* Officiell tråd - Cambridge DacMagic *
636 svar till detta ämne
Postad 06 November 2008 - 15:13
Sir Anselm
-
Sir Anselm
-
Beroende
-
-
1475 inlägg
Synd att man inte får låna hem saker från hi-fi klubben. man måste köpa dem och sedan lämna tillbaka dem på öppet köp om man inte är nöjd. Men har inte pengar till sånna här lyxsaker just nu ändå när man lever på socialbidrag men om jag får jobb så skulle jag nog kunna sattsa på en sån här.
Men, varför ska du låna hem den om du ändå inte har möjlighet att köpa den? Är väl av precis den anledningen som Hifi-Klubben gör så, annars skulle ju folk springa och låna hem prylar hursomhelst. Är ju också en viss risk för Hifiklubben att låta folk låna hem grejer utan att ha en betalning som säkerhet.
Postad 06 November 2008 - 21:49
Unregistered5b876f4b
-
Unregistered5b876f4b
-
Användare
-
-
175 inlägg
Har själv alltid lånat hem hifiprylar innan jag har köpt dem och det mesta har jag lånat från hifiklubben det jag fick göra var att visa leg. plus att skriva på ett papper på vad jag har lånat hem Hoppas att de får hem dacmagic snart så man kan testa hemma är inne på att köpa en renodlad CD-spelare eller en bättre transport + en DAC Om jag minns rätt så har 540 en enkel 24bit converter medan DACmagic har 2 plus en del andra funktioner så verkar ha mer gemensamt med 640 vilket borde göra den bättre men hur mycket är frågan.
Dacmagic har samma dacar som det sitter i cd-spelarna 740/840 om jag har fattat det rätt
Redigerat av Unregistered5b876f4b, 06 November 2008 - 21:56.
Postad 07 November 2008 - 22:19
Unregistereda73534df
-
Unregistereda73534df
-
Forumräv
-
-
831 inlägg
Nästan så man får köpa den bara för att jämföra med Citypulsen
Postad 10 November 2008 - 14:24
Unregistered8e0744e8
-
Unregistered8e0744e8
-
Lärjunge
-
-
308 inlägg
Denna ser riktigt go ut.
Frågan är om man ska köpa en sån här itsället för ett bättre ljudkort. t ex X-meridian
Nämligne tänkt att köra den från min dator och sedan en hörlursförstärkare kopplad via RCA out på Dacmagicen.
Tänkte även fråga vad det är för skillnad på Balanserad samt obalanserade utgångar? då RCA output är obalanserad på DacMagic.
Blir det sämre ljudkvalite , mer störningar?
Postad 11 November 2008 - 10:40
MartinP666
-
MartinP666
-
Beroende
-
-
1202 inlägg
Nu vet jag inte så mycket om signalbehandling och DAC:ar så frågorna kanske är dumma. Men klarar en sån här apparat att avkoda "alla" digitala ljudsignaler, eller bara de som kommer från en audio-CD?
Jag menar, kan man t.ex koppla in en Blu-ray-spelare och låta den koda av alla de ljudformat som ljudet kan vara kodat i? Klarar den att downmixa 7.1 surroundljud från en film till två kanaler?
Postad 11 November 2008 - 12:40
Falloutboy
-
Falloutboy
-
Lärjunge
-
-
444 inlägg
Nu vet jag inte så mycket om signalbehandling och DAC:ar så frågorna kanske är dumma. Men klarar en sån här apparat att avkoda "alla" digitala ljudsignaler, eller bara de som kommer från en audio-CD?
Den klarar enbart rena PCM-signaler i två kanaler: 16-24bitar @ 32-96kHz. Jag menar, kan man t.ex koppla in en Blu-ray-spelare och låta den koda av alla de ljudformat som ljudet kan vara kodat i? Klarar den att downmixa 7.1 surroundljud från en film till två kanaler?
Nej.
Postad 11 November 2008 - 18:30
sweddan
-
sweddan
-
Lärjunge
-
-
254 inlägg
Någon som vet om Sony CDP-XB 930QS eller Pioneer PD-s703 fungerar bra som transporter? vad är bäst att mata "daccen" med? Optisk eller koaxial?
Postad 11 November 2008 - 22:12
Unregistered1156
-
Unregistered1156
-
Veteran
-
-
1852 inlägg
Det brukar funka med rätt enkla transporter för att få ett bra ljud och i en anläggning med denna DA-omvandlare bör inte Pioneeren vara flaskhals, om du inte har jätteknepigt/dyrt val av övrig utrustning. I det läget blir nog omvandlaren i sig flaskhalsen.
Jag körde personligen en Sonos-burk och en Pioneer av ännu billigare snitt än din till Hegel H200/Benchmark DAC 1 innan och jag märkte inte att transporten var något problem.
Å andra sidan finns det folk som renar luften i hifirummet och använder sandpåsar på cd-spelaren och tycker det är årets uppgradering. Hahaha!!
Edit:
Jag har läst på flertalet ställen att en coax ska vara bästa valet men i verkligheten borde en digitalkabel av god kvalité (alltså kontakteringen så ingen data försvinner) duga gott, oavsett om den tar elektrisk impuls eller ljusimpuls.
Redigerat av Unregistered1156, 11 November 2008 - 22:14.
Postad 12 November 2008 - 11:01
dogday
-
dogday
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Jag menar, kan man t.ex koppla in en Blu-ray-spelare och låta den koda av alla de ljudformat som ljudet kan vara kodat i? Klarar den att downmixa 7.1 surroundljud från en film till två kanaler?
Nej, men däremot kan man väl (åtminstone på DVD/360) ställa in huruvida spelaren ska skicka ut multikanal eller stereo – och stereo är ju inga problem för DacMagicen.
Postad 13 November 2008 - 11:25
MartinP666
-
MartinP666
-
Beroende
-
-
1202 inlägg
Nej, men däremot kan man väl (åtminstone på DVD/360) ställa in huruvida spelaren ska skicka ut multikanal eller stereo – och stereo är ju inga problem för DacMagicen.
Ah, det har du ju helt rätt i. Får ta och kolla upp hur det funkar på min TViX 6500 också då!
Postad 17 November 2008 - 19:26
Unregistered0b0f599e
-
Unregistered0b0f599e
-
Lärjunge
-
-
462 inlägg
De första exemplaren har anlänt! Hifiklubben i Kungens kurva i Stockholm hade ett par inne i söndags iaf.
Postad 17 November 2008 - 23:28
Unregistered1532
-
Unregistered1532
-
Amatör
-
-
72 inlägg
Gah, jag står i kö på hifiklubben kungsgatan och nu sa de att de skulle få in de första i 1-2v in i december
Postad 18 November 2008 - 20:07
Flingan
-
Flingan
-
Forumräv
-
-
808 inlägg
Om jag har förstått det rätt så fungerar det att koppla in vilken mp3-spelare som helst till denna? Är det korrekt uppfattat? Är det en sepciell USB-kabel som behövs eller är det den vanliga sorten?
MVH Flingan
Postad 19 November 2008 - 08:55
dogday
-
dogday
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Om jag har förstått det rätt så fungerar det att koppla in vilken mp3-spelare som helst till denna? Är det korrekt uppfattat? Är det en sepciell USB-kabel som behövs eller är det den vanliga sorten?
MVH Flingan
Du kan INTE koppla in vilken mp3-spelare som helst. DacMagicen fungerar som ett ljudkort när man kopplar in den via USB. Eftersom mp3-spelare inte har särskilt avancerade operativsystem och definitivt inte stöd för externa ljudkort så behöver du en dator som kör någon nyare version av Windows eller OS X (XP eller Tiger skulle jag tro, Linux funkar säkert också men kolla upp innan du köper).
Postad 19 November 2008 - 10:11
Flingan
-
Flingan
-
Forumräv
-
-
808 inlägg
Så..kontentan av det du skrev är? Att det finns mp3-spelare som går att koppla in?
MVH Flingan
Postad 19 November 2008 - 12:42
Falloutboy
-
Falloutboy
-
Lärjunge
-
-
444 inlägg
Så..kontentan av det du skrev är? Att det finns mp3-spelare som går att koppla in?
Inte via USB, men har mp3-spelaren en digital utgång (coaxial eller optisk) så kan du koppla via den. Vet inte om det finns några bärbara spelare med sådan utgång, men nästan alla stationära spelare (t.ex. squeezebox) har det.
Postad 20 November 2008 - 13:19
Nahaz
-
Nahaz
-
Beroende
-
-
1349 inlägg
På hifiklubben vid Hansa i Malmö har dom flyttat fram datumet tills januari nu.
Nu har datumet flyttats fram ett antal gånger. hoppas att dom kommer snart.
Postad 21 November 2008 - 13:03
iMats
-
iMats
-
Lärjunge
-
-
484 inlägg
Det ser lite halvmörkt ut... Ungefär 40 st kommer in till lagret den 1 december och 140 kommer i januari. Totalt har butikerna bokat 430 st. Jag står dock 1:a i "min butik" så jag hoppas givetvis på dom får in några ex snart.
Postad 22 November 2008 - 03:18
Vobbe
-
Vobbe
-
Forumräv
-
-
556 inlägg
Det ser lite halvmörkt ut... Ungefär 40 st kommer in till lagret den 1 december och 140 kommer i januari. Totalt har butikerna bokat 430 st. Jag står dock 1:a i "min butik" så jag hoppas givetvis på dom får in några ex snart.
Verkar som att denna produkt blivit bra mycket mer populär än vad någon kunnat förutspå!
Postad 25 November 2008 - 19:51
Unregistered1441
-
Unregistered1441
-
Amatör
-
-
74 inlägg
hejsan bara undrar, om man kopplar från datorn ljudkort med: 3.5mm mini jack->toslink optisk-> DacMagic, fungerar detta?. alltså jag pratar om en vanlig "hörlursutgång" om ni förstår Mvh Daniel EDIT: http://www.kullander...p;page=1#buynow , på den länken står det " Optisk kabel Toslink/Miniplug 3,5mm, för t.ex anslutning av iMac, MacBook, Mac mini eller Airport Express till förstärkare med optisk Toslink-ingång" så tekniskt sätt borde det fungera:)?
Redigerat av Unregistered1441, 25 November 2008 - 19:54.
Postad 25 November 2008 - 19:52
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlägg
hejsan bara undrar, om man kopplar från datorn ljudkort med: 3.5mm mini jack->toslink optisk-> DacMagic, fungerar detta?. alltså jag pratar om en vanlig "hörlursutgång" om ni förstår
Mvh Daniel
Nej det kommer inte att funka med en vanlig hörlursutgång. Men kika i manualen, chansen att du kan ha en optisk utgång är väl inte helt obefintlig.
Postad 25 November 2008 - 19:55
Unregistered1441
-
Unregistered1441
-
Amatör
-
-
74 inlägg
Nej det kommer inte att funka med en vanlig hörlursutgång. Men kika i manualen, chansen att du kan ha en optisk utgång är väl inte helt obefintlig.
jo jag har optisk på min nuvarande, men funderar på att byta mot en iMac om nårra månader så tänkte att det vore onödigt o slösa på en dacmagic om jag bara har nytta av den i 5-6 månader:/
Postad 25 November 2008 - 20:09
Unregistered1532
-
Unregistered1532
-
Amatör
-
-
72 inlägg
jo jag har optisk på min nuvarande, men funderar på att byta mot en iMac om nårra månader så tänkte att det vore onödigt o slösa på en dacmagic om jag bara har nytta av den i 5-6 månader:/
Imac har väl optiskt så vitt jag vet? (sitter gömd i botten av hörlursuttaget så du behöver en adapter...) I annat fall skulle du väl kunna köra usb?
Postad 25 November 2008 - 20:10
Unregistered1441
-
Unregistered1441
-
Amatör
-
-
74 inlägg
Imac har väl optiskt så vitt jag vet? (sitter gömd i botten av hörlursuttaget så du behöver en adapter...)
I annat fall skulle du väl kunna köra usb?
okej, men jag förstår inte hur det fungerar med usb: D? inte särskilt insatt på det området, men det låter ju bra att imac har optisk så isf är det ju ändå inga problem(:
Postad 25 November 2008 - 21:12
iMats
-
iMats
-
Lärjunge
-
-
484 inlägg
daniel> det kommer funka alldeles utmärkt med den optiska utgången på iMac. Har själv en mini som jag tidigare kört mot reciever med inbyggd d/a-omvandlare men den är numera såld. Väntar därför otåligt på dacmagicen... Ska även testa usb och se om och hur det funkar, det borde göra det. Den kabeln du länkade till fungerar i alla fall.
Postad 25 November 2008 - 22:38
Unregisteredb8bb5cfd
-
Unregisteredb8bb5cfd
-
Lärjunge
-
-
371 inlägg
Är lite sorgsen. En kompis skulle fått sin dacmagic som han beställde förra veckan men den han köpte den av från ebay skrev fel adress så den skickades tillbaka. Nu ska den skickas i slutet av nästa vecka tror jag. Är nästan lika sugen som kompisen på att den ska komma. Då ska den testas med squeezen och se om den är värd ett köp.
Postad 26 November 2008 - 13:30
Keso77
-
Keso77
-
Amatör
-
-
50 inlägg
Tjena!
I lördags trallade jag in på Hifiklubben i kungens kurva och fick syn på en dac magic som de hade ståendes uppackad i deras lyssningshörna. Lite tjat senare gick jag därifrån med ett eget ex av denna intressanta apparat.
Primärsyftet för min del var att plugga in htpc'n via dac till stereon men jag testade att även köra Rotel-cd'n också.
Jag måste säga att Wolfson WM8740 och RCD-06'ans BurrBrown låter väldigt lika, i alla fall om man har "filter" inställt på "steep".
Har inte hunnit lyssna jättemycket men det är det jag kommit fram till hittils. Kan för övrigt tillägga att jag är nöjd med produkten med tanke på syftet jag köpte det för: htpc'n.
/Krister
Postad 26 November 2008 - 15:39
Unregistered1092
-
Unregistered1092
-
Veteran
-
-
1623 inlägg
Oj äntligen någon som äger en sån här dacmagic.
Men tror ni det endast blir bra då man använder den mellan till ex dator & reciver eller kommer man även upp i klasserna ifall man har en äldre cd spelare?
Står mellan en sån här eller att man försöker leta upp en begagnad meridian dac.
Hoppas att det kommer upp någon bra recensionen snart på den här dacmagicen.
Postad 27 November 2008 - 16:09
Fainted1
-
Fainted1
-
Amatör
-
-
74 inlägg
Oj äntligen någon som äger en sån här dacmagic.
Men tror ni det endast blir bra då man använder den mellan till ex dator & reciver eller kommer man även upp i klasserna ifall man har en äldre cd spelare?
Står mellan en sån här eller att man försöker leta upp en begagnad meridian dac. Hoppas att det kommer upp någon bra recensionen snart på den här dacmagicen.
Här är en recension från What Hi Fi den fick 5/5 =) http://whathifi.com/...Audio-DacMagic/
Postad 27 November 2008 - 16:17
Joakim
-
Joakim
-
Mästare
-
-
3956 inlägg
Postad 28 November 2008 - 00:31
Unregistered1441
-
Unregistered1441
-
Amatör
-
-
74 inlägg
tack, nu är mina bekymmer som bortblåsta(: daniel> det kommer funka alldeles utmärkt med den optiska utgången på iMac. Har själv en mini som jag tidigare kört mot reciever med inbyggd d/a-omvandlare men den är numera såld. Väntar därför otåligt på dacmagicen... Ska även testa usb och se om och hur det funkar, det borde göra det. Den kabeln du länkade till fungerar i alla fall.
Postad 28 November 2008 - 09:35
Flingan
-
Flingan
-
Forumräv
-
-
808 inlägg
Ser att de har har höjt priset med 500 kronor, synd. Undrar om det gäller alla som förbeställt med?
MVH Flingan
Postad 28 November 2008 - 12:59
Vobbe
-
Vobbe
-
Forumräv
-
-
556 inlägg
Ser att de har har höjt priset med 500 kronor, synd. Undrar om det gäller alla som förbeställt med?
MVH Flingan
Höjning gäller inte dom som förbeställt.
Postad 28 November 2008 - 13:22
Joakim
-
Joakim
-
Mästare
-
-
3956 inlägg
Vilken tur jag hade som beställde igår innan höjningen då! Recensionerna börjar rulla in nu, läs mer här: Länk
Postad 28 November 2008 - 13:33
Nahaz
-
Nahaz
-
Beroende
-
-
1349 inlägg
Jag har inte förbeställt eftersom datumet skjutits fram hela tiden, så nu är den höjd med 500 innan den ens kommit in.
Ganska dåigt tycker jag.
Postad 28 November 2008 - 13:34
Vobbe
-
Vobbe
-
Forumräv
-
-
556 inlägg
Misstänker att prisökningen har att göra med att kronan har sjunkit som en sten.
Postad 28 November 2008 - 21:27
Unregistered6bc2a4a7
-
Unregistered6bc2a4a7
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Höjning gäller inte dom som förbeställt.
Var hörde du det? När jag pratade med Hifiklubben i Göteborg så fick jag svaret att höjningen även gäller mig som förbeställt...
Redigerat av Unregistered6bc2a4a7, 28 November 2008 - 21:27.
Postad 29 November 2008 - 11:39
Vobbe
-
Vobbe
-
Forumräv
-
-
556 inlägg
Var hörde du det? När jag pratade med Hifiklubben i Göteborg så fick jag svaret att höjningen även gäller mig som förbeställt...
På min lokala Hifiklubb! Stå på dig, klart att du ska betala det pris som var aktuellt när du beställde!
Postad 29 November 2008 - 18:21
Flingan
-
Flingan
-
Forumräv
-
-
808 inlägg
I vilket fall som helst så tycker jag också det är dåligt. Dessutom tycker jag en ökning med 25% av priset är lite väl. Tror inte bara det har att göra med att kronan har blivit svag, utan även att HiFi-klubben ser möjligheten att tjäna mer pengar på en produkt som blev populärare än vad de räknat med.
Alla som förbeställt till priset 1998:- borde verkligen stå på sig och kräva att få betala det priset som de blev utlovade från början. Mycket dåligt av HiFi-klubben annars.
MVH Flingan
Redigerat av Flingan, 29 November 2008 - 18:22.
Postad 29 November 2008 - 18:50
Vobbe
-
Vobbe
-
Forumräv
-
-
556 inlägg
I vilket fall som helst så tycker jag också det är dåligt. Dessutom tycker jag en ökning med 25% av priset är lite väl. Tror inte bara det har att göra med att kronan har blivit svag, utan även att HiFi-klubben ser möjligheten att tjäna mer pengar på en produkt som blev populärare än vad de räknat med.
Tråkigt absolut men inte dåligt, det här är juh omständigheter som Hifiklubben inte kan göra något åt. Samtidigt så vill dom förmodligen hålla marginalen på samma nivå som tidigare. Vi har även sett prisökningar på t.ex. Infocus projektor som en följd av vår sjunkande krona. Tyvärr är ökade priser något vi kommer få leva med en tid framöver tills vår krona har seglat upp en bit igen! Hmmm... kronan har juh rasat ganska rejält, från att en dollar kostade 6kr till 8kr i dagens läge (enligt Forex). Ökning på 33% så jag tror nog inte att det verkar så konstigt med 25% påslag.. Samtidigt så gäller förmodligen ökningen hela ledet då även Cambridge får betala mer för sina produkter då dessa förmodligen köps i dollar från Asien osv.
Redigerat av Vobbe, 29 November 2008 - 18:54.
Postad 29 November 2008 - 18:59
Unregistered1156
-
Unregistered1156
-
Veteran
-
-
1852 inlägg
Det är lustigt att prishöjningar oftast bara sker på produkter som det säljs mycket av. Antar att kronan bara rasat på de produkterna eller?
Jag fick dock betala gamla priset på denna DAC.
Postad 29 November 2008 - 19:03
Vobbe
-
Vobbe
-
Forumräv
-
-
556 inlägg
Det är lustigt att prishöjningar oftast bara sker på produkter som det säljs mycket av. Antar att kronan bara rasat på de produkterna eller? 
Jag fick dock betala gamla priset på denna DAC.
Jo kanske det men vad jag kan se på Hifi-klubbens hemsida så verkar så gott som samtliga produkter vara höjda med 10-25%. Fint! Hur låter den tycker du? Har spanat lite på denna själv för att hotta upp ljudet lite från Xboxen =)
Postad 29 November 2008 - 22:23
Unregistered1156
-
Unregistered1156
-
Veteran
-
-
1852 inlägg
Har inte hunnit finlyssna än men än så länge har jag insett att antingen har jag inga guldöron eller så hör jag ingen direkt skillnad mellan filterlägena. Möjligtvis lite mer framträdande diskant på steep-läget.
Kanske måste spela in den eller lägga nån shakti-sten på eller nåt..hehe.
Bra kvalitétsintryck iaf.
Redigerat av Unregistered1156, 29 November 2008 - 22:24.
Postad 03 December 2008 - 21:10
Unregistered1441
-
Unregistered1441
-
Amatör
-
-
74 inlägg
men även om kronan har sjunkit rejält på sista tiden, så tycker jag ändå att det är dåligt att höja flera av högtalarna o allt annat vad dem säljer, med flera tusen, B&W DM683 tex, kostade 11496, nu kostar den 12996;O, tur att jag beställde mina små 685or innan höjningen o tjänade en femhundring:)
Postad 04 December 2008 - 00:02
geggen
-
geggen
-
Forumräv
-
-
508 inlägg
Det enda positivt med deras prishöjning är för dom som vill sälja sina begagnade hifi-klubben prylar =)
Postad 05 December 2008 - 09:05
parazyte
-
parazyte
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Rapportera gärna hur den låter med en Squeezebox då jag är riktigt besviken över ljudkvalitén ur dess RCA utgångar
Postad 05 December 2008 - 11:40
Henkedge
-
Henkedge
-
Amatör
-
-
94 inlägg
Om man kopplar in DAC:en till sin iMac via USB, fortsätter datorn att även skicka ut ljudet genom den inbyggda hörlursutgången?
Jag har datorn och stereon i olika rum, och vill ju helst slippa att koppla om (hårdvara eller mjukvara) när jag vill lyssna på olika ställen.
Någon som vet?
Postad 05 December 2008 - 13:17
parazyte
-
parazyte
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Din smidigaste lösning blir väl att skaffa en till Squeezebox receiver för ca 1300kr.
Postad 05 December 2008 - 13:27
Nahaz
-
Nahaz
-
Beroende
-
-
1349 inlägg
Om man kopplar in DAC:en till sin iMac via USB, fortsätter datorn att även skicka ut ljudet genom den inbyggda hörlursutgången?
Jag har datorn och stereon i olika rum, och vill ju helst slippa att koppla om (hårdvara eller mjukvara) när jag vill lyssna på olika ställen.
Någon som vet?
Jag har inte en dacmagic men en annan USB dac som antagligen fungerar på samma sätt. Du kan inte få ut ljudet i båda samtidigt, men du kan däremot välja vilket ljudkort som skall vara aktivt i ditt operativ system. Så du väljer alltså antingen det inbyggda eller DACmagic beroende på vilken du vill använda. Det var ju inte det du ville visserligen.
Postad 05 December 2008 - 14:23
Henkedge
-
Henkedge
-
Amatör
-
-
94 inlägg
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
Bild/Ljuduppspelning (Övriga format & Vintage)
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
genstruktur
2026-05-20 17:03:16
-
Projektorn uppe och allt verkar fungera
genstruktur
2026-05-20 17:02:29
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|