Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

DIY Firehawk

187 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 24 november 2002 - 10:05

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0
Jag har sedan tidigare en DIY-duk målad i Tikkurila X073 (motsvarande S2000 på Beckers färgskala). Det som är bra med en sådan duk för en LDC-projektor är ökad svärta, kontrast och färgdjup. Detta gäller framförallt om det finns lite ströljus i rummet.

Problemet med alla grå dukar är att de tar udden av det ljusare färgspektret. Svartare svart byts mot gråare vitt osv. Kommersiella dukar som Stewart Firehawk och Da-Lite High Contrast Cinema Vision motverkar denna effekt genom att höja dukens gain.

Vår projektor används främst när det är mycket mörkt i rummet. Därför har jag lekt med tanken att prova en lite ljusare grå färg på duken. Jag har även lekt med tanken att försöka blanda en färg med högre ”gain”. Inspiration sökte jag som vanligt på AVS Forum, i deras ”Screens”-area: http://www.avsforum....p?s=&forumid=23

Det visar sig att de där laborerat en hel del med akrylgrundfärg, så kallad ”Gesso”. För CRT-projektorer använder de ren vit Gesso och för DLP- och LCD-projektorer så bryter de Gesson grå. Det finns sedan två olika metoder för att öka färgens gain. Det ena är att blanda pearlscent eller iridescent (”glitter”) direkt i färgen, det andra är att fört måla en grundfärg och sedan blanda en matt klarlack med pearlscent eller iridescent.

Jag åkte därför till Kreatima på Sveavägen (i Stockholm) och köpte en liter Winsor & Newton Galleria Acrylic Gesso Primer. Efter recept från AVS köpte jag också tre 2 oz tuber med akrylfärg från Liquitex för att bryta gesson. De färger jag köpte var; Iridescent White, Iridescent Bright Silver och Neutral Grey (pris totalt cirka 380 kr).

Jag valde att använda färdigblandad ”glittrig” färg och att blanda den direkt i gesson i stället för att använda pulver och blanda det i lack. Det senare alternativet skulle nog ge mer glitter men min gissning är att det är svårare att få glittret jämt över ytan om man som jag använder en roller. Jag ville dessutom inte ha allt för mycket glitter eftersom jag planerade att använda en mindre grå färg denna gång. Min TW100 upplevs redan som mycket ljusstark och jag vill inte ha för mycket av ”det goda”.

Jag vet att det går åt cirka en halvliter färg till min 92” 16:9-duk. Därför delade jag gesson i två lika delar. I den ena tömde jag tuberna med Iridescent White och Bright Silver. Den färdigblandade färgen fick då en grågul nyans ungefär motsvarande S0500 på Beckers skala. Jag blandade därför i Neutral Grey tills den fick en grå nyans motsvarande S1000. Därefter blandade jag i Neutral Grey i den andra halvan av gesson tills den fick samma nyans. Jag använde sedan den del av gesson som inte hade glitter i sig som grundfärg och den andra färgen för en sista strykning.

Denna gång testade jag att använda en skumgummiroller i stället för en filtroller. Skumgummirollern är mycket svår att måla med eftersom det lätt blir luftbubblor i färgytan. Det bästa vore nog att spruta färgen med en färgspruta (men jag var för lat för att maska av i garagen och spruta duken denna gång).

Materialet jag målade på var mörkläggningsgardin som jag köpt på Hemtex. Den har en tygsida och en sida som känns mera som ”gummi”. Jag var rädd för att Tikkurila-färgen inte skulle fästa på ytan av gummi och därför målade jag initialt duken på tygsidan. Gesso fäster dock på det mesta och jag använde därför gummisidan vilket skall ge bättre gain enligt många på AVS. Denna typ av färg fungerar givetvis lika bra på exempelvis MDF som på en duk.

Min duk har nu torkat över natten och jag skall senare idag ramspänna den och montera ihop dukens mask igen. I kväll tänker jag testa den nya färgen, då får vi se om den ger bättre bild än min gamla DIY-Greyhawk i Tikkurila X073... [^]

#2

Postad 24 november 2002 - 12:02

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0
Nu är duken monterad och klar. Eftersom min dotter tittade på Saltkråkan så passade jag på att testa duken i dagsljus. Visst har den bättre gain och det ljusare färgspektret kommer bättre till sin rätt. Det är svårt att säga hur mycket de mörkare påverkats eftersom bilden blir lite urvattnad i dagsljus. Jag kan inte vänta tills i kväll då jag kan genomföra lite seriösare tester.

Ett problem med gesso är att den är tixotrop. På burken står det att de inte rekommenderar att späda ut den. Jag skulle vilja späda den en aning och rolla med filtroller i stället. Duken fick mer struktur än den sida jag tidigare rollat med X073 och från sidan kan jag även se några enstaka, svaga, strukturmärken efter rollern. Det bästa vore nog att använda spruta.

Jag har även svårt att se om det finns något glitter kvar. Visst kan man se några enstaka glitterkorn om man tittar efter noga men inte är det mycket inte. Vill man ha mycket gain så skall man nog blanda glittret i lack och spruta (eller rolla) på det efteråt. Jag skall dock vänta tills i kväll med utlåtanden om det behövs mer glitter eller inte!

Stay tuned... [;)]

#3

Postad 24 november 2002 - 12:26

dajz
  • dajz
  • Lärjunge

  • 395 inlägg
  • 0
Trevligt att du genomfört ett sådant här expriment. Väntar med spänning på ett utlåtande under kväll

#4

Postad 24 november 2002 - 13:35

Unregistered40368
  • Unregistered40368
  • Lärjunge

  • 341 inlägg
  • 0
Följer med spänning dina experiment. Skall bli kul att höra ditt slutomdöme.

#5

Postad 25 november 2002 - 01:00

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0
Då har jag testat den nya duken. Vart det bättre? Både ja och nej. Min frus första kommentar var, -"jag tycker bilden är för ljus". Bilden är verkligen ljus jämfört med min gamla X073. Om jag börjar med fördelarna så är de klarare och ljusare färger samt detaljrikedom. Jag ser färger och detaljer jag inte sett tidigare på X073-duken. Det är både bra och dåligt, brister i ursprungsmaterialet syns mycket tydligare nu än tidigare. Men på samma gång så upplevs en bra bild som bättre. Jag har haft en del problem med att ställa in rätt nivå på både svart och vitt, de blir gärna överstyrda. Det går säkert att justera, synd att The Calibrator visade sig vara ett "får i ulvakläder", jag skulle verkligen behöva "The Ultimate Calibration Tool" för tillfället.

Var det värt jobbet att måla om duken? Det är för tidigt för att avgöra det tycker jag. Jag älskar "stinget" i bilden, detaljrikedommen och hur mycket bättre vitt och ljusa färger presenteras. Det jag saknar är svart som nästan är svart. Jag inser dock att jag lurat mig själv något som avstått detaljrikedom i utbyte mot svärta. Jag ogillar dock att den nya detaljrikedommen även avslöjar brister i bilden som jag tidigare var lyckligt ovetandes om.

Efter detta experiment har jag svårt att tänka mig en helt vit duk. Den jag har nu är hälften så grå som X073 men den är dock grå. Det hjälper upp svärtan något men vitt och ljusa färger verkar inte bli lidande med denna duk (inte på samma sätt som med min gamla i alla fall). Jag skulle inte klara en mer ljusstark bild med sämre svärta och därför kommer jag nog aldrig att fundera på en vit duk (möjligen i kombination med optiskt filter)...

#6

Postad 25 november 2002 - 19:47

Unregisteredd7f3e576
  • Unregisteredd7f3e576
  • Lärjunge

  • 256 inlägg
  • 0
EmuMannen: Skulle vara kul att testa detta. Undrar om du fått ngn gain eller inte. Låter lite som iridescent försvinner lite när du mixar den med den andra färgen. Undrar om du har ngn uppfattning om hur det skulle se ut med iridescent i matt klarlack. Blir den glittrig eller vad? Hur ser en riktig firehawk ut, är den glittrig i ytan?

MVH Bosse

#7

Postad 25 november 2002 - 20:01

Unregisteredff85eeb2
  • Unregisteredff85eeb2
  • Amatör

  • 74 inlägg
  • 0
Nej den är slät ungefär som silverteip fast lite mörkare. Förr fanns det gråa reflexbrickor av lättmetall jag tror att det är ganska nära. Man skulle ta ett gråskaleprov och jämföra.

#8

Postad 26 november 2002 - 00:37

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0
Min duk är nu mycket ljusgrå (S1000) och den har "gain" så det räcker. Jag har inga "hot spots" och nu när jag testat en hel del (en panel med fyra oberoende åskådare har ägnat tre timmar i kväll åt att provtitta) så måste jag säga att den överträffar mina förväntningar. Det känns som om givit upp något av svärtan men fått bättre färgspektra och framförallt mängder av detaljer!

Jag var speciellt rädd för att scenerna i Moria (LOTR) skulle se gråa ut men jag upplever bättre kontrast även om svart som tidigare var nästan svart nu endast är riktigt mörkgrått. Men denna uppoffring kan jag leva med nu när bilden inte känns lika platt och livlös. Färgerna hoppar nästan emot en och jag upplever otroliga förbättringar i de ljusa registret och endast mindre uppoffringar i de mörka...

Problemet är fortfarande att kallibrera färgerna och gråskalan över hela spektrat. Jag behöver bättre verktyg och mera tid. Jag är dock övertygad om att det kommer att bli utmärk när jag är klar. I kväll slog det mig flera gånger hur otroligt bra bild man kan få med en TW100 om man föder den med rätt material (som LOTR) och om man är beredd att jobba på detaljerna (som RGB-inställningar och färg på duk med mera)...

En riktig Firehawk är nog mörkare grå och har säkerligen mera glitter. Om jag får tillfälle att se en med egna ögon någon dag kanske jag försöker återskapa någonting liknande. Tills dess är jag i all fall mycket nöjd med min nya duk, en ljust grå duk med lite extra gain. Bilden är ju så ljustark att man kanske skulle prova filter...

Here we go again... [:)]

#9

Postad 26 november 2002 - 20:54

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlägg
  • 0
quote:Om jag börjar med fördelarna så är de klarare och ljusare färger samt detaljrikedom. Jag ser färger och detaljer jag inte sett tidigare på X073-duken. Det är både bra och dåligt, brister i ursprungsmaterialet syns mycket tydligare nu än tidigare. Men på samma gång så upplevs en bra bild som bättre.

Så jag var alltså rätt ute i mitt resonemang i denna tråd https://www.minhembi...?TOPIC_ID=21134
quote:Med grå duk får du en mörkare svärta tack vare att duken reflekterar mindre ljus. Men detta borde även drabba det lilla ljus som ska finnas i bilden vid mörka, dunkla scener där det ändå ska kunna urskiljas några detaljer. Dessa detaljer måste ju då oxå reflekteras sämre vilket borde ge summan att svärtan blir bättre men detaljer i mörka partier blir inte det

Man kanske inte är så dum som man tror ändå! [:)]

Mattias.

#10

Postad 27 november 2002 - 01:52

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0
Jag har tagit lite screen shots i kväll... Jag postar dem så snart jag har tid... Nu skall jag sova...

#11

Postad 27 november 2002 - 16:00

Unregistered6550bbde
  • Unregistered6550bbde
  • Användare

  • 170 inlägg
  • 0
Tänkte åka köpa material på fredag....behöver lite hjälp med måtten :)

hade tänkt mig lite över 100"...typ 110".

Hmm vilket format ska man ha...det formatet det finns flest filmer i skulle jag tro..vilket nu det är...men det vet säkert Ni.

Hade tänkt mig en svart kant runt om oxå.
Kom med förslag ;)

Är det viktigt att ha ngn regel på baksidan? Kan den få ngn lustig form annars kanske?

mvh Andreas

#12

Postad 27 november 2002 - 16:12

jlinders
  • jlinders
  • Användare

  • 103 inlägg
  • 0
Måtten.... Ja skall du ha widescreen vilket jag själv föredrar så är det perfekt med en mdfskiva 12mm, de är i formatat 244 cm x 122 cm. Behöver bara kapa lite så är det rätt proportioner, 98" blir det. Kapa den till 217 cm så är det rätt.

#13

Postad 27 november 2002 - 17:28

Unregistered6550bbde
  • Unregistered6550bbde
  • Användare

  • 170 inlägg
  • 0
vilket format är vanligast?
1.85:1
2.35:1

ller vad nu de kallas ;)
glöm inte min svarta kant/bord jag tänkte ha runt...
är MDF bättre

Vill ha ca...105->110"

mvh Andreas

#14

Postad 27 november 2002 - 17:30

Unregistered11aa4495
  • Unregistered11aa4495
  • Lärjunge

  • 464 inlägg
  • 0
myyyyyyyyyyyyket intressant

Jag har ju ofta förfäktat att ljusstyrkan inte är oväsentlig då man kan få det där "stänket" som jag kallar det och "stinget" som emumannen kallar det. Dessutom öppnar man upp möjligheter med mindre mörkläggning (fotbollsmatcher på dagtid).
Jag har ju en Toshiba MT7:a med CC30R-filter och en S2000 skärm så en del "stänk" har jag försakat. Att lacka skärmen riskerar att skapa "spegling" och "hotspots", men det här att blanda i pärlemoreffektfärger - eller vad man skall kalla det - känns himla rätt.
Man behöver liksom en "blankt grus" i färgen för att reflektera diffust och inte enligt infalsvinkel-utfallsvinkel. Men, jag suger på :

- filtroller - färgtextur...
- mängdintervall "glitterfärger"...
- gråhet - kör S2000 nu och svärtan mår bra av det...
- finslipa för att "locka fram" mer glitter (fast det kanske planar ut och börjar spegla)

kommer att läsa allt som skrivs i ämnet med stor aptit Håkan

#15

Postad 27 november 2002 - 17:33

Unregistered11aa4495
  • Unregistered11aa4495
  • Lärjunge

  • 464 inlägg
  • 0
Förresten...

Det där med att kapa av till 217cm.
Hoppa över det och använd optisk samt digital zoom så kan du fylla hela 244×122-skivan. Jag har börjat zooma 2,35-filmer och dumpar alltså de yttersta 0,3 (innehåller ändå inget) till förmån för storlek och skärmfyllnad.

tipset alltså ; titta och testa först innan du sågar bort.

Håkan

#16

Postad 27 november 2002 - 18:07

jlinders
  • jlinders
  • Användare

  • 103 inlägg
  • 0
Håkan->

Kan hålla med om att digital zoom kan vara bra men i det här fallet så är ju skivan för bred skall du då visa filmen med full bredd så försvinner väl lite av filmen på höjden, tråkigt om man vill ha text... Måste väl funka som du säger om man har en för smal duk (eller för hög) eller har jag missat nåt med digital zoom? Jag utgår ifrån att du inte gör om förhållandet mellan bredd och höjd. Menar du just för 2:35 filmer? Men det måste ju också bli knepigt, eller?

#17

Postad 27 november 2002 - 18:27

Unregistered11aa4495
  • Unregistered11aa4495
  • Lärjunge

  • 464 inlägg
  • 0
Nej, inte gör jag om förhållandet utan jag kapar bort lite kanter bara. Filmer som Harry Potter med svenskt ljud behöver inte text - tycker mina barn... å en del engelska kan jag. Men visst, man sumpar en del... men vinner lite annat. /Håkan

#18

Postad 27 november 2002 - 23:17

Unregistered26e72823
  • Unregistered26e72823
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0
Eller så gör du som jag, beställer en tillsågad MDF skiva hos en trädetaljist. Jag beställde min på ABI-träd i Göteborg. En 4mm tjock MDF med måtten 2440x1420 som jag betalade 230 riksdaler för [;)] Därefter inhandlade jag tunna (34mm) reglar som jag gjorde en styv ram av för att sedan måla en 40mm tjock ram på andra sidan och monterad upp den i ett par feta gångjärn i taket så att duken kan fällas upp. Tror det vart en duk i storleksordningen 110".

Nästa del i projektet är att inhandla två gasfjädrar (sådana man har på bagageluckan i bilar, finns på Biltema för 149:-) som fästes i duken och taket. Detta för att kunna, tillsammans med en takmonterad elektromagnet som triggas från projektorn när den sätts på, lyssna till ett härligt "Pschhhhhoo" när duken fälls ner från taket [:D]

Ha det gott
/alex

#19

Postad 28 november 2002 - 01:05

Unregistered6550bbde
  • Unregistered6550bbde
  • Användare

  • 170 inlägg
  • 0
MDF eller spån ??

spån är lättare...vad ä fördel med MDF?


Är det svårt få tag på typ 110" måtts skivor i bygghandeln?

mvh Andreas

#20

Postad 28 november 2002 - 10:49

jlinders
  • jlinders
  • Användare

  • 103 inlägg
  • 0
MDF tätare och går inte flisor ur som måste spacklas. Kan skruva i den - spånskiva måste nog vara tjockare än 4 mm om det skall fungera. MDF känns slätare från början.

#21

Postad 28 november 2002 - 14:01

svartpippi
  • svartpippi
  • Lärjunge

  • 471 inlägg
  • 0
När ni monterar "reglarna" på baksidan för att styva upp skivan skruvar ni från framsidan eller limmar ni (vilket lim i så fall?, limmet som fixar allt, PL400 [:D] ), om ni skruvar framifrån (genom MDF till "regeln") måste man ju spackla, för att skruva bakifrån går inte, 4mm är för lite för att fästa i.

Ska vi inte ta och föreslå att Biltema döper om sin butikskedja verkar som om de har hur mycket hembiotillbehör som helst. [8D]

En sak som min fantasi skapade när jag läste detta är att det blir strömavbrott hemma hos alehe, det enda man hör är ett mystiskt "Pschhhhhoo" och sen smack & krash[:D] kan nästan se det framför mig om det inte vore för att det var mörkt p.g.a. strömavbrottet.[:D][;))]

/Robert

#22

Postad 28 november 2002 - 15:30

Unregistered40368
  • Unregistered40368
  • Lärjunge

  • 341 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by svartpippi
När ni monterar "reglarna" på baksidan för att styva upp skivan skruvar ni från framsidan eller limmar ni (vilket lim i så fall?, limmet som fixar allt, PL400 [;)] ), om ni skruvar framifrån (genom MDF till "regeln") måste man ju spackla, för att skruva bakifrån går inte, 4mm är för lite för att fästa i.Ja, 4 mm är för lite ! Själv använde jag 6 mm, och då fungerade det att skruva fast reglarna bakifrån. Nu talar jag alltså om de reglar som jag fäste "mittpå" skivan. "Huvudreglarna" runt om skruvade jag naturligtvis framifrån för optimalt fäste. Skruvhuvudena försvann sen under den svarta ram som jag monterade till sist.

Men det gäller att man hittar skruvar som ger optimalt fäste i MDF-skivan (=rätt längd på skruven). Jag fick hjälpa till att "fixa längden" genom att fälla in skruvarna ett par millimeter i reglarna. Och innan jag skruvade smetade jag förstås på lim [:D] (ett helt vanligt "trälim").

Tror för övrigt inte att det spelar så stor roll vilket lim du använder.

#23

Postad 29 november 2002 - 00:38

Unregistered26e72823
  • Unregistered26e72823
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0
Hahaha, brast ut i ett gapskratt när jag läste om Svartpippis beskrivning av vad som kan hända vid strömavbrott. Detta kommer jag givetvis inte berätta för frun min, då hon är skeptisk till hela projektet och bara letar efter argument att använda emot mig[;)]

Gällande fäste av skivan, så skruvade jag in den skruvar från framsidan. Jag använde skruv med försänkt huvud och brickor med en urfasning för skruvarnas försänkta huvud. På så sätt fick jag en upphöjning på ca 1 mm för varje skruv samt den fördelen att kunna "dra åt" rejält utan att vara rädd för att skivan skulle ge med sig. Därefter täckte jag över dem med den svarta ramen gjord av en tunnare golvlist. Då golvlister är svagt runda på baksida så täcker denna "urgröpning" mina infästningar på duken framsida.

Gällande 4mm vs 6mm tjocklek så var jag själv tveksam till 4mm men vikten var det som avgjorde i mitt fall. Då en 6mm tjock 110" duk i mitt tycke väger alldeles för många extra kilo för att på ett smidigt sätt kunna fällas upp i taket. Nu när jag använt 4mm tjock måste jag säg att jag är glad att jag gjorde det då den är relativt "lätt" och framförallt tillräckligt styv.

Hur som helst så skall jag nu hoppa på Emumannens försök med att blanda ny färg för att öka gainen. Är det någon mer som har hängt på Emumannens försök och som kan avlägga rapport?

Ha det gott
/alex

#24

Postad 29 november 2002 - 10:14

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0
En uppdatering... Jag är fortfarande lite tveksam till just min färg. Den har högre gain helt klart och fördelarna är som sagt mera tryck i färgerna och bättre detaljer. Det jag är tveksam till är färgåtergivningen. Jag har fortfarande svårt att få till färgerna så att jag är nöjd (någon som vet något bra sätt att kallibrera färger?). Dessutom är bilden ibland lite för ljusstark. Färgerna är inget problem med DVD-film av bra kvalitet (förutom hudfärg som har en tendens till att bli för vit) men för vanlig tv-utsändning så är det svårt att få till en bra grundinställning eftersom utgångsmaterialet varierar från program till program och kanal till kanal. Jag vet inte om jag hade samma problem med min duk i X073, men att problemen doldes på grund av den mörkare grå nyansen. En bra egenskap hos X073 var att den upplevedes som mycket färgneutral. Jag är mer osäker på min nya färg men det kan som sagt även bero på att den ljusare färgen är mindre förlåtande. Jag har även lekt med tanken att kombinera den nya duken med ett filter. Jag är dock osäker på om det verkligen är ett rödfilter som skulle fungera bäst med min TW100 (jag upplever inte att ljuset stöter åt något speciellt håll, den verkar ganska uniform men det är svårt att säga utan att mäta upp den i detalj. Jag jagar för tillfället en spekrumanalysator på jobbet, det borde ligga någon och skräpa någonstans). Kanske jag skulle testa ett FLD eller ett gråfilter i stället...

Problemet är väl att jag både vill ha de mörka färgernas egenskaper från en X073-duk och på samma gång de ljusa färgernas egenskaper från min DIY-Firehawk. I så fall borde jag kanske ha skaffat en CRT och ett bäcksvart rum, det var aldrig aktuellt...

#25

Postad 29 november 2002 - 11:52

Unregistered40368
  • Unregistered40368
  • Lärjunge

  • 341 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by EmuMannen
En bra egenskap hos X073 var att den upplevdes som mycket färgneutral.Du kommer säkert ihåg att det var just det kravet (färgneutralitet) som låg bakom valet av X073 (och som jag berättade om i någon tråd för lääääänge sen).

Vad gäller färgkalibreringen hoppas jag fortfarande på något "SMART-kit" ifrån Steve Smallcomb [;)]

#26

Postad 29 november 2002 - 15:27

Unregistered11aa4495
  • Unregistered11aa4495
  • Lärjunge

  • 464 inlägg
  • 0
Hmmmm Emumannen

Du har alltså fått lite för mycket "fjong" med en 2oz-tub av vardera "silver..." och "iridiscent..." (eller vad det var) i en ½-liter burk...
Om man hade haft lite mer grått i och landat på S2000 istf. S1000...
De "accellererande" tillsatserna är ju inte "bredbandigt" accellererande utan just med fokus på det gulaktiga du rapporterade innan du brutit i grått. Du saknade en motsvarande accellerator för det röda spektrat (jag tittade på en färgkarta och tyckte att "iridisc..." drog åt gult medan "silver" drog åt blått) ?

Kan inte någon ge grabben en "the Calibrator" å låna ut en spektralanalysator eller så så han kan återkomma med jättevetenskapliga mätreferenser - jag börjar bli otålig !! [;)]

på nålar Håkan

PS: Penny Lane... ingen test med CC30R-filtret än ?

#27

Postad 29 november 2002 - 16:07

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0
Håkan, du har så rätt, förmodligen är inte duken riktigt färgneutral men försök och skruva på en TW100 så får du se hur lätt det är. Med både offset, gain och gamma för både R, G och B komponenterna utöver grundinställningarna för svart, vitt och färg så blir det en hel del möjligheter. Det är dessutom svårt att krana men fjärrkontroll och en OSD som täcker större delen av bilden. Så fort jag får tid så skall jag sätta mig och koda ett program så att jag kan kallibrera projektorn via RS232 i stället för via fjärren och OSD (jag har fått full dokumentation över alla RS232-kommandon nu).

Är verkligen "The Calibrator" det "ultimata" verktyget för att ställa in färgerna? Är det någon som vet ett bra och modernt verktyg för att kallibrera färgbalans och gråskala på en LCD-projektor (eller är det fortfarande AVIA som är "king of the hill").

#28

Postad 29 november 2002 - 16:50

Unregistered6550bbde
  • Unregistered6550bbde
  • Användare

  • 170 inlägg
  • 0
vilken glans / matthet ska färgen ha???

mvh andreas

#29

Postad 29 november 2002 - 22:54

LordX
  • LordX
  • Forumräv

  • 767 inlägg
  • 0
Off topic: EmuMannen, är det den dokumentation över RS-232 kommandona vi känner till sen tidigare eller har du fått tag på någon ny dokumentation (lät som det)? [;)]

#30

Postad 29 november 2002 - 23:31

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0
LordX, det är ESC VP21 Communication Manual Version 2 som finns i filarean på userforumet...

#31

Postad 30 november 2002 - 00:08

Unregistered04845cd5
  • Unregistered04845cd5
  • Användare

  • 197 inlägg
  • 0
EmuMannnen:
Kalibrering... http://www.colorfacts.com. Verkar vara otroligt bra. Kostar 1500$. Lite saftigt för att kalibrera en projektor. Kanske finns någon som vill börja göra kalibreringar som bisyssla.

#32

Postad 30 november 2002 - 00:10

Unregistered04845cd5
  • Unregistered04845cd5
  • Användare

  • 197 inlägg
  • 0
En nackdel med colorfacts är att den mäter ljuset från projektorn och inte det som reflekteras från duken. annars verkar det otroligt kompetent.

#33

Postad 04 december 2002 - 00:24

Unregistered6550bbde
  • Unregistered6550bbde
  • Användare

  • 170 inlägg
  • 0
vilken glans/matthet rekomenderas till en 500/700 ansilumens proj? alla verkar rekomendera den där X073 eller va nu den heter :) ska man ha ngn speciell glans/matthet på den oxå?

mvh Andreas

#34

Postad 04 december 2002 - 01:16

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0
melle, X073 är riktigt bra inget snack om den saken. Själv använde jag glans 3 (takfärg, riktigt matt alltså) som brytbas. Om jag gjorde om det idag så skulle jag nog prova en något mindre matt färg (kanske kan det ge ökad "gain"?). Kanske tak/vägg-färg med glans 5 eller max 7 (den får inte bli för blank för då får man problem med så kallade "hot Spots").

#35

Postad 04 december 2002 - 12:48

Unregistered11aa4495
  • Unregistered11aa4495
  • Lärjunge

  • 464 inlägg
  • 0
"Om jag gjorde om det idag så skulle jag nog prova en något mindre matt färg (kanske kan det ge ökad "gain"?). Kanske tak/vägg-färg med glans 5 eller max 7 "

Det är ju det som är problemet.
Man vill ha lite mer gain men inte spegling och det är vad en färgs blankhet innebär. De där glittereffekterna i akrylfärgerna du nämnt är en mycket bättre (diffusare) väg. Innan jag finslipade min med 300-papper hade jag en halvmatt yta och alltså var väldigt slät med spegeleffekter. Då fick jag en smula "hot-spot" (projjens lins reflekteras i duken och ger ett runt parti i mitten med markant högre ljusstyrka)... inte bra...

Beträffande "glitterfärger" så var jag förbi Beckers i V.Ås och köpte akrylfärgen "Silver" från Winsor&Newton i deras "studie"-serie. Den har faktiskt en helt färgneutral glittrighet och inte pärlemoreffekt som drar åt ena eller andra hållet (det är järn och titan-oxid som glittertillsats och titaDIoxid - som den korrekta kemiska beteckningen är - är helt vit - faktisk en sorts "vitreferens").
Provmålning med den färgen (som hade en gråbas av ca. S2000~Tikurila X073) gav en hemsk gain och tydligt hot-spotting... men vicke drag !!!
Men, det är ju för mycket och jag börjar nu luta åt att bryta en helmatt S2000 (som alltså inte bildar ett reflekterande ytskikt) med just denna silverfärg för bättre fjong... men inte för mycket för då tar den överhanden.

Det jag söker är en färgneutralt diffust reflekterande tillsats som ger lite fjong åt S2000... som jag tror jag har fått korn på... en finslipning av en dylik yta kanske är lösningen ?
Vi får se om jag lyckas.

fortfarande svårt intresserad av ämnet... berätta mer Emumannen Håkan

#36

Postad 04 december 2002 - 14:39

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0
Håkan, dina upptäckter är mycket intressanta. Jag velar fortfarande mellan min gamla X073 och den nya färgen. Vissa dagar känns den nya sämre med blekare svärta och krossat vitt men andra dagar så rocker den fett. Som igår, jag slog på projektorn med komposit frän min video och bilden var helt otroligt bra (det här börjar bli sjukligt, jag gnäller som en kärring så ni tror kanske att bilden ser ut som skit men faktum är att det är jag som höjer ribban hela tiden, för tillfället kör jag en vanlig Philips TV parralellt med min projektor och på något sätt har jag fått för mig att bilden skall vara lika bra oavsett om den är 100" eller 17", då förstår ni hur störde jag har blivit. Det mest otroliga är att det i dagsläget inte skiljer så mycket mellan bilderna! Om jag förflyttar mig bakåt så att jag står 8 meter från både skärm och TV så ser jag ingen skillnad i skärpa men färgerna på TV:n är fortfarande något klarare, det stör mig men egentligen borde jag bara sätta mig ner och njuta...). Problemet är att detta har blivit något av en hobby och då är man aldrig nöjd eftersom halva nöjet är att jobba på projektet...

Den färgneutraladiffust reflekterande tillsatsen du söker kan finnas i de färglösa lacker som används för att stryka över målarduk. Finns allt från helmatt till helblank. En lösning är kanske att grundmåla med X073 och sedan blanda ut akrylfärgen "Silver" med en sådan lack för att slutligen lägga ett eller flera reflekterande skikt över grundfärgen... Det skall i alla fall jag prova, nästa gång, jag får ork och tid... [|)]

#37

Postad 04 december 2002 - 15:36

Unregistered40368
  • Unregistered40368
  • Lärjunge

  • 341 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by EmuMannen
Problemet är att detta har blivit något av en hobby och då är man aldrig nöjd eftersom halva nöjet är att jobba på projektet...Men låt det inte gå för långt ...

Jag, liksom många andra här på forumet, gillar att ta del av dina experiment, men som du själv sa - du borde ju också någon gång hinna/kunna njuta av det du redan har !!

Sen sa du i en annan tråd något i stil med att "är man borta i två dar är det knappt man hinner läsa ikapp". För din egen skull hoppas jag att det inte var på fullt allvar ...

#38

Postad 04 december 2002 - 16:21

LordX
  • LordX
  • Forumräv

  • 767 inlägg
  • 0
EmuMannen har precis som många här, inkluderat mig själv, drabbats av forumdrogen [}:)]. "Can't live without it!" [:D].

#39

Postad 04 december 2002 - 19:04

Unregistered40368
  • Unregistered40368
  • Lärjunge

  • 341 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by LordX
EmuMannen har precis som många här, inkluderat mig själv, drabbats av forumdrogen [};)]. "Can't live without it!" [:D].Aaaaaargh, jag är nog även själv lite "drabbad". Men jag försöker hålla något slags balans [?]

Kommer att vara i Paris en hel vecka (både fritid & jobb), och tänker koppla bort alla forum och hembiotanker. Är det för resten någon som råkar vara där nere nu i helgen ?? Jag bjuder på en flaska vin och lite ost, så kan vi snacka lite hembio (och så blir det hoppeligen inga abstinensbesvär [:D] )

Ursäkta EmuMannen, det blev lite OT.

#40

Postad 04 december 2002 - 21:04

Unregistered04845cd5
  • Unregistered04845cd5
  • Användare

  • 197 inlägg
  • 0
PennyLane - Det finns ingen anledning till abstinens. Hembionördar finns överallt [;)]

Se här http://www.homecinema-fr.com/forum/

#41

Postad 04 december 2002 - 22:35

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by PennyLane

Kommer att vara i Paris en hel vecka (både fritid & jobb), och tänker koppla bort alla forum och hembiotanker.
Continental frukost på hotellet, fransk löksoppa och ett bättre rödvin till lunch på något cafe i quartier latin och en riktig brakmiddag på Hippo! [^]

Gissa om jag blir avundsjuk, jag som älskar Paris! Är det någonstans jag skulle kunna koppla av så är det i Paris men annars drömmer jag mig för tillfället bort på en dykresa... Hoppas vi kan komma iväg till varmare vatten någon gång under vintern eller våren... Då lovar jag att inte tänka på hemmabio en enda sekund! [;)]

#42

Postad 04 december 2002 - 22:47

Unregistered6550bbde
  • Unregistered6550bbde
  • Användare

  • 170 inlägg
  • 0
hmm....blir inte klok på det här ;)

hmm vilken färg rekomenderas idag? :D
till 500/700 ansi?


mvh Andreas

#43

Postad 04 december 2002 - 23:17

Unregistered26e72823
  • Unregistered26e72823
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0
Hej Melle,

Färgen som rekommenderas heter Tikkurila X073 och finns att köpa på många ställen in landet. Matthet? Tja, jag kör med matthet 2 (mycket matt) och är nöjd med det. Andra har lite mindre matt 3-5. Du får helt enkelt prova dig fram (en burk kostar ca 90:-) då det inte finns ett färdigt svar till din fråga.

Gällande "forumsberoende" så kan jag inte mer än stämma in i kören av anhängare. Befinner mig mycket på resande fot och insåg idag att man håller på att kanske bli lite för beroende av detta eviga läsande i syfte att nå fram till sidan där de gula "mapparna" dyker upp och de rosa slutar...

Ha det gott
/alex

#44

Postad 05 december 2002 - 12:27

Unregistered6550bbde
  • Unregistered6550bbde
  • Användare

  • 170 inlägg
  • 0
räcker det med 1 liter för alla strykningarna?

mvh andreas

#45

Postad 05 december 2002 - 12:59

Unregistered26e72823
  • Unregistered26e72823
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0
Ja, det räcker.

#46

Postad 05 december 2002 - 17:20

Unregistered40368
  • Unregistered40368
  • Lärjunge

  • 341 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by guli
PennyLane - Det finns ingen anledning till abstinens. Hembionördar finns överallt [;)]

Se här http://www.homecinema-fr.com/forum/
Men de jäklarna talar franska !!! Men annars ser diskussionen ut att gå i samma banor. Här en rubrik som såg väldigt bekant ut [:D]

STAR WARS EPISODES IV, V et VI en DVD : QUAND ?

Nåväl, då får jag sitta ensam med min hembio-abstinens och "pimpla" ett bättre rödvin. Synd att du inte kunde hänga med, EmuMannen! Men du kan ju komma över till Finland och koppla av i stället. Några quartier latin kan vi inte ståta med, men en brakmiddag kan jag nog bjuda på (hyfsat bra på det där med mat, och "bättre rödvin" har jag ganska gott om).

Nu skall jag sluta att "skräpa ner" den här tråden. Återkommer när jag har något att säga om DIY-dukar.

#47

Postad 05 december 2002 - 21:35

Unregistered6550bbde
  • Unregistered6550bbde
  • Användare

  • 170 inlägg
  • 0
Då blir det åka köpa färg å MDF imån

hade tänkt mig följande mått:
1.77:1 format ( 16:9 )

207cm bred+ 3cm maskning
117cm på höjden + 3cm maskning
det blir ca 95"

i de andra formaten blir det:

1.85:1
207cm i bredd
112 på höjden
ca 94"

2.35:1
207cm i bredd
88cm på höjden
ca 90"

Jag kommer sitta 3.8 meter ifrån duken
blir nog lagom ;) hoppas jag

#48

Postad 05 december 2002 - 21:56

Unregistered40368
  • Unregistered40368
  • Lärjunge

  • 341 inlägg
  • 0
Om du skall ha duken i 16:9 format så bör den vara 208 * 117 !! Eller råkar skivan vara just 210 cm ??

Och tre centimeter låter väldigt lite. Du har inte funderat på att göra lite bredare "kanter" genom att skruva fast en ram runt om (det lät som om du tänkte måla både duk och kant på själva skivan) ??

Själv har jag en 240 * 135 duk, på vilken jag skruvade fast en 7,5 cm bred ram, som jag målade svart innan jag skruvade fast den. Fungerar perfekt (finns mer om det i andra gör-det-själv-trådar)

#49

Postad 06 december 2002 - 00:00

Unregistered6550bbde
  • Unregistered6550bbde
  • Användare

  • 170 inlägg
  • 0
ok, kanske ä bättre skruva fast externa kanter.
det fanns inga större än 120x244 skivor....men runt 95" kanske blir lagom på 3.8 meter...eller va tror ni?

hmm...oj har jag räknat fel oxå ;) tack fö det iaf.

FÖRÄSTEN.....vad är färg nr dvs NCS (CNS eller SNC nr ) nummert eller va nu de heter...dvs den färgskalan som ä samma för alla färger?

Farsan som är målare snackade om att den borde målas med oljefärg som grund för att minimera risken för att skivan slår sig.
Sen ska båda sidorna målas samt kanterna för att risken att den ska slå sig minimeras.

mvh Andreas

#50

Postad 06 december 2002 - 11:40

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlägg
  • 0
Tänkte bara rapportera om att det nu finns ett betydligt billigare alternativ till Stewart Firehawk för den som vill ha den här typen av duk ( vilket alla LCD ägare borde vilja ) färdigt i kassett eller ramspänt eller bara löst tyg för att göra egen ram.
DaLite säljer detta material som heter "High Contrast Matte White" ( HCMW )
Läs här om materialet: http://www.dalite.co...en/?page=fabric

Jag har beställt en Model C med det här materialet från europe-impact som är distributör för DaLite i sverige.
Priset blir inte mycket mer än 3000:- för en 92 tums duk i kassett.
Ring Stefan på Luleå kontoret, han vet numera vad för material detta är och kan fixa fram det åt den som vill ha.
Ni når han på 0920-10770.

Jag borde få hem min duk och min HS10 nästa vecka så då skriver jag självklart här på forumet hur resultatet blev.

Mattias.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.