Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Objektivköp

103 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 07 October 2008 - 12:36

(SiC)
  • (SiC)
  • Beroende

• 1025 inlägg
  • 0

Om du har råd skulle jag starkt rekommendera APO-varianten, se vad jag skrev tidigare: länk
Samt se vad Cyberphoto säger om CA: länk

/Z!

Om jag skulle vara dumsnål (igen) i dagens läge så undrar jag om jag inte skulle köpa Tamronobjektivet istället...
Jämför reviews på Dyxum:
Sigma
Tamron

/Z!

Postad 07 October 2008 - 12:47

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

• 2525 inlägg
  • 0
Så utan APO så ser det ut som på trädet? :D

Postad 07 October 2008 - 12:52

(SiC)
  • (SiC)
  • Beroende

• 1025 inlägg
  • 0

Så utan APO så ser det ut som på trädet? :P

Mja.. det där är ju ett exempel för att belysa problemet. Bilderna kommer ju inte alltid se ut som en påse skit <_<
Kolla gärna länken jag skickade med till mina bilder tagna med det objektivet och en Minolta D7D. :D
CA (KA) uppträder i områden med skarpa kontraster. APO innebär att objektivet innehåller ett (eller flera?) element av apokromatiskt glas för att minimera uppkomsten av CA.

/Z!

Redigerat av (SiC), 07 October 2008 - 12:54.

Postad 07 October 2008 - 12:53

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

• 4148 inlägg
  • 0

Så utan APO så ser det ut som på trädet? :D

Det kan det mkt väl göra iaf. En del objektiv har mer CA (som det förkortas och ofta kallas) än andra. Kollar man på photozone.de har det objektivet främst "problem" med det på längre brännvidder. Ta och kolla runt lite på den sidan så ser du hur vanligt det är. Det uppkommer dock i extremt kontrastrika bilder och kan korrigeras i datorn. Inget jag skulle vikta jättehögt om jag ska välja optik. Värre är dock det de på photozone kallar "purple fringning". Den korrigeras inte lika lätt.

Postad 07 October 2008 - 13:01

(SiC)
  • (SiC)
  • Beroende

• 1025 inlägg
  • 0

Det kan det mkt väl göra iaf. En del objektiv har mer CA (som det förkortas och ofta kallas) än andra. Kollar man på photozone.de har det objektivet främst "problem" med det på längre brännvidder. Ta och kolla runt lite på den sidan så ser du hur vanligt det är. Det uppkommer dock i extremt kontrastrika bilder och kan korrigeras i datorn. Inget jag skulle vikta jättehögt om jag ska välja optik. Värre är dock det de på photozone kallar "purple fringning". Den korrigeras inte lika lätt.

Kanske är jag blind men hittar iaf inte "vanliga" Sigma 70-300 DG på Photozone...

Postad 07 October 2008 - 13:07

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

• 4148 inlägg
  • 0

Kanske är jag blind men hittar iaf inte "vanliga" Sigma 70-300 DG på Photozone...

Jag menar det med APO. Det finns tester med canon iaf. Utan APO finns nog inte däremot.

Postad 07 October 2008 - 13:42

Unregistered31768
  • Unregistered31768
  • Lärjunge

• 326 inlägg
  • 0
Jag tycker vi borde starta en tråd som heter "Tips/förslag/frågor för objektiv + tillbehör för Sony Alpha serien"

Postad 07 October 2008 - 13:51

(SiC)
  • (SiC)
  • Beroende

• 1025 inlägg
  • 0

Jag menar det med APO. Det finns tester med canon iaf. Utan APO finns nog inte däremot.

Okej, verkade ju som om APO-varianten har en del problem med - säger kanske lite om hur det ligger till på non-APOvarianten...

Postad 07 October 2008 - 14:00

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

• 2525 inlägg
  • 0

Jag tycker vi borde starta en tråd som heter "Tips/förslag/frågor för objektiv + tillbehör för Sony Alpha serien"

Bra förslag, jag hindrar dig inte :D

Postad 07 October 2008 - 14:02

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

• 4148 inlägg
  • 0

Okej, verkade ju som om APO-varianten har en del problem med - säger kanske lite om hur det ligger till på non-APOvarianten...

Det behöver kanske inte vara såmkt värre. Jag tycker inte att det har några större problem med CA. Att de väljer att lägga till APO i (titeln och) objektivet ska man nog inte ta så hårt.
Jag gissar att bilden Sims postade på klockan på sida ett i denna tråd kommer från 300-läget på en av varianterna. Där syns iaf CA tydligt. Men den kan korrigeras ganska bra i datorn som sagt :D

Ska man ta photozones test som vägledande ska ni med sony-kitoptik kolla på testet av 18-70-gluggen. Jag har aldrig sett mer CA på den testsidan! :P Jämfört med det kommer nog alla andra objektiv vara bättre på den punkten iaf <_<

Postad 07 October 2008 - 14:07

mayro
  • mayro
  • Mästare

• 3556 inlägg
  • 0
Och så tittar du på min bild av trådet mot himelen med massa olikfärgade blad och starkt ljus från himlen på sidan 1 här i topicen så ser du hur ett gamalt minolta 100-300 APO ser ut ifråga om färgfel osv... Tror inte det ser ut som det gör bort sig direkt..

Så inser man varför man kanske bör.. Obs Bör. Inte skall om någon nu väljer tolka mig fel här.. men varför man bör titta på beg optik också som var dyr förr men går idag köpa för nån/någon tusing...Oftast runt 2000 lapp..

Detta är just det som är en av dom tunga skälen att välja Sonys kamror för dom är kompatibla bakåt.. Samt att där bakåt finns gobitar från förr som än idag är oerhört konkuranskraftiga.... Samt om man en dag framöver råkar skapa billigare FF kamror så gör det ju inte ont att ha optik till sådant kamerahus.. Jag tror faktiskt FF kommer i Sonyvärlden rasa neråt i nivåerna just därför man valt att skapa en så solid grund för denna enbart ensamma A900 redan med optik... Så vore mer förvånande om inte Sony gjorde FF mer tillgängligt neråt också så finaste optiken fick större kundbas .....

men detta är rena spekulationer.. Eller kalla det förhoppningar.. Ifrån en som gärna haft min gamle Af7000 feeling tillbaks.. För den kameran är så sjukt go....

ursäkta jag tjatar om och om igen om begoptik.. Men det är av välvilja jag tjatar.. Inget annat...Men nu skall jag försöka hålla mig med mer tjatande... :D

Redigerat av mayro, 07 October 2008 - 14:16.

Postad 07 October 2008 - 14:14

(SiC)
  • (SiC)
  • Beroende

• 1025 inlägg
  • 0

Jag gissar att bilden Sims postade på klockan på sida ett i denna tråd kommer från 300-läget på en av varianterna. Där syns iaf CA tydligt.

Han skriver i en annan tråd att han äger ett Nikkor 70-300 VR...

Fett inlägg mayro :D

Postad 07 October 2008 - 14:18

mayro
  • mayro
  • Mästare

• 3556 inlägg
  • 0
Forumet stannar ju av nått skäl så det inte läggs in..... Så det blev dubbelt upp av åsikter och tankar då jag tryckte igen..o igeen...... :D

Postad 07 October 2008 - 14:20

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

• 4148 inlägg
  • 0

Han skriver i en annan tråd att han äger ett Nikkor 70-300 VR...

Fett inlägg mayro :P

Där ser man. Som sagt, CA har många objektiv. Inget att haka upp sig på om det inte har högre nivåer.

Verkligen fett inlägg Mayro. Dubbelpostning händer ju ibland men trippelpostning i samma inlägg måste vara unikt! <_< :D
Har nya datorn ett eget liv?

Postad 07 October 2008 - 14:29

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

• 2525 inlägg
  • 0
Haha, det är lite irriterande när det händer :D

Men tyvärr..så är jag en sån där "typ" som vill ha nytt hela tiden...Går ej att bota! xD
Så av dom tre första där uppe som jag skrev, vilken av dom hade ni valt?

Jag har med http://www.cyberphot...?article=530325 i tankarna med...

Postad 07 October 2008 - 14:36

DigiMannen
  • DigiMannen
  • Lärjunge

• 392 inlägg
  • 0

Haha, det är lite irriterande när det händer :D

Men tyvärr..så är jag en sån där "typ" som vill ha nytt hela tiden...Går ej att bota! xD

Jag har med http://www.cyberphot...?article=530325 i tankarna med...

http://www.dyxum.com....asp?IDLens=221

Ganska bra Telezoom, Ska du upp på värre saker blir det kostsammare som

Min Normalzoom blir jag bara mer och mer förtjust i...

Redigerat av DigiMannen, 07 October 2008 - 17:02.

Postad 07 October 2008 - 14:41

(SiC)
  • (SiC)
  • Beroende

• 1025 inlägg
  • 0

Sigma APO eller Sony 75-300 (vet inte hur det presterar) om du har råd, annars lutar det åt Tamronet.
Om jag skulle välja iaf.

/Z!

ps. Sony-objektivet verkar sakna fuskmacro...

Redigerat av (SiC), 07 October 2008 - 14:45.

Postad 07 October 2008 - 15:08

mayro
  • mayro
  • Mästare

• 3556 inlägg
  • 0

Där ser man. Som sagt, CA har många objektiv. Inget att haka upp sig på om det inte har högre nivåer.

Verkligen fett inlägg Mayro. Dubbelpostning händer ju ibland men trippelpostning i samma inlägg måste vara unikt! <_< :D
Har nya datorn ett eget liv?

nope.. Det är något med forumet som strular.. Eller så är det telias bredband som strular.. Datorn fungerar som den skall... :P

Postad 07 October 2008 - 15:26

DigiMannen
  • DigiMannen
  • Lärjunge

• 392 inlägg
  • 0

nope.. Det är något med forumet som strular.. Eller så är det telias bredband som strular.. Datorn fungerar som den skall... :P

Krångel med forumet verkar det som , infoga info om produkter kommer inte heller med.

Postad 08 October 2008 - 07:58

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

• 2525 inlägg
  • 0
Okej, nu blev det knasigt i huvudet på mig...
http://www.fotovideo...aspx?plid=56462
Verkar vara samma objektiv som
http://www.cyberphot...?article=530325

Men varför så stor prisskillnad?
Handlar ju nästan om en tusenlapp :S

Postad 08 October 2008 - 08:04

Walkir
  • Walkir
  • Veteran

• 1812 inlägg
  • 0

Men varför så stor prisskillnad?
Handlar ju nästan om en tusenlapp :S

Du tittar på två olika objektiv. Det ena är till Sigma-kameror och det andra för Sony/Minolta.

Sigma gör alltså även egna kameror och inte enbart objektiv :D

Du kan även hitta Sigmat till Sony/Minolta utan APO för ca 1500:-
http://www.fotovideo...aspx?plid=64453

Redigerat av Walkir, 08 October 2008 - 08:08.

Postad 08 October 2008 - 08:28

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

• 2525 inlägg
  • 0
Så vad är rekommendationerna om jag säger såhär;
Jag ska köpa ett objektiv till en fotbollsmatch som jag ska gå på, vad är bäst att ha APO eller inte APO?
Med tanke på att det kan vara ganska starka färger/nyanser på tröjor på båda lagen och så vidare så borde det vara bättre med APO men det går som tur att redigera bort...

Edit: Vad är skillnaden?:
Tamron AF 70-300/4,0-5,6 LD 1:2 Macro for Sony/Konica Minolta
Tamron AF 70-300/4,0-5,6 Di Macro for Sony/Konica Minolta
Båda är ju Macro :D

Redigerat av Ponisch, 08 October 2008 - 08:35.

Postad 08 October 2008 - 08:41

waconda
  • waconda
  • Beroende

• 1026 inlägg
  • 0
Enligt Cyberphoto så är Sigmas 70-300 utan APO betydligt sämre än med. Däremot verkar ju Tamrons 70-300 vara ganska ok trots att det är ett mer "vanligt" objektiv.

Postad 08 October 2008 - 08:49

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

• 2525 inlägg
  • 0
Vad menar du med "vanligt objektiv" ? :D
Och vilket av dom menar du,
Tamron AF 70-300/4,0-5,6 LD 1:2 Macro for Sony/Konica Minolta
eller
Tamron AF 70-300/4,0-5,6 Di Macro for Sony/Konica Minolta?

Postad 08 October 2008 - 09:11

Walkir
  • Walkir
  • Veteran

• 1812 inlägg
  • 0
Ponisch, kolla på tillverkarnas egna sidor vilka objektiv som finns. Det är sällan som butikerna själva skriver rätt.

http://www.focustrad...CategoryId=1262
eller
http://www.tamron.com

Själv brukar jag kontakta butikerna och fråga efter specifika objektiv. Det kommer hela tiden nya modeller och ibland behåller butikerna gamla modellnamn.

Detta verkar för övrigt vara den kompletta benämning på objektivet:
"Tamron AF70-300mm F/4-5.6 Di LD Macro 1:2 - Model A17"

Men inte ens Tamron själva verkar ha riktig koll :D Såg olika benämningar på deras sida :D

Redigerat av Walkir, 08 October 2008 - 09:19.

Postad 08 October 2008 - 09:12

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

• 2525 inlägg
  • 0
Okej, tack för tipset :D

Postad 08 October 2008 - 09:22

(SiC)
  • (SiC)
  • Beroende

• 1025 inlägg
  • 0

Enligt Cyberphoto så är Sigmas 70-300 utan APO betydligt sämre än med.

Tror inte ens de säljer non-APO-varianten? Annars är ju objektiven mycket lika så jag vet inte om den varianten är "mycket sämre" eg. om man räknar bort CA...

Kan man leva med CA (eller redigera bort det) så får väl "vanliga" Sigma 70-300 anses som prisvärd.
I dagsläget hade jag nog lagt på o köpt APO, alternativt gått på Tamron-objektivet ist. Om man någon gång i framtiden funderar på att uppgradera till A700 så verkar ju Sigma haft problem med A700'ans starka AF-motor (kugghjul i plast = kaputt).

/Z!

Postad 08 October 2008 - 10:12

waconda
  • waconda
  • Beroende

• 1026 inlägg
  • 0
Jag kan bara hitta en variant av Tamron. Med "vanligt" menar jag utan APO. Jag kan inte utläsa någonstans att Tamron har APO eller sin variant av det.

http://www.cyberphot...icle=417000A17M

Postad 08 October 2008 - 10:34

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

• 4148 inlägg
  • 0
Bara för att sigma har ett objektiv som de väljer att kalla APO betyder ju inte att de kommit på något orginellt. Det handlar trots allt om objektiv i absolut billigaste klassen. Köp det som verkar bra utifrån dina behov och strunta i vilka tillverkare som väljer att dekaltrimma sina produkter är mitt råd. :D
Det enda jag kan tänka mig är att man ska avstå från sigmas utan APO när det finns ett med. Det finns säkert en anledning varför de började med det och ville skylta med att "vi har fixat något som var mindra bra".

Postad 08 October 2008 - 10:56

(SiC)
  • (SiC)
  • Beroende

• 1025 inlägg
  • 0

Jag kan bara hitta en variant av Tamron. Med "vanligt" menar jag utan APO. Jag kan inte utläsa någonstans att Tamron har APO eller sin variant av det.

http://www.cyberphot...icle=417000A17M

Jo Tamron kallar detta för LD och i vissa objektiv i kombination med AD.
(Low Dispersion/Anomalous Dispersion)

Dock verkar det som om flera på fotosidan tycker det har rätt störande CA, så kanske ska undvikas ändå.. Har ej provat ett själv tyvärr! (bara på en D70 och kikat på dess skärm = inte rättvist)

/Z!

Postad 08 October 2008 - 11:31

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

• 2525 inlägg
  • 0
Hmm, vad är skillnade på LD 1:2 och DI?
t.ex: Tamron AF 70-300/4-5,6 Di Sony & Tamron AF 70-300/4,0-5,6 Di Macro for Sony/Konica Minolta

Postad 08 October 2008 - 12:03

mayro
  • mayro
  • Mästare

• 3556 inlägg
  • 0
Här kan du läsa om båda objektiven.. Läs med fördel Dyxum så mycket du kan.. Där finns mycke info ...Samt är en liten form av "Bibel" för oss Minolta/Sony användare... Som vanligt får man värdera dom olika betygens betydelse själv.. Men står det att objektivet är skarpt och bra men lite ragnligt så kan man nog handla med lugn. Då rangligheten troligen inte inverkar på bildkvaliteten... Bara som ett exempel..

http://www.dyxum.com...p...f&offset=20

Postad 08 October 2008 - 12:10

mayro
  • mayro
  • Mästare

• 3556 inlägg
  • 0
Och via sök kan man på Dyxum få en lista efter betygen på alla objektiv som passar en Sony.. Här är listan på 70-300 sökningen så kan du se vartefter hur plaseringarna är ... Hoppas länk fungerar även vid sök....

Minns en sak bara.. Man måste läsa ibland lite noga. För ett objektiv kan få med enskilda som haft objektiv någon mekat med själva nerdragna betyg.. Så två tre st sådana drar ner ett annars mycket bra optikval... Så läs läs läs.. Dessutom står ofta tips om vid vilka F värden samt zoomlängder objektiven är bäst... osv osv... Som sagt. En liten "Bibel" för oss sonyister....Och en ren guldgruva då man söker erfarenheter från användarna..

Mvh
Tobbe..

EDIT..

Gick inte länka till sökresultat...

Men titta på höger sida på dyxum då du går in på objektiv.. Så ser du sökmöjligheter...

Redigerat av mayro, 08 October 2008 - 12:11.

Postad 08 October 2008 - 12:46

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

• 2525 inlägg
  • 0
Vad tror ni om det här?
http://www.warehouse...spx?sku=1011618
Sigma 70-300mm f4-5.6 APO Macro Super DG Lens - Sony/Minolta Fit

Kostar 2k+ i Sverige men där kostar det ~1000 kr :D
Hur lång är leveranstiden från warehouse samt hur gör man med garantin, om man ska skicka in den alså?

Man kanske ska skaffa ett bättre objektiv så eftersom det är så billigt där, några förslag på 70-300 från warehouse?

Redigerat av Ponisch, 08 October 2008 - 12:49.

Postad 08 October 2008 - 12:52

mayro
  • mayro
  • Mästare

• 3556 inlägg
  • 0
Kollar du inte Dyxum??

Postad 08 October 2008 - 12:55

Walkir
  • Walkir
  • Veteran

• 1812 inlägg
  • 0

Hmm, vad är skillnade på LD 1:2 och DI?
t.ex: Tamron AF 70-300/4-5,6 Di Sony & Tamron AF 70-300/4,0-5,6 Di Macro for Sony/Konica Minolta

Jag ger upp :D

Finns väldigt bra förklarat på tillverkarnas egna sidor. Alla tillverkare har även egna benämningar på det mesta, så det finns ingen "regel" för vad allt betyder.

Hade du tittat på Tamrons sida, så hade du sett att de listar just detta under varje objektiv.

Exempelvis här:
http://www.tamron.co.../fast_zooms.asp

Finns många bra tips här också ang. objektiv:
http://www.tamron.co...er_choosing.asp

Men snälla! Läs vad vi skriver till dig :D Ser samma saker upprepas om och om igen i tråden...

Kollar du inte Dyxum??

Antagligen inte :rolleyes: Jag har som sagt gett upp...

Over and Out! - *signing off*

Postad 08 October 2008 - 13:00

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

• 2525 inlägg
  • 0
Jag tittar på Dyxum jo men jag försöker få några alternativ att välja på sen tittar jag närmare på dom genom dyxum...Kanske lite tvärtom vad vissa gör men nu gör jag så! :D

Postad 08 October 2008 - 13:13

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

• 4148 inlägg
  • 0

Antagligen inte :D Jag har som sagt gett upp...

Over and Out! - *signing off*

:rolleyes: Tillhör inte dagens ungdom internetgenerationen?

Detta påminner mig om en tråd här på minhembio eller på faktiskt.se om nån som bad om råd när han skulle bygga subwoofer. Inget ont menat till någon dock :D

Det kommer trots allt alltid vara lättast att få kunskap om något om man försöker läsa på själv till en viss del. Forummedlemmarna tröttnar inte samt man kan ställa relevanta punkt-frågor på sånt man inte greppat riktigt för att boosta sin nyvunna kunskap.

Postad 08 October 2008 - 13:47

(SiC)
  • (SiC)
  • Beroende

• 1025 inlägg
  • 0
LD = innebär att objektivet innehåller ett (eller flera?) element av en särskild glastyp, detta för att minska CA.
Di = innebär att objektivet är anpassat för digitala kameror men även funkar på 35-mm's filmkameror (dvs FF).
Di-II = innebär att objektivet EJ funkar på FF, utan är avsett för mindre sensorstorlek.

(detta är Tamrons nomenklatur)

Varsågod!

Vad tror ni om det här?
http://www.warehouse...spx?sku=1011618
Sigma 70-300mm f4-5.6 APO Macro Super DG Lens - Sony/Minolta Fit

Kostar 2k+ i Sverige men där kostar det ~1000 kr :D
Hur lång är leveranstiden från warehouse samt hur gör man med garantin, om man ska skicka in den alså?

Man kanske ska skaffa ett bättre objektiv så eftersom det är så billigt där, några förslag på 70-300 från warehouse?

Ledsen, men £155 motsvarar ca 2k SEK...

Redigerat av (SiC), 08 October 2008 - 13:44.

Postad 08 October 2008 - 14:41

Hamsteren
  • Hamsteren
  • Veteran

• 1697 inlägg
  • 0

LD = innebär att objektivet innehåller ett (eller flera?) element av en särskild glastyp, detta för att minska CA.
Di = innebär att objektivet är anpassat för digitala kameror men även funkar på 35-mm's filmkameror (dvs FF).
Di-II = innebär att objektivet EJ funkar på FF, utan är avsett för mindre sensorstorlek.

(detta är Tamrons nomenklatur)

Varsågod!

Ledsen, men £155 motsvarar ca 2k SEK...

Ja og så kommer der fragt til som er op til £35 :D

Postad 08 October 2008 - 14:51

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

• 2525 inlägg
  • 0
Oj, då läste jag nog helt fel i mina beräkningar :D
Men då tror jag att jag köper ett 70-300 utan APO för jag orkar inte läga ut 2k just nu :D

Redigerat av Ponisch, 08 October 2008 - 14:52.

Postad 08 October 2008 - 14:56

(SiC)
  • (SiC)
  • Beroende

• 1025 inlägg
  • 0

Oj, då läste jag nog helt fel i mina beräkningar :rolleyes:
Men då tror jag att jag köper ett 70-300 utan APO för jag orkar inte läga ut 2k just nu :D

Ja du gör ju som du vill :D

Postad 08 October 2008 - 15:05

mayro
  • mayro
  • Mästare

• 3556 inlägg
  • 0

Oj, då läste jag nog helt fel i mina beräkningar :rolleyes:

Om du någon gång börverkligen ta del av info så är det nog nu...!

Ett sämre val av optik kommer göra att du inte alls använder den köpta optiken oftast..... Samt att bildkvaliteten gör du lessnar fort... Samt säljer fort.... Samt förlorar pengar fort...

Spara hellre en månad.. Två månader. Och ha inte så brådis.... Eller sök bland beg alternativen där andra förköpt sig.. Eller som du är på väg att göra nu. handla för låg kvalitet och säljer av sina objektiv som inte gav det man hoppats...

Dessa ord kan i första läsningen se ut som elaka. Hårda. Eller rent taskiga..

Men tro mig. Jag är 50 år gamal. Och skulle aldrig i mitt liv sitta ens med en tanke att vara elak mot en ung mäniska som vill ha saker .. Jag är än idag likadan att jag vill ha nuuuuuu feta grejer...

Men då det gäller optik så är det så sjukt viktigt det är bra grejor för slutresultatet så det finns inga genvägar... Den absolut ända genvägen är just finna beg högre kvalitet billigare.. Eller betala mer samt köpa dyrare nytt...

Att handla billigt nytt är extremt sällsynt den bästa affären..... Inte då det gäller optik.....

Du kan köpa ett beg kamerahus för 500 spänn och sätta på optik för 15000 kr och detta kan ta bilder som spöar skiten ur ett hus för 20000 med kass kitoptik... Optiken optiken optiken är absolut det viktigaste en systemkamera har som komponent..

Sedan kommer fotografen.. Sist märket eller huset egentligen...

lite generellt tillspettsat skrivet nu för tydliggöra hur viktig fråga detta verkligen är..

Så ta det lugnt och vänta en månad.. Två.. Kanske tre och handla en optik du kan växa med.. Som kommer göra dig glad då den ankommer samt efter tre månader också...

Det är min åsikt... Samt skrivet i 100% välmening... :D

Postad 08 October 2008 - 15:07

Drey123
  • Drey123
  • Veteran

• 1960 inlägg
  • 0
Jag är lite sugen på att sälja mitt Pentax smc-DA 16-45 objektiv till förmån för ett fast objektiv eller ett Pentax smc-DA* 16-50.
Hur mycket kagn man ta för det?
Är 3000spänn för mkt? Det är ca 15% lägre pris mot vad ett nytt kostar på billigaste ställe (det är inhandlat i Augusti så det är ju inte mkt använt).

Postad 08 October 2008 - 15:20

CyberVillain
  • CyberVillain
  • Veteran

• 1789 inlägg
  • 0
Jag har denna och är jättenöjd
Sigma EX 70-200/2,8 II APO HSM DG Macro till Nikon AF

Denna tog jag på [email protected]
Postad bild

Postad 08 October 2008 - 18:18

DigiMannen
  • DigiMannen
  • Lärjunge

• 392 inlägg
  • 0

Oj, då läste jag nog helt fel i mina beräkningar :blink:
Men då tror jag att jag köper ett 70-300 utan APO för jag orkar inte läga ut 2k just nu :)

Köp istället ett sådant här

Bättre och billigare än det du funderar på.
http://www.dyxum.com....asp?IDLens=242

Postad bild

Redigerat av DigiMannen, 08 October 2008 - 18:22.

Postad 08 October 2008 - 18:35

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

• 2525 inlägg
  • 0
Jag hade ju tankarna inne på det från början, ett 55-200 alså men jag blev mer fast i 70-300, har faktiskt börjat fundera över ett sådant igen, men då blir det att jag frågar alla experter här igen vilket som är bäst...Och jag är fortfarande inne på ett objektiv under ~1500kr!

Postad 08 October 2008 - 19:08

CyberVillain
  • CyberVillain
  • Veteran

• 1789 inlägg
  • 0
Nytt tele för 1500? Cocacolabottenprecision du är ute efter? :)

Postad 09 October 2008 - 07:45

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

• 2525 inlägg
  • 0

Det finns, men inte i proffskvalté om du menar det...

Postad 09 October 2008 - 07:53

mangocheco
  • mangocheco
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Behöver ju inte vara nytt. Minolta 70-210/F4 kan man ibland hitta för det priset.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.