagt upp bilder på titan-versionen i mitt galleri!
Nice

Postad 01 oktober 2008 - 08:07
Onekligen är det så
lite trist vore det annars också. Kanske ska tillägga att jag lyssnar mycket på Black sabbath, musikaler och klassisk musik så det var tvunget att bli mångsidiga högtalare. 683 var dom ända jag kände fixade allt det jag ville, Ikon var bättre på en del och 137 jet var lika bra på en del men ingen av dom fixade alla stilar.
Har nog mycket med erfarenhet att göra också. De som har hållit på med hifi i många år har olika prioriteringar och lyssnar på att annorlunda sätt.
Postad 01 oktober 2008 - 08:22
Elac har ingen banddiskant. Själv har jag bara hört föregångaren till FS137 och tyckte att de lät lite väl vassa i diskanten. Men det skulle kunna passa till en rör-stärkare tex. Nya modellen kanske är lite mjukare i toppen, vad vet jag.Hur står sig dessa högtalare mot XTZ 99.36 som också har banddiskant?
Någon som testat?
Postad 01 oktober 2008 - 13:14
Det är sant, JET diskanten är mer lik en elektrostat än en bandsikant.Elac har ingen banddiskant. Själv har jag bara hört föregångaren till FS137 och tyckte att de lät lite väl vassa i diskanten. Men det skulle kunna passa till en rör-stärkare tex. Nya modellen kanske är lite mjukare i toppen, vad vet jag.
Och tro mig, den är allt annant än vass

Postad 01 oktober 2008 - 21:33

(frun är nästan övertalad, nån dag till bara...)
Postad 02 oktober 2008 - 09:03
Hade börjat skissa på ett par begagnade Audio Pro Blue Diamond (v1) men nu börjar man bli lite sugen på att lyssna på Elac FS 137... hm. Några tusenlappar till blir det men är Elac värda det? Har inte möjlighet att jämföra dessa samtidigt. Någon som har nån synpunkt?
(frun är nästan övertalad, nån dag till bara...)
Nu har jag ju inte hört ovan nämnda Audio Pro men Elac FS 137 slår allt jag har hört upp 15 000 kr i alla fall. Fast kom ihåg att det är du som ska gilla ljudet, det är trots allt väldigt olika vilka typer av ljud som man gillar. Så rekommenadationen är ju självklart att du åker till en affär och lyssnar (som du ju skrivit) på dem eller ännu bättre, lånar hem dem och lyssnar i din hemmamiljö med din egen utrustning till
/Colonel
Redigerat av Colonel, 02 oktober 2008 - 09:03.
Postad 02 oktober 2008 - 13:58
Nu har jag ju inte hört ovan nämnda Audio Pro men Elac FS 137 slår allt jag har hört upp 15 000 kr i alla fall. Fast kom ihåg att det är du som ska gilla ljudet, det är trots allt väldigt olika vilka typer av ljud som man gillar. Så rekommenadationen är ju självklart att du åker till en affär och lyssnar (som du ju skrivit) på dem eller ännu bättre, lånar hem dem och lyssnar i din hemmamiljö med din egen utrustning till
/Colonel
Nu har jag varit och lyssnat på högtalarna. Oj va härligt det va!! Rösterna (Norah Jones bl a) klev ur högtalarna och stod där. Vilken närvaro! Jämförde Elac med Monitor Audio RS6 och ett par Canton (tror det var Ergo 607). Dessa tre kostade lika mycket. Canton släppte jag direkt, var aldrig med i matchen.
Det var mycket stor skillnad i karaktär på 137:orna och RS6:orna - från två olika ljudplaneter. Men avgörandet kom när rösterna klev ur lådorna som de gjorde på dessa Elac-burkar. Rent och ofärgat sjöng det om musiken och sången. Tror att dessa kommer låta riktigt bra tillsammans med min gamla Copland-stärkare (rörhybrid) som kommer runda av ljudbilden något - vilket ev kan behövas när hi haten smiskar på hysteriskt på nån rockplatta.
Nu är det beställt. Får hem dom i slutet på nästa vecka

Redigerat av Unregistereda082a25a, 02 oktober 2008 - 15:46.
Postad 02 oktober 2008 - 18:46
Får hem dom i slutet på nästa vecka
...synd bara att tiden går så långsamt när man väntar på något gott

Postad 02 oktober 2008 - 20:57
...synd bara att tiden går så långsamt när man väntar på något gott
En grym sanning...

Postad 03 oktober 2008 - 21:58
Postad 04 oktober 2008 - 11:15
Det kommer fungera alldeles utmärkt.Hade en fråga till er som redan köpt dessa högtalare o det är om ni tror att de skulle passa till en Marantz 6003? eller tycker ni att det krävs en "bättre" stärkare?
Och vad jag kan se på den, så har den preout, så skulle du tycka att det saknas drag, så kan du ju alltid komplettera med ett slutsteg.
Postad 04 oktober 2008 - 15:11
Det kommer fungera alldeles utmärkt.
Och vad jag kan se på den, så har den preout, så skulle du tycka att det saknas drag, så kan du ju alltid komplettera med ett slutsteg.
Planen är att köpa ett komplett paket så småningom. just nu har jag tänkt att köpa frontarna och en Velodyne SPL-800i MiniVee sub. Senare när jag sparat ännu mer så ska är planen att köpa till CC 201 centern och antingen BS-63 eller BS123 som bakhögtalare. Orkar den fortfarande med då tror ni?
Postad 04 oktober 2008 - 19:59
Planen är att köpa ett komplett paket så småningom. just nu har jag tänkt att köpa frontarna och en Velodyne SPL-800i MiniVee sub. Senare när jag sparat ännu mer så ska är planen att köpa till CC 201 centern och antingen BS-63 eller BS123 som bakhögtalare. Orkar den fortfarande med då tror ni?
Varför inte satsa på BS133 som bakhögtalare istället? Då får du JET-diskanten...De kommer finnas att köpa
inom kort.
Postad 04 oktober 2008 - 20:47
Varför inte satsa på BS133 som bakhögtalare istället? Då får du JET-diskanten...De kommer finnas att köpa
inom kort.
Visste inte att det var några sådana på gång. men visst vore det intressant. någon som hört när de förväntas göra entré i sverige? o inte minst vad förväntas det kosta?
Postad 04 oktober 2008 - 23:17
Visste inte att det var några sådana på gång. men visst vore det intressant. någon som hört när de förväntas göra entré i sverige? o inte minst vad förväntas det kosta?
Enligt Septon, som är huvudleverantör för ELAC i Sverige, ska
de komma väldigt snart. Men
jag hörde också något om leveransproblem från ELAC. Priset verkar
landa på runt 6000:- ...
Postad 05 oktober 2008 - 06:34
Enligt Septon, som är huvudleverantör för ELAC i Sverige, ska
de komma väldigt snart. Men
jag hörde också något om leveransproblem från ELAC. Priset verkar
landa på runt 6000:- ...
Det var ju inte så farligt. Känns dock lite som överkapacitet på bakhögtalare men det är ju snyggt när allt matchar. Hoppas de löser leveranserna.
Postad 18 oktober 2008 - 18:28
Vi åkte vidare till Klubben för att lyssna på B&W 684 som föll bort direkt, 683 lät betydligt bättre, men inte lika bra som 137:orna, visserligen inte samma förstärkare så det är svårt att objektivt göra en bedömning. Dock var jag besviken på Klubben idag, kändes som att vara på vilken av de "större" kedjorna som helst, förvånande.
Som det ser ut ni blir det ett par 137:or som köps in ngn gång under våren.
EK
Postad 19 oktober 2008 - 20:28

Postad 19 oktober 2008 - 21:28
Bifogad fil(er)
Postad 20 oktober 2008 - 14:26
Extra roligt att aniversery modellen nu har anlänt. Bara 2000kr dyrare, tweakat delningsfilter och lite annat godis, men det bästa av allt... Den finns nu i helt pianovitt eller pianosvart!! Nya heter FS 207A.
Inte så roligt för oss som just köpt 137an

Postad 23 oktober 2008 - 18:59
Postad 25 oktober 2008 - 19:20
Är det någon som jämfört FS 207A och FS 137? Finns dom bara i vitt eller svart? 137:erna levereras tidigast i december.
Jag har inte hört de, men om jag förstår det rätt, är 137 en specialvariant av 207, med en annan baffelkonstruktion, som minimerar diffraktion. Denna lösning har inte 207.
207A är sedan en jubileumsmodell, med finare lack.
Om det sedan är någon skillnad i ljudet, det har jag ingen aning om. Men jag skulle inte tro att det är väldigt stor skillnad, då det är samma bestyckning, och i övrigt ganska lika teknik i dem.
För övrigt har jag haft lite musikervänner över, och i går kväll satt vi och spisade musik i 5 timmar, och fy fasiken vad orättvist anklagad jag vart, för att ha köpt mig en genväg in i musiken:)
Redigerat av lazpete, 26 oktober 2008 - 09:59.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar