Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Min ps3a dog, YLOD!

443 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Sony PlayStation 3 (PS3) Slim 2009 120GB (Spelkonsoler) 9 9.380768 (259) Inga priser
26 relaterade trådar
Playstation Store (2597 inlägg) 8 år sedan
* Officiell tråd - Playstation 3* (8507 inlägg) 10 år sedan
Officiella FIRMWARE-tråden [PS3] (1979 inlägg) 11 år sedan
PS3 Mediaserver - PMS (2831 inlägg) 12 år sedan
Hur mycket låter era PS3:or? (4857 inlägg) 12 år sedan
PS3 som Blu-ray spelare (1237 inlägg) 14 år sedan
PS3+3D tv (46 inlägg) 15 år sedan
PS3 Slim med oljud i fläkten (354 inlägg) 15 år sedan
Ska min receiver eller TV koda av bild? (5 inlägg) 15 år sedan
Xbox 360 eller PS3 (1171 inlägg) 15 år sedan
PS3-uppdatering ger 3D-möjligheter (51 inlägg) 15 år sedan
Hjälp en idiot! Koppla Pc, ps3, tv & receiver. (4 inlägg) 15 år sedan
Ny PS3 revision släppt (129 inlägg) 15 år sedan
PS3 slim 120GB pris (916 inlägg) 16 år sedan
Bästa stället att importera ps3? (424 inlägg) 16 år sedan
PS3 Media Server - Filmomslag (4 inlägg) 16 år sedan
Onkyo TX-sr607 HDMI Problem (6 inlägg) 16 år sedan
GTA 4 online PS3 (2 inlägg) 16 år sedan
Smalare Blurayspelare? (4 inlägg) 16 år sedan
Hjälp: Val av DVD-spelare till Samsung LE40B755 (14 inlägg) 16 år sedan
Reciever/Förstärkare med växlare för multipla bild-/ljudkällor - möjligt (5 inlägg) 16 år sedan
[Hilfe] Prisvärt minisystem för spel och filmbruk (0 inlägg) 16 år sedan
PS3 Slim (CECH-2000) (1021 inlägg) 16 år sedan
PS3 slim och bravia sync (13 inlägg) 16 år sedan
Playstation 3 - från annat land (50 inlägg) 16 år sedan
Sony sänker priset på Ps3 (95 inlägg) 16 år sedan

Postad 05 June 2009 - 18:30

Unregisteredda254153
  • Unregisteredda254153
  • Veteran

• 2268 inlägg
  • 0
Har varit hos Webhallen nu på eftermiddagen och snackat med dem angående min PS3a som dog igår av YLOD. Killen jag snackade med var förstående och det skulle inte vara några problem med att lämna in den. Jag sa att det var YLOD och han sa själv att jag fortfarande hade rätt att reklamera så det var egentligen inget snack om saken. Jag sa att det låg en skiva i och undrade vad som kommer att hända med den. Han var lite osäker men sa samtidigt att de brukar vara väldigt dåliga på att skicka tillbaka skivan. Jag ska gå tillbaka på söndag och lämna in den. Maskinen var det enda jag skulle ha med mig. Och kvitto dårå :)

Postad 10 June 2009 - 09:49

Haddirajan
  • Haddirajan
  • Lärjunge

• 461 inlägg
  • 0

Jag har nog samma problem med min. Satte i en film, bilden frös och sen slocknade den. Bara för att inte kunna startas om. Lampan blinkar rött...och om man håller in startknappen så blinkar grön lampa till tätt följd av blå, och sedan blir den röd och piper tre gånger och stängs av....

Nu är det så att filmen som sitter i är såld via Tradera och skall skickas imorgon, så hur får jag ut den om jag måste skicka maskinen på service?

Edit: Lyckades att via en fläktkontroll ha den igång så länge som krävdes för att få ut skivan, men sen dog den igen förstås...
Nedpackad och ska till Elgiganten imorgon...

090413: 11:11
Inlämnad på Elgiganten för reklamation. Personalen visste inte mycket utan hänvisade till att ordinarie personal kommer tillbaka imorgon.
Han skrev på servicekvittot "KUND HÄVDAR REKLAMATION! YLOD... Kontakta Nordisk Film och se över rutiner"
Ska bli intressant att se vad den ordinarie personalen kommer fram till...

Igår fick jag tillbaka min PS3, eller en ny ska jag väl säga. Det är den nyare modellen som heter CECHJ04, med den andra blålasern. Vad jag förstår så spelar det inte så stor roll för YLOD, då det är ett annat fel.
Problemet nu är ju att alla saves är borta och man är som barn på nytt och får spela om alla spel från början. Bara Burnout Paradise är väl 100 timmar... ;)

Fick även en ny garanti som gäller från igår.

TIPS: Det går att få ut skivorna när du har YLOD, kör ett fläkttest så är maskinen aktiv tillräckligt länge för att orka spotta ut skivan!

Postad 10 June 2009 - 16:08

Unregistered5f833d6c
  • Unregistered5f833d6c
  • Forumräv

• 779 inlägg
  • 0
######r, idag fick även jag YLOD. Jag köpte min PS3 på Media Markt som vad jag har hört generellt sett är ganska sluga och inte nödvändigtvis särskilt förstående/hjälpsamma... får väl se hur detta går.

Börjar inte YLOD bli ett sådant känt begrepp nu att man kan trycka på det dock? Jag menar, det är inte riktigt jämförbart i omfattning med Xbox RROD men borde det inte vara tillräckligt vanligt för att det ska klassas som ett officiellt fel på PS3an som ej beror på hur man som köpare har behandlat sin PS3a så att säga. För vad jag vet så går det väldigt smidigt att byta ut sin 360 om man får RROD?

Postad 10 June 2009 - 16:24

swebarb
  • swebarb
  • Forumräv

• 585 inlägg
  • 0
Ja YLOD visar sig oftast en ganska lång tid efter på maskinerna, min 60gb fick det 1,5 år efter jag köpte den och finns massor med andra på nätet som också har fått YLOd 1 år efter dom köpte så visst kan du försöka.

Postad 10 June 2009 - 16:52

mace
  • mace
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
Händer det inom tre år, reklamera, reklamera, och .....reklamera!!!

;) M

Postad 10 June 2009 - 17:20

Unregisteredda254153
  • Unregisteredda254153
  • Veteran

• 2268 inlägg
  • 0
När jag lämna in min PS3a i måndags som dog av YLOD fråga jag killen i affären om det var vanligt med YLOD. Han sa att de inte alls fick in många. Det var mycket vanligare att PS3an lämnades in pga att BD-läsaren pajat!

Postad 10 June 2009 - 17:21

Unregistered5f833d6c
  • Unregistered5f833d6c
  • Forumräv

• 779 inlägg
  • 0

Händer det inom tre år, reklamera, reklamera, och .....reklamera!!!

;) M

Tack, jag ska försöka göra just det ;). Tack även för dina tidigare inlägg med tips osv. Jag tror att det handlar nästan mest om vilken attityd man visar när man kommer för att reklamera. Ger man ett osäkert intryck så kommer de antagligen inte att gå med på det utan vidare, men om man kommer fram och förklarar att man vill reklamera, att man inte går med på att den en maskin går sönder efter bara två års användning, samt att man själv har behandlat den väl, haft den i ett svalt rum med gott om plats, inga repor osv. Då borde det väl gå tycker jag. Det verkar ju som att YLOD blir allt vanligare nu också så de borde väl kanske känna till problemet nu.

Frågan är om det finns 60-gigare tillgängliga? Eftersom de har slutat produceras menar jag så måste det ju komma till en punkt då det verkligen inte går att få tag på. Så frågan är ju om man kommer att kunna få en ny sådan eller få "nöja sig" med en 40/80-gig. I så fall kommer jag försöka be om ytterligare ersättning, eftersom jag - som du sa - inte ska nöja mig med något mindre än en likvärdig eller mer värd vara.

Redigerat av Unregistered5f833d6c, 10 June 2009 - 17:21.

Postad 10 June 2009 - 17:24

LeTheMan
  • LeTheMan
  • Beroende

• 1014 inlägg
  • 0
MIn 60gb har varit inne i över två månader... Jag tror säkerligen att jag kommer bli erbjuden som en annan härinne fick: 80gb två spel och en handkontroll. Får jag inte detta tar jag kontanter. Vet inte hur de ska få tag på en 60gb som är ny och finns i kartong. Sony tillverkar väl inte fler såna?

Postad 10 June 2009 - 17:50

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Att reklamera brukar aldrig vara nått problem för det är ändå ingenting som ladorna själva bestämmer över..
Dom säger bara jasså ok vi skickar iväg den.Är det "inget" fel så får du betala felsökningsavgift

Postad 11 June 2009 - 10:06

SirIdot
  • SirIdot
  • Beroende

• 1272 inlägg
  • 0

Frågan är om det finns 60-gigare tillgängliga? Eftersom de har slutat produceras menar jag så måste det ju komma till en punkt då det verkligen inte går att få tag på. Så frågan är ju om man kommer att kunna få en ny sådan eller få "nöja sig" med en 40/80-gig. I så fall kommer jag försöka be om ytterligare ersättning, eftersom jag - som du sa - inte ska nöja mig med något mindre än en likvärdig eller mer värd vara.

Du har rätt att häva köpet i så fall, få tillbaka pengarna du ursprungligen la ut minus en viss summa pengar baserat på den tiden du kunnat använda den.

Postad 25 June 2009 - 01:14

Unregistered5f833d6c
  • Unregistered5f833d6c
  • Forumräv

• 779 inlägg
  • 0
Okej. Jag skrev några inlägg ovanför här att även jag var drabbad. Jag har dock haft fullt upp med annat men nu ska jag ta tag i detta. Jag håller just nu på att läsa igenom konsumentverkets klagoguide (mkt bra) och fyller i det klagobrev vars mall ligger uppe på sidan.

Min fråga är huruvida jag skall ta mig till butiken med PS3an tillsammans med brevet eller om jag helt enkelt endast behöver skicka iväg brevet där jag kräver en ny vara, och vänta på deras svar? Med andra ord, kommer de att vilja titta på PS3an innan de tar ställning? Jag kan ju förstås skicka med bilder på PS3ans skick, inköpskvitto etc tillsammans med brevet.
Det känns lite onödigt att åka in med PS3an om de ändå vägrar ta emot den direkt förens de tagit ställning (jag tänker kräva svar inom 14 dagar som Mace gjorde).

Redigerat av Unregistered5f833d6c, 25 June 2009 - 01:16.

Postad 25 June 2009 - 08:04

SirIdot
  • SirIdot
  • Beroende

• 1272 inlägg
  • 0
Butiken har rätt att kräva att du ger dem konsollen om du skall reklamera den, så du får höra med dem om hur de vill göra.

Postad 25 June 2009 - 13:18

Unregistered5f833d6c
  • Unregistered5f833d6c
  • Forumräv

• 779 inlägg
  • 0

Butiken har rätt att kräva att du ger dem konsollen om du skall reklamera den, så du får höra med dem om hur de vill göra.

Okej. Då gör jag så helt enkelt att jag kör iväg till butiken imorgon, med både PS3a och brev. Vill de ta emot PS3an där och då så får de göra det, om de inte vill så får jag väl ta med den tillbaka och vänta på svar.

Föresten, Ingen som vet om det går att få ut den skiva som sitter i PS3an? Buzz sitter i maskinen, känns lite onödigt att den ska ryka. Det var någon som skrev nåt om att det är möjligt om man kör "fläkttest", hur fan gör man det?

Redigerat av Unregistered5f833d6c, 25 June 2009 - 13:21.

Postad 25 June 2009 - 14:53

Unregisteredda254153
  • Unregisteredda254153
  • Veteran

• 2268 inlägg
  • 0

Okej. Då gör jag så helt enkelt att jag kör iväg till butiken imorgon, med både PS3a och brev. Vill de ta emot PS3an där och då så får de göra det, om de inte vill så får jag väl ta med den tillbaka och vänta på svar.

Föresten, Ingen som vet om det går att få ut den skiva som sitter i PS3an? Buzz sitter i maskinen, känns lite onödigt att den ska ryka. Det var någon som skrev nåt om att det är möjligt om man kör "fläkttest", hur fan gör man det?

Skriv i brevet att du vill ha en ny skiva eller ersättning om du inte får ut den.

Postad 27 June 2009 - 07:48

qungen
  • qungen
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0
jaha då har även min dött ylod
det är ju helt sjukt att så många pajjar under så kort tid snacka om fabrikationsfel
jag har iallafall lite tur det var min tant som var till onoff o köpte vår ps3a
o hon tecknade en försäkring för 700kr så vi har fortfarande garanti eller vad man ska kalla det
jag blev sur när hon tecknade den men nu är jag glad över att hon gjorde det
finns det några regler för hur länge man ska behöva vänta på lagningen innan man kan kräva en ny vara
har 2 barn som är helt knäckta för att det har pajjat

Postad 02 August 2009 - 08:14

jopesnope
  • jopesnope
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0
Så ställer jag mig också till den skara ps3-ägare som fått YLOD. Riktigt tråkigt, men efter att ha läst denna tråd kommer jag köra stenhård på att inte behöva betala för felet!

Postad 03 August 2009 - 02:32

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

• 2249 inlägg
  • 0
Jag fick oxå YLOD, fast för 6 veckor sedan.

Nu på torsdag ska jag få tillbaka en ny 60gb maskin, jag har hela tiden varit hård i mina samtal med SIBA (där min maskin är köpt) och hänvisat till lagarna och YLOD/reklamationsrättigheter.

Eftersom jag har fått vänta såpass länge så har jag även "krävt" en viss kompensation, och detta sa "killen på "SIBA" att jag kommer få, jag vet inte vad eller hur mkt denna kompensation får kosta, men jag blir nöjd om jag får en förbeställning på CoD MW2 och en Dualshock3.

Vi får se hur det slutliga resultatet blir, jag skriver här i tråden på Torsdag när jag har svaret.

EDIT: Min maskin var/är över 1,5år gammal så garantin är ju slut, så det är enbart reklamation jag har hävdat.

MvH

Redigerat av dallan1981, 03 August 2009 - 02:45.

Postad 04 August 2009 - 19:41

Unregistered4c7220c0
  • Unregistered4c7220c0
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
Även min dog under sommaren dock inte YLOD, hade en 40 GB som plötsligt HDMI slutade funka på, efter 1v med vanlig kabel dog den helt och gav ingen bild alls. Lämnade in den till OnOff där den var köpt(reklamation så klart), fick efter ca 5-6v tillbaka en ny!? 40GB, kopplade in den och fann att HDMI inte funkade(vad är oddsen????), testade åter igen alla kablar samt testade på andra hdmi-portar med min tvix och det var inget fel där, slutade med att jag fick åka tillbaka till OnOff med den och de lovade att skicka den direkt till Sony, så nu är det bara att vänta...

Postad 05 August 2009 - 12:48

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Du har väl testat på nån annan tv så de inte är tv utgångarna som pajat?
Låter långsökt men

Postad 05 August 2009 - 13:13

Unregistered4c7220c0
  • Unregistered4c7220c0
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0

Du har väl testat på nån annan tv så de inte är tv utgångarna som pajat?
Låter långsökt men

Japp, de testade även i butik samt att ingångarna på TV:n är det inget fel på heller.

Postad 06 August 2009 - 00:44

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

• 2249 inlägg
  • 0

Även min dog under sommaren dock inte YLOD, hade en 40 GB som plötsligt HDMI slutade funka på, efter 1v med vanlig kabel dog den helt och gav ingen bild alls. Lämnade in den till OnOff där den var köpt(reklamation så klart), fick efter ca 5-6v tillbaka en ny!? 40GB, kopplade in den och fann att HDMI inte funkade(vad är oddsen????), testade åter igen alla kablar samt testade på andra hdmi-portar med min tvix och det var inget fel där, slutade med att jag fick åka tillbaka till OnOff med den och de lovade att skicka den direkt till Sony, så nu är det bara att vänta...

Helt Sinnes skulle jag vilja kalla det! :D :) :)

Postad 06 August 2009 - 19:25

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

• 2249 inlägg
  • 0
Fick den idag, känns mkt skönt, men fick dock bara 600kr i kompensation.

REKLAMERA! MERA!

Postad 06 August 2009 - 20:57

rewoX
  • rewoX
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0
Haha *Garrett* på första sidan är verkligen den mest Desperata person på console ja nånsin sett/läst xD + Att CoD WaW är kasst ;) förlåt för att ja svarar på gamla meddelande men de lät så kul^^

Ja tycker de låter mer som att HDMI porten i TV;n är inte som den ska, elr. så äre kabeln du bör byta ut!

Postad 07 August 2009 - 15:25

jopesnope
  • jopesnope
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0

Fick den idag, känns mkt skönt, men fick dock bara 600kr i kompensation.

REKLAMERA! MERA!

Mycket bra jobbat!

Vad skrev du i din reklamation? Själv kommer jag använda mig av klagoguiden på konsumtenverket. Ikväll ska jag kopiera kvittot för att imorgon kunna skicka in maskinen. Har även tagit en hel drös bilder på PS3:an och där den stått.

Så jag hoppas att jag får ett positivt gehör för mig reklamation!!

Postad 08 August 2009 - 09:40

Unregistered4c7220c0
  • Unregistered4c7220c0
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0

Haha *Garrett* på första sidan är verkligen den mest Desperata person på console ja nånsin sett/läst xD + Att CoD WaW är kasst :blink: förlåt för att ja svarar på gamla meddelande men de lät så kul^^

Ja tycker de låter mer som att HDMI porten i TV;n är inte som den ska, elr. så äre kabeln du bör byta ut!

Har testat andra saker på samma kabel och port i TV:n och det funkar felfritt, har även testat byta kabel och port i TV:n samt att de testade PS3:an i butiken och kunde verifiera att det inte funkade med HDMI.
Min första tanke var att det nånstans är fel i min utrustning som gör att det går ström via kabeln, men då skulle även annan utrustning reagera på detta. Jag har allt normalt kopplat till en switch som i sin tur är kopplad till en stereo som i sin tur är kopplad till en fördelare som sedan är kopplad till en projektor och 2 TV-apparater, detta funkar fortfarande för Tvixen och dekoder men självklart testade jag koppla PS3:an direkt till TV:n för att utesluta fel i virrvarret av kablar :)

Hoppas att Sony får tummen ur och fixar det nu, har inte haft min PS3:a på hela sommaren nu :)

Redigerat av Unregistered4c7220c0, 08 August 2009 - 09:41.

Postad 13 August 2009 - 07:20

Unregistered4c7220c0
  • Unregistered4c7220c0
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
&¤%¤"!#/%¤# :)
Fick tillbaka en "ny" PS3:a igår, även den 40GB. Frågade vad som varit fel men OnOff hade inte fått någon som helst information av Sony utan den verkar bara byts ut. Frågade om det bara är att plugga in den nu, javisst det skulle inte vara några problem.
Kommer hem och packar upp den, kopplar ur Tvixen(som funkar utan problem via HDMI) och pluggar in PS3:an i Tvixens port och startar den, samma sak, bilden bara blinkar till och försvinner, kommer tillbaka efter ca 15 sek för att bara blinka till och försvinna igen och det upprepas om och om igen. Testade koppla in PS3:an direkt till TV:n istället för via switchen(en annan port än vad switchen sitter på i TV:n) och felet kvarstår, kopplar i en analog kabel och försöker justera HDMI-inställningarna manuellt men det gör ingen skillnad.
3:e PS3:an som visar detta fel nu, OM det skulle vara så att switchen skickar ut ström åt fel håll och förstör HDMI-kretsarna på PS3:an så borde ju både Tvixen och dekodern som även dessa är inkopplade i switchen med HDMI reagera på det men de funkar felfritt, bara PS3 som bråkar.
Va f*n gör man?

Postad 13 August 2009 - 07:32

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

• 7899 inlägg
  • 0

&¤%¤"!#/%¤# :)
Fick tillbaka en "ny" PS3:a igår, även den 40GB. Frågade vad som varit fel men OnOff hade inte fått någon som helst information av Sony utan den verkar bara byts ut. Frågade om det bara är att plugga in den nu, javisst det skulle inte vara några problem.
Kommer hem och packar upp den, kopplar ur Tvixen(som funkar utan problem via HDMI) och pluggar in PS3:an i Tvixens port och startar den, samma sak, bilden bara blinkar till och försvinner, kommer tillbaka efter ca 15 sek för att bara blinka till och försvinna igen och det upprepas om och om igen. Testade koppla in PS3:an direkt till TV:n istället för via switchen(en annan port än vad switchen sitter på i TV:n) och felet kvarstår, kopplar i en analog kabel och försöker justera HDMI-inställningarna manuellt men det gör ingen skillnad.
3:e PS3:an som visar detta fel nu, OM det skulle vara så att switchen skickar ut ström åt fel håll och förstör HDMI-kretsarna på PS3:an så borde ju både Tvixen och dekodern som även dessa är inkopplade i switchen med HDMI reagera på det men de funkar felfritt, bara PS3 som bråkar.
Va f*n gör man?

"kopplar i en analog kabel och försöker justera HDMI-inställningarna manuellt men det gör ingen skillnad. "
Vad menar du med analog kabel, du vet att om du ska köra med annat än HDMI så måste du göra en reset på PS3:an? Kör man med HDMI så känner den av det automatiskt.
Om jag ska vara ärlig så tror jag INTE att det är något fel på PS3:an ( det är nog iallafall inte det som är grundorsaken ), men å andra sidan så verkar det skumt att du i sånt fall fick en ny från Sony...har du nån polare som du kan åka hem till? Prova att koppla in PS3:an med både HDMI och komponent ( inte samtidigt då;).

Det låter helt osannolikt att det ska vara exakt samma fel på 3st nya PS3:or.

Postad 13 August 2009 - 08:25

Unregisteredda254153
  • Unregisteredda254153
  • Veteran

• 2268 inlägg
  • 0
Något som kanske är värt att nämna om ens PS3a har dött av YLOD eller av något annat för den delen och man får tillbaka en ny. Om man har köpt låtar till Singstar och försöker ladda ner dem igen kommer det inte att gå. Låtarna man har köpt är kopplade till PS3an man hade innan och inte till kontot man har. Vad man måste göra är att ringa (betaltelefon 7.90 kr/min) eller mejla till Nordisk Film som sedan tar kontakt med Sony. Efter ca en vecka kan man åter ladda ner dem då de har pillat färdigt med sina Sonyfingrar. Det hjälper att lämna ut ärendenumret man fick från servicestället när man lämnade in sin PS3a. Jag antar att de vill verifiera att man har lämnat in den och att det inte är något fuffens.

Postad 13 August 2009 - 19:50

Unregistered4c7220c0
  • Unregistered4c7220c0
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0

"kopplar i en analog kabel och försöker justera HDMI-inställningarna manuellt men det gör ingen skillnad. "
Vad menar du med analog kabel, du vet att om du ska köra med annat än HDMI så måste du göra en reset på PS3:an? Kör man med HDMI så känner den av det automatiskt.
Om jag ska vara ärlig så tror jag INTE att det är något fel på PS3:an ( det är nog iallafall inte det som är grundorsaken ), men å andra sidan så verkar det skumt att du i sånt fall fick en ny från Sony...har du nån polare som du kan åka hem till? Prova att koppla in PS3:an med både HDMI och komponent ( inte samtidigt då^_^.

Det låter helt osannolikt att det ska vara exakt samma fel på 3st nya PS3:or.

Jag kopplade in den vanliga av-sladden med RCA-kontakter för att testa justera HDMI-inställningarna manuellt, men jag startade upp PS3:an med HDMI-kabel och fick felet, testade då även att starta om den och resetta den vid omstart.

OnOff har testat maskinerna i butik och sett samma fel, samt att alla andra maskiner här hemma funkar bra på samma kabel och port, det är BARA PS3:an som bråkar.
De har lovat att skicka en 80GB-modell istället och den här gången tänker jag börja med att koppla in den i sovrums-tv:n först :)

Redigerat av Unregistered4c7220c0, 13 August 2009 - 19:51.

Postad 10 September 2009 - 06:57

Unregistered7570aaff
  • Unregistered7570aaff
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Jaha då har min ps3/60g fått ylod.Lämnade in den till siba förra veckan och fick svar idag att det skulle kosta 2678:- och Nordisk film ej tar reklamation ;)

Postad 10 September 2009 - 07:20

jimmyhoffa24
  • jimmyhoffa24
  • Användare

• 144 inlägg
  • 0

Jaha då har min ps3/60g fått ylod.Lämnade in den till siba förra veckan och fick svar idag att det skulle kosta 2678:- och Nordisk film ej tar reklamation ;)

Hur gammal var din??? för detta är det första som jag läser att de vägrar ersätta ylod

Postad 10 September 2009 - 10:17

Unregistered7570aaff
  • Unregistered7570aaff
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Köpte min mars 2007 så den är ca 2 1/2 år gamal.Ringde upp siba idag och sa att flera andra har fått sin reklamation igenom med detta fel.Dom skulle ringa tilbaks senare fick jag till svar. Så nu väntar jag med spänning ;)

Postad 10 September 2009 - 10:21

SirIdot
  • SirIdot
  • Beroende

• 1272 inlägg
  • 0

Bara att stå på sig. Hota med Allmänna Reklamationsnämnden om de inte går med på reklamation. Du har rätt att reklamera ursprungliga fel inom 3 år, och om saker som sitter inne i en produkt brukar i allmänhet räknas som ursprungligt fel om de går sönder.

Postad 10 September 2009 - 12:53

Unregistered7570aaff
  • Unregistered7570aaff
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Siba ringde nyss up och medelade att nordisk film har ändrat reglerna efter 1sep och att dom ej tar emot några reklamationer.
Men dom på siba tyckte det var fel och sa att jag inte ska behöva betala någonting.

Chefen på siba var inte glad och hotade att inte sälja något från nordiskfilm.
Fan dom måste ju vara bra korkade på nordisk film

Postad 10 September 2009 - 13:13

Unregistered1232
  • Unregistered1232
  • Veteran

• 1892 inlägg
  • 0
Men hur blev det då.. skulle Siba betala för dig eller skulle de fortsätta bråka med nordisk film för din skull?

Postad 10 September 2009 - 13:34

Unregistered7570aaff
  • Unregistered7570aaff
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Dom skulle bråka lite till med nordisk film om jag inte fick reklamera så skulle jag få nått i butiken som kompensation

Postad 10 September 2009 - 21:01

SirIdot
  • SirIdot
  • Beroende

• 1272 inlägg
  • 0
Konsumentköplagen säger att går nåt sönder inom 3 år som beror på ett ursprungligt fel så skall du få en ny eller reparerad vara. Siba har inget val här, i så fall bryter de mot lagen. YLOD är ett urprungligt fel eftersom det beror på fel i en intern komponent (moderkortet), så det är bara säga till Siba vad som gäller.

Siba kan inte skylla på Nordisk Film, eftersom lagen säger att den som sålde den till dig är ansvarig, ingen annan. Så om Nordisk Film godkänner reklamationen eller inte är irrelevant. Vill inte Nordisk Film får Siba så för kostnaderna.

Postad 10 September 2009 - 21:19

mBr
  • mBr
  • Mästare

• 3024 inlägg
  • 0
Det gäller bara om man kan bevisa att felet var där från början väl?

Postad 10 September 2009 - 22:38

Unregistered7570aaff
  • Unregistered7570aaff
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0

Konsumentköplagen säger att går nåt sönder inom 3 år som beror på ett ursprungligt fel så skall du få en ny eller reparerad vara. Siba har inget val här, i så fall bryter de mot lagen. YLOD är ett urprungligt fel eftersom det beror på fel i en intern komponent (moderkortet), så det är bara säga till Siba vad som gäller.

Siba kan inte skylla på Nordisk Film, eftersom lagen säger att den som sålde den till dig är ansvarig, ingen annan. Så om Nordisk Film godkänner reklamationen eller inte är irrelevant. Vill inte Nordisk Film får Siba så för kostnaderna.

Tack det ska jag komma ihåg om dom börjar strula,men han jag pratade med så lät det som om att det inte skulle vara några bekymmer

Postad 10 September 2009 - 22:55

swebarb
  • swebarb
  • Forumräv

• 585 inlägg
  • 0
Samma skit hände mig när min ps3 60gb också drabbades av ylod, Nordisk film sa att jag skulle vända mig till webhallen som i sin tur också sa det skulle kosta cirka 2500-3000kr att laga den, fastän jag hänvisade till ylod som även då när min paja var rätt så utbrett på launch konsollerna men icke.. det skulle kosta..

Postad 11 September 2009 - 08:05

SirIdot
  • SirIdot
  • Beroende

• 1272 inlägg
  • 0

Det gäller bara om man kan bevisa att felet var där från början väl?

Japp, men ARN har som praxis satt beviskraven ganska lågt på oss som konsumenter. Det räcker att påvisa att det är någon intern komponent som fallerat som du som konsument inte kommer åt för att det skall räknas som att det var där från början. I princip räknas allt som du som konsument inte direkt orsakat som ursprungligt fel.

Om det däremot är nåt yttre som pajjar, t.ex. en powerknapp eller liknande kan det vara svårare att bevisa att man faktiskt inte tryckt sönder den.

Postad 11 September 2009 - 08:08

Unregistered8c00bd99
  • Unregistered8c00bd99
  • Veteran

• 2296 inlägg
  • 0
Det är bara att stå på sig, ring era konsumentvägledare för mera guidning.

Det är alltså skrivet i konsumentköpslagen att man har 3 års reklamationsrätt så det är inget som man kan kringgå. Interna elkomponenter som ger upp brukar i allmänhet betraktas som ursprungsfel å ett flertal av forummedlemmarna här har reklamerat sin YLOD PS3a.

Reklamation 23 § Köparen får inte åberopa att varan är felaktig, om han inte lämnar säljaren meddelande om felet inom skälig tid efter det att han märkt eller borde ha märkt felet (reklamation). Meddelande som lämnas inom två månader efter det att köparen märkt felet skall alltid anses ha lämnats i rätt tid. I fall som avses i 1 § andra stycket kan meddelande om felet i stället lämnas till näringsidkaren.

Har någon annan än säljaren åtagit sig att för dennes räkning avhjälpa fel i en vara, kan reklamationen i stället göras hos honom.

Reklamerar köparen inte inom tre år från det att han har tagit emot varan, förlorar han rätten att åberopa felet, om inte annat följer av en garanti eller liknande utfästelse. Lag (2005:62).

Det är sällan en bra ide att stå å tjafsa i butiken, det finns nerladdningsbara dokument för ifyllnad nedan som du använder när du helt sonika går in i butiken lämnar din trasiga PS3a med korrekt ifyllda dokument samt meddelar att du tänker hämta antingen en ny eller reparerad maskin inom rimlig tid. (har för mig att 3 veckor är rimligt enligt Konsumentverket.)

Steg 1.
http://www.konsumentverket.se/

Steg 2.
http://www.arn.se/anmalan/

Redigerat av Unregistered8c00bd99, 11 September 2009 - 08:08.

Postad 15 September 2009 - 01:38

vonadel
  • vonadel
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0
Det här börjar i det närmaste likna en parodi! Kommer alla 60Gb PS3:or gå YLOD-döden till mötes förr eller senare, eller vad handlar det om?? Idag var det min tur att drabbas, eller rättare sagt min PS3:a. Jag köpte den i samband med releasen i mars 2007. Nog fasen ska en spel-konsol hålla längre än så? Jag menar, det finns ju ett helt gäng NES-burkar som bara går och går trots omild behandling. Jag har hela tiden varit rädd om min PS3, visst, borde kanske dammat den lite oftare, men vad fasen?? En burk man ger nästan 6500:- ska väl tåla lite??

Jag kände faktiskt inte till att PS3 hade såna här problem. Har tvärtom nästan varit lite skadeglad för att Xbox360 har dragits med sina RROD-problem. Och så händer då detta. Jag startar den, loggan kommer fram...och så plötsligt bara stängs den av...för att inte starta igen. Samma symptom som de flesta andra verkar haft; trycker på startknappen, det lyser till gult en liten stud, för att sedan blinka rött utan att den startar. Det verkar dock som att för vissa så står den och blinkar gult hela tiden? Det måste ju betyda olika saker? Alltså att beroende på hur det blinkar och piper så indikerar det vad som är felet? Om jag förstått det hela rätt så är den vanligaste orsaken överhettning. Någon som vet om det stämmer? Ibland kan det väl även vara hårddisken det är fel på, men läste då nånstans att den då ska starta om man tar ut hårddisken. Testade detta, men det var samma fel.

I varje fall så tycker jag det var oerhört deprimerande. Inser plötsligt vad mycket jag använder burken egentligen; DVD, BLU-RAY, AVCHD, MPG-HD, Streaming, Musik, Spel mm.... Fasen, jag orkar inte vara utan den ett par månader som det verkar handla om ifall man lämnar in den? Dessutom verkar det ju som att det börjar bli allt mer problematiskt att lämna in dem och få dem fixade. Tänker på det som skrevs här att efter den 1 sep tar Nordisk Film inte emot några reklamationer. Riktigt "smart" drag då den ena efter den andra verkar ha behovet av att reklamera sin PS3:a. Kan de verkligen göra så? Antagligen... Så, frågan är då hur man ska göra? Jag får väl helt enkelt prova att reklamera den hos dem där jag köpte den. Får se vad de säger. Hur har det gått för er som nyligen råkat ut för det, t ex MattiasG?

Är det förresten någon som vet om det faktiskt bara är 60-Gb'n som har detta problem? Verkar iaf så på det som jag har hittat.
Det sitter en skiva i min också, det fanns tydligen ett sätt att få ut den, via någon typ av fläkt-test? Kan någon beskriva hur det går till? Och finns det något sätt att föra över saves och annat som man har på hårddisken?? Kan jag t ex bara plugga i den gamla hårddisken om jag köper en ny PS3??

Ok, tacksam för lite feedback!

Lite ny info...

Några av de frågor jag hade har jag nog fått svar på tror jag. Det verkar nämligen inte bara 60Gb'n som har detta problem, utan även 40- och 80Gb'n. Dock känner jag inte till någon som råkat ut för det? Detta var iaf vad de sa när jag kontaktade Playstation Hotline idag. De sa också att jag skulle lämna tillbaka den till inköpsstället, men de kunde inte svara på om jag skulle ersättas.
Skivan får jag fortfarande inte ut. Inte ens med "knepet" att hålla inne eject-knappen.
Vad jag förstår är det även kört att plugga in den gamla hårddisken i en ny maskin, då den ändå kommer att vilja formatera den då. Frågan är om det blir samma fenomen om man tar ut och pluggar in den i samma maskin? Jag provade ju att ta ut hårddisken ur min för att se om den skulle starta då.

Eftersom jag inte orkar vara utan en burk i ett par månader vilket verkar vara fallet om man lämnar in den för reklamation, ser jag det som om jag har 2 alternativ:
1. Köper en ny PS3 Slim och lämnar in den gamla på reklamation och hoppas på det bästa. Får sedan sälja en av dem.
2. Lämnar in min gamla på reparation på konsolservice. De var tydligen ganska snabba, men å andra sidan kostar det 1100:--
Risk med alt. 1: Jag lyckas inte med min reklamation.
Risk med alt. 2: Den går sönder efter ett tag igen, om de nu lyckas fixa den vill säga.

Vad göra?

Redigerat av vonadel, 15 September 2009 - 15:50.

Postad 15 September 2009 - 16:08

SirIdot
  • SirIdot
  • Beroende

• 1272 inlägg
  • 0

Eftersom jag inte orkar vara utan en burk i ett par månader vilket verkar vara fallet om man lämnar in den för reklamation, ser jag det som om jag har 2 alternativ:
1. Köper en ny PS3 Slim och lämnar in den gamla på reklamation och hoppas på det bästa. Får sedan sälja en av dem.
2. Lämnar in min gamla på reparation på konsolservice. De var tydligen ganska snabba, men å andra sidan kostar det 1100:--
Risk med alt. 1: Jag lyckas inte med min reklamation.
Risk med alt. 2: Den går sönder efter ett tag igen, om de nu lyckas fixa den vill säga.

Finns egentligen anledning att välja alternativ 2, eftersom du har laglig rätt till en kostnadsfri reklamation, såvida du inte orsakat felet själv, och det antar jag att du inte gjort. Det finns även en risk till med alt. 2 och det är du förlorar din rätt till reklamation om konsolservice inte kan laga den.

Postad 15 September 2009 - 18:34

vonadel
  • vonadel
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0

Finns egentligen anledning att välja alternativ 2, eftersom du har laglig rätt till en kostnadsfri reklamation, såvida du inte orsakat felet själv, och det antar jag att du inte gjort. Det finns även en risk till med alt. 2 och det är du förlorar din rätt till reklamation om konsolservice inte kan laga den.

Nä, jag har inte orsakat felet själv. Jo, det har du rätt att den risken du nämner finns ju också. Så, det blir nog att åka iväg och lämna in den imorgon och att köpa en Slim. Känns hårt i börsen, men vad fasen...förhoppningsvis får jag ju igen en del.

Postad 16 September 2009 - 15:28

vonadel
  • vonadel
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0
En liten uppdatering:

Var idag iväg med burken till inköpsstället. De kontaktade naturligtvis Nordisk Film, som mycket riktigt hävdade att de bara står för garantin på ett år. Men, reklamationsrätten då på tre år?? Visst, man måste kunna påvisa att felet fanns där från början, men hur lätt är det? Går ju inte bevisa motsatsen heller. De kunde dock erbjuda att jag fick köpa en ny för 1600:-, men det gällde då för en likadan maskin om jag förstod det rätt, dvs en 60gb. Några såna burkar finns naturligtvis inte hemma, så då skulle man väl få vänta typ i 100 år innan man fick den.
Dock var personalen på inköpsstället trevlig och tillmötesgående, så han ringde upp ytterligare någon på Nordisk Film, som skulle undersöka lite vidare och återkomma. Så, ja jag får väl vänta och se vilka besked jag får.

Jag har även varit i kontakt med Konsolservice, då det trots allt är ett alternativ. Framförallt eftersom det här med reklamation verkar gå sådär. Med frakt skulle det gå på en 15-1600:-, dvs lika mycket som jag skulle få en ny för. Dock med den stora skillnaden att hos Konsolservice tar det bara ett par dagar + att jag räddar innehållet på hårddisken och skivan som sitter i. En liten nackdel är att de har bara 3 månaders garanti.

Beroende på vad jag får för besked från Nordisk Film känns det som jag har dessa alternativ nu;
1. Försöka processa vidare om jag får negativt besked från NF. Ev. med t ex ARN. Kostar antagligen både tid och pengar.
2. Anta erbjudandet om en ny burk för 1600:-.
3. Lämna in den hos Konsolservice.

Hmm, dessa svåra val. Var ju på väg att köpa ett PS3 Slim alt. en 80Gb Phat, men jag vet inte. Har nog svängt tillbaka lite på det. Gillar ju min 60Gb med sin bakåtkompatibilitet osv. Har ju blivit som en kär gammal vän på nåt sätt. :rolleyes: Tycker t o m den är snyggare än sin slimmade lillebror. Så finns möjligheten att väcka den till liv igen så kanske man ska ta den. Frågan är om den nånsin kommer att bli sig själv ändå...blir ju lite av en PS3 Zombie... :)

Postad 16 September 2009 - 15:34

Bergen
  • Bergen
  • Lärjunge

• 319 inlägg
  • 0
PS 3 Zombie:):rolleyes::):) Den var bra.

Fy f-n vad trist. Jag trodde också att det bara var Xbox ägarna som drabbades. Nu sitter man ju bara och väntar på att det skall hända, med fruktan i blicken. Kan de verkligen neka att ta emot reklamationer bara så där.

Postad 16 September 2009 - 16:28

SirIdot
  • SirIdot
  • Beroende

• 1272 inlägg
  • 0

Men, reklamationsrätten då på tre år?? Visst, man måste kunna påvisa att felet fanns där från början, men hur lätt är det? Går ju inte bevisa motsatsen heller.

Det skall räcka med att påpeka att det är ett fel i en intern komponent som du som konsument inte kommer åt för att du skall ha ansetts ha bevisat att felet var där från början. Det är ett ursprungligt fel i sig att den interna komponenten inte håller i 3 år, även om det rent tekniska felet uppstod senare.

1. Försöka processa vidare om jag får negativt besked från NF. Ev. med t ex ARN. Kostar antagligen både tid och pengar.

Ta kontakt med din lokala konsumentvägledare först om de inte går med på reklamationen. Det vet bäst hur du skall gå vidare och ofta räcker det med att de blandar sig i det hela för att butiken skall ge sig.

ARN är näst sista instans du har att vända dig till om du inte lyckas och det tar tyvärr runt 6 månader om jag inte minns fel. ARN i sig kostar inget dock. Sista instans är domstol, men det är det inte värt för en PS3:a.

2. Anta erbjudandet om en ny burk för 1600:-.
3. Lämna in den hos Konsolservice.

Tycker det är synd att du skall skall behöva använda dig av nåt av de alternativen eftersom du har rätten på din sida. Dock tycker jag erbjudandet om att köpa en konsoll för 1600kr indikerar att butiken inte alls är säker på sin sak och försöker ta sig ur det hela. Hade dom varit säkra på sin sak hade dom inte erbjudit sig att sälja en PS3 till annat än fullpris. Dom sitter ju lite i en rävsax eftersom de får stå med kostnaden om NF vägrar. Det är nämligen så att konsumentköplagen lägger allt ansvar på den du köpt varan av, så om NF inte vill ta kostnaden så är det en sak mellan dem och butiken. Det innebär också att den enda du kan ställa krav på är butiken, inte NF.

Postad 16 September 2009 - 16:43

Unregistered7570aaff
  • Unregistered7570aaff
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Fick ett samtal från siba i går och dom medelade att minreklamation hade gått igenom och skickat den till en annan verkstad.Den skulle kanske vara klar v42.
Skönt att det gick att reklamera iaf

Postad 16 September 2009 - 18:40

vonadel
  • vonadel
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0
Först, tack för värdefull information, Sirldot.

Dock tycker jag erbjudandet om att köpa en konsoll för 1600kr indikerar att butiken inte alls är säker på sin sak och försöker ta sig ur det hela.

Jag var nog lite otydlig där. Det var alltså NF som gav det erbjudandet, inte butiken.
Som jag sa var han jag pratade med på inköpsstället riktigt bra, det kändes liksom som att han stod på min sida. Mycket riktigt kontaktade han mig igen redan idag och då hade han pratat med ett antal personer, både på NF och sin egen chef bl a. Han berättade då att de skulle ordna fram en ny burk och att jag inte skulle stå för några kostnader. Det lät dock lite suspekt vad det var för en maskin jag skulle få. Verkade nästan vara en "genomgången begagnad" typ. Och mycket riktigt skulle det ta riktigt lång tid också, minst en månad, troligtvis längre. De skulle ringa imorgon på nytt med lite mer exakta uppgifter. Men men, ändå trevligt med en återförsäljare som ställer upp och att det verkar lösa sig på nåt sätt iaf. Verkade nästan som butiken själva skulle stå för de där 1600:-.
Fast, pallar nog inte vara utan så länge ändå...blir nog att jag köper ett Slim iaf och sedan säljer burken jag får tillbaka. 60Gb-burkarna är tydligen ganska eftertraktade trots allt, återförsäljaren var själv på jakt efter en. Möjligt att jag avskräckte honom nu då. :rolleyes: Han hade faktiskt aldrig hört talas om YLOD. Frågan är om samma fenomen kommer inträffa med Slim'en om några månader. Förhoppningsvis inte, de måste väl ha lärt sig nåt.

Fick ett samtal från siba i går och dom medelade att minreklamation hade gått igenom och skickat den till en annan verkstad.Den skulle kanske vara klar v42.
Skönt att det gick att reklamera iaf

Låter lite märkligt det där. Skulle de verkligen reparera din maskin? Du skulle inte få den utbytt, menar jag? Både Nordisk Film och Playstation Supporten påstår nämligen att de inte reparerar några maskiner.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.