Varje firmware släpp från Syabas brukar ha minst 50st ändringar med fixar och nya funktioner tillsammans...dessutom jobbar dom i snabb tackt...så Syabas ligger inte på latsidan precis och släpper bara små fixar.Riktigt hur det står till på PCH sidan vet jag inte då jag inte har en och inte satt mig in i den så otroligt mkt, men jag har fått för mig att de bara släpper nya mjukvaror med minsta lilla fixen bara för att få släppa en ny... och oftare så att det ska kännas som att det är värsta nytt hela tiden.
Personligen gillar jag hellre stora FW med mycket fixar som lanseras mindre frekvent än oftare och mindre fixar, a ni förstår.
Tvix HD M-6500 eller Popcorn Hour A-110
TViX HD M-6500A
(Mediaspelare)
|
4
|
(168)
|
Inga priser | |
Popcorn Hour A-110
(Mediaspelare)
|
5
|
(97)
|
Inga priser |
Postad 25 October 2008 - 22:38
Postad 26 October 2008 - 17:47
Ser ut som om A-110 kommer bli den jag väljer. Ska till Teknikmagasinet inorrn och hämta hem en. MyiHome verkar klara HD material bra vad gäller strömmning.
Redigerat av Rebelicious, 26 October 2008 - 18:28.
Postad 27 October 2008 - 10:07
Vad gäller PCH så klarar den enligt spec högre bandbredd från HTTP trafik, dvs UPNP än NFS eller SMB.
Kan vara intressant om man kör 1080 från nätverket kanske.
Från wikin:
SMB: ~38Mbps
NFS: ~33Mbps
HTTP: ~42Mbps (same clip peaks at 47Mbps)
USB HDD: ~ 42Mbps
USB DVDROM (8x): ~42Mbps
Internal HDD: ~42Mbps
Då kommer givet följdfrågan, hur mycket bandbredd drar en 1080P film? kan man ha all sin film på servern och streama den därifrån eller måste man kopiera ner den till intern hårddisk eller använda direkt ansluten USB disk?
måste bestämma mig innan Onsdag.. lutar starkast åt PCH, pga. priset. hårdvaru designen spelar ingen roll för mig då den inte kommer att synas.
Postad 29 October 2008 - 10:10
Har läst mig till att det funkar på PCH om man installerar ett program.
Funkar det även på Tvixen?
Postad 29 October 2008 - 10:18
Borde inte HDX-1000 vara med i detta valet o kvalet? Eller är det något som den inte klarar av som tvix o pch klarar?
Är väldigt ny på detta området..
Postad 29 October 2008 - 11:33
Om inte dessa dyker upp snart så blir det definitivt en TViX för mig (har försökt invänta en NMT med ok hårdvara/design).
Postad 29 October 2008 - 13:22
Vi får in HDX-1000 på fredag. Samma dag kommer den finnas hos Komplett.
MVH
Daniel
Abtech AB
Postad 29 October 2008 - 14:13
Går sällan att spola och när det går så spelas restan av serien upp fel (jag spolar ofta förbi vad som hände i föregående avsnitt). Man får istället lära sig att använda GOTO och chansa på hur länge man behöver spola fram.
Mycke prat å lite verkstad över mjukvarouppdateringarna. Visst att spola/backa har blivit bättre MEN inte bra! Jäkla mycke snack om att förbättra musik-delen, vad har hänt där? Nada skulle jag vilja påstå! Lite lustiga saker händer ibland, när man pausar musiken då kan man inte förflytta sig i katalogerna t.ex. helskumt och meckigt. Skall man spela musik så skall man lyssna på en skiva i taget, enda melodin.
Jag tycker menyerna är sega, men då har jag inget att jämföra med, är PH sämre där då skulle jag nog bli galen.
Måste väl tillägga något positivt också, bilden är SJUKT bra i 720p material!!
Jag är också intresserad vilken man ska välja av dessa två?
Någon som har provat båda?
Vilken av dessa har bäst bild?
Bäst/snyggast GUI?
Hanterar musikuppspelning bäst?
Flest formatstöd (som fungerar och inte bara på pappret)?
Stabilast?
etc.
De känns nästan likvärdiga, men tvixen är över 1000 lappen dyrare, är den värd de extra pengarna, egentligen?
All hjälp uppskattas!
Redigerat av Unregistered44335, 29 October 2008 - 14:14.
Postad 29 October 2008 - 14:30
Då kommer givet följdfrågan, hur mycket bandbredd drar en 1080P film? kan man ha all sin film på servern och streama den därifrån eller måste man kopiera ner den till intern hårddisk eller använda direkt ansluten USB disk?
måste bestämma mig innan Onsdag.. lutar starkast åt PCH, pga. priset. hårdvaru designen spelar ingen roll för mig då den inte kommer att synas.
Hur långt är ett snöre? Din fråga går inte att besvara utan en massa om och men.
En hårt optimerad och komprimerad "Discovery Sunrise" där inte mycket händer kanske klarar sig med 15-20Mb/s i snitt och 30-40Mb/s i topparna som h264 och mkv paketerad film. En felinställd rippning specifikt med L5.1 istf L4.1, dåligt optimerad och komprimerad kan lätt dra 100Mb/s (inte ens en blueray räcker då till), rätt vanligt att man hittar filer som drar 30-40Mb/s i snitt och då är man nära gränsen, får man störningar från en defragmeterad hårddisk, trafik på LAN:et (om man streamar) eller har andra applikationer igång i PCH (som t.ex. torrentklienten) samtidigt är det upplagt för att det hackar ibland.
Ja du kan ha dina filer på din NAS, PC eller server, men viss funktionalitet kräver intern HDD. Men intern HDD ger oftast bättre bandbredd och därmed mindre risk för hackande film. Samma sak gäller för extern USB ansluten HDD.
Är det en A/B-110 du talar om (det är dess tråd vi skriver i nu) och INTE en A-100, så finns även USB slav, vilket nog är det snabbaste sättet att tanka den evt. interna HDD:n via.
Svårt att hitta mer för pengarna, en A-100 kan du nog köpa beg. för 1.200-1.400 på blocket, om du inte behöver A-110 extra features. Köpte min för 1.000:- (med original kvitto och garanti) i somras.
Redigerat av Nisken, 29 October 2008 - 16:04.
Postad 29 October 2008 - 15:58
Om ja köper en popcorn eller tvix kan jag koppla in en extern hdd i min router och streama 1080p film därifrån utan problem? tycker detta alternativ verkar enklast för då kan ja tanka ner film direkt till hdd och slippa föra över till media spelaren!
Mvh sebban
Postad 29 October 2008 - 19:48
Du kan defintivt koppla en NAS-disk (nätverks disk) till din Router o streama därifrån, inga problem. Däremot är det ju så att väljer du en NMT-spelare (Popcorn, HDX, Debox/Curanta, Istar mfl) så kan du ladda direkt ner i spelaren i stället, det finns en inbyggd Torrent klient som gör det väldigt smidigt!
Postad 28 November 2008 - 12:07
I valet mellan Tvix HD M-6500 eller Popcorn Hour A-110 gör det mig inte direkt klokare att läsa hela denna tåd av inlägg.
Jag vill kunna spela in ifrån min Comhem HD box som en hårdiskvideo är det bara HD M-6500 som gäller för mig då antar jag.?? Finns det typ någon form av inspelingstimer på program/tider man vill spela in?
Verkar som både Tvix HD M-6500 och Popcorn Hour A-110 fortfarande har buggar vilket gör mig osäker fortfarande till att köpa. Vet att Popcorn Hour A-110 kan man ladda hem torrenter men går det även med Tvix HD M-6500?
Vilken ska man köpa av dessa media spelare nu när det gått en tid sedan de släpptes.
Tacksam för alla svar jag kan få här under dagen. Tänkte åka och köpa någon av dem nu ikväll på Webbhallen.
Mvh, André
Postad 28 November 2008 - 12:20
Tvix 6500/7000 spelar bara in DVB-T, okodat, dvs Boxers frikanaler...
Vad du ska kolla på om du ska spela in ComHem är Ellion HMR-350/700 eller Tvix R-2230, de klarar att spela in via Scart, då går detta! Dessa spelare är bra för de kan spela in analogt externt, men de är inte de vassaste Mediaspelarna, vill man kunna köra de senaste Högupplösta videoformaten så går det inte, de saknar H.264 o MVK stöd.
Buggar har alla spelare, Tvix o Popcorn Hour tillhör de absolut bästa Mediaspelarna du kan hitta idag, de klarar i princip alla filformat inkl H.264 o MKV. NMT-spelarna (PCH, HDX, Curanta/eGreat osv) har Torrent o andra Webtjänster, det har inte Tvix!!
Lycka till!
Postad 28 November 2008 - 13:02
Asså shit vad svårt detta är med valet att köpa nu!! Tvix verkar snabb och bra medans Popcorn kan man ladda hem torrenter utan att datorn är på vilket jag tycker verkar klockrent. Tänk ifall man fick all-in-one...för mycket begärt tydligen.
Postad 28 November 2008 - 13:32
korrektSå med Tvix HD M-6500 kan man inte ladda hem torrenter om jag förstod dig rätt?
nej det stämmer inte (om det är Tvix du syftar på). DVB-T (digitala marknätet) är det som fungerar.jag vill kunna spela in tv och jag läste någonstans att tv-tunern kunde ta in analogt vet inte om det stämmer helt 100% uppfifterna fick jag ifrån Webbhallens telefonsupport.
Postad 28 November 2008 - 13:48
korrekt
nej det stämmer inte (om det är Tvix du syftar på). DVB-T (digitala marknätet) är det som fungerar.
Men kan man inte bara koppla tv sladden från hd-boxen till HD M-6500 så får man ju signalen eller går inte det??
Postad 28 November 2008 - 14:11
http://www.binary-art.net/
Postad 28 November 2008 - 15:23
Nej, det går inte. Däremot finns det en "OpenTViX-firmware" till TViX som öppnar upp maskinen, bland annat för att köra torrent-klient. Kör själv OpenTViX, men inte torrent.
http://www.binary-art.net/
Okey, det var ju alltid något
Är iallafall inte klokare på vilken av dessa maskiner som är bäst eller kanske det är rent av att någon annan som är bättre. Läste någonstans att HDX HDX-1000 var nya PCH dödaren...
Redigerat av SAS1015, 30 November 2008 - 10:34.
Postad 19 December 2008 - 00:02
OT som bara... i denna tråd, men svaret är:Hej jag har en fråga.
I valet mellan Tvix HD M-6500 eller Popcorn Hour A-110 gör det mig inte direkt klokare att läsa hela denna tåd av inlägg.
Jag vill kunna spela in ifrån min Comhem HD box som en hårdiskvideo är det bara HD M-6500 som gäller för mig då antar jag.?? Finns det typ någon form av inspelingstimer på program/tider man vill spela in?
Mvh, André
Hauppauge HD PVR. Med den kan du spelai in HD-kanalerna (komponent/optisk 5.1) från ComHems HD box. Iaf den nya HD PVR'en som jag har...
OTOTOTOT, ber om ursäkt. Ställer mig i skamvrån och skäms i en halv microsekund.
Ett slags OT-kompensation:
Jag har precis köpt en Tvix HD M-6500 och äger även en Popcorn Hour A-100. Har precis bestämt mig för att behålla båda. Men nån A-110 blir det inte...
Redigerat av Tompa123, 19 December 2008 - 00:04.
Postad 21 December 2008 - 22:14
Jag tycker det läggs lite för lite focus på att presentera om de båda spelarna levererar lika bra bild och ljud, gör de det?
Sen undrar jag varför många vill ha M-6500, är inte M-7000A den bästa från det företaget?
Dessutom har jag en kanske trivial fråga men jag har googlat lite och får inget svar på detta: Spelar båda spelarna formatet x264 ? I specifikationerna står det bara H264 och jag förstår inte skillnaden. Alla filer jag kommer spela är troligen x264 och därmed är det jätteviktigt att båda stödjer detta.
Postad 22 December 2008 - 19:56
Hej FonRuleZ,Hej allihopa!
Jag tycker det läggs lite för lite focus på att presentera om de båda spelarna levererar lika bra bild och ljud, gör de det?
Sen undrar jag varför många vill ha M-6500, är inte M-7000A den bästa från det företaget?
Dessutom har jag en kanske trivial fråga men jag har googlat lite och får inget svar på detta: Spelar båda spelarna formatet x264 ? I specifikationerna står det bara H264 och jag förstår inte skillnaden. Alla filer jag kommer spela är troligen x264 och därmed är det jätteviktigt att båda stödjer detta.
Det enda som skiljer TViX M-6500 och M-7000 är designen (7000-modellen är helt i svart borstad anodiserad aluminium medan 6500-modellen har en front av svart borstad anodiserad aluminium och resterande chassi av plast), samt att 7000-modellen har guldpläterade kontakter. Om det blir bättre bild av de guldpläterade kontakterna tvistar de lärde, men ett är säkert - 7000-modellen är grymt mycket läckrare och får garanterat alla vänner och besökare i ditt hem att fråga vad det är för tuff pryl, eftersom den inte följer den 43 centimeters standard som många "vanliga" förstärkare och liknande prylar följer.
För att svara på din fråga om x264, så kan jag väl kort säga att TViX:arna till 99 % precis som majsspelaren lirar de filer du troligen indirekt frågar om.
x264: http://en.wikipedia.org/wiki/X264
H.264: http://en.wikipedia.org/wiki/H.264
Postad 22 December 2008 - 22:38
Du var lite ospecifik i din fråga. Tråden handlar ju om PCH vs Tvix, är det mellan dessa du undrar om Videoprestandan??
Videoprestandan skiljer sig inte speciellt åt mellan PCH (NMT) o Tvix, bägge två bygger på samma Sigma chip så stödet är näst intill detsamma. Det kan ibland vara lite gungor o karuseller. Det är ibland lite olika huruvida ett visst ljudformat fungerar i 5.1 i en MKV fil tex, där kan det skilja sig. Men det är nyanser.
Generellt sett har NMT ett visst övertag, enligt min mening. Det Syabas gjort väldigt bra är att utvecka sin mjukvara, NMT (Networked Media Tank) väldigt kraftfullt. Det har hänt otroligt mycket och det har hela tiden varit en mycket öppen attityd mot användarna, så mycket önskade funktioner har implementerats och mer kommer. Självklart ligger Codec-stödet med här. Dvico som gör Tvix har alltid haft ett mycket bra rykte, men har på senare tid fått mycket kritik för att det inte händer tillräckligt med sin mjukvara.
Det som till syven och sist avgör ditt val är: Är du intresserad av lite fler funktioner, tex Torrent-klient, möjlighet till RAR-stöd, tilläggsprogram osv, då är en NMT vad du ska ha. Det finns dessutom en massa olika NMT-spelare att välja på idag, de som sticker ut är: Popcorn Hour A-110, HDX-1000 (snyggare o mer påkostad design) eller Elektron EHP-606 (snygg alluminiumlåda till vettigt pris).
Postad 29 December 2008 - 22:56
Jag gick och köpte en PCH och kan bara säga att jag är mycket nöjd.
Enkelt och lätt att köra från. Kräver dock lite meck med nätverk (är en klar fördel om man är lite påläst om detta).
Pluggade in en extern usb-hårddisk (har ingen intern) och körde filmer därifrån utan problem. Musik och bilder är dock lite sämre tycker jag. Bildvisningen funkar men jag har inte fått upp mer än en bild i taget, säkert nån inställningsfråga.
Musiken har jag inte provat från egna mp3:or men streaming från internet radio funkar bra tycker jag.
Är man dock ute efter en filmspelare så köp denna!
Jag upplever den inte så seg och slö i menyerna men jag har ju inget att jämföra med heller.
Allt som allt är jag jättenöjd!
Postad 31 August 2009 - 12:23
funderar också på att köpa några av dessa maskiner undrar bara följande
vad jag vet så streamar man all material genom datorn ?
annars så funderar jag på att sätta in en hårdisk i spelaren så att jag kan lagra all data på mediaspelaren istället för att ha det på datorn. Har Tvix möjlighet till extra hårdisk ? och klarar nu popcorn hourn av att stå ovanpå tv bänken med hårdisk på ? eller är risken stor att den blir för varm ?
har också sett att det finns ett program som heter Jukebox till popcorn hour som man kan lägga upp alla filmer som dvd fodral när man väljer, finns detta till tvixen också ?
sista frågan, det är ju nu 31/8 - 2009 , är där någon ny modell för ungefär samma peng (2500) på ingång ? så man inte köper tex en Popcorn A-110 och sen så nästa vecka släpps Popcorn A-120 för samma summa = ;P
Postad 20 September 2009 - 10:14
5100'an har i stort sett fungerat klanderfritt sedan jag köpte den, den är stabil, snygg och hela familjen kan enkelt navigera, välja filer och köra. Både ljud och bild kvalite är klockrena.
Om man lyfter på locken och tittar närmare på komponentval, kretskort, layout etc så är Tvixen en mycket bättre byggd spelare.
A100's meny system är bökigt, frugan kan inte lära sig, bilden är brusigare, ljudet är tunnare, den hänger sig och måste startas om, vid minsta störning på nätverket så börjar dvd filer hacka och tappa ljud, mm.
A100 an är dock mycket bättre på att spela HD matrial över nätverket.
En del av detta är troligen inte helt relevant för den nya generationen men jag antar att implementationen av sigma chippet och supporterande komponenter och kretsar är likartad och med min erfarenhet av föregångarna så finns det inte något tvivel vilken maskin jag väljer, speciellt nu när de kostar lika mycket.
/Michael
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
4
* Officiell tråd - TViX M-6500A *
33 bilder
2032 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?