Stativare HFLS-1?
250 svar till detta ämne
Postad 11 November 2008 - 23:33
Beijergard
-
Beijergard
-
Forumräv
-
-
767 inlägg
Telemast låter väl klumpigt tycker jag. Varför inte svajmast... 
Jag vet inte vilka som är vilka, men de trekantiga var de jag tänkte på iaf  Glöm denna idé  Något liknande dessa vore inte helt fel http://www.reference...maNexusSilv.jpgalternativt http://linfo.linn.co...Katan_Stand.pdf
Redigerat av Beijergard, 11 November 2008 - 23:40.
Postad 11 November 2008 - 23:38
åsåb
-
åsåb
-
Användare
-
-
119 inlägg
Med riktiga svajmaster borde du ju kunna få till ett härligt soundstage iaf.
Postad 12 November 2008 - 07:34
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Postad 12 November 2008 - 09:40
Beijergard
-
Beijergard
-
Forumräv
-
-
767 inlägg
Har du börjar bygga lådor utan att vara säker på element som ska användas.. ?! 
Jag har byggt dom utifrån HFLS-1 med 15liter.. Men jag tänkte om det fanns några alternativ
Postad 12 November 2008 - 09:58
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
jaha, om, aa det finns det ju med HFLS-1 e bra grejer så när du från början tänkte köra på dom så tycker jag inte att du ska ändra dig mitt i
det kommer att bli bra
Postad 12 November 2008 - 11:13
Beijergard
-
Beijergard
-
Forumräv
-
-
767 inlägg
jaha, om, aa det finns det ju med HFLS-1 e bra grejer så när du från början tänkte köra på dom så tycker jag inte att du ska ändra dig mitt i det kommer att bli bra
Ja det är väl lika bra  Hur pass bra är dom egentligen då? Om man använder mina Dynavoice och Black Diamond som referens  Hela bygget går egentligen ut på att bygga  Jag har inget behov av dom  Jag hoppas på en glad överraskning så jag byter ut Dynavoicearna
Redigerat av Beijergard, 12 November 2008 - 11:38.
Postad 14 November 2008 - 14:34
Beijergard
-
Beijergard
-
Forumräv
-
-
767 inlägg
Efter en liten "olycka" så har jag nu möjlighet att bygga en annan modell av stativ!
En lastbil åkte genom Bollnäs igår, och hade inte satt fast sin last riktigt, så i flera kurvor/korsningar tappades ett antal svarvade stålstänger. Chauffören märkte inget, och ingen verkar veta var dom skulle..
Så jag ska få sex st stänger på måndag. De är svarvade helgjutna stänger, ca 40-50cm höga och 3-4cm diameter.
Bara jag kommer på hur jag ska göra ett stativ av dem, så tror jag detta kan bli jäkligt snyggt
Postad 14 November 2008 - 14:41
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
ser man på
jag vet inte hur dom kan komma att står sig med dina Dynavoice då jag inte hörd dom, men skulle tro att Dynavoice får det svårt...
Men HFLS-1 e i alla fall bra
Redigerat av DVD-ai, 14 November 2008 - 14:42.
Postad 15 November 2008 - 18:48
åsåb
-
åsåb
-
Användare
-
-
119 inlägg
Då är det bara att bänka sig och se vad du åstadkommer för estetiskt mästerverk med ditt vägfynd! Ifall du inte lyssnat nåt på HFLS1:or kan jag bidra med ett intryck: -Basen är småfet. Den har pondus, om än inte som en sumobrottare. Vill man ha den superrapp, å andra sidan, gör man bäst i att titta åt ett annat håll. -Mellanregistret är bra, men hade gärna fått vara lite frasigare. -Diskanten är len utan att vara tam. Saknar dock lite skimmer och öppenhet. Är ej heller förskonad från de så förhatliga sss-ljuden. -Scenbilden kunde hos mig varit bättre. Jag har dock svårt att avgöra om det är högtalaren eller mitt akustikoreglerade rum som är den största boven. På det hela taget skulle jag säga att dessa ljudlådor är väl värda sina pengar. Tvivlar dock på att du kommer att bli så nöjd att du så småningom inte vill söka dig något ännu bättre. Hur den står sig mot dina nuvarande kan jag inte yttra mig om. Hade jag idag, med min okunskap bestämt mig för att bygga talare, hade jag satsat på en färdig konstruktion med riktigt högklassiga element i. Skulle bygget sen bli kasst är det förhoppningsvis iaf inte elementen det kommer an på. Om din ambition är att verkligen lära dig att konstruera högtalare à la GrodanB m fl, så är det dock nog helt riktigt att börja med billligare grejer. Bidrar avslutningsvis med en sida man kan försjunka i en kulen novemberkväll: DIY Loudspeaker Projects
Redigerat av åsåb, 15 November 2008 - 18:55.
Postad 16 November 2008 - 00:40
Beijergard
-
Beijergard
-
Forumräv
-
-
767 inlägg
Mycket tänkvärt du skriver åsåb, jag tror aldrig man kommer bli helt nöjd med ljudet heller 
Detta har hänt....
Det är svårt att få ett tunnt lager med kontaktlim
Redigerat av Beijergard, 16 November 2008 - 00:41.
Postad 16 November 2008 - 23:46
Beijergard
-
Beijergard
-
Forumräv
-
-
767 inlägg
Har fanerat lite idag igen, gick rätt så bra måste jag säga 
Sitter och funderar var jag ska hitta 52mm dosfräs eller hålsåg.. På Beijer finns bara 50 och 54 mm :S
Känns dessutom rätt onödigt att köpa en sån för flera hundra när jag ska göra två hål..
DSC00349.jpg 527.29K
0 Antal nerladdningar
DSC00349.jpg 527.29K
0 Antal nerladdningar
DSC00350.jpg 451.64K
0 Antal nerladdningar
DSC00352.jpg 475.14K
0 Antal nerladdningar
Hård skugga visar strukturen i faneren, syns i vanliga fall inte.
DSC00353.jpg 841.65K
0 Antal nerladdningar
Har markerat en av skarvarna, går knappt att se den ens i verkligheten. Sämre blev det på de andra sidorna, där syns skarvarna...
DSC00354.jpg 411.28K
0 Antal nerladdningar
Redigerat av Beijergard, 17 November 2008 - 00:15.
Postad 17 November 2008 - 01:12
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
men ser allt som allt väldigt bra ut ju
Postad 17 November 2008 - 01:57
Unregistered1041101d
-
Unregistered1041101d
-
Veteran
-
-
2015 inlägg
Läste du mycket om HFLS-1 innan du bestämde dig?
Läste själv just igenom din tråd, redigt snygg jobb med lådorna!
Mvh
Passerati
Postad 17 November 2008 - 09:26
Beijergard
-
Beijergard
-
Forumräv
-
-
767 inlägg
men ser allt som allt väldigt bra ut ju 
Tackar  Läste du mycket om HFLS-1 innan du bestämde dig? Läste själv just igenom din tråd, redigt snygg jobb med lådorna!
Mvh Passerati
Jag läste inte speciellt mycket, har mest sett lite här och var att de fått bra betyg  Jag har stött på ett problem, jag vet inte om faneren kommer räcka! :S
Postad 17 November 2008 - 15:01
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2834 inlägg
Detta blir ju tok fint! Ta en 50mm och kör upp resten med en dremel eller nått, annars finns det stickståg.
/Tim!
Postad 17 November 2008 - 17:50
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Tackar 
Jag läste inte speciellt mycket, har mest sett lite här och var att de fått bra betyg 
Jag har stött på ett problem, jag vet inte om faneren kommer räcka! :S
gör dom i olika faner då, du har en i "ljust" trä och gör då en i ett mörkt träslag... skulle kunna bli intressant om inte annat, men när jag tänker efter så kanske det inte i praktiken skulle bli någe vidare..
Postad 17 November 2008 - 19:38
Beijergard
-
Beijergard
-
Forumräv
-
-
767 inlägg
gör dom i olika faner då, du har en i "ljust" trä och gör då en i ett mörkt träslag...
skulle kunna bli intressant om inte annat, men när jag tänker efter så kanske det inte i praktiken skulle bli någe vidare.. 
Jag kan ju få tag i mer faner av samma kille igen.. Men då måste jag köpa en hel rulle.. Och det är väldigt mycket på en sådan... Får se om det räcker! Rättelse, hittade 51mm hålsåg på Beijer.. Så jag kör nog med en sådan, och sedan slipar till röret så att det får plats i hålet.
Postad 19 November 2008 - 09:04
Beijergard
-
Beijergard
-
Forumräv
-
-
767 inlägg
Nu har jag fanerat klar en låda! Tyvärr så upptäckte jag att man inte ska låta dem torka i över rumstemperatur, dom stod i pannrummet och härdade, och där var det ca 27grader... Det var inte så lyckat då faneren torkade isär!Rumstemp verkar vara mycket bättre, hoppas jag iaf, det märks när jag kommer hem idag 
Låda nr2 är halvvägs fanerad, har fortfarande lite faner kvar, vet ej om det räcker..
Postad 20 November 2008 - 18:24
Beijergard
-
Beijergard
-
Forumräv
-
-
767 inlägg
Det känns inte som jag kan göra mycket mer nu innan jag får elementen. Jag vill inte fräsa upp hålen utan att ha elementen till hands för att testa passformen.
Sen funderar jag på basreflexrören med, det verkar vara svårt att hitta rätt rör, på ritningen står det 52mm ytterdiameter och 180mm långt. Men de enda rören jag hittat i 2" på internet är 100mm långa. Hittade däremot 50mm ytter (45mm inner) på Beijer, går det att modifiera längden på dem för att kompensera detta? Har läst diskussionen i ett par trådar, men inte kommit fram till hur jag ska göra.
Behövs någon basport? Enda stället jag hittade basportar i 2" var på netonnet (inkluderar 100mm rör)  Kanske letade dåligt iofs
Dessutom har jag beställt en egen överhandsfräs idag, känns inte så bra att låna varje gång jag behöver den. Det blev en Toolmate, vet inte om det är nån vidare kvalite, men hoppas den duger, den var ju allt annat än dyr
Jag blev även sugen att inhandla element och filter idag från Hifikit, och bara för det så finns det inte på lager! Elementen finns på lager, men jag vet inte ett dugg om filter, så jag vågar knappast mig på att plocka ihop egna..
Postad 20 November 2008 - 22:13
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2834 inlägg
Det känns inte som jag kan göra mycket mer nu innan jag får elementen. Jag vill inte fräsa upp hålen utan att ha elementen till hands för att testa passformen. Sen funderar jag på basreflexrören med, det verkar vara svårt att hitta rätt rör, på ritningen står det 52mm ytterdiameter och 180mm långt. Men de enda rören jag hittat i 2" på internet är 100mm långa. Hittade däremot 50mm ytter (45mm inner) på Beijer, går det att modifiera längden på dem för att kompensera detta? Har läst diskussionen i ett par trådar, men inte kommit fram till hur jag ska göra. Behövs någon basport? Enda stället jag hittade basportar i 2" var på netonnet (inkluderar 100mm rör) Kanske letade dåligt iofs 
Dessutom har jag beställt en egen överhandsfräs idag, känns inte så bra att låna varje gång jag behöver den. Det blev en Toolmate, vet inte om det är nån vidare kvalite, men hoppas den duger, den var ju allt annat än dyr 
Jag blev även sugen att inhandla element och filter idag från Hifikit, och bara för det så finns det inte på lager! Elementen finns på lager, men jag vet inte ett dugg om filter, så jag vågar knappast mig på att plocka ihop egna..
Vad jag httade så finns det 51mm på BMM, men kolla så att det inte blir föt högt m/s. /Tim!
Postad 20 November 2008 - 23:03
Beijergard
-
Beijergard
-
Forumräv
-
-
767 inlägg
Vad jag httade så finns det 51mm på BMM, men kolla så att det inte blir föt högt m/s.
/Tim!
Men den har dubbla "lager" med plast, vad blir det då för innermått? Blir väl ännu mindre än på det röret jag redan har?
Postad 20 November 2008 - 23:12
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2834 inlägg
Men den har dubbla "lager" med plast, vad blir det då för innermått? Blir väl ännu mindre än på det röret jag redan har?
Inte enligt BMM: Product information General description High-quality PVC material, telescopic version, a classic size, 20.4cm² Inside diameter : 51mm Outside diameter : 60mm Length : 150-280mm Flange diameter : 80mm Cross section area (SV) : 20.4cm²
Postad 21 November 2008 - 00:44
Beijergard
-
Beijergard
-
Forumräv
-
-
767 inlägg
Inte enligt BMM:
Product information General description High-quality PVC material, telescopic version, a classic size, 20.4cm²
Inside diameter : 51mm Outside diameter : 60mm Length : 150-280mm Flange diameter : 80mm Cross section area (SV) : 20.4cm²
Aaah mitt fel! Jag läste 51 ytter
Postad 21 November 2008 - 03:05
åsåb
-
åsåb
-
Användare
-
-
119 inlägg
Hifi-Kit säljer ju 52mm rör. Visserligen bara 100 mm långa, men du kan väl tejpa ihop två stycken med silvertejp?
Postad 22 November 2008 - 15:42
Beijergard
-
Beijergard
-
Forumräv
-
-
767 inlägg
Nu är faneringen klar!  Det räckte, men var på gränsen.
Sitter och kollar priserna på BMM nu, är det verkligen så mycket billigare där än på Hifikit? Diskanten kostar 510:- på hifikit och 219:- på BMM 
Kanske blir att beställa lösa delar därifrån  Men då behöver jag Er hjälp att välja delar till delningsfiltren
Har hittat lite delar nu, motsvarar värdena på Hifi Forums inköpslista.
Till diskanten:
Metalfilm resistor 4.70R 10W 2%
Metalfilm resistor 3.90R 10W 2%
Monacor air core coil 0.47mH 0.85mm
AUDYN-CAP plus foil capacitor 2.20uF 800V 25 x 43mm
AUDYN-CAP plus foil capacitor 4.70uF 800V 36 x 63mm
Till basen:
Air core coil 2.20mH 0.46Ohm 1.4mm
AUDYN-CAP KP-QS foil capacitor 10uF 630V 33 x 46mm
Ser det ut att stämma eller är jag ute och cyklar?
Redigerat av Beijergard, 22 November 2008 - 15:42.
Postad 22 November 2008 - 20:38
GrodanB
-
GrodanB
-
Mästare
-
-
2661 inlägg
VAD gör en silicon sprej ens i närheten av nått som sannolikt skall lackas...
Är detta verkligen så faner ser ut när man köper som privat person?
Jag har "bara" handlat i proffsbutiker och köpet 1 ark på 2400x1200mm visserligen svarvat inte hyvlat men ändå...
Har du några bilder hur du limmade fanéret?
Vore intressant att se exakt hur du gjorde...
Postad 22 November 2008 - 23:05
Beijergard
-
Beijergard
-
Forumräv
-
-
767 inlägg
VAD gör en silicon sprej ens i närheten av nått som sannolikt skall lackas...
Är detta verkligen så faner ser ut när man köper som privat person?
Jag har "bara" handlat i proffsbutiker och köpet 1 ark på 2400x1200mm visserligen svarvat inte hyvlat men ändå...
Har du några bilder hur du limmade fanéret?
Vore intressant att se exakt hur du gjorde...
Silikon sprejen användes inte av mig  den ställdes bara där när jag var klar.. Ingen fara, den användes inte på högtalarna  Faneren köpte jag av ett lokalt snickeri och den såg ut så här https://www.minhembi...-1210355856.jpgAtt den är så pass sprucken var att den hade legat i en bod och farit lite illa, men jag köpte den för 150kr, så jag klagade inte... Faneren jag använder verkar vara mycket tjockare än det som jag sett andra personer använda, den går knappast att böja runt ett avrundat hörn. I sida 2 i denna tråd ser du hur jag gjorde för att fanera. Limmade båda sidor med kontaktlim (på bilden är det alldeles för mycket lim, använde inte så mycket på resten), använde en torkad pensel som var väldigt hård, det gjorde det mycket lättare att lägga ett tunt lager med lim. Lät det torka i ungefär en kvart..
Redigerat av Beijergard, 22 November 2008 - 23:06.
Postad 23 November 2008 - 10:56
rotel2
-
rotel2
-
Forumräv
-
-
633 inlägg
fanér finns i lite olika tjocklekar, på mina lådor är fanéren 1mm.
När du kör med kontaktlim, kavlar du eller pressar du fanéren ?
Jag har alltid använt trälim och "hemma" byggda pressar och det funkar bra. Tänkte då mest på hur du gjorde vid de välvda sidorna?
/Johan
Postad 23 November 2008 - 11:14
Beijergard
-
Beijergard
-
Forumräv
-
-
767 inlägg
fanér finns i lite olika tjocklekar, på mina lådor är fanéren 1mm.
När du kör med kontaktlim, kavlar du eller pressar du fanéren ?
Jag har alltid använt trälim och "hemma" byggda pressar och det funkar bra. Tänkte då mest på hur du gjorde vid de välvda sidorna?
/Johan
Jag lade på faneren i ena änden, liknande som jag gjorde med plywooden i på första sidan i tråden, sen tryckte jag mig framåt med fingrarna, liknade som när du lägger plastfilm. Men det var inte alls känsligt för luftbubblor eller veck. Sen tryckte jag med handkraft över hela ytan när den var på plats för att försäkra mig om att det hade fastnat överallt. Jag testade med att pressa faner med vitlim när jag byggde min sub, men det gav väldigt dåligt resultat med luftfickor, och det var väldigt svårt att få till det efteråt när limmet hade torkat... Kontaktlimmet fungerade utmärkt och var väldigt lättarbetat, dessutom går det mycket fortare än med vitlim  Edit: Efter att faneren har fästs på lådan, låt den inte stå i över rumstemperatur! Jag lade kant i kant i början, och lät dem torka i pannrummet över natten, då hade faneren torkat isär med någon mm  På de sista fanerbitarna jag satte dit lät jag dem överlappa med någon mm som jag sedan slipar ner med sandpapper (efter att det fått härda en natt för att försäkra mig om att inte få några glipor). Edit2: Nu har jag äntligen tagit bilder på min tvbänk! https://www.minhembi...jergard/205934/
Redigerat av Beijergard, 23 November 2008 - 11:32.
Postad 24 November 2008 - 11:51
Beijergard
-
Beijergard
-
Forumräv
-
-
767 inlägg
Nu har jag fått stängerna till stativen! 
Har lite vilda tankar och ideer om hur jag ska kunna bygga.
Tanken är att det ska vara tre stänger per stativ, med en aluminiumplatta monterad i topp och botten. Stativen tänkte jag pulverlacka i svart. En tanke som slog mig var att använda stängerna som ledare istället för att dra kabel upp längs stativen. Då tänkte jag antingen borra hål i stängerna för att kunna föra in bananer, upptill och nedtill. Vet inte hur bra stängerna agerar som ledare, om det blir störningar eller otillräcklig kontakt?
Kommer isåfall aluminiumen förstöra min idé? Alu leder ju ström dåligt, men leder det alls? Kanske måste isolera..
Kommer pulverlacken också agera som isolering utanpå stängerna?
Kan jag med miltimeter mäta ledningsförmågan i stängerna? Vad ska jag då mäta på för sätt? Vilket värde söker jag?
Som sagt, vilda tankar.. Låter det galet eller gångbart?
Redigerat av Beijergard, 24 November 2008 - 12:38.
Postad 24 November 2008 - 15:42
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2834 inlägg
Nu har jag fått stängerna till stativen!  Har lite vilda tankar och ideer om hur jag ska kunna bygga. Tanken är att det ska vara tre stänger per stativ, med en aluminiumplatta monterad i topp och botten. Stativen tänkte jag pulverlacka i svart. En tanke som slog mig var att använda stängerna som ledare istället för att dra kabel upp längs stativen. Då tänkte jag antingen borra hål i stängerna för att kunna föra in bananer, upptill och nedtill. Vet inte hur bra stängerna agerar som ledare, om det blir störningar eller otillräcklig kontakt? Kommer isåfall aluminiumen förstöra min idé? Alu leder ju ström dåligt, men leder det alls? Kanske måste isolera.. Kommer pulverlacken också agera som isolering utanpå stängerna?
Kan jag med miltimeter mäta ledningsförmågan i stängerna? Vad ska jag då mäta på för sätt? Vilket värde söker jag? Som sagt, vilda tankar.. Låter det galet eller gångbart?
Hur ska du få 2st separata stänger då? För dem få ju inte ha kontakt med varandra och då blir det svårt att få dem att stödja påå lådan. Aluminium 0,028 ohm kan jämföras med : Koppar 0,0175 ohm. Jag vet inte hur det kommer bli men det verka inte som en hit, men en ball ide  Varför inte dra kabel i rören sedan upp i höglaarna? Blir ju samma fast bättre  /tim!
Postad 24 November 2008 - 16:55
Beijergard
-
Beijergard
-
Forumräv
-
-
767 inlägg
Hur ska du få 2st separata stänger då? För dem få ju inte ha kontakt med varandra och då blir det svårt att få dem att stödja påå lådan.
Aluminium 0,028 ohm kan jämföras med : Koppar 0,0175 ohm. Jag vet inte hur det kommer bli men det verka inte som en hit, men en ball ide Varför inte dra kabel i rören sedan upp i höglaarna? Blir ju samma fast bättre 
/tim!
Jag har sex stycken stänger, så två per högtalare kommer agera som ledare  Dessutom är det inga rör, det är helgjutna stänger, massivt stål  Jag ska nog isolera med plexi eller liknande
Postad 24 November 2008 - 23:25
Beijergard
-
Beijergard
-
Forumräv
-
-
767 inlägg
Har blivit lite fundersam om mina 42cm höga stänger kommer bli för låga.. 42cm stativ 3cm spikes och 35cm högtalare.. totalhöjd på 80cm, kan bli för lite
Jag kom på att jag skulle göra tygfronterna idag. Så här har det gått..
Något jag missade att dokumentera var hyvlingen, men det kanske syns på spånet
Postad 28 November 2008 - 00:34
Beijergard
-
Beijergard
-
Forumräv
-
-
767 inlägg
Nu är det snart dags att beställa prylar... Detta är vad jag har tänkt mig.
Postad 28 November 2008 - 08:19
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Kommer inte ihåg hur filtrena ser ut och vad för komponenter det ska vara men det ser ju bra ut
Postad 28 November 2008 - 19:23
Beijergard
-
Beijergard
-
Forumräv
-
-
767 inlägg
Kommer inte ihåg hur filtrena ser ut och vad för komponenter det ska vara men det ser ju bra ut 
Shit! Såg nu att jag nästan höll på att beställa 1.5mH spole istället för 2.2mH  Professorn visade mig någon tidigare, men glömde vilken det var :S Ska kanske försöka på denna http://www.bmm-elect...Product_ID=5340
Postad 28 November 2008 - 20:19
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Den spolen skulle fungera bra
Postad 28 November 2008 - 20:37
Beijergard
-
Beijergard
-
Forumräv
-
-
767 inlägg
Den spolen skulle fungera bra 
Okaj! Fick min Sub Focus såld ikväll för 2000kr, och ett grafikkort för 2000kr med, så det blir nog beställa i helgen
Postad 28 November 2008 - 20:43
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
2000kg begg för ett graffe..
va det ett 4870x2 eller ett gtx280 då ?
Annars va det sjukt bra begg pris du fått till
Edit: sorry för OT men e ju tvungen att veta..
Redigerat av DVD-ai, 28 November 2008 - 20:59.
Postad 28 November 2008 - 21:18
Beijergard
-
Beijergard
-
Forumräv
-
-
767 inlägg
2000kg begg för ett graffe..
va det ett 4870x2 eller ett gtx280 då ? Annars va det sjukt bra begg pris du fått till 
Edit: sorry för OT men e ju tvungen att veta.. 
Det var ett 9800gx2  Dock hade jag det bara ett par veckor, sen lånade han det, och får pengar först nu
Redigerat av Beijergard, 28 November 2008 - 21:19.
Postad 05 December 2008 - 10:58
Beijergard
-
Beijergard
-
Forumräv
-
-
767 inlägg
Här går det väldigt sakta framåt, har inte blivit någon beställning än och lär inte bli på ett tag. En kommande flytt vid nyår har krävt mer pengar än väntat. Så det blir lite paus i byggandet av högtalarna, men stativen är på gång.
Bilder kommer senare när det händer lite saker.
Volymen på lådan blev inte så exakt 15L med de rundade sidorna, jag tog nån cm extra på djupet vilket gav en volym på 16,3L, detta kan jag väl kompensera med basreflexrörets längd? Dock så skall bitumen/bitumex in i lådan vilket kanske stjäl några deciliter
Postad 05 December 2008 - 14:55
åsåb
-
åsåb
-
Användare
-
-
119 inlägg
Flytta? Du har väl inte tid att flytta nu, mitt i ditt högtalarprojekt.
Postad 05 December 2008 - 21:30
Beijergard
-
Beijergard
-
Forumräv
-
-
767 inlägg
Flytta? Du har väl inte tid att flytta nu, mitt i ditt högtalarprojekt. 
Nä, egentligen inte... Funderar på att avboka lägenheten så jag får klart mina talare! eller inte  Lite tråkigt blir det nog med lägenhet, undrar vad grannarna kommer tycka. Har en tendens att skruva på volymratten!
Postad 06 December 2008 - 19:49
Beijergard
-
Beijergard
-
Forumräv
-
-
767 inlägg
Postad 06 December 2008 - 23:12
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2834 inlägg
Idag fick jag mina rör som jag ska använda till stativen (38x600mm). Plattorna har jag fått stansade av en polare (3mm stål). Så jag har borrat lite hål för diverse behov Hoppas på svetsning snart! Vad blir tyngst, att fylla rören med betong eller blästersand?
Fan va grymmt! Man kanske snor lite av din konstruktion
Redigerat av Timpolanen, 06 December 2008 - 23:12.
Postad 07 December 2008 - 03:08
Beijergard
-
Beijergard
-
Forumräv
-
-
767 inlägg
Fan va grymmt! Man kanske snor lite av din konstruktion 
Javisst! Ta för dig bara  Kom gärna med ideer eller förbättringar av mina byggen
Postad 07 December 2008 - 03:31
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2834 inlägg
Javisst! Ta för dig bara  Kom gärna med ideer eller förbättringar av mina byggen 
En grej kan ju vara bra, att få ner tyngd punkten på stativen. En 10mm plåt bit längstner hade varit prima. För sen när högtalarna kommer på så blir tyngpunkten så högt upp och de välter lättare. Sand i rören kan räcka men fyll inte ända upp då.
Postad 07 December 2008 - 03:34
Beijergard
-
Beijergard
-
Forumräv
-
-
767 inlägg
En grej kan ju vara bra, att få ner tyngd punkten på stativen. En 10mm plåt bit längstner hade varit prima. För sen när högtalarna kommer på så blir tyngpunkten så högt upp och de välter lättare. Sand i rören kan räcka men fyll inte ända upp då.
Kanske ska leta mig något tjockt stål att gömma under stativet då  Det ska ju upp på spikes  Men är sand eller betong tyngst?
Postad 07 December 2008 - 04:05
Professor_Kalkyl
-
Professor_Kalkyl
-
Guru
-
-
4342 inlägg
gå till en däckverkstad hör om de har lite blyvikter till övers och fyll rundrören
Postad 07 December 2008 - 11:28
Beijergard
-
Beijergard
-
Forumräv
-
-
767 inlägg
gå till en däckverkstad hör om de har lite blyvikter till övers och fyll rundrören 
Låter som det kommer bli väldigt mycket vikter. Och hur bilr det med oljud då? Blyvikter och fylla upp med cement för att fixera?
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Gör det själv
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|