Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Samsung LE-40A552

104 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 30 September 2008 - 18:02

cerial
  • cerial
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Avdelningen dumma frågor från en total novis. Jag funderar på att köpa denna tv. Det blir min första LCD. Jag har ingen digitalbox (comhem analog) och en 5 år gammal DVD som jag ser filmer på. Kommer jag att kunna dra nytta av den här burken eller är den "för bra" för det jag har? Kan jag enkelt och billigt fixa en digitalbox (utan abb. ?) för att få ut mer potential ur den? Är full-hd nått att ha om man som jag använder DVD och ser analog TV? Många frågor, men det här med att köpa TV har blivit en ren djungel, trots att jag surfat runt i 6 timmar och besökt diverse affärer finns det för många saker att tänka på att jag helt enkelt vill att någon (som inte vill sälja en tv själv) ska säga till mig vad jag behöver.

Tack!

Postad 30 September 2008 - 20:20

Unregisteredf6cac908
  • Unregisteredf6cac908
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0

Kul att du blev nöjd, pröva dessa inställningar för att slipa bilden till det bättre.

Nu står jag på jobbet så du får utgå från att mina värden är ungefärliga:

- Ställ om bilden till Dynamisk
- Dra ner kontrasten till 60-70
- Bakgrundsljus till 6-7
- Ljustyrka(tror den hette så till) 46-48

Återkom gärna och säg vad du tyckte om dessa inställningar och glöm inte bilder :).

Åh, tack för dem!. Blev faktiskt mycket bättre. Kanske lite för starka färger men helt klart förbätting. Inte alls lite grötigt längre.

Postad 01 October 2008 - 11:51

cybbe
  • cybbe
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0

Tjena

Köte denna tv och letar febrilt efter den optiska ljudutågången, var sitter den?? ska det vara toslink eller coax? toslink har jag för mig, men verkar som att det inte finns ngn.. zzz Dustin o deras beskrivingar..

Tack tack

Tänkte bara meddela att jag också letar efter denna. Jag är på jobbet nu så jag kan inte kolla. Men satt det inte en toslink bredvid VGA-input för PC? Det stod dock "PC IN" precis bredvid den så jag vet inte... Enligt dustin, prisjakt (och även samsung) så ska det ju finnas optisk ut? TV:n verkar inte finnas med på samsungs sida men om man googlar på "LE-40A552 site:samsung.com" så får man fram lite andra länders sidor och infon där tyder på att det ska finnas en optisk ljudutgång.

På till exempel den belgiska sidan så står det såhär (dock vet jag inte om det är input eller output):
Digitale audio (Optical) Ja

Nån som kan hjälpa oss här?

Postad 01 October 2008 - 14:28

Lindan1
  • Lindan1
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Tjena!

Är riktigt sugen på att slå till på denna Samsung, och de flesta verkar ju nöjda och belåtna. Kommer nog att beställa den idag om jag känner mig själv rätt B)

Har dock en liten fråga angående koppling mellan dator och tv:n. Är det någon som har testat att koppla den via en DVI-HDMI kabel? Sett hos polaren att det fungerar bra att köra den via VGA, men är ju alltid roligare att köra digitalt om det funkar. Har läst på andra forum att en del tv-apparaters HDMI-ingångar inte stödjer att signalen kommer från DVI (skillnaden ligger väl i att DVI inte kan föra över ljudet i samma kabel?) och att bilden faktiskt blir sämre än att köra via VGA, då upplösningen blir dålig och bilden ibland flimrar. Vore kul att veta innan man beställer en massa dyra sladdar man inte kan använda. Har ingen HDMI-utgång på datorn så jag måste köra antingen VGA-VGA eller DVI-HDMI.

Säg gärna till om jag helt är ute och cyklar :) Är inte helt 100 på alla begrepp...

Postad 01 October 2008 - 15:25

Unregisteredf6cac908
  • Unregisteredf6cac908
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0

Tjena!

Är riktigt sugen på att slå till på denna Samsung, och de flesta verkar ju nöjda och belåtna. Kommer nog att beställa den idag om jag känner mig själv rätt B)

Har dock en liten fråga angående koppling mellan dator och tv:n. Är det någon som har testat att koppla den via en DVI-HDMI kabel? Sett hos polaren att det fungerar bra att köra den via VGA, men är ju alltid roligare att köra digitalt om det funkar. Har läst på andra forum att en del tv-apparaters HDMI-ingångar inte stödjer att signalen kommer från DVI (skillnaden ligger väl i att DVI inte kan föra över ljudet i samma kabel?) och att bilden faktiskt blir sämre än att köra via VGA, då upplösningen blir dålig och bilden ibland flimrar. Vore kul att veta innan man beställer en massa dyra sladdar man inte kan använda. Har ingen HDMI-utgång på datorn så jag måste köra antingen VGA-VGA eller DVI-HDMI.

Säg gärna till om jag helt är ute och cyklar :) Är inte helt 100 på alla begrepp...

Enligt manualen så stödjer TVn att man använder DVI på HDMI port 2, där finns även en ingång för ljudet analogt så man kan koppla in ljudet från datorn. Så en DVI->HDMI kabel bör fungera utan problem.

Postad 01 October 2008 - 16:26

cerial
  • cerial
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Är detta "samma" som LE40A557 (http://www.siba.se/p...ntifier=SEA0142) ? Om inte, vad skiljer?

Postad 01 October 2008 - 16:53

Mr.Kräsen
  • Mr.Kräsen
  • Användare

• 232 inlägg
  • 0

Är detta "samma" som LE40A557 (http://www.siba.se/p...ntifier=SEA0142) ? Om inte, vad skiljer?

552:an har bara analog turner och sen är det lite design som skiljer...vad jag vet :)

Så, nu är tv:n hemma och upphängd i sovrummet B) Efter att bara hunnit med lite tv-tittande och lite test med bluray och spel via ps3:an kan jag bara säga att jag är supernöjd. Fin tv till fin fint pris :P Har inte hunnit optimera bilden med DVE än men det kommer.. Tycker ändå jag fått till en fin bild med bara hjälp av ögonen. Så DVE skivan är det ingen panik med. Digital-tv (SD) över parabolen fungerar fint med en uppsving i bild jämfört med min gamla hd-klara (1366/768) samsung 40:a. Nu ska det liras lite PS3 och ska även prova med att koppla in laptopen via HDMI så mer av en riktig recention kommer senare. Nöjd är jag i alla fall :P

//Mvh Henrik

I väntan på att min tv kommer så tänkte jag få gotta mig av andras utvärderingar...När kommer din nästa utv Sandman? :P

Postad 01 October 2008 - 16:57

cybbe
  • cybbe
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Tittat bakom TV:n igen och så vitt jag kan se så finns det ingen toslink-kontakt :) Antar att man inte kan få någon ersättning eller liknande ifrån dustin för att dom skrivit fel i specen?

Tycker fortfarande att det är konstigt att det står att den har optisk ut överallt men att jag inte har det på mitt ex. Står ju som jag skrev i tidigare post även på samsungs sida (dock inte svenska där produkten inte ens finns).

Eller missar jag något uppenbart? Jag har väldigt dålig koll på sånt här så det kanske är självklart för den insatte...

Postad 01 October 2008 - 17:01

Sandman1977
  • Sandman1977
  • Användare

• 119 inlägg
  • 0
OK Kräsen här kommer lite mer.. :P

Har provat kopplat in laptopen nu och kan bara säga att det funkar fin fint. Max upplösningen på laptopen är 1440x900 och jag har provat upplösningen 1280x720 med bäst resultat. Har inte kollat på någon film än via datorn men har provat surf och lite pokerspel än så länge. :) Ska prova lite mer ps3 lir nu och kommer med en mer utförlig recention senare. Har jobbat ganska mycket nu men är nu ledig till måndag så nu är det slutmaskat.. B)

EDIT: Vad jag kan se så finns ingen optisk eller koaxial ut för ljudet. Finns bara analog rca-ut. Enda chansen för 5.1 ljud eller liknande är alltså via HDMI men då måste man som sagt ha en förstärkare för detta.

EDIT 2.0: Har visst kollat på film via datorn men bara några korta klipp och det funkar fint. Lite dålig svärta men det är nog bara en inställningssak via datorn skulle jag tro.

//Mvh Henrik

Redigerat av Sandman1977, 01 October 2008 - 17:06.

Postad 01 October 2008 - 18:29

adrianh
  • adrianh
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Blir väldigt sugen på en 552 efter att ha läst här.. Någon som vet vad det är för skillnad mellan 552 och 556? 556 går ju att hitta till samma pris. Ser ut som att 556 inte har en VGA-ingång.. Något annat som kan tänkas skilja mellan de?

Postad 01 October 2008 - 21:52

Sandman1977
  • Sandman1977
  • Användare

• 119 inlägg
  • 0

Blir väldigt sugen på en 552 efter att ha läst här.. Någon som vet vad det är för skillnad mellan 552 och 556? 556 går ju att hitta till samma pris. Ser ut som att 556 inte har en VGA-ingång.. Något annat som kan tänkas skilja mellan de?

Vad jag kan se så finns det ett par saker som skiljer dem åt. 556 har inbyggd digitaldekoder, 552 saknar detta. Ingen hörlursutgång på 556, finns på 552. ingen s-video ingång på 556, finns på 552. Låter det vara osagt om det finns digital optisk ut på 556 då det står på 552:s info att det finns när det inte gör det.. Så det beror helt på vilka förutsättningar man har i hemmet med ljud och bildvisare helt enkelt.

//Mvh Henrik

Postad 01 October 2008 - 23:49

AJron
  • AJron
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Någon som kommit underfund med optical out problemet?, sitter också och försöker hitta den men det verkar inte finnas någon kontakt någonstans. Värt att ta kontakt med dustin för att påpeka de eller har jag bara missat uttaget?

Tycker förövrigt att tvn helt klart är prisvärd, har använt den i några timmar nu och till xboxen är den som en dröm. Var och köpte en signalförstärkare på kjell & Co och då blev den analoga bilden mycke bättre, inte världsklass men stor skillnad.

Postad 02 October 2008 - 08:47

Mr.Kräsen
  • Mr.Kräsen
  • Användare

• 232 inlägg
  • 0

Någon som kommit underfund med optical out problemet?, sitter också och försöker hitta den men det verkar inte finnas någon kontakt någonstans. Värt att ta kontakt med dustin för att påpeka de eller har jag bara missat uttaget?

Tycker förövrigt att tvn helt klart är prisvärd, har använt den i några timmar nu och till xboxen är den som en dröm. Var och köpte en signalförstärkare på kjell & Co och då blev den analoga bilden mycke bättre, inte världsklass men stor skillnad.

Ang en optisk utgång på tvn så tror jag det är det en felinformation av dustin mf...se länk
http://www.samsung.c.../...&fullspec=F

Postad 02 October 2008 - 09:06

Lindan1
  • Lindan1
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0

Enligt manualen så stödjer TVn att man använder DVI på HDMI port 2, där finns även en ingång för ljudet analogt så man kan koppla in ljudet från datorn. Så en DVI->HDMI kabel bör fungera utan problem.

Tack för svaret. :P Beställde TV:n igår vid 16-tiden och fick nyss ett samtal att den var på väg, och att de skulle svänga förbi med den inom 0,5-1,5 timme, så ca: 19-20 timmar tog det från beställning till hemleverans, där snackar vi service...bra Dustin! :P

Postad 02 October 2008 - 19:43

Mr.Kräsen
  • Mr.Kräsen
  • Användare

• 232 inlägg
  • 0

OK Kräsen här kommer lite mer.. :P

Har provat kopplat in laptopen nu och kan bara säga att det funkar fin fint. Max upplösningen på laptopen är 1440x900 och jag har provat upplösningen 1280x720 med bäst resultat. Har inte kollat på någon film än via datorn men har provat surf och lite pokerspel än så länge. :) Ska prova lite mer ps3 lir nu och kommer med en mer utförlig recention senare. Har jobbat ganska mycket nu men är nu ledig till måndag så nu är det slutmaskat.. :D

EDIT: Vad jag kan se så finns ingen optisk eller koaxial ut för ljudet. Finns bara analog rca-ut. Enda chansen för 5.1 ljud eller liknande är alltså via HDMI men då måste man som sagt ha en förstärkare för detta.

EDIT 2.0: Har visst kollat på film via datorn men bara några korta klipp och det funkar fint. Lite dålig svärta men det är nog bara en inställningssak via datorn skulle jag tro.

//Mvh Henrik

Tackar :D

BomBox fortfarande nöjd? :) jag får väl min tv vilken dag som helst toklängtar B)

Postad 02 October 2008 - 22:04

Rozzen
  • Rozzen
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Hej!

Mitt första inlägga på detta forum. Folk här verkar vara väldigt kunniga och min fråga är hur denna tv står sig mot ZEPTO PANTHEON A42, http://www.dustinhom...010148122.aspx?. Dustin har kampanj på båda och det är ungefär samma pris. Vad är de största skillnaderna mellan dom och vilket är det bästa valet?

Mvh Alex

Postad 02 October 2008 - 23:35

Mr.Kräsen
  • Mr.Kräsen
  • Användare

• 232 inlägg
  • 0

Hej!

Mitt första inlägga på detta forum. Folk här verkar vara väldigt kunniga och min fråga är hur denna tv står sig mot ZEPTO PANTHEON A42, http://www.dustinhom...5010148122.aspx?. Dustin har kampanj på båda och det är ungefär samma pris. Vad är de största skillnaderna mellan dom och vilket är det bästa valet?

Mvh Alex

Var oxå lite sugen på Zepton innan jag hittade denna gobit. Mina främsta ändamål med tvn var att använda den via pc ---> hd film/spel

Det som till slut fick mig att välja Sammyn var...

1. Zepton har inte samma garanti som Sammyn. Sammyn har 100% pixel garanti hos Dustin. Vågar inte köpa Zepton och få en ev tv "out of the box" med en/flera döda pixlar och ingen garanti :/. Detta argument vägde absolute tyngst!

2. Dålig svärta i Zepton enligt recensioner och detta är inte acceptabelt i mina ögon.

3. Samsung är ett känt märke och gör inte såå många snedsteg (enligt mig) kontra märket Zepto som man knappt hört något om förutom bärbara datorer.

4.Installerade en 559 åt en vän nyligt (559:an är ur samma serie fast med inbyggd digitalbox) och den hade sjukt bra bild och då ska du veta att jag har jag sett MÅNGA tv apparater i samma prisklass. Finns ingen tv (enligt mig) som slår den bilden för dom pengarna idag och (då tänker jag mest på HD material via pc samt bluray).

5. Går lite snack på av-forum att 5-serien har lite problem med judder via 24p men tydligen har/ser inte alla detta fenomen och iom 552:an kom efter dessa modeller 556,557,558,559 kanske en bättre firmware kommer direkt i 552:an och om INTE, så kommer uppdateringar med jämna mellanrum på samsungs site. Dvs tanka hem på en usb sticka å flasha om tvn själv hemma....DOCK så rekomenederar jag INTE att göra detta om 1.Tror inte garantin gäller om något går fel. 2. Om Tvn funkar felfritt funderar man inte ens på detta! 3. Är man oerfaren lägg ned!
________________________________________________________________________________

DOCK bör det tillläggas att Zepton e 2 tum större,ca 1000 kr billigare,många som köpt Zepton är nöjda,samt att jag inte fått hem min tv än....Såå ev måste jag redigera om detta inlägg haha..nåja, jag tror absolute jag medfler kommer va grymt nöjd med 552:an.

Hoppas jag gav dig en liten vägledning :P

Mvh// En kräsen människa

Postad 06 October 2008 - 12:20

Mr.Kräsen
  • Mr.Kräsen
  • Användare

• 232 inlägg
  • 0
Fick min tv i fredags och installerade den igår. En recention kommer snart men har först en fråga till er som har samma tv...

Är det någon som sett till clouding el att skärmen läker ljus tex i hörnen...mitt exemplar hade väldigt mycke av detta problem i ett hörn och jag måste säga att det är otroligt störande :)

Så nu undrar jag om detta fenomen ev försvinner när man kört in skärmen? Någon som vet... :P

Postad 06 October 2008 - 19:13

Mr.Kräsen
  • Mr.Kräsen
  • Användare

• 232 inlägg
  • 0
BoomBox kan du välja warm1 el warm2 color? mina är utsuddade både på hdmi1 och vanlig analog antenn skumt :/

Edit: problemet löst :blush:

Redigerat av Mr.Kräsen, 06 October 2008 - 22:42.

Postad 10 October 2008 - 14:45

cerial
  • cerial
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
VÄntar på Mr Kräsens recention fortfarande :rolleyes: La just min egen beställning efter mycket vånda. Dock slut i lager :lol:

Postad 10 October 2008 - 15:28

Mr.Kräsen
  • Mr.Kräsen
  • Användare

• 232 inlägg
  • 0

VÄntar på Mr Kräsens recention fortfarande :rolleyes: La just min egen beställning efter mycket vånda. Dock slut i lager ;)

Ursäkta mig har haft fullt med jobbet men ev kommer en recention ikväll...kika in efter kl 22-23 :lol:

tre saker jag kan nämna redan nu är...

1. Det är sämre betrackningsvinkel på 552:an jämfört med 559 modellen.

2. Det finns ingen blå led lampa nedtill på ramen som 559:an har

3. Cloudingen som var så påtagande i början har redan börjat försvinna..och om detta fenomen försvunnit el inte pga att jag lagt in ny firmware (v.1015) håller jag osagt..men glad är jag iallafall över att det drastiskt minskat :lol:

More to come B)

Redigerat av Mr.Kräsen, 10 October 2008 - 15:45.

Postad 10 October 2008 - 18:22

BoomBoxV102
  • BoomBoxV102
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0

Ursäkta mig har haft fullt med jobbet men ev kommer en recention ikväll...kika in efter kl 22-23 :)

tre saker jag kan nämna redan nu är...

1. Det är sämre betrackningsvinkel på 552:an jämfört med 559 modellen.

2. Det finns ingen blå led lampa nedtill på ramen som 559:an har

3. Cloudingen som var så påtagande i början har redan börjat försvinna..och om detta fenomen försvunnit el inte pga att jag lagt in ny firmware (v.1015) håller jag osagt..men glad är jag iallafall över att det drastiskt minskat :)

More to come :D

Lust att tipsa/beskriva hur du fick tag i och sedan la in denna nya firmware :D?

Postad 10 October 2008 - 18:51

Mr.Kräsen
  • Mr.Kräsen
  • Användare

• 232 inlägg
  • 0

Lust att tipsa/beskriva hur du fick tag i och sedan la in denna nya firmware :)?

Visst :) men som sagt, jag rekomederar INTE att göra detta till er som har en felfri skärm el är väldigt oerfaren (tror dock inte du är det BoomBox) .

OBS!!! GÅR NÅGOT FEL SÅ TAR JAG INGET PERSONLIGT ANSVAR OCH TÄNK OCKSÅ PÅ ATT GARANTI EVENTUELLT EJ GÄLLER OM DE SKITER SIG.

Tanka hem firmware 1015 och pdf fil hur man gör via denna länk:

http://www.samsung.c..._ia_cd=02010100

ps..kommer oxå att komma med kalibrerings föslag till denna firmware senare

Redigerat av Mr.Kräsen, 10 October 2008 - 18:53.

Postad 10 October 2008 - 19:31

BoomBoxV102
  • BoomBoxV102
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0

Visst :) men som sagt, jag rekomederar INTE att göra detta till er som har en felfri skärm el är väldigt oerfaren (tror dock inte du är det BoomBox) .

OBS!!! GÅR NÅGOT FEL SÅ TAR JAG INGET PERSONLIGT ANSVAR OCH TÄNK OCKSÅ PÅ ATT GARANTI EVENTUELLT EJ GÄLLER OM DE SKITER SIG.

Tack och bock :).

Garantin håller jag rätt kär så jag avvaktar nog tills det att jag varit i kontakt med Dustin/Samsung och hör hur de ställer sig til om jag göra detta.
Jag tror såklart att de vill hänvisa till utbildad servicetekniker och därmed avsäga sig allt ansvar och garanti, men hur kommer det sig att de(tyska Samsung) då har en öppen guide om detta?

Postad 10 October 2008 - 22:11

Mr.Kräsen
  • Mr.Kräsen
  • Användare

• 232 inlägg
  • 0

Tack och bock :).

Garantin håller jag rätt kär så jag avvaktar nog tills det att jag varit i kontakt med Dustin/Samsung och hör hur de ställer sig til om jag göra detta.
Jag tror såklart att de vill hänvisa till utbildad servicetekniker och därmed avsäga sig allt ansvar och garanti, men hur kommer det sig att de(tyska Samsung) då har en öppen guide om detta?

Jag tror att det är ok men som du säger bäst att fråga före man gör det :) Jag chansade dock, och guess what... de funkade 1,2,3,4,5,6 och till och med 7 ggr haha...har testat några olika firmwares ikväll men är inte riktigt nöjd än med kalibreringen och rätt firmare så jag får tuvärr återkomma med min recention imorgon...håll ut ni Tappra som väntar :D

Postad 11 October 2008 - 00:30

Unregistered9ba7b624
  • Unregistered9ba7b624
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
ooh nu är det spännande, har varit sugen på Zepton, men Mr.Kräsen har kanske fått mig på andra tankar, 2" och en digitalmotagare är vad man förlorar, vinner man något? Intressant att du skriver att det är skillnad mellan 552an och 559an. För enligt den här sidan http://www.hdtvtest....20080618120.htm så ska 559an och 558an vara samma tv fast med olika utseende. och 558an kostar 8400 på Dustin, endast 400kr mer. då får man en digitalmottagare på köpet.

Redigerat av Unregistered9ba7b624, 11 October 2008 - 00:49.

Postad 11 October 2008 - 00:37

Mr.Kräsen
  • Mr.Kräsen
  • Användare

• 232 inlägg
  • 0

ooh nu är det spännande, har varit sugen på Zepton, men Mr.Kräsen har kanske fått mig på andra tankar, 2" och en digitalmotagare är vad man förlorar, vinner man något? Intressant att du skriver att det är skillnad mellan 552an och 559an.

Du vinnner nog inget däremot sparar du ca en tusing på denna 552 modellen och får på köpet en mkt bra bild (dock efter en hel del kalibrering!) :)

de som skiljer är kort och gott: ingen blå led lampa,ingen digitalmottagare,ingen optisk utgång,samt en något sämre betrakningsvinkel än 559:an

Rätta mig gärna om jag har fel.

Edit: 558:An på Dustin kostar med frakt 9289 ( http://www.dustinhom...e_Prisjakt_5840 ) och visst, du får med en digitalmottagare som du säger. 552:an kostar 8289 med frakt...

Jag anväder tvn till ca 95% via Pc el Blueray/hddvd så jag hade ingen anv av den inbyggda digitala mottagaren så för mig var valet enkelt...less monney :)
//Kräsen

Redigerat av Mr.Kräsen, 11 October 2008 - 01:02.

Postad 11 October 2008 - 11:30

BoomBoxV102
  • BoomBoxV102
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0

Du vinnner nog inget däremot sparar du ca en tusing på denna 552 modellen och får på köpet en mkt bra bild (dock efter en hel del kalibrering!) ;)

de som skiljer är kort och gott: ingen blå led lampa,ingen digitalmottagare,ingen optisk utgång,samt en något sämre betrakningsvinkel än 559:an

Rätta mig gärna om jag har fel.

Edit: 558:An på Dustin kostar med frakt 9289 ( http://www.dustinhom...e_Prisjakt_5840 ) och visst, du får med en digitalmottagare som du säger. 552:an kostar 8289 med frakt...

Jag anväder tvn till ca 95% via Pc el Blueray/hddvd så jag hade ingen anv av den inbyggda digitala mottagaren så för mig var valet enkelt...less monney :)
//Kräsen

Vilka värden på bildinställningarna har du lagt :)?
Nyfiken på att jämföra med mina egna.

Postad 11 October 2008 - 14:30

Mr.Kräsen
  • Mr.Kräsen
  • Användare

• 232 inlägg
  • 0

Vilka värden på bildinställningarna har du lagt :)?
Nyfiken på att jämföra med mina egna.

Dessa inställnigar är inte spikade men jag utgår från dessa vid film via hdmi -->Pc/bluray.

Mode: Movie
Backlight: 3
Contrast: 98
Brightness: 46
Sharpness: 0
Colour: 50
Tint: 50/50

Black Adjust: Off

Dynamic Contrast: Off

Gamma: +1

Colour space:
Red 32 0 7
Green 42 52 0
Blue 2 9 43
Yellow 47 47 0
Cyan 43 50 57
Magenta 28 0 46

White Balance:
R-offs 25
G-offs 25
B-offs 24
R-gain 28
G-gain 25
B-gain 36

Colour tone: Warm2
Size: Just Scan OBS! läs edit nedan
Digital NR: Off
HDMI Black Level: Low
Movie Plus: Off
Energy saving: Off

Dessa inställningar kan kännas lite mörka men ska komma med förbättringar snart ;)

Edit: Med firmware 1015 och vid val av "just scan" får jag ett flimmer då & då, ett vitt lodrättstreck ikanten av tvn. Vaför detta uppkommer vet jag ej (än) så jag rekomenderar istället 16:9.

Edit2: När jag kopplar in pcn via hdmi så funkar det med "just scan" dvs inget flimmer. :)

Redigerat av Mr.Kräsen, 11 October 2008 - 14:46.

Postad 11 October 2008 - 18:02

Unregistered9ba7b624
  • Unregistered9ba7b624
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0

...
...

För mig är det 8400 dock är jag student så man brukar får lite rabatter lite här och där. Undrar om man ska lägga 400kr mer för att få 558an. Vad säger du Mr.K?

/Ant

Postad 11 October 2008 - 18:06

alindvall
  • alindvall
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0
Testade dina inställningar men tycker inte att det blir så bra, lite mörkt precis som du säger annars mkt bättre än innan!. jag är själv råkass på hur man ska ställa in tv:n och sånt, gjort några försök men har ingen aning om vad jag gör.

Jag söker bra inställningar till just tv tittande s ådet inte blir grötigt dåliga färger osv, någon som har lyckats få till en bra inställning?

Redigerat av alindvall, 11 October 2008 - 18:09.

Postad 11 October 2008 - 19:02

BoomBoxV102
  • BoomBoxV102
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0

Dessa inställnigar är inte spikade men jag utgår från dessa vid film via hdmi -->Pc/bluray.

Mode: Movie
Backlight: 3
Contrast: 98
Brightness: 46
Sharpness: 0
Colour: 50
Tint: 50/50

Black Adjust: Off

Dynamic Contrast: Off

Gamma: +1

Colour space:
Red 32 0 7
Green 42 52 0
Blue 2 9 43
Yellow 47 47 0
Cyan 43 50 57
Magenta 28 0 46

White Balance:
R-offs 25
G-offs 25
B-offs 24
R-gain 28
G-gain 25
B-gain 36

Colour tone: Warm2
Size: Just Scan OBS! läs edit nedan
Digital NR: Off
HDMI Black Level: Low
Movie Plus: Off
Energy saving: Off

Dessa inställningar kan kännas lite mörka men ska komma med förbättringar snart ;)

Edit: Med firmware 1015 och vid val av "just scan" får jag ett flimmer då & då, ett vitt lodrättstreck ikanten av tvn. Vaför detta uppkommer vet jag ej (än) så jag rekomenderar istället 16:9.

Edit2: När jag kopplar in pcn via hdmi så funkar det med "just scan" dvs inget flimmer. :)

Tack och bock för det :).

Vad använder du för referensklipp/kunskap för att ställa in teven? DVE? Tekniker? Säljare ;)?

Postad 11 October 2008 - 22:48

Mr.Kräsen
  • Mr.Kräsen
  • Användare

• 232 inlägg
  • 0

För mig är det 8400 dock är jag student så man brukar får lite rabatter lite här och där. Undrar om man ska lägga 400kr mer för att få 558an. Vad säger du Mr.K?

/Ant

Med den rabatten köper du 558:an helt klart!

Postad 12 October 2008 - 18:08

Sawert
  • Sawert
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Ser att frågan om den optiska ljudutgången inte blivit besvarad.

Lösningen är enkelt. Utgången är så väl gömd att den inte finns. Ja, det är sanningen. Jag leta också i manualer och på sidor och kunde inte hitta någon information om detta. Till slut insåg jag att den dystra sanningen var att den faktiskt inte finns. Dessvärre köpte jag dessutom ett ljudsystem med optisk ingång just för att kunna koppla dessa samman.

Notera att detta inte är någon teori. Jag har varit i kontakt med Dusin och de har konstaterat att så är fallet och ändrat informationen på deras sida. Jag tog även bort informationen om den optiska ljudutgången på prisjakts produktegenskaper om TVn.

Lite trist måste jag säga, känns som att alla TV-apparater i dagsläget borde ha digitala ljudutgångar, men man får helt enkelt nöja sig med den RCA-utgången som finns. Sedan kan man tycka vad man vill om att man "lurades" till en TV som inte stämde med produktbeskrivningen. Givetvis har du all rätt och möjlighet att lämna tillbaka TVn om du inte är nöjd och Dustin sa själv att det inte var några som helst problem att reklamera TVn om jag så önskade. Jag valde dock att behålla min TV.

-----------
Kort version: Det finns ingen optisk ljudutgång. (Jag måste lära mig att inte skriva böcker).

Postad 13 October 2008 - 17:08

BoomBoxV102
  • BoomBoxV102
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0

Visst B) men som sagt, jag rekomederar INTE att göra detta till er som har en felfri skärm el är väldigt oerfaren (tror dock inte du är det BoomBox) .

Jag ringde och pratade med Samsung Nordic om denna uppdatering och enligt den person jag pratade med så är uppdateringen endast till för att "kontrollera" att enheten fungerar. En s.k. dummy update som hon kallade den.
För mig lät detta väldigt konstigt men det är väl det vi får gå efter.

Här är samma uppdatering men på den svenska Samsung sidan:
http://www.samsung.c..._ia_cd=13010100

Hur ska vi tolka detta herr K?

Postad 13 October 2008 - 22:42

Mr.Kräsen
  • Mr.Kräsen
  • Användare

• 232 inlägg
  • 0

Jag ringde och pratade med Samsung Nordic om denna uppdatering och enligt den person jag pratade med så är uppdateringen endast till för att "kontrollera" att enheten fungerar. En s.k. dummy update som hon kallade den.
För mig lät detta väldigt konstigt men det är väl det vi får gå efter.

Här är samma uppdatering men på den svenska Samsung sidan:
http://www.samsung.c..._ia_cd=13010100

Hur ska vi tolka detta herr K?

Eftersom jag testat köra in 4 st olika firmware uppdateringar (ink den sista som du länka 1015) och dessutom kalibrerat tvn lika/olika måste jag säga att den personen pratar strunt! Vid samma inställningar på de olika firmwaren så skiftar tex färger och ljus väldigt mycket enligt min mening. Räcker detta för att övertyga dig? :)

Postad 14 October 2008 - 21:45

Mr.Kräsen
  • Mr.Kräsen
  • Användare

• 232 inlägg
  • 0
Hej!

Ni som väntat på en bra och utförlig utvärdering kommer tuvärr nog bli besvikna av detta korta inlägg:

Jag har kort & gott kommit fram till detta efter några dagars kalibrerande.

+ Mkt bra och skarp bild via blueray/pc (mkv 720p/1080p). Ex..Pc spelet wow funkar i högsta upplösning klockrent på denna skärm.

+ Bra svärta.

- En del clouding. Kan dock försvinna efter en tids användande.

- Judder via 24p ---> bluray/Pc (oavsett firmware 4 st testade) Grymt störande! Något mindre judder via 720p material

- Mkt Dålig betrackningsvinkel. Ännu mer störande! Va det beror på vet jag inte helt säkert men ev beror det på begränsningar i S-PVA Panelen el att det är en XXC panel dvs gråinporterad = sämre kvalla som är boven i dramat.

Summa kardemumma: Pga Begränsningar i betrackningsvinkel samt det kraftiga juddret via 24p så kommer jag inom kort att skicka tillbaka denna tv!

Tack för ordet

//Mr.kräsen

Postad 14 October 2008 - 22:15

Unregistered9ba7b624
  • Unregistered9ba7b624
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Oj... Blir det en 558 istället? eller kanske en zepto?

Postad 14 October 2008 - 22:54

Mr.Kräsen
  • Mr.Kräsen
  • Användare

• 232 inlägg
  • 0

Oj... Blir det en 558 istället? eller kanske en zepto?

Det står å väger mellan Panasonics 42Px80 alt en mindre lcd panel Sony 32V4500.

Postad 15 October 2008 - 19:57

Arnie_
  • Arnie_
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Fan blir så ###### arg. Har kopplat in datorn med HDMI 2 utgången, och nog fan blir det overscan igen! Hade en M87a och där var det också overscan. Hur puckade är dom egentligen? Ska det vara så svårt att fixa?

Aja, finns det nån firmware som fixar detta? Hur installerar jag den isf?

Postad 15 October 2008 - 23:23

Mr.Kräsen
  • Mr.Kräsen
  • Användare

• 232 inlägg
  • 0

Fan blir så ###### arg. Har kopplat in datorn med HDMI 2 utgången, och nog fan blir det overscan igen! Hade en M87a och där var det också overscan. Hur puckade är dom egentligen? Ska det vara så svårt att fixa?

Aja, finns det nån firmware som fixar detta? Hur installerar jag den isf?

Testa välj "just scan" så löser de sig :)

Postad 16 October 2008 - 08:47

cerial
  • cerial
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Jag beställde min burk på Dustin och fick den leverad igår. 7990:- inkl. frakt om man är student är inte fyskam. Dock trodde jag att det fanns svenska menyer på deras apparater? Nåja, det spelar ju ingen egentlig roll, men men. Tänkte höra om det genomgående är så att Dustins version av den här modellen kommer på utrikiska? Några speciella grejer man bör göra (förutom kolla så inga pixlar är keffa) när man fått hem den?

Postad 16 October 2008 - 13:26

Mr.Kräsen
  • Mr.Kräsen
  • Användare

• 232 inlägg
  • 0

Jag beställde min burk på Dustin och fick den leverad igår. 7990:- inkl. frakt om man är student är inte fyskam. Dock trodde jag att det fanns svenska menyer på deras apparater? Nåja, det spelar ju ingen egentlig roll, men men. Tänkte höra om det genomgående är så att Dustins version av den här modellen kommer på utrikiska? Några speciella grejer man bör göra (förutom kolla så inga pixlar är keffa) när man fått hem den?

Inga problem, gå in i sm-menyn och ändra till "Nordic" OBS!!! DETTA GÖRS PÅ EGEN RISK..FÖR PILLAR MAN FÖR MYCKE DÄR SÅ KANSKE INTE TVN FUNKAR SEN: GARANTIN GÄLLER EJ IOM ATT MAN GÅR IN OCH ÄNDRAR DÄR SÅ DETTA GÖRS PÅ EGEN RISK!!

Redigerat av Mr.Kräsen, 16 October 2008 - 13:27.

Postad 16 October 2008 - 16:53

Arnie_
  • Arnie_
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0

Testa välj "just scan" så löser de sig :)

Haha, mailkonersation med Samsung support:

Hej!

Har kopplat datorn och teven med HDMI (ingång 2) och det är overscan (som vanligt på era tv). Jag antar att det är fel på mjukvaran i teven och jag undrar hur man gör för att att uppdatera den. Om det krävs speciell utrustning så kan ni skicka den till given adress, ev skicka en tekniker. Jag tänker inte betala något.

Hälsningar
Per

Hej Per

Tack för ert emailtill Samsung Electronics Nordic.

Gå in på menu och bildinställning. Sedan bildalternativ och ändra
bildstorleken till skanna.

Kontakta oss gärna igen om du har fler frågor.

Med vänliga hälsningar
Samsung Support

Postad 16 October 2008 - 17:20

Mr.Kräsen
  • Mr.Kräsen
  • Användare

• 232 inlägg
  • 0

Haha, mailkonersation med Samsung support:

Hej!

Har kopplat datorn och teven med HDMI (ingång 2) och det är overscan (som vanligt på era tv). Jag antar att det är fel på mjukvaran i teven och jag undrar hur man gör för att att uppdatera den. Om det krävs speciell utrustning så kan ni skicka den till given adress, ev skicka en tekniker. Jag tänker inte betala något.

Hälsningar
Per

Hej Per

Tack för ert emailtill Samsung Electronics Nordic.

Gå in på menu och bildinställning. Sedan bildalternativ och ändra
bildstorleken till skanna.

Kontakta oss gärna igen om du har fler frågor.

Med vänliga hälsningar
Samsung Support

Vad tycker du är roligt me detta?? Han beskriver precis hur du ska göra för att slippa overscan?

Postad 16 October 2008 - 18:09

Arnie_
  • Arnie_
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0

Vad tycker du är roligt me detta?? Han beskriver precis hur du ska göra för att slippa overscan?

Roliga är att jag skrev ett ganska otrevligt och tyket mail med övertygelse om att det var fel på teven, men istället var det jag som inte läst manualen.

Postad 16 October 2008 - 19:50

Mr.Kräsen
  • Mr.Kräsen
  • Användare

• 232 inlägg
  • 0
då har du kanske lärt dig nått :)

Redigerat av Mr.Kräsen, 16 October 2008 - 19:54.

Postad 20 October 2008 - 20:58

BoomBoxV102
  • BoomBoxV102
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0

Hej!

Ni som väntat på en bra och utförlig utvärdering kommer tuvärr nog bli besvikna av detta korta inlägg:

Jag har kort & gott kommit fram till detta efter några dagars kalibrerande.

+ Mkt bra och skarp bild via blueray/pc (mkv 720p/1080p). Ex..Pc spelet wow funkar i högsta upplösning klockrent på denna skärm.

+ Bra svärta.

- En del clouding. Kan dock försvinna efter en tids användande.

- Judder via 24p ---> bluray/Pc (oavsett firmware 4 st testade) Grymt störande! Något mindre judder via 720p material

- Mkt Dålig betrackningsvinkel. Ännu mer störande! Va det beror på vet jag inte helt säkert men ev beror det på begränsningar i S-PVA Panelen el att det är en XXC panel dvs gråinporterad = sämre kvalla som är boven i dramat.

Summa kardemumma: Pga Begränsningar i betrackningsvinkel samt det kraftiga juddret via 24p så kommer jag inom kort att skicka tillbaka denna tv!

Tack för ordet

//Mr.kräsen

Sedär, missade detta inlägg helt och hållet. Juddret upptäckte jag först nu när du nämnde det, tack för det :)

Hur har det gått med returen till Dustin då?

Mvh

Postad 20 October 2008 - 21:14

Mr.Kräsen
  • Mr.Kräsen
  • Användare

• 232 inlägg
  • 0

Sedär, missade detta inlägg helt och hållet. Juddret upptäckte jag först nu när du nämnde det, tack för det :)

Hur har det gått med returen till Dustin då?

Mvh

De va inga problem att ångra mitt köp efter jag påpekat mina problem samt att jag inte va nöjd. Skickar tvn i morgon och om jag inte läste fel på den hemskickade adresslappen så var frakten gratis :( Nu hoppas jag bara allt går bra med frakten tillbaka för där är man tydligen själv ansvarig om det händer något...hmm :/ nåja de ska nog gå bra...

Postad 21 October 2008 - 21:51

adrianh
  • adrianh
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Beställde en 558 som dyker upp imorn. Jag hoppas att det via ett litet mirakel är judderfritt på 558 (som jag är smärtsamt medveten om är samma tv som 552..)
kräsen, de här judderproblemen. är det pga att tvn inte kan visa 24hz, bara har stöd för 24hz in?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.