Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bästa Whiskeyn.....

79 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 18 November 2002 - 12:42

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0
bjarne - angående avundsjukan kan jag bara säga -ÅK! En med ditt intresse och grundkunskaper .... Snacka om njutning. Synd att det är så dyrt. (Jag och min fru snålade genom att hyra en liten kombi och sova varanan natt i bilen (fällt säte). Köpte sprit för pengarna.) Om du åker - tips - åk gärna ca2-4 pers och ta fly and drive (men ta inte bilen till Islay). En vecka kan räcka ganska långt. 3 dagar på Islay och 4 för högländerna + ev någon stad. För att göra dig mer sotis - på Isaly hade vi kanonväder. Gick i shorts och badade tom en gång. Inte så ofta man kan det. Kanske därför personalen var så medgörlig på mina önskemål? Tog en heldag och promenerade från Port Ellen till Lagavulin. Laphroag och Ardbeg. Vilken underbar dag!!! Var man inte frälst innan så ..
Det tråkigaste är väl att Storbritanien har ungefär samma skattesats som Sverige så det blir himla dyra köp hem till Sverige.

Så DM Laggan har kommit med -86:a. kanske något att jämföra med min -80. Intressant.

jani003 - Jag håller med om systemet. Vilket utbud! Många som klagar har nog svårt att skilja på kritik av priser (skattebaserat) och sortiment. De tror att systembolaget själva sätter priserna ...

WarHammer - Håller med dig. Kan ändå inte låta bli att hålla med bjarne - drar de i cola i ardbeg eller lagga så känns det som att påfyllningen får bli från en dunk. Kanske även ska säga att jag såg flera skottar dricka whisky med is (och även sodavatten). Visserligen handlade det ofta om lite billigare sorter (+blended), men även på "halvdyra" singlar.
Annars så går jag på bjarnes linje - hellre en 2:a nam-nam än en 4:a sådär.

Putteman - lägg på 20:- och prova någon av Macleod's regionsmodeller. Gillar du Drumguish föreslår jag att du börjar med highland. (eller möjligen speyside). Ett annat alternativ för 300:- är som sagt Bunnahabhain 12 åriga. Håll bara tungat rätt i min då du ska uttala namnet. [:)]

nippe - Cardhu var för ca 5 år sedan min highlandfavorit. (Trevligt ställe för övrigt inte långt från Macallan.) Mina polare som gillar Cardhu brukar även gilla Longmorns 15-åring som finns på systemet. Själv föredrar jag som sagt Glen Gariochs 15-åriga. Köp om ni får chansen! (Inte så lätt att få tag i har jag märkt.)

Postad 18 November 2002 - 16:42

Unregisteredb5eedfd3
  • Unregisteredb5eedfd3
  • Amatör

• 86 inlägg
  • 0
Hifisnubben: Inhandlade mig en 10 årig Laphroaig i fredags och den var kanon. Så nu är man lycklig arrendator till en squarefoot Islay land. Måste bara få med sambon dit och titta, tyvärr har hon inte alls fått upp smaken för whisky än men hon smakar i alla fall. Tänkte bege mig till Bishop Arms på onsdag så då får jag ta och testa Ardbeg'en oxå

Postad 19 November 2002 - 11:17

Unregisteredbd3d6f09
  • Unregisteredbd3d6f09
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0
För att vara en som fortfarande sparar till sin första McAllan 18år [:)]. Tänkte bara förmedla vad jag läst om McAllan att den är väldigt ojämn mellan årgångarna och 1984 är höjdaren av de senare årgångarna. Så tro inte att en äldre McAllan är bättre...

Om nu bara lönen kom idag...

Postad 20 November 2002 - 13:29

bjarne
  • bjarne
  • Forumräv

• 636 inlägg
  • 0
Hörde att Oban har slutat tillverkas! Det sas av flygplatspersonal... Kan det va så jävlitt?

/bjarne

Postad 22 November 2002 - 10:21

Unregistered90ae58a8
  • Unregistered90ae58a8
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Allright på måndag kommer lönen.

Den blev ganska bra denna månad så jag hade tänkt investera i lite whisky. Nu skulle jag vilja ha lite inköps tips.

Tänkta inköp.

-Macleod Island
-Macallan 18år 1984
-Ardbeg 17år

Macallan är given eftersom allla höjer den till skyarna(måste testa). Macleod tror jag att jag kommer att älska eftersom min absoluta favorit whisky är Talisker. Ardbeg borde jag gilla eftersom jag tycker mycket bra om Laprohaig 10år cask strength, 15 år samt Lagavulin 16 och 16 DE, fantastiskt bra är även macleods islay.
Frågan är nu finns det annan whisky man borde testa i stället med tanke mina ovan angivna favoriter?

Älskar den fantastiska känslan ett glas whisky kan frambringa man får nästan bizzarra associationer tex en liten ved brasa vid stranden under en kall och fuktig höstlig fisketur i skärgården......

Postad 22 November 2002 - 12:13

mjensen
  • mjensen
  • Användare

• 114 inlägg
  • 0
Oerhört inspirerande att få ta del av så mycket kunskap, det blir att gå hem tidigare idag och ta en sväng förbi "gröna skylten". Jag hittade en sajt som jag tyckte var spännande och jag tror att någon av er skulle kunna ta er in i "Kopparpannan" med era kunskaper, vilket jag inte kan (ännu).

http://www.whiskyakademien.com/

//Mikael

Postad 24 November 2002 - 19:22

bjarne
  • bjarne
  • Forumräv

• 636 inlägg
  • 0
Lucifer

med tanke på din tidigare beskrivning av dig själv som "nybliven whiskydrickare" får man säga att du snabbt avancerat till varianterna som är lite förmer. God smak får man säga!
Ja, Macleod's Island är ett mycket bra val om du gillar Talisker.
Andra tips, som jag redan skrivitom, i din smak bör vara Highland Park 18years och Famous Grouse Vatted Malt (de två huvudbeståndsdelarna är Highland Park och Macallan).
Tycker du att rökigheten hos 10 årig laphroaig är fin ska du prova 10-årig Ardbeg.

mjensen.
Vet inte vad testet är för nå't, men whiskyakademins sida har jag som bokmärke för att kolla upp vad dom sagt om grejer jag är sugen på. Dom har ju testat en del kul grejer, och så tycker jag ofta att dom prickar min smak ganska bra i betygsättningen, även om den generellt sett är lite hög.

/bjarne

Postad 25 November 2002 - 17:01

bjarne
  • bjarne
  • Forumräv

• 636 inlägg
  • 0
Jo, mjensen, jag blidde nyfiken och kollade upp kopparpannan. Forumet där var väl inte direkt jätteintressantare än nån annanstans, men det är klart har man en speciell fråga kanske det finns folk som kan svara. Jaja, vad jag menar är väl att det inte är nån jätteförlust att inte vara med, även om man fick ett mycket vackert certifikat som man kan skriva ut och hänga på väggen.[:)]
/bjarne

Postad 06 December 2002 - 16:38

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0
mjensen - Nu har även jag kikat på kopparpannan. Själv är jag inte så skarp som bjarna, så jag hade ett fel. Får ge mig tid att kolla vad det var. (Kände mig lite osäker på två frågor, men chansade tydligen rätt på en.)
Får väl även kolla vad det innebär att få vara medlem. Kul med länk i vilket fall.

Lucifer får hålla med bjarne om att du har en god smak. Tycker att om du får en femhundring över så kan du testa någon av bowmores woodfinish. Vet att bjarne inte gillar dem så skarpt, men jag tycker de är intressanta att testa. Därempot är det dumt att köpa alla (förlåt bjarne[;)]). Din beskrivning av whiskyprovning i skärgården låter trevlig.

Måste väl för en gångs skull gå emot bjarne lite. Testade i helgen med lite kompisar. Efter alla lovord här tog jag fram min Highlandpark 18 år igen. Visserligen tyckte jag även denna gång att den är god, men jag tycker ändå inte den kan mäta sig med öns storheter. Tur man har olika smak ... Jag håller nog ändå Ardbegs 17-åring klart framför.

jani003 - hur har det gått med dina tester?

bjarne - Har inte hört något om Oban. Verkar mycket märkligt. De säljer ju bra (en god whisky). När man är där inser man även att staden lever i stort av tursiter som kollar på whisky. (Visserligen drar väl den konstiga borgen en del folk, men ... det är i butiken folk samlas.) Tycker det verkar otroligt. Skriv gärna en rad om du får tag i mer info.

Snart dags för fredagstest ...

Postad 06 December 2002 - 17:01

Unregisteredb5eedfd3
  • Unregisteredb5eedfd3
  • Amatör

• 86 inlägg
  • 0
Jo jag har hunnit testa Ardbeg oxå och den var inte heller dum, så nu är man verkligen fast i denna underbara hobby oxå....[8D] Får se om jag hinner ut något nästa helg så man
kan pröva fler sorter.

Postad 06 December 2002 - 17:30

Unregistered0ff54576
  • Unregistered0ff54576
  • Forumräv

• 733 inlägg
  • 0
Lagavulin
Bowmore
Laphroaig

[url="http://"http://birdie.minhembio.com/"]Min Hembio[/url]

Postad 12 December 2002 - 12:37

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by jani003
Jo jag har hunnit testa Ardbeg oxå och den var inte heller dum, så nu är man verkligen fast i denna underbara hobby oxå....[8D] Får se om jag hinner ut något nästa helg så man
kan pröva fler sorter.

Någon som utkristalliserat sig till favorit?

Postad 13 December 2002 - 16:16

Unregisteredb5eedfd3
  • Unregisteredb5eedfd3
  • Amatör

• 86 inlägg
  • 0
Hifisnubben, Laphroaig är väll hittills en favvis..

Postad 16 December 2002 - 12:25

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0
jani003 - Tufft. De flesta som inte druckit ett tag brukar tycka den är lite för tuff.
movieman - Var på Johnnie-provning för ca 3 år sedan. Deras vanliga imponerade inte mycket, men jag fastnade för två sorter. Kommer däremot inte ihåg vilka. Torde sålunda ha testat den Blå, men kan tyvärr inte säga vad jag tycker ...

Postad 18 December 2002 - 18:02

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0
bjarne - jag har några frågor (eller om någon annan kan svara).
1. Började kolla på "egna julklappar" på systemet. Tänkte då kika på japanska whisky för att testa några olika. (En polare har en som han köpte då han var där, så jag tänkte köpa 2 så har vi väl en början ...) Då jag kollade med systemet så går de rackarna på 700 (Yamazaki Pure Malt 12 Years 695:-) resp 900:- (Hibiki 888:-). Är de verkligen värda det? Det finns så många andra mumsiga jag skulle vilja ha, så ... Jag skulle gärna vilja ha en Japansk provning, men är det verkligen värt att köpa dessa?
2. Har du något nytt om Obans vara eller icke vara?
3. Vet du vilka sorter det är i Macleod's olika släpp. (Nyfiken.)

F.ö. kan jag meddela att Scapa 12 årig numera finns i systemets ordinarie sortiment och kostar 360:-. Jag slog till direkt. I mitt tycke mycket prisvärt.

Postad 18 December 2002 - 18:58

Unregistered8bfaed31
  • Unregistered8bfaed31
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0
har har ni sex olika Classic Malts
Dalwhinne det är en smooth malt
Glenkinchie det är en light malt
Cragganmore det är en complex malt
Oban det är en rich malt
Lagavulin det är en intense malt
Talisker powerful malt
[8D]

Postad 18 December 2002 - 19:32

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0
THX Surround EX - Japp har dem alla på helflaska.
Är väl inte helt tillfreds med den engelska beskrivningen, men jag har inte någon bättre på rak arm ...
Annars är det ganska tacksamt att ha som "förstaprovning" (enligt min mening) eftersom systemet säljer dem i ett kit med småflaskor. Dessutom medföljer ett litet reklamhäfte som berättar lite om dem. Visserligen bara 5 cl/flaska, men jag har då haft provningar då vi varit 4 pers på en kartong.

Postad 18 December 2002 - 23:16

Unregisteredbd3d6f09
  • Unregisteredbd3d6f09
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0
ÄNTLIGEN en helflaska MacAllan 1984 hemma, kan knappt vänta tills helgen. En bra film i hemmabion, luta sig tillbaks med glaset i handen och njuuuuta... [;)]

Postad 20 January 2003 - 14:56

Unregisteredb5eedfd3
  • Unregisteredb5eedfd3
  • Amatör

• 86 inlägg
  • 0
Hej, dax att flytta upp den här tråden lite och tänkte göra det med en varning.
Tillbringade veckan efter nyår på kanarieön Fuerteventura och planerade då att köpa med mig lite whisky hem.
Hade ju hört att alkohol skulle vara billigast att köpa på öarna istället för att förbeställa på planet så det struntade jag i och vilken miss.
Det fanns inget att välja på, hittade en liten affär med 6 olika singlar och alla var dyrare än hemma på bolaget (hade skrivit ut prislistan).
Tack och lov hade ju flygplatsbutiken lite fler sorter och till humanare priser men bäst hade varit att förbeställa.

Hifisnubben, blivit nån japanskprovning?

Postad 20 January 2003 - 16:03

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0
jani003 - Det har varit mycket snack och otroligt liten verksad på det området på sista tiden. Håller på med jobbyte samtidigt som jag renoverar badrum. Att kombinera detta med att frugan är höggrad så jag får ta hela markservicen hemma gör att det mesta andra får stå åt sidan. Har fört det på tal för några polare, men kostnaderna avkräcker dem lite. Om jag inte tar mig i kragen och driver på lite så rinner det väl ut i sanden, men ... Antar att jag hinner senare. Jag beställde inte Japsarna som julklapp utan nöjde mig med en Scapa, 12 årig. Resten gick till barnvagnen ...

Min erfarenhet är att om man inte kan handla på World of whisky på H i London så är det bäst att handla på Arlanda då man flyger ut. Risken är bara att varorna går åt under semestern ...

Glömde - köpte Macleods Isla, Highland, Speyside och Islands och körde en provning. (Orkade inte beställa Lowland.) Riktigt trevligt test. Än en gång - de är otroligt prisvärda!

Postad 20 January 2003 - 17:09

Unregisteredb5eedfd3
  • Unregisteredb5eedfd3
  • Amatör

• 86 inlägg
  • 0
Har oxå provat Macleods Islay och tyckte den var riktigt bra
får nog inhandla några av dom andra oxå.

Har en syster som är gravid just nu så jag förstår dig, har
förstått på hennes sambo att han får ta en del. Plus
att babyprylar verkar vara väl så dyra som både whisky och hembio prylar [:)]

Postad 23 April 2003 - 08:31

Unregisteredb5eedfd3
  • Unregisteredb5eedfd3
  • Amatör

• 86 inlägg
  • 0
Tänkte bara tipsa om att tidningen Gourmet har ett litet maltwhisky test i senaste numret.

Postad 23 April 2003 - 12:38

Unregistered73fe469c
  • Unregistered73fe469c
  • Användare

• 162 inlägg
  • 0
Tack för en gemytlig tråd, det här är ett ämne som "åldras med värdighet", om symboliken ursäktas...personligen, vilket torde framgå av mitt enkla namn, föredrar jag nuförtiden att till cigarren som alternativ servera mig ett glas whiskeylikör. Detta är bland forna bekanta en ständig källa till förundran, men min förklaring till denna omställning i mitt liv är att jag inte har samma aptit på livet som i min ungdom, hungern har falnat. Hur som haver, några favoritsorter ska jag nog kunna bidra med, här kommer några:

Bruichladich
Glendarroch
Glenfarclas (till kaffet endast)
Midleton
Macallan
Glenfiddish
Cragganmore
Dalwhinnie
Oban

Varma Hälsningar

s.comfort

Postad 23 April 2003 - 12:52

Mr Muskel
  • Mr Muskel
  • Beroende

• 1342 inlägg
  • 0
LAGAVULIN! Thats it.^^

Postad 24 April 2003 - 03:31

Unregistered69a7a1ce
  • Unregistered69a7a1ce
  • Lärjunge

• 395 inlägg
  • 0
Nån här som nämnde nåt om japansk whisky, kan bara säga att inte bli så skrämd över över priset . Jag har Suntory "Yamazaki" Pure Malt 12 Years i samlingen : luktar inte mycket men vilken fin o len smak den har.

Sen får jag väl rabbla upp några av mina favoriter .

Bruichladdich 15 years (som ni kan se bland mina bilder dessutom)
Balvenie Double Wood 12 years ( flytande godis) [:)]
Lagavulin, Laphroig , Bowmore Surf, Ardbeg, Talisker,
Ileach (mycket prisvärd)
Scapa och Cragganmore

Man kan tyvärr fortsätta ett tag till med att räkna upp favoriter men nu orkar jag inte mer.

to be continued ...

Postad 24 April 2003 - 11:15

Unregisteredd6237674
  • Unregisteredd6237674
  • Användare

• 112 inlägg
  • 0
Jag lägger min röst på Oban!
En annan favorit är dimple, men jag tror inte den säljs i sverige tyvärr, jag köpte min i österike. Dimple är hsh världens godaste blended whiskey, med mycket rök [:)]

Postad 24 April 2003 - 11:53

rts
  • rts
  • Användare

• 227 inlägg
  • 0
Balvenie Double Wood 12 years och Bowmore darkest tillhör mina
favoriter. För den som inte har mkt pengar kan jag rekommendera
Talisman (ca 210:- på systemet). En god blended iaf om man ser till priset.

Postad 24 April 2003 - 15:49

Unregistered35b9f53f
  • Unregistered35b9f53f
  • Forumräv

• 519 inlägg
  • 0
Bah, vad håller ni på med? Börjar ju vattnas i munnen och jag vill prova nya whiskeysorter. Detta kan sluta illa för plånboken [:)]

Och jag som tackade nej till en gratis flaska whiskey igår, även om det nu "bara" var statesman......faaaan har ju inget hemma ju.

Whiskey är som hembio, olika god i olika "öron", billig som dyr [:D]

Postad 24 April 2003 - 16:28

Unregisteredc0594e51
  • Unregisteredc0594e51
  • Amatör

• 99 inlägg
  • 0
Lagavulin är min favorit, vill man prova en billig och god whisky är Morrison's islay legend ett hett tips.
/M

Postad 24 April 2003 - 18:46

Unregistered35b9f53f
  • Unregistered35b9f53f
  • Forumräv

• 519 inlägg
  • 0
Intressant att veta, vad gör vissa whiskeysorter till just "era favoriter"?

Själv är jag "uppvuxen" på Famous Grouse och i viss mån Shivas Regal. Min gode far är förtjust i whiskey, och jag ochså, sen många år tillbaka.
Däremot anpassar jag min smak efter vilken whiskey som finns tillgänglig (presenter o dyl.), sen när man jämför, då märker man naturligtvis skillnaden. Själv är jag inte speciellt förtjust i kraftigt rökig whiskey, utan gärna en lättare, dock smakrik.

Blev nu väldigt nyfiken, när det finns fler som gillar whiskey (även om jag nu inte räknar mig till "finsmakare", utan anser, är det gott så är det). Någon whiskey som man borde prova, om man njuter av något så "enkelt" som Famous, fast i liknande stil?

Kul om nån kunde upplysa en nyfiken whiskeydrickare!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.