Comhem inför kortavgift!
334 svar till detta ämne
Postad 14 January 2009 - 21:11
Phunky
-
Phunky
-
Forumräv
-
-
675 inlägg
Precis som SL (storstockholms lokaltrafik) om tjuvåkare så lät det förmodligen så här då piratkort var ett problem: Utan piratkort skulle digital-tv vara billigare.
När de inte längre går "miste" om pengar pga pirat-tvkort är det bara att brassa på med fantasiavgifter. Kortavgift är lika fantasifullt som alla elavgifter.
Mest irriterad är jag över att jag inte kan gå över till Comhems digital-tv utan att dessutom behöva betala 150:- i månaden för det analoga utbudet. För att se på digital-tv, den nya standarden via Comhem: betala för analogt abonnemang, digitalt abonnemang och nu även kortavgift. Jättebilligt!
Vi kan ju hoppas att de släcker allt utom svt1, 2 och tv4 framöver som det ryktades i en annan tråd så blir nog själv grundavgiften för analoga utbudet i hyran eller på sepparat faktura för folk i villa billigare. Alltså liknande det tele2vision gjort. Dock måste man ju då ha fler boxar med kort möjligen = också dyrt.
Postad 15 January 2009 - 00:09
Unregisteredc7b312fb
-
Unregisteredc7b312fb
-
Forumräv
-
-
596 inlägg
Nu får man tänka till igen
Jag har ett abb jag tecknade för 22 mån sen, som det nu återstår 2 mån av. Det är Medium och Canal+Total för 299:-/mån. Det var ju ett erbjudande de hade då och frågan är vad som händer när bindningstiden löper ut. Som jag läst mig till så löper det bara vidare med 3 mån uppsägningstid. Jag har inte läst något om att priser ska ändras p.g.a. det eller liknande. Skulle man nyteckna dessa abbonnemang skulle det kosta 448:- (medium 199:-, Canal+Total 249:-). Det är alltså ganska stor prisskillnad.
Sen kommer jag ju få denna nya kortavgiften hur det än blir med mina abonnemang. Men jag kommer ha rätt att säga upp från den dagen då avgiften börjar gälla. Då slipper jag mina 3 mån uppsägningstid.
Så om någon kunde reda ut hur det ligger till så vore jag tacksam, för jag misstänker att Comhem kommer hävda att det billigare priset endast gäller under bindingstiden eller nåt, även om jag inte kan se nåt sånt i villkoren.
Det skulle i så fall bli intressant att teckna Small + Canal+Total för 288:- + lämpliga kanaler, istället för 478:- (pris inkl. kortavgift).
Sen skulle jag gärna slippa binda upp mig något mer hos Comhem, då jag tänker byta TV/Bredband/Tele-leverantör så snart ett lämpligt alternativ dyker upp.
Postad 15 January 2009 - 00:11
Latman
-
Latman
-
Forumräv
-
-
612 inlägg
Såg just att Canal Digitals familjepaket har fått tillökning med en HD-kanal, nämligen Animal Planet HD. För 11 dagar sedan hamnade BBC-HD i samma paket. Parabol samt tillhörande HD-mottagare finns redan i min ägo så ett abb för 265 kr/mån känns mer och mer lockande, och avsluta samarbetet med Comhem. http://www.canaldigi...Familjepaketet/För 210 kr tillägg fås Familjepaketet med Canal+ Total http://www.canaldigi...analplus_Total/
Redigerat av Latman, 15 January 2009 - 00:35.
Postad 15 January 2009 - 00:38
Neonknight
-
Neonknight
-
Lärjunge
-
-
362 inlägg
Mest irriterad är jag över att jag inte kan gå över till Comhems digital-tv utan att dessutom behöva betala 150:- i månaden för det analoga utbudet. För att se på digital-tv, den nya standarden via Comhem: betala för analogt abonnemang, digitalt abonnemang och nu även kortavgift. Jättebilligt!
Vill du ha motsvarande det analoga utbudet digitalt, ja då tvingas du pröjsa för samma kanaler en gång till.
Fin fin affär anser Comhem
Jag har själv nämnt detta här på forumet tidigare och tycker att det är uselt, jag ringde t om till comhems kundtjänst och argumenterade för att de skulle släppa de kanaler som man ändå betalar för via basutbudet fria även digitalt, men det var som att snacka med en vägg. Jag vet inte vad de tror att de ska vinna med det, kanske ännu en missnöjd kund som försvinner så fort det finns alternativ och tro mig det kommer alternativ sannolikt inom relativt kort tid också och sedan kan de lägga ned det där skitföretaget. Jag ville ha kanalerna digitalt eftersom jag bytt till en 40" LCD från en 21" CRT och helt plötsligt märkte en stor skillnad på bildkvaliten mellan analog och digital, innan märktes det just inte alls. Det slutade i alla fall med att jag bytte från medium 8 favoriter till vanliga medium vilket i praktiken innebar att jag fick alla kanaler i basutbudet plus några till digitalt och i princip samma kanaler som jag valt i 8 favoriter dessutom och till i princip samma kostnad. så de kan ju stå där med sin långa näsa om de trodde att jag skulle betala separat för att få basutbudet digitalt. Det finns alltså ingen affärsmässig potential i att erbjuda detta för de tror väl inte på allvar att någon skulle betala 29kr per kanal för att få basutbudet digitalt vilket var vad de föreslog på kundtjänst. Så varför gör de inte istället sina kunder lite glada och skapar lite ovärdelig goodwill som de sannolikt desperat behöver vid det här laget även om de själva inte har någon koll på världen i kring dem.
Postad 15 January 2009 - 00:45
Unregistered2965a9a5
-
Unregistered2965a9a5
-
Lärjunge
-
-
315 inlägg
Jag förstår inte varför comhem och alla andra distrubitörer tar ut en avgift varje månad för man har ett plastkort med ett chip på. Va jag vet så betalar jag inget för mitt kort som sitter i mobiltelefonen, skillnaden på uppbyggnaden är väl inte övervägande stor.
Förstår inte syftet med kortavgiften. Kan dom inte istället sälja kortet och om dom tycker det är så dyrt att administrera.
Näe, riktigt illa..ska bli intressant och se om man får mail eller blir informerad av comhem själva.
Postad 15 January 2009 - 09:28
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7299 inlägg
Om man har kabeltvn inbakad i hyran så får man mest troligt minst Small åtminstone då dom släcker ner analoga kanalerna och då ingår kortavgiften i alla utbud eftersom man betalar det i hyran istället för att betala för dom analoga kanalerna....
Tycker ändå inte kortavgiften är så stort problem... mer problem att dom ska ha betalt för varje tv apparat i hemmet...
tänk om man var tvungen betala bredband för varje dator eller tv licens för varje tv apparat skulle vara precis lika idiotiskt som tvillingskortavgiften där...
Postad 15 January 2009 - 12:29
Unregistered64f891a5
-
Unregistered64f891a5
-
Lärjunge
-
-
292 inlägg
Om man har kabeltvn inbakad i hyran så får man mest troligt minst Small åtminstone då dom släcker ner analoga kanalerna och då ingår kortavgiften i alla utbud eftersom man betalar det i hyran istället för att betala för dom analoga kanalerna.... Tycker ändå inte kortavgiften är så stort problem... mer problem att dom ska ha betalt för varje tv apparat i hemmet... tänk om man var tvungen betala bredband för varje dator eller tv licens för varje tv apparat skulle vara precis lika idiotiskt som tvillingskortavgiften där...
Inte för att vara petig men.... De tar ju INTE betalt för flera tv apparater, du kan ju via en förgrening köra ut hur många scart- eler hdmi-kablar som helst från digigtalboxen till ett flertal tv apparater, utan det är väl snarare flera digitalboxar som avgiftrena gäller. Håller med om att det är ett otyg ur 2 helt olika sammanhang, dels att ta betalt för själva "syskonabonnemanget" och dels att man inte kan se tv1000 och/eller canal+ kanaler på syskonabonnemanget.
Postad 15 January 2009 - 13:20
DoggeG
-
DoggeG
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Förjäkligt detta med avgiften, skrev till comhem såhär: Jag ser på er hemsida att ni börjat med kortavgifter för TV, stämmer det? Hur blir det för mig som befintlig kund, dvs när får jag betala denna avgift? Hur kommer detta sig... förut hette det hos er: "Det bästa med tv från Com Hem Inga startavgifter Inga kortavgifter, krypteringsavgifter eller andra dolda avgifter" Detta är taget från ert eget material... Blir det sänkta avgifter på månadskostnaden för programpaketen då? eller är det pengar rakt ner i er ficka? Andra företag effektiviserar och förbättrar och sänker eller bevarar priserna? Fick detta svar nu idag från ComHem:Hej och tack för ditt e-postmeddelande! De nya avgifterna är för att täcka upp produktionen av korten, det administrativa kring detta, samt att finanskrisen drabbar alla företag. Vi är fortfarande billigast och snabbast, och tål att jämföras med. Kortavgiften är 180:-/halvåret, vilket blir 360:- om året. Dessa avgifter är som sagt ingenting som går rakt ner i fickan, utan täcker upp det administrativa samt täcker upp vad tillverkningen av dessa kort kostar. Alla andra operatörer använder sig av dessa Skillnaden är att vi håller lägst priset på detta. Vi skickade ut information kring detta med din faktura. Du som befintlig kund har rätt att säga upp dig, även med bindningstid med dessa förändringar. Det faller ingen kortavgift på ditt syskonabonnemang. Vidare information om hur detta kommer se ut, skickas ut med post mellan den 20-29/1. Med vänlig hälsning Com Hem AB, Kundservice
Postad 15 January 2009 - 13:31
Unregisteredc2e5ee9c
-
Unregisteredc2e5ee9c
-
Lärjunge
-
-
447 inlägg
Inte en rad om Small-abonnemanget? Likadant kort, samma kostnader för dom, men inga avgifter.
Det är ju självklart egentligen att de inte kan dubbla kostnaden för Small men dom borde åtminstånde vara så pass tydliga att dom själva går ut med att de "bjuder" på avgiften på Small.
Intressant att man får säga upp sitt abonnemang trots bindningstid. Då borde man åtminstånde kunna sägga upp abonnemanget och teckna nytt utan bindningstiden?
Jag köpte ju nya boxen förra månaden och fick 2800kr i subventionering. Det låter lite för bra om jag får säga upp allt och behålla boxen.
Samtidigt stod det väl längre upp i tråden ett mail med informationen att kortavgiften inte skulle läggas på befintliga kunder förrän bindningstiden löpt ut?
Postad 15 January 2009 - 13:35
Unregisteredc2e5ee9c
-
Unregisteredc2e5ee9c
-
Lärjunge
-
-
447 inlägg
Skickade dessa frågor: Gäller kortavgiften även mig som har bindningstid från 2008?
Och här är svaret: Hej och tack för ditt e-postmeddelande! För kunder med bindningstid börjar kortavgiften när bindningstiden upphör.
Redigerat av Unregisteredc2e5ee9c, 15 January 2009 - 13:43.
Postad 15 January 2009 - 13:39
Chippe
-
Chippe
-
Forumräv
-
-
591 inlägg
Förjäkligt detta med avgiften, skrev till comhem såhär: Jag ser på er hemsida att ni börjat med kortavgifter för TV, stämmer det? Hur blir det för mig som befintlig kund, dvs när får jag betala denna avgift?
Hur kommer detta sig... förut hette det hos er: "Det bästa med tv från Com Hem Inga startavgifter Inga kortavgifter, krypteringsavgifter eller andra dolda avgifter"
Detta är taget från ert eget material...
Blir det sänkta avgifter på månadskostnaden för programpaketen då? eller är det pengar rakt ner i er ficka?
Andra företag effektiviserar och förbättrar och sänker eller bevarar priserna?
Fick detta svar nu idag från ComHem: Hej och tack för ditt e-postmeddelande!
De nya avgifterna är för att täcka upp produktionen av korten, det administrativa kring detta, samt att finanskrisen drabbar alla företag.
Vi är fortfarande billigast och snabbast, och tål att jämföras med.
Kortavgiften är 180:-/halvåret, vilket blir 360:- om året.
Dessa avgifter är som sagt ingenting som går rakt ner i fickan, utan täcker upp det administrativa samt täcker upp vad tillverkningen av dessa kort kostar.
Alla andra operatörer använder sig av dessa Skillnaden är att vi håller lägst priset på detta.
Vi skickade ut information kring detta med din faktura. Du som befintlig kund har rätt att säga upp dig, även med bindningstid med dessa förändringar. Det faller ingen kortavgift på ditt syskonabonnemang.
Vidare information om hur detta kommer se ut, skickas ut med post mellan den 20-29/1. Med vänlig hälsning Com Hem AB, Kundservice
Dom har rätt i att andra har kortavgifter men detta är skitsnack. Kortavgift är till för vilseledande marknadsföring. Se billigare ut än vad man är och inget annat.
Postad 15 January 2009 - 16:33
Trasan
-
Trasan
-
Veteran
-
-
2068 inlägg
Antagligen så får Comhem betala för krypteringen/certifikat per abonent, enda anledningen jag kan se att man inte behöver betala ytterligare för syskonkort eller Small.
Möjligtvis har utfärdaren av dessa certifikat ändrat modell/avtal med Comhem.
Alternativt så betalar alla som inte har Small, Small-abonenternas kostnad.
Fast eftersom man tog bort denna avgift tidigare och höjde packetavgifterna istället så borde man då återgå till den modellen och inte lägga detta ovanpå.
Postad 15 January 2009 - 18:27
Tumme
-
Tumme
-
Lärjunge
-
-
279 inlägg
Förjäkligt detta med avgiften, skrev till comhem såhär:
De nya avgifterna är för att täcka upp produktionen av korten, det administrativa kring detta, samt att finanskrisen drabbar alla företag.
Com Hem AB, Kundservice
Produktionen av korten borde väl bara vara en engångskostnad så varför måste dom ta ut ny kortavgift varje halvår. Jag kommer att kräva att dom skickar ett nytt kort varje gång dom tar ut avgiften
Postad 15 January 2009 - 18:33
IPTV
-
IPTV
-
Användare
-
-
144 inlägg
Produktionen av korten borde väl bara vara en engångskostnad så varför måste dom ta ut ny kortavgift varje halvår. Jag kommer att kräva att dom skickar ett nytt kort varje gång dom tar ut avgiften 
###### grisar, skylla på finanskrisen, har dom ingen bättre ursäkt eller? Antagligen så får Comhem betala för krypteringen/certifikat per abonent, enda anledningen jag kan se att man inte behöver betala ytterligare för syskonkort eller Small. Möjligtvis har utfärdaren av dessa certifikat ändrat modell/avtal med Comhem. Alternativt så betalar alla som inte har Small, Small-abonenternas kostnad.
Fast eftersom man tog bort denna avgift tidigare och höjde packetavgifterna istället så borde man då återgå till den modellen och inte lägga detta ovanpå.
Jag kan ta ett exempel, innan jag flyttade hade jag parabol med ett Sky UK abonnemang genom min vän i England, jag behövde aldrig betala kortavgift till Sky, endast abonnemangsavgiften betalade jag varje månad på 32 euro för Entertainment package. Nu kan jag inte ha parabol i nya lägenheten för jag har ett hus ivägen åt det hållet. I övrigt, nån som kan anmäla CH till ARN och skicka ärendet vidare till Sverker? Om CH har gått ut hela hösten med att dom kör med öppna kort och inte tar extra betalt som alla andra så ska dom inte få göra på detta sätt. Det är falsk marknadsföring, det är dags dom lär sig en läxa, sånt här blir jag förbannad på. Kolla vad CH har ökat omsättningen med det dubbla sen 2005 Ekonomi/Trend Period: 0701-0712 0603-0612 0507-0602 Nettoomsättning (tkr): 2 726 330 1 988 741 1 348 339 Anställda (st): 596 612 482 Kassalikviditet (%): 31 32 22
Redigerat av IPTV, 15 January 2009 - 18:44.
Postad 15 January 2009 - 18:40
Unregisteredc7b312fb
-
Unregisteredc7b312fb
-
Forumräv
-
-
596 inlägg
Ja, så här i finanskristider så finns det ju många fler som vill betala mer för Comhems produkter än tidigare. Eller...inte...
Postad 15 January 2009 - 18:45
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7299 inlägg
Inte en rad om Small-abonnemanget? Likadant kort, samma kostnader för dom, men inga avgifter.
Det är ju självklart egentligen att de inte kan dubbla kostnaden för Small men dom borde åtminstånde vara så pass tydliga att dom själva går ut med att de "bjuder" på avgiften på Small.
kortavgiften på Small är egentligen 9:- dyrare/mån eftersom dom där 39:- är kortavgift men dom kallar det Small... Finns ingen anledning till att ha SVT och TV4 kodade som är fria kanaler som man dessutom betalar licens för... Hos Tele2 t.ex har vi 10 fria kanaler som går och ta in helt utan kort...
Redigerat av Leatherface, 15 January 2009 - 18:48.
Postad 15 January 2009 - 18:45
Unregisteredc7b312fb
-
Unregisteredc7b312fb
-
Forumräv
-
-
596 inlägg
Tycker det hade känts bättre om de fortsatt att ta ut kostnaden för korten inbakat i kanalpaketen och justerat priserna på dem istället. Hade varit enklare, ärligare och mer konsekvent.
Verkar lite märkligt att ta ut halva kortavgiften i kanalpaketet och resten halvårsvis.
Totalkostnaden är ju naturligtvis som alltid upp till konsumenten att ta ställning till vad det är värt.
Redigerat av Unregisteredc7b312fb, 15 January 2009 - 18:47.
Postad 15 January 2009 - 18:56
Unregisteredcec18524
-
Unregisteredcec18524
-
Beroende
-
-
1195 inlägg
Som nämnts ovan så borde detta tas upp av Sverker (eller annan gnäll-media typ Aftonbladet), att anmälla till ARN är meninglöst då Com Hem inte bryter mot några lagar eller regler med sin kortavgift, eftersom Com Hem erbjuder abonenter att säga upp sina abonemang trots att bindningstid finns kvar.
Postad 15 January 2009 - 19:22
IPTV
-
IPTV
-
Användare
-
-
144 inlägg
Bästa vore väl om alla sa upp sina abonnemang så får vi se hur länge CH orkar vara kvar på marknaden.
Det går ju köra gratis Boxer om man måste.
Postad 15 January 2009 - 21:23
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7299 inlägg
finns inget gratis boxer däremot gratiskanaler i marknätet... som iofs inte är gratis eftersom man betalar tvlicens...
Redigerat av Leatherface, 15 January 2009 - 21:24.
Postad 15 January 2009 - 22:48
Unregisteredc7b312fb
-
Unregisteredc7b312fb
-
Forumräv
-
-
596 inlägg
Det var ju nån som sa att Comhem var på väg att lägga ner de analoga sändningarna, vet inte var jag läste det men det var här om dan. Kan det finnas ett samband mellan en sådan här förändring och det? Eller förresten, i så fall skulle de väl presentera en helhetsförändring?
Postad 15 January 2009 - 23:06
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7299 inlägg
Ja dom kommer lägga ner analoga sändningarna förutom SVT och TV4 som kommer fortsätta va analogt.... i Luleå har dom redan gjort det och där får dom Small + kortavgift i hyran istället för betala för analoga kanaler.... övriga utbud får man 39:- billigare t.ex medium för 160:-/mån och inga andra avgifter utöver det... http://www.lulebo.se...amp;Parameter=0
Redigerat av Leatherface, 15 January 2009 - 23:14.
Postad 17 January 2009 - 17:07
Neonknight
-
Neonknight
-
Lärjunge
-
-
362 inlägg
Förjäkligt detta med avgiften, skrev till comhem såhär: Jag ser på er hemsida att ni börjat med kortavgifter för TV, stämmer det? Hur blir det för mig som befintlig kund, dvs när får jag betala denna avgift?
Hur kommer detta sig... förut hette det hos er: "Det bästa med tv från Com Hem Inga startavgifter Inga kortavgifter, krypteringsavgifter eller andra dolda avgifter"
Detta är taget från ert eget material...
Blir det sänkta avgifter på månadskostnaden för programpaketen då? eller är det pengar rakt ner i er ficka?
Andra företag effektiviserar och förbättrar och sänker eller bevarar priserna?
Vi är fortfarande billigast och snabbast, och tål att jämföras med.
Kortavgiften är 180:-/halvåret, vilket blir 360:- om året.
Dessa avgifter är som sagt ingenting som går rakt ner i fickan, utan täcker upp det administrativa samt täcker upp vad tillverkningen av dessa kort kostar.
Alla andra operatörer använder sig av dessa Skillnaden är att vi håller lägst priset på detta.
Vi skickade ut information kring detta med din faktura. Du som befintlig kund har rätt att säga upp dig, även med bindningstid med dessa förändringar. Det faller ingen kortavgift på ditt syskonabonnemang.
Vidare information om hur detta kommer se ut, skickas ut med post mellan den 20-29/1. Med vänlig hälsning Com Hem AB, Kundservice
Vilket skitsnack de kör med, och att ta upp finanskrisen är ännu mer skrattretande, då borde de snarast sänka priserna istället så att fler har råd att fortsätta vara kund eller bli kund. Jag har mycket svårt att tänka mig att de betalar mer än ett par tior för kortet som en engångskostnad, skulle inte förvåna mig om det var lägre. Att de här inte är pengar som går rakt ned i fickan är också skrattretande eftersom de som sagt tar betalt för kortet två gånger då de tidigare inkluderat kortkostnaden i abonnemangskostnaden och höjt priset motsvarande och nu helt plötsligt infört kortavgiften igen, nej det här ÄR en ren prishöjning på 360kr om året. Sedan att snacka om att de är billigast är ju ytterligare skrattretande, kom igen när ni kan erbjuda 100Mbit bredband inklusive telefon abonnemang för 275kr/mån , det har jag via BBB idag, comhem har ringt upp mig ett flertal gånger och velat sälja deras abonnemang, men de kommer ju inte i närheten. Comhem tar 429kr ordinarie pris för 25-50Mbit utan telefoni, kampanjpris 399kr. Nej det här med kortavgifter vore verkligen en fråga för Sverker att reda ut, vad är det egentligen vi betalar för, min uppfattning tills jag har hört någon bra förklaring är i alla fall att vi betalar för "luft" dvs att det är en ren saltning av priset. Jag kan förstå att man betalar en kortavgift för ett Visa kort t ex, där får man ju en funktion för det, när det gäller TV så är funktionen själva abonnemanget så jag har mycket svårt att se varför man skulle ha mer än en kostnad dvs abonnemanget.
Postad 17 January 2009 - 17:13
Zacabeb
-
Zacabeb
-
Veteran
-
-
2484 inlägg
De borde införa engångsavgift på syskonkort eller minska avgiften för syskonabonnemang drastiskt med dessa sjuka kortavgifter.
Com Hem är ett genomruttet företag som ägs av samma typ av kapitalistmaffia som orsakade just den här finanskrisen.
Jag som har fiber i lägenheten känner en djävligt stor lust att byta leverantör.
Postad 17 January 2009 - 17:18
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7299 inlägg
Ska inte vara nån avgift överhuvudtaget på kanaler man redan betalat för 1 gång inte ens engångsavgift.... men det är ett problem hos alla operatörer...
Postad 17 January 2009 - 21:13
Unregistered1505595a
-
Unregistered1505595a
-
Wannabe
-
-
31 inlägg
Ska inte vara nån avgift överhuvudtaget på kanaler man redan betalat för 1 gång inte ens engångsavgift.... men det är ett problem hos alla operatörer...
Det är en avgift som ska täcka underhåll, framtida investeringar och dylikt. Det tillåter Radio- och tv-verket, vilket nämns i deras rapport på sidan 28: http://www.rtvv.se/_...43235300761.pdf
Postad 17 January 2009 - 22:36
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7299 inlägg
den betalar man redan i grundavgiften för kabeltvn... finns ingen anledning att ha avgift för varje tv apparat... man betalar ju inte bredband för varje dator eller tv licens för varje tv utan man betalar för hushållet....
och det finns ingen anledning till att koda SVT som man betalar tvlicens för....
Redigerat av Leatherface, 17 January 2009 - 22:37.
Postad 19 January 2009 - 17:02
Stridis
-
Stridis
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
Skickade detta precis till Comhem
Hej !
Läste att ni skall införa en kortavgift på 360:- om året, om detta är fallet så kan ni räkna med att jag kommer att säga upp alla mina kanaler hos er som jag har idag.
Varför skall jag som redan har ett kort idag behöva betala varje år för ett kort som bara tillverkas en gång.
Ni hade kortavgift innan och den tog ni bort och höjde kanalpaketen istället, och nu har ni mage att införa kortavgift igen.
Bara så ni vet det så kommer ni förlora mer på det än vad ni kommer att tjäna.
Usch Comhem, säger bara Usch
Postad 19 January 2009 - 17:38
Brando70
-
Brando70
-
Forumräv
-
-
651 inlägg
Comhem får räkna med en hel del abbonemangsuppsägningar, OM de inför kortavgift igen!
Detta är inte klokt!!!
Viasat Sport paket bytte bara namn och logo för att sedan höja priset från 59kr till 99 kr per månad!
Canal+ bytte bara namn på sina kanaler och höjde priserna från 229 kr till 249 kr!
Comhem införde Medium HD 8 favoriter och höjde pris från 159kr till 199kr!
ALL VILL BARA DRA IN PENGAR !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
STOPPA PLUNDRANDE!!!!! SÄG UPP ABBONEMANG HOS COMHEM OM DE INFÖR KORTAVGIFT!!!!!!
Redigerat av Brando70, 19 January 2009 - 17:39.
Postad 19 January 2009 - 19:36
Ausgarius
-
Ausgarius
-
Rookie
-
9 inlägg
Comhem kommer att informera befintliga kunder om kortavgiften under 2009 Q2 samt införa avgiften 2009 Q3/Q4 enligt kundtjänst.
Postad 19 January 2009 - 20:40
Unregistered8147b14e
-
Unregistered8147b14e
-
Veteran
-
-
2473 inlägg
säg att hundra kunder säger upp sina abbonemang på grund av detta, Comhem kommer i ett sånt scenario säkert tjäna mycket mera ändå.
Tror inte att abbonemangsuppsägningsropen i tråden kommer tillföra särskilt mycket dock, vi bor ju ändå i sverige och vi gillar att knyta näven i fickan
Tråkigt nog har jag inget alternativ där jag bor... Så jag knyter näven i fickan och slantar upp istället.
Postad 19 January 2009 - 21:06
IPTV
-
IPTV
-
Användare
-
-
144 inlägg
Spelar ingen roll om det är Comhem eller nån annan, dom är lika fula allihopa och betala för att titta på TV idag är bara slänga pengarna i sjön.
Kommer själv säga upp allt eftersom jag tankar filmer och dylikt istället.
Postad 20 January 2009 - 08:28
Unregisteredc2e5ee9c
-
Unregisteredc2e5ee9c
-
Lärjunge
-
-
447 inlägg
Comhem kommer att informera befintliga kunder om kortavgiften under 2009 Q2 samt införa avgiften 2009 Q3/Q4 enligt kundtjänst.
Okej, så vi har tre olika bud nu då? 1. Kortavgift införs nu på nya kunder och för de som har löpande abonnemang. Kunder med bindningstid kvar drabbas först när deras bindningstid löpt ut. 2. Kortavgift införs hos alla kunder från och med nästa faktura men alla har rätt att säga upp abonnemanget pga detta, även de som har bindningstid kvar. Fortfarande ingen info om hur en subventionerad box ska hanteras om abonnemanget sägs upp i förtid. 3. Avgiften införs Q3/Q4 2009
Postad 20 January 2009 - 08:45
northspawn
-
northspawn
-
Amatör
-
-
73 inlägg
Fattar inte mitt svar i från comhem.
min fråga:
Hejsan,är kund hos er och har digtal tv.såg att ni har infört kortavgift.gäller det all kunder eller bara nya ?
'mvh john
svaret blev:
Hej och tack för ditt e-postmeddelande!
Bästa Kund, du har fortfarande bindningstid på ditt nuvarande avtal på digital-tv abonnemang för Medium 8 Favoriter med Com Hem fram tills 09/08/10. Det innebär att ditt avtal gäller fortfarande, och avtalet avser ingen kortavgift, du inte kommer att få avdrag för någon kortavgift så länge ditt nuvarande/gamla avtal är giltigt.
Med vänlig hälsning
Com Hem AB
Kundservice
xxxxxxx
Är fan trög,fattar inte svaret.
någon som kan förklara det logiskt för mig ?
Postad 20 January 2009 - 09:17
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4002 inlägg
Är fan trög,fattar inte svaret. någon som kan förklara det logiskt för mig ?
Du kommer inte behöva betala ett öre i kortavgift innan ditt nuvarande avtal går ut. Allt annat vore brott mot avtalet och ge dig rätt att bryta det. Nu kan du göra det valet när avtalet går ut, att då inte förlänga det. Om du av någon anledning förhandlar om ditt avtal med dem, förlänger det, så kommer de troligen plocka ut kortavgift från den dag det nya avtalet gäller.
Postad 20 January 2009 - 14:00
Unregisteredc7b312fb
-
Unregisteredc7b312fb
-
Forumräv
-
-
596 inlägg
Äh, Comhem har bara lite svårtaligheter...
Postad 20 January 2009 - 15:29
Janne.G
-
Janne.G
-
Forumräv
-
-
735 inlägg
Är det någon leverantör som inte har bluffavgifter som kortavgift och krypteringsavgift?
Postad 20 January 2009 - 16:56
Brando70
-
Brando70
-
Forumräv
-
-
651 inlägg
Det är mycket dumt att införa kortavgift för ett kort som man fått förlängesen!!!
Turligt nog så har jag 8 månader kvar av min Canal+Total abbonemang och 18 månader kvar Medium 8 Fav HD!
Men, tänker definitivt säga upp mig om Comhem begär den årliga kortavgiften!
Själv är jag kund hos Comhem sedan 2002. Betalar också Radio-TV avgiften till drygt 2000kr per år!
Comhem kör tydligen sina egna regler och tror att de kan manipulera sina kunder.
HELL NO!!!!!!!!!!!!!!
Postad 20 January 2009 - 18:07
Gustavo
-
Gustavo
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Man blir bara förbannad av allt ###### skitsnack Com Hem kör med.
Någon som vet om man får betala kortavgiften om man har Small och Canal+ total?
Postad 20 January 2009 - 18:08
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7299 inlägg
Ja de får du... du får betala 39:-/mån (Small är en kortavgift med annat namn) då istället för 30:-/mån som med dom andra paketen....
Redigerat av Leatherface, 20 January 2009 - 18:09.
Postad 20 January 2009 - 18:17
Eufemism
-
Eufemism
-
Forumräv
-
-
861 inlägg
Det är mycket dumt att införa kortavgift för ett kort som man fått förlängesen!!!
Turligt nog så har jag 8 månader kvar av min Canal+Total abbonemang och 18 månader kvar Medium 8 Fav HD!
Ni får ursäkta om det blir lite OT, men jag talade med comhem eftersom jag sitter i en liknande situation.. jag hade 12 månaders bindningstid på mitt Medium 8 Fav. och skrev upp mig på 24 månaders extra TV1000, och nu påstår de att genom att jag gjorde detta så måste jag betala för TV1000 OCH Medium 8 Fav. ända tills båda abonnemangen är slut, vilket innebär en merkostnad på 2628kr för mig.. du har inte hört att de tror att de kan göra detta? Skall ringa de när mitt TV1000 är slut och ta ett snack med platschefen, det verkar vara de enda som hjälper. Hoppas de råkar fakturera mig för kortavgift så jag slipper comhem.. jag har slösat pengar på mycket skit, men comhem måste vara det sämsta av allt
Postad 20 January 2009 - 19:32
Gustavo
-
Gustavo
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Finanskris är inte ett argument att höja priset snarare att sänka det.
Administrationskostnaderna har sannerligen inte ökat många kr från förra året.
Kostar inte en spänn i tillverkning för ett kort som redan är ute hos kund.
Dom vill helt enkelt bara tjäna 360 kr mer om året per kund och hittar därför på denna fina avgift.
Hos Canal Digital får man hela analoga basutbudet digitalt för 35 kr i månaden, vilket är kortavgiften.
Det kommer aldrig Com slem ha utan dom vill pressa ut var enda krona från sina kunder.
Hade det funnits alternativ så hade jag sagt upp mitt abonnemang på en gång.
Postad 20 January 2009 - 20:21
Brando70
-
Brando70
-
Forumräv
-
-
651 inlägg
@Eufemism
Det stämmer inte riktigt. Du behöver inte betala för Medium 8 fav länge än de 12 månaderna.
TV1000-abbonemang varar i 24 månader, men Medium 8 fav betalar du så långt kontraktet löper, dvs bara 12 månader. Vid slutet av den 11:e månaden ringer du till Comhem och avbokar Medium 8 fav om du inte vill forsätta titta på dessa kanaler. That's it man!
Mvh Brando
Postad 20 January 2009 - 21:14
SPiRiTUZ
-
SPiRiTUZ
-
Rookie
-
4 inlägg
Bau.!
Alltså, jag fattar inte. Är det ingen som kan förklara kortavgiften?
Off topic kanske men fan vad jag önskar att man hade makt nog att utmana alla stora företag. Vilka ska man byta till för att få ett bolag utan skitavgifter? Börjar bli så ******** less på företag. Tjänar Comhem m fl för dåligt eller?
Alla som snackar om att säga upp sitt Comhem.. Det låter bra, men tyvärr finns inte någon konsumentmakt längre. Företagen är för stora och de VET att vårt minne är kort. Alla företag apar efter varandra och tar alla chanser att tjäna mer. Det är inte ens fult att vara falska och "halv-ljuga" nu för tiden! Ärligt talat, tror du verkligen Comhem bryr sig om du säger upp ditt abb? Eller tror du banken, teleoperatören, elbolaget etc etc bryr sig om du byter p g a någon diffus avgift? Du hade säkerligen bytt i alla fall, med eller utan avgift. Sen kan de alltid kångla till det lite att byta också så du ännu hellre stannar kvar. Resonemangen är också omvända på något vis. Kunderna ska stå för kostnader medan aktieägare ska få vinster. Vore det verkligen orimligt att vinster kommer kunder (speciellt trogna sådana) till nytta?
Det enda dom gör för att behålla/vinna lilla dig som kund är att följa sin standardmodell för rabatter som ekonomer, psykologer och strateger räknat fram. Rabatten är planerad i standardpriset. De som är dumma nog att betala fullpris får "skylla sig själva" (jag är en av dom). Jag har t ex en bekant som fick 40%(!) rabatt hos tre på sitt abb när hon hotade att säga upp (fast pris abb). Det kan man kalla prutmån! Och hur fan ska man ha en uppfattning om hur mycket som är rimligt att pruta på en sådan tjänst eller hur mycket andra prutat?
För mig verkar hur som helst kortavgiften vara en ny konkurrensfördel för Comhem eftersom du inom en snar framtid garanterat kommer kunna avtala bort den om du binder dig. Då ser det i alla fall ut som om du gjort ett kap. Snälla Comhem.
Om 6 månader kommer ingen prata mer om just Comhems kortavgift eftersom de inte är något undantag. Och detta vet de naturligtvis om.
Ingen dålig timpeng förresten för deras administratörer. Hur många kort skulle du kunna knappa in på en dator för att sedan lägga i ett kuvert? Tandläkare my azz.. Comhemadministratör is the shit!
Redigerat av SPiRiTUZ, 20 January 2009 - 23:15.
Postad 20 January 2009 - 21:14
IPTV
-
IPTV
-
Användare
-
-
144 inlägg
Men, tänker definitivt säga upp mig om Comhem begär den årliga kortavgiften!
Själv är jag kund hos Comhem sedan 2002. Betalar också Radio-TV avgiften till drygt 2000kr per år! Comhem kör tydligen sina egna regler och tror att de kan manipulera sina kunder.
HELL NO!!!!!!!!!!!!!! 
Vad hade du tänkt göra istället då? Canal Digital är ännu värre, tar mer betalt, lurar kunder etc etc. Viasat likadana som ovan. Boxer har jag ingen erfarenhet av.
Postad 20 January 2009 - 21:17
Snoooz
-
Snoooz
-
Lärjunge
-
-
422 inlägg
Vi konsumenter får organisera oss och säga ifrån!
Postad 20 January 2009 - 23:25
Ludde76
-
Ludde76
-
Användare
-
-
145 inlägg
Fast på ett sätt kan jag förstå att dom inför kortavgift igen, när alla andra har det. Och när folk jämför priser på kanalpaket har dom oftast inte tänkt på att dom andra har kortavgift, så jämförelsen blir inte helt rättvis. Dessutom kan jag tänka mig att i kortavgiften ingår nån slags licens till conax? Hursomhelst så vore det ju bäst om alla slopade kortavgiften för enkelhetens skull.
Redigerat av Ludde76, 20 January 2009 - 23:26.
Postad 20 January 2009 - 23:28
Gustavo
-
Gustavo
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Inför dom kortavgift får dom ju sänka kostnaden på abonnemangen, det säger sig ju självt.
Tror knappast att Canal digital tar mer betalt för sina abonnemang. Kollade på deras sida senast idag.
Com hem är långt ifrån billigast och särskilt inte nu när dom lägger på ytterliggare än avgift.
Man kan jämföra exempelvis small (Com hem)l och baspaketet (Canal Digital).
I small får man några tråkiga kanaler som egentligen ska va fria men Com hem har mage att ta betalt för dom ändå.
Kollar man på baspaketet hos Canal Digital så får man alla analoga kanalerna digitalt.
Båda abonnemangen kostar under 40 kr, hur förklarar man detta?
Jo helt enkelt Com hem skiter fullständigt i kunderna medan Canal Digital lyssnar iallafall lite på kundernas önskemål.
För att inte snacka om supporten, dom är fullständigt värdelösa. Inte ska väl kunderna förklara för supporten hur saker och ting fungerar, men så är ju tråkigt nog fallet.
Redigerat av Gustavo, 20 January 2009 - 23:30.
Postad 21 January 2009 - 00:26
z0k4
-
z0k4
-
Användare
-
-
137 inlägg
De är ju åxo lagom sköna med sina 35kr i faktureringsavgift per månad, vet inte vad de andra tar men 35kr/månad är ju rena rånet, nästan ett måste med autogiro dessvärre
Postad 21 January 2009 - 02:47
IPTV
-
IPTV
-
Användare
-
-
144 inlägg
Kanske bättre ni jämför tex Canal Digital med Comhems priser istället för att säga CD är så mycket bättre vilket dom inte är.
Canal Digital:
Startavgift: 695 kr
Kortavgift: 169 kr/kvartal
Bindningstid: 24 månader
Faktureringsavgift 35 kr/faktura (vid autogiro ingen avgift)
Comhem:
Startavgift: 0 kr
Kortavgift: 80 kr/kvartal
Bindningstid: 12 månader
Faktureringsavgift 35 kr/faktura (vid autogiro eller e-faktura ingen avgift)
Övrigt:
Comhem har ett betydligt bredare kanalbutbud också som Viasats alla kanaler tex.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
TV-Program
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|