Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Får inte ut den önskade volymen/trycket

105 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 03 December 2008 - 22:49

D-Crawler
  • D-Crawler
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0

Vad är det för steg du ska testa?

Det här om polariteten är fel inne i högtalarn är superenkelt att kolla.
Skruva bort högtalarsladden från förstärkarn,koppla sen på ett vanligt litet batteri på 1,5 volt, + på pluskabeln och - på miniús kabeln till högtalaren. Kolla på basmembranet,om fasen är rätt så slår basen ut några mm och stannar där,är fasen fel slår basen INÅT istället. Om du vänder på batteriet ser du skillnaden,alltså byter + och -.
På det viset ser du vilken kabel som är plus o minus från respektive högtalare,värt att testa.

Ha dock inte batteriet påkopplat för länge då batteriet ger likström,som inte högtalaren är konstruerad för..Men dom går inte sönder av 1,5 volt. Men för säkerhets skull så håll batteripolerna mot kabeln i några sekunder bara.

Kan även säga en annan sak,100 db är inte så jättehögt om vi snackar bas.
Inte högt alls i mina öron.
Har mätt med Db mätare 6 meter från högtalarna och där är man uppe i 100 Db innan mixern visar att den ger ut signal ens, så - 35 Db nånstans.. Lite sinnessjukt jag vet, men kul är det, och headroom finns..
6 st 18" ger ju lite verkningsgrad....

Roligt litet test där Corpsegrindern, haha :wub:
Kan iaf säga att allt verkar som det ska. Testade med ett vanligt A4 1.5V batteri på båda högtalarna och elementen slog ut några mm, precis som de skulle antar jag? Sprakade lite från diskanten/mellanregistret också.
Vet tyvärr inte vilket steg jag ska testa med. Han sa bara att det låg på 1000W och skulle visa hur högtalarna "verkligen kan spela".
Sen håller jag helt med dig om att 100 dB inte är speciellt högt, inte i mina öron. Det trycket jag vill kunna uppnå handlar om öronbedövning. Kanske sjukt, men sant. I like It loud :)

Redigerat av D-Crawler, 03 December 2008 - 22:49.

Postad 03 December 2008 - 22:54

D-Crawler
  • D-Crawler
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0

För att ändra interferensen mellan dina högtalares ljudvågor så kan du testa att ändra avståndet mellan dem, vägskillnaden mellan högtalarna, som delvis styr ifall en vågtopp träffar en vågdal.

Eller är det bara så enkelt att du överskattat stereons kapacitet.

Missade ditt inlägg, sorry.
Ska testa detta. En sak som jag faktiskt inte nämnt att vänster högtalare sett från sweetspot 2m längre fram blockeras Lite grann av en öppen spis (öppna spisen är alltså 2m framför högtalaren). Det är inte så att den står helt i linje bakom den, men lite grann. Borde väll iof inte påverka mycket eftersom högtalaren är vinklad mot sweetspot.
Och ja, kan nog mycket väll tyvärr överskattat stereons kapacitet, tyvärr. Vem vet, kanske skulle kört på 15"are och ett riktigt slutsteg på en gång..

EDIT: När jag tänker efter kan ju denna öppna eld faktiskt göra att vågorna studsar väldigt underligt, kanske har någon påverkan? Rummet är alltså INTE helt rektangulärt.

Mvh

Redigerat av D-Crawler, 03 December 2008 - 22:57.

Postad 03 December 2008 - 23:01

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0
Där kom svaret jag väntat på!
Du har för stora förhoppningar på din stereo,det är det som är felet!
Eftersom fasen verkar vara rätt så är du nästan tvungen att prova ställa bägge i samma hörn o sitta i motsatt hörn! Du är säker på att basen gick utåt o inte inåt?
Ställ bägge i samma hörn,koppla in din polares steg o dra på av bara fan!
Tänk dock på att dina högtalare inte tål 1000 Watt!

Att jag är så engagerad i just den här tråden är att vi är nog rätt lika du o jag när det gäller det här...
Skadligt högt är inte tillräckligt!
I like it LOUDER!!!

Du måste berätta hur det gick sen!!

En annan grej,utifall du inte tänkt på det är att Hk:n har väl RCA ut va? Hans steg har högst troligen bara XLR in,om det inte är ett av cerwins nya steg som säljs på hifiklubben. Så då måste du fixa nån typ av adapter eller en kabel som är RCA till XLR. Utifall du missat det som sagt.

Postad 03 December 2008 - 23:08

D-Crawler
  • D-Crawler
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0

Där kom svaret jag väntat på!
Du har för stora förhoppningar på din stereo,det är det som är felet!
Eftersom fasen verkar vara rätt så är du nästan tvungen att prova ställa bägge i samma hörn o sitta i motsatt hörn! Du är säker på att basen gick utåt o inte inåt?
Ställ bägge i samma hörn,koppla in din polares steg o dra på av bara fan!
Tänk dock på att dina högtalare inte tål 1000 Watt!

Att jag är så engagerad i just den här tråden är att vi är nog rätt lika du o jag när det gäller det här...
Skadligt högt är inte tillräckligt!
I like it LOUDER!!!

Du måste berätta hur det gick sen!!

En annan grej,utifall du inte tänkt på det är att Hk:n har väl RCA ut va? Hans steg har högst troligen bara XLR in,om det inte är ett av cerwins nya steg som säljs på hifiklubben. Så då måste du fixa nån typ av adapter eller en kabel som är RCA till XLR. Utifall du missat det som sagt.

Haha ja, det kanske är det slutgiltiga svaret, förväntningarna va satta för höga, iaf på 12"are :wub: Tror du det vore en idé att byta ut mot ett par 15"are + ett schyst steg?
Har ju hört från Cervin folk att det är en ###### bra skillnad på 12" och 15", förutsatt att man har gott om kraft under huven. Och ja igen, är helt säker på att elementen åkte ut, annars går nog nästa investering till en ögonoperation.
Ska definitivt återkomma med resultat för hur det gick, kan dock inte säga när då han inte visste hur mycket tid han hade framöver, men det borde inte ta för lång tid :) Och tack för att du nämnde maxeffekten och det möjliga kabel dilemmat.

Lika är vi säkerligen inom detta, det blir ALDRIG för högt :rolleyes:!!

Mvh

Postad 03 December 2008 - 23:18

sometimestheycomeback
  • sometimestheycomeback
  • Forumräv

• 901 inlägg
  • 0
Tror det är högtalarna. CV kan föra en hel del väsen men det är sällan något tryck när det gäller som modellerna jag hört. Hoppas du får ordning på det iaf.

Postad 03 December 2008 - 23:28

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0
För du hade väl tänkt använda Hk som försteg,antar jag?
Byter du till 15 tum o ett stort steg så kan du givetvis spela högre,det är givet!

Du påminner om mig när jag var yngre,det viktigaste var att det skulle gå o spela så högt som möjligt med inte alltför mycke dist.. O extreem bas!
O se var det sluta....

Nu sätter inte anläggningen gränsen utan nu är det mina öron istället...

Om du funderar på ett byte i framtiden så har jag ett tips:

Använd dina cerwin som toppar o kör aktiv delning och ett till slutsteg av starkare mått som driver en rejäl baslåda med 2 st 15" basar eller dyl. Eftersom du skär bort basen då från cerwin så kan dom spela högre.
Du kör då tillbaka diskant/mellan signalen från det aktiva filtret till slutsteget som sitter i HK:n som driver cerwin.
Och 100 watt till diskant o mellan räcker gott!
Och bassignalen till det andra steget. Då slipper du filtret i baslådan och får då högre verkningsgrad med mer tryck som följd. O det är väl det du vill ha?

Detta är det bästa sättet om man vill kunna spela ultrahögt. Helst ska man ha som jag har,alltså helt aktivt dvs ett slutsteg till varje sektion bas/mellan/diskant. Men då drar pengarna iväg lite...
Detta är bara en idé/tips om nån skulle vilja idiotförklara mig.

Det är inte maximalt välljud med superdetaljerat ljud på fisvolym han vill ha, utan extremt högt med massor av bas!

Postad 03 December 2008 - 23:35

Chopha
  • Chopha
  • Lärjunge

• 320 inlägg
  • 0
Testa att gå omkring i rummet och se om du upplever någon förändring i ljudstyrka. Det kan vara så att din soffa står i en nodpunkt. Dock låter det inte så troligt då nodpunkter är ganska frekvensspecifika, dvs. att du fortfarande skulle uppleva starkt ljud men med en kraftig dipp i någon/några få frekvenser.

Om du skall köpa en ny förstärkare bör du komma ihåg att du inte får ut så speciellt mycket mer i akustisk effekt om förstärkaren har stora Watt-tal.
Exempel:
Om du med en förstärkare på 100W effekt kan spela 100dB med dina högtalare, kommer du endast kunna spela 3dB starkare, dvs. 103dB med dina högtalare om din nya förstärkare ger 200W. Vill du kunna spela 106dB måste din förstärkare ge 400W effekt osv. (10*log 2 = 3,01)
Så satsa istället på en förstärkare som håller erkänt hög kvalitet, istället för hög effekt.

MVH...
/Christopher

Postad 03 December 2008 - 23:46

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0
Exakt,som jag skrev förut så ger en dubblering av effekten en höjning med 3 DB.
Men en sak som då blir lite konstig,det är att - 10 Db är en tiondel av maxeffekten.
det borde ju vara ungefär 33.333333... % av max,eller hur?
Men så är det ju inte om man läser lite.
Hmm skumt som fan det där.

Postad 03 December 2008 - 23:46

D-Crawler
  • D-Crawler
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0

För du hade väl tänkt använda Hk som försteg,antar jag?
Byter du till 15 tum o ett stort steg så kan du givetvis spela högre,det är givet!

Du påminner om mig när jag var yngre,det viktigaste var att det skulle gå o spela så högt som möjligt med inte alltför mycke dist.. O extreem bas!
O se var det sluta....

Nu sätter inte anläggningen gränsen utan nu är det mina öron istället...

Om du funderar på ett byte i framtiden så har jag ett tips:

Använd dina cerwin som toppar o kör aktiv delning och ett till slutsteg av starkare mått som driver en rejäl baslåda med 2 st 15" basar eller dyl. Eftersom du skär bort basen då från cerwin så kan dom spela högre.
Du kör då tillbaka diskant/mellan signalen från det aktiva filtret till slutsteget som sitter i HK:n som driver cerwin.
Och 100 watt till diskant o mellan räcker gott!
Och bassignalen till det andra steget. Då slipper du filtret i baslådan och får då högre verkningsgrad med mer tryck som följd. O det är väl det du vill ha?

Detta är det bästa sättet om man vill kunna spela ultrahögt. Helst ska man ha som jag har,alltså helt aktivt dvs ett slutsteg till varje sektion bas/mellan/diskant. Men då drar pengarna iväg lite...
Detta är bara en idé/tips om nån skulle vilja idiotförklara mig.

Det är inte maximalt välljud med superdetaljerat ljud på fisvolym han vill ha, utan extremt högt med massor av bas!

Helt rätt, jag är ingen finsmakare, här är det volym och massiv bas som räknas!
Ska helt klart tänka på vad du sa ang. uppgradering Corpegrindern. I dags läget är jag lite kort om pengar då jag är sjukskriven i ytterligare 2 veckor pga. lunginflammation så det får vänta lite, men bara lite :)
Som du säger kommer jag använda HK:n som försteg och sedan koppla på ett stort slutsteg. Vet dock inte hur jag gör i val med högtalarbyte. Ska ja vara ärlig så har jag nog inte plats för en stor låda med 2 st 15" basar, blir extremt svår placerat. Ska låna hem ett par CV CLS-15 och se vad dessa ger mig för intryck, passar då även på att låna hem en CV sub.
Innan allt detta sker ska jag dock testa allt som tidigare nämnts i denna tråd. Ska bli otroligt kul att se vad resultatet blir. Nu är det tyvärr slut för ikväll, tidig dag imorgon. Återkommer med lite resultat senare under morgondagen!

Mvh

Postad 03 December 2008 - 23:47

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0
Meckar han på ett steg på 1000 watt så lär han märka lite skillnad.
Jag tycker den största skillnade är att det låter renare på hög volym.

Postad 03 December 2008 - 23:51

D-Crawler
  • D-Crawler
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0

Testa att gå omkring i rummet och se om du upplever någon förändring i ljudstyrka. Det kan vara så att din soffa står i en nodpunkt. Dock låter det inte så troligt då nodpunkter är ganska frekvensspecifika, dvs. att du fortfarande skulle uppleva starkt ljud men med en kraftig dipp i någon/några få frekvenser.

Om du skall köpa en ny förstärkare bör du komma ihåg att du inte får ut så speciellt mycket mer i akustisk effekt om förstärkaren har stora Watt-tal.
Exempel:
Om du med en förstärkare på 100W effekt kan spela 100dB med dina högtalare, kommer du endast kunna spela 3dB starkare, dvs. 103dB med dina högtalare om din nya förstärkare ger 200W. Vill du kunna spela 106dB måste din förstärkare ge 400W effekt osv. (10*log 2 = 3,01)
Så satsa istället på en förstärkare som håller erkänt hög kvalitet, istället för hög effekt.

MVH...
/Christopher

Missade ditt inlägg också, ledsen.
Ska testa allt med placering och olika punkter under morgondagen, blir lite utav en ommöblering, men det är det värt.
Noterar även noggrant det du säger om förstärkeri. Blir som sagt först och främst att testa med ett kraftigt slutsteg för att se vad detta ger. Dock börjar jag bli mer och mer inkörd på att det är större högtalare som krävs i mitt fall, 12"are var alldeles för överskattat.
Nåväl, vart tog sovandet vägen? Uppdatering imorn som sagt.

Godnatt och tack!

Postad 03 December 2008 - 23:53

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0
Om du kör med bilbasar så blir inte lådan så stor.
Har du plats för en sub som ska massera dina inälvor till gele så har du nog plats för en 2x15 låda om du tänker efter?
Eller?
Du kanske tänkte köpa en liten sub?

Postad 03 December 2008 - 23:57

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0
Behöver också slagga lite nu..
Ska bli spännande att se hur det blir imorrn.
En liten dokusåpa nästan..

Postad 04 December 2008 - 06:55

Unregistered312252d2
  • Unregistered312252d2
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
uppfattat nu att ni,, dom flesta som älskar Cervin vega gillar att brassa på uppåt 120 db och mer,,, blir kul för er i eran ålderdom,, då ni sitter på ett ålderdomshem och ropar,,, va ! Va,, Va sa du för nått,,, när ni är totalt lommhörda,,, och det bara surrar i öronen,,,.. själv har jag vuxit ifrån att enbart va uppe i nivåer så tavlor och mer lossnar från väggarna,,,, Höll på med ljudbyggen i bilar med ett tag och oftast testmusik med gruppen Yello,,,,bas så plåten vibrerade till max men idag föredrar jag kvalitet istället för kvantitet,,, :)

Redigerat av Unregistered312252d2, 04 December 2008 - 07:01.

Postad 04 December 2008 - 08:46

snowspace
  • snowspace
  • Forumräv

• 636 inlägg
  • 0

. Dock börjar jag bli mer och mer inkörd på att det är större högtalare som krävs i mitt fall, 12"are var alldeles för överskattat.

Måste tillägga en viktig sak: 12" från CERWIN VEGA var alldeles för överskattat. Det finns 12-tumsbasar som spelar helt sjukt bra, men då är dom också ofta dyrare än cerwins burkar. Bland annat min sub innehåller en 12-tumsbas och den kan spela en bas som inte är av denna värld (inom mina referensramar, jag tycker att 2*6,5 tumsbasar kan spela sjukt högt :) )

Fast man ska inte helt förringa the power of area, det är en viss känsla att spela på en anläggning med 8 st. 15-tums MELLANREGISTER och 12st!!!!! 18tumsbasar och ett antal kilowatt att driva dom med (inomhus).
Begreppet headroom får en helt ny innebörd ;)

uppfattat nu att ni,, dom flesta som älskar Cervin vega gillar att brassa på uppåt 120 db och mer,,, blir kul för er i eran ålderdom,, då ni sitter på ett ålderdomshem och ropar,,, va ! Va,, Va sa du för nått,,, när ni är totalt lommhörda,,, och det bara surrar i öronen,,,.. själv har jag vuxit ifrån att enbart va uppe i nivåer så tavlor och mer lossnar från väggarna,,,, Höll på med ljudbyggen i bilar med ett tag och oftast testmusik med gruppen Yello,,,,bas så plåten vibrerade till max men idag föredrar jag kvalitet istället för kvantitet,,, :(

Kvalite OCH kvantitet är ju bäst, musik ska framföras på sin naturliga volym. Yellos naturliga volym är HÖGT :)
(dock inte hörselskadenivåer)
Det jag egentligen skulle säga dock var att hörseln är ganska bra på att anpassa sig efter hur högt man lyssnar har jag märkt. Back in the days när jag hade Proson med dubbla 10" basar så spelade jag ibland alldeles för högt (och inte lät det speciellt bra heller :) ) men min hörsel var mycket tålig mot höga ljud. Sen när jag hade en period med låg volym och sedan återgick till att spela högt så klarade jag inte alls av samma volymer lika länge....

Postad 04 December 2008 - 11:25

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0
:)
Värst vad vissa blir aggresiva .... :)

From the top.

1. Sa inte att han skulle köpa steget för 7 k,det är ett alternativ med mycket effekt bara!
2. O han kan låna där om han vill. / Lån av steg föreslog ju jag också.

1. ... och vem har påstått annat???
2. Upprepning, men ... jag tror inte jag haft en avvikande åsikt rörande det?

Nad 216 ger väl bara 125 watt väl?
Det ger ju knappt en hörbar skillnad ju!
Möjligen lite mer kontroll.
Om han inte bor så himla långt från Örebro så kan han få köpa mitt Bgw steg på Öppet köp om han vill.
Och det är starkare än både Hk och Nad 216 och låter bra också,enda nackdelen är väl storleken.
Nad 216 tycker jag du ska skippa,det kommer inte ge så stor skillnad som du vill ha.
Om du inte köper 2 o bryggar o kör ett steg till varje burk,men bryggning är iaf inget JAG rekommenderar.
O då är du uppe i 6 papp iaf så det går ju inte heller.

Hmmmm ... har du jämfört stegen eller bara läst i papper? ;)
Har du kikat vilken nivå många hifiklubbsbutiker demat och föreslagit steg i till nämnda högtalare? :P

Betalar du 6' för 2st 216 så har du inte gjort några bra affärer ... och kan lika gärna köpa 218.... förmodligen för mindre pengar.

Sist men inte minst upprepar jag det viktigaste "Jag betvivlar dock, som så många andra att det är problemet."

Tror också på endera akustik eller fasfel.
Ska bli intressant o höra hur det blev när du flyttat burkarna.

Ja, trolig orsak är vi överens om. Dock så tycker jag inte man ska börja med att flytta burkarna. Som jag nuddade vid ovan så kan man ju börja med att flytta sig själv. :)

Är det ett akustiskt problem och man har lådorna i var sitt hörn så är chansen (förutsatt att högtalarna KAN spela bas) att man någonstans i rummet har rätt mycket bas ,ganska stor. Man flyttar alltså lyssningspossitionen isf högtalarna. Då man väl konstaterat att så var fallet kan man börja baxa lådor ... tycker jag. Men jag kanske är lite slö ... :( (Tror någon fler nuddade vid det enkla förslaget som start ... men man kan ju börja med mer jobb som att baxa lådor och köpa nya saker om man föredrar det ....)

Det att jag tog upp ämnet slutsteg är för han frågade om det.
Om han kan låna hem ett steg o prova har han ju uteslutit problem med stärkaren iaf.
ELLER???

Tja ... vem har gnällt på att ämnet kommit upp? Andra än du måste ju få ta i ämnet och lägga sina svar och synpunkter då ändå ämnet är uppe.
och lånet ... tja det har jag ju tagit upp en massa gånga tidigare ... :lol:
ELLER??? ;)

Som avrudning tänkte jag nämna att jag har samma uppfattning som några har nämnt. En hel del kanske har orimliga förväntningar på sina CV? Det finns några lysande undantag, men i många fall har kanske CV mer nämn än prestanda. Anledningen till att jag inte velat ta upp det tidigare är att det så lätt blir en infekterad tråd för och mot CV, vilket är onödigt. Jag tycker CV har sina förtjänster, men tycker kanske inte att jordbävningsbas är något som passar in på alla modeller.

Blir kul att se hur det går ...

Postad 04 December 2008 - 12:51

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0
Jag skrev så för du idiotförklarade ju mig när jag skrev att det fanns slutsteg för 7 k.
Total idioti eller hur var det du skrev?
Jag är inte det minsta aggressiv.
Frågan är vem som är det?

Beträffande stegen så ska ju nad ge 125 watt eller har jag fel?
Visst,nad brukar vara lågt specade så vi säger väl 200 watt då.
Hk:n ger 80 watt enligt spec men i verkligheten lite till.
Det ger en ökning på 3-4 Db vilket knappt märks ens.
Visst,han kanske får lite bättre kontroll men inte så mycke mer volym/tryck
O Nad 216 tillverkades väl på mitten av 90 talet?
Kan låta bra ändå,men stärkaren han har är väldigt prisvärd o ger bra med effekt för den prisklassen.
Tror inte han blir nöjd med ett 216 steg helt enkelt.

Tror som sagt inte heller så mycket av problemet ligger i stärkaren,jag tror att det är grym överskattning av cerwin,och dålig akustik som är bovarna.

Min variant på att flytta burkarna går ut på att summera basen från bägge högtalarna och koncentrera den till ett hörn bara. Genom att ha högtalarna isär så får du inte samma bas,det går inte.
Givetvis går det få bra bas när dom står isär,men det blir alltid mer bas när dom står ihop i samma hörn.
Så är det bara.

Och givetvis så får väl alla komma med sitt inlägg,så får killen välja själv vem han ska tro på.
Har jag påstått att bara jag får röra ämnet eller?
Jag tycker bara att jag har goda erfarenheter sv att spela ultrahögt.
Många på det här forumet har ju väldigt pluttiga högtalare med 6,5 tumsbasar och tycker det är sjuka ljudnivåer och bas som slår i bröstet. När man börjar komma upp i nivåer så andningen blir svår och det flimrar för ögonen då är det TRYCK! O sådana nivåer är helt omöjligt att uppnå med så små högtalare.
Det jag vill säga med detta är att ni finlirare tycker 12" basar är väldigt stora grejer som borde ge en enorm bas för ni är vana med 6,5 eller 8 tummare. Det ni tycker är högt tycker inte jag är nånting,och troligen inte D-crawler heller. Det var ju tex nån här som tyckte 100 Db var högt,det är det inte!( enligt mig)
Det är ju knappt normal lyssningsnivå ens.
Jag har varit på konserter med dödsmetalband,visst det är inte lågt men inte vansinnes heller.
Fick en demo på hifi klubben av Cv Al-1000 drivna av ett Nad 218 steg,tills det började låta illa o basen höll på att fladdra ur lådan(lite taskig dämpfaktor på Nad 218?) Efteråt var reaktionen: jaha? Blir det inte värre än såhär?
Demo gubben kollade på mig som jag var en idiot.
Och det kanske jag är också.
Men jag vet vad som menas med att spela högt med mycket tryck.
Jag kastar inte onda ord på nån,vill man spela pling plong musik i samtalston med minimala högtalare,Varsågod!
Gör det,men det är inte så jag vill lyssna och inte trådskaparen heller.

Är det nån som har lyssnat på minst 4 st 18" basar i ett normalt rum spelande till bristningsgränsen?

Ska som sagt bli väldigt intressant o höra vad han säger efter han eperimenterat lite.

Postad 04 December 2008 - 12:59

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0
Apropå ålderdom,jag lever här o nu,har inte tänkt leva tills jag blir 80 år.
O skulle jag vara halvdöv då,ja då får jag väl vara det då!
Jag har kul nu o det är huvudsaken.

Man lever bara en gång,reinkarnation tror jag inte på.

Postad 04 December 2008 - 14:58

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0

Jag skrev så för du idiotförklarade ju mig när jag skrev att det fanns slutsteg för 7 k.
Total idioti eller hur var det du skrev?

Var har jag skrivit att du är en idiot?
Jag har skrivit att det skulle vara idiotiskt att köpa ett steg för omkring 7' och motiverat detta. Om du tar det som att DU är en idiot får det stå för dig ensam och din egen rannsakan och tolkning.

Frågan är vem som är det?

Mitt svar: Jag vidhåller min åsikt än så länge. :)

Beträffande stegen så ska ju nad ge 125 watt eller har jag fel?
Visst,nad brukar vara lågt specade så vi säger väl 200 watt då.
Hk:n ger 80 watt enligt spec men i verkligheten lite till.
Det ger en ökning på 3-4 Db vilket knappt märks ens.
Visst,han kanske får lite bättre kontroll men inte så mycke mer volym/tryck
O Nad 216 tillverkades väl på mitten av 90 talet?
Kan låta bra ändå,men stärkaren han har är väldigt prisvärd o ger bra med effekt för den prisklassen.
Tror inte han blir nöjd med ett 216 steg helt enkelt.

Än en gång - onödigt att diskutera utifrån papperssiffror.
Du verkar ju ha koll på en hel del grundläggande som de flesta inte har så det förvånar mig att du fastnar i siffror på papper. I synnerhet då man tittar på watt med alla dess olika angivelser och mätmetoder.

Och än en gång - varför hamra på om det då jag påpekat flera ggr att jag tycker man ska börja i helt andra ändar på problemet ... vilket du till och med själv håller med om!

Om saken ändå är viktig för dig så har jag inga problem att säga - "Visst du har rätt - NADen är säkert tom sämre än H/Kn" så kanske man kan gå tillbaka till väsentligheter? No big deal.

Tror som sagt inte heller så mycket av problemet ligger i stärkaren,jag tror att det är grym överskattning av cerwin,och dålig akustik som är bovarna.

Som sagt - då är vi ju överens om det som är kärnan - varför jiddra om annat?

Min variant på att flytta burkarna går ut på att summera basen från bägge högtalarna och koncentrera den till ett hörn bara. Genom att ha högtalarna isär så får du inte samma bas,det går inte.
Givetvis går det få bra bas när dom står isär,men det blir alltid mer bas när dom står ihop i samma hörn.
Så är det bara.

Hmmmm ... så du menar att du genom att ställa högtalarna i samma hörn får högre bas i hela rummet än vad du kan då på enskilda ställen då de står i var sitt hörn?

Jag tycker bara att jag har goda erfarenheter sv att spela ultrahögt.

Det är nog ingen som motsagt sig. (Inte heller jag som f.ö. jobbat med både byggande och installation av PA ... med en av uppgifterna att köra sönder saker ( :P ) . Visst det var jättekul (framförallt i tonåren) att köra så man mådde illa och köra frekvenssvep så man känner hjärtat påverkas, men en del upptäcker att det finns andra delar av ljud. andra saker som inte är så kul med ljudtryck är att lyckas köra sönder 90% av lysrören i en lokal en halvtimme innan publikinsläpp (det är inte klokt vad svårt det är att få bort det där "pulvret" som blir) eller lyckas få en ruta och spricka och en att faktsikt falla ur fönstret (fabrikationsfel) någon timme innan en tillställning då det är närmare -30 grader ute. Kul nu, men panik då.
Kan i alla fall utan att ta i säg atat jag faktsikt lekt en hel del med ljudtrycksnivåer innan jag upptäckt andra saker som jag prioriterar högre..... )

Många på det här forumet har ju väldigt pluttiga högtalare med 6,5 tumsbasar och tycker det är sjuka ljudnivåer och bas som slår i bröstet. När man börjar komma upp i nivåer så andningen blir svår och det flimrar för ögonen då är det TRYCK! O sådana nivåer är helt omöjligt att uppnå med så små högtalare.
Det jag vill säga med detta är att ni finlirare tycker 12" basar är väldigt stora grejer som borde ge en enorm bas för ni är vana med 6,5 eller 8 tummare.

Nu har det tagits upp i en massa trådar tidigare, så jag orkar kommer inte gå i polimik om det igen MEN om man genereliserar att det bara är elementstorleken som påverkar ljudtrycket är man kanske inte helt rätt ute. :(

Under åren har jag åtskilliga gånger tagit hem såna "förstå sig påare" och låtit dem jämföra tex min lilla Sunfire Sub (9") med en Jamo D6 (15"). Sedan brukar det vara slutsnackat... :)

Annars kan man ju jämföra 12"aren i den aktuella lådan med en mängd 8" ... kanske tex den som är i NHT 2.5i. :)

Rejäl storlek kan underlätta mycket, men är långt ifrån det enda ... tycker jag i alla fall.

Fick en demo på hifi klubben av Cv Al-1000 drivna av ett Nad 218 steg,tills det började låta illa o basen höll på att fladdra ur lådan(lite taskig dämpfaktor på Nad 218?) Efteråt var reaktionen: jaha? Blir det inte värre än såhär?

Vi är nog rätt många som fått CV demade som inte ställt oss och jublat av imponering ...

Demo gubben kollade på mig som jag var en idiot.
Och det kanske jag är också.

Det tror inte jag. ;)

Men jag vet vad som menas med att spela högt med mycket tryck.
Jag kastar inte onda ord på nån,vill man spela pling plong musik i samtalston med minimala högtalare,Varsågod!
Gör det,men det är inte så jag vill lyssna och inte trådskaparen heller.

Är det nån som har lyssnat på minst 4 st 18" basar i ett normalt rum spelande till bristningsgränsen?

Jag, och många andra som är här på forumet (och säkert många av dem som har "minimala högtalare") har ett hum om vad det innebär att spela högt med tryck och kan därmed säkert ha åsikter som kan vara till hjälp ÄVEN om man valt annan inriktning på sitt lyssnande än att till varje pris försöka förstöra bli lommhörd innan 25-årsåldern.

Normalt rum vet jag inte, men garage i alla fall ... och även 8st 18" ... Det gick inte att spela för fullt även om man har hörselkåpor .... Det gick f.ö. inte med 8 st 15" heller för vår del ... 4x15" räckte mer än väl ... med 8X12" som "mellanregister" ...

Kan f.ö. säga att vi uppnått i princip samma ljudtryck med bara 6,5"are enligt principen http://www.jbn.se/technicalinfo.html .... och med 8" enl submodulsskissen. Vi kärde dem dock mot vägg isf tak.

Redigerat av Unregistered37573cc1, 04 December 2008 - 14:59.

Postad 04 December 2008 - 16:25

D-Crawler
  • D-Crawler
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0
Ok hörni har nu gjort Två tester, resultat:

Test 1, Spelade bas intensiv låt, J-Kwon-Tipsy, gick runt i rummet och ställde mig på olika positioner:
Volymen låg på -10 dB på förstärkaren, ganska högt. Förflyttade mig till alla tänkbara positioner. Vid högtalarna, alla tre olika soffplatser, skrivbordet, hörnet vid dörren och hörnet vid sängen. Jag kan direkt säga att de BÅDA hörnen gav definitivt mer bastryck, inget snack om saken.

Test 2, exakt samma, hade dock denna gång flyttat ihop BÅDA högtalarna till samma hörn, det högra, se bild.
Upplevde precis samma sak, mer tryck och bas i de båda hörnen. Kan dock denna gång vart ännu kraftigare, relativt säker på att jag upplevde detta.

Test 3 att flytta högtalarna till ett annat rum hann jag inte heller med idag tyvärr, med lite tur kanske ikväll.
Frågan är dock om detta behövs? Av de två testerna jag nu utfört är väll det rätt självklart att jag lider av någon form utav släckning?

Ritade även upp en någorlunda exakt bild på mitt rum (några måttfel), detta kan kanske ge några förklaringar?

http://img75.imagesh...mage=rumuw7.jpg

OBS!!: Öppna spisen är naturligtvis inte 1.92 m utan ca. 1.16, fel av mig :)

Redigerat av D-Crawler, 04 December 2008 - 16:40.

Postad 04 December 2008 - 16:40

sollerön
  • sollerön
  • Veteran

• 1644 inlägg
  • 0
Köp ett par beg at-100 eller dc-15 så får du bas . Spelar 124db vid lyssningsposition här hemma ock då har jag gipsväggar=basabsorberande...

Postad 04 December 2008 - 16:47

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0
Vad mesigt. En gång spelade jag så att månen sprack och Mount Everest förvandlades till sand. :)

Redigerat av hassesolo, 04 December 2008 - 16:49.

Postad 04 December 2008 - 16:51

sollerön
  • sollerön
  • Veteran

• 1644 inlägg
  • 0

Vad mesigt. En gång spelade jag så att månen sprack och Mount Everest förvanlades till sand.

Jasså du säger det? Det jag vill säga är att gamla cerwin är bättre , hade ett par v-15f här förut ock körde a+b test mot mina , v-15f låter sämre ock storknar bra mkt tidigare, så var det med det....

Postad 04 December 2008 - 16:57

D-Crawler
  • D-Crawler
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0

Jasså du säger det? Det jag vill säga är att gamla cerwin är bättre , hade ett par v-15f här förut ock körde a+b test mot mina , v-15f låter sämre ock storknar bra mkt tidigare, så var det med det....

Tror dig till 100 %, fanns dock inga bra CV modeller ute på beg. marknaden när jag köpte och ville dessutom testa ett billigare alternativ först då jag aldrig ägt CV innan.

Postad 04 December 2008 - 17:02

sollerön
  • sollerön
  • Veteran

• 1644 inlägg
  • 0
Du kan nog ha vissa utsläckningsproblem som du skriver om också ,men får du till det så ska väl dom du har dundra på lite också ,för så jä dåliga är dom inte .Men kommer du öven nån gammal modell med 15" i basen så blir det ju klart bättre på den fronten. mvh.....

Postad 04 December 2008 - 17:14

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0

Det var inte ditt inlägg jag syftade på, det var de roliga beskrivningarna högre upp i tråden. :)

Postad 04 December 2008 - 17:21

sollerön
  • sollerön
  • Veteran

• 1644 inlägg
  • 0

Det var inte ditt inlägg jag syftade på, det var de roliga beskrivningarna högre upp i tråden. :)

Oki :)

Postad 04 December 2008 - 18:21

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0
Hifisnubben:
Ok du verkar ha spelat högt du med..
Jag menade stora massan här.
Det finns faktiskt en del som säger att 100 Db är högt.
jag jiddrar inte,det gör väl du också isåfall?
har verkligen inte sagt att det blir mer bas i HELA rummet,då formulerade jag mig luddigt isåfall.
Det blir mer bas i motsatt hörn,och ev mer i det andra hörnet också.
Men som han beskriver att det är mer bas i bägge hörnen oavsett hur högtalarna står, så är det ju vilka högtalare han än skaffar,basen brukar ju ligga o mölja i nåt hörn.
Men det gör den väl inte enligt dig som verkar vara emot det mesta jag säger förutom att problemet inte ligger i stärkaren....
Men nu är det nog snackat om det,tycker du inte?

Hoppas det löser sig för killen iaf,även om han får 100 olika bud (nej 5) från olika håll.

Postad 04 December 2008 - 18:31

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0
Sollerön:
Dc -15 verkar vara väldigt bra högtalare om det du säger är sant.
Skulle vilja komma hem till dig o lyssna.
Jag har hört både dc -15 och Dc 1515 på hifiklubben när dom var "News" minns inte så mycket mer än att jag inte blev så jätteimponerad just då iaf,men det kan ju bero på akustiken o sånt.
Har själv ägt ett par gamla Cerwin från 80 talet,men DET var iaf riktig skit.

Är At 100 verkligen bra?
Kollar man på bilder ser dom ut som Vs-15 typ med liknande element,och dom är väl inte nå värst?
Fast jag kan ju ha fel så det smäller..

Postad 04 December 2008 - 19:19

D-Crawler
  • D-Crawler
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0
Nu verkar de ju iaf som att jag har löst den "stora" delen i problemet, helt enkelt ett akustiskt fel klart och tydligt. Ett annat lite "mindre" problem kan nog mycket väl vara som tidigare nämnt att jag nog förväntade mig lite för mycket av min stereo, lätt hänt antar jag när man söker efter det tryck som jag vill uppnå.

Dåså, vad kan det då finnas för alternativ för att få ut "bästa möjliga åtgärd"?
Så som jag ser det har jag i dags läget tre val:

1.Jag investerar i en subbas av god kvalité med bra punch under huven. På såvis kommer jag iaf få ett ökat tryck, förmodligen en relativt bra ökning också då jag upplevt det med tidigare system. Då har även subbasen vart av halvkass kvalité och inte alls av den kalibern jag söker idag.

2.Jag säljer mina VE-12f och investerar i modell större, exempelvis någon gammal goding från äldre tider, DC-15 kanske som sollerön föreslog. CLS-15 är också ett alternativ i min mening. Till detta köper jag även till ett bra steg då HK:n förmodligen är något i underkant för att driva på två st 15"are med bra kraft.

3.Jag gör som corpsegrindern föreslog, letar upp två st bilbasar och kör enligt hans beskrivning längre upp i tråden. Detta är nog tyvärr det mest osannolika alternativet då jag saknar kunskap och har tidsbrist gällande att bygga och få iordning allt. Kanske komplicerar det mer än vad det är? Säg till isf.

Vill gärna höra vad ni tycker :)

Mvh

Postad 04 December 2008 - 20:46

sollerön
  • sollerön
  • Veteran

• 1644 inlägg
  • 0
Alternativ 2 med ett par från äldre tider . Ps corps.... säger inte att dc-15 är det bästa som finns men man får mkt kul för pengarna , angående at-100 så är elementen i dom bättre än i v-15f......

Postad 04 December 2008 - 21:18

Unregistered548843e2
  • Unregistered548843e2
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0

Har testat olika, men mestadels streamar jag mp3 från datorn. Har dock testat FLAC och CD, samma sak konstigt nog.

Det kan inte vara ditt ljudkort i datorn som är kass? eller använder du typ SB eller liknande streamer?

En polare hade ett ganska ruttet ljudkort och undrade varför han fick ut så dåligt (lågt) ljud på sin yamaha-stereo..

Bara en tanke, det finns billiga ljudkort som har högre utsignal, runt 2 ända upp till 5 VMRS är inga större problem. Vissa inbyggda ljudkort av lite äldre modell är inte mycket att hänga i granen i jämförelse..

Postad 04 December 2008 - 22:14

D-Crawler
  • D-Crawler
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0

Det kan inte vara ditt ljudkort i datorn som är kass? eller använder du typ SB eller liknande streamer?

En polare hade ett ganska ruttet ljudkort och undrade varför han fick ut så dåligt (lågt) ljud på sin yamaha-stereo..

Bara en tanke, det finns billiga ljudkort som har högre utsignal, runt 2 ända upp till 5 VMRS är inga större problem. Vissa inbyggda ljudkort av lite äldre modell är inte mycket att hänga i granen i jämförelse..

Använder ett Creative Audigy SE, billigt idag men kostade 400 :- när jag köpte det för ca. 3 år sedan. Tror faktiskt det är ett relativt bra ljudkort, definitivt bättre än ett integrerat iaf så har svårt att tro att det ligger bakom problemet. Vem vet dock, kan vara värt att testa.
Kan du rekommendera något?

Mvh

Postad 04 December 2008 - 23:55

sometimestheycomeback
  • sometimestheycomeback
  • Forumräv

• 901 inlägg
  • 0
Har svårt att se att ljudkortet ger sämre tryck i basen?

Postad 05 December 2008 - 08:07

Unregistered548843e2
  • Unregistered548843e2
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0

Har svårt att se att ljudkortet ger sämre tryck i basen?

Har inte svårt att se att ljudkortet påverkar ljudet?

- det är därifrån ljudet kommer så...

Nu var det iofs dåliga integrerade ljudkort jag avsåg först och främst, för de kunde vara 'dova' och ge ytterst luddigt, kasst ljud för några år sedan.

Att jämföra ett gammalt sunkigt Creative-kort med ett nytt från t.ex RME eller Lynx är som att jämföra stereoanläggningar med en Euroline (heter dom så?) CD-spelare från coop för 199kr i ena ringhörnan och en Naim CD5i för 12500kr i den andra..

Postad 05 December 2008 - 08:25

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0

Ok hörni har nu gjort Två tester, resultat:

Test 1, Spelade bas intensiv låt, J-Kwon-Tipsy, gick runt i rummet och ställde mig på olika positioner:
Volymen låg på -10 dB på förstärkaren, ganska högt. Förflyttade mig till alla tänkbara positioner. Vid högtalarna, alla tre olika soffplatser, skrivbordet, hörnet vid dörren och hörnet vid sängen. Jag kan direkt säga att de BÅDA hörnen gav definitivt mer bastryck, inget snack om saken.

Test 2, exakt samma, hade dock denna gång flyttat ihop BÅDA högtalarna till samma hörn, det högra, se bild.
Upplevde precis samma sak, mer tryck och bas i de båda hörnen. Kan dock denna gång vart ännu kraftigare, relativt säker på att jag upplevde detta.

Test 3 att flytta högtalarna till ett annat rum hann jag inte heller med idag tyvärr, med lite tur kanske ikväll.
Frågan är dock om detta behövs? Av de två testerna jag nu utfört är väll det rätt självklart att jag lider av någon form utav släckning?

Ritade även upp en någorlunda exakt bild på mitt rum (några måttfel), detta kan kanske ge några förklaringar?

http://img75.imagesh...mage=rumuw7.jpg

OBS!!: Öppna spisen är naturligtvis inte 1.92 m utan ca. 1.16, fel av mig :D

På bilden har du troligen förklringen. Det var därför jag frågade om lyssningspossition tidigare i tråden. :)

Du kommer att behöva överdimensionera basen och hissa den åtskilligt om du vill ha bastryck mitt i rummet. Andra alternativ finns åxå. Kika lite i denna länk så får du lite mer info.

Fenomenet har varit uppe ett par ggr, tex https://www.minhembi...howtopic=209229 .

Postad 05 December 2008 - 08:39

sollerön
  • sollerön
  • Veteran

• 1644 inlägg
  • 0
Ja ,sätter jag mig på bordet som står mitt i rummet är det inte mkt bas här heller ,du har nog sämsta tänkbara möblering om du vill ha bastryck.... :)

Postad 05 December 2008 - 08:40

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0

Det finns faktiskt en del som säger att 100 Db är högt.

Frågan om de(n) säger det av erfarenhet eller okunskap ... Det finns väldigt mycket ovidkommande "info" och det är en hel del direkta felaktigheter i denna tråd.

har verkligen inte sagt att det blir mer bas i HELA rummet,då formulerade jag mig luddigt isåfall.
Det blir mer bas i motsatt hörn,och ev mer i det andra hörnet också.
Men som han beskriver att det är mer bas i bägge hörnen oavsett hur högtalarna står, så är det ju vilka högtalare han än skaffar,basen brukar ju ligga o mölja i nåt hörn.

Faktum är att du i lyssningspositionen kan få MINDRE bas om du ställer bägge högtalarna i samma hörn. Har för mig att fenomenet direkt/indirekt tas upp i länken jag lade in ovan(?).

Som du säger blir det i stort sett alltid mer bas i hörnen, men eftersom man får det redan i "grunduppställningen" så ser jag ingen anledning att börja med att flytta dem.

Men det gör den väl inte enligt dig som verkar vara emot det mesta jag säger förutom att problemet inte ligger i stärkaren....

Nej, jag säger bara emot då jag tycker du har fel. :D

Jag har ända sedan mitt första inlägg i tråden varit inne på det akustiska fenomen som uppstår med lyssningspositioenen mitt i rummet, men tyvärr inte fått det bekräftat förrän ritningen kom. Med det faktumet tror jag att man ska ha ganska tur om man kan lyckas flytta högtalarna för att få det som man vill i detta fall.
Komplettera basen eller nya högtalare med sjuk hängmatta och kanske basfällor kan ju vara intressanta åtgärder ... eller helt enkelt byta lyssningspossition. :)

Postad 05 December 2008 - 08:59

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0

Nu verkar de ju iaf som att jag har löst den "stora" delen i problemet, helt enkelt ett akustiskt fel klart och tydligt. Ett annat lite "mindre" problem kan nog mycket väl vara som tidigare nämnt att jag nog förväntade mig lite för mycket av min stereo, lätt hänt antar jag när man söker efter det tryck som jag vill uppnå.

Inte säkert att du förväntatr dig för mycket av stereon, snarast är det rummet du förväntar dig för mycket av. Jag kan säga att jag för egen del nedgraderat ordetligt sedan jag flyttat till boende där jag konstaterat att de rum och uppställningar som godkänns av "regeringen" inte gör att jag kan utnyttja prylarna bättre än att det får bli billigare saker.

1.Jag investerar i en subbas av god kvalité med bra punch under huven. På såvis kommer jag iaf få ett ökat tryck, förmodligen en relativt bra ökning också då jag upplevt det med tidigare system. Då har även subbasen vart av halvkass kvalité och inte alls av den kalibern jag söker idag.

2.Jag säljer mina VE-12f och investerar i modell större, exempelvis någon gammal goding från äldre tider, DC-15 kanske som sollerön föreslog. CLS-15 är också ett alternativ i min mening. Till detta köper jag även till ett bra steg då HK:n förmodligen är något i underkant för att driva på två st 15"are med bra kraft.

3.Jag gör som corpsegrindern föreslog, letar upp två st bilbasar och kör enligt hans beskrivning längre upp i tråden. Detta är nog tyvärr det mest osannolika alternativet då jag saknar kunskap och har tidsbrist gällande att bygga och få iordning allt. Kanske komplicerar det mer än vad det är? Säg till isf.

1. Subbas kan vara ett alternativ om man jobbar med placeringen. Kanske komplettera med en shaker i soffan? :)
2. Att byta högtalare ändrar inte det akustiska fenomenet (som du märkt ). Visst du kan skaffa större högtalare och kanske jobba med EQ, men ....
3. Om du inte vill/kan bygga själv så kan man ju köpa beg, oavsett om det är "vanliga" subbasar eller bilbasar.

Vad mesigt. En gång spelade jag så att månen sprack och Mount Everest förvandlades till sand. :D

:P Den känslan jag får då jag läser en del .... :P

Postad 05 December 2008 - 11:20

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0
Jag har missat hans bilder,var finns dom? Inte i hans galleri väl?
D-crawler: Du har alltså lyssningspositionen i mitten av rummet?
Då är det precis som hifisnubben säger inte alls konstigt att basen inte är det du söker..
Basen dras längs med väggarna och har toppar i hörnen,i mitten av rummet har du minst tryck.
Du får exakt samma effekt med en baslåda/sub fast då får du ännu mer tryck i hörnen.
En ommöblering av lyssningspositionen rekommenderas starkt iaf,som fler föreslagit.

Köpa beg som hifisnubben säger är ett mycket bra alternativ,speciellt bilbaslådor drösar det ju av på blocket.
Annars om du vill köpa nytt så får du ju om du vill lådritningar när du köper elementen nya,sen är det bara att gå till en snickerifirma med ritningen så sågar dom ut bitarna,sen är et bara o limma o skruva!
Finns ju prisvärda färdiga baslådor också på tex BRL med dubbla JBL 12" (bara ett förslag) i bandpasslåda för 3k ungefär. När det gäller bilbasar finns det ju riktigt extrema element, för 4500 får du en rockford power 15" o dom är det flås i. allt är en fråga om vad man har för budget.
Om du ska köra som jag skrev, alltså 2 vägs aktivt så behöver du inte byta dina cerwin om du är nöjd med mellan o diskant i dessa vill säga,för topparna får ingen djupbas,det tar subben hand om. Jag tycker du ska lägga pengarna som nya "toppar" kostar på basarna/slutsteget eftersom du verkar vilja ha mycke BAS.

Det aktiva deln.filtret har också stor inverkan på ljudet,eftersom det blir hjärnan i anläggningen.
Jag kan rekommendera DBX analoga filter som är ljusår bättre än tex Behringers analoga filter.
Vill du kunna EQ:a lite så finns ju Behringers digitala Dcx 2496 (har jag dock inte hört) Eller DBX driverack PA (har jag!) då kan du justera i princip allting även branthet på filtret och finns även möjlighet o göra en automatisk eq av rummet. Bassynth finns även i DBX driverack,där kan man finjustera endast basen så den blir som man vill + att du kan boosta basen på eq:n om du känner för det.
Bara en tanke.
Hör med din Dj polare om deln.filter o sånt det borde han ha koll på.

Tänk dock på en sak när det gäller bilbasar,att dom ligger på 4 ohm och inte 8,så du inte parrallelkoplar för då kan du få riktigt låga ohmtal som många steg inte gillar så hårt..
Vissa basar ligger tom på 2 och även 1 ohm.

Postad 05 December 2008 - 11:44

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0

Jag har missat hans bilder,var finns dom? Inte i hans galleri väl?

inlägg 70

Postad 05 December 2008 - 12:04

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0
Ok tack ,nu har jag sett hans teckning.
Det förklarar ju en hel del.
Kan tänka mig att det är betydlihgt bättre bas i sängen?

Såg förresten ett par AT-100 på blocket för 2900,är det ett bra pris Sollerön du som har koll på cerwin?
Även Cd-90 fanns för 2500 samt ett par Al 1000 för 4200.
Det är nästan så man blir lite sugen o köpa ett par av något....
Vore intressant o prova med LAB4000 steget...
Kanske blir svinbra,vem vet?
Cd-90 såg rejäla ut med dubbla 6,5 tums mellan, o snarlik diskant som i DC serien.
Skulle vara ovanliga stod det och ett av dom bästa cerwin gjort.
Onekligen blir man lite sugen som sagt...

Postad 05 December 2008 - 13:29

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0
Priset på AT100 (och äldre CV) är ju helt avhängt skicket. Just AT100 är det ju rätt många som behöver ha ny kant på basen.

ring 3' är väl ganska "normalt", men jag har sett 5-6 stycken senaste 2 månaderna för 1500-2000:- där flera sagts vara i "kanonskick" (ej sett dem i verkligeheten ).

Postad 05 December 2008 - 13:33

sweddan
  • sweddan
  • Lärjunge

• 254 inlägg
  • 0
Verkar garanterat vara rummet, eller snarare placeringen av soffan. Om du sitter i sängen och lyssnar på hög volym så borde det bli stor skillnad jämfört med att sitta i soffan. Eftersom du inte har en vägg bakom soffan så försvinner massa utav trycket. Ställ soffan emot en vägg så kommer du garanterat höra skillnad.

Redigerat av sweddan, 05 December 2008 - 13:34.

Postad 05 December 2008 - 13:38

sollerön
  • sollerön
  • Veteran

• 1644 inlägg
  • 0

Ok tack ,nu har jag sett hans teckning.
Det förklarar ju en hel del.
Kan tänka mig att det är betydlihgt bättre bas i sängen?

Såg förresten ett par AT-100 på blocket för 2900,är det ett bra pris Sollerön du som har koll på cerwin?
Även Cd-90 fanns för 2500 samt ett par Al 1000 för 4200.
Det är nästan så man blir lite sugen o köpa ett par av något....
Vore intressant o prova med LAB4000 steget...
Kanske blir svinbra,vem vet?
Cd-90 såg rejäla ut med dubbla 6,5 tums mellan, o snarlik diskant som i DC serien.
Skulle vara ovanliga stod det och ett av dom bästa cerwin gjort.
Onekligen blir man lite sugen som sagt...

Som jag sagt förut , tror inte hifihögtalare mår bra av ett pa steg (dom går sönder omgående högtalarna skulle jag tro). Pa basar brukar ha talspolar mellan 4 ock 6" ock tål åtskilligt mer effekt , rätt naturligt eftersom pa är gjort för stora lokaler typ gympasalar , behövs mkt effekt för att ljudet ska bära ut ordentligt :( Ps ,försök få igång ett par stora pa horn med en ordinär hififörstärkare , blir helt tokigt åt andra hållet då i stället.....

Redigerat av sollerön, 05 December 2008 - 13:41.

Postad 05 December 2008 - 14:01

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0
sweddan: Jag håller med dig till 100%!

Sollerön: Jaså,tror du verkligen dom skulle paja? Det beror nog på lite hur mycket man krämar på tror jag men..
Helt klart är det ju way more effekttålighet i PA grejer(lite därför jag är frälst i detta) men bara för att steget är starkt behöver man ju inte spela max för det ? Eller hur? Det är ju som o ha en bil som toppar 350 man kör ju inte i 350 jämt bara för att man KAN det om man vill? Exakt den känslan gillar jag med PA prylarna,det spelar ingen roll hur högt jag spelar det finns alltid mer kvar att ge och det låter faktiskt bra, även om man jämför med hifi.
Jag kan säga att jag har aldrig maxat nuvarande system och kommer troligen inte göra det heller.
Jag spelade alldeles nyss - 10 db på bassteget o fyfan vad det rockar! Och det låter inte ansträngt eller vasst ett dugg. Bara fett med ljud. Goa trance låter himmelskt bra!

Du får nog igång ett par hornhögtalare med en hifistärkare,det tror jag!
Kanske inte om det är basen du syftar på men mellan/diskant drivern har ju en känslighet på 108 Db så några monstereffekter behövs ju inte där direkt...

Jag tänkte blåsa in till stan (Örebro) idag o ta med lite plattor o lyssna lite på cerwin på hifiklubben och klipsch på hifihuset få se hur det matchar mina grejer,tyvärr tror jag det blir som sist: pannkaka.
Men man vet aldrig.. Hur som är det alltid kul o provlyssna grejer,det borde fler hålla med om har jag en känsla av?

Sorry trådskaparen för Off topic!

Postad 05 December 2008 - 14:20

sollerön
  • sollerön
  • Veteran

• 1644 inlägg
  • 0
corps , basen menar jag blir svår att få i gång med en hifistärkare , Klart det är kul att lyssna på nya grejer men jag tror nog du blir besviken med tanke på monstergrejerna du har hemma :(

Postad 06 December 2008 - 17:38

D-Crawler
  • D-Crawler
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0
Nu har jag testat en omplacering i rummet och kan inte säga annat än att det var en grov skillnad. Jag ställde högtalarna framför bokhyllan (Se bild på inlägg.70) och satte därefter där den vänstra högtalaren stod en fåtölj riktad mot högtalarna. Jag drog på relativt högt och satte mig ner. Tryckskillnaden kan man ju beskriva som väldigt stor, notera då att högtalarna inte ens stod mot en vägg utan 40 cm ifrån pga. bokhyllan.
Att omplacera lysningspositionen vore det allra bästa, dock hittar jag ingen bra lösning. Har verkligen finurlat fram och tillbaks i timmar och hittar ingen bra möblering som kommer göra att allt passar bra. Finns det verkligen ingen möjlighet att få fram bättre bastryck UTAN att omplacera lysningspositionen?
Corpsegrindern och HiFisnubben; att investera i beg. bilbasar kan alltså vara en skaplig lösning? Frågan är dock om jag vågar göra detta, är inte high-tech på sånt här och har verkligen ingen aning om vad som krävs och behövs för att få allt att fungera (Kanske försvårar det?). Jag har tittat lite själv och fann ett "paket" på Ljudia.se som verkar rätt intressant (inte bilbasar dock). Skulle denna http://www.ljudia.co...t.aspx?id=78126 + denna http://www.ljudia.co...t.aspx?id=77978 vara något att hänga i julgranen? Då kan man ju köra på Corpse förslag att dra till en snickare som sågar ut lådan osv.

Ingen fara för OT förresten :blink:

Postad 06 December 2008 - 19:37

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0
Om jag vore du skulle jag gå på 15" gxs i detta fallet. Skiljde ju så lite i pris 200 kr bara.
Men 2 st 15" för under 1000 spänn borgar ju inte för några kvalitetsgrejer direkt.
Men mer bas skulle du få så varför inte?
Slutsteget som du nämner skulle säkert funka bra.
Det är svårt att säga på rak arm om det är "värt att hänga i granen" eller inte.
Men det är ju ingen stor slant du behöver hosta upp,så det är säkert prisvärt.
Sen om du blir nöjd är en annan sak.
Har du kollat blocket? Fanns rätt mycke begade baslådor med dubbla 12" tex.
Fanns ju även större Cerwinmodeller av äldre snitt,som en viss person här talar varmt om.
Det är samma pris ungefär som du får hosta upp för din Ljudiasub.

Postad 07 December 2008 - 09:14

sweddan
  • sweddan
  • Lärjunge

• 254 inlägg
  • 0
Blir väl lite samma effekt med andra basar samt baslådor. Du kommer inte alls få samma tryck så länge soffan står mitt i rummet. Visst kan du få mer bas och tryck, men det krävs så mycket för att få den skillnaden. Prova att driva högtalarna med något starkare och försök få till det med möbleringen. Det blir ju billigare :-)

Verkar ju inte vara det enklaste rummet att möblera. Kanske får slänga ut något :-)
Testade att "möblera" lite men det kanske inte alls fungerar?

http://proxy1.pixbox.../25033843.jpg?0

Redigerat av sweddan, 07 December 2008 - 09:30.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.