Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bladelius Tyr vs. Hegel H1 MK4

319 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Naim Nait 5i (Förstärkare) 2 9.607142 (27) Inga priser
Hegel H200 (Förstärkare) 1 9.315788 (18) Inga priser
Bladelius Tyr (Förstärkare) 4 9.363636 (10) Inga priser
Hegel H1 MK4 (Förstärkare) 4 8.833332 (5) Inga priser
Naim Nait XS (Förstärkare) 4 8.75 (3) Inga priser
Hegel H100 (Förstärkare) 3 9.533332 (14) Inga priser
42 relaterade trådar
Hegel (3551 inlägg) 3 mån sedan
Naim Nait 5i - överreklamerad så det heter duga. (1179 inlägg) 1 år sedan
Bladelius-klubben! (76 inlägg) 3 år sedan
Köpråd - Stereoförstärkare 15-30000 (157 inlägg) 4 år sedan
Naim-klubben (366 inlägg) 6 år sedan
2-kanalsförstärkare med Hembiofunktion (198 inlägg) 7 år sedan
2-kanalsförstärakare till Elac fs407 (34 inlägg) 9 år sedan
Hegel H200 VS Naim Supernait , Naim Nait XS-2 (41 inlägg) 11 år sedan
Min Bladelius TYR brann! (14 inlägg) 11 år sedan
Bladelius Tyr balansproblem (2 inlägg) 11 år sedan
Hegel H100 vs Rotel RA-1570 (26 inlägg) 11 år sedan
Förstärkare och högtalarkablar till System Audio Ranger (11 inlägg) 12 år sedan
Naim nait 5i - problem med brummande ljud och IR lockup (3 inlägg) 12 år sedan
Hegel H200 vs Musical Fidelity M6i (30 inlägg) 12 år sedan
Stärkare till A P Scorpio 25 (10 inlägg) 12 år sedan
Köpa ny förstärkare (8 inlägg) 13 år sedan
Tar upp jakten igen på nya högtalare. LÄS! (56 inlägg) 13 år sedan
Hegel H100 kompatibel med Ipad / Iphone? (1 inlägg) 13 år sedan
Bladelius Tyr (50 inlägg) 14 år sedan
Bästa förstärkaren med inbyggd DAC upp till 15000 kr (6 inlägg) 14 år sedan
Primare I22 DAC eller Hegel H100? (15 inlägg) 14 år sedan
B&W CM9, vilken förstärkare? (24 inlägg) 14 år sedan
XTZ A100 D3 Vs Naim nait 5i (7 inlägg) 14 år sedan
Jordbrum Naim Nait 5i (13 inlägg) 15 år sedan
Berätta mer om Naim för mig (52 inlägg) 15 år sedan
Ljudskillnaden mellan Hegel och Rotel ? (23 inlägg) 15 år sedan
Enligt Hifi & Musik är inte Hegel bra! (58 inlägg) 15 år sedan
Förslag på en bra stereoförstärkare för 10 papp (22 inlägg) 16 år sedan
Hegel h200 (40 inlägg) 16 år sedan
Bästa förstärkarlösningen för hembio & stereo? (37 inlägg) 16 år sedan
Krell KAV-400Xi vs Nad M3 vs Bladelius Thor MKII vs Hegel H200 vs Thule Spa (44 inlägg) 16 år sedan
Stor surr eller liten surr + slutsteg *Uppdaterad med testresultat* (4 inlägg) 16 år sedan
Lyssningsintryck - Marantz sr6004, Pioneer lx72, Rotel rsx1550 (22 inlägg) 16 år sedan
Förstärkare till Monitor Audio RS6? (36 inlägg) 16 år sedan
Naim Nait XS - ny integrerad förstärkare (36 inlägg) 16 år sedan
Förstärkare till Focal 1007Be (9 inlägg) 16 år sedan
Ny 2-kanals för 20-25 lakan - behöver tips! (37 inlägg) 17 år sedan
Stilren stereoförstärkare med remote volymkontroll (7 inlägg) 18 år sedan
Stereoförstärkare (14 inlägg) 18 år sedan
Tips på integrerad förstärkare (13 inlägg) 18 år sedan
Ultimata förstärkare till MA RS8 (21 inlägg) 19 år sedan
Vincent SV-226MK eller SV-129? (10 inlägg) 19 år sedan

Postad 16 January 2009 - 07:32

Unregistered548843e2
  • Unregistered548843e2
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0
Naaaaaaaaim!

du måste prova iallafall

jag tror inte att du klarar dig med billigaste burken, du får gå upp och testa Nait XS eller SuperNait (om du vill ha en integrerad)

Jämförde både Naim Nait och pre/power kombo mot Hegeln innan jag köpte förstärkare till mina dynaudio iaf.

Om det är transienter, "kraft i smällarna" = livfullhet du är ute efter så måste du testa!

Jag har lärt mig att älska ljudet jag får här hemma och kommer aldrig att byta märke på förstärkare igen (iofs bara ägt Nad innan, och några gamla hembioförstärkare)

Postad 16 January 2009 - 08:15

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Jag gillar verkligen Naim för deras design.

Men om jag skulle köpa en Naim som levererade tillräckligt med kraft för mina Dynaudio, då vi prata om helt andra pengar. Jag är däremot sugen på att provlyssna deras cd-spelare (Naim cd5-i). Det skulle vara intressant att se huruvida den lyfte ljudet eller inte?

Denna gång är jag ute efter mycket effekt, men även finess. Jag har hört Dynaudio med kraftmonster förut, och jag vet vad som händer.

Det låter: :blink: ;) :)

Redigerat av Glidtassen, 16 January 2009 - 08:21.

Postad 16 January 2009 - 09:10

Unregistered548843e2
  • Unregistered548843e2
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0
JA, alltså, visserligen är mina Dynaudio Audience 52:or väldigt lättdrivna (faktum är att det kan vara en av de mest rekommenderade högtalarna i världen att spela med Naim Nait, minstingen)

Dina lär kräva lite mer, iallafall om du har ett normalstort till stort lyssningsrum som kräver en del.

Därför rekommenderade jag Nait XS eller SuperNait, som båda är riktiga kraftpaket.

Min anläggning har fantastiska transienter, en grymt detaljerad och torr basåtergivning. Högtalarna är enda begränsningen för det absolut perfekta ljudet (som jag har som egen preferens efter div. lyssningstest)

Hegeln var otroligt mycket tråkigare vid lyssning när jag gjorde mitt val. Det blev inte samma tryck helt enkelt, lät väldigt korrekt, men som sagt livlöst och trist.

Själv har jag ju kört en "stark" Nadförstärkare till mina högtalare - och samma kringutrustning - i flera år innan, och det kan inte mäta sig på milslånga vägar! med vad jag har nu.

Då var basen "Blöt och bumlig", alla baskaggar och elbasar lät likadant i alla låtar, alla detaljer i diskant som bortblåsta. Man kunde inte höra en triangel i ett storband (bara ett exempel), allting flöt ihop till en gröt.

Visserligen tyckte man att det lät bra ändå från början, man visste inte bättre. Mellanregistret var väldigt förstärkt med Nad'en, och det presenterade sig på ett mkt trevligt sätt tyckte man visserligen. - Men resten lät egentligen CRAP, nu när man vet hur det KAN låta.

Förutom Hegel så var jag även inne på Rotel, Densen (luftgitarrfaktor =) och Lyngdorf innan valet föll på en begagnad Naim 112X förförstärkare och Naim 150X slutsteg.

Skit i specifikationerna och lyssna dig fram. Och kom ihåg att Dynaudios specar är väldigt väldigt återhållsamma, tack vare att de har en väldigt rak frekvensgång och jämn impedanskurva.

Postad 16 January 2009 - 11:50

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Som sagt, jag har inte ens haft varken Tyr eller Hegel hemma hos mig än.

NAD är kända för att lyfta mid-basen hos högtalaren samt att ljudet hos NAD är ganska dovt.
Jag har hört Dynaudio 52 tillsammans med NAD C352, och visst blev basen djup men saknade konturskärpa.
Dynaudios högtalare är ganska tillbakalutade med en mörk grundklang, lägg till NADs ljudbild så får man
ett bumligt och onyanserat ljud.

Vi får se vart jag landar framöver, kanske likväl skulle bli Naim - You never know?

Postad 17 January 2009 - 10:04

Unregistered548843e2
  • Unregistered548843e2
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0
Du måste testa Nait XS, du kommer ångra dig annars. Det handlar ju ändå om samma pengar också, så det finns ingen anledning att hoppa över det.

Postad 17 January 2009 - 12:12

pappayan
  • pappayan
  • Användare

• 157 inlägg
  • 0

Tack för inlägget.

Hur upplevde du karaktären på Bladelius Tyr?
Vad är det som skiljer den från dina tidigare förstärkare?

Det som jag gillar mest är placeringen och den strama basen.

Allt lyfts fram på ett helt annat sätt än med mina tidigare förstärkare.
Mer naturligt ljud( jag kan "se" t.ex. sångaren på scenen.)

Jag skulle vilja prova med andra högtalare och se om det blir ännu bättre.
Jag bor i lägenhet så ett par XTZ 99 stativare vore kul att prova. ( jag har Blue diamond V2i nu.)

Postad 19 January 2009 - 09:02

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Vad roligt, så det verkar som om den har kraft i alla fall?

När jag väl har tagit hand om akustiken i mitt rum så kommer jag börja se över mig ekonomi.
Jag vill vara ute i god tid och testa båda alternativen.

Redigerat av Glidtassen, 19 January 2009 - 09:02.

Postad 19 January 2009 - 09:41

Unregistered1014
  • Unregistered1014
  • Forumräv

• 530 inlägg
  • 0

Det är dock en stor skillnad på Focus 220 och 140.

Focus 140 beter sig redan som en fullfjädrad golvare, men 220 blir det nästan lite för mycket.

Det där är ju ändå att ta i, visst är Focus 140 bra (bästa kompisen har Focus 140 tillsammans med Krell 400xi) men den beter sig INTE som en fullfjädrad golvare.

Du börjar ju nästan låta som iNo eller xtz ägarna här inne :)

Roligt är det i alla fall att du är nöjd med din anläggning!

Säger som andra här inne, prova Naim! Kör själv Naim...

Postad 19 January 2009 - 14:51

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Jag menar att den låter fruktansvärt stort för att vara en stativare.

Jag har också lyssnat på Krell 400xi, och jag var inte nämnvärt imponerad i förhållande till priset.

Men i denna tråd behandlar vi nu "Bladelius Tyr" eller Hegel HI MK4".

Jag älskar flertalet av Dynaudios modeller, men jag skulle aldrig drista mig till att klämma ex. in ett par Audience 72 i mitt vardagsrum. Om jag skulle använda dessa skulle det vara för ett större rum.

Jag vet att Dynaudio Focus 220 matar ur sig mer bas än vad 140 gör, men i valet mellan dem båda skulle jag förmodligen ändå välja Focus 140.

Håll i hatten och kolla på Focus 360: http://www.dynaudio....us/focus360.php

Redigerat av Glidtassen, 20 January 2009 - 08:24.

Postad 25 January 2009 - 11:21

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Bump, bump!

;)

Postad 25 January 2009 - 12:41

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3700 inlägg
  • 0

Bump, bump!

;)

Du har inte funderat på att söka av beg lite. Jag vll t.ex. minnas att jag gillade Sat amplifix mer än Thor. Kommer ihåg den som en särledes bra försträakre eller så minns jag fel hehe.En sådan torde börja bli rätt billig numer

Postad 26 January 2009 - 22:04

O-P
  • O-P
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0
Har du provlyssnat på Nait XS än?

Postad 30 January 2009 - 14:14

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Noop jag har inte lyssnat på den än.

Jag tror att det enda vettiga kortet jag har är att låna hem förstärkarna och provlyssna dem
gentemot min Primare i20.

Det känns lite fruktlöst att försöka att bilda sig en uppfattning om en förstärkare bara genom att provlyssna i butik.
I butiken har dom förmodligen andra produkter än de jag har hemma: högtalare, cd-spelare, kablar osv och så är givetvis akustiken annorlunda. Jag måste bli klar över vilken komponent i kedjan som spelar in, det kan jag bara få genom att låna hem den.

Missförstår mig inte, jag gillar Naim då jag har lyssnat på deras produkter har jag blivit imponerad.

Men en viss prisskillnad föreligger mellan Naim XS och Hegel mk4, samtidigt som jag misstänker att Hegel verkar ha lite
mer klös och kraft bakom sig. Jag vet också att jag inte skall stirra sig blind på watt. Jag vet att jag måste bort från den Engelska ljudbilden bland förstärkare. Jag har hört det sägas att dessa är medvetet underspecificerade för att ge lite rundare botten och mer mellanregister, vilket skulle karaktärisera det Engelska ljudet.

Min Primare spelar mjukt och fint, men med Dynaudio blir det dubbelt upp av då högtalarna är mörka och tillbakalutade. Basen blir aldrig explosiv, utan lite fadd och brister i konturskärpa.

Jag vill ha tyngd, välartikulerade anslag och ett större driv - ett driv som lämnar mig med ett dumflin på läpparna.

NAIM XS: 2X60 watt

Hegel H1 mk4: 2x120 watt

:)

Redigerat av Glidtassen, 31 January 2009 - 11:46.

Postad 31 January 2009 - 21:04

Unregistered2e076a71
  • Unregistered2e076a71
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Jeg ville gått for H100 foran H1. Har fått veldig mye ros i norske tester. Er lagervare i Norge. Burde komme i Sverige snart også.
Soundgarden H100

Postad 01 February 2009 - 00:11

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Ja H100 är jag mycket nyfiken på,ska bli att provlyssna någon dag. :)

Postad 01 February 2009 - 12:08

Unregistered548843e2
  • Unregistered548843e2
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0

Noop jag har inte lyssnat på den än.

Jag tror att det enda vettiga kortet jag har är att låna hem förstärkarna och provlyssna dem
gentemot min Primare i20.

Det känns lite fruktlöst att försöka att bilda sig en uppfattning om en förstärkare bara genom att provlyssna i butik.
I butiken har dom förmodligen andra produkter än de jag har hemma: högtalare, cd-spelare, kablar osv och så är givetvis akustiken annorlunda. Jag måste bli klar över vilken komponent i kedjan som spelar in, det kan jag bara få genom att låna hem den.

Missförstår mig inte, jag gillar Naim då jag har lyssnat på deras produkter har jag blivit imponerad.

Men en viss prisskillnad föreligger mellan Naim XS och Hegel mk4, samtidigt som jag misstänker att Hegel verkar ha lite
mer klös och kraft bakom sig. Jag vet också att jag inte skall stirra sig blind på watt. Jag vet att jag måste bort från den Engelska ljudbilden bland förstärkare. Jag har hört det sägas att dessa är medvetet underspecificerade för att ge lite rundare botten och mer mellanregister, vilket skulle karaktärisera det Engelska ljudet.

Min Primare spelar mjukt och fint, men med Dynaudio blir det dubbelt upp av då högtalarna är mörka och tillbakalutade. Basen blir aldrig explosiv, utan lite fadd och brister i konturskärpa.

Jag vill ha tyngd, välartikulerade anslag och ett större driv - ett driv som lämnar mig med ett dumflin på läpparna.

NAIM XS: 2X60 watt

Hegel H1 mk4: 2x120 watt

Men du lyssnar ju inte!

Nu skriver du ju själv nån jädra specifikation här och inbillar dig samtidigt att "Hegel har mer klös" och what not... jump to conclusions deluxe...

Glöm allt du vet och gå och LYSSNA, ingen kan hjälpa till mer nu.

Naim => mer klös än Hegel, så långt lovar jag dig att jag har rätt och du har fel

Postad 01 February 2009 - 13:29

sometimestheycomeback
  • sometimestheycomeback
  • Forumräv

• 901 inlägg
  • 0

Naim => mer klös än Hegel, så långt lovar jag dig att jag har rätt och du har fel

Vad menar du med detta? Att Naim inte kan speca korrekt eller att Hegel överspecar rejält eller vad menar du?

Postad 01 February 2009 - 14:16

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Jag vill inte att även denna tråd tappar fokus pga att folk inte kan hålla sams över hårklyverier. Denna tråd handlar om två st produkter Bladelius Tyr och Hegel H1 MK4. Om jag hade sökt andra referenser från andra märken hade jag sållat mig till en annan tråd. Jag efterlyser folk som har ägt någon av ovanstående och kan berätta om deras företräden och brister.

Postad 01 February 2009 - 14:22

sometimestheycomeback
  • sometimestheycomeback
  • Forumräv

• 901 inlägg
  • 0
Jag ifrågasatt han över en fysisk verklighet. Vill man inte ha rätt info istället för felaktig info är min fråga?

Postad 01 February 2009 - 14:26

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3700 inlägg
  • 0
Håll dig till Topic nin. Bara för att du nu läst in dig på Naim på faktiskt behöver du inte starta krig övereallt... Respektera Glidtassen. Punkt.

Postad 01 February 2009 - 14:35

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Till Sometimestheycomeback.

Du har medverkat i flera trådar på forumet och har många gånger lämnat provocerande inlägg.
Om du har för avsikt att skaka om denna tråd med samma typ av inlägg så är jag säker på att en eller flera
medlemmar kommer anmäla dig, och så blir du avlägsnad från denna tråd.

Det är endast min önskan att du söker dig till en annan tråd om du inte klarar av att sköta dig.

Redigerat av Glidtassen, 01 February 2009 - 14:35.

Postad 01 February 2009 - 15:49

Tompasten
  • Tompasten
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0
Jag vet inte om det har tagits upp, men har du funderat på en Lyngdorf 2200?
Finns i dagsläget 2 st på hifimagasinet, för 13 resp 15k.
Mkt effekt och ett förhållandevis neutralt ljud tror jag skulle passa Dynaudio mkt väl.

Postad 01 February 2009 - 19:13

sometimestheycomeback
  • sometimestheycomeback
  • Forumräv

• 901 inlägg
  • 0

Till Sometimestheycomeback.

Du har medverkat i flera trådar på forumet och har många gånger lämnat provocerande inlägg.

Ursäkta, vad är provocerande att ifrågasätta ett påstående, speciellt när det finns grund för det? Varför är du på ett forum om du inte vill höra folks åsikter? :)

Postad 01 February 2009 - 19:19

theoak
  • theoak
  • Forumräv

• 514 inlägg
  • 0

Jag vet inte om det har tagits upp, men har du funderat på en Lyngdorf 2200?
Finns i dagsläget 2 st på hifimagasinet, för 13 resp 15k.
Mkt effekt och ett förhållandevis neutralt ljud tror jag skulle passa Dynaudio mkt väl.

Är själv ägare till Lyngdorfs TDAI 2200 med room perfekt och den passar otroligt bra till Dynaudio.
Mkt transparent ljud med en otroligt tight bas. Mina förra stärkare Amplifix och Thor spelade inte i samma liga.

Postad 01 February 2009 - 20:43

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Vad roligt att se dig här Theoak.

Men kan du beskriva hur dina Focus 140 betedde sig med dessa förstärkare?

Redigerat av Glidtassen, 01 February 2009 - 20:44.

Postad 01 February 2009 - 21:47

theoak
  • theoak
  • Forumräv

• 514 inlägg
  • 0
Jag upplevde både amplifix och thor som väldigt kraftfulla och dom drev mina dåvarande Focus utan problem, upplevde Thor som lite bättre på allt än fix, spec i basområdet där det stramades upp märkbart, tyckte fix kändes lite spretigare och mer ansträngd.

När jag sen gick över till Lyngdorf så vart det en helt ny värld dock, testade den under en helg och när jag gick tillbaka till Thor så kändes den otroligt ansträngd och jobbig att lyssna på i jämf med LD.
Kunde inte släppa känslan från Ld och en beställning var tvunget. :)

Postad 01 February 2009 - 22:21

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Vad roligt att höra.

Jag kommer att vänta ett tag till innan jag tar hem en produkt för provlyssning.
Det känns underbart att få feedback av någon som faktiskt lyssnat på dessa maskiner.

Postad 02 February 2009 - 07:52

theoak
  • theoak
  • Forumräv

• 514 inlägg
  • 0
Har väldigt svårt att tro att du skulle bli besviken på någon förstärkare från Mr Bladelius, otroligt välbyggda maskiner med enorm kraft och kontroll.

Postad 04 February 2009 - 20:22

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Jag var på Ljudmakarn i Stockholm och lyssnade på Hegel H1 MK4.

Förstärkaren var parad tillsammans med ett par:

Elac FS247 JET
Audio Physic Tempo 6

Det är svårt att återge förstärkarens egenskaper då den inte stod i relation till någon annan förstärkare.
Men ljudkaraktären jag återfann hos båda högtalarna var: en torr och fast bas, bra med driv och ljudet var väldigt nyanserat.Basen var väldigt stram och miste aldrig skärpa. Det märktes lång väg att högtalarna fick en bra skjuts. Försäljaren menade att Hegel var kände för att spela väldigt neutralt och kraftfullt. Överlag upplevde jag att högtalarna fick andas ut.

När jag lyfte på Hegeln kände man direkt vad ringkärnetrafon var placerad, den började tilta åt vänster direkt.

Redigerat av Glidtassen, 04 February 2009 - 20:28.

Postad 04 February 2009 - 20:27

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3700 inlägg
  • 0
En rolig parantes. Jag kör med ett massivt högtalartest (som dokumenteras i ett album så klart) och som referensförstärkare valde jag just Hegel och den gör otroligt bra ifrån sig. Den levererar till vad jag än hänger på den och tung och lätta laster = inga problem :)

Postad 04 February 2009 - 20:33

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Tack Mr. Välljud för dina inlägg om Hegel.

Jag skulle dock vilja att du tog lite fler bilder på din Hegel i bättre belysning, utan blixt. Med blixt brukar man förlora så mycket nyanser. Fortsätt gärna att skriva om dina olika upptäckter med Hegel parad med dina olika högtalare.
Om du kunde göra detta vore jag mycket tacksam.

Jag ser fram emot ett frosseri i Hegel bilder.

Redigerat av Glidtassen, 05 February 2009 - 14:50.

Postad 09 February 2009 - 02:10

Unregistered85528044
  • Unregistered85528044
  • Användare

• 217 inlägg
  • 0
Hejsan!

Jag har efter ett helt år av lyssnande på olika förstärkare och högtalare beslutat mig för Hegel H1 och Dynaudio Excite x16.
Hegeln har jag haft hemma i en vecka och den är helt underbar. Just nu innan högtalarna har kommit hem får den leka tillsammans med ett par Infinity Alpha 20. Cd-spelaren är en Original 2008 och ljudet är stort, djupt, kraftfullt, öppet och ger mig den där känslan av närvaro och delaktighet. Kan inte tänka mig att det blir sämre med Excite x16, bara bättre. Längtar! Efter att ha lyssnat på Hegeln ett par ggr på Ljudmakarn och på Lefflers i Linköping där jag bor bestämde jag mig. Tycker att den låter bättre på Lefflers än på Ljudmakarn. Man sitter närmare bakväggen på Lefflers och mer bas upplevs. Det blir mer som hemma där soffan inte står mitt i rummet. Med mina "små" Alpha 20 är det en sjuhelsikes bas! Fullt tillräcklig för en hyreslägenhet.
Jag tror att du skulle bli nöjd med Hegeln men självklart måste du låna hem och testa. Jag tycker det är stor skillnad på hur ljudet upplevs hos t.ex ljudmakarn och hur det upplevs hemma.

Lycka till!

Postad 09 February 2009 - 06:50

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Vad roligt, vi har samma smak beträffande produkter.

Jag har varit väldigt nyfiken på Original 2008 då jag hört så mycket om den spelaren. På Ljudmakarn så spelade jag bla Jeff Buckleys "Grace" på cd:n. Försäljaren sade: - Vänta lite, jag tror att vi har samma skiva men på datorn.
Han spelade samma skiva från datorn via en extern dac för över 15 000:- och skillnaden var enorm, men han tillade även att bränningen av denna skiva kunde variera då den givits ut så många gånger.

Roligt att du nämnde det, vad jag reagerade på när jag var på Ljudmakarn och lyssande på Hegeln var att basen inte var vidare djup i lyssningsrummet? Visst var den tight och snabb, men basen gick inte vidare lågt.

Vi får se hur min ekonomi ser ut i vår? Vad som är ett plus med både Tyr och Hegel mk4 är att dom har en "homecinema-ingång" man kan använda förstärkaren som ett rent slutsteg för två kanaler.

Visst gillar jag hembio, men kan inte lägga 10 000:- på en matchande center ut Focus serien. Det vore helt galet, och sedan skulle jag behöva lägga massor av pengar på en receiver som kunde skaka liv i centern.

Tänkte att jag istället kan köpa en center av ett annat märke som är mer lättdriven, och sedan handla mindre surroundhögtalare och låta Hegeln driva mina Dynaudio.

Allt detta kommer bli så kul när man får ihop pengarna.

;)

Redigerat av Glidtassen, 09 February 2009 - 12:40.

Postad 09 February 2009 - 12:52

Unregistered85528044
  • Unregistered85528044
  • Användare

• 217 inlägg
  • 0
Det är just pga HT-ingången som Hegeln var intressant!
En Marantz 5003:a kommer få ta hand om hembio-delen och då arbeta tillsammans med Hegeln.
Kul att även du lyssnar till Buckley. Hans version av Hallelujah är ständigt med på mina "lyssningsresor"
När jag var på Ljudmakarn och lyssnade använde vi Amphion Prio 520 och Argon och det lät underbart bra men dock väldigt basfattigt. Därför skrotade jag idén på Amphion och testade Dynaudio istället. Känns trist nu när jag insett att det nog var rummet som inte lät Amphion visa hur mycket de egentligen kunde prestera. Jag är grymt nöjd med valet av Dynaudio men Amphions design är bättre i mina ögon!
Hur konstigt skulle det låta om du testade en Excite X22 som center till dina Focus?

Postad 09 February 2009 - 15:36

sometimestheycomeback
  • sometimestheycomeback
  • Forumräv

• 901 inlägg
  • 0

Tänkte att jag istället kan köpa en center av ett annat märke som är mer lättdriven, och sedan handla mindre surroundhögtalare och låta Hegeln driva mina Dynaudio.

Skulle jag verkligen inte rek. Det kommer låta konstigt och illa när dom inte matchar i ljud.

Postad 10 February 2009 - 08:29

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0

Det är just pga HT-ingången som Hegeln var intressant!
En Marantz 5003:a kommer få ta hand om hembio-delen och då arbeta tillsammans med Hegeln.
Kul att även du lyssnar till Buckley. Hans version av Hallelujah är ständigt med på mina "lyssningsresor"
När jag var på Ljudmakarn och lyssnade använde vi Amphion Prio 520 och Argon och det lät underbart bra men dock väldigt basfattigt. Därför skrotade jag idén på Amphion och testade Dynaudio istället. Känns trist nu när jag insett att det nog var rummet som inte lät Amphion visa hur mycket de egentligen kunde prestera. Jag är grymt nöjd med valet av Dynaudio men Amphions design är bättre i mina ögon!
Hur konstigt skulle det låta om du testade en Excite X22 som center till dina Focus?

Kan du inte berätta lite om hur Dynaudio Exite låter? Jag har inte hört dem än. Men efter vad jag läst så skall de vara aningen mer lättdrivna? Det mest primära för mig nu är ren tvåkanal, men om jag kommer att skaffa hembio igen i framtiden så verkar inte Marantz om ett omöjligt val heller.

;)

Postad 12 February 2009 - 01:19

Unregistered85528044
  • Unregistered85528044
  • Användare

• 217 inlägg
  • 0

Kan du inte berätta lite om hur Dynaudio Exite låter? Jag har inte hört dem än. Men efter vad jag läst så skall de vara aningen mer lättdrivna? Det mest primära för mig nu är ren tvåkanal, men om jag kommer att skaffa hembio igen i framtiden så verkar inte Marantz om ett omöjligt val heller.

Hu vad svårt! De låter BRA..hmm...engagerande, snabba, öppna...jag är grymt dålig på att beskriva ljudet i ett par högtalare. Du får vänta några dagar tills mina är inspelade så kan jag kanske beskriva skillnaden mot mina Infinty Alpha 40 och Alpha 20.

Jag har hört Excite med Musical Fidelity A1 eller vad den heter ( den lilla fula svarta ), Hegel H200, Hegel H1 Mk4, någon Cayin och H/K 980. Jag har jämfört Excite med JBL LS60, Kef XQ40, Pioneer S-81-K, Elac 247, Amphion Prio 520 och Argon 2. Har lyckats blanda rätt friskt mellan dessa stärkare och talare och efter att ha varit uppe i 30K-klassen med XQ40 så blev det Excite 16 för 10K som jag föll för tillsammans med Hegel H1.
Men som sagt, vänta till efter helgen kanske jag kan säga lite mer om dem. Nu imponerar de inte direkt med ljudet men de har bara spelat i ca 1 timme.

Postad 12 February 2009 - 06:52

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Lång inspelningstid.

Mina Focus 140 har en inspelningstid på ca: 400 timmar enligt försäljaren. Och mina gamla Audience 42 började mjukna först efter några månader. I början var 42:orna ganska hårda och trista, men det ändrades med tiden.
Jag frågade försäljaren om jag skulle spela försiktigt med dem i början, men han sade:

- Dynaudio är byggda för stora ljudtryck, så det är bara att skruva upp då dom mår bra av mycket kraft.

Redigerat av Glidtassen, 12 February 2009 - 06:53.

Postad 12 February 2009 - 23:07

Unregistered85528044
  • Unregistered85528044
  • Användare

• 217 inlägg
  • 0
hehe.. okej!

Mina Excite 16 presterar ju ett sjukt kraftfullt ljud så jag sitter och hoppar i soffan. Tycker de låter mycket större än mina gamla golvare. Har svårt att se mig känna ett behov av en subba. De låter mycket bättre nu på kvällen men de har gått hela dagen idag sedan halv sju i morse. Men då har jag säkert ett par dagar/veckor till att höra förbättringar kanske då. I vilket fall krossar de "out of the box" mina gamla väl inspelade Infinty.

Postad 13 February 2009 - 06:45

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Dynaudio behöver kraft.

Till mina första Dynaudio 42 använde jag en NAD C350 (2X60) watt, visst den drev dom, men frågan var hur?
NAD är kände för att ha en kraftig midbas samt en avrullad diskant, vilket gör hela ljudbilden lite mullig.
Med tanke på att Dynaudio överlag har en mörk grundklang så blir det kaka på kaka - det låter inte bra.

När jag köpte min Primare i20 (Dual Mono konstruktion 2x70 watt) så var det en enorm skillnad, men jag misstänker att det handlade mer om signalbehandlingen. När jag sedan fick råd med ett par Focus 140 som jag köpte nya för
13 000:- när listpriset egentligen var 15 000:- så insåg jag att en ny förstärkare fick vänta några år.

Idag kostar Focus 140 (17 990:-) på Reference Audio i Stockholm, det skiljer ju bara 5 000:- ha, ha!

Antar även att det har att göra med prishöjningar pga finanskrisen.

Att du valt Hegel till dina Dynaudio är förmodligen det bästa du kunde gjort för dina högtalare.
Mina Focus 140 är som mina barn nu, vägrar att släppa dem för en annan modell - jag tänker mer på hur jag skall kunna ge vad dom behöver, nästan som man skäms lite för att inte ha en tillräckligt bra förstärkare.

:D

Men Nandayo, se till att fixa ett album nu.

Kram

Redigerat av Glidtassen, 13 February 2009 - 20:36.

Postad 14 February 2009 - 11:16

Unregistered89a7be48
  • Unregistered89a7be48
  • Veteran

• 2082 inlägg
  • 0
Hej Glidtassen!
Ville bara berätta att det vart en Krell Kav-400Xi för mig,köpte den begagnad då den ligger rätt i pris där tycker jag.Väldigt nöjd med köpet är jag den bara tog tag i mina högtalare och levererade.
/Mats

Postad 14 February 2009 - 12:47

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Good on you mate!

Det är en mycket bra förstärkare som du har köpt. Jag hoppas att du fick ett rimligt pris. Jag har kört den med Dynaudio 72 SE gentemot en Marantz 7001 KI, men Marantzen gjorde faktiskt bra ifrån sig i förhålland till priset.
Men visst spelade Krell bättre.

Redigerat av Glidtassen, 14 February 2009 - 12:47.

Postad 14 February 2009 - 17:58

Unregistered85528044
  • Unregistered85528044
  • Användare

• 217 inlägg
  • 0

Dynaudio behöver kraft.

Till mina första Dynaudio 42 använde jag en NAD C350 (2X60) watt, visst den drev dom, men frågan var hur?
NAD är kände för att ha en kraftig midbas samt en avrullad diskant, vilket gör hela ljudbilden lite mullig.
Med tanke på att Dynaudio överlag har en mörk grundklang så blir det kaka på kaka - det låter inte bra.

När jag köpte min Primare i20 (Dual Mono konstruktion 2x70 watt) så var det en enorm skillnad, men jag misstänker att det handlade mer om signalbehandlingen. När jag sedan fick råd med ett par Focus 140 som jag köpte nya för
13 000:- när listpriset egentligen var 15 000:- så insåg jag att en ny förstärkare fick vänta några år.

Idag kostar Focus 140 (17 990:-) på Reference Audio i Stockholm, det skiljer ju bara 5 000:- ha, ha!

Antar även att det har att göra med prishöjningar pga finanskrisen.

Att du valt Hegel till dina Dynaudio är förmodligen det bästa du kunde gjort för dina högtalare.
Mina Focus 140 är som mina barn nu, vägrar att släppa dem för en annan modell - jag tänker mer på hur jag skall kunna ge vad dom behöver, nästan som man skäms lite för att inte ha en tillräckligt bra förstärkare.

Men Nandayo, se till att fixa ett album nu.

Kram

Album ja....hmm...
Ska fixa det när jag tillverkat en ny bänk för alla apparater och målat lite nya tavlor. Ge mig några veckor... :P

Postad 14 February 2009 - 19:38

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Jag ser fram emot ett album.

Som jag säger till flertalet härute: använd aldrig blixt när ni fotar era album. Blixten slår ut alla naturliga nyanser och bilderna ser ut som ____.

Se hellre till att ha gott om dagsljus inför varje fototillfälle och använd en riktig kamera.
Det blir bättre presentationer med ordentliga bilder.

Postad 14 February 2009 - 20:08

ZyXel
  • ZyXel
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Hej!

har själv tänkt köra Tyr+ focus 220 i framtiden, då de på papperet passar varandra bra.Tycker inte du skall ändra uppfattning, efter trådens alla inlägg, utan att först provlyssna.

Ett annat alternativ hade säkert kunnat vara Primare I30, men den saknar ju tyvärr HT-funktionen. Har inte själv hunnit lyssna på Tyren + Dynaudio Focus men om man skall gå på omdömena som lämnats i tex Hifi&musik så skall Tyr tillhandahålla just det som focusarna kräver, nämligen en väldigt neutral återgivning med fast bas och mycket fart o kraft i ljudet. Att tyren fått viss kritik för att ha en vass diskant kanske inte gör så mycket eftersom focusarna verkligen är kända för att ha en sammetslen och välupplöst diskant..

Allting handlar om synergieffekter och jag har själv hållit på en del med hifi, äger just nu ett par mi3 super tillsammans med Primare I21/cd21, och faktiskt upplever jag diskanten och det "ljusa ljudet" som problemet. Dynaudio har just den där kompromissen med ett lättlyssnat varmt ljud, utan att försaka några hifiparametrar för det. Därav blir min framtida uppgradering förmodligen Focus 220 o en Bladelius Tyr.

Mvh

Redigerat av ZyXel, 14 February 2009 - 20:09.

Postad 14 February 2009 - 22:14

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0

Hej!

har själv tänkt köra Tyr+ focus 220 i framtiden, då de på papperet passar varandra bra.Tycker inte du skall ändra uppfattning, efter trådens alla inlägg, utan att först provlyssna.

Ett annat alternativ hade säkert kunnat vara Primare I30, men den saknar ju tyvärr HT-funktionen. Har inte själv hunnit lyssna på Tyren + Dynaudio Focus men om man skall gå på omdömena som lämnats i tex Hifi&musik så skall Tyr tillhandahålla just det som focusarna kräver, nämligen en väldigt neutral återgivning med fast bas och mycket fart o kraft i ljudet. Att tyren fått viss kritik för att ha en vass diskant kanske inte gör så mycket eftersom focusarna verkligen är kända för att ha en sammetslen och välupplöst diskant..

Allting handlar om synergieffekter och jag har själv hållit på en del med hifi, äger just nu ett par mi3 super tillsammans med Primare I21/cd21, och faktiskt upplever jag diskanten och det "ljusa ljudet" som problemet. Dynaudio har just den där kompromissen med ett lättlyssnat varmt ljud, utan att försaka några hifiparametrar för det. Därav blir min framtida uppgradering förmodligen Focus 220 o en Bladelius Tyr.

Mvh

Tack så mycket för ditt inlägg.

Primare levererar dock mycket av det "Engelska Ljudet" lyfter fram mellanregister och ett mer avrullat ljud, mjukare i kanterna. Jag fick reda på av en säljare på Best Sound i Stockholm att tillverkaren åstadkommer denna ljudbild genom att medvetet göra förstärkaren lite svagare i effekt.

Jag äger redan en Primare i20 (2x70 watt). Men min Primare sviker i effekt och ljudbilden passar inte mina Focus 140. Din uppfattning om Focus stämmer väldigt bra: en sammetslen diskant, men så har även resten av registret en mörk och mättad grundklang. Denna kombination med Focus 140 ger desvärre en aning fadd och mullig ljudbild som inte är vidare kul i det långa loppet. Jag får alla register representerade med Primare, men får inte fram
den knall-bas som jag längtar efter. Det vore trevligt med en mer neutral förstärkare som fick ordning på lägre delen av mellanregistret och basen.

Vad jag efterlyser är ett mer neutralt och kraftfullt ljud som jag vet att jag skulle få med både Tyr och Hegel.
Nu kostar ju Bladelius Tyr en hel del mer än Hegel H1 mk4.

Resten av min anläggning går i mörka toner och Tyr finns inte i mörkgrått eller svart. När det väl blir dags kommer jag att låna hem någon av de två.

När du gjort ditt inköp av Focus 220 och Tyr så ser jag hemskt gärna lite bilder på din sida och väntar med spänning på dina lyssningsintryck.

Redigerat av Glidtassen, 14 February 2009 - 22:14.

Postad 14 February 2009 - 22:48

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Hela nästa vecka är det 15% rabatt på alla Hegel produkter. Så H1 mk4 kostar under 10.000.

Postad 15 February 2009 - 09:13

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Dammit - får råna en liten tant, jag går i skolan och har inte råd med detta just nu.
Jag tänkte vänta tills jag arbetat under den kommande sommaren. Men tack för
tipset om rabatten.

Postad 15 February 2009 - 19:49

ZyXel
  • ZyXel
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0

Tack så mycket för ditt inlägg.

Vad jag efterlyser är ett mer neutralt och kraftfullt ljud som jag vet att jag skulle få med både Tyr och Hegel.
Nu kostar ju Bladelius Tyr en hel del mer än Hegel H1 mk4.

Resten av min anläggning går i mörka toner och Tyr finns inte i mörkgrått eller svart. När det väl blir dags kommer jag att låna hem någon av de två.

När du gjort ditt inköp av Focus 220 och Tyr så ser jag hemskt gärna lite bilder på din sida och väntar med spänning på dina lyssningsintryck.

Tyvärr så ligger det lite längre fram i tiden. ett par år eller så kanske. Tror du hinner före mig, med din uppgradering.

Mvh

Postad 16 February 2009 - 22:34

Unregistered85528044
  • Unregistered85528044
  • Användare

• 217 inlägg
  • 0

Hela nästa vecka är det 15% rabatt på alla Hegel produkter. Så H1 mk4 kostar under 10.000.

Men ååååååh! Typiskt!

:|

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.