Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

LG 42PQ6000

134 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 22 June 2009 - 11:56

Geek82
  • Geek82
  • Användare

• 128 inlägg
  • 0
Hmm, va intressant att PG3000 har en bättre flyt än PQ6000 enligt dina ögon. Måste springa ned till onoff och jämföra det själv hehe :)

Håller med dig annars att det är en djungel. Vad jag har fattat av LG plasma-modellbetäckningar är att PG-modellerna är förra årets modeller och PQ är årets modeller. Innehållet är nästan identiska förutom att PQ har 600hz subfield drive (ska tydligen ge bättre färger och flyt i bilden), Divx-uppspelning via usb, och dra mindre ström. Sen har de en PS-modell där panelerna är i Full-HD.

Det ända som skiljer mellan 3000- och 6000-serien är att 6000 har en platt glasfront och bättre ljud medan 3000-serien har en mer traditionellt utbuktad ram och inte lika bra ljud som 6000. Gäller både PG och PQ serien. Alltså skiljer det sig bara i design och ljudmässigt.

PG1000-serien som du nämner verkar var någon specialmodell anpassad för vissa elektronikaffärer, den har dock bara en 1 hdmi ingång!?

Satsa annars på en Panasonic Px80 eller Px10. Lite dyrare men man får nog garanterat en bra tv. Panasonic är som en volvo 740, kantig och fula men en stabil produkt som håller i många år.

Hoppas informationen hjälper!

Postad 22 June 2009 - 20:07

Izak80
  • Izak80
  • Lärjunge

• 379 inlägg
  • 0

Hmm, va intressant att PG3000 har en bättre flyt än PQ6000 enligt dina ögon. Måste springa ned till onoff och jämföra det själv hehe :)

Men vi kanske bara fick för oss det. Det är så svårt att få någon riktig uppfattning om olika tvapparater när man står i en butik. Vi gillade hursomhelst PG3000 bäst, bättre än PQ6000. Hur det är med PQ3000 det vet jag inte, de sålde den på OnOff men de hade ingen framme som man kunde titta på. Vad gäller PX80 så har jag och sambon redan haft en på prov hemma men upplevde att ljusa partier flimrade allt för mycket och ledde till at främst jag fick huvudvärk (hon såg ingenting, som vanligt). Vad gäller bildkvalité så var PX80 dock mycket bättre än den Samsung 40A656 som vi provköpte efter att vi lämnat tillbaka Panasonic plasman.

Postad 25 June 2009 - 22:41

Lurifax
  • Lurifax
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Hej!

Ingen som hunnit få hem sin TV och kan göra något vettigt utlåtande?
Har lagt en beställning men den förväntas inte dyka upp i deras lager fören början av juli och det vore skönt om någon hade något bra/dåligt att säga så att man kan ta ställning till om det är värt o vänta eller om man ska beställa något annat istället.

Tack!

Postad 26 June 2009 - 13:43

Geek82
  • Geek82
  • Användare

• 128 inlägg
  • 0

Hej!

Ingen som hunnit få hem sin TV och kan göra något vettigt utlåtande?
Har lagt en beställning men den förväntas inte dyka upp i deras lager fören början av juli och det vore skönt om någon hade något bra/dåligt att säga så att man kan ta ställning till om det är värt o vänta eller om man ska beställa något annat istället.

Tack!

Hej!

Jag har haft TVn hemma i 3 dagar nu. Preliminärt kan jag bara säga att för 6000kr är denna tv ett fynd.

Bildkvalité och ljud
Har bara hunnit titta på analogt kabel-tv och spelat COD4 samt Guitar hero på xbox 360 via komponent (720p). Det analoga signalen (canal digital) är inte det bästa, men LG gör ett bra jobb med att skala upp bilden. Över förväntan. Klart bättre än farsans Pana. PX750. Om jag hade kört med digital signal hade nog bilden varit toppen men nu har jag ingen digitalbox och kommer inte heller skaffa det förrän de släcker ned det analoga där jag bor.

Komponent via xbox blir bilden så klart, bra. Förväntade mig inget annat. Men om man jämför med svärfars Sony (w4500) LCD så är Sony klart bättre. På Sonyn blir bilden knivskarp och med starkare färger. LGn blir bilden mjukare och färgerna mattare om man jämför med Sonyn. Man kanske ska säga att LG visar en mer naturlig bild när det gäller färger. Men det är ju inte så konstigt då LCD brukar var ljusstarka samt att Sonyn är full-hd och var förra årets top of the line modell. Tv-spel ser helt enkelt bättre ut på LCD-tv. LG-tvn hänger på bra i snabba rörelser. Såg inget eftersläp eller kände av någon fördröjning vid spelande. Där emot såg jag gröngula fosfor (phosfor trails) vid snabba panoreringar. Det ska tydligen försvinna med tiden om jag har förstått det rätt.

Svärtan på tv är bra, bättre än många tv under 10 000kr sträcket. Svart blir inte kolsvart. Lite ljusare nyans. Nu står tv i ett rum som inte är optimalt för plasma-tv (väldigt ljust rum med många fönster). Vid ned släckt rum blir det bättre. Men fortfarande inte kolsvart.

Man har läst så mycket om att LG ska ha sådan problem med ghosting, men jag måste säga att de har gjort ett riktigt bra jobb med denna tv. Har än så länge inte märkt av något vid normalt tv-tittande och spelande (4-5h/dag). Har även aktiverat en funktion för att förhindra inbränning som kallas orbiter. Den ska tydligen flytta pixlarna lite varannan minut. Man märker av det ibland när bilden rycker till lite lätt.

I expert mode-läget kan man justera bilden hur mycket som helst. Out of the box såg tv bäst ut med Cinema-mode. Ska nog köpa en kalibreringsskiva när tv är inkörd.

Ljudet i tv är bra. Har inga större förväntningar på det. Jag kopplar ändå in min högtalare när jag tittar på film eller vid spel. Den har en funktion som heter clear voice som gör att rösterna hörs bättre. Den funkar helt ok.

Funktionalitet
Det finns mycket teknik i denna tv. Sensorer som känner av ljuset i rummet och anpassar bilden efter det. Divx (endast SD-upplösning dock), mp3 och jpeg via usb. Har inte hunnit testa dessa funktioner än så länge. Tyvärr ingen bluetooth på denna modell! och inte heller någon Picture wizard (guide för bildinställning). ;)

Många ingångar bl a 3xhdmi, Optiskt ljud ut, scart, pc-ingång och s-vhs.

Andvändning
Mycket lättanvänd tv. Menyerna är lättöverskådliga och tar inte alls lång tid att lära sig hur man hantera dem.
Fjärrkontrollen är långsmal och har ett överskådligt layout.

Kvalitetsintryck
Wow snacka om att denna tv har en snygg chassi. Helt gjord i glas och metall. Ingen plastig blank ram bara snygg platt glasskiva. Mycket läckert. Nackdel är att det blir reflektioner särskilt i vår vardagsrum med mycket ljus. Vid användning märks inte reflektioner särskilt mycket. Inga döda pixlar än så länge. Hög WAF-faktor :( sambon tyckte den var skitsnygg!

Sammanfattning
Som sagt för 6000kr är det inte mycket att klaga över. Förvänta dig ingen mirakel, LG PQ6000 är och förblir en budgetmodell. Den kommer inte att ge dig det bästa bilden som finns men däremot bäst och mest för pengarna. Denna tv är för de som inte har tänkt att riktigt gå över till högupplöst som t ex blueray utan är en normaltv för vanligt tv-tittande.

Om det är någon som undrar över något så skriv annars återkommer jag med ett utlåtande när tv är inkörd och kalibrerad.

Ha det!

Postad 26 June 2009 - 15:54

Unregistereda0224e81
  • Unregistereda0224e81
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0
Låter bra det. Som du säger, för det priset så kan man ju nästan inte låta bli. Om inget annat väger designen på tv´n upp rätt mycket.

Väntar fortfarande på min, beställde den 21/6.

Postad 26 June 2009 - 22:54

Merdique
  • Merdique
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0

Låter bra det. Som du säger, för det priset så kan man ju nästan inte låta bli. Om inget annat väger designen på tv´n upp rätt mycket.

Väntar fortfarande på min, beställde den 21/6.

om du beställde från komplett, vilket jag antar, va står det i din order för förväntat lev.datum? i min står det 4/7 och jag la ordern 24/6. men om man går in på tvn så står det "Lagerstatus: Inte i lager. 201 st. 2009-07-10"
ska man förvänta sig att få tvn 10e eller hur brukar komplett funka?

har någon provat att köra xvid från extern hd eller usbminne? divxfunktionen är enda skälet till att jag väntar istället för att köpa t ex pq3000 eller pq2000 som man kan få för samma pris utan att behöva vänta. det vore gött att slippa ha på datorn för att kolla film, men om det inte funkar stabilt så är det egentligen oviktigt. förvisso är ju denna snyggast, men hade nöjt mig med nån av dom andra om det inte fanns divxstöd på pq6000.

och sen vill jag säga att jag tror att fullhd är onödigt i den här storleken. har en sanyo plv-z700 projektor som är fullhd, och ärligt talat så tycker jag inte skillnaden är så märkbar mellan 1080 och 720material. jag dönar på 88". det varierar mer mellan filmerna och överföringen, visst 1080material ser bättre ut än visst 720material, och tvärtom. har jämfört ganska mycket då jag från början var övertygad fullhd-entusiast. nu kanske det inte är helt rättvist att jämföra med en projektor dock, men jag tror att det är onödiga extrapengar man lägger för att få fullhd på en 42tums-tv.

Redigerat av Merdique, 26 June 2009 - 22:57.

Postad 26 June 2009 - 23:23

webspider
  • webspider
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Hej har beställt en LG 42PQ6000 från www.komplett.se förväntat sänddatum 2009-07-02
Jag har läst runt lite här o där recensioner osv och den verkar va en vädligt bra TV med tanke på priset.
Så blir o testa sen när den kommer fram, ger mitt omdöme på den sen. ;)

Postad 28 June 2009 - 18:47

Unregistereda0224e81
  • Unregistereda0224e81
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0
Merdique: 1 st. har förväntat sänddatum 2009-06-23 står det hos mig. Men nu när jag mailade dom så sa han att dom hade ett Preliminärt datum på 10/7. Men det var inte alls säkert då dom ej fått det bekräftat hos levernatören så det kan ta längre tid.

Funderar på att avbeställa å ta nån annan. Hatar att betala och sen vänta veckor på prylarna.

Redigerat av Unregistereda0224e81, 28 June 2009 - 18:50.

Postad 29 June 2009 - 00:08

Geek82
  • Geek82
  • Användare

• 128 inlägg
  • 0

har någon provat att köra xvid från extern hd eller usbminne? divxfunktionen är enda skälet till att jag väntar istället för att köpa t ex pq3000 eller pq2000 som man kan få för samma pris utan att behöva vänta. det vore gött att slippa ha på datorn för att kolla film, men om det inte funkar stabilt så är det egentligen oviktigt. förvisso är ju denna snyggast, men hade nöjt mig med nån av dom andra om det inte fanns divxstöd på pq6000.

Hej!

Jag har testat divx-funktionen nu under helgen och kan säga att det funkade bra för uppspelning divx. Jag använde en extern-hårdisk som jag har formaterat till fat32-format. Tv kan nämligen inte hitta hårdisken om det är formaterat i NFTS. Samt att LG-tv bara klarar av att spela SD-upplösning av divx-filer.

Jag tittade på en kinesisk actionfilm som var packad i en avi-container med tillhörande undertext i srt-format. Texten hängde med fint, men den var lite fel tajmad. Texten kom 1 sek efter. Som tur finns det en sync-funktion på LG-tv som man kan ställa in med 0,5 sek mellanrum. Man kan även ställa in textens position i höjdled. Men tyvärr kan man inte ändra storleken på texten. Tyckte nästan texten blev lite för smått. Annars är det väldigt basic-funktioner för divx-uppspelning t ex spela, pausa och spola.

Saker som jag störde mig mycket på är att alla andra funktioner blir låsta t ex kan man inte justera bildinställningar om man vill ha lägre konstrast eller färger. Utan man får nöja sig med den kvalitet som materialet spelas upp med. Undertexten visas tillsamman men en genomskinlig svart bakgrund vilket jag tycker är mycket störande. Och mest irriterande av allt, är att jag inte hittar knappen som gör att man gömmer toolbaren. Toolbar visar hur lång filmen är och hur länge man har spelat. Den försvinner av sig självt, men det tar 40 sek!

Bild- och ljud-funktionen via usb fungerar det med. Stör mig dock att bilder inte visas i fullscreen.

Bildkvalité - uppdatering
Eftersom jag tittar tv genom analogt signal bestämde jag mig för att uppgradera antennkabeln (kör med en klassisk vit antennkabel), vilket visade sig vara ett mycket lyckad drag. Köpte en 2m clicktronic antennkabel från kjell&Co. Bilden blev mycket bättre! Innan tyckte jag att färgerna blödde lite och ansiktsfärgerna såg rödflammande ut på vissa kanaler t ex TV-3 och det var lite brus på vissa kanaler. Efter kabelbytet uppvisar tv mycket djupare och finare färger och framför allt mer kontroll. Ingen mera bleeding. Tyckte även att svärtan upplevdes bättre och bruset är borta. På vissa kanaler kan man nästan tror att man tittar med digital signal, för bilden har blivit så mycket skarpare. En bra antennkabel är ett måste för de som tittar via analogt kabel-tv.

Nästa blir att köpa en galvanisk avskiljare då jag hör brum i mina högtalare.

Undrar vart alla nyblivna LG PQ6000 ägarna är någonstans? Komplett har ju trotts allt sålt över 100 st av dessa apparater!? Skulle var kul att hör deras synpunkter oxå.

Postad 29 June 2009 - 15:45

Merdique
  • Merdique
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0

Merdique: 1 st. har förväntat sänddatum 2009-06-23 står det hos mig. Men nu när jag mailade dom så sa han att dom hade ett Preliminärt datum på 10/7. Men det var inte alls säkert då dom ej fått det bekräftat hos levernatören så det kan ta längre tid.

Funderar på att avbeställa å ta nån annan. Hatar att betala och sen vänta veckor på prylarna.

jag också, så jädra typiskt att man inte va med när dom fanns i lager. men nu har jag väntat denna helgen och har ändå inte särskilt mycket tid över på vardagarna för filmtittande så kan klara mig nästa helg med, förutsatt att den kommer in 10e så man kan hämta den nästnästa fredag.

dustinhome har ju pq3000 i lager för 5999, ska va samma tv utan divxfunktionen och annan design, och netonnet har pq2000 för 5990 på lager men jag vet inte hur den skiljer sig mer än på ingångar. och om divxfunktionen verkar funka som Geek82 säger så kan jag nog vänta. smidigt att kunna lägga in en film på usbstick å köra. ju mindre hårdvara man behöver ha igång desto bättre, bor i liten lägenhet så nu när vädret är som det är blir det verkligen bastu när jag kör projektorn och stationära datorn på. blir ju rätt mycket värmeutveckling.

Redigerat av Merdique, 29 June 2009 - 15:45.

Postad 29 June 2009 - 16:07

Merdique
  • Merdique
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0
ser att 25%-rabatten är borttagen och tvn kostar 7979 och det är väl ungefär va den snittar i de flesta andra butikerna. så att få den för 6000 är ju ett rätt bra kap.

Postad 02 July 2009 - 00:16

Unregistered9b54f378
  • Unregistered9b54f378
  • Forumräv

• 721 inlägg
  • 0
Var och kollade på Expert på PQ2000 50" (för 7990kr) häromdagen. Bilden var helt ok, men det var extremt hög reflektion på glaset på TVn! Alla plasmor hänger bredvid varandra (LG, Samsung, Panasonic, Pioneer bla) och PQ2000 stack verkligen ut. Jag prövade olika vinklar, och naturligtvis var förhållandena densamma då de hänger på vägg bredvid varandra (butik, lysrör osv). Men PQ2000 var som en spegel

Är det något som PQ ägare märker i verkligheten, dvs hemma? Det var slående i butiken....

Postad 06 July 2009 - 14:13

webspider
  • webspider
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Jag har inte fått min TV än stod att dom skulle skicka den 2:e Juli men det ändrade sig till den 10:e Juli så hoppas att dom skickar den då.. Jag slog till när dom hade erbjudande så fick den för 5999:- säger till om jag upplever några speglingar i TVn sen när jag har TVn hemma. Jag tror inte det kommer märkas så mycket är en annan sak i butik kanske med allt ljus där osv, jag återkommer iaf. :P

Postad 06 July 2009 - 21:23

Unregistereda0224e81
  • Unregistereda0224e81
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0
Först skrev dom den 24/6 till mig, sen den 4/7 och nu som sagt 10/7

Beställde den 21/6. Dåligt tycker jag iaf.

Redigerat av Unregistereda0224e81, 06 July 2009 - 21:23.

Postad 07 July 2009 - 09:28

Geek82
  • Geek82
  • Användare

• 128 inlägg
  • 0
Hej!

Jag har tv i ett väldigt ljust rum med många fönster. Vid direkt solljus blir det så klar mycket reflektioner. Med persiennerna neddragna blir det mycket bättre. Knappt att man tänker på det när man tittar på vanligt tv.

Direktriktad ljus på tv är att undvika t ex solljus och lampor.

Tråkigt att ni inte har fått era tv-apparater. Jag har haft den i några veckor nu och känner att jag har gjort en riktig tv-fynd.

Postad 07 July 2009 - 09:48

Geek82
  • Geek82
  • Användare

• 128 inlägg
  • 0
En medlem på avforums har lagt upp sina inställningar för LG 50PQ6000. Kalibrerad med Eye-1 (kalibreringsapparat).

OBS! En inkörningsperiod på 100-200 krävs innan du börjar använda dessa inställningar. Då kontrastvärdet är ganska högt och kan leda till inbränning om man inte har kört in tv ordentligt. För att se hur många timmar tv har gått trycker man menu-knappen på både tv och fjärrkontrollen samtidigt en liten stund. En lösenords logga dyker upp, mata in siffrorna 0000. En meny dyker upp på vänster hörnet. Under rubriken UTT ser du hur många timmar tv har körts. VARNING! Tryck och ändra INGENTING på denna meny då det kan skada och förstöra garantin på tv. Tryck på RETUR för att återgå.

These settings has been calibrated using Eye1 on a 50PQ6000 .
Initially with Energy saver OFF, so expect colours only to match true calibration when its off.
Energy saver can of course be enabled and still work out quite well with these settings.

Contrast: 90
Brightness: 30
H-sharpness 52
V-sharpness 52
Colour: 50
Colourtone: 0
Dyn contrast OFF
noisereduction OFF
Gamma: Hígh
Black level Low
Colourstandard: SD
Colour area: Wide

Whitebalance: COLD
Justify. red: 4
Just. green: 0
just. blue: -48
red adjust: 34
green adjust: 31
blue adjust: 41

No CMS colours are updated at this stage, simply took too long to calibrate..

You can add those into an "expert1" settings and test, and hopefully you can use them on your screen too.

Min tv har bara varit igång i 90 h, väntar några timmar till innan jag testar dessa inställningar själv.

Ha det!

Postad 10 July 2009 - 11:00

webspider
  • webspider
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Alltså beställde min TV LG 42PQ6000 från komplett.se och där stod att dom skulle skicka den 02 Juli sen ändrades det o stod 10:e Juli o nu står det 21:e Juli och (Preliminärt) också så det är ju inte ens säkert att dom får in TVn då heller så nu är jag arg på komplett.se o funderar på nåt annat ställe om det inte vore för priset hade jag tagit cancel för längesen..

Postad 10 July 2009 - 12:49

Lurifax
  • Lurifax
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Samma visa här... Börjar bli riktigt less och väntar bara på ett liknande prisvärt alternativ någon annanstans ifrån... Ska de ha prisvärda kampanjer får de faktiskt se till att kunna leverera också!

Postad 10 July 2009 - 16:45

Merdique
  • Merdique
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0
samma här. så typiskt. tänkte jag skulle cancela å köpa pq3000 som jag visste fanns på netonnet för 5990, men så är den borta ur sortimentet idag. och pq2000 har dom höjt med 500. riktigt störande. så väntar med att cancela ifall det inte kommer ett alternativ innan 21a. är på gränsen nu till att jag pallar va utan tv.

Postad 10 July 2009 - 16:54

Unregistereda0224e81
  • Unregistereda0224e81
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0
Komplett suger balle. Klart man kan sälja varor billigt när man inte levererar nåt till kunden.

Snart en månad gått för mig. Jag räknar med kompensation. Annars avbeställer jag i helgen.

Postad 10 July 2009 - 18:08

Lurifax
  • Lurifax
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0

Jag räknar med kompensation.

Hur tänkte du argumentera för detta?
Jag vet inte hur man ska tolka kompletts villkor nummer 4, men det är ju nästan så att det står att man inte får häva köpet innan 45 dagar har gått och isåfall har man ju verkligen ingenting att komma med när det "bara" gått 3-4v.
4. Leveransförsening
4.1 Kunden får genom skriftligt meddelande till Komplett häva avtalet såvitt avser försenade produkter om leverans-försening som beror på Komplett eller något förhållande på hans sida pågår mer än 45 dagar. Komplett åtar sig att återbetala förskottsbetalat belopp inom 20 arbetsdagar.

Berätta gärna hur det går, om du får någon. Alternativt om vi går ihop ett gäng här och försöker oss på detta tillsammans?

Postad 10 July 2009 - 19:08

Unregistereda0224e81
  • Unregistereda0224e81
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0
Att vänta över 3v i dagens läge är ju under all kritik. Vad kör dom med på komplett, häst och vagn ????? Sen är det kanske inte deras fel. Men då skulle dom informerat mig som kund redan då att det skulle ta så här lång tid.

Nä istället sätter dom preliminära datum hela tiden och flyttar det lite åt gången bara för att vi inte ska avbeställa. Dåligt, dåligt och dåligt.

Jag skrev att jag med många fler bland annat här på minhembio tänke avbeställa.

Återkommer såklart om vad dom säger, räknar såklart inte med att få nåt men då kan dom oxå ta sin budget tv och ja. U get the point.

Redigerat av Unregistereda0224e81, 10 July 2009 - 19:08.

Postad 11 July 2009 - 15:28

Geek82
  • Geek82
  • Användare

• 128 inlägg
  • 0
Dustinhome har ju LG PQ3000 för 5999kr annars. Princip samma tv som PQ6000 fast annan design.

Postad 12 July 2009 - 19:48

Unregistereda0224e81
  • Unregistereda0224e81
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0

Dustinhome har ju LG PQ3000 för 5999kr annars. Princip samma tv som PQ6000 fast annan design.

Jo. Men just denna tv´n köper man ju för designen. Annars hade jag valt nåt annat då LG brukar vara sådär.

Postad 14 July 2009 - 14:02

Merdique
  • Merdique
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0
och nu har komplett även börjat sälja pq1000 för 5995. vet inte va skillnaden är men denna ska också ha "single layer" front men på bilderna tycker jag inte det ser ut så. har försökt hitta info om pq1000 utan nå vidare resultat.

Postad 14 July 2009 - 14:12

Geek82
  • Geek82
  • Användare

• 128 inlägg
  • 0
Tänkte mest på Merdique som tänkte köpa PQ3000 från Netonnet. Håller med dig annars Chrille79, man köper ju för designen skull hehe :(

Hur ska ni göra? ska alla avbeställa från komplett eller? Tycker synd om er. Förbaskat bra tv om man inte är ute efter full-hd.

Ok min tv har kört i över 100 timmar nu. Testade inställningarna som jag hittade på avforums.com och det ser faktiskt mycket bra ut. Blev lite skeptisk dock då han hade contrast satt på 90 och brightness på 30. Tyckte att det var alldeles för låga värden på brightness. Men det funkade bra ändå tydligen.

När jag körde i standard läge kalibrerade jag bilden efter en mycket enkel kalibreringsskiva som heter The editman Setup 169. Den är gratis och är mycket enkel att använda. Den hjälper dig att kalibrerar enkla grejer som kontrast, svartnivå och färgbalans. Bilden blev även där mycket bra, bättre än standard inställningarna.

Numera tittar jag på vanligt tv på standard-läge och film i Expert 1-läge.

Postad 14 July 2009 - 23:34

Merdique
  • Merdique
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0
jag väntar lite till. divxstödet gör det värt för mig. har ju tänkt ha tvn bara för att kolla lågupplöst material, som serier och effektlösa filmer som komedi och drama (har projektor för hdmaterial) och då känns det smidigare att bara kunna köra rätt i tvn från usbminne och slippa ha igång stationära datorn, samt att jag slipper dra en till hdmikabel

Postad 15 July 2009 - 08:00

webspider
  • webspider
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Geek82 jag väntar jag får nöja mig med min 32'' så länge, men hoppas på att den är värd o vänta på.. den 21:e Juli står det (preliminärt) så får hoppas att det inte står preliminärt 1 Augusti eller nåt den 21:e..
Tog ner programmet du länkade till också, tack. :(
Sen har läst runt lite här o där och det verkar som denna TVn är mest för lågupplöst material som DVD osv stämmer det isåfall är det kanske inte rätt TV för mig.. Nu är det så att jag inte ser mycket DVD jag ser mest på Bluray x264 720p material och denna TVn har visst bara 1024x768 i upplösning vilket är sämre än min nuvarande LCD32'' som har 1366x768 så med andra ord blir bilden sämre på denna TVn jämfört med min nuvarande? ;)
Kanske nån här som vet detta bättre än jag o kan komma med nån info..

Jag älskar iaf designen på denna TVn.. :D http://www.youtube.c...h?v=Bj63a8AU2bA

Redigerat av webspider, 15 July 2009 - 08:05.

Postad 15 July 2009 - 08:42

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0
Var det LG som lovade absolut svärta för ett tag sedan? Borde inte det vara en rejäl nyhet för plasmavärlden..?

Postad 15 July 2009 - 14:47

Geek82
  • Geek82
  • Användare

• 128 inlägg
  • 0
Tja, Webspider! Kan väl bara säga så här, du kommer nog inte att få en sämre bild än din 32" för det finns andra parametrar än upplösning som gör en bra bild. T ex svärta och färgbalans. Om du inte har ägt en plasma tidigare bör du veta att med en plasma-tv blir bilden inte lika skarp som det kan bli med en lcd-tv. Du får istället en mjukar bild eller kanske ska man säga "filmisk". Det därför många säger att plasma är att föredra än lcd om man tänker titta mycket på film. Men om man är ute efter att imponera polar men knivskarp bild så är det bättre med lcd.

Själv föredrar jag plasma av den enkla anledningen att jag inte blir trött i ögona efter ett pass framför tv, vilket jag alltid gör när jag sitter hemma hos polarn och tittar på hans full-hd samsung tv. Får ibland nästan spänningshuvudvärk när jag sitter framför hans tv för länge.

Postad 15 July 2009 - 15:30

Lurifax
  • Lurifax
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Liten update från samtal med komplett.
De har fått bekräftat från leverantören att de kan skicka beställningarna 21a juli (står dock fortfarande preliminärt så jag vet inte vad man ska tro...). Jag lyckades få gratis frakt nu också så det är ju något ni andra som väntar kanske kan begära också!

Postad 15 July 2009 - 20:53

Unregistereda0224e81
  • Unregistereda0224e81
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0

Liten update från samtal med komplett.
De har fått bekräftat från leverantören att de kan skicka beställningarna 21a juli (står dock fortfarande preliminärt så jag vet inte vad man ska tro...). Jag lyckades få gratis frakt nu också så det är ju något ni andra som väntar kanske kan begära också!

Jasså? Har oxå samtalat med komplett. Men han erbjöd inget till mig.

Får du fri frakt ska ta mig fan jag oxå ha :blink:

Postad 15 July 2009 - 22:39

Lurifax
  • Lurifax
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
De erbjöd mig fri frakt om jag ändrade beställningen till en PQ1000... Men då sa jag fan heller ge mig på PQ6000 så är det ok.. Då gjorde dom det :blink:

Postad 16 July 2009 - 20:55

Unregistereda0224e81
  • Unregistereda0224e81
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0
Japp dom ordnade fri frakt till mig med. Bravo komplett.

Postad 17 July 2009 - 17:18

Merdique
  • Merdique
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0

Sen har läst runt lite här o där och det verkar som denna TVn är mest för lågupplöst material som DVD osv stämmer det isåfall är det kanske inte rätt TV för mig.. Nu är det så att jag inte ser mycket DVD jag ser mest på Bluray x264 720p material och denna TVn har visst bara 1024x768 i upplösning vilket är sämre än min nuvarande LCD32'' som har 1366x768 så med andra ord blir bilden sämre på denna TVn jämfört med min nuvarande? <_<
Kanske nån här som vet detta bättre än jag o kan komma med nån info..

kör du 720-x264-material på den här tvn kommer det se bättre ut än om du kör lågupplöst. tänk på att 720material alltid har 1280 pixlar i bredd, så på lcd blir det en liten uppskalning, och på plasma nedskalning, dock lite mer i jämförelse mot uppskalningen på lcd, men jag tror inte man märker skillnaden i 40-42tumsstorleken.

Postad 21 July 2009 - 11:23

Merdique
  • Merdique
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0
fixade också fri frakt. hoppas det dom sagt stämmer nu så det kommer nån tv nån gång. alla som väntar kan väl skriva här så fort dom fått leveransbekräftelse, lagerstatusen står fortfarande på preliminärt 21/7.

Postad 21 July 2009 - 11:33

Unregistereda0224e81
  • Unregistereda0224e81
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0
Hos mig står det. 1 st. har förväntat sänddatum 2009-06-23 :)

Redigerat av Unregistereda0224e81, 21 July 2009 - 11:33.

Postad 21 July 2009 - 14:15

webspider
  • webspider
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Tack för infon Merdique och Geek82. :) Jag har precis pratat med komplett och dom sa att leverantören har skickat TVn till dom så att dom borde ha min TV denna veckan och kommer skicka den då men det var inte 100...
så man får väl se.. :)

Postad 23 July 2009 - 13:44

Unregistereda0224e81
  • Unregistereda0224e81
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0
Så ja efter över en månads väntan ser jag på kompletts sida att tv´n nu är skickad iaf. Hmm ja alltid nåt. Hoppas på att inget kluddar nu bara.

Postad 24 July 2009 - 00:51

Merdique
  • Merdique
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0
japp har också fått min skickad. hoppas den kommer imorrn.
kollade lagerstatusen och det fanns bara 1 kvar, dom kan väl knappast haft 150 beställningar på tvn?

nu ska väl den här tråden kunna börja handla mer om tvn än dålig distribution av den.

Postad 24 July 2009 - 08:18

webspider
  • webspider
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0

japp har också fått min skickad. hoppas den kommer imorrn.
kollade lagerstatusen och det fanns bara 1 kvar, dom kan väl knappast haft 150 beställningar på tvn?

nu ska väl den här tråden kunna börja handla mer om tvn än dålig distribution av den.

Äntligen! Nu har dom skickat min TV också hoppas den kommer idag. ;) haha får hoppas det Merdique! ;)

Postad 24 July 2009 - 17:12

Unregistereda0224e81
  • Unregistereda0224e81
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0
Ja äntligen var dagen kommen då ;)

Första intrycket är mycket bra. Hanterar analoga signaler sjukt bra. Iaf i mina ögon. Då gämnför jag med min gamla Sharp 37" LCD.

Inte gjort så mycket ännu. Men som sagt ser man till priset så kunde man ju inte gå fel på denna tv.

Postad 27 July 2009 - 21:33

webspider
  • webspider
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Fick min TV idag och är grymt nöjd med den så här långt. Analoga signaler helt ok o väldigt fin bild om man ser digital-tv.
Har sett en film o spelat lite Wii på den och kan bara säga att jag diggar helt klart Plasma mer än LCD var lite tveksam men inte nu längre, bättre färger, svärta o djup i denna TVn jämfört med min LCD.. Plasma ftw! :)

Redigerat av webspider, 27 July 2009 - 21:33.

Postad 31 July 2009 - 00:20

Lurifax
  • Lurifax
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Nu har jag fått hem min TV från postkontoret efter lite halvdrygt forslande av den gigantiska lådan (dålig packning LG!).

Kan bara säga att jag är grymt nöjd än så länge, vilket fynd!
SD ser helt OK ut och kör jag från dator via VGA är det riktigt fin bild.
En sak jag funderar över är att när jag kör via VGA så påstår datorn att TVn går i upplösningen 1920x1080, är inte det full HD? Hur kommer detta sig?
Är helt grön när det gäller TV-apparater...

Postad 04 August 2009 - 16:02

Merdique
  • Merdique
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0
hej hej. nu har jag äntligen fått hem tvn. den kom i förra veckan men vart på emmabodafestivalen så hann inte hämta ut den då. satte upp den imorse och gick över den lite snabbt, installerade kanaler och kollade även på en film innan jag drog till jobbet och jag är verkligen imponerad.

jag kör både analogt och digitalt. jag får in dom fria kanalerna på det marksända digitalnätet via tvuttaget (det gör kanske de flesta som bor i lägenhet?) men jag får ju in fler kanaler analogt, 3an, 5an, tv4 sport osv. men jag tycker inte det är nån skillnad mellan svt, 4an och 6an bildmässigt oavsett om jag kör från analog eller digital signal, däremot blir det mycket distinktare ljud via digitalt. men måste va riktigt bra tuner i den. men hur som helst, jag blev mycket imponerad av färg och tycker det är rejäl styrka i bilden out of the box. lär ju gå kalibrera gött sen, men tvn ska ändå mest va för slötittande/effektlösa filmer och då är det egentligen inte så noga.

jag såg som sagt också en film, en xvidfilm via usbuttaget från usbminne och det funkade perfekt. testade även att koppla in en extern hårddisk och det funkade galant. enda som jag inte riktigt gillar som någon annan tidigare nämnt är att undertexten får en grå remsa under sig som går över hela bilden på bredden, oavsett hur lång mening det är. kanske går att ställa in så det försvinner? kvaliten blir ju som den blir med xvid, men det går definitivt att titta på.

grymt nöjd är jag iaf, och den är riktigt snygg. 6000 för den här tvn är otroligt värt. om man inte är extrembildonanist och kollar all film i hög upplösning så kan jag egentligen inte förstå att man vill punga ut över 10000 för en 42tumstv när man får nåt så här bra för mindre.

Postad 10 August 2009 - 16:05

Merdique
  • Merdique
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0
här va det inte möe aktivitet.
efter en veckas användning är jag fortfarande nöjd, dock har mediaspelaren sjunkigt en aning i mina ögon. 80% av allt funkar, men glömmer man byta namn på undertextfilen till samma som avi-filen så blir det ett ###### meck, får starta om tvn, ta ur minnet, döpa om filerna till nåt nytt och sen starta upp igen.

har någon kopplat den till dator via hdmi? va har ni kunnat köra för upplösning? har bara kopplat via vga från min laptop och kan köra 1024x768 samt 1280x768 och 1600x1200, och inget av dessa är korrekt 16/9 så proportionerna blir fel när man spelar upp film från datorn. går ju ändra AR i programmet men några filmer jag testat har ändå blivit lite fel proportioner.

Postad 10 August 2009 - 22:38

Lurifax
  • Lurifax
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Verkligen inte mycket aktivitet nej :rolleyes:
Jag kör som sagt från en bärbar via VGA och lyckas på något vänster få ut det i 1920x1080... Det trista med VGAn är att man inte kan ställa in så mycket bildinställningar jag skulle önska... Spånar på att skaffa en popcorn hour för o kunna köra HDMI och se vad som händer då.

Postad 11 August 2009 - 22:23

Geek82
  • Geek82
  • Användare

• 128 inlägg
  • 0
Tjena allihopa! Kul att ni äntligen har fått era tv-apparater och att ni är lika nöjda som jag över en så förbaskad bra tv som bara kostade 6000kr :)

Jag brukar koppla upp min bärbara som har hdmi utgång mot tv. Första gången jag kopplade in hdmi via datorn kände datorn av upplösning själv och det blev 1366x768 i upplösning har jag för mig. Tv aspekt-ratio var på 16:9. Skrivbordet såg normalt ut så jag antar att det var rätt upplösning. Testade även att skicka med 720p och då blev det helt fel men det löste sig när jag ändra på aspekt-ratio till JUST SCAN och då blev allt normalt igen. Vet dock ej om JUST SCAN alternativet finns på VGA ingången dock har inte testat VGA.

Håller med dig merdique usb-spelaren är inte perfekt den har många skavanker men den fyller sin funktion. Har oxå haft problem med att ljud och bild har blivit osynkat på vissa filer som spelas upp. Det kan beror på dålig rippad fil. Och jag stör mig på att varje gång jag kopplar in hårdisken blir det svart bild på tv i några sekunder för att sedan bli normalt igen, så onödigt. Händer det för er oxå? eller är det bara mitt exemplar som gör så?
Och så har jag äntligen hittat knappen för att ta bort tool-baren! Istället för att vänta 40 sek för att den ska försvinna trycker man helt enkelt på OK-knappen!
En uppdatering på media-spelaren skulle denna tv behöva.

Postad 13 August 2009 - 07:37

niskavaara
  • niskavaara
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Jag tänkte beställa, men det verkar inte vara någon butik som har TV:n i lager just nu. Noterade dock att Sekvencia säljer den för 5900 kronor. Hos de andra kostar den 7290. Någon som handlat denna TV hos Sekvencia tidigare och kan rekommendera dem?

http://sekvencia.web...spx?q=p:2374765

Postad 13 August 2009 - 11:59

KitWalker
  • KitWalker
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Pricerunner listar inte längre Sekvencia pga att företaget inte anses seriöst. Googla på företaget så får du en del svar. Jag beställde häromdagen en PQ6000 men valde bort det ngt billigare Sekvencia.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.