* Officiell Tråd - Dali Lektor *
88 svar till detta ämne
Postad 18 March 2009 - 20:30
Unregistered7e591ba6
-
Unregistered7e591ba6
-
Wannabe
-
-
25 inlägg
Hej!
Det var jag som köpte ett par nyligen, det är min första "riktiga" stereo så jag har lite svårt att förklara hur dom låter och så jämfört med annat.
Men hit me om du vill fråga nått. Tycker det var en grym omställning från ett "sibapaket" till riktiga grejor, man märker ju nu hur dåligt ljud det är på vissa skivor.
Men jag kan säga detta, om du lyssnar på mycket på rock kommer du inte bli besviken.
/mvh ogge
Postad 21 March 2009 - 18:33
Lindholm R
-
Lindholm R
-
Beroende
-
-
1194 inlägg
Sådär ja, då har man gått och blivit med Dali. Smet iväg ner på stan och köpte mig ett par Lektor 1 och nog låter de trevligt alltid! Satt länge och övervägde att köpa ett par Lektor 2 för samma pris från England men så blev det inte den här gången.
Postad 21 March 2009 - 19:15
oscarstegland
-
oscarstegland
-
Användare
-
-
190 inlägg
683:orna var klart intressanta tyckte jag, men efter att ha läst otaliga internationella forum m m framgick det att man måste ha mycket kraft och hög kvalitet i förstärkeriet = mycket pengar . Det visste de inte om hos min lokala HiFiklubbutik, men hittade mycket raka svar i deras eget forum i Danmark från en av klubbens representanter. Du måste nog upp i 20 k klassen för en a/v förstärkare och kanske 15 k för en tvåkanalare. Lektor 8 är relativt lättdrivna.
Jag tror nog att alla som jobbar på Hifi klubben är medvetna om att 683 är tungdrivna. Det är ganska vida känt. Att de inte reklamerar med det är ganska självklart. Var idag inne på Hifiklubben och lyssnade på Lektor 8 såväl som DM683. Han som jag pratade med sade att Lektor serien skapades lite för att konkurrera med B&W:s 600 serie och när de ligger på samma pris tyckte jag att DM683 var helt överlägsen med rätt förstärkeri. Det är dock som du säger att har man inte tillräckligt med kraft så är ju Lektor ett betydligt bättre alternativ. Har man bra med kraft tyckte i alla fall jag att DM683 var överlägsen på alla fronter. En rappare och mer sammanhållen bas, ett mellanregister som Lektorn inte ens kunde drömma om, och en diskant som matchade de andra elementen bättre. Som sagt är ljud väldigt individuellt men så här kände jag efter ungefär en halv timmes lyssnande.
Postad 22 March 2009 - 01:02
Lindholm R
-
Lindholm R
-
Beroende
-
-
1194 inlägg
Jag har nu spelat mina stackars små Lektor 1 oavbrutet i sex timmar. Måste bara kommentera den fantastiska utvecklingen... OMG.
Den här modellen verkar trivas väldigt bra med den typ av musik jag spelar (Queen, Sisters of Mercy, Black Sabbath, Beatles, Eels, Springsteen, R.E.M., Velvet Underground, Smashing Pumkins).
Redigerat av Lindholm R, 22 March 2009 - 01:07.
Postad 08 April 2009 - 12:11
Unregistered3ef25644
-
Unregistered3ef25644
-
Amatör
-
-
53 inlägg
Har nu äntligen skaffat mig lektor lcr till mina lektor 8a, och jäklar vad bra det blev!
Var dock länge inne på att skaffa lektor 1 som bak surr men var orolig att det skulle bli för enkelriktat då jag har soffan mot väggen! Så det fick bli ett par Scandyna med väggfästen som vinklas ner mot lyssningspositionen och det blev verkligen skitbra!
Bilder kommer snart!
Postad 10 April 2009 - 00:39
Rymmare666
-
Rymmare666
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Jag tror nog att alla som jobbar på Hifi klubben är medvetna om att 683 är tungdrivna. Det är ganska vida känt. Att de inte reklamerar med det är ganska självklart. Var idag inne på Hifiklubben och lyssnade på Lektor 8 såväl som DM683. Han som jag pratade med sade att Lektor serien skapades lite för att konkurrera med B&W:s 600 serie och när de ligger på samma pris tyckte jag att DM683 var helt överlägsen med rätt förstärkeri. Det är dock som du säger att har man inte tillräckligt med kraft så är ju Lektor ett betydligt bättre alternativ. Har man bra med kraft tyckte i alla fall jag att DM683 var överlägsen på alla fronter. En rappare och mer sammanhållen bas, ett mellanregister som Lektorn inte ens kunde drömma om, och en diskant som matchade de andra elementen bättre. Som sagt är ljud väldigt individuellt men så här kände jag efter ungefär en halv timmes lyssnande.
Postad 10 April 2009 - 00:48
Rymmare666
-
Rymmare666
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Mmm, kan tro det. Surt att man inte kan få allt. Det man skall vara medveten om är att Lektor 8 är betydligt mer överseende med nutidens ofta förekommande ljudkällor, såsom mp3, Ipod m m. För audiofiler är det väl inget snack, i lyssningsrum upp till 15-20 kvm skulle jag varmt rekommendera 683:an (fast jag inte har den). Större rum och ett ordentligt ljudtrycksbehov = Lektor 8. Låter aldrig ansträngd, oavsett förstärekeri och spelar ROCK!!!
Postad 20 April 2009 - 12:27
Unregistereda50f5b49
-
Unregistereda50f5b49
-
Lärjunge
-
-
266 inlägg
Hej,
Jag har haft mina Dali lektor 8 ett par månader nu.
Och driver dem tillsammans med NAD 372.
Och jag har hela tiden blivit fruktansvärt imponerad över hur högt de egentligen kan spela.
Metallica black album låter helt vansinnigt mäktigt.
Sen gjorde jag en otrolig dum sak, jag kopplade upp dem mot polarens Rotel 1092 (tror jag det heter) digitalsteg för 25.000..
Jag trodde inte det skulle göra någon skillnad eftersom alla sagt att dessa burkar är lättdrivna.
Jag trodde inte mina öron, I mitt tyckte klev musikaliteten och ljudkvaliten upp FLERA snäpp med denna förstärkare.
Så till er som äger ett par Lektor, testa dem med en riktigt kraftig stärkare någongång!
Postad 23 April 2009 - 13:05
DumDum
-
DumDum
-
Amatör
-
-
70 inlägg
Nu har jag beställt:
Dali Lektor 8
Dali Lektor LCR
Dali Lektor 2
Perfekt till nya lägenheten.. =)
Hoppas tråden vaknar till liv nu, en fantastisk högtalarserie..
Redigerat av DumDum, 23 April 2009 - 13:06.
Postad 06 May 2009 - 13:57
senna11
-
senna11
-
Rookie
-
3 inlägg
Hej
Köpte, efter några månaders velande och ett hysteriskt letande (på gränsen till maniskt), ett par Lektor 6 tillsammans med en NAD C372. Min fru tyckte de var snyggare än B&W DM684 så jag valde dem, shysst anledning va??
Ångesten satte in efter några veckor, för det första saknade "letandet" och för det andra kändes det som ett impulsköp och jag var inte säker på att det var det här högtalarna jag ville ha. Den är, i likhet med DM684'an rätt dämpad i diskanten och vid lugn musik kan jag sakna en öppen diskant som tex Ikon 6 eller Elac's FS 137 har.
Jag ringde till Hifiklubben i malmö som visade upp en fantastisk service, ville jag byta trots att jag spelat dem en månad gick det att fixa. Hifiklubben i Lund satte upp en demo med en NAD och DM684, Lektor6 och Ikon6. Servicen gjorde att jag begränsade mig till Hifiklubbens utbud som ni märker..
Efter att ha levt med Lektor 6 i en månad i hemmet känner jag att den provlyssningen gav mer än någon tidigare (det har blivit några stycken).
DM684 sållade jag bort ganska snabbt då jag tyckte den var ännu mer dämpad i diskanten än Lektor 6, gillar inte utseendet heller (med galler på)
Ikon 6'an var helt makalös på typ jose gonzales musik, precis vad jag letat efter. Då slog jag på Killers, When you were young och jag lovar, det skar i öronen
Jag lämnade Hifiklubben med en lätt huvudvärk och en helt fast övertygelse om att Lektor 6 var rätt val, fast det finns ju andra saker att kolla på. Börjar sakna centern från mitt gamla surroundsystem när jag kollar på tv... kanske en sub (i slutet av Slayers Raining blood hänger inte basen på Lektor 6 med).hmm
Tack å hej leverpastej
Postad 06 May 2009 - 19:23
Unregisteredfb5958ec
-
Unregisteredfb5958ec
-
Forumräv
-
-
637 inlägg
Hej
Köpte, efter några månaders velande och ett hysteriskt letande (på gränsen till maniskt), ett par Lektor 6 tillsammans med en NAD C372. Min fru tyckte de var snyggare än B&W DM684 så jag valde dem, shysst anledning va??
Ångesten satte in efter några veckor, för det första saknade "letandet" och för det andra kändes det som ett impulsköp och jag var inte säker på att det var det här högtalarna jag ville ha. Den är, i likhet med DM684'an rätt dämpad i diskanten och vid lugn musik kan jag sakna en öppen diskant som tex Ikon 6 eller Elac's FS 137 har.
Jag ringde till Hifiklubben i malmö som visade upp en fantastisk service, ville jag byta trots att jag spelat dem en månad gick det att fixa. Hifiklubben i Lund satte upp en demo med en NAD och DM684, Lektor6 och Ikon6. Servicen gjorde att jag begränsade mig till Hifiklubbens utbud som ni märker..
Efter att ha levt med Lektor 6 i en månad i hemmet känner jag att den provlyssningen gav mer än någon tidigare (det har blivit några stycken). DM684 sållade jag bort ganska snabbt då jag tyckte den var ännu mer dämpad i diskanten än Lektor 6, gillar inte utseendet heller (med galler på) Ikon 6'an var helt makalös på typ jose gonzales musik, precis vad jag letat efter. Då slog jag på Killers, When you were young och jag lovar, det skar i öronen
Jag lämnade Hifiklubben med en lätt huvudvärk och en helt fast övertygelse om att Lektor 6 var rätt val, fast det finns ju andra saker att kolla på. Börjar sakna centern från mitt gamla surroundsystem när jag kollar på tv... kanske en sub (i slutet av Slayers Raining blood hänger inte basen på Lektor 6 med).hmm
Tack å hej leverpastej
Vi kan sammanfatta det med: Du lyssnar på högtalare i ett prisintervall där det är väldigt svårt att få allt. Jag rekommenderar, köp något dyrare, eller snegla på begagnat marknaden. Jag valde att köpa delvis begagnat.
Postad 06 May 2009 - 20:28
shifts
-
shifts
-
Veteran
-
-
1684 inlägg
The Killers SKA skära i öronen. Gör det inte det är det något vansinnigt fel på högtalaren. Ospelbar musikkvalitet skulle jag vilja säga. Se det som ett kvalitetstecken hos högtalaren.
Postad 07 May 2009 - 22:28
persem05
-
persem05
-
Rookie
-
3 inlägg
Vi kan sammanfatta det med:
Du lyssnar på högtalare i ett prisintervall där det är väldigt svårt att få allt.
Jag rekommenderar, köp något dyrare, eller snegla på begagnat marknaden. Jag valde att köpa delvis begagnat.
Visst är det så, Lektor 6'an är lite av en kompromiss, men alla har vi en budget. Begagnat försökte jag mig faktiskt inte ens på, kanske nästa gång
Postad 07 May 2009 - 22:36
persem05
-
persem05
-
Rookie
-
3 inlägg
The Killers SKA skära i öronen. Gör det inte det är det något vansinnigt fel på högtalaren. Ospelbar musikkvalitet skulle jag vilja säga. Se det som ett kvalitetstecken hos högtalaren.
Tack för tipset
Postad 11 June 2009 - 19:31
andla709
-
andla709
-
Rookie
-
3 inlägg
Hej,
Någon som testat Lektor 1 tillsammans med Denon RCD-M37 (kompaktsystem med CD/MP3)?
Jag vill gärna ha ett kompakt system men funderar på om Denon RCD-M37 inte är tillräckligt strömstark för att Lektor 1 ska låta bra även på lägre volymer, vilket jag gärna vill att det ska. Denon RCD-M37 är specad 2x30 W medan Dali rekommenderar minst 40W för Lektor 1.
Kanske bör jag välja Lektor 2 istället, är ju lite mer lättdriven (minst 25 W förstärkare rekommenderad)?
Föredrar dock Lektor 1. Lägre pris och storlek men låter lika bra som Lektor 2 tyckte jag när jag provlyssnade.
Postad 28 September 2009 - 23:30
himtim
-
himtim
-
Amatör
-
-
95 inlägg
Hej
Håller på att sätta ihop mitt första 5.1 system.
Skulle det funka att köra Concept 1 som bakhögtalare i ett system med Lektor 2 som frontar, Dali LCR center. Eller blir det konstigt ljudmässigt om man inte håller sig i samma serie? Eller har det inte så stor betydelse vad man kör som bakhögtalare?
/Tim
Ps, har beställt en XTZ 99w.10.6 för bas. Om det skulle ha betydelse.
Redigerat av himtim, 28 September 2009 - 23:32.
Postad 23 October 2009 - 22:30
gunnargb1
-
gunnargb1
-
Rookie
-
2 inlägg
Hej,
Någon som testat Lektor 1 tillsammans med Denon RCD-M37 (kompaktsystem med CD/MP3)?
Jag vill gärna ha ett kompakt system men funderar på om Denon RCD-M37 inte är tillräckligt strömstark för att Lektor 1 ska låta bra även på lägre volymer, vilket jag gärna vill att det ska. Denon RCD-M37 är specad 2x30 W medan Dali rekommenderar minst 40W för Lektor 1.
Kanske bör jag välja Lektor 2 istället, är ju lite mer lättdriven (minst 25 W förstärkare rekommenderad)?
Föredrar dock Lektor 1. Lägre pris och storlek men låter lika bra som Lektor 2 tyckte jag när jag provlyssnade.
Det borde vara tvärtom gällande lättdrivenhet. lektor 1 borde vara mera lättdriven då den är 8 ohm 84 db medans lektor 2 är 6 ohm 85 db Har lyssnat på Hifi klubben och båda låter mycket bra. Krämar man lite mer så lät Lektor 2 lite bättre. Är det nån som jämfört Dali lektor eller annan Dali mot Acoustic Energy Aegis Neo One ?? Jag lyssnade oxå på Dali Conception 1 och 2 men tyckte Dali Lektor 2 lät mer fylligt mer bas och mer behaglig, inte lika "skränig" som conception 1 och 2
Postad 23 October 2009 - 22:37
gunnargb1
-
gunnargb1
-
Rookie
-
2 inlägg
Hej,
Glömde det där med Denon RCD-M37. Vi lyssnade på den samt Nad c715 och det lät bra, blev lite förvånad faktiskt att det lät så bra. Dock kanske inte för ett riktigt STORT rum på HÖG volym men då bör man nog oxå välja golvhögtalare.
Postad 31 January 2011 - 20:24
Foobster
-
Foobster
-
Amatör
-
-
64 inlägg
Jag har nyligen köpt mig ett par Lektorer (8, 2 och LCR)... men det hela började med att jag köpte en Denon M37 med concept 1 för att använda som datorhögtalare. För mig var dessa verkligen en öronöppnare som skakade om i min ljudvärld. Trots att de kanske ses som billiga och enkla av vissa tycker jag att de låter väldigt bra jämfört med vad jag träffat på. Efter ett tag slog det mig att högtalarna som jag hade till min andra stereo närmast kunde liknas med ett dåligt skämt, och därefter var det omöjligt att få tanken på ett par nya högtalare ur huvudet. Jag hade tidigare upplevt ett trevligt och professionellt bemötande på Hifi-klubben i Lkpg, så det var ett bekvämt ställe att börja på. Jag provlyssnade på deras utbud och var även så pass sansad att jag lyssnade på högtalare i några andra butiker. Hos MediaMarkt i Berlin gjorde jag en ganska grundlig genomlyssning (guidad av tysk expertis), innan jag återvände till Sverige och bestämde mig. Jag antar att jag hade kunnat spendera veckor eller månader med att leta efter högtalare och säkerligen även kunnat hitta något annat som jag också gillat... Men som någon skrev tidigare i tråden, och jag instämmer med till fullo är att Lektor rockar!Men nu till lite relaterade frågor (ursäkta om somliga är dumma, men det här är ett nytt ämne för mig...) Enligt specarna går det att utläsa följande: Lektor 8Känslighet: 89,5dB Nominell impedans: 6 Ohm Rekommenderad förstärkareffekt: 40-150W Lektor 2Känslighet: 85dB Nominell impedans: 6 Ohm Rekommenderad förstärkareffekt: 25-100W Lektor LCRKänslighet: 87,5dB Nominell impedans: 8 Ohm Rekommenderad förstärkareffekt: 25-120W 1) Är de här högtalarna lättdrivna eller tungdrivna? Och om de nu är varken eller, betyder det då att det är lagom? Enligt någon tråd som jag läste sa tumregeln att <89dB räknas som tungdrivna och >90dB som lättdrivna. Lektor 8 ligger mitt emellan, och för de andra ser det ut som att ju mindre högtalare desto mer tungdriven är den. Känns lite bakvänt. Enkel förklaring någon? 2) Ska den rekommenderade förstärkareffekten ses som en minimum? Varför är den i så fall angiven med ett så stort intervall och inte bara en gräns? 3) Vad är det för wattdefinition som avses i det här fallet? 4a) Är det någon som har ett sånt där diagram som visar hur impedansen(?) varierar med frekvensen(?) för dessa Lektorer? Anledningen till att jag undrar är att jag läst lite om att det verkar bli problematiskt när impedansen i högtalaren går mot noll... Eller gör den inte det? 4b) Och med det i bakhuvudet undrar jag varför har Dali valt att lägga nominella impedansen vid 6 Ohm? Kan inte det ses som mer riskabelt jämfört med att välja 8 ohm? Är det någon fördel med 6 eller 4 jämfört med 8 eller tvärtom? 4c) Visserligen har jag inte sett mycket, men varför har jag aldrig sett någon högtalare märkt 16 ohm, eller 64 ohm? Hoppas ni har några svar innan jag hinner ställa fler frågor ( :
Postad 31 January 2011 - 21:39
Foobster
-
Foobster
-
Amatör
-
-
64 inlägg
Lektor 1 + RCD-M37... har jag inte testat.
Däremot har jag spelat in mina Concept 1 med det systemet och håller nu på att spela in mina Lektor 2. Jag är grymt nöjd med ljudet från båda. Upplever att Lektor låter bättre än Concept, men vet inte hur jag ska beskriva det. Mer ljud liksom, kraftfullare, detaljrikare och mer wowkänsla.
(Enligt vissa är tydligen Lektor en budgethögtalare. Fick höra det senast i helgen på MM, och det stör mig när folk säger så. För mig är 12kkr för ett par högtalare (Lektor 8) trots allt mycket pengar. Men det är väl som med allt annat inom detta ämne, allting är relativt och beror på vad man har för referenspunkt. Det vore intressant att se vad olika populationer anser vara dyrt eller rimligt att betala för ett par högtalare... )
Jag tycker som sagt att de låter väldigt bra, men mina HIFI-egenskaper är kanske en tvåa
Det som är lite intressant och som jag hoppas få svar på ovan har ju lite med samma fråga att göra. Mina 8:or vill ha samma effekt, men är inte lika tröga som ett par 1:or. Väldigt förvirrande.
Concept 1 är likaså lite lättare att driva och behöver inte lika mycket effekt som Lektor 1. Hur stor skillnad är det mellan dem egentligen?
M37:an verkar i alla fall trivas utmärkt med Concept 1, och även med Lektor 2.
Postad 01 February 2011 - 23:39
Foobster
-
Foobster
-
Amatör
-
-
64 inlägg
Verkar inte vara så många läsare eller svarare i den här tråden för tillfället... Men nu har jag hittat ett svar åt mig själv, och tänkte att det kanske kan vara intressant för någon annan också. Impedanskurvan för lektor 8. Jag undrar om den kurvan alltid ser ut så? Att den aldrig går under 3 ohm, är det bra tro? Finns det något annat intressant man kan utläsa av ett sådant diagram?
Postad 02 February 2011 - 14:00
Spiritwalker
-
Spiritwalker
-
Forumräv
-
-
704 inlägg
Svara han nån dårå med hjärnan full av koll på grafer och kurvor
Vet i alla fall att jag läst nånstans att Lektor 8 inte skulle utgöra en alltför besvärlig last så det kan väl stämma då..... Det är väl när det börjar gå ned under 3 ohm som många stärkare viker ned sig eller skyddskretsar slår till. Spannet 8-4 ohm brukar ju klaras av de flesta förstärkare, i alla fall 2-kanalare samt kompetenta surroundförstärkare. Är en hel vetenskap det där
Redigerat av Spiritwalker, 02 February 2011 - 14:00.
Postad 02 February 2011 - 18:14
Foobster
-
Foobster
-
Amatör
-
-
64 inlägg
Så trevligt att se att det finns någon annan aktiv trådläsare också (: Jag har förstått att det är en hel vetenskap det här, och för mig som precis har börjat nosa lite i ena utkanten känns många saker ganska förvirrande... men men, ett och annat börjar jag få lite kläm på. Ju mer jag läser desto mer frågor dyker upp, och samtidigt undrar hur mycket som kan tänkas vara lagom att veta. Bra att Lektor 8 är stabil och ingen förstärkardödare (det skulle gjort mig både förvånad och besviken). Jag antar att de andra lektorerna fungerar likadant. Ni som har Lektor 8, vad har ni för förstärkare? Har ni testat samma högtalare med olika starka förstärkare, eller t ex med och utan slutsteg? Jag är lite nyfiken på vad som krävs för att få dem att låta riktigt bra. Just nu har jag kopplat in mina 8:or till en gammal Sony TA-FE700R. I brist på referenser tycker jag att det låter riktigt bra, men högtalarna är inte inspelade än. Då det är lite svårt att koppla in 5.1 i den är jag på jakt efter en ny och vet inte riktigt vad. Fastnade lite för en Denon AVR-3311, men tänkte kika runt lite efter andra alternativ och har hittat demoex av Yamaha RX-V1900 och RX-V2065. Och så verkar det vara bra pris på Yamaha Rx-V3900 nu. Någon som har synpunkter på en sådan kombination?
Postad 05 February 2011 - 17:34
cribbes
-
cribbes
-
Rookie
-
6 inlägg
Så trevligt att se att det finns någon annan aktiv trådläsare också (:
Jag har förstått att det är en hel vetenskap det här, och för mig som precis har börjat nosa lite i ena utkanten känns många saker ganska förvirrande... men men, ett och annat börjar jag få lite kläm på. Ju mer jag läser desto mer frågor dyker upp, och samtidigt undrar hur mycket som kan tänkas vara lagom att veta.
Bra att Lektor 8 är stabil och ingen förstärkardödare (det skulle gjort mig både förvånad och besviken). Jag antar att de andra lektorerna fungerar likadant.
Ni som har Lektor 8, vad har ni för förstärkare?
Har ni testat samma högtalare med olika starka förstärkare, eller t ex med och utan slutsteg? Jag är lite nyfiken på vad som krävs för att få dem att låta riktigt bra.
Just nu har jag kopplat in mina 8:or till en gammal Sony TA-FE700R. I brist på referenser tycker jag att det låter riktigt bra, men högtalarna är inte inspelade än. Då det är lite svårt att koppla in 5.1 i den är jag på jakt efter en ny och vet inte riktigt vad.
Fastnade lite för en Denon AVR-3311, men tänkte kika runt lite efter andra alternativ och har hittat demoex av Yamaha RX-V1900 och RX-V2065. Och så verkar det vara bra pris på Yamaha Rx-V3900 nu. Någon som har synpunkter på en sådan kombination?
Jag kör ett par lektor 6:or som frontar, lektor LCR samt lektor 2:or som bakhögtalare tillsammans med en 3311. En svår slagen kombination skulle jag nog vilja påstå. 3311:an driver lektor 6:orna utan problem så jag är rätt säker på att den kommer att vara en bra val även med lektor 8:orna. Anledningen till att jag valde lektor 6 istället för 8 var dels priset samt att jag inte ville ha förstora golvhögtalare och i mitt tyckte är lektor 6:orna alldels utmärkta för både musik och film i ett ca: 25kvm stort vardagsrum som jag har. Hoppas ovanstående kan ge dig lite vägledning, du får gärna kontakta mig om du önskar med input. Så trevligt att se att det finns någon annan aktiv trådläsare också (:
Jag har förstått att det är en hel vetenskap det här, och för mig som precis har börjat nosa lite i ena utkanten känns många saker ganska förvirrande... men men, ett och annat börjar jag få lite kläm på. Ju mer jag läser desto mer frågor dyker upp, och samtidigt undrar hur mycket som kan tänkas vara lagom att veta.
Bra att Lektor 8 är stabil och ingen förstärkardödare (det skulle gjort mig både förvånad och besviken). Jag antar att de andra lektorerna fungerar likadant.
Ni som har Lektor 8, vad har ni för förstärkare?
Har ni testat samma högtalare med olika starka förstärkare, eller t ex med och utan slutsteg? Jag är lite nyfiken på vad som krävs för att få dem att låta riktigt bra.
Just nu har jag kopplat in mina 8:or till en gammal Sony TA-FE700R. I brist på referenser tycker jag att det låter riktigt bra, men högtalarna är inte inspelade än. Då det är lite svårt att koppla in 5.1 i den är jag på jakt efter en ny och vet inte riktigt vad.
Fastnade lite för en Denon AVR-3311, men tänkte kika runt lite efter andra alternativ och har hittat demoex av Yamaha RX-V1900 och RX-V2065. Och så verkar det vara bra pris på Yamaha Rx-V3900 nu. Någon som har synpunkter på en sådan kombination?
Jag kör ett par lektor 6:or som frontar, lektor LCR samt lektor 2:or som bakhögtalare tillsammans med en 3311. En svår slagen kombination skulle jag nog vilja påstå. 3311:an driver lektor 6:orna utan problem så jag är rätt säker på att den kommer att vara en bra val även med lektor 8:orna. Anledningen till att jag valde lektor 6 istället för 8 var dels priset samt att jag inte ville ha förstora golvhögtalare och i mitt tyckte är lektor 6:orna alldels utmärkta för både musik och film i ett ca: 25kvm stort vardagsrum som jag har. Hoppas ovanstående kan ge dig lite vägledning, du får gärna kontakta mig om du önskar med input.
Postad 06 February 2011 - 16:44
Foobster
-
Foobster
-
Amatör
-
-
64 inlägg
Tack för svaret cribbes.
Jag har provlyssnat på 3311 på HK, och det låter ju verkligen bra. Det får väl bli så att jag lånar hem en och testar i lugn och ro, tror inte att jag kommer bli missnöjd på något vis.
Yamahas 3900 är ju nåt år äldre, men har ett fint prisläge nu. Dessutom verkar den vara jämförbar med 4311:an? Hade ju varit intressant att få lite synpunkter på hur den, och kanske även andra förstärkare trivs med högtalarna.
Egentligen borde kanske frågan vara om det finns någon som kopplat in högtalarna till något och fått det att låta illa! (:
Postad 07 February 2011 - 13:31
perssons
-
perssons
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Har haft mina Lektor 8 i ca 5 månader nu. I början körde jag de med NAD T747 och tyckte då det lät bra. Kunde dock inte spela på max. Köpte ett Emotiva XPA-3 som jag nu driver dem + centern med. Detta var ett bra lyft, fick mycket mer kontroll i ljudet. NAD:en få fungera som försteg samt driver bakhögtalarna.
Postad 07 February 2011 - 17:37
Foobster
-
Foobster
-
Amatör
-
-
64 inlägg
Intressant... Jag håller just på att ställer en massa dumma frågor om just slutsteg i en annan tråd häromkring.
Något som du kanske kan svara på är om det låter bättre/olika även vid låga volymer när du driver frontarna med slutsteget?
Eller är det så att effekten är störst/ endast hörbar just när du spelar högt?
Och vad innebär det egentligen att spela på max? Är det någon speciell decibell som ska/kan uppnås med högtalarna?
Om du nu köpte en NAD tror och misstänker jag att du även lyssnade på Denon. Varför föll valet på NADen?
Postad 07 February 2011 - 20:22
perssons
-
perssons
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Jag kan göra ett försök..
Jag tycker det blev bättre ljud även vid lägre volymer, bättre bas och fylligare mellanregister. Sen vet jag inte om det är för jag vill att det ska låta bättre eller om det verkligen är bättre, men i både mina och min sambos öron låter det bättre.
Med att spela max, menar jag så mycket jag vågar utan att bränna förstärkare eller högtalare. Var nog mest för de varnade mig på HIFI-klubben att NAD:en inte hade tillräcklig kraft för att kunna spela högtalarna fullt ut. Innan jag skaffade slutsteget spelade jag som max ca -20 dB på förstärkaren, nu kan jag gå upp mot -5dB och allt låter fortfarande bra (tror max ligger på +10dB)
Att det blev NAD beror på att den hade de funktioner jag behövde och framför allt PRE-out för framtida slutsteg (som nu är införskaffat) och att det låg inom det budgeten jag hade. Denons med PRE-out var något dyrare.
Jag är hur som helst väldigt nöjd med min nuvarande uppsättning NAD T747 + Emotiva XPA-3 + Lektor 8
Postad 08 February 2011 - 16:59
Unregistered19517ce5
-
Unregistered19517ce5
-
Rookie
-
6 inlägg
(Enligt vissa är tydligen Lektor en budgethögtalare. Fick höra det senast i helgen på MM, och det stör mig när folk säger så. För mig är 12kkr för ett par högtalare (Lektor 8) trots allt mycket pengar. Men det är väl som med allt annat inom detta ämne, allting är relativt och beror på vad man har för referenspunkt. Det vore intressant att se vad olika populationer anser vara dyrt eller rimligt att betala för ett par högtalare... )
Dali Concept och Lektor monteras i fabrik i Kina. Dali själva anser att dessa är "budget" medans alla andra Dalihögtalare som monteras i Danmark är mellan och high-end. Dali Ikon är alltså den billigaste högtalaren i sortimentet som monteras i Danmark.
Postad 08 February 2011 - 17:04
Foobster
-
Foobster
-
Amatör
-
-
64 inlägg
Trevligt trevligt.
Oavsett vad det nu blir för förstärkare ska jag se till att skaffa en med preout... kan dock inte låta bli att fundera på vad man kan använda för högtalare till de förstärkare som finns utan att behöva skaffa ett extra slutsteg?
Kanske bara skulle skaffat ett gäng Lektor 1:or
Postad 08 February 2011 - 17:14
Foobster
-
Foobster
-
Amatör
-
-
64 inlägg
Hej Duramax!
Första inlägget i forumet, välkommen (:
Det är ju kul att ha ett par beresta högtalare ;p
(Prisvärd är väl kanske ett bättre ord än budget? Danskar eller kineser, har lite svårt att förstå båda. Och vem som är effektivast och bäst på att följa givna anvisningar vet inte jag. )
Redigerat av Foobster, 08 February 2011 - 17:16.
Postad 08 February 2011 - 18:41
Unregistered19517ce5
-
Unregistered19517ce5
-
Rookie
-
6 inlägg
Tack Foobster!
Ja, det va första inlägget!  Hittade in till forumet då jag själv är på gång att köpa nya högtalare. Var inne på Lektor 8 med alla surroundhögtalare... och är väl det fortfarande. Precis som du säger verkar de prisvärda.
Var på klubbträff på HIFI-klubben där de presenterade Ikon 6 MK2 och man fick provlyssna massor. Ikon har ju vatt kända för att vara väldigt rena, vissa säger till och med skarpa i mellan och diskant och väldigt basfattiga. I och med MK2 så är högtalaren omarbetat en del, bla ska det nu finnas mer bas. Jag har aldrig hört på MK1 men MK2 föll mig i smaken. Precis lagom bas och väldigt rena i diskanten.
Därför sitter jag nu och tvekar mellan Lektor 8 och Ikon 6 (eller 7). Samma pris men ska man komplettera med surroundhögtalarna så blir det dyrare. Paketet ligger på 31.000:- Lektor 8 är har dock mer bas och funkar ju bättre till disco och klubbmusik.
Jag får helt enkelt fundera vad jag verkligen ska ha högtalarna till mest! Att det finns mindre bas i Ikon borde man kunna komplettera i de lägre regionerna med en sub i alla fall. Kommer läsa mer på forumet och säkerligen skriva också.
Hade du köpt Lektor eller?
Postad 09 February 2011 - 17:22
Foobster
-
Foobster
-
Amatör
-
-
64 inlägg
Jodå, jag har köpt på mig en uppsättning Lektorer. Men valde en Ikon sub då priset var bra(?) på den, och min tanke är att använda mina concept 1:or som bakhögtalare och ta Lektor 2:orna till min lilla anläggning. Enligt HK ska den kombinationen fungera utmärkt.
Jag köpte Lektor 8 för att både jag och regeringen gillade ljudet från dessa. Valde 8:or framför 6:or för att de lät lite fylligare. B&W 684 gillade jag inte alls, lät alldeles för burkigt i mina öron. Ikon (gamla) lät alldeles för vasst.
Tanken var från början att köpa ett conceptsystem, men till och med jag och mina obetydliga hifi-erfarenheter och otränade öron sa mig att Lektor var ett bättre köp.
Jag är väldigt nöjd med mina köp, och räknar med att bli ännu nöjdare när jag införskaffat en passande förstärkare.
Hittills har jag bara kört 8:orna och 2:orna i stereo, centern ligger fortfarande nedpackad. Eventuellt lånar jag med mig en gammal SONY 6.1 receiver från brorsan och testar högtalarna med den i helgen.
Det står lite mer läsvärt högre upp i tråden, du kan ju läsa och kommentera det om du har några idéer och svar.
Postad 12 February 2011 - 22:40
Unregistered3df51fb2
-
Unregistered3df51fb2
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Tjenare!
Tänkte snart köpa mig ett par högtalare och har spanat in Lektor 6. Dessa ska bli en start på ett framtida 5.1 eller 7.1 system och jag kommer därför att köpa mig en hemmabioreceiver för att driva dem. Jag undrar nu om jag kan driva ett par Lektor 6 med Denon AVR-1911? Min budget är begränsad så det är antingen 1911:an eller NAD's T747 som gäller. Någon som har erfarenhet av dessa kombinationer?
Mvh / En nybörjare
Postad 15 February 2011 - 12:54
Foobster
-
Foobster
-
Amatör
-
-
64 inlägg
Hej Svedjemo! Jag var nyligen i nästan precis samma situation... Frågan du ställer är kanske en av de vanligaste, och det mest frekventa svaret är ungefär "det beror på". Vissa hävdar och påstår att en högtalare låter bättre även vid låga volymer om man har en överdimensionerad förstärkare. En del personer har superöron och väldigt känsliga (duktiga) på att höra ljud. Tänker du spela högt, eller lågt, och var drar du dina gränser? Ett rakt och enkelt svar på din fråga kan du säkert få av dem på HK, gissar att de skulle säga att båda kommer fungera bra. Men det är ju där det där svåra kommer in, för hur ska man förhålla sig till ett subjektivt ord som "bra". Det finns ju andra ord som är bättre... bättre, bäst, fenomenal osv... Jag gillade inte 747:an när jag lyssnade på den med Lektor 8, föredrog då Denons ljud och tittade på 2311 eller 3311. Jag lyssnade runt lite innan jag bestämde mig, och det tycker jag att även du borde göra. Det finns många andra märken också... Nu blev det en Yamaha för min del, och jag är väldigt nöjd med den.
Postad 20 May 2011 - 17:01
Tullen
-
Tullen
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
Hej.
Är på jakt efter ett par stativare åt mor och far.
Var inne och lyssnade på Dali Lektor 2 på HiFi Klubben idag. Tycker dom lät bra. Ska mest användas till klassisk musik, men även kanske koppla in dom till tvn. Dock är det precis över prisnivån. Hade gärna hamnat på under 5000 kr för högtalare och förstärkare.
Undrar hur ni tror att Dali Lektor 2 står sig emot tex Rega RS1? Rega har ju ett högra utgångspris men finns att få tag på begagnat. Har bara hittat en Lektor 2 beg, och det var dessvärre nere i Malmö.
Så, vad tror ni? Köpa Lektor 2 för 4000 kr eller Rega RS1 för 3000 kr?
Postad 11 June 2011 - 09:48
Foobster
-
Foobster
-
Amatör
-
-
64 inlägg
Hej!
Köp de som är snyggast och ser ut att låta bäst. Om de även låter bra vid en provlyssning är ju det ett plus.
Jag tror att första intrycket är viktigt, om det var en bra eller dålig dag att provlyssna på, butiken, personalen, och massor med andra subjektiva och fysiska faktorer.
När man sedan gjort ett val och kan definiera för sig själv och andra vad man valt och varför får man ju utvärdera sitt val efter det.
När man haft högtalarna hemma ett tag, spelat in dem och vant sig vid dem kan man ju fundera över om de fortfarande lever upp till det man hoppades/räknade med att få ut av dem. Om svaret är ja, så var ju köpet bra. Annars har du köpt dig en klar erfarenhet / referenspunkt och kan då uppdatera din definition inför ett byte.
Jag har ett par lektor 2:or. Spelar alla typer av musik på dem, och även andra ljud via datorn. Jag är väldigt nöjd med dem, för de kan fylla reummet med, vad för mig är förträffligt ljud.
En skillnad behöver ju varken vara positiv eller negativ, utan just bara annorlunda.
Postad 24 August 2011 - 10:48
Elvispiano
-
Elvispiano
-
Användare
-
-
134 inlägg
Jag har tänkt att beställa: http://www.hifiklubb...talarsystem.htmKommer köras ihop med en Yamaha RX v465 (tillfälligt) Samt en Yamaha YST-SW315 Dessa ska ersätta mina Dynavoice Magic F-6 EX 5.0 paket som jag tycker ger sjukt klent ljud i filmer. Kommer jag bli nöjd med bytet?
Postad 24 August 2011 - 12:36
Unregistered53cc092c
-
Unregistered53cc092c
-
Lärjunge
-
-
394 inlägg
Det är omöjligt att svara på, alla har olika ljudtyper man gillar mer eller mindre, men eftersom det gäller från det märket så lär du bli nöjd.
Det beror oxå på vilken typ av musik man lyssnar på, vissa passar lite mer till viss musik andra till annan musik.
Jag har provlyssnat på Lektor och den föll inte mig i smaken som lyssnar på rock och dyl, men som sagt det endast hur jag uppfattade det!
Ah det var film du var ute efter! Svårt att tro att Lektor skulle vara klen, det kanske är en sub du saknar?
Redigerat av Unregistered53cc092c, 24 August 2011 - 12:37.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
genstruktur
2026-05-20 17:03:16
-
Projektorn uppe och allt verkar fungera
genstruktur
2026-05-20 17:02:29
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|