Hej.
Som svar på senaste inlägget kan jag informera om att ja, den här TV'n blir duktigt varm fort, men sedan händer inte så mycket mer.
Har för övrigt haft denna modell (le40a866) i snart ett halvår.
Mina tankar än så länge:
BRA:
- Bilden! I sann samsunganda är färgerna visserligen aningen överdrivna även efter kalibrering, men det är faktiskt inget som stör speciellt mycket. Jag hade tidigare en Toshiba XF355DG. Den var mycket mer naturlig i färgerna. Däremot är svärtan på den här TV'n fantastisk. Visst, det går inte stänga av den dynamiska svärtan helt och hållet, men skit samma säger jag. Det är plasma-kvalitet på svärtan här. Nästan Kuro-klass.
-Designen (Utseendemässigt). Högblank yta som kan användas som spegel när TV'n är avstängd, men den klarar sig ändå förvånansvärt bra även i dagsljus. Den lyckas i mitt vardagsrum komma undan med denna blanka panel alltså. Funkar säkert inte hos alla dock. Fördelen är att i ett mörklagt rum får man en klarhet och ett djup i bilden som man inte kan få fram med en matt skärm.
-Godkända inställningsmöjligheter.
INTE BRA:
- Man hör fläkten ganska tydligt när man har mycket låg volym på. Inget problem dock om man använder en HD-box från CanalDigital, eller en PS3a. Då överröstar fläktarna i dessa fläkten i TV'n.
- Design (Användning) Placeringen av anslutningar. Som redan påpekats; vad f*n tänkte de på när de satte anslutningarna rakt bakåt? Till och med på den gamla Toshiban var kontakterna placerade i underkant, vinklade neråt så att man kunde montera TV'n en cm från väggen. Nåja...
_________
Övriga reflektioner:
Jag har fått ett problem med att det med ojämna mellanrum uppstår ett högfrekvent elektroniskt ljud som håller i ca 5 sekunder. Detta kan återkomma under någon timma med ojämna mellanrum. Ibland försvinner det någon dag eller två och sedan kommer det tillbaka. Det kan till och med uppstå när TV'n står i standbyläge.
____
Som vanligt med Samsung så är det ofta problematiskt att få ut bilden från en DELL laptop via VGA-porten.
Både jag och min syster har Dell-laptops, och ingen av dem har fungerat med denna samsungmodell och inte heller med min fars TV som även den är en samsung.
Jag har aldrig tidigare haft problem med att koppla in min laptop till andra tv-apparater (Toshiba, Phillips, Sony) eller projektorer.
Detta problem har jag dock lyckats lösa. När jag provade min femte vga-kabel så gick det alldeles utmärkt att få bild. Tydligen så är inte alla 15-stifts VGA-kablar just 15 stifts VGA-kablar. Ofta lämnas ett eller flera stift okopplade, och på samsungapparater krävs att alla stift är aktiva.
Så om det är fler som har problem med kompabiliteten mellan Dell och Samsung via VGA; Prova nya kablar. Använd inte gamla kablar som använts till t.ex. datormonitorer etc. Även om de funkar med andra LCD-skärmar.
__
Bildmässigt är jag mycket nöjd med denna TV. I övrigt kan det mesta göras bättre. Men vad sjutton, det är ju bilden som räknas på en TV, eller hur. Blu-ray-filmer ser helt fantastiska ut. HD-sändningar är också fantastiska. Faktum är att jag tycker att vanliga lågupplösta källor ser förvånansvärt bra ut också, trots att TV'n ofta får negativ kritik för detta. Däremot krävs en hel del pillande med inställningar för att få lågupplöst material att se bra ut.
Jag har aldrig upplevt fördröjning som ett problem när jag lirat PS3-spel. Använder inte något "Game-mode", men stänger givetvis alltid av "bildförbättringsfunktioner" eftersom de undantagslöst gör bilden sämre.