farsan va och skulle fixa X073 färgen...men hittade den inte.
De i färgbutiken kunde ej hitta ngn sådan...
hmm har den ngt gemensamt färg nr?? var har ni köpt den ?
mvh Andreas
Postad 08 december 2002 - 16:21 farsan va och skulle fixa X073 färgen...men hittade den inte. De i färgbutiken kunde ej hitta ngn sådan... hmm har den ngt gemensamt färg nr?? var har ni köpt den ? mvh Andreas Postad 08 december 2002 - 17:08 ![]() det måste finnas ett gemensamt färg nr: NCS nummer heter det...kan ngn kolla upp det ![]() eller finns det ngn tele nr till K-Rauta?? mvh Andreas Postad 08 december 2002 - 17:21 En snickerifärg som flyter ut bättre vore ju bättre då den får en bättre jämnhet. mvh andreas Postad 08 december 2002 - 22:44 HCMW eller HCCV? Vad är det för skillnad? Var inne på daLites hemsida och kollade. High Contrast Cinema Vision verkar ha precis samma specifikationer som HCMW. Vet du vad som skiljer och vad fick dig att välja just HCMW? Har du köpt en färdig duk med eller har du bara köpt materialet för att bygga din egen ramspända duk? Postad 09 december 2002 - 20:04 HCMW behöver bara sträckas från två sidor och passar bättre i manuella dukar. Jag har själv beställt en Model C med HCMW. Valde alltså HCMW för att den ska kunna hålla sig rak i en vanlig "kassett" som Model C. Den själva bildreflekterande ytan på duken ska vara densamma och alltså ge samma reultat. Mattias. Postad 11 december 2002 - 13:19 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Jag har inhandlat 1l. matt S2000-takfärg (glans 3, hädanefter kallad "bas") för 150 bagis och 2×60ml Winsor&Newton "Argent" (färgneutral silver, hädanefter kallad "glans") för 45:- styck. Igår tog jag så 4dl bas och blandade i 60ml glans, men såg ingen större skillnad på färgen. I med ytterligare 60ml glans och fortfarande ingen markant skillnad. Denna nya färg rollades på en masonitskiva och jämfördes med min befintliga skärm (jag har inga bilder - hade tänkt ta bilder för att visa effekten... men). Min förhoppning att glansen skulle "bryta igenom" basen och ge den diffus lyster gick åt pepparn [8]. Faktum är att min finslipade halvmatta spraylackade S2000 hade bättre gain än denna bas-glans-färg. Det förefaller som att glanstillsatsen blir helt inbäddad i färgens pigment, ungefär som smörklickar blir inbäddade i mjöl. En metod att ta fram glanspartiklar vore då att finslipa ytan, men jag tror inte det tar fram en kontrollerad och tillräckligt slumpmässig glans. Risken är att det bli som på stranden där vart 10000:ende sandkorn har sin blanka yta perfekt mot mitt öga och "glittrar till" - det är tjusigt på stranden men inte som projektorskärm. För närvarande umgås jag med två funderingar. Glansen i sig är alldeles för glansig och skulle ge en gain på "massor", men om man anväder den som bas som dämpar den med S2000 kunde det kanske bli något... mer smör än mjöl så att säga...? Ett lackskikt med textur och därigenom sin speglande förmåga diffuserad. Denna textur skulle kunna vara den som erhålles från målningen, eller en efterbehandling genom tex. slipning... Jag har lack på sprayburk, hum hum...? Jag är synnerligen tveksam till att späda ut glanstillsatsen i lack - om än matt - då man riskerar sandstrandsfenomenet. Reflexioner (ha-ha) och era erfarenheter skulle vara intressant att ta del av. i experimenttagen Håkan Postad 11 december 2002 - 15:34 Kan inte så mycket om det här med färger (lever ju med min vita duk med 1.0 gain) men har följt diskussionen i flera trådar. Funderade lite på att om man målar med någon grå aluminium eller silverliknande färg med hög glans som kanske bryts av till lite ljusare nyans. När allt är torkat målar man på ett lager matt klarlack för att inte få en blank yta. Kanske blir som om den gråa färgen redan var matt... Vad vet jag... Postad 12 december 2002 - 03:13 Postad 12 december 2002 - 17:34 Mattias. Postad 13 december 2002 - 09:42
https://www.minhembi...?TOPIC_ID=12715) som hjälper dig hitta affärer som säljer Tikkurila färg: http://www.tikkurila...ko_karta_af.htm
melle: Det finns en länk i tråden "Mina experiment med grå projektionsyta" (
Postad 17 december 2002 - 10:42 Det låter kanske övermaga tvärsäkert, men jag tror tamej tusan att jag har det. Tikkurila/S2000(glans3=takfärg) i ena änden... Winsor&Newton Argent (silver med en grå nyans motsvarande S2000) i andra änden... Jag köpte ju en liter S2000 av takkvalitet som gav en mycket fin gråmatt yta och enligt mig färgneutral projektion. Visst suger den mycket kraft ur ljuset men jämnheten är imponerande. För stora betraktningsvinklar och ljusstarka projjar är alltså detta receptet. Jag ville ha mer stänk och trodde att en brytning med den också färgneutrala Winsor&Newton Argent skulle ge lite mer glitter men det dränktes. Nu köpte jag ½-liter Winsor&Newton som jag bröt/dämpade med S2000 istället. 20% S2000 och 80% Argent ger en gråmatt yta med ett "skimmer" och vad jag kan bedömma ett betydande snäpp över 1 i gain (inte 2 dock...). Man häller helt enkelt i gråmatt brytare under omrörning och ser hur metallglansen dämpas till förmån för ett skimmer. Vad jag kan bedömma kan man gå upp till 30% utan att dränka lystern i silverfärgen medan 10% ger en projektion som skrämmer skiten ur katten (för att inte tala om vad ren Argent gör). Detta kan låta konstigt men bäraren i Argent förefaller vara transparent och genom inblandning av S2000 blir den mer opak. Hursom är min skärm nu målad i ovanstående (20%-iga) blandning och den där gröna flourescerande sörjan som "Gröna Trollet" i Spiderman häller i sitt akvarium är verkligen läskigt grönt, och polisljusen lyser verkligen blått... utan att försaka svärta på nämnvärd utsträckning ! Men, jag har konstfiberrollat och kan bara konstatera att färgen är mycket känslig för påföringsmetod. Det är stört omöjligt att få en yta utan rollerspår. Stora enfärgade ljusa ytor avslöjjar denna textur. Med en 30%ig blandning är det kanske lättare, men jag skall nog i en framtid sprutlackera duken. Strukturen man får (jag fick) av rollern är däremot mycket bra och hjälper upp betraktningsvinkeln. Jag vidhåller alltså att en "gain" skapad av en ytas glans blir reflekterande medan nämnd färgs inbyggda skimmer ger en mer diffus och trevlig gain. Jag är INTE nöjd - för det blir jag aldrig - men det börjar tamejtusan likna apbra ! Michelangelo PS. EnuMannen... du som har spruta... hem å maskera å köp dig en ½-liter Winsor&Newton Argent (150:-)... brytare har du ju redan i form av Tikkurila ! Postad 17 december 2002 - 14:21 Jag har planerat att ersätta denna duk med en ny till våren (då det är lite varmare så att jag kan spruta utomhus eftersom hela garaget för tillfället är fullt av delar till min AC Cobra och den lär inte rulla ut ur garaget än på ett par år). Denna nya duk kommer jag att konstruera på ett helt nytt sätt. Jag tänker använda tunn MDF eller annat plant material som jag tänkte styva upp med tunna trälister runt om och en kärna av frigolit eller styropor (ungefär som "starklätt" för er som vet vad det är). Ytan sprutlackar jag med en grundfärg motsvarande S1000 till S2000. Över grundfärgen sprutlackar jag sedan Winsor&Newton Argent bruten med grundfärgen. Till sist skruvar jag fast min svarta sammetsmask i de tunna trälisterna med hjälp av tunn L-aluminiumprofil (på samma sätt som masken sitter fäst idag). Resultatet bör bli en tunn och förhållandeivs lätt duk som inte slår sig i första taget. Postad 19 december 2002 - 09:58 Jag kan bara konstatera att det är grissvårt. Det blev bättre, men jag har fortfarande några vertikala fält som stör. Därför har jag nu önskat mig en elektrisk färgspruta till julklapp och innan nyårsafton lär det vara sprutat. Kruxet är isåfall att det gått åt en del hel del färg och att det börjar sina - jag hoppas min färg räcker... Jag konstaterar emellertid : 1) "Hotspotting" är i förh. till gain väl undertryckt 2) Svärtan är helt ok och väl i nivå med tidigare 3) Jag har fått ratta ner kontrast och framförallt ljusstyrka 4) Jag kan ha läslampan tänd brevid - för frugans och hemfridens skull¹. 5) Bilden är betagande "stunsig"... Någon sorts slutlig rekommendation blir då : a) Skaffa färg² å verktyg, däribland en sprutmålningsmoj. ![]() c) Grundmåla duk och masonit med roller. d) Blanda två nyanser och måla masoniten. e) Testa och välj nyans. f) Sprutmåla duken med vald nyans Nu tror jag det får räcka. Håkan ¹ Det är ett vardagsrum och "normal" verksamhet försigår där ibland, därav lampan. "Du kan inte ockupera hela rummet bara för att du skall se på film, man måste ju få vistas i huset"-diskussionerna undviks. Visst - det blir sämre, men det går alldeles utmärkt. ² Enligt tidigare post... ³ Jag hade en LP-skivefodral stor en som jag testade med, men hade för bråttom och hetsade - är du klokare än jag tar du bättre tid på dig... och en större. Postad 23 december 2002 - 18:10 Visst, men det är jäkligt tjorvigt. Jag fick inte till viskositeten i min sprutmålningsmackapär. Det blev mer som när man är dålig i magen (ursäkta parallellen) och långt ifrån bra. När jag förtunnade med vatten blev det bättre men fortfarande blev det inte homogent utan öar av tixotrop färggegga som "spruttlade" ut. Emellertid innebar det en hyffsat jämn beläggning som jag kunde rolla. En riktig finrollning - långsamt och i jämn fart - gav faktiskt nästan helt draperifritt resultat (det är en enkel match med vanlig matt färg, men med denna blanka är det tusen gånger jäkligare)... tyvärr fanns då små öar av låg viskositet kvar i färgen och trokningen gav 5mm stora "ögon" med aningen annorlunda ytstruktur (syns bara när man tittar snett mot ytan med infallande ljus... eller ved projicering). I ljusa bilder är detta "ögon" synliga [xx(] Emellertid, färgen ger en mycket bra färgneutralitet och avvägd gain så näääästa gång skall jag finrolla utan förtunning. Hur gör du EmuMannen när du sprutar - vad har du för spruta - jag har en elektrisk, men borde kanske skaffat en tryckluftdriven rackare ? problem på väg mot fullkomlighet Håkan PS. ja, ja, ja man skulle kunna köpt en DaLite HCVGTSYU eller vad det heter, men det är inte lika kul ! Postad 23 december 2002 - 21:57 Jag fick inte till viskositeten i min sprutmålningsmackapär. ... ... ... Hur gör du EmuMannen när du sprutar - vad har du för spruta - jag har en elektrisk, men borde kanske skaffat en tryckluftdriven rackare ? Har du provat att förtunna med T-röd (tänk dock på att det kan ge ett mycket svagt rödstick)? Det funkar kanon i min lilla spruta när jag förtunnar vattenbaserad akrylfärg. Jag vet dock inte om det funkar med vanlig vattenemulgerad väggfärg (skall försöka kolla upp det). Att förtunna med vatten fungerar nästan aldrig när man skall spruta. Även om man lyckas få viskositeten rätt så blir det ändå "plumpar", jag tror att det beror på ytspänningen... Jag har både en elektrisk och ett par tryckluftsdrivna sprutor... Postad 23 december 2002 - 22:11 ![]() ![]() ![]() ![]() Postad 24 december 2002 - 00:13 Postad 24 december 2002 - 00:39 Postad 24 december 2002 - 02:43 Efter mycket pillande så kan jag idag med min nya duk njuta av att bilden från projektorn i princip ser lika bra ut som från min vanliga tv på samma avstånd (3.5 meter)! Om jag ställer mig 6 meter ifrån så ser projektorbilden ut som en vanlig tv. Jag har även jämfört med bakprojektionsapparater och ingem kommer idag i närheten av min bild (speciellt med tanke på storlek och betraktningsvinkel). För tillfället är jag både imponerad och mycket nöjd. Min duk lider dock av ett obehagligt grönstick och det är bara tack vare de fina kallibreringsmöjligheter som TW100 erbjuder som jag lyckats kompensera för detta. Jag tror jag kan få en ännu bättre bild med en färgneutral grå grundfärg och ett "high contrast"-lager enligt Håkans recept. Dessutom är det kul att ha någonting att pula med. Duken är både billig och tacksam... Postad 24 december 2002 - 09:17 ![]() Postad 24 december 2002 - 12:25 Testa med en liten mängd t-röd och späd sedan färgen på vanligt sätt. MVH Bosse Postad 26 december 2002 - 12:37 ![]() Postad 04 januari 2003 - 17:22 Winsor&Newton är någon sorts "artistfärg" som säkert finns i din refererade "Kreatima"-butik (det låter så basker å rötjut så det borde vara rätt). Det är alltså inte en professionell arkitekturfärg med blandningsreferenser till färgskalor och blekningstest ute i Götegorgs skärgård med glanskoder å annat... det är en hemmapular-måla-tavlor-färg som heter : Winsor&Newton Argent. Sen har jat ett "suck" och ett "aha". Jag rollade om med oförtunnat - snacka om att skjuta sig i foten ! Det blev inge någe vettigt och jag är påväg att få totalspunk på draperier mm. Nu har jag förtunnat en sats och läser detta om T-röd och får en riktig kick. Jag har en dansk denaturerad sprit (inte röd så jag riskerar nog inget rödstick) och tänker nu ta en liten skvätt som biok säger. Däremot tar jag nog och rollar. Funkar inte detta ger jag upp och snackar med min gamle sprutmålare och ber honom spruta en ny skiva åt mig med "min" färgkombination. god fortsättning Håkan Postad 04 januari 2003 - 20:46 Håkan: HaHa Haa... känner mig lite träffad där!! [ ![]() Jag kan ju trösta er med att min DaLite duk fortfarande inte dykt upp. Nu är det självaste Posten själv som sölar, den har åkt iväg från sthlm i förra fredan... SUCK! Mattias. Postad 13 januari 2003 - 20:48 Postad 14 januari 2003 - 10:31 5 delar Winsor&Newton Silver/Argent 1 del S2000 matt... testa etappvis för färgen mattas av snabbt. 1 del sprit (jag hade dansk denaturerad Ofärgad) 5... delar vatten Blanda väl ! Det är vad jag gjorde nu senast (igår) och det blev en tillräckligt lös och långsamt torkande färg för att den skulle flyta ut ordentligt (inte tixotrop gegga som tvärtorkar) och tillåta "lagning". Alltså : 1. smyg i matt grå färg i små protioner tills du "tror" på färgen... man kan ha ännu mindre än jag hade (feg). 2. rolla jämt, rikligt, blött och med avvägdt tryck på rollern... tryck hårdare för att sprida färgen och allt lösare för att jämna ut. Är man duktig och modig får man en jäkla fjong i duken, är man bara duktig får man en himla slät och fin duk med lite extra sting i. Är man varken modig eller duktig blir det riktigt bra ändå. Är man ett klantarsel skall man kanske ta den vanliga grå, matta tixotropa och förlåtande färgen. Nu sitter jag nöjd... i några veckor till... Håkan Postad 12 mars 2003 - 21:03 Tydligen så är den ganska svår att applicera, så jag tänkte rolla på färgen och köra en efterslip så ytan blir helt jämn och fin. Tror ni att det förstör "skimmret" eller blir det så bra som jag hoppas? Tanken är att strunta i förtunningen och lägga på ett par feta lager "specialfärg", och efter torkning slipa ner ytan med ett fint sandpapper. Jag ska handla Argent i morgon 13/3 så ett snabbt svar vore lysande. Postad 12 mars 2003 - 23:46 Postad 12 mars 2003 - 23:57 Tackar ödmjukast för din hjälp.... Postad 13 mars 2003 - 00:47 ![]() Postad 13 mars 2003 - 02:02 ![]() Postad 13 mars 2003 - 11:43 Haken med att inte förtunna är att färgen torkar mycket fort - speciellt takfärgen. Nu blir det knepigt... Takfärgen torkar himskans fort för att inte droppa i ansiktet på den som målar med följden att när du rollar bården brevid den du nyss rollade så kommer skarven inte att bli tillräckligt "smygande". Men, för den matta takfärgen är detta inget problem. [^] "Konstfärgen" Argent torkar åxå nästan på en grisblink och det är ju inget problem (och tom önskvärt) när du målar din tavla och bara påför lite silverfjong på prinsessans diadem... men om du skall måla en STOR YTA kommer kruxet med att den bård du målade nyss har torkat. [V] Förtunningens syfte är i detta fall inte att "förtunna" eller "dryga ut" färgen utan att göra den mer långsamt torkande och flytbar ! Självklart skall du prova för det är kul, men jag rekommenderar dig att använda torktidsökande och tixotropi nedbrytande tillsatser... i riklig mängd. En mindre välblandad färg kommer dessutom att vara inhomogen inte bara avseende kulör, utan även avseende just dessa tillsatser, med "ögonbildning" som följd. Detta med ögonbildning kommer av ytspänningsfenomen och jag skall inte sticka under stol med att jag övervägt att tillsätta en liiiiten droppe YES i färgen... Nu är inte jag tillräckligt modig, så det blev aldrig diskmedel i färgen [8)] silverfärgad Håkan Postad 13 mars 2003 - 13:15 Postad 14 mars 2003 - 17:50 Postad 14 mars 2003 - 18:53 ![]() Jasså, det är här Håkan håller hus... Till 2.5 m2 ca ½ liter (högst) Köp EN liter, det räcker. Min är målad med S1500 & jag använde 0.3lit per lager. Mvh /Per Postad 15 mars 2003 - 01:39 Tadaaa [ ![]() ![]() ![]() Vaddårå, fånte en annat kurtisera lite häråvar ?? [} ![]() Om gudarna vill så kommer www.bigscreen.se att få några 0,5×0,5-skivor i såväl DIY-Tikurila (egentligen vanlig "svenne S2000") samt den bisarra Turbovarianten att köra i sitt duktest. Jag hittade några MDF-skivor idag å skall väl efter skidsemestern¹ preppa dem. Vi får se... Man bör bereda siga på en totalsågning av DIY-konceptet, men blir det bara ok är det så inih-te mycket mer prisvärt - speciellt för "custom made screens" om de i "Indisk look" etc. [ ![]() Näe hörrni. Jag e på gång å flytta och drömmer svårt om fyra slutna subbar inbyggda i väggarna tillsammans med surrar och en super-custom-skärm på en död-dämpad ljudvägg... usch ! Nu skall jag ta ett glas vin till. inspirerade hälsningar eder "va ska jag göra sen" Håkan ¹ jovisst - det är inte bara nördbök med hembio utan viss normal verksamhet bedriv emellanåt åxå... med betydande prioritet. Postad 19 mars 2003 - 18:44 Postad 25 mars 2003 - 19:20 Ps En mycket bra och intresant tråd enligt mig . Tack till alla som delat med sig av sina erfarenheter. MVH :ML [ ![]() Postad 26 mars 2003 - 14:01 Dock måste jag erkänna att det var ett rent **** att få till duken (har en ramspänd mörkläggningsgardin 250 *150) med roller. Rollade både försiktigt, hårtd, vertikalt, horisontellt, med pytteliten fin - till JÄTTE stor. Men fick ändå "ränder". Det dumma med denna blanding är ju - Vattenspädningen. Samtidigt som vattnet gör att takfärgen torkar långsammare - påskyndar den ju akrylfärgens torkningstid. Har du duk - skaffa en spruta och använd den. Postad 26 mars 2003 - 15:28 Man vill ju ha en flytbarhet, förhållandevis låg ytspänning, lagom torktid (hos alla ingående färgkomponenter). Jag har ju lovat Bigscreen att förse dem med två 0,5×0,5-skivor av DIY-modell för sitt duktest och funderar på hur jag skall sådär riktigt bra få till min turbovariant avseende just "viskociteten" (man vill ju ge dem ett riktigt toppentest-objekt så man inte blir dissad ner i skorna... den andra blir en vanlig matt S2000). Någon hade förtunnat med lacknafta (var det du Fogel ?) och det kanske är grejjen, men vattenlösliga färger mår ju inte så bra av nafta. Man kanske skall ha sprit enbart ?... det är ju bla. det som rekommenderas för sprutning. Fast, var hittar man färglös sprit [ ![]() ![]() T-sprit är ju rosa och det gillar inte jag så machoman jag är. Nåja, mer experiment på gång Håkan Postad 26 mars 2003 - 17:18 Postad 26 mars 2003 - 20:28 Eller blir det för glansig yta med olje färg? Har pratat med en målare och han kände inte till märkena på färgerna men enligt han så skulle det gå att få samma nyans med olje färg .Är detta sant eller är jag ute och seglar om jag gör som han säjer? Snälla svara om ni vet!! Tack Robert Postad 27 mars 2003 - 00:54 Gillar du inte rosa-färgad T-sprit, så kan du ju alltid pröva spolarvätska ! Den brukar ju vara blåaktig, det blir ju lite mer "grabbigt" ! Är du inte kompis med nån tandläkare ? De brukar ju ofta kunna ställa undan en flaska 96%-igt till julglöggen eller personalfesten ! [ ![]() ![]() Postad 27 mars 2003 - 19:34 Sen ytteligare en fråga dom hadde inte Tikkurila s2000 glan 3 Men han sa att Beckers s2000 glans 2 skulle funka. Vad tror ni? Postad 27 mars 2003 - 22:44 ![]() Postad 28 mars 2003 - 17:54 Och frågar om någon hittat en optimal blandning för att spruta. STORT TACK !!! MVH : Robert 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |