Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Provlyssnat!

120 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 06 december 2008 - 01:42

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

  • 980 inlägg
  • 0
Var en sväng till Örebro idag o lyssnade på några pjäser,o tänkte förmedla lite av intrycken jag fick,om det kan vara av intresse. Observera att jag hade min lilla rigg som jämförelseobjekt.

Först ut var Klipsch Rf 82,en högtalare som ska kunna spela högt men ändå hyfsat bra till Hifi(om man läser tester)

Lite Goatrance åkte i släden och volymen skruvades upp en bit.
Efter 2 sekunder blev reaktionen: Va? Ska det låta såhär?
Det lät platt,tråkigt, instängt och burkigt. Och tunn bas.
Frågade då om de var inspelade,men det var dom.
Jaha,tänkte jag det var ju inte så värst..

Annan musik: Kalle Baah (svensk reggae)
Samma sak: Tråkigt platt o burkigt och framförallt liten ljudbild. O var är basen?
Nää va trist! Jag hade ju planer på o byta mina toppar mot ev ett par såna här.
Dom går fetbort kan jag säga.
Bland det sämre jag hört på länge,om jag överdriver lite så lät det som en jävligt stor klockradio..
I mina öron märk väl.

Jaha,nästa högtalare till rakning blev Klipsch Rf 63 som skulle vara mycket bättre på allt enligt försäljaren

Karaktären var densamma: Platt o burkigt o tråkigt.
Det låter lite som man tagit bort ett element som ska sitta mellan hornet o basen,det fattas liksom ljud där,vilket även försäljaren tyckte faktiskt. Alltså klen midbas.
Men helheten var ett uns bättre än 82:orna men inte mycket.

Lite Dire straits då...
Det lät faktiskt ok. Lite lamt ljud o liten ljudbild o små toner eller vad man ska säga...
+ att hornet låter lite färgat tycker jag.
O var är klippet,attacken i anslagen,kraften, energin??
Nada,noll Zip!!
Trodde just detta var klipsch signum men där tog man allt fel.
Detaljerna var inte heller bättre än mitt Pa,vilket jag trodde var vad en hifihögtalare var mycket bättre på.

Ok, lite kataklysm då,tung Dödsmetal från Kanada.
det här lät om möjligt ännu sämre,högtalarn grötar till det så man kan knappt skilja på vad som är sång o musik.
Hornet låter totalt SKIT på sån här musik!

Han slår sen på en bastestskiva med extrem djupbas,och här blir jag iaf lite positivt överraskad
Klipsch kan gå förvånansvärt djupt för o va såpass liten.
Lite tryck blev det,men inte så jättimponerande ändå.

Så till nästa Objekt, Focal chorus 836.
Låter bra mycket bättre än Klipsch på all musik vi spelar.
Mycket bättre midbas,överlag renare ljud och bättre stereoskärpa.
Går dock inte lika djupt som klipsch.
Han slår på Infected mushroom och på detta slår Focal Klipsch med flera längder.
I helheten,basen är något bättre i klipsch vi gjorde A o B jämförelser.
Focal har betydligt mer bett än klipsch.
Men även Focal dras med ett något tråkigt ljud som inte engagerar,musiken får inte liv utan låter lite instängt.
På infected lät focal faktiskt lite mer än bara Ok,men det har jag aldrig spelat i min rigg så det kan jag inte referera till, då infected verkar vara fantastiskt bra inspelat,jag måste köpa en skiva med dom faktiskt....

Kopplade till sist in en focal sub också,med en 11" i. Detta lät väl bäst,med Focalfrontar o suben.

Hur summerar jag detta nu då?

Klipsch burkarna skulle jag knappt ta emot om jag fick dom,hiskeligt dåliga.
Betyg: Svag etta på en skala ett till tio,Rf 82: 0,5.

Focal: En 4:a på samma skala,svag 5:a med suben inkopplad.

Infected mushroom: 10:a!
Säljaren: En klockren 10:a! Mycket trevlig kille (hifihuset)
Min rigg: vid en jämförelse 27 av 10
Jag själv: Lite lönnfet o småskäggig en 2:a!
Den här sidan: En 10:a!


Den totala summeringen blir:

PA: 1
HIFI: 0

#2

Postad 06 december 2008 - 02:42

Unregistered213ea8d0
  • Unregistered213ea8d0
  • Lärjunge

  • 407 inlägg
  • 0
Ja de va faktiskt ganska förvånande de du skrev. Var också i örebro o lyssnade på RF63 orna i höstas, o blev helt såld.

ALDRIG hört ett större eller maffigare ljud oavsett prisklass, än de var med dom.

Så sjukt stort och verklighetstroget, fina röster, knivskarpa gitarrer, TUNG bas.

Går inte med ord att beskriva vad ja tycker om dom, jag spar pengar för ja ska ha ett par :blink:

#3

Postad 06 december 2008 - 07:31

andreas_n
  • andreas_n
  • Amatör

  • 67 inlägg
  • 0
Låter som att de krävs lite mer för att de ska bli ett köp för din del. :blink:
Va körde dom med för förstärkare? Va var de föt goatrance du hade med sig och hur lät de på focal?

#4

Postad 06 december 2008 - 09:25

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

  • 3 066 inlägg
  • 0
Alltid roligt när fokl lägger ut lite åsiker. Om jag inte misstar mig så ligger din "lilla" rigg ett par lappar uppåt oxå i jämnförelese med dessa.

Klipsch kan jag inte annat än hålla med om. Har även hört de större

Drivna av ett krell slutsteg. Inte ens då blev de roliga.

Focal har jag personligen inte hört men verkar vara en högtalare som många uppskattar ändå...

Kul humor för övrigt :blink:

// Sat

#5

Postad 06 december 2008 - 11:45

Flingan
  • Flingan
  • Forumräv

  • 808 inlägg
  • 0
Intressanta intryck. För mig låter det som de Klipsch du lyssnat på är en helt annan högtalare än de Klipsch jag lyssnat på. Hade själv velat åka till HiFi-huset för att liksom lyssna hur det låter där egentligen, men det kanske är det så att de personliga intrycken och smaken är så olika. För mig är Klipsch precis tvärtemot det du beskrev. Ett oerhört bra mellanregister och tryck i midbasen, även om basen inte går så jättedjupt. Dessutom en rolig och livlig högtalare. Att du finner Focal som en roligare högtalare finner jag mkt märkligt. Kul med lite intryck i alla fall :blink:

MVH Flingan

#6

Postad 06 december 2008 - 12:12

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

  • 980 inlägg
  • 0
Enda gången djupbasen märktes var när han körde testskivan.
På den tunga dödsmetalen som i min rigg låter tungt o mäktigt lät tunnt o tråkigt.
Tyngden i basen fanns inte där då.
Endast på testskivan fanns det bas, o sån musik lyssnar väl ingen på....
Nä,klipsch förstår jag inte hur man kan köpa o vara nöjd med faktiskt.
Blev riktigt besviken på dom.

Destination Goa 3 var det jag hade med mig,lyssnade på det precis innan jag åkte hemifrån.
"master of the universe" var spåret om nån känner igen det.
Goa lät bättre på alla sätt med Focal,faktiskt.
Med suben inkopplad lät det inte alls tokigt,men väldigt långt ifrån vad jag har hemma.
Allt var bättre med focal. kan tänka mig att Focals bästa högtalare är riktigt fina pjäser.

Dom körde med Primare stärkare till bägge burkarna.

Jaså var inte Palladium nåt att ha heller?
Skumt.

Om nån vill veta så ska dom få in Palladium p37 på hifihuset efter nyår om nån vill åka o lyssna,jag tänkte åka o lyssna o se om dom lyckats få någorlunda vettigt ljud ur sina burkar.

mr_c: Om du tycker att klipsch låter stort så har du nog aldrig hört nåt som verkligen låter STORT tror jag.
Dom låter väldigt små tycker iaf jag.

Och ja,min rigg kostar väl några lappar till,det är väl elakt att jämföra egentligen.
Ville bara kolla om hifi nu är så mycket bättre,vilket det iaf i det här fallet inte var alls.
Men jag ska åka till Hifiklubben nån dag o lyssna på deras sortiment också.
Om ni vill så skriver jag rapport då med.

#7

Postad 06 december 2008 - 13:30

Flingan
  • Flingan
  • Forumräv

  • 808 inlägg
  • 0
För mig som inte är så insatt..vad innebär din rigg? Vad är det för utrustning?

MVH Flingan

#8

Postad 06 december 2008 - 13:45

Unregistered8de98e76
  • Unregistered8de98e76
  • Lärjunge

  • 463 inlägg
  • 0
hehe kul läsning! och sjysst att du fick upp två bilder till slut
Jag tror faktiskt att aktiv delning är svårt att slå med passiv.. Klart värt att pröva om man har råd!
Nu ska jag nog lyssna på lite infected, det var länge sen :blink:

#9

Postad 06 december 2008 - 15:02

Unregistered213ea8d0
  • Unregistered213ea8d0
  • Lärjunge

  • 407 inlägg
  • 0
Jo givetvis så beror de ju på vad man har o jämföra med innan man åker o lyssnar på nått annat också, de du har hemma kanske redan e jävligt bra, och kostar de sen mycket mer än klipscharna så "ska" de vara bättre också.

Men ja blev helsåld på dom, enda gången ja inte riktigt tyckte de kom till sin rätt var när ja spelade S&M versionen metallica - nothing else mathers, då lät de lite tunt faktiskt..

Sen kan de ju givetvis vara mycket som spelar in, deras rum är STORT, kablarna har ja ingen aning om vad de är, o steget de körde när ja va där var något bladelius, som lät rent o snyggt, men vemvet, de kanske låter roligare med en fet HK stärkare på t.ex, med mer bastryck etc?

är ju så mycket som spelar in så man kan ju inte dömma nånting rakt av heller. Men sen är de ju som alltid, tycke o smak. Vore ju trist om alla gillade samma saker :blink:

Edit: Kollade just ditt bildgalleri ^^ Om dedär är vardasrummet så förstår jag att du är besviken på trycket. Kör du 6st 15 eller 18" subbar? + 2st PA steg?

Jämfört med 2x 100wrms bladelius på ett par frontar med 3st 6.5" middar i varje? ^^ Då hade ja inte ens åkt dit o förväntat mig något om ja va du..

Har hållt på mycket med PA o grejjer ja med, o de sant, DÅ börjar de bli skojj ^^ (roligate riggen kördes 4st dubbel 18 bottnar, följt av 4st JBL W-Horn (18" där med) + 6st toppar (15" + horn i varje) delat aktivt med stora digitala steg. ^^

Redigerat av Unregistered213ea8d0, 06 december 2008 - 15:06.


#10

Postad 06 december 2008 - 15:53

sollerön
  • sollerön
  • Veteran

  • 1 644 inlägg
  • 0
Intressant läsning corps.......Men att du skulle tycka annat än att det lät fjuttigt det du lyssnade på jämfört med dina grejer var inte förvånande. Har också lyssnat på anläggningar som innehavanden varit nöjd med som jag aldrig skulle nöja mig med .Hifi är väldigt inviduellt :blink:

#11

Postad 06 december 2008 - 16:23

Tompasten
  • Tompasten
  • Användare

  • 169 inlägg
  • 0
Inte för att kritisera och så, dels så har jag knappt lyssnat på Klipsch så de kan jag inte försvara.
Men jag har svårt och tro att basen är så "kass", troligen så hjälpte inte rummet till så mkt när du lyssnade på dem.
Å andra sidan att döma av den bild du har i ditt galleri så hjälper ditt rum till väldigt mkt kan jag tänka mig.
Så många baselement i ett så litet rum( ser litet ut) luktar väldigt mkt rumsresonanser?
Är du säker på att din referens, dvs din anläggnings bas inte är en massa rumsresonanser som låter "tungt" o "fläskigt"

#12

Postad 06 december 2008 - 19:18

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

  • 980 inlägg
  • 0
Mitt rum är långt,där jag stod o tog kortet så är nästan fem meter bakom mig också. iaf fyra.
Så så litet är det inte. Från där högtalarna står så är det nästan 10 meter till motsatt vägg.
Om det är litet så får du väl tycka det. Att det ser smalt ut är att högtalarna är lite större än standard..
Det är nästan 5 meter brett där lådorna står.
Om du läser det jag skrev så skrev jag att basen var det enda som var lite positivt,alltså när han körde testskivan.
Det är klart att det är rumsresonanser,det är det väl i alla rum oavsett hur tweakat det är.
Ställ högtalarna mitt på en fotbollsplan,där har du inga resonanser.
O hur mycket bas får du då?
Men det är väl givet att 6 st 18" basar av bra kvalitet ska spela ifrån 6 st 6,5 basar,annars vore det väl bra konstigt,eller?

Aktiv delning är helt överlägset om jag får säga min mening.
Slutsteget som får diskant slipper ju förstärka en massa bas också och kan koncentrera sig på enbart diskanten,vilket gör att det låter renare.

För dig som undrade vad min rigg är så kör jag trevägs aktivt
6 st 18" till basen, 2 st 15" till midbas och en 2" kompressionsdriver till hög mid/diskant.

Om nu nån tror att det bara är en väldig bas som överröstar allt så är det definitivt inte så alls!
Spelar du en låt med mycket bas så är det mycket bas,spelar du en låt med lite bas,då är det lite bas.
Miden och diskanten följer basen bra,och inte bara basen låter fläskigt utan hela ljudbilden med alla toner låter stort liksom. Jag orkar inte förklara,jag tycker det låter bra iaf o det är huvudsaken.
Sen om det är rumsresonanser till 100% och frekvenskurva som ett alplandskap (vilket jag inte tror) och om folk tycker jag är Bäng i huvet som har det här hemma det ger jag fullständigt blanka fan i.
Det här är jag,så här vill jag ha det med min anläggning.
Punkt.

Sen att klipsch gör väldigt dyra klockradior det kan inte jag hjälpa.

#13

Postad 06 december 2008 - 19:35

sollerön
  • sollerön
  • Veteran

  • 1 644 inlägg
  • 0

Sen om det är rumsresonanser till 100% och frekvenskurva som ett alplandskap (vilket jag inte tror) och om folk tycker jag är Bäng i huvet som har det här hemma det ger jag fullständigt blanka fan i.
Det här är jag,så här vill jag ha det med min anläggning.
Punkt

............................................................... instämmer till fullo,man har det man själv vill . B)

Redigerat av sollerön, 06 december 2008 - 19:39.


#14

Postad 06 december 2008 - 19:40

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

  • 980 inlägg
  • 0
Tack för det!

#15

Postad 07 december 2008 - 00:19

e-lite
  • e-lite
  • Veteran

  • 1 799 inlägg
  • 0
Riktigt konstigt lyssningsintryck! Första gången jag hör denna variant. Jag har själv RF82 i ett ganska stort vardagsrum. Jag kan spela bas med dem så att balkongrutorna skakar, och plåten på balkongen UTANFÖR skakar. Det är extremt sällan jag ens behöver slå igång min sub när jag lyssnar i två kanaler.

#16

Postad 07 december 2008 - 00:24

Se_BBB_e
  • Se_BBB_e
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0
Jag var iaf mycket imponerad av Klipsch RF-83 då jag lyssnade på dem hos MediaMarkt och då var det en riktigt dålig uppställning.. Kan inte hålla med om vad du säger, basen var väldigt påtaglig men ändå sansad och mycket rapp. Den framträdande och detaljerade diskanten bidrog med en stor öppenhet i ljudet också..

#17

Postad 07 december 2008 - 01:48

Unregistered213ea8d0
  • Unregistered213ea8d0
  • Lärjunge

  • 407 inlägg
  • 0
Skönt att vi är så många som endå gillar klipsch;). O tur för dom, som är en av världens största högtalartillverkare, vore ju trist o inte få sälja nått...

Jag ska ha ett par RF63 iallafall, helt grymma! B)

#18

Postad 07 december 2008 - 02:55

sometimestheycomeback
  • sometimestheycomeback
  • Forumräv

  • 901 inlägg
  • 0
Haha, jag skratta en hel del när jag läste din recension.


Enda gången djupbasen märktes var när han körde testskivan.
På den tunga dödsmetalen som i min rigg låter tungt o mäktigt lät tunnt o tråkigt.
Tyngden i basen fanns inte där då.
Endast på testskivan fanns det bas, o sån musik lyssnar väl ingen på....
Nä,klipsch förstår jag inte hur man kan köpa o vara nöjd med faktiskt.
Blev riktigt besviken på dom.



Det låter, utan har lyssnat själv, som Klipschen spelade skivorna mer korrekt. Nästan all nyare dödsmetal har tunnt och trist ljudet. Ingen dynamik och rätt dålig bas. Att högtalarna lät bra med testskivan verkar tyda på att högtalarna kan spela bra bas om det finns.

#19

Postad 07 december 2008 - 11:35

tian
  • tian
  • Användare

  • 191 inlägg
  • 0
Håller inte med Corpsgrindern alls när det gäller Klipsch.

Har själv ägt ett par Klipsch RF 83 och det absolut bästa med den högtalaren var mellanregistret samt att den spelade väldigt snyggt och speciellt rent.
Djupbas fanns det rätt bra av, kanske inte i hur mycket spl som helst, men helt klart räcker det för dom flesta.

#20

Postad 07 december 2008 - 11:47

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

  • 980 inlägg
  • 0
Lyssna på Kataklysm crippled and broken tycker du den låten
saknar tyngd så...
Nu är ju allt relativt,och skulle man jämföra med andra högtalare kanske det skulle tett sig annorlunda.
Fattar inte vitsen med att köpa högtalare som låter tråkigt på nästan all musik bara för att inspelningen inte är 100 % . Bättre att ha en anläggning som låter bra på all musik och suveränt på bra inspelningar,tycker jag iaf.
Och en gång för alla,det var inte basen som var problemet med klipschen utan dom lät så instängt o burkigt som en klockradio om jag överdriver lite. Rf 63 var aningens bättre men inte alls mycket.
O den basen som kom fram med testskivan var ju inte wow wow vilken bas,utan det var lite bas liksom bara.

Dom var inte öppna som ni skriver utan ett täcke hängde framför högtalaren.
Jag har mer detaljer i mitt PA som inte ens är gjort för detaljer,jag hör saker i låten hemma som jag inte hörde med klipsch helt enkelt,dom grötar ju till det så inåt#####. O kalle Baah som låter jättetight o fint här,det var total pannkaka med klipschen. Inte tight,inte rent, svårt o höra sången ja allt var skit!
Inte ens goatrancen som ju är ganska bra inspelad,eller? Det lät inte heller bra. Det går inte ens jämföra,det är en helt annan division. Ljudet är så litet med klipsch,det går att spela hyfsat högt med dom,ja det kan man ,men det låter ansträngt o "veligt" på nåt underligt vis. Det finns ingen kontroll på grejerna.

Skillanden kan jämföras med om du tar en vattenslang som har 2 bars tryck som är grov som en trädgårdsslang,sen tar du en annan slang som också har 2 bars tryck men som är 2 meter grov. Vilket upplevs som värst?

Jag spelade ju Dire straits också,o det lät också sämre än hemma. Mycket sämre.

Klipsch är inte bra,så enkelt är det.

Ni som gillar Klipsch,vad har ni jämfört med egentligen? En bergsprängare på Rusta eller?

Och dom säger att klipsch ger "livekänsla" Jo, tjena hej...

#21

Postad 07 december 2008 - 11:58

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

  • 980 inlägg
  • 0
Förresten,jag hade förut en Musical fidelity X-can v3 och ett par sennheiserlurar,vilka det var minns jag inte men det lät bra. Musiken jag spelade på klipschen lät inte plastigt burkigt o tunnt i lurarna,hur förklarar ni det då?
Utan det lät som PA:t, tight o snyggt, fast inte lika storskaligt bara.
Ljudet är väl ganska korrekt i ett par vettiga lurar ändå?
Borde ju blivit platt fall i lurarna också om allt hänger på inspelningen,eller är jag helt ute o cyklar enhjuling baklänges i mörkret?

#22

Postad 07 december 2008 - 12:47

Graziano
  • Graziano
  • Beroende

  • 1 191 inlägg
  • 0
>>> Corpsegrindern

Till att börja med är jag mäkta imponerad av den rigg du har där hemma!

Men i denna diskussion finns väl inget direkt rätt eller fel, alla har ju sin egen smak!
Men jag tror nog mer att dina öron är inspelade efter det du har där hemma och då blir ju kontrasten till just Klipsch enormt stor. Visst... det är alltid kul att höra andras lyssningsuttryck men jag tycker det är synd att du kastar all skit du bara kan på Klipsch... det är som att du verkligen vill att andra ska tycka illa om dem.
Men nu vet vi att du inte tycker om Klipsch... så du behöver inte förstärka det i varje nytt inlägg! B)

#23

Postad 07 december 2008 - 12:54

Flingan
  • Flingan
  • Forumräv

  • 808 inlägg
  • 0
Är det första gången du lyssnar på ett par Klipsch eller har du gett dem fler försök?
Du tyckte även att skillnaden mellan Focal och Klipsch var oerhört stor sa du?

Att du idiotförklarar alla som gillar Klipsch tycker jag är lite onödigt och trångsynt. Jag hade gärna spelat med min anläggning för dig och jämfört med vilken högtalare som helst i samma prisklass ( inte jämfört med 6st 18" basar), för så illa låter det inte. Det finns trots allt en anledning till varför Klipsch är en av världens största högtalartillverkare.

MVH Flingan

#24

Postad 07 december 2008 - 13:23

sometimestheycomeback
  • sometimestheycomeback
  • Forumräv

  • 901 inlägg
  • 0

Lyssna på Kataklysm crippled and broken tycker du den låten
saknar tyngd så...



Har inte hört den, ska testa den sen ikväll. Dock så har jag flera hundra death metal skivor och dom flesta har ingen vidare bas. Dom flesta är rätt så strypta under 40hz. En death metal skiva som har rätt schysst bas är Entombed Cladestine, original CDn (vet inte om det finns en remasterad version). Den kommer ge en hel del skön bas med bra högtalare.
En skiva som inte är death metal men som är rätt ny och har riktigt skön djupbas på flera spår är Guns n roses nya. Bra ljud med.




Fattar inte vitsen med att köpa högtalare som låter tråkigt på nästan all musik bara för att inspelningen inte är 100 % . Bättre att ha en anläggning som låter bra på all musik och suveränt på bra inspelningar,tycker jag iaf.



Det kan man tycka men det blir lite motsägelsefullt. Säg att man skaffar en högtalare som är lagomt beslöjande, för att maskera brister i dom sämre inspelningarna, så kommer man även maskera dom bra inspelningarna.
Men hittar man en högtalare som funkar på all musik man har så kan jag bara säga grattis. B)

#25

Postad 07 december 2008 - 13:24

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

  • 980 inlägg
  • 0
Om ni tycker jag idiotförklarar er så ber jag om ursäkt, det är inte alls meningen..
Sorry för det.

Jag vill heller inte att alla ska tycka illa om Klipsch,tycker bara det är märkligt att såpass många tycker dom låter bra.
Sorry om jag verkar dryg o trångsynt...

Det är nog precis som du säger att jag är "inspelad" på min rigg,o då blir skillnaden stor,det är klart.

Jag har lyssnat på Klipsch förut 3-4 ggr på hifihuset och 2 ggr På BRL.
Blev inte imponerad då heller,och tänkte ge dom en chans igen,
Men det är tydligen inget för mina Öron.
Men tydligen för dina dina och dina öron.
Jag är inte som andra,jag vet det.

Skillnaden var inte "oerhörd" på focal,men dom lät (i mina Öron) bättre helt enkelt.
Mer bett,renare o fylligare,dock inte På Dire straits där var det platt fall,vilket jag glömde skriva förut.
Men på det stora hela så var Focal bättre,vilket även säljaren tyckte.

Om jag citerar säljaren så sa han såhär: " Man hör att Klipsch fuskar lite" (igen ber jag om ursäkt för skitkastningen men det var säljarens ord)

Åk till hifihuset,spela infected o jämför mellan klipsch o focal så förstår ni själva vad jag menar.

#26

Postad 07 december 2008 - 13:41

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

  • 980 inlägg
  • 0
Det konstiga med min rigg är att även om inpelningen är lite platt o tråkig så livas den upp när man spelar den.
Och är inspelningen bättre så livas den upp ännu mer o låter helt fantastiskt,faktiskt.
Vad man än spelar så låter det bra,men är inspelningen dessutom på topp så låter det JÄTTEbra.
Det är verkligen märkligt,jag har aldrig hört den här egenskapen hos nånting förut.
Det är bara att inse det: det finns ingen hifi för någorlunda vettiga pengar som matchar min rigg helt enkelt.


Kan nån ge exempel på musik förutom infected som är riktigt, riktigt bra inspelat,som inte är enstaka trumpetstötar eller gles pianomusik?

#27

Postad 07 december 2008 - 13:47

sometimestheycomeback
  • sometimestheycomeback
  • Forumräv

  • 901 inlägg
  • 0
Jag tror, om jag får gissa, är att din högtalare påverkar ljudet så mycket så det mesta låter rätt så lika, jämn bra, och därför gillar du dom. Inget problem med det. Problemet är väl om man söker ett system som återger skivorna mer rätt, då vill man inte ha dessa påverkningar. Smaken är ju som sagt som baken B)

Bra inspelad musik med djupbas? Som jag sa har nya guns n roses riktigt schysst ljud med djupbas. Yello's planet dada (remixen på skivan) är ju en klassisker redan. Nitin Sawhney's Anthem Without Nation har sjukt djup bas, soundtracket till både Femte elementet och American beauty har grymt bra ljud och bas.

#28

Postad 07 december 2008 - 13:58

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

  • 980 inlägg
  • 0
Hmmm... det kan nog vara så som du säger att det påverkar ljudet så allt låter bra,det är väl en rätt bra egenskap egentligen? Vore ju tråkigt o behöva rata viss musik som man gillar bara för att inspelningen är för dålig så det låter illa. Vad är det för vits med det? Men som sagt,så blir det ännu bättre på bra inspelningar,då borde väl inte dom bra låta så mycket bättre än dom lite sämre?

#29

Postad 07 december 2008 - 14:01

sometimestheycomeback
  • sometimestheycomeback
  • Forumräv

  • 901 inlägg
  • 0
Nja, det är ju omöjligt att påverkar dom dåliga bra och inte påverka dom bra att bli sämre. Tyvärr. Jag skulle gärna ta emot ett par högtalare som får all musik att låta bättre eftersom jag har massa hårdrock, punk mm som ha en hel del problem.

#30

Postad 07 december 2008 - 14:28

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0
Jag tycker inte alls att Corpsegrindern idiotförklarar någon. Han säger bara vad han tycker och det måste man väl få göra på ett sådant här ställe? Corpsegrindern gillar uppenbarligen att spela med ett sjuh*lvetes tryck, och då är det kanske inte så konstigt att det mesta låter klent jämfört med PA-anläggningen i hans hem.

#31

Postad 07 december 2008 - 14:40

sometimestheycomeback
  • sometimestheycomeback
  • Forumräv

  • 901 inlägg
  • 0
Exakt B)

#32

Postad 07 december 2008 - 14:58

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

  • 3 928 inlägg
  • 0

Kan nån ge exempel på musik förutom infected som är riktigt, riktigt bra inspelat,som inte är enstaka trumpetstötar eller gles pianomusik?


VII Gates - Fire, walk with me

En riktigt bra hårdrocksskiva som dessutom är suveränt inspelad med bra bas.

#33

Postad 07 december 2008 - 14:59

Flingan
  • Flingan
  • Forumräv

  • 808 inlägg
  • 0

Jag tycker inte alls att Corpsegrindern idiotförklarar någon. Han säger bara vad han tycker och det måste man väl få göra på ett sådant här ställe? Corpsegrindern gillar uppenbarligen att spela med ett sjuh*lvetes tryck, och då är det kanske inte så konstigt att det mesta låter klent jämfört med PA-anläggningen i hans hem.


Visst måste man få säga vad man tycker, och det har jag inget emot alls. Jag har också fått uppfattningen att han gillar att spela med ett jäkla tryck, och då förstår jag också att det mesta låter klent i jämförelse. Har dock svårt att tänka mig att Focal skulle låta så mycket fetare. Det jag reagerade på var följande:

Klipsch är inte bra,så enkelt är det.

Ni som gillar Klipsch,vad har ni jämfört med egentligen? En bergsprängare på Rusta eller?


Det tar i alla fall jag som en stor förolämpning mot alla som faktiskt gillar Klipsch. Vet inte hur du tolkar det?

MVH Flingan

#34

Postad 07 december 2008 - 15:16

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0
Ok det var lite drastiskt, men det var ganska kul också och jag tolkade det som ett humoristiskt inslag. :)

#35

Postad 07 december 2008 - 15:37

Flingan
  • Flingan
  • Forumräv

  • 808 inlägg
  • 0
Jo visst får man ta det med lite humor :)

MVH Flingan

#36

Postad 07 december 2008 - 15:44

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

  • 980 inlägg
  • 0
Tack hassesolo för ditt stöd!

Givetvis var det om bergsprängaren inte menat som en förolämpning!
Absolut inte!
Det var som hassesolo skrev, humor eller ironi stämmer väl bättre.
Men det kanske uppfattades som en förolämpning,då ber jag om ursäkt isåfall.
Jag tycker om att uttrycka mig fritt,sverige är ett fritt land(hyfsat iallafall)

Men jag kan hålla inne på alla åsikter om ni blir stötta av det jag skriver.
Spelar ingen roll,jag vet vad jag tycker ändå.

Finns ju många här som ratar PA hemma totalt,jag känner mig inte förolämpad för det,det får stå för den personen att tycka så om PA isåfall. Till dom personerna som tycker så om PA kan jag bara säga NI VET INTE VAD NI MISSAR.

Ni får tycka jag är konstig o knäpp,det rör mig inte i ryggen,alla har rätt till sin åsikt.

Jag förstod att den här tråden skulle väcka debatt eftersom många gillar klipsch.
Kan tänka mig o åka hem till någon här som har klipsch o ge dom en chans till,jag kanske ändrar mig?

Focal är en mer komplett högtalare enligt mig,saknar lite djupbas bara.
"Luckan" mellan hornet och basen som jag upplever på klipsch är igenfylld på Focal.
Men det är absolut inte nån spelahögtburk,den låter bra på låg volym till medellåg volym sen hänger det inte med längre.
Mellanregistret är fylligare helt enkelt,hördes särskilt på Infected mushroom - cities of the future.
Focal skulle jag kunna leva med hemma,om jag inte hade behovet att blåsa på ordentligt ibland.

#37

Postad 07 december 2008 - 16:30

The Man
  • The Man
  • Beroende

  • 1 049 inlägg
  • 0
Lyssna på Therions cover på Metallicas "Fight fire with fire" på ett par Klipsch högtalare. Tröttnar aldrig att lyssna på den med mina RF35. Här kan man snacka otroligt skön dynamik och ett "bett" som jag aldrig vare sig innan eller efter hört några andra högtalare inom hifi-världen prestera:)

#38

Postad 07 december 2008 - 17:33

Unregisteredfb5958ec
  • Unregisteredfb5958ec
  • Forumräv

  • 637 inlägg
  • 0
Snygg täckmantel på den här tråden för att få en anledning att hylla sin egna förträffliga anläggning..

#39

Postad 07 december 2008 - 20:59

Unregistered8de98e76
  • Unregistered8de98e76
  • Lärjunge

  • 463 inlägg
  • 0
Corpse nu ska du få lite heta tips på bra inspelningar och några med bra punsh! :)

Pantera (Vulgar Display Of Power) - Spår två
Rammstein (Reise Reise) Spår fem
Sturm Und Drang - Indian
Sturm Und Drang - Miseria

Redigerat av Unregistered8de98e76, 07 december 2008 - 20:59.


#40

Postad 07 december 2008 - 21:25

Sohlio
  • Sohlio
  • Forumräv

  • 581 inlägg
  • 0
Har hellre ett par Klipsch RF 83 än en hel vägg fylld med basar.... Inte speciellt snyggt med massa baslådor!

#41

Postad 07 december 2008 - 21:54

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

  • 980 inlägg
  • 0
Snygg täckmantel? EEhh.... Va?
Om jag vill hylla min anläggning så skulle jag skriva i min tråd som handlar om den.
Jag skrev med vad jag tycker om mitt eget för o få en referens.
Man måste ju ha nåt o jämföra med annars är det väl inget test,eller?

Vem har sagt att det måste vara snyggt?
Hellre att man är nöjd med ljudet o det är fult,än att det är skitsnyggt o låter skit.
Både och är väl bäst,men det var svårt att få till så då prioriterar jag ljudet.
Samma sak med brallor,har hellre ett par sköna brallor på mig som är fula,än ett par snygga som inte är sköna.
Men vissa personer är ju enormt mån om att det ska vara så prydligt o snyggt hemma, o märkeskläder o sånt.
Inga fel med det.
Men en sån person är inte jag.

Klipsch är inte så snygga dom heller i mina ögon,focal är snyggare.

#42

Postad 07 december 2008 - 22:16

sometimestheycomeback
  • sometimestheycomeback
  • Forumräv

  • 901 inlägg
  • 0
Lyssnar på Kataklysm - Crippled & broken nu och basen är väl okej. Hört mycket sämre men även bättre. Jäkligt bra musik iaf, får nog kolla upp dom mer.

#43

Postad 07 december 2008 - 23:22

Se_BBB_e
  • Se_BBB_e
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0
Jag skulle vilja säga så här att, med all respekt, om du tycker att basen och diskanten är klena och tunna hos Klipsch så har du ett väldigt udda loudness-ideal vad gäller ljudkaraktär... Jag tycker nämligen att både basen och diskanten är ovanligt påtagliga hos Klipsch (samtidigt som mellanregister inte kommer i skymundan, fråga mig inte hur det här går till, men det gör det =P).

Vem har sagt att det måste vara snyggt?
Hellre att man är nöjd med ljudet o det är fult,än att det är skitsnyggt o låter skit.
Både och är väl bäst,men det var svårt att få till så då prioriterar jag ljudet.
Samma sak med brallor,har hellre ett par sköna brallor på mig som är fula,än ett par snygga som inte är sköna.
Men vissa personer är ju enormt mån om att det ska vara så prydligt o snyggt hemma, o märkeskläder o sånt.
Inga fel med det.
Men en sån person är inte jag.

Klipsch är inte så snygga dom heller i mina ögon,focal är snyggare.

Håller med om vad du säger! Det är kul att du kör ditt eget race. Om Klipsch inte är något för dig så finns det ju en hel uppsjö andra märken att välja bland =) Om nu Focal tilltalar dig så mycket kanske det är ett bra val till nya toppar?

Redigerat av Se_BBB_e, 07 december 2008 - 23:25.


#44

Postad 08 december 2008 - 08:43

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0

Finns ju många här som ratar PA hemma totalt,jag känner mig inte förolämpad för det,det får stå för den personen att tycka så om PA isåfall. Till dom personerna som tycker så om PA kan jag bara säga NI VET INTE VAD NI MISSAR.

Jo , det vet jag. :P

Däremot är vi både VÄLDIGT överens om totalvärderingen av Klipsch (men med olika värderingar). Mina anmärkningar är väl inte direkt desamma som dina, men den slutliga värderingen blir ganska lik. :)
By the way - jag håller med om kvantiteten bas på Klipsch. I synnerhet djupbas ...

#45

Postad 08 december 2008 - 15:52

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

  • 980 inlägg
  • 0
Jaså,hifisnubben, du är inte heller så förtjust i klipsch?

Det är mycket möjligt att mitt ideal är "loudnessaktigt".
Orkar inte diskutera detta varför jag tycker si o så om Klipsch längre,folk tar ju så illa vid sig.

Tror inte focal skulle funka så bra som toppar,det är för "litet" ljud i dom också + att dom skulle aldrig palla dom nivåer jag spelar på ibland,sorgligt men sant. Men stöter jag på ett par burkar med samma karaktär som har högre verkningsgrad och tål mer effekt,ja då kanske man slår till.
Vi får väl se vad framtiden har att erbjuda.

Visst är kataklysm bra?

Förresten metal med bas i, finns bara ett ord: MORTICIAN

#46

Postad 08 december 2008 - 16:11

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0

Jaså,hifisnubben, du är inte heller så förtjust i klipsch?

Nope. Jag har försökt lyssna under olika förhållanden och på väldigt många modeller, men det är inte min kopp te.

Jag har dock förståelse för de som gillar dem (de har ju ett speciellt ljud), men inte för de som gör det för deras "naturliga spelsätt".

#47

Postad 08 december 2008 - 16:15

snowspace
  • snowspace
  • Forumräv

  • 636 inlägg
  • 0
Den där lyssningsrundan skulle jag velat vara med på :)
Focal har jag aldrig lyssnat på så det vore en ny bekantskap och det är alltid bra att ha lyssnat på många högtalare.
Precis som ett flertal andra så är jag i dagsläget småtveksam till Klipsch. Har lyssnat på RF35 en snabbis på hifihuset en gång och då tyckte jag att det lät helt okej.
Sen lyssnade jag på Klipsch nya värsting (den med tre 9-tumsbasar) på mässa i Stockholm, till högtalarens försvar ska tilläggas att rummet var under all kritik. Men då upplevde jag dom som ruskigt dåliga. Platt och dynamiklöst ljud var det enda som kom ur dom.

PS Corpsegrindern: Det vore grymt att testa en anläggning av din kaliber i ett såpass litet rum som du har (relativt). Jag har bara hört dylika anläggningar i rum som varit en bra bit över 200kvm innan :P Jag misstänker att ens referensramar kan ändras en del efter att man upplevt en dylik rigg :)

#48

Postad 08 december 2008 - 16:50

Unregisteredb94672ca
  • Unregisteredb94672ca
  • Amatör

  • 93 inlägg
  • 0

Mitt rum är långt,där jag stod o tog kortet så är nästan fem meter bakom mig också. iaf fyra.
Så så litet är det inte. Från där högtalarna står så är det nästan 10 meter till motsatt vägg.
Om det är litet så får du väl tycka det. Att det ser smalt ut är att högtalarna är lite större än standard..
Det är nästan 5 meter brett där lådorna står.
Om du läser det jag skrev så skrev jag att basen var det enda som var lite positivt,alltså när han körde testskivan.
Det är klart att det är rumsresonanser,det är det väl i alla rum oavsett hur tweakat det är.
Ställ högtalarna mitt på en fotbollsplan,där har du inga resonanser.
O hur mycket bas får du då?
Men det är väl givet att 6 st 18" basar av bra kvalitet ska spela ifrån 6 st 6,5 basar,annars vore det väl bra konstigt,eller?

Aktiv delning är helt överlägset om jag får säga min mening.
Slutsteget som får diskant slipper ju förstärka en massa bas också och kan koncentrera sig på enbart diskanten,vilket gör att det låter renare.

För dig som undrade vad min rigg är så kör jag trevägs aktivt
6 st 18" till basen, 2 st 15" till midbas och en 2" kompressionsdriver till hög mid/diskant.

Om nu nån tror att det bara är en väldig bas som överröstar allt så är det definitivt inte så alls!
Spelar du en låt med mycket bas så är det mycket bas,spelar du en låt med lite bas,då är det lite bas.
Miden och diskanten följer basen bra,och inte bara basen låter fläskigt utan hela ljudbilden med alla toner låter stort liksom. Jag orkar inte förklara,jag tycker det låter bra iaf o det är huvudsaken.
Sen om det är rumsresonanser till 100% och frekvenskurva som ett alplandskap (vilket jag inte tror) och om folk tycker jag är Bäng i huvet som har det här hemma det ger jag fullständigt blanka fan i.
Det här är jag,så här vill jag ha det med min anläggning.
Punkt.

Sen att klipsch gör väldigt dyra klockradior det kan inte jag hjälpa.



He he rolig jämförelse det här 6 st 18 mot 2st 6.5:or eller vad de har. Alltid kul att jämföra. jag var nere på demokväll och de körde audiovector s serien hela vägen till de dyraste med separat aktivt filter. Det låter ju jättebra inget snack men då kosta ju cd spelaren 60 släng osv. Men det man aldrig kan få med sådana här högtalare som dessa med 6,5:or är drivet i musiken utan man får snällt stjärta på de lägre volymerna för att det ska hänga med och då låter det helt otroligt bra inget snack. Det brukas ju inte direkt demas hårdrock när de visar upp högtalare utan typ lätt spelad jazz, reggae, country mm.

Jag har själv ett par gamla al1000 från cerwin och ett Nad 218 till varje och ska man upp i lite volym och komma närmare "live" känsla så behöver man högtalare som kan flytta luft, infected mushroom som i och för sig bara är skit går att köra MYCKET högt och rent, nåt som ett par tex audio vector s serie aldrig skulle klara av. Sen tog jag hem ett par country skivor från butiken som de demar med och det låter ju förbannat bra med vegorna här med, tung distinkt bas, man hör att allt är större och man kan öka volymen en bra bit förbi vad dessa mindre inte klarar. Lätt spelad musik för högtalarna blir ju oftast bra.

När jag blir göbbe ska jag oxå köpa ett par mindre dyra högtalare och bara njuta av väljudande smyg musik, men inte ännu =)

Det skulle vara förbaskat kul att lyssna på dina pa grejor då de enda pa jag har hört som låter bra kommer från stora konserter utomhus, jag tycker mina vegor presterar bra live känsla men 6 18" skulle ju vara fränt att lyssna på =)

mvh robban

#49

Postad 08 december 2008 - 17:00

Se_BBB_e
  • Se_BBB_e
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0

Sen lyssnade jag på Klipsch nya värsting (den med tre 9-tumsbasar) på mässa i Stockholm, till högtalarens försvar ska tilläggas att rummet var under all kritik. Men då upplevde jag dom som ruskigt dåliga. Platt och dynamiklöst ljud var det enda som kom ur dom.

Du menar Palladium för ca 160 000? Ja, den vart jag inte heller så imponerad av men dåligt vet jag väl inte om det lät =)

#50

Postad 08 december 2008 - 22:46

sometimestheycomeback
  • sometimestheycomeback
  • Forumräv

  • 901 inlägg
  • 0
Förstår mig inte på småhögtalare med småelement som kostar multum. Vore det inte bättre att fixa delade system så man kan få lite ljudtryck med.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.