Flimrar alla plasma apparater?
93 svar till detta ämne
Postad 08 mars 2009 - 17:23
Izak80
-
Izak80
-
Lärjunge
-
-
379 inlägg
Du är säkert som jag, lite överkänslig för sånt här. Jag ser absolut ett flimmer på alla Plasma-tv när det är mycket ljusa färger. Tycker dock inte att det är ett så stort problem. Jag har svårare för gröna skuggor/phosphor trails.
Jag tror att flimret är relativt lätt att vänja bort bara man slutar tänka på det. En 50Hz CRT flimmrar ju ännu värre, för att inte tala om de flesta biografer som kör 24hz och det har ju inte varit nåt stort problem.
Om du är överkänslig för flimmer är det LCD som gäller, vilket är tråkigt eftersom plasma oftast ger bättre svärta och betrakningsvinkel för pengarna. Jag kör 7-serien från Samsung som har superb svärta men framförallt mycket lugn/flimmer/regnbågsfri bild. Men den når absolut inte upp till Kuro på andra parametrar.
/ Jacob
Får väl försöka vänja mig vid det då eftersom PX80 är så bra på många andra sätt, främst är den snäll mot plånboken  Kan tillägga att min sambo inte lägger märke till ngt flimmer, konstigt för jag ser sämre en henne och är färgblind. Mvh Isak
Redigerat av Izak80, 08 mars 2009 - 17:23.
Postad 08 mars 2009 - 20:02
Unregistered29af8ed6
-
Unregistered29af8ed6
-
Beroende
-
-
1 073 inlägg
Kan tillägga att min sambo inte lägger märke till ngt flimmer, konstigt för jag ser sämre en henne och är färgblind.
Mvh Isak
Det är en klassiker, hemma hos mig är det bara jag som ser defekter & de andra i familjen ser bara filmen Lider med er som ser flimmer & gröna ormar eller vad det nu kan vara, de sakerna lider jag inte alls av men vi är tydligen känsliga för olika saker. Jag är mkt nöjd med min Kuro men skulle gärna vilja ha bättre svärta & är ibland irriterad över att Blu-ray inte flyter som jag vill. Det senare har jag förstått beror på att jag genom den högre upplösningen ser defekter mer... Nördig är man så det räcker
Postad 09 mars 2009 - 11:00
Izak80
-
Izak80
-
Lärjunge
-
-
379 inlägg
Det är en klassiker, hemma hos mig är det bara jag som ser defekter & de andra i familjen ser bara filmen
Lider med er som ser flimmer & gröna ormar eller vad det nu kan vara, de sakerna lider jag inte alls av men vi är tydligen känsliga för olika saker. Jag är mkt nöjd med min Kuro men skulle gärna vilja ha bättre svärta & är ibland irriterad över att Blu-ray inte flyter som jag vill. Det senare har jag förstått beror på att jag genom den högre upplösningen ser defekter mer...
Nördig är man så det räcker 
Lider med dig som är den enda i familjen som ser defekter  Skämt åsido så finns naturligtvis inte den perfekta tvn speciellt inte under 10000kr. PX80 känns dock som det bästa man kan få för mellan 7000-8000 idag, med eller utan flimmer Mvh Isak
Redigerat av Izak80, 09 mars 2009 - 11:00.
Postad 09 mars 2009 - 11:05
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Grymma inlägg Wolfy, borde klistras.
Postad 09 mars 2009 - 11:07
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16 356 inlägg
Du är säkert som jag, lite överkänslig för sånt här. Jag ser absolut ett flimmer på alla Plasma-tv när det är mycket ljusa färger. Tycker dock inte att det är ett så stort problem. Jag har svårare för gröna skuggor/phosphor trails.
Jag tror att flimret är relativt lätt att vänja bort bara man slutar tänka på det. En 50Hz CRT flimmrar ju ännu värre, för att inte tala om de flesta biografer som kör 24hz och det har ju inte varit nåt stort problem.
Om du är överkänslig för flimmer är det LCD som gäller, vilket är tråkigt eftersom plasma oftast ger bättre svärta och betrakningsvinkel för pengarna. Jag kör 7-serien från Samsung som har superb svärta men framförallt mycket lugn/flimmer/regnbågsfri bild. Men den når absolut inte upp till Kuro på andra parametrar.
/ Jacob
Det har gått så långt att om jag inte ser flimmer, antar jag att någon hemsk brusreducering är påslagen. Jag är så van vid flimmer, och precis som du säger att bioflimmer inte orsakar någon folkstorm, så jag är misstänksam mot flimmerfria apparater. Utom LCD då...  Men LCD är skitcrappig(tautologi?...)bild på, så en LCD kommer inte in i mitt hem.
Redigerat av Unregistered1fef72f3, 09 mars 2009 - 11:07.
Postad 10 mars 2009 - 13:34
Izak80
-
Izak80
-
Lärjunge
-
-
379 inlägg
Hej
Lyfter tråden och låter meddela att jag får så ont i huvudet av att titta på min nya PX80 pga. av vad jag upplever som starkt flimmer när det är mycket vitt och blått på skärmen. Har bestämt mig för att lämna tillbaka den då detta stör min tvupplevelse för mycket. Synd dock eftersom bilden bortsett från detta var perfekt.
Mvh
Isak
Postad 10 mars 2009 - 13:42
Unregistered29af8ed6
-
Unregistered29af8ed6
-
Beroende
-
-
1 073 inlägg
Hej
Lyfter tråden och låter meddela att jag får så ont i huvudet av att titta på min nya PX80 pga. av vad jag upplever som starkt flimmer när det är mycket vitt och blått på skärmen. Har bestämt mig för att lämna tillbaka den då detta stör min tvupplevelse för mycket. Synd dock eftersom bilden bortsett från detta var perfekt.
Mvh Isak
Tråkigt, men en fråga. Hur långt ifrån apparaten sitter du? Själv så måste jag komma uppemot fyra meter ifrån min föredetta 42" LG för att inte få ont i huvudet. Nu sitter jag på samma avstånd ifrån men 50" Pio & det funkar. 3 meter är däremot uteslutet för då kommer huvudvärken & detta trots att jag aldrig upplevt flimmer...
Postad 10 mars 2009 - 13:51
Izak80
-
Izak80
-
Lärjunge
-
-
379 inlägg
Tråkigt, men en fråga. Hur långt ifrån apparaten sitter du?
Själv så måste jag komma uppemot fyra meter ifrån min föredetta 42" LG för att inte få ont i huvudet. Nu sitter jag på samma avstånd ifrån men 50" Pio & det funkar. 3 meter är däremot uteslutet för då kommer huvudvärken & detta trots att jag aldrig upplevt flimmer...
Jag sitter...hmm...måste fram med måttbandet..., jag sitter ungefär 2,40 m från plasmatvn. Inte rakt framför utan tittar snett från höger. Jag har dock provat att sitta exakt rakt framför tvn, i min soffa som är placerad där, men det flimmer jag upplever som starkt störande försvinner inte ändå. Mvh Isak
Redigerat av Izak80, 10 mars 2009 - 23:26.
Postad 10 mars 2009 - 23:34
ja.jo
-
ja.jo
-
Användare
-
-
192 inlägg
Trebban skrev ovan "Men LCD är skitcrappig(tautologi?...)bild på, så en LCD kommer inte in i mitt hem. ". Jag måste korrigera mitt inlägg ovan där jag säger att vissa plasma inte flimrar och kan konstatera att en Plasma med dagens teknik inte skulle funka i mitt hem.
Med risk för att bli bränd levande av forumets Plasma/Kuro-maffia:
Tog en sväng förbi Expert idag och det var väldigt tydligt. Är man känslig för flimmer är Plasma inget alternativ. Det flimmrade absolut mer än vad jag skulle kunna leva med, även på 4 meters avstånd. Samtliga plasma hade dessutom mycket tydliga phosphor trails. Värst av alla var något förvänande Pioneer Kuro, på vilken både jag och mina två vänner som var med såg tydliga phosphor trails i alla typer av scener, inte bara kontrastrika (det var Pirates of the caribbean på bluray som visades). De gröngula blixtarna/skuggorna var klart mer irriterande än regnbågseffekten hos W4500 som reklamerades. Två säljare kunde också skriva på att effekten var irriterande, "men det får man leva med för en mer naturlig bild".
Jag hoppas verkligen att framtida plasmatekniker är bättre.
/ Jacob
Postad 10 mars 2009 - 23:53
Unregistered948c54a3
-
Unregistered948c54a3
-
Lärjunge
-
-
334 inlägg
Jag hoppas verkligen att framtida plasmatekniker är bättre.
/ Jacob
Själv hoppas jag att alla framtida tekniker blir bättre.
Redigerat av Unregistered948c54a3, 10 mars 2009 - 23:58.
Postad 11 mars 2009 - 00:26
ja.jo
-
ja.jo
-
Användare
-
-
192 inlägg
Själv hoppas jag att alla framtida tekniker blir bättre. 
Det kan jag också skriva på. Man kan inte få allt och LCD har andra svagheter jämfört med plasma. Men man kan absolut inte säga att plasma är den bästa tekniken för alla, som det ibland låter här på forumet. / Jacob
Postad 11 mars 2009 - 02:10
Unregistered29af8ed6
-
Unregistered29af8ed6
-
Beroende
-
-
1 073 inlägg
Det kan jag också skriva på. Man kan inte få allt och LCD har andra svagheter jämfört med plasma. Men man kan absolut inte säga att plasma är den bästa tekniken för alla, som det ibland låter här på forumet.
/ Jacob
Den är bäst för mig & det räcker ju Inte för att jag tänker börja leta men de gröngula blixtarna/skuggorna, måste man söka för att se det eller vara behäftad med en viss förmåga för att se dem? Själv så är jag lycklig som inte ens ser flimmer Mvh/_Z_, nybliven familjemedlem i Kuromaffian.
Postad 11 mars 2009 - 14:00
ja.jo
-
ja.jo
-
Användare
-
-
192 inlägg
Den är bäst för mig & det räcker ju
Inte för att jag tänker börja leta men de gröngula blixtarna/skuggorna, måste man söka för att se det eller vara behäftad med en viss förmåga för att se dem?
Själv så är jag lycklig som inte ens ser flimmer
Mvh/_Z_, nybliven familjemedlem i Kuromaffian.
Man måste nog vara felkonstruerad i hjärnan för att se det  Jag har alltid varit allergisk mot flimmer. Särskilt CRT-flimmer från datorskärmar i 50hz. Det var olidligt och jag fick gå upp på minst 75Hz för att inte få huvudvärk. Fem av fem personer, utan släktskap, såg alla flimret och phosphor trails på Kuro, så jag misstänker att fler än 1% av befolkningen är drabbad. Om det är ett problem eller inte får varje person bedöma. Tyvärr lever vi ju i en värld där allt för många köper TV blint på rekommendation på forum istället för att testa själva, och det man ständigt hör här på MinHembio är hur perfekt Kuro är och plasmatekniken är överlägsen för film osv. Det är inte sant. Både plasma och LCD har sina problem. LCD har bleeding, clouding, sämre betrakningsvinklar och sämre skärpa vid snabba rörelser. Plasma har flimmer, phosphor trails, brum från panelen vid ljusa scener, kornigare bild på nära håll och rejäl strömförbrukning. Jag kan lugnt säga att jag hade blivit tvungen att reklamera en plasma p.g.a. flimret, men med min 7-serie LCD sitter jag nöjd. En person som inte har problem med flimmer skulle säkerligen bli mer nöjd med en Kuro. Min slutsats är att vilken teknik som är bäst är väldigt individuellt. / Jacob
Postad 11 mars 2009 - 15:28
ffodil
-
ffodil
-
Mästare
-
-
2 644 inlägg
Kan stryka under på detta. Själv kan jag titta kanske 10 min. på en plasma, såvida jag inte sitter mycket långt bort, sen flyter allt ihop och jag kan inte längre fokosera på bilden. Men jag är inte ensam om detta i familjen. Nästan ingen av dem andra kan iheller titta på plasma utan besvär. Trotts detta har vi 3 plasma, 2 Pio och en LG i familjen, men dom skall bytas ut så snart som möjligt.
Detta tycks inte vara helt ovanligt.
Postad 11 mars 2009 - 15:39
Unregistereded94f3cc
-
Unregistereded94f3cc
-
Forumräv
-
-
910 inlägg
Man måste nog vara felkonstruerad i hjärnan för att se det 
Jag har alltid varit allergisk mot flimmer. Särskilt CRT-flimmer från datorskärmar i 50hz. Det var olidligt och jag fick gå upp på minst 75Hz för att inte få huvudvärk.
Fem av fem personer, utan släktskap, såg alla flimret och phosphor trails på Kuro, så jag misstänker att fler än 1% av befolkningen är drabbad. Om det är ett problem eller inte får varje person bedöma. Tyvärr lever vi ju i en värld där allt för många köper TV blint på rekommendation på forum istället för att testa själva, och det man ständigt hör här på MinHembio är hur perfekt Kuro är och plasmatekniken är överlägsen för film osv. Det är inte sant. Både plasma och LCD har sina problem. LCD har bleeding, clouding, sämre betrakningsvinklar och sämre skärpa vid snabba rörelser. Plasma har flimmer, phosphor trails, brum från panelen vid ljusa scener, kornigare bild på nära håll och rejäl strömförbrukning. Jag kan lugnt säga att jag hade blivit tvungen att reklamera en plasma p.g.a. flimret, men med min 7-serie LCD sitter jag nöjd. En person som inte har problem med flimmer skulle säkerligen bli mer nöjd med en Kuro. Min slutsats är att vilken teknik som är bäst är väldigt individuellt.
/ Jacob
Bistår i denna slutsats. Smaken är som baken...
Postad 11 mars 2009 - 16:20
jeezen
-
jeezen
-
Rookie
-
1 inlägg
En lcd:s 100Hz är mjukare än en plasmas. Gå in i en butik och kolla skillnaden, gärna om dom visar bild från en Blu-ray på plasmer med 100Hz och Lcd:er med 100Hz brevid varandra.
Postad 11 mars 2009 - 16:57
Unregistered1df9a6f7
-
Unregistered1df9a6f7
-
Veteran
-
-
1 973 inlägg
En lcd:s 100Hz är mjukare än en plasmas. Gå in i en butik och kolla skillnaden, gärna om dom visar bild från en Blu-ray på plasmer med 100Hz och Lcd:er med 100Hz brevid varandra.
Det är ju det som är "problemet" för många, att LCD 100hz gör att en 90 årig gubbe rör sig som han vore ledlös 20 årig när han går eller rör sig...eller en häftig aktion scen ser just ut som trickfilmat med sämsta möjliga budget jag kan skriva exempel hela kvällen om jag hade orkat I helgen var jag i sommar stugan där det hänger en philips med 100 hz och jag kan inte sluta störa mig på hur bilden blir med "100hz " på en LCD ,tyvärr då de flesta bättre LCD erna har just denna funktion.Även här är ju smaken som baken... 100 hz och bluray hör inte direkt ihop då är ju 96hz eller 72 hz bättre. Tyvärr så brukar de flesta göra om det till 60 hz med mer eller mindre judder som följd.
Postad 11 mars 2009 - 17:47
ffodil
-
ffodil
-
Mästare
-
-
2 644 inlägg
Det är ju det som är "problemet" för många, att LCD 100hz gör att en 90 årig gubbe rör sig som han vore ledlös 20 årig när han går eller rör sig...eller en häftig aktion scen ser just ut som trickfilmat med sämsta möjliga budget jag kan skriva exempel hela kvällen om jag hade orkat I helgen var jag i sommar stugan där det hänger en philips med 100 hz och jag kan inte sluta störa mig på hur bilden blir med "100hz " på en LCD ,tyvärr då de flesta bättre LCD erna har just denna funktion.Även här är ju smaken som baken...
100 hz och bluray hör inte direkt ihop då är ju 96hz eller 72 hz bättre. Tyvärr så brukar de flesta göra om det till 60 hz med mer eller mindre judder som följd.
Problemet är då kanske att du inte tittat på en LCD där 100Hz fungerar riktigt, t.ex Sony W4500, för där kan du iallafall inte påstå att det du beskriver finns. Det fungerar bara helt perfekt utan att störa film TV upplevelsen.
Postad 11 mars 2009 - 18:21
Unregistered29af8ed6
-
Unregistered29af8ed6
-
Beroende
-
-
1 073 inlägg
Ni som har detta flimmerproblem, hur upplever ni film på bio? Flimmrar det eller?
Postad 11 mars 2009 - 19:28
Unregistered1df9a6f7
-
Unregistered1df9a6f7
-
Veteran
-
-
1 973 inlägg
Problemet är då kanske att du inte tittat på en LCD där 100Hz fungerar riktigt, t.ex Sony W4500, för där kan du iallafall inte påstå att det du beskriver finns. Det fungerar bara helt perfekt utan att störa film TV upplevelsen.
Jag ser det på w4500 och tex samsung 766 där jag sett på både tv och film(hos kompisar) det tar inte många sekunder innan jag lägger märke till tyvärr. Sen är det som sagt individuellt hur olika personer upplever en bild eller lägger märke till olika saker, en del ser gröna ormar överallt på sin plasma andra inte osv. Åter till flimmer jag tänkte kolla en dvd film ikväll och ska granska kritiskt och se ifall och när jag ser det.
Postad 11 mars 2009 - 19:48
Grimmy
-
Grimmy
-
Veteran
-
-
1 743 inlägg
Jag försöker inte förrina någons upplevelser här, men ni som bara kan titta på en plasma hur stod ni ut på crt-tiden? Personligen står jag inte ut 10 minuter med CRT-skärm i under 85hz. Helst 100hz där. Jag kan inte ens jämföra en 50hz CRT med min plasma (50hz-plasma). Men det är möjligt att man upplever detta olika och jag skulle inte vilja jobba 8h framför en plasma (eller en crt heller) eftersom LCD är så lugn och fin jämfört med detta när det gäller stillbilder.
Postad 11 mars 2009 - 19:55
ffodil
-
ffodil
-
Mästare
-
-
2 644 inlägg
Jag ser det på w4500 och tex samsung 766 där jag sett på både tv och film(hos kompisar) det tar inte många sekunder innan jag lägger märke till tyvärr. Sen är det som sagt individuellt hur olika personer upplever en bild eller lägger märke till olika saker, en del ser gröna ormar överallt på sin plasma andra inte osv.
Åter till flimmer jag tänkte kolla en dvd film ikväll och ska granska kritiskt och se ifall och när jag ser det.
Ja att du kan se det på Samsung kan jag förstå, för det gör jag också, men det skulle vara konstigare om du såg något avvikande konstigt på W4500. Hur som helst så tycker alla att 100Hz är mycket bra på W4500. Jag säger alla, därför att hittintils har jag inte sett en enda som sagt något annat och då tycker jag att jag läst alla inlägg vad gäller W4500.
Redigerat av ffodil, 11 mars 2009 - 19:56.
Postad 11 mars 2009 - 20:47
Unregistered1df9a6f7
-
Unregistered1df9a6f7
-
Veteran
-
-
1 973 inlägg
Ja att du kan se det på Samsung kan jag förstå, för det gör jag också, men det skulle vara konstigare om du såg något avvikande konstigt på W4500. Hur som helst så tycker alla att 100Hz är mycket bra på W4500. Jag säger alla, därför att hittintils har jag inte sett en enda som sagt något annat och då tycker jag att jag läst alla inlägg vad gäller W4500.
Det är inte avikande eller artefekter med feta auror runt huvuden utan just "100hz gör att en 90 årig gubbe rör sig som han vore ledlös/alert 20 årig när han går eller rör sig"" som jag inte tål och det ser jag på alla LCD med 100hz både i hemma miljö och på mediamarkt när jag kollar där.
Postad 11 mars 2009 - 20:50
ffodil
-
ffodil
-
Mästare
-
-
2 644 inlägg
Jag försöker inte förrina någons upplevelser här, men ni som bara kan titta på en plasma hur stod ni ut på crt-tiden? Personligen står jag inte ut 10 minuter med CRT-skärm i under 85hz. Helst 100hz där. Jag kan inte ens jämföra en 50hz CRT med min plasma (50hz-plasma). Men det är möjligt att man upplever detta olika och jag skulle inte vilja jobba 8h framför en plasma (eller en crt heller) eftersom LCD är så lugn och fin jämfört med detta när det gäller stillbilder.
Kunde egentligen aldrig titta på en CRT iheller, mer än korta stunder. T.ex kunde jag aldrig titta på en film på en gång, utan fick dela upp den på många gånger.
Postad 11 mars 2009 - 22:58
Wolfy
-
Wolfy
-
Veteran
-
-
1 667 inlägg
Sony är definitivt den bästa i detta avseende (i alla fall vad gäller TV-apparater), men jag står ändå inte ut med dess MCFI (100Hz) då den totalt förstör vissa scener för mig. Har än så länge inte sett någon interpoleringsteknik som är tillräckligt bra och jag tror inte jag kommer uppleva det heller, det kommer alltid att kännas "fel" i vissa scener. Enda hjälpen för mig är att källmaterialet filmas i högre frekvens än 24 Hz och det lär dröja.
Postad 12 mars 2009 - 00:17
Unregistered948c54a3
-
Unregistered948c54a3
-
Lärjunge
-
-
334 inlägg
.... Jag har alltid varit allergisk mot flimmer. Särskilt CRT-flimmer från datorskärmar i 50hz. Det var olidligt och jag fick gå upp på minst 75Hz för att inte få huvudvärk.
/ Jacob
Jag ser oxå flimmer väldigt väl på CRT. Alltid kört minst 85hz, funkar inte riktigt annars, får huvudvärk och hela den grejen. Men när det gäller min samsungplasma så har jag inte haft några problem med flimmer, men ack så mycket annat. Jag köpte nog måndagsexemplarens måndagsexemplar
Postad 12 mars 2009 - 00:20
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16 356 inlägg
Ni som har detta flimmerproblem, hur upplever ni film på bio? Flimmrar det eller?
He he...shhh! Tänk om 100Hz-älskarna får reda på att det är 24 Hz... Tänk också på att ju högre kontrast på tv:n, ju värre upplevs flimret. En välkalibrerad plasma skåpar ut en LCD, lätt.
Redigerat av Unregistered1fef72f3, 12 mars 2009 - 00:21.
Postad 12 mars 2009 - 01:10
ja.jo
-
ja.jo
-
Användare
-
-
192 inlägg
Tänk också på att ju högre kontrast på tv:n, ju värre upplevs flimret. En välkalibrerad plasma skåpar ut en LCD, lätt.
Vad menar du med "skåpar ut"? Har varit i några proffsigare TV-butiker och jämfört i mörka rum, och kaliberade skärmar har haft exakt samma flimmer och phosphor trails, om inte värre. Det syns mindre i upplysta rum och med butiks-imponator-inställningar. / Jacob
Postad 12 mars 2009 - 08:20
pallean
-
pallean
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
har en panasonic PX80, slår man på 100Hz flimrar inget på tv:n.
Postad 12 mars 2009 - 08:36
Wolfy
-
Wolfy
-
Veteran
-
-
1 667 inlägg
Suck, ska det behöva bli LCD vs plasma av allt? Om ni inte har något att bidra med vad gäller ämnet så kan ni väl sluta skriva i denna tråd. Finns massor av LCD vs plasma-trådar att leka sandlåda i.
Postad 12 mars 2009 - 08:42
Wolfy
-
Wolfy
-
Veteran
-
-
1 667 inlägg
har en panasonic PX80, slår man på 100Hz flimrar inget på tv:n.
Jo, det gör det, men det blir mindre uttalat pga hur vår synapparat fungerar. Du kan aldrig utplåna flimmer i o m att arbetscykeln innehåller så mycket svart och även om jag har väldigt svårt att tro vad vissa skriver ovan, dvs att de alltid tydligt kan se flimmer i en butiksupplyst lokal så har man inte mycket annat val än att välja LCD TV (inte för att det är ett sämre val heller beroende på vad man är ute efter...) om man är mycket känslig för detta, dock tål det upprepas, de som skriver som jag beskrev kan omöjligt stått ut med CRT oavsett uppdateringsfrekvens för CRT flimmrar betydligt mer än plasma.
Redigerat av Wolfy, 12 mars 2009 - 08:44.
Postad 12 mars 2009 - 11:36
Unregistered1df9a6f7
-
Unregistered1df9a6f7
-
Veteran
-
-
1 973 inlägg
Efter igår kväll så har jag fokuserat på flimmer Jag har en LG plasma och en panasonic CRT 50 hz . Det jag kan se på crt är att statiska delar tex på mtv eller svarta över och under kanterna rycker lite upp och ner hela tiden,medans bilden i övrigt upplevs stabil, tillägg är att jag sett grön fosfor lagg vid några tillfällen på den. LG pg6000 kollade jag dvd film på igår och letade flimmer och hittade brus i vissa scener.Tex som en brun vägg i bakgrunden så kröp det lite i bilden där, svarta över och under kanter rörde sig inte upp och ner som på crt-n. Grön fosfor lagg har tv-n förmodlingen men mina ögon hittar inte det på denna tv-n trots spel som COD4 och andra filmer som brukar vissa de bristerna. Det är bara och inse att jag valt rätt TV teknik för mig då nackdelarna inte syns igenom mina ögon iaf
Postad 12 mars 2009 - 20:09
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16 356 inlägg
Vad menar du med "skåpar ut"?
Har varit i några proffsigare TV-butiker och jämfört i mörka rum, och kaliberade skärmar har haft exakt samma flimmer och phosphor trails, om inte värre. Det syns mindre i upplysta rum och med butiks-imponator-inställningar.
/ Jacob
Jag kanske tog i lite. Generellt ger en välkalibrerad plasma bättre bild än en LCD. Det är möjligt att flimret stör folk, men inte mig. En tv-apparats behandling av flimmer är sämre än att stå ut med själva flimret. Jag har lite svårt att förstå flimmerhysterin faktiskt. Det som tröttar ögonen fortare än flimmer är för hög kontrast. En god bakgrundsbelysning är vad folk saknar i allmänhet. Då skulle de stå ut med flimmer lättare. Nya generationer filmtittare kommer välja en lugn bild. Hysteriska plasmatillverkare försöker uppfinna alla möjliga lull-lull-bajsuppfinningar som får det att bli lekskola över det hela. Mig kommer de aldrig att kunna locka med löjligt höga hertz-antal. Människor arbetar under lysrör med sina 50 eller 60 hertz. Hur många lämnar sina arbetsplatser för det?!
Postad 15 mars 2009 - 15:26
gbr
-
gbr
-
Amatör
-
-
75 inlägg
Jag har sett samma sak. Det har uteslutande handlat om billigare plasma-skärmar. TIttar du på en Kuro från Pioneer flimrar det inte alls.
På vissa modeller verkar det bli flimmer om man aktiverar lågenergi-läge.
Om du är allergisk mot flimmer, titta på en W4500 med backlight lågt ställd i ett mörkt rum. Den har ganska kraftig regnbågseffekt. Om du inte är så känslig för flimmer kommer du inte se detta.
Mvh, Jacob
Jo tjena, har du ens tittat på en kuro. flimmer är bara förnamnet
Postad 15 mars 2009 - 16:36
RedMarathon
-
RedMarathon
-
Veteran
-
-
1 883 inlägg
Flimmer??
Tittat på TVn (Kuro) men inte kunna se antydan av det!
Redigerat av RedMarathon, 15 mars 2009 - 18:22.
Postad 15 mars 2009 - 16:38
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11 727 inlägg
Har försökt se flimmer på en panasonic och LG plasma men inte sett mycket..
Stod jag riktigt nära så syntes lite flimmer...
Annars kändes inte bilden minsta orolig..
LG har jag inte sett nå flimmer på..
Kanske ja som inte är känslig för sånt
Postad 15 mars 2009 - 18:39
Unregistered29af8ed6
-
Unregistered29af8ed6
-
Beroende
-
-
1 073 inlägg
Är ju förklarat i denna tråd att det enbart är vissa (ganska så få verkar det som) som ser detta flimmer & det verkar inte ha så mycket att göra med kvaliten på apparaten.
Gå tillbaks i tråden & läs wolfys lysande förklaringar om vad det handlar om.
Redigerat av Unregistered29af8ed6, 15 mars 2009 - 20:45.
Postad 15 mars 2009 - 20:42
sandos
-
sandos
-
Lärjunge
-
-
348 inlägg
Har en 46pz8e och ser egentligen inte flimmer. Jag störde mig dock på regnbågar i början men har nog vant mig väldigt mycket, nu märker jag det bara med datorgrafik med helvita fält, aldrig i filmer. Det jag först märkte något på var helvita texten i början på filmen 2001, a space odyssey, vilken jag fotade. Nu skulle jag nog inte märka ens där. Jag tog lite bilder på min panasonic där jag med kort slutartid försöker fånga just "subfields" och det var ju inte svårt. Man ser även här varför regnbågar uppstår, då den blåa fosforn slockar med i princip ingen fördröjning. Jag kan se 50hz flimmer både på min plasma (med 50hz påslaget) och på gamla CRT-skärmar utan problem. Jag måste upp i 60-75hz innan det ser behagligt ut.
Redigerat av sandos, 15 mars 2009 - 20:47.
Postad 15 mars 2009 - 22:29
ja.jo
-
ja.jo
-
Användare
-
-
192 inlägg
Jo tjena, har du ens tittat på en kuro. flimmer är bara förnamnet
Jag har korrigerat det där uttalandet senare. Jag hade helt enkelt inte kollat på tillräckligt många ljusa scener på en Kuro men nu ser jag att den flimrar lika mycket som andra plasma. Mvh, Jacob
Postad 16 mars 2009 - 16:17
Izak80
-
Izak80
-
Lärjunge
-
-
379 inlägg
Undrar om "flimmret" försvinner när PX80 plasman är inkörd? Hursomhelst så flimmrar den betydligt mer än min 29" Sony Trititron 100Hz crt. Var dock hemma hos mina svärföräldrar i helgen och kikade på deras 32" 50Hz crt och den flimrade naturligtvis mest av alla. Går man från en sådan tv till en PX80 så förstår jag om man inte upplever något flimmer men i mitt fall som jämför med en 100Hz crt från Sony så är flimret uppenbart. Verkar som om Sonyn har bättre 100Hz teknik än Panasonic ialf i det här avseendet. Mvh Isak
Redigerat av Izak80, 16 mars 2009 - 16:17.
Postad 16 mars 2009 - 16:27
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16 356 inlägg
Undrar om "flimmret" försvinner när PX80 plasman är inkörd? Hursomhelst så flimmrar den betydligt mer än min 29" Sony Trititron 100Hz crt. Var dock hemma hos mina svärföräldrar i helgen och kikade på deras 32" 50Hz crt och den flimrade naturligtvis mest av alla. Går man från en sådan tv till en PX80 så förstår jag om man inte upplever något flimmer men i mitt fall som jämför med en 100Hz crt från Sony så är flimret uppenbart. Verkar som om Sonyn har bättre 100Hz teknik än Panasonic ialf i det här avseendet.
Mvh Isak
Glöm inte att ju större monitor, ju lättare ser du flimmer. Därför är det konstigt att så få klagar på biografflimmer då detta borde vara outhärdligt för flimmerkänsliga personer.
Redigerat av Unregistered1fef72f3, 16 mars 2009 - 16:27.
Postad 16 mars 2009 - 21:39
ja.jo
-
ja.jo
-
Användare
-
-
192 inlägg
Glöm inte att ju större monitor, ju lättare ser du flimmer. Därför är det konstigt att så få klagar på biografflimmer då detta borde vara outhärdligt för flimmerkänsliga personer.
Jag ser absolut biografflimmer men jag skulle inte säga att det stör mer än på en plasma-skärm. Antingen flimrar det eller inte, lite mer eller mindre spelar inte så stor roll. Jag går på bio kanske en-två gånger per år och då kan jag stå ut med lite flimmer, men i mitt vardagsrum vill jag inte ha det. / Jacob
Postad 16 mars 2009 - 21:58
ffodil
-
ffodil
-
Mästare
-
-
2 644 inlägg
Har inte sett på bio på 30 år och tyckte aldrig om att gå på bio förr heller på grund av att jag fick aldrig någon behållning av det på grund av flimret främst, men även hackigheten. Samma sak var det med CRT.
Postad 25 mars 2009 - 02:51
Izak80
-
Izak80
-
Lärjunge
-
-
379 inlägg
Finns det något sätt att minska flimret på PX80, sänka kontrast eller skärpa till minimum kanske?
Mvh
Isak
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|