Alla är inte ute efter tryck utan värderar andra egenskaper som exempelvis "korrekt" ljud.
Vad är det som är korrekt med ett system som inte klarar av att återskapa verklighetens dynamik? Om jag får fråga.
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
19 relaterade trådar
Postad 09 December 2008 - 02:45
Vad är det som är korrekt med ett system som inte klarar av att återskapa verklighetens dynamik? Om jag får fråga. Postad 09 December 2008 - 03:19
Vem har sagt att man inte kan få ett mkt bra/korrekt ljud med en "dyr liten högtalare" som man kompleterar med en kvalitets subb som hänger på bra upp i frekvens?
Mitt NHT T5 system tycker jag är ett bra bevis på denna kombination tex.(Dock inte sagt att det är ett "dyrt" system) Postad 09 December 2008 - 08:45 Vad är "verklighetens dynamik"? Postad 09 December 2008 - 09:09
Så starkt som det är när man står framför orkestern och lyssnar. (ofta mycket starkare än man tror). Detta begrepp funkar såklart bara när det gäller "riktig" musik, elektonisk musik eller musik som kräver förstärkning (elgitarr o dyl.) är det mycket svårare att definiera en verklig dynamik hos. Postad 09 December 2008 - 11:39
Står man framför en kille med gitarr som sjunger och kompas av en ståbas är det sällan särskilt starkt.
Och vill man kunna spela som en Iron Maiden konsert så är väl kanske inte Klipsch vägen heller utan då är det väl snarast Corpseg.'s lödning ..... men sedan kan man ju fråga sig om volymen är dte enda som räknas för att få det "likt" originalet. Vi är nog flera som inte tycker det ... Postad 09 December 2008 - 12:14
Jag tror du skulle bli förvånad om du ställde din stereo bredvid en kille med gitarr och en ståbas som komp och försökte överrösta honom med stereon. Live ÄR högt, men det låter såpass korrekt (tacka gudarna för det edit: SJÄLVKLART är det inte bara volymen som räknas...isåfall skulle alla kunna spela sin musik på "hesa fredrik" och få det att låta precis som i verkligheten. Det riktigt svåra är att få ljudet så naturtroget som möjligt ur ALLA aspekter, inklusive volym. Redigerat av snowspace, 09 December 2008 - 12:17. Postad 09 December 2008 - 12:39 Det handlade inte om att överrösta, utan att spela "lika högt" som en kille (utan förstärkning) gör. Beklagar om du sjunger och kan plinka högre på en gitarr än du får ut från din stereo, men även om jag bytt ner mig rejält senaste åren har jag fortfarande inga problem med den bedriften och jag är övertygad att det är lika för många andra. Live behöver inte alls bara vara högt (även om en del av ljudteknikerna på konserter verkar tro det). För mig är "dynamik" dessutom helt klart mer än bara en ljudvolym ... men folk har väl olika "tolkningar" ... Jag betvivlar dock att "mannen som kommit tillbaka" endast har ljudnivå i åtanke. Postad 09 December 2008 - 12:44
Jag har valt bort Klipsch för att jag tycker att de inte har något "finlir" och att "live" för min del inte nödvändigt behöver betyda ett distande PA-system. Varför har du kvar dem om de inte är realistiska i sitt ljud? Redigerat av Unregistered37573cc1, 09 December 2008 - 12:45. Postad 09 December 2008 - 14:42
Intressant tråd Corpsegrinder, har själv aldrig lyssnat på Klipsch men är en stor anhängare av Focal även om jag nu äger ett par Canton.
Synd att vissa inte förstår att kritik mot högtalare inte är personangrepp mot dom som äger högtalarna utan bara en smaksak... Postad 09 December 2008 - 14:50 och svaret på frågorna? Postad 09 December 2008 - 15:08
Hehe, jag tror inte din rigg är nåt för mig corpse, även om den ser kul ut.
Men det finns olika ljudideal och alla anläggningar har sin fans och antagonister. Jag uppfattar då inte corpse som att han försöker svartmåla klipsch. Så nu ska jag göra det istället: Jag kan inte riktigt fatta det här med deras diskanter och jag tycker de klipschare jag lyssnat på låter grötigt i de både större och mindre serier jag lyssnat på dem. Tycker de färgar ljudet ganska mycket och då inte i någon positiv mening. Live-känsla my ass Själv kör jag med Monitor audio GS20, och det finns säkert hur många som helst som tycker de låter skit, vilket kvittar mig så länge jag tycker de låter bra. Så klipschvänner, njut av era högtalare, ni har inte valt dem för att jag och corpse skall tycka de låter fantastiskt utan för att de passar ert ljudideal. Postad 09 December 2008 - 15:24
Har du läst vad någon annan skrivit och baserat på det så säger du att jag har en skrivad bild och ska göra om och göra rätt? För misstaget är inte helt ditt? Jag har inga problem att acceptera ursäkter, men det är svårt tat göra det då det är en massa reservationer med dem. Och om du tycker dig ha svarat på frågorna kan du väl klippa in svaren om det är svårt för andra att förstå vilka svaren är? Postad 09 December 2008 - 15:41
Har du prövat om du kan spela lika högt, eller tror du bara att du spelar lika högt? Att spela lika högt som någon sjunger (inte "visk"-sjunger ala sophie zelmani utan någon som sjunger med bra magstöd och rejäl röst) utan att det låter illa är imho mycket svårt för de flesta stereoanläggningar. (jag upplever att min klarar det, dock på gränsen ibland när det är synnerligen kraftfulla stämmor) Det är inte ofta jag har hört dynamik hos en anläggning som är jämförbar med livesång (oförstärkt), men det är fullt möjligt att få. Problemet som jag upplever det är att ljudet allt för ofta blir komprimerat när sångaren tar i, men vi kanske inte lyssnar på sång på samma sätt... Postad 09 December 2008 - 15:54
Jag börjar alltså få iaf lite medhåll beträffande Klipsch.
Vi ska inte blanda ihop begreppen "högt" och "stort" ljud. Att det låter stort o mäktigt behöver inte betyda att man spelar 120 Db. Är faktiskt en väldigt sklillnad,tycker iaf jag. 100 Db med en viss anläggning kan upplevas högre än i en annan tex. Visst kan det låta högt med en snubbe som spelar gitarr och sjunger starkt,det har iaf jag upplevt. Utan PA alltså. Mycket Pa låter väldigt illa,det kan jag också hålla med om. Men om grejerna är bra så låter det riktigt bra,även om många inte tror det. Greveriff: Jag är helt på din linje,nästan så man slänger in ett " AMEN" efter ditt inlägg.. Postad 09 December 2008 - 15:57
PA är inte = dåligt detaljerat och onaturligt ljud
Om man köper bra grejer ! Postad 09 December 2008 - 16:08
Jag förstår att du inte gillar ljudet i RF-82 för precis så som du beskriver dessa upplevde jag oxå dom när jag prolyssnade på dom hos Elgiganten . Själv så gillar jag jag Klipsch & det jag hörde hos Elgiganten det var inte ens i närheten utav hur mina grejer låter tycker det är jätte konstigt det känndes som högt kom från en helt annan planet inte alls det ljud jag är van vid .
Några andra högt som jag provlyssnade på samtidigt som imponerade var Infinitys nya högt Classia (tror dom heter så) dessa bör du sätta upp på listan över högtalare du bör provlyssna . Postad 09 December 2008 - 16:19 Ärligt talat så har jag aldrig sett frågan som så viktig för mig att jag ställt upp dB mätare och jämfört MEN däremot har det ju mer än en gång vid fest varit så att stereon överröstat de skrå¨lande gästerna och kan man överrösta 4-5 fulla killar som skrålar för full hals så ... Nu var det å andra sidan inte främst det jag avsåg, utan mer stillsam musik typ Eric Bibb (som har rätt kraftig röst och som jag hört live (utan förstärkning), Keb Mo mfl. Fattar inte att alla så ofta anser att "live" bara är massivt rullande rock ... Är det det enda man avser så är som sagt ett eget PA en vettig lösning ... Förresten: Har du jämfört? Ofta är väl tyvärr problemet att ljudet även är komprimerat redan på inspelningen/mastringen? (Vimlar redan av trådar med argument och mätningar av denna typ.) I övrigt tror jag mig förstå dig, men vi delar däremot inte alls uppfattningen om vad som krävs för att få fram dynamiken. I vilket fall tycker jag att det du beskriver (den känslan) rörande röster (som oftast är det jag lyssnar mest på i provlyssningar, tillsammans med olika stränginstrument) inte alls kommer fram med just Klipsch. Visst - vill man ha fram en "livekänsla" som i en skramlig rockkonsert så visst kan jag förstå att många tycker att Klipsch ger den känslan, men ... Nåja, även jag får ta och skriva under på greveriffs träffande: Klockrent! Det är iofs HELT sant, men ganska få köper det för hemmabruk OCH har rum för att få dem att spela. Redigerat av Unregistered37573cc1, 09 December 2008 - 16:19. Postad 09 December 2008 - 21:00
Ja...jag har jämfört en kör i mitt vardagsrum mot stereon, kören lät MYCKET starkare än jag trodde Jo tyvärr är ju mastringen oftast problemet tyvärr Dock tror jag att vi delar uppfattning ännu mer än vi tror man måste inte spela brutalhögt för att få fram dynamik, men för att få fram den naturliga upplevelsen av dynamiken så krävs det grejor som klarar att spela på samma volym oansträngt. Sen bör tilläggas (och detta är inte menat som en känga till klipschägare har upplevt klipschhögtalare leverera ett naturligt dynamiskt ljud. Dynamiskt, Ja, men inte naturligt. Redigerat av snowspace, 09 December 2008 - 21:02. Postad 09 December 2008 - 21:12
Jo, så är det ju, men om man har rum till det och pengar så är det ju inget som hindrar och då tycker jag det kan vara en ganska trevlig lösning Postad 09 December 2008 - 21:34
Ja,det är en trevlig lösnng
Men,tyvärr en ganska dyr lösnng också. Och jag är definitivt inte en rik man,om nu nån skulle tro det! I princip allt jag har är på avbetalning,visserligen betalar jag klart det snabbare än vad man ska,men jag har verkligen inte råd o slänga upp såhär mycket. Mycket är ju köpt begagnat också. Bästa investeringen är helt klart slutstegen. Men nu ska vi prata Klipsch... Hmm... kommer inte på nåt att säga.. Någon som vet några bra golvare som skulle passa som toppar till mitt system? Det var ju trots allt därför jag åkte o lyssna på klipsch från början. Postad 09 December 2008 - 21:38
varför inte fortsätta att köra på PA prylar då om du är nöjd med det
vad e det för fel på dom du har nu ?! (kanske du har skrivit, men jag har undgått att se det..) Postad 09 December 2008 - 21:49
Corpsegrindern.....
Helt klart ska du ha ett par "Vigoroso" som "SCAD" (Scandinavian Audio Design) gör. I Vigoroso sitter i basen JBL 2226, och horndrivern är en modifierad BC DE700TN. För att återge en bastrumma på ett naturtroget sätt finns inga genvägar, det krävs ett stort membran, helst i papp. Vigoroso har därför en 15" JBL 2226 bas per högtalare och denna kombineras med en modifierad B&C DE700TN horndriver. Hornet är byggt i valnöt, högtalaren i övrigt i ekfanerad MDF. Fronbaffeln och sidostyckena är 50 mm tjocka. Vigoroso har 2:a ordningens filter för både bas och diskant. Verkningsgraden är 97 dB och impedansen 6 ohm. Vigoroso är 100 cm hög, frontbaffeln är 46 cm bred, högtalaren är kilformad så bakstycket är 36 cm brett. På detta tillkommer en extra 25 mm sidopanel på varje sida som är fasad så högtalaren är som bredast 47 cm. Frekvensomfånget är 30hz till 22 khz. Pris: 39 500 kr Vigoroso ![]() Om jag ska byta mina XL Fidelity PG 1800 Pro någon dag, så blir det nog Vigoroso och i framtiden med 2 bas moduler med JBL 2242 element Det är nog en riktig killer................. Postad 09 December 2008 - 21:58
Jo just ja, JBL har ju en del trevliga i sitt sortiment och även äldre modeller med bra kräm i utan att tumma på kvaliteten
Postad 09 December 2008 - 22:23
Det är ju en mycket bra val. Postad 09 December 2008 - 22:32
Säg eldfågeln, ett stycke där 90-95% av musiken ligger på kanske -35 till -40 dB men vi har 5-10% toppar som ligger runt nollan. Det sätter ju vissa krav på avlyssningen om vi ska kunna lyssna på den i "verklig" nivå. För ens höra dom delar som ligger på runt -40dB så krävs det ju att systemet ska orka med dynamiska utspel på 40 dB mer än medelnivåen. Då krävs det lite om inte systemet ska fallera. Men lyssnar man på mest komprimerad musik på vanlig volym så ställa inte alls samma krav på avspelningen Postad 09 December 2008 - 22:38
Saknar du något nu då? Om så, vad är det? Postad 09 December 2008 - 22:42
Det är väl egentligen inga fel med det jag har.
Det är uppgraderings/förändringssjukan som slagit till bara. Jag får såna här infall ibland helt enkelt. En gång bytte jag från min nuvarande mixer till min gamla o tänkte: fan vad illa det låter o bytte sen tillbaka till den vanliga igen och då var allt bra igen.. Vigoroso borde vara typ som en "upphottad" variant av mina toppar! Jag har ju B&C DE 750 drivern och en 15" HIIH bas under,och den basen är ganska snarlik JBL i ljudet. Coolt att det finns hifi som kör med PA element,för 2226 är en PA bas. Och likaså drivern. Kombiantionen du säger är nog en riktig killer,det tror jag! Men JBL:s basar behöver mycket kräm för att "vakna",bara så du vet... 2242 är väl 18" va? Och en annan grej,killen som hjälpt mig med mina grejer sa att JBL HAR GÅTT UPP 30% I PRIS I SVERIGE,Iaf PA grejerna. Det är ju en skaplig ökning... detta beror på Dollarn. Om jag skulle vara Rik då skulle jag ha en rigg bestående av detta hemma istället: Wisdom audio "Adrenaline rush," Drivet av Ett gäng Krell master reference amplifiers.. Wisdom audio infinite grande vore ju det ultimata, men jag har inte 4 meter i takhöjd så det går inte... Fast det är klart,är man rik kan man ju specialbygga ett hus så anläggningen får plats Drömma kan man ju göra.. Postad 10 December 2008 - 08:53 Det är som vanligt alltså: Du kommer med mängder av personliga påhopp och har sedan ingen som helst fakta att komma med. Då är det ju lättare att gnälla och slå på andra personer än att komma med något eget konkret. Kort resumé dina inlägg här: När jag beskriver mina intryck av högtalare så går du till personangrepp. Sedan visar det sig att det osakliga inlägget grundar sig på något någon annan har sagt, i en ett år gammal tråd. (Långsint och inte bara problem att skilja på sak och person utan även olika personer? Är det så konstigt att man tycker du har fel? Att du inte "orkar" vara pedagogisk är nog uppenbart för en var med den logiken. När du konfronteras med detta så är du "trött" och gnäller om mind-games. Självklart toppat med påhopp. Tyder inte det på problem i ditt eget "mind" snarare än andras ... som du förtvivlat slår mot utan att ha något som helst att komma med? Med så'na "resurser" blir det uppenbart för de flesta varför du undviker allt du uppfattar som "mind-games" ... Glocalnet - släng er i väggen.... Postad 10 December 2008 - 08:57
Postad 10 December 2008 - 09:06 Ja, är det en rejäl kör som tar i för fullt du menar så kan jag iofs förstå var du vill komma ... även om jag fortfarande, enl min def. av "dynamik", mycket väl kan ha sådan utan att spela på de volymerna.
Här är vi rörande överens. Ändå har jag, som jag sagt massor av gånger, förståelse för folk som väljer de högtalarna. Har man de prioriteringarna så passar de ju kanon. Jag är inte bekant med stycket, men förstår av din beskrivning vad det handlar om och förstår bättre vad du menar. Postad 10 December 2008 - 09:53
Dynamik = variationer
stor,hög/mycket dynamik = Stor skilldnad mellan lägsta och högsta värdet Dynamik som vi menar just nu = skilldnaden mellan svaga ljud och kraftiga urladdningar men även skilldnader i ett instrument, var enda litet smekning på stråkarna på en fiol innehåller en mängd olika frekvenser dessa också och dessa har också olika styrkor och detta är även det dynamik. dynamik är svårare att återge ju höga man spelar på grund av förklöarliga skäl, det finns ju en gräns för hur högt elementet kan spela och när man närmar sig den så blir ljduet "platt" påp grund av de höga ljudet som kräver stort utslag "begränsas" och det svaga ljudet som inte kräver det fortsätter att vara lika starka. Skilldnaden mellan höga och låga ljudet mindskar = Dynamiken blir sämre Hoppas någon hajade vad jag försökte förmedla, nämligen att hög dynamisk prestanda kräver FETA!!! grejer om man ska spela högt. (gärna stor linjär slaglängd, annars så får man ju som sagt dynamisk kompression) Men det finns inga högtalare i världen som inte har en begränsning, även en acustisk gittar, en flöjt, en trumma eller en aukustisk bas eller en sångare har begränsningar gällande detta. dynamik ska rent teoretiskt kunna bli så stor som absolut tystnad till max SPL (har för mig det e typ 250 eller nått..) så en variation på 250dB alltså, men detta är förståss helt orimligt.. Redigerat av DVD-ai, 10 December 2008 - 10:02. Postad 10 December 2008 - 17:08
210 Db kan man borra hål i kompakta ämnen med,och hörs ungefär 16 mil.
Detta utfördes med en 14 meter lång stål och betong trumpet. Högsta Ljudstyrkan enligt Guinness rekordbok. INUTI en raketmotor är det ca 200 Db,hur dom har lyckats mäta upp det vetefan,men så stod det. Tycker ju att största vätebomben som motsvarade 6oo hiroshimabomber borde smälla högre... Lite offtopic och onödigt vetande. Postad 10 December 2008 - 19:44
har för mig att det e just där dom har fått ca 250dB från... och även räknat på det och det visade sig vara eller i alla fall vara mycket nära en absolut max gräns för ljudtryck. Postad 10 December 2008 - 20:12
Har inte så bra koll, men är inte 200dB det högsta ljudtrycket som kan uppstå i luft?
Postad 10 December 2008 - 20:34
skulle kunna vara så men jag har för mig att det va närmare 250 faktiskt...
Postad 10 December 2008 - 20:57
När en vulkan exploderade i indonesien i mitten av 18 hundratalet så hördes smällarna i indien som dova kanonskott , 800 mil bort . Där kan man snacka decibel
Postad 11 December 2008 - 15:42
Om man ska tro på den boken jag har, så lät trumpeten 210 Db och det var den högsta uppmätta ljudstyrkan.
Det stod även att "ett ljud på 150 Db orsakar ögonblicklig permanent dövhet" och kan orsaka inre blödningar. Men från nämnda vätebomb så gick tryckvågen 6 ggr runt jorden,det kan man kalla tryck... Såg förresten en dokumentär på ja tror det var discovery som bla handla om folk som tävlar i DB dragracing i Bil. När dom kommer över 170 Db så händer något med luften så det börjar ryka,såg ut som dimma nästan. Riktigt skumt. Dom förklarade varför men jag kommer inte ihåg tyvärr. Dom sa också att 170 Db är en magisk gräns för vad man kan prestera med en högtalare, för högtalaren pajade av ljudtrycket typ. Allt över det är extremt svårt tydligen. Nu har den här tråden svävat iväg lite från ämnet tycker jag... Postad 11 December 2008 - 15:46
haha, aa det har den ju verkligen, men det e så lätt hänt... Postad 11 December 2008 - 22:31
Jag håller med Corpsegrindern.
När jag var nere i Stockholm senast så lyssnade jag på deras (vilkas?) demo-anläggning med RF-82/83 eller vad den nu hette, med Audio Research drivning, separat för/slutsteg för - var det 200.000,-? - och jag kan bara minnas att det lät precis som Grindern beskriver det. Total antiklimax och jag undrade faktiskt också vad alla som gillar Klipsch, egentligen gillar. Och varför dom ens demade skitet! En kompis som var medtvingad och tycker att jag är lite "Farbro Barbro" såg mycket klentrogen ut, och hade medlidande med mig när jag förklarade att det där inte var ett bra exempel på hur ljud "ska" låta... det tyckte inte han heller. Alla fördomar om Klipsch, horn och allt därimellan var icke-existerande hos mig, men iom att dom uppenbarligen tyckte att det lät BRA i butiken??? Han förstog verkligen inte min kritik därinne och började svettas lite smått i sin iver att förklara hur/varför/vad som var "bra". Det var inte bra, så är jag böjd att tycka annorlunda om just dessa burkar för runt 20 papp med elektronik för 200. Jag vill komma ihåg att jag vid tillfället menade på att min <12.000,- anläggning hemma spelade bättre på ALLA vis än det vi nyss hade hört. Tro´t eller ej... Redigerat av Unregisteredb38af287, 11 December 2008 - 22:33. Postad 11 December 2008 - 22:59
250 dB kan vi nog glömma, tror inte det går att få så högt ens något något!
Hur mycket SPL en högtalare bör klara av är ju rätt personligt. Vissa spelar alltid lågt med komprimerad musik och då behöver dom inte så mkt. Men folk som spelar rejält högt med dynamisk musik har ju andra krav. Postad 11 December 2008 - 23:10
haha, Nee att spela 250 dB kommer alldrig att hända... Postad 11 December 2008 - 23:45
Nej, vad skulle ett par 88 dB högtalare kräva då? 100 000 triljoner watt eller dyl. Postad 12 December 2008 - 00:19
Kan säga att vid 130db så börjar du se suddigt och runt 140 kan vara halvsvårt att andas, jag spelade 142 db med 4 st 10 tummare när jag tävlade lite för 10 år sen, det är nåt som man aldrig kan få en känsla av med innestereo tyvärr.Bilstereo är kul som faan. Redigerat av Unregisteredb94672ca, 12 December 2008 - 00:19. Postad 12 December 2008 - 01:08
Nja, inte helst sant. I studio blue så mätte man upp 137 dB vid deras system...7 meter från högtalarna! Och då snackar vi inte vanlig bilbas a la muller muller utan kvalité bas. Men, det är få system som är i närheten av dom vansinninga ljudtrycken. Postad 12 December 2008 - 02:01
Nu är det ju iofs lite skillnad på custom system och vanliga "innesystem". Speciellt när man börjar komma i Ino-värstingarna. Nu har jag inte varit inne i billjud svängen själv, så rätta mig om jag har fel, men mäts inte dessa i slutna utrymmen, så att uppnå mer exterma tryck, är om inte lätt, så iaf lite mer överkomligt än i ett öppet eller väldigt stort utrymme.
Sen är ju det ju rätt frekvensberoende med eventuella fysiska effekter. Träffar du en resonansfrekvens som får dina ögon att studsa kan det nog bli lite elakt. Och vissa basfrekvenser flyttar ju luften mer eller mindre ur dina lungor. Postad 12 December 2008 - 02:06
Sökte på lite vad som borde vara ljudligast och hittade följande godbit...
http://www.makeitlou...Level Chart.txt Sedan hittade jag även följande diskussion med en förklaringen. Utan att källgranska den ordentligt så tycker jag den låter vettig, men om någon orkar kolla upp matten runt det hela så... http://forums.howwha...?...714&fpart=1
Redigerat av Damocles, 12 December 2008 - 02:09. Postad 12 December 2008 - 02:27
Jo, håller med. Det jag mest ville påpeka är att vem som helst kan bygga något som skapar en massa ljud. Köp 100 st 18 tums element och driv dom till vansinne så kommer det bli tryck. Men det är ju inte samma sak som kvalité. Personligen så tar jag hellre ett system som fixar "endast 90 dB" med bra kvalité över något som fixar 130 dB utan kvalité. Men det är jag det Postad 12 December 2008 - 14:58
130 db med kvalité måste väl vara det bästa?
Om man får svårt o andas vid 140 så har jag spelat det hemma... Fast det var i en lägenhet(faktiskt!,förstående grannar) 2 st Eminence Kilomax 18 drivna av ett Qsc PlX 3402 i bryggat läge. 3400 Watt. Jag blev snurrig i huvet,såg suddigt och hade stora problem med andningen. I öronen kändes det som nån stoppade in ett finger och petade ashårt på trumhinnan. Säkert jättebra för hörseln,men högt var det! Men basarna gick sönder också. Detta tror jag mest berodde på klipp i bryggat läge,för det tål nog ingen bas. Efteråt brusade det i öronen,inte pep utan brusade som ett vattenfall typ. Men det gick över sen. Kan tilläggas att nuvarande har jag aldrig maxat,det är fullt tillräckligt vid - 10 Db. Postad 12 December 2008 - 14:58
enligt formler så krävs det ca 13,200,000,000,000,000W för att få till 250dB ljudtryck vid 1m avstånd med 88dB känslighet.. alltså 13200 Biljarder watt... !!! XD Redigerat av DVD-ai, 12 December 2008 - 14:58. 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |