Redigerat av Vobbe, 08 August 2009 - 06:56.
NAD T747
(Förstärkare)
|
4
|
(17)
|
Inga priser | |
NAD T737
(Förstärkare)
|
0
|
(4)
|
Inga priser |
Köpråd - Surroundförstärkare 5-15000 (673 inlägg)
|
2 år sedan |
Hjälp med inställning av högtalare (1 inlägg)
|
7 år sedan |
UE65KS7005 hdmi-ingångar eller via receiver (4 inlägg)
|
9 år sedan |
Ljud från PCwin7 via hdmi till NAD747 via hdmi till samsung UE55D7000 (0 inlägg)
|
13 år sedan |
NAD C275BEE + DALI Lektor 8 (5 inlägg)
|
13 år sedan |
NAD T747 Hemmabioreceiver? (19 inlägg)
|
14 år sedan |
Problem med NAD 747 och Boxer HD Digitalbox (3 inlägg)
|
15 år sedan |
Nad T747 eller Denon AVR2311 (9 inlägg)
|
15 år sedan |
* Officiell Tråd - NAD T7x7 Receivers* (5 inlägg)
|
16 år sedan |
NAD T737 Vs. Onkyo TX-SR706 Vs. Yamaha RX-V863 (4 inlägg)
|
17 år sedan |
NAD T744 - utan kontroll (5 inlägg)
|
17 år sedan |
Postad 08 August 2009 - 06:56
Postad 08 August 2009 - 18:04
Hmmm... är det bara jag som tycker att 2 optisk + 1 koax är snålt om förstärkaren inte tar ljud via HDMI?
Jag har inte kommit så långt utan kör ljud in med optiskt.....men de finns massor att ställa in i förstärkaren, men har inte lyckats fixa så den tar ljud via HDMI.....jag hoppas den gör de annars blir de problem för mej
//Peter
Postad 08 August 2009 - 23:49
Jag har inte kommit så långt utan kör ljud in med optiskt.....men de finns massor att ställa in i förstärkaren, men har inte lyckats fixa så den tar ljud via HDMI.....jag hoppas den gör de annars blir de problem för mej
//Peter
EDIT : Läste lite i manualen och stärkaren tar inte mot ljud via HDMI vilket var synd
Så jag får köpa Optiskt från PS3 och DVD spelaren och men hur gör jag sen med min HD box...kör jag den med koaxial då? för att få HD ljud från boxen?
Är lite ny på detta och läser på så mycket jag orkar
//Peter
Postad 09 August 2009 - 22:47
T737 är ingen höjdare bättre att spara ihop till T747.
Ingen pre-out på T737 och en ###### skillnad i ljud imo
min t747 kommer på tisdag
Postad 10 August 2009 - 10:47
//Peter
Som du är inne på så är det en HDMI-switch i T737 och inte en repeater som det sitter i T747. Alltså klarar inte 737an av att ta ljud via hdmi utan du får koppla din digitalbox och PS3 via koax/optisk!
Postad 10 August 2009 - 12:04
min t747 kommer på tisdag
Grattis till ett bra köp ska bara sälja mina nad grejer bla C372 sen blir det en 747 här oxå
EDIT : Läste lite i manualen och stärkaren tar inte mot ljud via HDMI vilket var synd
Så jag får köpa Optiskt från PS3 och DVD spelaren och men hur gör jag sen med min HD box...kör jag den med koaxial då? för att få HD ljud från boxen?
Är lite ny på detta och läser på så mycket jag orkar
//Peter
Kör PS3 som dvd istället
Postad 10 August 2009 - 18:16
Grattis till ett bra köp ska bara sälja mina nad grejer bla C372 sen blir det en 747 här oxå
Kör PS3 som dvd istället
Då har jag ju en DVD till ingen användning.....nä de får bli HDMI och optisk från båda
och boxen får köras med komponent och koaxial sen
Som du är inne på så är det en HDMI-switch i T737 och inte en repeater som det sitter i T747. Alltså klarar inte 737an av att ta ljud via hdmi utan du får koppla din digitalbox och PS3 via koax/optisk!
Japp det står till och med skrivet i manualen, vilket jag såg några tim efter att man försökt allting
//Peter
Postad 12 August 2009 - 22:14
precis börjat koppla in härligheten nu.
tänkte avnjuta lite härligt old school stereo-ljud nu såhär på kvällskvisten
men vafan...hur mycket ska man vrida på volymen för att det ens ska höras nåt ?
har väl säkert kopplat fel o bränner sönder allt
högtalare in, left o righ. check
CD-spelare in. check.
var e ljudet ?
http://ecx.images-am...L500_AA280_.jpg xD
Redigerat av bakismannen, 12 August 2009 - 22:18.
Postad 12 August 2009 - 22:33
Postad 12 August 2009 - 22:49
e frontarna by default nedskruvade ? :/ skunt.
vet du hur man ändrar det ? utan osd....stereo som sagt :>
-20db för att få lite tryck,vågar inte skruva mera
eller vad går volymen till ?
kvart i..funkar ju inte med de moderna apparaterna
edit.
btw den känns mera pantera än e-type....min gamla japan spelade ju t.o.m e-type bra
Redigerat av bakismannen, 12 August 2009 - 22:51.
Postad 13 August 2009 - 22:51
Kan tillägga att jag kör Lektor 8 på min 747:a, trentemöller i spelaren och -3dB.. Tur att jag inte har några känsliga grannar =)
Postad 02 September 2009 - 00:11
men -3db....mina grannar klagar inte...eller så e de döva
metallica - the unforgiven
Postad 07 September 2009 - 09:23
Det enda tråkiga var att de hade ingen på lager så får vänta till nästa tisdag innan jag får hem den till min lägenhet :-(
Postad 08 September 2009 - 06:31
Postad 09 September 2009 - 20:18
Kan man få ut OSD via HDMI utgången eller måste man koppla in typ en s-video kabel ?
Kan HDMI ingångarna ta emot ljud ? om ja, kan den ta emot alla ljudformat isåfall ?
Kan man flytta omkring ljud & bild ingångarna med mjukvaran. Alltså om jag kopplar in ett ljud i "DVD" ingången, kan jag flytta om den då så det kommer ljud om jag trycker på "TV" knappen
Uffe
Postad 24 September 2009 - 14:29
Har du hunnit sålt C372? Jag tycker det är dumt att sälja den då den kan användas som slutsteg till frontarna med 747. För steget i 747 kan väl inte vara bättre än C372ans 150watt?Ska bara sälja mina nad grejer bla C372 sen blir det en 747 här oxå
Postad 04 October 2009 - 00:25
Har du hunnit sålt C372? Jag tycker det är dumt att sälja den då den kan användas som slutsteg till frontarna med 747. För steget i 747 kan väl inte vara bättre än C372ans 150watt?
Jo det är säkert så men för tillfälligt hade jag inte pengar till T747 annars. Ville gå över till bio igen fick 4000.- för C372.
Mina Heco är relativt lättdrivna oxå kanske bli en sån igen i framtiden men just nu tycker jag det är gött med så lite grejer som möjligt
Titta gärna in i mitt galleri
Postad 04 October 2009 - 00:30
Några frågor om 747:an.
Kan man få ut OSD via HDMI utgången eller måste man koppla in typ en s-video kabel ?
Kan HDMI ingångarna ta emot ljud ? om ja, kan den ta emot alla ljudformat isåfall ?
Kan man flytta omkring ljud & bild ingångarna med mjukvaran. Alltså om jag kopplar in ett ljud i "DVD" ingången, kan jag flytta om den då så det kommer ljud om jag trycker på "TV" knappen
Uffe
OSD genom hdmi ja och ljudet in oxå
Postad 26 October 2009 - 12:38
Postad 26 October 2009 - 19:40
Tror du kommer gilla kombinationen!
Postad 26 October 2009 - 22:24
747:an driver B&W DM683 utan problem. Har varit inne och provlyssnat just den kombinationen vid ett flertal tillfällen och min åsikt är att det låter riktigt riktigt bra. NAD:s karrakterisktiska tunga övre basregister med en något bättre upplösning än tidigare serier från NAD. En snyggare ljudbild enligt mig som gillar lite detaljer men som ändå inte vill gå miste om en tajt och tung bas.
Tror du kommer gilla kombinationen!
Underbart! Det var precis det jag ville höra!
Hifi klubben nästa:)
Postad 28 October 2009 - 20:35
Nu har jag inte ägt någon förstärkare i den här prisklassen men jösses vad bra det lät. I fightingscenen i början av Watchmen då the comedian kastas genom fönstret och glassplittret flyger kom jag på mig med att sitta med ett otroligt leende på läpparna! :-)
Kalibreringen gick bra trots att jag läst i recentioner att den kan ställa nivåerna lite felaktigt (t ex subbasen), men för mig funkade det perfekt...
Vid lite närmare undersökning var inte snabbkallibreringen så bra... Men lite pill på nivåerna så blev det perfekt! :-)
Redigerat av Unregistered7ca1fdd4, 28 October 2009 - 20:34.
Postad 30 October 2009 - 19:09
Kul att det börjar trilla in lite recensioner i olika tidningar, men jag förstår inte varför alla ogillar designen? Tycker att designen talar FÖR NAD i detta fallet. Kan hålla med om att tidigare modeller inte varit så roliga att se på men nu har de prickat ganska rätt! Keep it simple!
Kommer kombinera 747an med B&W DM685 som frontar, HTM62 Center, M-1 skrikare och en ASW610 subbas. Hoppas grannarna är toleranta
Postad 04 November 2009 - 12:28
Undrar lite... När jag kör musik och i stereo-läget så tycks inte subbasen kopplas in. Har inte ansträngt mig och pillat direkt något, men undrar ifall någon vet om det är problem?
Postad 04 November 2009 - 21:30
Brukar det vara så på receivers?
Postad 08 November 2009 - 13:35
Ställer du frontarna på Large skickar stärkaren hela frekvensomfonget till trontarna för att subben och frontarna inte ska "konkurrera" om basen och riskera att släcka ut varandra. Vill du att subben ska spela skulle jag rekommendera att du ställer in frontarna på S60Hz och låter subben ta över helt under det. Glöm inte att koppla ur brytfrekvensen på subben så sköter 747an det.
Vet inte om det brukar vara så men jag tycker det funkar ganska bra. Skulle uppskatta en mer finkänslig inställning dock och inte 20Hz intervaller med 60Hz som lägsta.
När surroundhögtalarna är på plats ska jag köra en autokallibrering innan jag säger för mycket.
Någon som har erfarenhet av detta moment? Är det någon skillnad mot standard Audyssey-kallibrering?
Postad 09 November 2009 - 09:52
Funderar på en T747:a men har ett par funderingar kring ljudet i den.
Har idag en H/K AVR-355:a som jag satt ihop med Dynaudio Excite X16-frontar, Dynaudio X22 Center, och KEF HTS-3001:or som surround/bakhögtalare.
Har dock märkt att jag hellre satsar på en stereoförstärkare med surroundmöjlighet än en surroundförstärkare som är OK på stereo.
Så, mitt nuvarande "problem" är att jag tycker HK'n är för svag i mellanregistret, den saknar snärt och knuff. Mellanregister drunknar och jag uppfattar det som svagt och luddigt.
Tanken är att möjligtvis byta H/K'n mot en NAD T747 eller kanske en T767:a där fokus ligger på musik men är surroundkapabel.
Nån här som kan hjälpa med råd? Kanske en NAD inte alls är rätt för vad jag är ute efter?
Postad 11 November 2009 - 09:33
Har mixtrat lite med det själv...
Ställer du frontarna på Large skickar stärkaren hela frekvensomfonget till trontarna för att subben och frontarna inte ska "konkurrera" om basen och riskera att släcka ut varandra. Vill du att subben ska spela skulle jag rekommendera att du ställer in frontarna på S60Hz och låter subben ta över helt under det. Glöm inte att koppla ur brytfrekvensen på subben så sköter 747an det.
Vet inte om det brukar vara så men jag tycker det funkar ganska bra. Skulle uppskatta en mer finkänslig inställning dock och inte 20Hz intervaller med 60Hz som lägsta.
När surroundhögtalarna är på plats ska jag köra en autokallibrering innan jag säger för mycket.
Någon som har erfarenhet av detta moment? Är det någon skillnad mot standard Audyssey-kallibrering?
Jo... Kör på S60Hz. Dock har jag inte stängt av brytfrekvensen i subben utan får se till att göra det. Gör det någon större skillnad tro?
När det gäller autokalibreringen så funkade den inge vidare, precis som recensenterna skrev... Ställde mina nivåer helt fel i min lägenhet... Hur som helst så är det ju inte så svårt att pilla till dem själv så att det låter bra...
Redigerat av Unregistered7ca1fdd4, 11 November 2009 - 10:13.
Postad 11 November 2009 - 10:05
Hej!
Funderar på en T747:a men har ett par funderingar kring ljudet i den.
Har idag en H/K AVR-355:a som jag satt ihop med Dynaudio Excite X16-frontar, Dynaudio X22 Center, och KEF HTS-3001:or som surround/bakhögtalare.
Har dock märkt att jag hellre satsar på en stereoförstärkare med surroundmöjlighet än en surroundförstärkare som är OK på stereo.
Så, mitt nuvarande "problem" är att jag tycker HK'n är för svag i mellanregistret, den saknar snärt och knuff. Mellanregister drunknar och jag uppfattar det som svagt och luddigt.
Tanken är att möjligtvis byta H/K'n mot en NAD T747 eller kanske en T767:a där fokus ligger på musik men är surroundkapabel.
Nån här som kan hjälpa med råd? Kanske en NAD inte alls är rätt för vad jag är ute efter?
Kör min T747 tillsammans med ett par gamla KEF Reference och tycker det låter väldigt bra i mellanregistret. Dock är ju mellanregistret i mina KEF:ar väldigt bra, men har lyfts verkligen mycket med NAD:en...
Oftast brukar det gå att få låna hem saker från Hifiklubben så kan du prova hemma, alt. att du släpar med dina högtalare så kan du prova i butiken... Då får du ett bra svar på hur det blir tillsammans med NAD:en...
Redigerat av Unregistered7ca1fdd4, 11 November 2009 - 10:09.
Postad 10 December 2009 - 21:25
Stort tack för hjälpen
Johan
Postad 11 December 2009 - 01:02
För er som har T747 har jag en fråga som jag inte lyckats läsa mig till i manualen. Jag har ett par små B&W 602s2 som jag tänkte ha som frontar och ett par Tangent Clarity 8 som jag vill ha bak. Jag är medveten om att det kanske inte är den mest lämpliga kombinationen - men det är inte det som är frågan. Jag skulle vilja mappa den reciever som jag väljer (lutar åt t747) att använda bakhögtalarna när jag spelar 2-kanals musikljud. Tangenterna skall vara huvudhögtalare vid musiklyssning. Är det möjligt?
Stort tack för hjälpen
Johan
Går att lösa med enhanced stereo tror jag, bara att du kryssar ur alla högtalare utom surround =)
Postad 16 December 2009 - 15:24
Har märkt att jag inte kan koppla in kompositkabel och få den att använda HDMI out som video out. Problemet blir som mest påtagligt när jag skall koppla in ett Wii i förstärkaren och lyckas alltså inte få bilden till projektorn via HDMI out.
Någon som har några tankar? Är det user error eller är det så att förstärkarn faktiskt inte kan omvandla video in till hdmi out?
Tacksam för snabbt svar.
Redigerat av Unregistered6fc638ca, 16 December 2009 - 15:28.
Postad 17 December 2009 - 07:50
Har stött på lite problem med min T737a.
Har märkt att jag inte kan koppla in kompositkabel och få den att använda HDMI out som video out. Problemet blir som mest påtagligt när jag skall koppla in ett Wii i förstärkaren och lyckas alltså inte få bilden till projektorn via HDMI out.
Någon som har några tankar? Är det user error eller är det så att förstärkarn faktiskt inte kan omvandla video in till hdmi out?
Tyvärr fungerar det inte.
Från http://www.hifiklubb...ver_grafit.htm:
NAD T737 – särskilda begränsningar
- ingen videoomvandling för analog till HDMI
Du hade behövt minst en T747a för detta.
/Fredrik
Postad 02 January 2010 - 08:44
Vad som hänt sedan några år sedan är att de har fått bättre: nätdelar, alla känsliga komponenter har monterats på kretskort, förbättrade DSP:er.
Den gamla 7x3 serien hade problem med brus och en lite fadd ljudbild. Bruset kom av att kablarna inte låg fixerade i
receiverns innanmäte utan kunde flytta sig under transport från fabriken. När det hände så fick man brus och brummande läten. En del av dessa defekter kvarstod hos v2. serien som i några fall fortfarande har brus.
Min bror har den gamla Yamaha RX V1400-RDS men det märks att den saknar effekt. Den är bra till film, men saknar botten och separation vid musiklyssning. Ljudbilden blir tunn och saknar djup.
Om jag någonsin köper hembio igen så kommer det att bli NAD.
Redigerat av Glidtassen, 04 January 2010 - 08:43.
Postad 04 January 2010 - 17:53
Älskar fortfarande NADs receivers.
Vad som hänt sedan några år sedan är att de har fått bättre: nätdelar, alla känsliga komponenter har monterats på kretskort, förbättrade DSP:er.
Den gamla 7x3 serien hade problem med brus och en lite fadd ljudbild. Bruset kom av att kablarna inte låg fixerade i
receiverns innanmäte utan kunde flytta sig under transport från fabriken. När det hände så fick man brus och brummande läten. En del av dessa defekter kvarstod hos v2. serien som i några fall fortfarande har brus.
Min bror har den gamla Yamaha RX V1400-RDS men det märks att den saknar effekt. Den är bra till film, men saknar botten och separation vid musiklyssning. Ljudbilden blir tunn och saknar djup.
Om jag någonsin köper hembio igen så kommer det att bli NAD.
Köp en t785, det gjorde jag!! Och kan sitta nöjd en lång tid framöver,,,
Med 737/747 är man som vanligt låst till de nuvarande formaten, 765 kan inte ta emot ljud via HDMI, så den går bort.
765HD kostar en del, men tar emot och avkodar via hdmi, med tänke på priset, KAN detta vara ett bättre köp än 775 då båda har 1 holmgren strömförsörjn. och känns ganska lika. Verkar dock som att 765HD inte har rumskorrektion i sin Audessey, i så fall går även denna bort, då korrektionen är så pass bra, att man inte vill vara utan -
785 däremot har Audessey XT Rumskorrektion med NAD´s egen frekvenskurva + 2st Holmgren strömförs. och är rejält stabil , säljs dessutom fortfarande utan HD uppgraderingen för ett betydligt lägre pris än 785HD.
Då de flesta blu-rayspelare avkodar de nya ljudformaten, kan man koda av i spelaren och skicka till receivern via HDMI - istället för att byta modulkort, funkar perfekt!
Det kommer helt säkert nya ljudformat, utveckling av HDMI m m, det är DÅ det kommer vara härligt att kunna stoppa i ny modul med dessa funktioner- apparaten i sig vill man verkligen inte byta bort, det är den bästa receiver jag hört................... (har faktiskt jämförts med processor/slutsteg kombinationer i vissa tester!!)
Redigerat av Jörgen A., 05 January 2010 - 10:10.
Postad 04 January 2010 - 22:46
Jag sitter idag med en Nad T741 förstärkare och funderar på att uppgradera till T747.
Högtalarna jag har är:
Front Dali 808
Bak: Dali blue r1000
Center: Dali blue C 1000
Frågan är, är högtalarna för dåliga för att höra någon markant skillnad med T747, det är ju rätt mycket pengar om det inte förbättrar nämnvärt?
Musik: Logitech Squeezebox 3 / Nad T741
NMT: Popcorn hour c-200 / Nad T741
Tv: Motorola VIP 1963 / Nad T741/ Panasonic 42 tum plasma
Redigerat av jcalling, 04 January 2010 - 22:57.
Postad 05 January 2010 - 11:57
Köp en t785, det gjorde jag!! Och kan sitta nöjd en lång tid framöver,,,
Med 737/747 är man som vanligt låst till de nuvarande formaten, 765 kan inte ta emot ljud via HDMI, så den går bort.
765HD kostar en del, men tar emot och avkodar via hdmi, med tänke på priset, KAN detta vara ett bättre köp än 775 då båda har 1 holmgren strömförsörjn. och känns ganska lika. Verkar dock som att 765HD inte har rumskorrektion i sin Audessey, i så fall går även denna bort, då korrektionen är så pass bra, att man inte vill vara utan -
785 däremot har Audessey XT Rumskorrektion med NAD´s egen frekvenskurva + 2st Holmgren strömförs. och är rejält stabil , säljs dessutom fortfarande utan HD uppgraderingen för ett betydligt lägre pris än 785HD.
Då de flesta blu-rayspelare avkodar de nya ljudformaten, kan man koda av i spelaren och skicka till receivern via HDMI - istället för att byta modulkort, funkar perfekt!
Det kommer helt säkert nya ljudformat, utveckling av HDMI m m, det är DÅ det kommer vara härligt att kunna stoppa i ny modul med dessa funktioner- apparaten i sig vill man verkligen inte byta bort, det är den bästa receiver jag hört................... (har faktiskt jämförts med processor/slutsteg kombinationer i vissa tester!!)
Min Hegel H1 har en hembio-krets, vilket gör det möjligt att använda denna integrerade förstärkare som ett slutsteg i en hembio. Hegeln skulle då driva mina frontar som vanligt. En NAD receiver skulle få driva center och bak-kanalerna. Men frågan är om en NAD T765 eller 775 skulle orka driva en Dynaudio-center, jag är skeptisk.
Jag ägde en NAD T753v2 och testade den med mina frontar, men den drev varken frontar eller center vidare bra.
Jag fick vrida upp centerkanalen till max, men inte ens då fick jag något tacksamt resultat.
Dialogen var matt och saknade konturskärpa. Jag hade en Audience 42c som centerhögtalare.
Redigerat av Glidtassen, 05 January 2010 - 11:58.
Postad 05 January 2010 - 12:43
Min Hegel H1 har en hembio-krets, vilket gör det möjligt att använda denna integrerade förstärkare som ett slutsteg i en hembio. Hegeln skulle då driva mina frontar som vanligt. En NAD receiver skulle få driva center och bak-kanalerna. Men frågan är om en NAD T765 eller 775 skulle orka driva en Dynaudio-center, jag är skeptisk.
Jag ägde en NAD T753v2 och testade den med mina frontar, men den drev varken frontar eller center vidare bra.
Jag fick vrida upp centerkanalen till max, men inte ens då fick jag något tacksamt resultat.
Dialogen var matt och saknade konturskärpa. Jag hade en Audience 42c som centerhögtalare.
Tror det var den lite suddiga klangen hos 753 som gjorde dialogen otydlig, inte bristen på kraft . Nya Nad är kristallklar, vilket gör dialogen mkt tydlig.
Du kommer bli överraskad hur bra T785 låter med musik i 2-kanalsläge, sen kan du använda Hegeln till nåt annat, för den lär inte behövas i ditt bio-system längre!! ( matchningen front - center blir ju inte heller perfekt när de drivs elektronik av olika märken...)
Klart att Hegeln är grym, men ska nog köras i 2-kanal, och inte blandas in i ett surround-system. Gå på stor receiver istället - då blir klangmatchningen front/center perfekt ( högtalarna måste givetvis vara av samma fabrikat & serie)
Redigerat av Jörgen A., 05 January 2010 - 13:55.
Postad 06 January 2010 - 10:10
Jäkligt synd att de inte finns pre out på den minsta.
Verkar inte finnas en enda test nånstans?!
Postad 06 January 2010 - 11:10
Ja de va minsann bra pris!
Jäkligt synd att de inte finns pre out på den minsta.
Verkar inte finnas en enda test nånstans?!
Nej, den saknar ju egentligen det mesta men kompenserar upp det med ljudet. Inte alltför långt ifrån effekten på 747:an och då kostar den nästan 6´mindre.
Fördel är att det i alla fall är 7.1 analogt in för HD ljud. De e klart då får man ju byta BD med 7.1 ut...
Ska till klubben idag och kika lite på den hade jag tänkt. Framförallt se om jag kan få den jämförd med 1910:an. Men även mot 747.
Redigerat av Unregistered76636631, 06 January 2010 - 11:11.
Postad 06 January 2010 - 14:30
Nej, den saknar ju egentligen det mesta men kompenserar upp det med ljudet. Inte alltför långt ifrån effekten på 747:an och då kostar den nästan 6´mindre.
Fördel är att det i alla fall är 7.1 analogt in för HD ljud. De e klart då får man ju byta BD med 7.1 ut...![]()
Ska till klubben idag och kika lite på den hade jag tänkt. Framförallt se om jag kan få den jämförd med 1910:an. Men även mot 747.
Alla uppskalning,rumskorrigering o annat tjafs är ändå inget som intresserar längre.
Har inte fått ut något mer värde med dom funktionerna tidigare så bra ljud är prio 1 numera.
Blir intressant med lite intryck!
Postad 06 January 2010 - 16:55
Alla uppskalning,rumskorrigering o annat tjafs är ändå inget som intresserar längre.
Har inte fått ut något mer värde med dom funktionerna tidigare så bra ljud är prio 1 numera.
Nad´s frekvenskurva i AudesseyXT/rumskorrigering är absolut inget man ska förkasta, tror aldrig du hört en korrekt rumskalibererad NAD receiver!!!!! MKt stor skillnad mot att köra utan, såklart därför de dumpat priset på 737an.
Postad 06 January 2010 - 20:57
Jo, var förbi på Hifiklubben tidigare idag och kom faktiskt´tillbaka hem med en 737:a.
Stod länge och velade, mest pga de nya formaten. Kalibrering, uppkonverting och allt annat skiter jag numera faktiskt i också precis som du skriver. Jag var ute efter mycket ljud för pengarna.
Jag tjatade till mig att få en BD T577 inkopplad för att testa HD-ljuden analogt in på 737:an. Väl gjort och utvärderat så var det inget snack.
Rent allmänt ett ljudmonster för pengarna. Det är nästan så man beundrar NADs fräckhet att inte ens skicka OSDn med c64:a grafik via hdmi utgången...! Men lullullet kunde jag roa mig med min gamla onkyo 875:a.
Redigerat av Unregistered76636631, 06 January 2010 - 21:00.
Postad 06 January 2010 - 21:25
Jo, var förbi på Hifiklubben tidigare idag och kom faktiskt´tillbaka hem med en 737:a.
![]()
Stod länge och velade, mest pga de nya formaten. Kalibrering, uppkonverting och allt annat skiter jag numera faktiskt i också precis som du skriver. Jag var ute efter mycket ljud för pengarna.
Jag tjatade till mig att få en BD T577 inkopplad för att testa HD-ljuden analogt in på 737:an. Väl gjort och utvärderat så var det inget snack.
Rent allmänt ett ljudmonster för pengarna. Det är nästan så man beundrar NADs fräckhet att inte ens skicka OSDn med c64:a grafik via hdmi utgången...! Men lullullet kunde jag roa mig med min gamla onkyo 875:a.
Va kul, grattis!!
Va kommer de sig att du gjorde dig av med din 875:a?
Om man nu skall jämföra, om de nu går, Nad vs onkyo ljudmässigt?
Men... kan inte 737 ta emot färdigt HD ljud via hdmi ?
Redigerat av tomasgbg, 06 January 2010 - 21:28.
Postad 06 January 2010 - 23:51
Va kul, grattis!!
Va kommer de sig att du gjorde dig av med din 875:a?
Om man nu skall jämföra, om de nu går, Nad vs onkyo ljudmässigt?
Men... kan inte 737 ta emot färdigt HD ljud via hdmi ?
Ta emot ljud via HDMI är väl lull lull`?
Nej dessvärre inte. Hdmi:n är bara en videoväxel, ingen audio whatsoever. HDMI och 737 är nästintill som ingen hdmi på 737:an, se det så.
Det är som sagt mycket den inte klarar. Det den klarar och gör med bravur är att lira ljud. Det jag har hört hittils med min setup i både film och i stereo är över all förväntan.
Ljudet är för att inte spamma tråden alltför mycket ganska så påminnande om en tvåkanalig stärkare.
Detär lätt att köpa upp sig, men att byta ned sig två tre steg och trivas med resultatet är inte alltid lätt...
I övrigt otroligt välbyggd, robust front, den ser ut att kosta mycket mer, vilket den också gör då den delar samma chassi som 747:an.
Postad 07 January 2010 - 12:31
Men hur skiljer den sig i ljudkaraktär från Onkyo?
Jag vet att mellan NAD T753v2 och NAD T754 så var det väldigt stora skillnader. Konstruktionen på innanmätet var helt annorlunda. Detta återspeglades sedan på ljudkvaliten. En säljare på Hifi-klubben vid Hötorget sade till mig att
"-NADs senaste serie påminner lite mer om Denon, fast med mer kraft bakom sig".
Vad jag aldrig gillat med Denon är att ljudbilden känts alltför tillrättalagd och steril, men också att den saknar schvung.
Men det positiva med Denon har varit förmågan att återge den rumsliga illusionen genom en bra DSP. Då jag lyssnat på NADs senaste modeller så är ljudskillnaderna märkbara: separation, klipp, brus.
Bruset är märkbart reducerat, men även separationen är mycket bättre. Ljudet har blivit klarare än med den gamla lite fadda 7x3 serien.
Redigerat av Glidtassen, 07 January 2010 - 12:58.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
4
Köpråd - Surroundförstärkare 5-15000
9 bilder
26 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?