Vart tar basen vägen? Tips på åtgärder? Trött på tunn ljudåtergivning
28 svar till detta ämne
Postad 11 September 2008 - 18:48
CV FRASSE
-
CV FRASSE
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
har ett rum på ca 30 m2 i detta rum har jag ett par cerwin vega 1515 och ett par cerwin vega dc15 totalt har jag 6 stycken 15"tumsbasar dessa högtalare driver jag med 4 nadsteg c272 detta tycker man ju att det ska räcka en bit, men så fort jag står upp så har jag mycke bra tryck i basen men när jag sätter mig ner i soffan och ska njuta av detta så låter det precis som om jag har ställt 2 kaffefilter till att spela. Jag har soffan placerad ungefär i mitten av rummet. jag menar jag ska inte behöva stå för att kunna njuta av musiken, den ska ju även kännas när jag sitter. Vad har jag gjort för fel jag får damp på detta. Tacksam för alla förslag och tips som jag kan få. Jag menar har man 6 15"tummare så ska det ju kännas som om man blivit sparkad av en häst i bröstet när basen kommer. ELLER. Tack på förhand. CV FRASSE Förtydligat rubriken, tänk på att skriva tydliga rubriker // Mvh Passerati
Redigerat av Passerati, 11 September 2008 - 21:41.
Postad 11 September 2008 - 18:52
AlexanderE
-
AlexanderE
-
Guru
-
-
4905 inlägg
Hur har du det möblerat i ditt rum? Låter lite som en felplacering utav dina högtalare.
Mvh
AlexanderE
Postad 11 September 2008 - 19:11
D-Crawler
-
D-Crawler
-
Användare
-
-
241 inlägg
Precis som AlexanderE säger lär de bero på högtalarplaceringen, har samma problem.
Postad 11 September 2008 - 19:22
Unregisteredcb936d6b
-
Unregisteredcb936d6b
-
Mästare
-
-
3121 inlägg
Alldeles för klena högtalare och svagt förstärkeri!!
Nej, absolut inte högtalarnas eller förstärkarnas fel, utan det är omgivningen som spelar en stpr roll i detta sammanhang. Hur stumm är väggarna bakom högtalarna ?
Mvh Mydynavoice
Postad 11 September 2008 - 19:23
Jas 74
-
Jas 74
-
Lärjunge
-
-
291 inlägg
Jag tror du kan söka lite på webben om ljudvågor. Jag tror du har hamnat i en felaktig svängning. Prova med att flytta soffan ca halv meter bak eller högtalarna en halv meter fram o lycka till. Kolla även att dom har rätt fas. detta var bara ett råd på vägen. Ha det gött o bonka på.
Redigerat av Jas 74, 11 September 2008 - 19:25.
Postad 11 September 2008 - 19:23
CV FRASSE
-
CV FRASSE
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Hur har du det möblerat i ditt rum? Låter lite som en felplacering utav dina högtalare.
Mvh AlexanderE Tja Alexander.Jag ha placerat högtalarna ca20cm ut ifrån väggen och 60-70 cm ut från varje hörn, alltså har jag högtalarna nästan inne i hörnen. Rummet är 6x5m och soffan är ca 4m ifrån högtalarna fram och så ha jag 2m till högtalarna bak.
Postad 11 September 2008 - 19:28
sollerön
-
sollerön
-
Veteran
-
-
1644 inlägg
Hej,som jag förstått så har du soffan mitt i rummet, sätter jag mig på bordet som står mitti vardagsrummet så finns det knappt nån bas alls, prova att ställa dig mot väggen mittemot högtalarna få se.Brukar va basdött i mitten av rum,mvh...
Postad 11 September 2008 - 19:36
CV FRASSE
-
CV FRASSE
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Alldeles för klena högtalare och svagt förstärkeri!!
Nej, absolut inte högtalarnas eller förstärkarnas fel, utan det är omgivningen som spelar en stpr roll i detta sammanhang. Hur stumm är väggarna bakom högtalarna ? Mvh Mydynavoice
Tja jag tro inte att det är så mycket till väggar jag bor i en gammal trä kåk så väggarna är nog inte så stumma. Det kan väl inte vara högtala kablarna som är boven.Mina kablar heter clear water bla,bla nåt.jag har för mig att dom är2,5kvadrat.
Postad 11 September 2008 - 19:42
CV FRASSE
-
CV FRASSE
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Hej,som jag förstått så har du soffan mitt i rummet, sätter jag mig på bordet som står mitti vardagsrummet så finns det knappt nån bas alls, prova att ställa dig mot väggen mittemot högtalarna få se.Brukar va basdött i mitten av rum,mvh...
Tja. Ja nästan soffa står lite längre bak.Varför bli det så att när jag står upp vid soffa så är det bra men så fort jag sätter mig så bli det kass?
Redigerat av CV FRASSE, 11 September 2008 - 19:44.
Postad 11 September 2008 - 19:50
sollerön
-
sollerön
-
Veteran
-
-
1644 inlägg
Ja detta med acustik är inte lätt,du får helt enkelf flytta runt grejerna lite ock lyssna, du bör ju få ett jä tryck med dom grejerna du har, en jag känner har ett par dc-15 , förstärkaren han driver med är en gammal hk-655vxi från sent 80 tal, han spelar 130db i sin gillestuga det blir sånt jä tryck så jag håller för öronen(betongväggar) högtalarna år plaserade i hörnen på längsta väggen.
Postad 11 September 2008 - 19:52
thomas79
-
thomas79
-
Beroende
-
-
1423 inlägg
Du har säkert en utsläckning i basen som kanske soffan är boven till? Har du prövat att flytta soffan bakåt och ställa in en stol att sitta på? Då märker du om soffan är boven eller om det är rummet i sin helhet som spökar.
Postad 11 September 2008 - 19:56
CV FRASSE
-
CV FRASSE
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Ja detta med acustik är inte lätt,du får helt enkelf flytta runt grejerna lite ock lyssna, du bör ju få ett jä tryck med dom grejerna du har, en jag känner har ett par dc-15 , förstärkaren han driver med är en gammal hk-655vxi från sent 80 tal, han spelar 130db i sin gillestuga det blir sånt jä tryck så jag håller för öronen(betongväggar) högtalarna år plaserade i hörnen på längsta väggen.
Ja jag får väl flytta lite på grejerna suck.Och bli det inte bättre så säljer jag F_n allt för jag får damp som det låter nu.
Postad 11 September 2008 - 20:02
sollerön
-
sollerön
-
Veteran
-
-
1644 inlägg
Det är nåt skumt med rummet helt enkelt, kolla mina grejer, bas så det räcker här ock du har bra mkt värre grejer.Mvh.....
Postad 11 September 2008 - 20:07
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Det blir nästan alltid minst bas mitt i rummet. Här är en simpel kalkylator som visar var du får mest bas. Den saknar många parametrar men kan ändå ge en liten vink om var felen kan ligga. Testa att vända på rummet (ange bredd som längd och tvärtom) och se hur det påverkar. http://www.hunecke.d...eigenmodes.html
Postad 11 September 2008 - 20:10
CV FRASSE
-
CV FRASSE
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Det blir nästan alltid minst bas mitt i rummet.
Här är en simpel kalkylator som visar var du får mest bas. Den saknar många parametrar men kan ändå ge en liten vink om var felen kan ligga. Testa att vända på rummet (ange bredd som längd och tvärtom) och se hur det påverkar.
http://www.hunecke.d...eigenmodes.html
Tja.Tack jag ska göra det och sen får vi se hur det går. Mvh Cv Frasse
Postad 11 September 2008 - 20:12
Jas 74
-
Jas 74
-
Lärjunge
-
-
291 inlägg
Vad händer med basen om du kopplar bort de bakre högtalarna ?
Har du provat att fasvända det bakre paret ?
Står högtalarna på spikar ?
Vad driver du dom med ?
Har du möbler typ bord stolar mm framför dig ?
Du får prova dig fram....
Postad 11 September 2008 - 20:16
sollerön
-
sollerön
-
Veteran
-
-
1644 inlägg
Stämde bra på mitt rum det där ageve.....
Postad 11 September 2008 - 20:17
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Vad händer med basen om du kopplar bort de bakre högtalarna ? Har du provat att fasvända det bakre paret ?
Det var en bra fråga. Om de bakre högtalarna inte är fasvända (dvs vända kablar, + till - och tvärtom) så kommer högtalarna att släcka ut varandras bas, och den effekten blir som värst mitt i rummet. Obs, det gäller enbart stereo uppspelat i högtalare både bak och fram, alltså inte film med 5.1 ljud osv (där är kanalerna förhoppningsvis rätt mixade).
Postad 11 September 2008 - 20:17
CV FRASSE
-
CV FRASSE
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Vad händer med basen om du kopplar bort de bakre högtalarna ? Har du provat att fasvända det bakre paret ? Står högtalarna på spikar ? Vad driver du dom med ? Har du möbler typ bord stolar mm framför dig ? Du får prova dig fram.... 
Tja.Jag ha kollat alla kablar så att det är rätt och alla högtalare står på spikes,och jag driver dom med 4st nadc272. Så nu är det bara att möblera om här hemma suck.
Postad 11 September 2008 - 20:33
sollerön
-
sollerön
-
Veteran
-
-
1644 inlägg
Prova att koppla ur bakhögtalarna som jas 74 ock ageve säger ,spelar dom mot varann dvs inte det bakre högtalarnas sladdar omkastade blir det som att göra en isobariklåda ock koppla basen innanför ock utanför lika med nada bas som resultat.
Postad 11 September 2008 - 20:39
CV FRASSE
-
CV FRASSE
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Det var en bra fråga.
Om de bakre högtalarna inte är fasvända (dvs vända kablar, + till - och tvärtom) så kommer högtalarna att släcka ut varandras bas, och den effekten blir som värst mitt i rummet.
Obs, det gäller enbart stereo uppspelat i högtalare både bak och fram, alltså inte film med 5.1 ljud osv (där är kanalerna förhoppningsvis rätt mixade).
om jag förstår dej rätt så ska jag sätta plus på minus och tvärt om, men som jag förstår det så får man ju sämre bas om man gör så.eller jag kanske är helt ute o cyklar.
Postad 11 September 2008 - 20:52
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16356 inlägg
har ett rum på ca 30 m2 i detta rum har jag ett par cerwin vega 1515 och ett par cerwin vega dc15 totalt har jag 6 stycken 15"tumsbasar dessa högtalare driver jag med 4 nadsteg c272 detta tycker man ju att det ska räcka en bit, men så fort jag står upp så har jag mycke bra tryck i basen men när jag sätter mig ner i soffan och ska njuta av detta så låter det precis som om jag har ställt 2 kaffefilter till att spela. Jag har soffan placerad ungefär i mitten av rummet. jag menar jag ska inte behöva stå för att kunna njuta av musiken, den ska ju även kännas när jag sitter. Vad har jag gjort för fel jag får damp på detta. Tacksam för alla förslag och tips som jag kan få.
Jag menar har man 6 15"tummare så ska det ju kännas som om man blivit sparkad av en häst i bröstet när basen kommer. ELLER.
Tack på förhand. CV FRASSE
Det är ju nästan garanterat för att du sitter mitt i rummet. En klassiker rent akustiskt. Köp inga nya kablar, utan börja flytta runt soffan. Eller ta en stol och flytta runt den tills du hittar den basen du söker. Ersätt stolen med soffan när det faller på plats. Se det som en ny erfarenhet. Akustik är skoj. Det kan bli dyrt dock ifall man tror att det är fel på grejorna. Finns nog många inklusive mig som har köpt dyra högtalare bara för att finna att det låter lika sunkigt. Tyvärr är akustik krångligt men enormt tillfredställande när allt är på plats ljudmässigt. Hade man lagt ner lika mycket pengar på akustik som teknik hade jag haft en enormt bra akustik. Tyvärr hajade jag lite för sent.....
Postad 11 September 2008 - 20:52
sollerön
-
sollerön
-
Veteran
-
-
1644 inlägg
Gör så med dom bakre...släng om högtalarsladdarna...
Redigerat av sollerön, 11 September 2008 - 20:53.
Postad 11 September 2008 - 20:53
Unregistered39429
-
Unregistered39429
-
Mästare
-
-
3116 inlägg
verkar skumt att du inte är nöjd med 6 st 15" i rummet... att flytta din lysningsposition (soffan),bakåt mot den bakre väggen så den står runt 0-1,5 meter ifrån bakväggen borde definetivt göra en hel del skillnad i upplevt bastryck pga. rumsakustiken basljudet förstärks i hörnen av rummet och är som svagast i mitten... pröva att flytta undan soffan lite, fixa fram en stol som du sätter dig på och sen glider du runt i rummets bakre regioner sittandes på stolen en halvtimme typ, tills du känner att här låter det bättre! -eller är det rejält låg djupbas du saknar så kanske en eller två subwoofers skulle lyfta det hela som ett komplement,du har ju trots allt 30 kvadrat att fylla... här finns det rejält med trevliga bröst tryck framkallande saker! https://www.minhembi...howtopic=177275lycka till...
Postad 11 September 2008 - 21:00
CV FRASSE
-
CV FRASSE
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Det är ju nästan garanterat för att du sitter mitt i rummet. En klassiker rent akustiskt. Köp inga nya kablar, utan börja flytta runt soffan. Eller ta en stol och flytta runt den tills du hittar den basen du söker. Ersätt stolen med soffan när det faller på plats.
Se det som en ny erfarenhet. Akustik är skoj. Det kan bli dyrt dock ifall man tror att det är fel på grejorna. Finns nog många inklusive mig som har köpt dyra högtalare bara för att finna att det låter lika sunkigt.
Tyvärr är akustik krångligt men enormt tillfredställande när allt är på plats ljudmässigt. Hade man lagt ner lika mycket pengar på akustik som teknik hade jag haft en enormt bra akustik. Tyvärr hajade jag lite för sent..... 
Haha okej.Då är det bara att börja leta efter en ny sittplats då. Men först ska jag vända på kablarna på bakhögtalarna och se hur det blir.
Postad 11 September 2008 - 21:04
Unregisteredb1b428d9
-
Unregisteredb1b428d9
-
Mästare
-
-
2714 inlägg
Om front och bak inte har samma fas släcker dom ut varandra, testa att koppla ur ett par.
Blir det bättre då fasvänder du det en paret högtalare.
Postad 11 September 2008 - 21:08
Unregistered1cb0fbfa
-
Unregistered1cb0fbfa
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Ifall det låter bra när man står upp, men inte när man sitter handlar det naturligtvis om utsläckning. Om jag fattat rätt har du 6 st 15" i ett rum på 30 kvm? Jag har haft en 15" sub och har nu en 12", den förra var onödigt kraftig i ett rum på 22 kvm. Och då skallrar det i rutorna på andra våningen när jag drar på i källaren. Så problemet lär inte vara antalet högtalare. Detta är en föreläsning som handlar om EXAKT det problem du har. Olika lösningar finns, väl värt att titta på hela filmen. http://www.audioholi...ging-bass-modesLycka till!
Postad 12 September 2008 - 09:16
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
Tja jag tro inte att det är så mycket till väggar jag bor i en gammal trä kåk så väggarna är nog inte så stumma. Det kan väl inte vara högtala kablarna som är boven.Mina kablar heter clear water bla,bla nåt.jag har för mig att dom är2,5kvadrat.
Som de andra säger - nej det är inte kablarna utan vanlig akustik.
Postad 12 September 2008 - 09:23
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
Ifall det låter bra när man står upp, men inte när man sitter handlar det naturligtvis om utsläckning. Om jag fattat rätt har du 6 st 15" i ett rum på 30 kvm? Jag har haft en 15" sub och har nu en 12", den förra var onödigt kraftig i ett rum på 22 kvm. Och då skallrar det i rutorna på andra våningen när jag drar på i källaren. Så problemet lär inte vara antalet högtalare.
Detta är en föreläsning som handlar om EXAKT det problem du har. Olika lösningar finns, väl värt att titta på hela filmen. http://www.audioholi...ging-bass-modes
Lycka till!
Kul länk!!!
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|