Postad 09 februari 2009 - 14:02
Nej men man kan ju lugnt säga att det verkar vara svårt med lönsamheten i premium-klassen om man gör underskott år ut och år in.Jag tror inte man skall ta ut något i förskott...
Folk vill köpa tv i 5 000-10 000-kronorsklassen, de vill inte ha korrekt bild, bara det sitter ett "Full HD"-klistermärke på den så är det bra så.
Marknaden bestämmer och marknaden har alltid rätt. Om Pio skiter i tv-utveckling och produktion så tappar branschen en viktig motor och vägvisare och vi kunder får sämre skärmar, precis som vi förtjänar.
Postad 09 februari 2009 - 14:19
Så vem vet vilka som står näst i tur för nedläggning.
Postad 09 februari 2009 - 15:58
Panna går fortfarande plus på sina plasmor.... ökade med 1% kvartal 1-3 förra året jämfört med året innan (får anses bra med tanke på det rådande världsekomiska läge). Däremot minskade försäljningen av audio- Pc- och kamera-produkter med -13% så det är den delen som drar ner vinsten i deras hemmaelektronik-division (Digital AVC Networks). Ändå blev minskingen bara 7% totalt... 1% plus med Tv-divisionen hjlälpte alltså till med att förbättra resultatet med 6% totalt.
Sen i sin tur utgör denna hemmaelektronik-division bara en tredjedel av Pannas totala verksamhet.
M
Du har säkert rätt, minns iallafall att dem gjort stora förluster och det var kanske Sony som det stod att det var TV sidan som bidrog till största förlusten, men kommer inte ihåg till 100%.
Postad 09 februari 2009 - 19:47
Jag har tyvärr *väldigt* svårt för hur Panasonic tv:ar ser ut. Jag skulle nog har köpt en Panasonic för länge sedan om de erbjudit en modell i helsvart som inte har stor ful VIERA logga på ramen.Tråkiga nyheter! Hoppas bara att Panasonic blir lika bra som Pio på skärmar i framtiden! bytade i julas ut en 50PZ800 mot en 5090H och det blev ett rejält lyft! Inte för att Panna var dålig, Pio var bara mycket bättre helt enkelt!
Postad 09 februari 2009 - 20:11
Jag har tyvärr *väldigt* svårt för hur Panasonic tv:ar ser ut. Jag skulle nog har köpt en Panasonic för länge sedan om de erbjudit en modell i helsvart som inte har stor ful VIERA logga på ramen.
Exakt, panasonics skärmar har helt ok bild, de har bra kvalitet på sina skärmar och de kostar ju helt rätt.
Men de e ju inge snygga, pioneer har lätt den mest stilrena designen av alla.
Kommer bli svårt att köpa tv i framtiden när ens pioneer går sönder

Postad 09 februari 2009 - 20:23
Tyvärr finns det några troll som glädjs åt att utvecklingen kommer att stå still!
Postad 09 februari 2009 - 20:36
R.I.P Rioneer!
Tyvärr finns det några troll som glädjs åt att utvecklingen kommer att stå still!
1. Sista ordet är inte sagt än.
2. Om Pio slutar med Kuro finns andra som kan försätta i samma banan men det kan ta tid eftersom det verkar Panna har forsenda med sin del av avtal med Pio om paneltillverkning med minst sex månader.
Postad 09 februari 2009 - 21:05
Om Pioneer nu tvingas att avsluta all sin tv-produktion så tror jag tyvärr att det kommer ta tid innan vi får se nya tv-apparater i referensklass. Så länge den ekonomiska krisen hägrar i världen så skulle jag sia på att det inte finns utrymme för något företag att satsa på utveckling och produktion av dyra premiumprodukter. Jag tror att det är först när ekonomin har återhämtat och har stabliserat sig som vi möjligtvis får se en vidareutveckling igen. Då menar jag serieproducerade produkter som är tillgängliga för konsumenten och inte enstaka utvecklingsexemplar som visas på mässor etc. De senare kommer vi säkerligen fortsättningsvis få se.
Postad 09 februari 2009 - 21:09
Om nu Pioneer (TV) har problem med lönsamheten i sin verksamhet men har en bra produkt kommer de utan tvekan att försöka sälja verksamheten (och patenten).
Bara för att de lägger ner sin verksamhet betyder det inte att tekniken och företagets kunnande går förlorat, frågan är väl snarare vem som kan vara intresserad av att köpa, vad priset blir och vem som har pengarna...
Sen så har jag inte Pioneers årsbokslut för TV delen, med det bokslutet kan man säkert kolla på vad som krävs för ett nollresultat och utifrån det se om det är rimligt. Det är garanterat detta som Pioneer gör själva, kanske att de även tar hänsyn till hur viktigt en viss produkt är i produktportföljen också men det måste ju bära sig...
Är bara att hoppas på att en stor tillverkare kan ta över så att priserna kan pressas ner samtidigt som kvaliteten går upp...
Postad 09 februari 2009 - 21:19
Postad 09 februari 2009 - 22:09
Postad 09 februari 2009 - 22:43

Postad 09 februari 2009 - 23:09

Postad 09 februari 2009 - 23:10
Postad 09 februari 2009 - 23:12

Postad 09 februari 2009 - 23:15
500 har bland annat separat mediabox ett unikt av-läge, nämligen "Pure"-mode. Detta bör dock inte diskuteras här, utan det finns andra trådar för detta.Jag tycker det är väligt tråkigt att dom lägger ner iaf
Sen en annan fråga,vad är det för skillnad på 5090 o Krp500? Lite offtopic kanske....

Postad 09 februari 2009 - 23:18
Men......
Tv världen kommer inte att stanna i utvecklingen bara för det.
Om några år så kommer det att skrivas om världens bästa tv igen,men företaget kommer att heta något annat.
ni som köpt Pioneer tidigare var nöjda med att ni har enligt er och många andra världens bästa tv för stunden.
Sluta deppa.
Ha det
Mvh Dox
Redigerat av Dox, 09 februari 2009 - 23:18.
Postad 09 februari 2009 - 23:55
Postad 10 februari 2009 - 00:07
enligt mig så har panasonic alltid varit mästare, om man känder för en svenson konsument: Bäst bild för pengarna
Njaeee... "Bäst bild för rimliga pengar", kanske. Men Pioneer står fortfarande högst i målgruppen "Bäst bild för jag skiter i summan".

Postad 10 februari 2009 - 00:19
Postad 10 februari 2009 - 00:21
Pioneer är ju inte speciellt dyra idag, jag betalade 60 papp för min 50" när det begav sig.
Säg det till min flickvän

Postad 10 februari 2009 - 01:13
Världen går inte under för att Pioneer lägger ner heller, har fortfarande en liten boner från Panasonic på CES
... och Samsung för all del... och LG ... och och och ... många andra som har fantastiska apparater.
Ja man för väl plocka fram gamla tjock-TVn då ens Pioneer säckar ihop!

Postad 10 februari 2009 - 08:18

Alla andra märken envisas med fula tv-apparater.
Postad 10 februari 2009 - 08:33
Jag fattar inte riktigt... Jag har inte märkt av någon finanskris personligen. Jag tjänar pengar som vanligt och konsumerar onödiga dyra produkter som vanligt :-)
Folk blir rädda i en sån här finanskris, man köper kanske inte längre den där TVn för 15.000 utan sparar istället pengarna. Jag har personligen börjar spara dom senaste månaderna men samtidigt vet man att det är en ond cirkel i att spara. Ju mer folk lägger undan pengarna dessto sämre går det för företagen och i slutändan tappar folk jobben, i sista skedet påverkar det även dig som konsument, du kanske tror att du har en bra ekonomi men det kan förändras väldigt snabbt på ett halvår. Det bästa man kan göra i en finanskris är att konsumera, då stödjer man företagen och folk kanske inte får sparken, men jag förstår att folk blir snåla. Själv har jag börja spara ihop en budget, har gjort av med mycket pengar dom senaste åren på elektronik men även på resor och annat. Nu ska jag börja tänka mer på framtidens ekonomi.
Postad 10 februari 2009 - 09:13
Postad 10 februari 2009 - 09:22
Min Pio dyker upp när som helst, sitter här & väntar nu. Tråkigt med att folk blir utan jobb & att den just nu bästa plasmaapparaten inte kan köpas om ett tag. För övrigt så har jag inga känslor inför ett varumärke, om tex LG om ett år släpper en apparat som är i bättre än min 5090H så gratulerar jag & blir glad att veta att det finns nåt annat att köpa när min pio lägger av.Om några år så kommer det att skrivas om världens bästa tv igen,men företaget kommer att heta något annat.
ni som köpt Pioneer tidigare var nöjda med att ni har enligt er och många andra världens bästa tv för stunden.
Det viktigaste är att intresset hos företagen måste finnas, att bygga en optimal panel alltså. Frågan är om det ger så pass stora intäkter så att det är värt det? Själva försäljningen av toppmodellerna kanske inte är det viktigaste men de kan ju ge reklam & göra så att budgetmodellerna säljer bättre. Pio hade ju inga budgetmodeller att dra in de stora pengarna på, detta + en massa annat gjorde väl att det gick som det gick.
Nu kommer den snart, min 5090H

Redigerat av Unregistered29af8ed6, 10 februari 2009 - 09:24.
Postad 10 februari 2009 - 09:22
"Hej
Vi har inte officielt gått ut med sådan information. Så vitt vi vet i Pioneer Sverige så komemr produktionen att fortgå.
Mvh Pioneer Support"
Hej.
Jag har hört talas om att Pioneer i torsdags släppte info som säger att ni ska sluta tillverka plasmor, och att eran 9G plasma inte längre kommer att tillverkas efter mars månad.
Stämmer detta ?
/Andreas"
Om detta stämmer vet man ju aldrig, men jag håller tummarna.
Redigerat av zeelo, 10 februari 2009 - 09:22.
Postad 10 februari 2009 - 09:29
Detta fick jag som svar ifrån Pioneers support igår Måndag 9/2.
"Hej
Vi har inte officielt gått ut med sådan information. Så vitt vi vet i Pioneer Sverige så komemr produktionen att fortgå.
Mvh Pioneer Support"
Hej.
Jag har hört talas om att Pioneer i torsdags släppte info som säger att ni ska sluta tillverka plasmor, och att eran 9G plasma inte längre kommer att tillverkas efter mars månad.
Stämmer detta ?
/Andreas"
Om detta stämmer vet man ju aldrig, men jag håller tummarna.
Pioneer sverige har inte informerat någon om detta, kanske inte blivit informerade själva heller? Var hos en stor handlare igår & nämnde detta, säljare trodde först att jag missuppfattat nåt men blev sen helst stum när jag visade honom på internet. Han såg klart tagen ut!
Postad 10 februari 2009 - 11:05
Postad 10 februari 2009 - 11:39
Vi är alldeles för få som gynnar Pioneer så de får inte igen de stora pengar de lagt på utveckling och produktion. Pioneer har nog aldrig siktat på att bli störst (bara bäst) men det måste ju ändå gå ihop ekonomiskt i långa loppet, man kan inte göra förluster varje år, då är det inte värt det.Känns mycket underligt om de lägger ner precis när de optimerat plasma tekniken med närmast total svärta och skärmar som är 9mm tunna!
Vi får se om de släpper nån oficiell info snart.
Postad 10 februari 2009 - 11:59
Vi är alldeles för få som gynnar Pioneer så de får inte igen de stora pengar de lagt på utveckling och produktion. Pioneer har nog aldrig siktat på att bli störst (bara bäst) men det måste ju ändå gå ihop ekonomiskt i långa loppet, man kan inte göra förluster varje år, då är det inte värt det.
Vi får se om de släpper nån oficiell info snart.
Förvisso, men känns ändå konstigt att lägga ner när produkten precis känns "färdig".
Det borde vara då man kan koncentrera sig på att skära ner kostnader.
Postad 10 februari 2009 - 12:20
Förvisso, men känns ändå konstigt att lägga ner när produkten precis känns "färdig".
Det borde vara då man kan koncentrera sig på att skära ner kostnader.
Du kan aldrig sluta utveckla produkter och idéer. En "perfekt" produkt har enbart en viss livslängd, hur bra den än är, därför måste ett företag ständigt forska och utveckla nya produkter så att de alltid har en "bästa" produkt på marknaden. Om de skulle börja utveckla en ny produkt när den gamla trotjänaren börjar dala i försäljning så är det försent, det tar lång tid att komma med en ny produkt. Därför jobbar men nästan som hårdast med nyutveckling när man har sin "bästa" produkt på marknaden, för att möta senare nedgång av försäljning...
Sen får du ju inte glömma alla andra områden Pioneer forskar och utvecklar produkter i (samt i deras nya LCD TV)...
Postad 10 februari 2009 - 12:26
Jag vet redan allt ni säger och tycker ändå att det känns helt fel att de slutar nu.
Det måste finns mer vi inte vet, att de säljer ut sitt kunnande istället för att tillverka själva tex, som samarbetet med Panasonic.
Redigerat av thetias, 10 februari 2009 - 12:27.
Postad 10 februari 2009 - 13:09
För många företag är det på kort sikt acceptabelt att inte täcka sina fasta kostnader (kostnader som är oberoende av den kvantitet som tillverkas, t ex utvecklingskostnader), så länge de rörliga kostnaderna täcks (kostnader som är beroende av den kvantitet som tillverkas, t ex material). På lång sikt strävar ju dock företaget att få alla sina kostnader täckta och i fallet Pioneer verkar det som att de inte blir det. Ser man på att efterfrågan och intresset på Kuro just nu verkar vara ganska starkt ändå och framförallt att det varit svårt att få tag på ett exemplar, kan man ju (som ovan nämnt) tolka det som att Pioneer får sina rörliga kostnader täckta, då de exemplar som tillverkas trots allt verkar bli sålda. Frågan är väl dock om Pioneer tillverkar för få exemplar att de intäkter de får från det totala antalet exemplar som säljs helt enkelt är för små för att täcka de fasta kostnaderna (som utecklingskostnaderna) på längre sikt. Det kostar helt enkelt skyhöga summor att ligga på topp och driva utvecklingen framåt.
Jag är personligen nyfiken på vad nästa drag från Pioneer blir. Kommer de att sänka priserna och öka produktionen, för lägre pris leder oftast till högre konsumtion, eller kommer man att ligga kvar på de nivåerna som finns idag? Vad som dock är omöjligt att göra vore att höja priserna, för då skulle konsumtionen minska igen. Hur som helst hoppas jag att Pioneer inte väljer att sluta med tillverkningen och sälja av de lager de har nu, för ett Pioneer som fortsätter att tillverka modeller driver industrin vidare.

Redigerat av KREIGER, 10 februari 2009 - 13:14.
Postad 10 februari 2009 - 13:42
Jag bryr mig inte ett dugg eftersom det alltid kommer bättre saker med tiden...
Postad 10 februari 2009 - 14:39
Oavsett hur det går så går utvecklingen framåt, om 5 år kommer vi titta tillbaka på gamla Pioneer plasmor och kanske skratta hur kass bilden egentligen var år 2009.
Självklart kommer det alltid bättre saker hela tiden, men det hjälper ju inte utvecklingen om de som är bäst på sin sak, lägger ner. Även om kunnandet placeras om i andra företag så är det ett avbrott i utvecklingskurvan

Postad 10 februari 2009 - 15:15
"If you're all broken up about Pioneer's seeming exit of the plasma business, take heart. Pioneer Executive Vice President Russ Johnston claims Pioneer's plans aren't to abandon Kuro-quality plasma displays in any way. The move to an outside manufacturer (Matsushita, parent company of Panasonic) is designed to cut cost in plasma production, but Pioneer still plans to maintain its premium edge over competitors. "The number-one goal is to make sure we can maintain our differentiation," said Russ, "and specifically our Kuro difference in the marketplace." Apparently Pioneer will be still be responsible for the video circuit and processing, the color filter strategy and other such secret sauce, and the company is confident Matsushita can step up to the Pioneer level of panel production -- even if it might involve sharing a few trade secrets along the way. Apparently Matsushita is slated to start providing the modules by 2009."
http://www.engadget.com/
Redigerat av joolo, 10 februari 2009 - 15:37.
Postad 10 februari 2009 - 15:37
Förhoppningsvis så kommer varumärket Kuro leva vidare.. Detta uttalande ger i alla fall hopp om det.
"If you're all broken up about Pioneer's seeming exit of the plasma business, take heart. Pioneer Executive Vice President Russ Johnston claims Pioneer's plans aren't to abandon Kuro-quality plasma displays in any way. The move to an outside manufacturer (Matsushita, parent company of Panasonic) is designed to cut cost in plasma production, but Pioneer still plans to maintain its premium edge over competitors. "The number-one goal is to make sure we can maintain our differentiation," said Russ, "and specifically our Kuro difference in the marketplace." Apparently Pioneer will be still be responsible for the video circuit and processing, the color filter strategy and other such secret sauce, and the company is confident Matsushita can step up to the Pioneer level of panel production -- even if it might involve sharing a few trade secrets along the way. Apparently Matsushita is slated to start providing the modules by 2009."
http://www.engadget.com/
Schyst att du länkar till en artikel ifrån mars 2008, jag väntar nog hellre tills pioneers nya vd uttalar sig på torsdag i samband med deras kvartalsrapport.
Postad 10 februari 2009 - 16:03
Schyst att du länkar till en artikel ifrån mars 2008, jag väntar nog hellre tills pioneers nya vd uttalar sig på torsdag i samband med deras kvartalsrapport.
Helt sant, men då det klargjordes redan förra året att dom hade inlett ett samarbete med Matsushita så borde det vara detta som gäller fortfarande, och att dom nu är redo att presentera kommande produkter.
Men vi får se på torsdag..
Postad 10 februari 2009 - 19:41
Det verkar Sony tar över Kuro efter Pio
http://www.theonion....stupid_piece_of
Haha, det var det sjukaste jag sett på länge

Postad 10 februari 2009 - 21:09
Postad 10 februari 2009 - 21:15
Varför är alla så negativa? Det är ju bara ett rykte ännu. Vänta tills ett officiellt uttalande kommer innan ni målar fan på väggen.bara för dom kanske lägger ner produktionen just nu så behöver det väl inte betyda slutet? En comeback är väl alltid möjlig? eller?
Postad 10 februari 2009 - 21:19
OM Pioneer lägger ner produktionen så kommer det säkert nya och bättre saker ändå. Där har du nog rätt men tyvärr kommer det att bli ett par års försening i sådant fall. Tråkigt för oss freaks.Oavsett hur det går så går utvecklingen framåt, om 5 år kommer vi titta tillbaka på gamla Pioneer plasmor och kanske skratta hur kass bilden egentligen var år 2009.
Postad 11 februari 2009 - 00:34
"However, we have judged that maintaining the cost competitiveness of plasma display panels at projected sales volumes will be difficult going forward. Accordingly, we have decided to terminate in-house plasma display panel production and to procure these panels externally, after panel production for our next series of models is
complete."
http://pioneer.jp/pr...ructuring-e.pdf
Postad 11 februari 2009 - 01:06
Optimerad är tekniken när det finns förtjänst i grejjerna, samt en marknads andel som överskrider andras m.m
Troligen ligger dom lite för långt fram med tekniken, dom säljer 9G när dom borde sprutat ut 8G eller 7.
Ledningen måste va den sämsta i branchen när man misslyckas om man har en sån produkt.
Postad 11 februari 2009 - 07:43
Nej
Beror lite på vad man menar när man säger inbränningar.
Jag har en PDP-5080XD som jag spelar en hel del Xbox 360 på.
Jag har fått spår efter Rock Band när jag visar helt svart skärm. Dessa "spår" är kvar nu efter ca 1-2 månader men är nu något mindre än de var när jag upptäckte dem.
Så visst existerar det någon slags "ghosting" eller vad man väljer att kalla det på allas favorit märke Pioneer ändå.
Jag stör mig dock inte på detta då det inte syns när man använder TVn normalt. Dvs man ser det endast vid helsvart skärm och på nära håll.
Men hade det varit ett annat märke på TVn så hade det säkert sett betydligt värre ut. Så man kan väl säga att Pioneer klarar detta betydligt bättre än andra märken, men helt felfri är den inte.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar