Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Navigon 7310

288 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Navigon 7310 (Europa) (GPS-navigatorer) 2 7.249998 (11) Inga priser
Navigon 6310 (Europa) (GPS-navigatorer) 1 8.374998 (7) Inga priser
4 relaterade trådar

Postad 28 May 2009 - 13:45

dragonen
  • dragonen
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0

Kollar man på specifikationen på Navigons hemsida så står det att dom grejerna ska ingå. Så är det som du säger, att man måste betala extra för dom tjänsterna så tycker jag det är rätt fult av Navigon att marknadsföra att dom finns i GPS:en. Det är ju några av dom funktionerna som ger plus i kanten för just 7310:an.

Självklart ingår det. I alla fall kan välja om det skall visas i inställningarna. Jag vet heller inte varför det kommer upp.

Postad 28 May 2009 - 14:28

Kuenring
  • Kuenring
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0

Efter lite fundering så köpte jag en sån här idag isf en Garmin 765T, mest för att jag redan hade en Garmin och tyckte det kunde vara kul att pröva något nytt. Har dock knappt hunnit starta den än. Något som är lite märkligt är att fartkameravarning, CityView 3D och Panorama View 3D alla beskrivs som att de ingår i köpet, men ändå kommer de upp som saker man kan köpa i Navigons program. Hur är det eg. med detta? Är det uppdateringstjänsten som säljs eller grundfunktionen?

Alla dessa funktioner ingår i 7310.
Däremot kan man köpa några av dessa tjänster/funktioner om man
har en annan Navigon-modell.
Vilka modeller det gäller syns när man klickar på de olika produkterna under
Kartor&Tjänster.
Varning för fartkameror (basic) ingår också i 7310 och uppdateras ihop med kartor,
men man kan köpa till ett årsabonnemang med en uppdatering varje månad.

/Franz

Postad 29 May 2009 - 17:52

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2741 inlägg
  • 0
Börjar undra om min 7310 är riktigt frisk, att starta den från avstängt läge (alltså inte standby) tar ca 70 sekunder från knapptryck till man ser användarmenyn, detta kan väl ändå inte vara rimligt?? Då har den dessutom passat på att starta om en gång, vilket den gör varje gång. Mer exakt, när man slår på den så visar den bilden, man hör "Navigon ljudet" och ser vilken firmware version som är på enheten....sen blir det svart, och så repeteras ovanstående en gång till. Efter det så ser man "roterande dubbelpilen" som visar att den jobbar, och sen till slut menyn så man kan styra enheten.

Ska det vara så??

Väl igång verkar dock enheten fungera som den ska.

Postad 29 May 2009 - 20:55

Volvis
  • Volvis
  • Forumräv

• 709 inlägg
  • 0

Så där, då har man konfigurerat så att mobiltelefonen och gps pratar med varandra. Fick det inte att funka först, men det berodde som vanligt på skit bakom spakarna. Hade glöm att sätta mobilen på synlighet. Testade att ringa min mor (närmre 70år), jag hörde henne klart och tydligt, men jag var tvungen att vända gpsen mot mig för att hon skulle höra mig klart och tydligt. Någon annan som har upplevt samma sak? Är en av faktorerna därför jag köpte denna gps.

Sen var det ju perfekt att man kunde hämta hela telefonlistan rakt in i gpsen.

Har testat blåtands funktionen i flera navigatorer och ingen av dom imponerar vad gäller
mottagarens kvalitet på samtal. Går oftast kanonbra om man står still med gps:en nära en.
I motorvägsfart är kvaliten urusel då gps:en oftast sitter i vindrutan eller uppepå instr
brädan.

Personligen köper jag ingen gps för blåtandsfunktionen eller att jag räknar med att
använda h-free funktionen då den i mina ögon är undermålig.

Postad 30 May 2009 - 12:09

Unregisteredac6c614c
  • Unregisteredac6c614c
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0

Börjar undra om min 7310 är riktigt frisk, att starta den från avstängt läge (alltså inte standby) tar ca 70 sekunder från knapptryck till man ser användarmenyn, detta kan väl ändå inte vara rimligt?? Då har den dessutom passat på att starta om en gång, vilket den gör varje gång. Mer exakt, när man slår på den så visar den bilden, man hör "Navigon ljudet" och ser vilken firmware version som är på enheten....sen blir det svart, och så repeteras ovanstående en gång till. Efter det så ser man "roterande dubbelpilen" som visar att den jobbar, och sen till slut menyn så man kan styra enheten.

Ska det vara så??

Väl igång verkar dock enheten fungera som den ska.

Min beter sig likadant.

Postad 31 May 2009 - 00:10

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2741 inlägg
  • 0

Min beter sig likadant.

Ok, det är ju både bra och dåligt....men det låter väl ganska skumt? Märkte att när jag gjort en factory reset så sker ingen omstart vid första startförsöket, däremot efteråt. Måste säga att den känsla jag hade av Navigon innan köp till viss del kvarstår, en känsla av många kul och bra finesser, men också en tvekan kring den faktiska kvaliten och användbarheten. T.ex. Garmin känns ju tråkigare men kanske lite mer pålitligt...

Postad 31 May 2009 - 09:01

dragonen
  • dragonen
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0

Min beter sig likadant.

Min beter sig likadant också. Jag tycker inte 70 sekunder från stängt läge är lång tid. Vill man det ska gå fortare kan man ju använda standby läget då tar det ju 0 sekunder.

Postad 31 May 2009 - 13:24

Unregisterededb978dd
  • Unregisterededb978dd
  • Mästare

• 3073 inlägg
  • 0

Min beter sig likadant också. Jag tycker inte 70 sekunder från stängt läge är lång tid. Vill man det ska gå fortare kan man ju använda standby läget då tar det ju 0 sekunder.

Bra poängtering, min tidigare pocket loox tog ca 50s från "powerknapp intryckt" tills dess att den var "inne" i själva navigationsprogrammet! Att en diff på 20s skulle göra att jag ångrar kommande köp, njae :)

Btw.. menar ni 70s tills den är "igång" eller tills den "är igång och hittat satelliterna" ?

//najkks

Postad 01 June 2009 - 12:55

dragonen
  • dragonen
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0

Bra poängtering, min tidigare pocket loox tog ca 50s från "powerknapp intryckt" tills dess att den var "inne" i själva navigationsprogrammet! Att en diff på 20s skulle göra att jag ångrar kommande köp, njae :)

Btw.. menar ni 70s tills den är "igång" eller tills den "är igång och hittat satelliterna" ?

//najkks

Jag provade nu. Det tog 65 sekunder för den att komma in i programet. Jag bad den då omedelbart att den skulle åka "hem". Efter ytterligare 65 sekunder hade den hittat satelliterna och kom igång. Normalt under denna tid tar man ju och läser in resmål mm så jag upplever inte det som något problem. Tiden kan säkert skilja beroende på sikt till satelliter.

Postad 01 June 2009 - 14:08

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2741 inlägg
  • 0

Till dess den överhuvudtaget är igång och svarar på knapptryckningar. På min Garmin 660 som jag hade tidigare är min känsla att det gick VÄLDIGT mycket snabbare, kan knappt minnas att det tog någon tid alls. Ska man ge sig ut på en resa på 50 mil så kvittar det väl, men vill man lite snabbt hitta bästa vägen i stockholm utifrån ev vägarbeten eller liknande så är det ju ganska döfött.....dvs man orkar inte vänta och då använder man den inte ens.

Postad 01 June 2009 - 16:48

Unregisterededb978dd
  • Unregisterededb978dd
  • Mästare

• 3073 inlägg
  • 0

Till dess den överhuvudtaget är igång och svarar på knapptryckningar. På min Garmin 660 som jag hade tidigare är min känsla att det gick VÄLDIGT mycket snabbare, kan knappt minnas att det tog någon tid alls. Ska man ge sig ut på en resa på 50 mil så kvittar det väl, men vill man lite snabbt hitta bästa vägen i stockholm utifrån ev vägarbeten eller liknande så är det ju ganska döfött.....dvs man orkar inte vänta och då använder man den inte ens.

Men det är väl då man bara sätter den i "standby" för att minimera denna "uppstartstid" ?

så vitt jag förstått det så är väl standbyläget till för att slippa uppstartssekvensen?

//najkks

Postad 01 June 2009 - 18:53

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2741 inlägg
  • 0

så vitt jag förstått det så är väl standbyläget till för att slippa uppstartssekvensen?

Fast, om man parkerar där en GPS i fönstret är bästa sättet att få en ruta pangad så blir det ju till att lägga den i handskfacket eller nåt sånt, men då tar säkert batteriet slut ganska snabbt kan jag tänka mig?

Postad 01 June 2009 - 21:20

jonzy
  • jonzy
  • Lärjunge

• 266 inlägg
  • 0
M3 testar 7310:

http://www.idg.se/2....hord-toppmodell

Postad 01 June 2009 - 22:41

dragonen
  • dragonen
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0

Då hade den den på standby. Jag har inte sett någon GPS vara snabbare. Är den på standby är den klar disrekt när den startas men drar ju lite mer batteri förstås.

Redigerat av dragonen, 01 June 2009 - 22:42.

Postad 01 June 2009 - 23:36

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2741 inlägg
  • 0

Då hade den den på standby. Jag har inte sett någon GPS vara snabbare. Är den på standby är den klar disrekt när den startas men drar ju lite mer batteri förstås.

Nja, när man stängde av bilen så kände Garminen av att strömen försvann och frågade om den skulle stänga av sig och började räkna ner en timer som rimligtvis måste ha stängt av enheten om man inte använde den. Och uppenbarligen fanns det batteri kvar även när man inte hade använt GPSen på flera veckor. Å andra sidan, det kanske gäller även för 7310an? Standbyläge bör ju inte dra speciellt mkt ström...

Postad 02 June 2009 - 09:04

jonzy
  • jonzy
  • Lärjunge

• 266 inlägg
  • 0
Prylportalen testar 7310:

http://www.prylporta...165542-729.html

Postad 02 June 2009 - 10:00

Kuenring
  • Kuenring
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0

Nja, när man stängde av bilen så kände Garminen av att strömen försvann och frågade om den skulle stänga av sig och började räkna ner en timer som rimligtvis måste ha stängt av enheten om man inte använde den. Och uppenbarligen fanns det batteri kvar även när man inte hade använt GPSen på flera veckor. Å andra sidan, det kanske gäller även för 7310an? Standbyläge bör ju inte dra speciellt mkt ström...

7310 arbetar likadant, allt beroende på vad du väljer i inställningar under "standby"
Väljer du "utan ström", så hamnar 7310 i standby när du stänger av strömmen
i bilen, men många 7310 tycks inte vakna till liv när de åter förses med ström.
Det har inte kommit fram, var felet ligger.
Stänger man sin navigator helt, så tar det längre tid att komma igång, men samtidigt håller
batteriet lite längre. Navigatorn måste ladda ned en del information om satelliternas position
och den tid som deras interna klocka visar. Den informationen skickas inte kontinuerligt utan
med jämna mellanrum.
Någon som använder sin navigator dagligen bör nog lämna den i standby, men Bluetooth
ska i alla fall stängas av när funktionen inte används i standby-läge.
Det är också viktigt att man laddar batteriet ordentligt när man använder sin GPS för
första gången.

/Franz

Postad 02 June 2009 - 10:52

jonzy
  • jonzy
  • Lärjunge

• 266 inlägg
  • 0
Laddar 7310 då man ansluter den via usb till datorn?

Postad 02 June 2009 - 11:08

dragonen
  • dragonen
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0

Laddar 7310 då man ansluter den via usb till datorn?

ja

Detsamma gäller 7310'an. Den räknar ner och går sen in i standby-läge.

Postad 02 June 2009 - 17:25

Unregisterededb978dd
  • Unregisterededb978dd
  • Mästare

• 3073 inlägg
  • 0
Kollade testet hos M3, de poängterar ju att den fungerar bra och snabbt finner satallieterna när den är inkopplad i bilen.. men att den däremot är väldigt seg på att hitta satelliterna om man tar med den på en promenad..

hur kan detta komma sig??

man tycker ju att det borde finnas fler "signal blockeringsrisker" i en bil än på en öppen gata utomhus?

//najkks

Postad 02 June 2009 - 23:08

Kuenring
  • Kuenring
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0

Kollade testet hos M3, de poängterar ju att den fungerar bra och snabbt finner satallieterna när den är inkopplad i bilen.. men att den däremot är väldigt seg på att hitta satelliterna om man tar med den på en promenad..

hur kan detta komma sig??

man tycker ju att det borde finnas fler "signal blockeringsrisker" i en bil än på en öppen gata utomhus?

//najkks

Jag kann inte tro att man får en signal tidigare när man sitter i bilen med ansluten navigator
än när man håller den i handen och står vid sidan om den. Vet inte, vad M3 menar.....
Kör man genom ett tättbebyggt område med höga hus och har en duglig satellitsignal så kan
visserligen korta avbrott förekomma. Men den navigerar mestadels ryckfritt och i värsta fall kommer interpolationen till hjälp. Man märker knappast någon skillnad.

Tar man en promenad i en stad så är oftast sikten begränsad och det kan ta tid att hitta några
satelliter för att kunna starta navigeringen. Och ett litet irritationsmoment kan "Static Navigation" vara,
som redan tidigare nämndes.

/Franz

Postad 03 June 2009 - 23:04

Unregisterededb978dd
  • Unregisterededb978dd
  • Mästare

• 3073 inlägg
  • 0
Då har man fått hem 7310an, verkligen smidig och relativt tunn!

men undrar, hur gör jag för att få tillgång till "uppdateringen" av kartmaterial för endast 199:- (8st under 1år) ?

den där koden för att beställa ett extra "ställ" fick jag ju med i paketet, bara att beställa alltså!

nån som vet om det finns "anpassade" lurar som matchar navigon ?

//najkks

Postad 04 June 2009 - 00:26

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2741 inlägg
  • 0
Den finns gömd i det andra häftet, en bit in, kuppongkoden alltså. Inte alls uppenbar att hitta och lätt att missa.

Postad 04 June 2009 - 05:53

Unregisterededb978dd
  • Unregisterededb978dd
  • Mästare

• 3073 inlägg
  • 0

Den finns gömd i det andra häftet, en bit in, kuppongkoden alltså. Inte alls uppenbar att hitta och lätt att missa.

Du menar koden för att få första 8st kartuppdateringarna till reducerat pris (199kr) ?
går det per automatik sedan, att den uppdaterar två gånger per kvartal under detta år?

btw.. kanonskärm!!! verkligen nöjd med den, uppstarten tog ganska precis 55s,
dock starade den ju om sig och spelade "navigon -melodin" en gång, som för många andra

kanske något en senare firmware kan lösa?

förresten, nån som snabbt kan besvara hur jag sätter den i standby?
samt om skärmsläckaren "sparar" batteri, eller om den drar med ström då?

//najkks

Redigerat av Unregisterededb978dd, 04 June 2009 - 06:00.

Postad 04 June 2009 - 15:38

Unregisteredaae0ed5a
  • Unregisteredaae0ed5a
  • Användare

• 218 inlägg
  • 0
Har också köpt den här fina navigatorn nu. Dock, ingår fartkameravarningarna eller msåte jag köpa dem för 30 euro?

Mvh
David

Postad 04 June 2009 - 15:42

Kuenring
  • Kuenring
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0

Har också köpt den här fina navigatorn nu. Dock, ingår fartkameravarningarna eller msåte jag köpa dem för 30 euro?

Mvh
David

Läs gärna mitt inlägg #52 i den här tråden.

/Franz

Postad 06 June 2009 - 01:27

Unregistered6814d167
  • Unregistered6814d167
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0
Jag köpte denna GPS igår och är nöjd.
Har tidigare kört med en enhet som har haft Igo8.
Att det inte går att söka på valfri POI är ett stort minus. Att man ska kunna vilken ort varenda poi hör till är omöjligt.
Det saknar jag från igo8. Där kunde man söka på ALLA pois oavsett ort. Menyerna och kartan rör sig lite trögt kan jag tycka men annars är jag mycket nöjd. :)

En annan grej som jag har märkt.
Premium TMC från Destia ingår och visst, jag får en massa premium TMC-meddelanden MEN det verkar som att de sänder premium på P2 och vanliga okodade på P3 vilket ställer till det. Om jag kör på P2 så får jag ett 10 - 20-tal premium meddelanden medans jag får ca 70 vanliga via P3. Är det inte en konstig lösning? Vilka frekvenser för TMC gäller egentligen? Det finns så dåligt med information på nätet om TMC i Sverige.

Redigerat av Unregistered6814d167, 06 June 2009 - 01:30.

Postad 07 June 2009 - 11:22

Unregisteredac6c614c
  • Unregisteredac6c614c
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0
Hmm skulle visa mina svärföräldrar denna lilla gps. De bor i skåne!!! När jag sa till dem att det är bara till och prata med den så tar den dit där du vill, så sket det sig. Inget blev rätt, men när jag själv pratade med den så funkade allt kanon. Verkar vara väldigt viktigt att prata "rent" med den :P .

Postad 07 June 2009 - 12:35

Unregistered6814d167
  • Unregistered6814d167
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0
Min har nu startat om några gånger när jag har haft den i standby i ett par timmar.
När jag startar den så ser jag menyn men så plötsligt så startar den om..
Känns inte riktigt stabilt. :P

Edit:
Jag har nog hittat vad det beror på.
Testa tryck lite lätt under LED-en nära resethålet... då får jag en liten gullig reset. Vad ska man med hålet till? :D
Jag har också rätt svårt att få ut minneskortet. Det fastnar mot kanten.

En annan lite tråkig sak är att deras kartuppdateringar släpar efter mer än vissa andra tillverkare.
Det är 2009 Q1 i min men egentligen så är det 2008 Q3 från NAVTEQ vi har i våra GPS:er. Antar att Q2 eller senare blir 2008.Q4. Jag har en till GPS med kartor från 2008.Q4 och där finns två nya cirkulationsplatser med som inte finns i kartan i min 7310. Jag har aktiverat Devmode och där kan man läsa lite info.
Bl.a detta om man tittar på systeminformationen:
Map.Release Q308
Navigon.MapRelease Q1 2009

Redigerat av Unregistered6814d167, 08 June 2009 - 19:41.

Postad 08 June 2009 - 21:44

Kuenring
  • Kuenring
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0

Min har nu startat om några gånger när jag har haft den i standby i ett par timmar.
När jag startar den så ser jag menyn men så plötsligt så startar den om..
Känns inte riktigt stabilt. :)

Edit:
Jag har nog hittat vad det beror på.
Testa tryck lite lätt under LED-en nära resethålet... då får jag en liten gullig reset. Vad ska man med hålet till? :)
Jag har också rätt svårt att få ut minneskortet. Det fastnar mot kanten.

En annan lite tråkig sak är att deras kartuppdateringar släpar efter mer än vissa andra tillverkare.
Det är 2009 Q1 i min men egentligen så är det 2008 Q3 från NAVTEQ vi har i våra GPS:er. Antar att Q2 eller senare blir 2008.Q4. Jag har en till GPS med kartor från 2008.Q4 och där finns två nya cirkulationsplatser med som inte finns i kartan i min 7310. Jag har aktiverat Devmode och där kan man läsa lite info.
Bl.a detta om man tittar på systeminformationen:
Map.Release Q308
Navigon.MapRelease Q1 2009

Minneskortet kan fastna (ligger lite snett) och då skall du bara trycka lätt på den andra sidan,
så kommer det ut.
Däremot är något galet när du kan göra en reset genom att trycka vid sidan om hålet.
Låter som ett kontaktfel.
Q1/2009 och liknande är Navigon's interna beteckning. Man ligger alltid några månader efter.
Det tar också sin tid att testa/anpassa kartmaterialet till de olika programversionerna.

/Franz

Postad 08 June 2009 - 21:48

Unregistered6814d167
  • Unregistered6814d167
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0

Minneskortet kan fastna (ligger lite snett) och då skall du bara trycka lätt på den andra sidan,
så kommer det ut.
Däremot är något galet när du kan göra en reset genom att trycka vid sidan om hålet.
Låter som ett kontaktfel.
Q1/2009 och liknande är Navigon's interna beteckning. Man ligger alltid några månader efter.
Det tar också sin tid att testa/anpassa kartmaterialet till de olika programversionerna.

/Franz

Ja, det är lite trist att kartorna är äldre än vad man kan tro.
Jag såg i en tråd i ett tyskt forum där en medlem fick en reset om han tryckte där så jag testade och visst, den startar om. Ska kolla minneskortet. Jag brukar få trycka med ett annat minneskort ett par gånger innan jag får ut det men det är ju inte varje dag man behöver plocka ut kortet som tur är. :) Minneskortet fastnar i övre delen kan man säga.

Jag valde just en Navigon för att de använder NAVTEQ som leverantör. Mina andra GPS:er har tidigare haft TeleAtlas som leverantör. Teleatlas har fler hastigheter och sånt sparade i kartan men NAVTEQ har bättre uppdaterade kartor här. Navteq har lagt in två förändringar i min närhet i sin 2008.Q4. Denna uppdatering har ännu inte kommit till TeleAtlas 2009.02.

Edit;
Funderade på det här med FreshMaps. Hur många uppdateringar var det per år? Borde det inte ha kommit minst två redan? Vad jag kan läsa mig till så finns bara Q1 än. Kommer 2009.Q2 att vara 2008.Q4 tro?

Redigerat av Unregistered6814d167, 08 June 2009 - 22:05.

Postad 09 June 2009 - 11:48

Kuenring
  • Kuenring
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0

Ja, det är lite trist att kartorna är äldre än vad man kan tro.
Jag såg i en tråd i ett tyskt forum där en medlem fick en reset om han tryckte där så jag testade och visst, den startar om. Ska kolla minneskortet. Jag brukar få trycka med ett annat minneskort ett par gånger innan jag får ut det men det är ju inte varje dag man behöver plocka ut kortet som tur är. :) Minneskortet fastnar i övre delen kan man säga.

Jag valde just en Navigon för att de använder NAVTEQ som leverantör. Mina andra GPS:er har tidigare haft TeleAtlas som leverantör. Teleatlas har fler hastigheter och sånt sparade i kartan men NAVTEQ har bättre uppdaterade kartor här. Navteq har lagt in två förändringar i min närhet i sin 2008.Q4. Denna uppdatering har ännu inte kommit till TeleAtlas 2009.02.

Edit;
Funderade på det här med FreshMaps. Hur många uppdateringar var det per år? Borde det inte ha kommit minst två redan? Vad jag kan läsa mig till så finns bara Q1 än. Kommer 2009.Q2 att vara 2008.Q4 tro?

Djungeltelegrafen säger att Q2/2009 kommer i mitten av juni.
Då bör också ändringar vara med som gjordes i höstas . Sedan är ju frågan
hur aktiva är Navteqs medarbetare i Sverige?
FreshMaps har fyra uppdateringar/år under en 2-års period som Navteq kallar Q1- Q4.
Det betyder inte att en uppdatering måste komma ut i början av respektive kvartal
som ofta tolkas fel.
När man tänker på hur länge man behåller en GPS - för det mesta är garantitiden 2 år -
då är FreshMaps att rekommendera.

Navteq vs Teleatlas är ett återkommande ämne och diskuteras ideligen.
Teleatlas kan ha vissa fördelar i enskilda länder men generellt verkar Navteq vara bättre.

/Franz

Redigerat av Kuenring, 09 June 2009 - 12:31.

Postad 09 June 2009 - 12:00

Unregistered6814d167
  • Unregistered6814d167
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0

Djungeltelegrafen säger att Q2/2009 kommer i mitten av juni.
Då bör också ändringar vara med som gjordes i höstas . Sedan är ju frågan
hur aktiva är Navteqs medarbetare är i Sverige?
FreshMaps har fyra uppdateringar/år under en 2-års period som Navteq kallar Q1- Q4.
Det betyder inte att en uppdatering måste komma ut i början av respektive kvartal
som ofta tolkas fel.
När man tänker på hur länge man behåller en GPS - för det mesta är garantitiden 2 år -
då är FreshMaps att rekommendera.

Navteq vs Teleatlas är ett återkommande ämne och diskuteras ideligen.
Teleatlas kan ha vissa fördelar i enskilda länder men generellt verkar Navteq vara bättre.

/Franz

Tack för det. :)
Jag har läst diskussionerna om TeleAtlas vs Navteq i några engelskspråkiga forum. Man får bilda sig en egen uppfattning och jag gillar Navteq. Snabba ändringar när det kom till två nya rondeller här i närheten. Teleatlas har som sagt inte med ändringen i sina kartor från 2009.02. :) Jag väntar otåligt på Navigons Q2. Då kommer de nya vägarna och rondellerna/cirkulationsplatserna att finnas i min navigon. Jag har uppdaterade kartor i min Mio (köpt 2006) och där de finns med. :P Man kan ju även kika via NA och TA's rapportverktyg. Det använder alltid senaste kartan.

Redigerat av Unregistered6814d167, 09 June 2009 - 12:02.

Postad 09 June 2009 - 13:01

edthwes
  • edthwes
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Jag har testat 7310 i några veckor nu, några synpunkter:
(har tidigare en Mio 269)

Den säger/visar ofta konstiga destinationer, som iofs är rätt (om man känner till området) men fel från en outsiders point-of-view. Exempel: Jag kör över Lidingöbron och ska till norra sidan, t ex Flädertunet. 7310 säger ta högra avfarten mot Islinge, och visar även en vägskylt med Islinge överst. Nu vet ju jag att området jag snart kör igenom heter Islinge, men skyltarna vid avfarten visar på Bosön och Elfvik, så det är ju vad en nykomling skulle vilja ha i navigatorn. På samma sätt säger den lite längre fram kör mot Bo, fast inga skyltar visar Bo i verkligheten (inte förräns en väg svänger av vänster till Bo, men då ska jag ju inte köra ditåt längre). Har sett detta fenomen många gånger i Stockholms innerstad också.

Kan man aktivera röststyrningen under pågående navigation? Jag lyckas bara göra det genom att klicka på förstoringsglaset nere till höger, och det är ju lite trafikfarligt... Annars är det bara när den själv plingar till, t ex vid en TMC varning, som jag kan prata med den.

Båda gånger jag svängt in från Sveavägen på Kungsgatan (mot Stureplan alltså) så har den tappat koncepterna efter ca 100 m, och tror plötsligt att jag är på Oxtorgsgatan, och börjar dirigera därifrån. Är det speciellt dålig mottagning just där??

MyRoutes är dåligt förklarat i manualen tycker jag. Om jag väljer använda MyRoutes vid en navigation så får jag (oftast) tre alternativ. Men vilka? Om jag har valt snabbaste vägen i min resvägsprofil, får jag då tre olika snabba vägar, eller får jag den snabbaste plus den kortaste plus nåt mer? Jag har försökt simulera olika scenario men tycker inte jag hittar nåt mönster... Ibland blir dom tre alternativen mkt olika. Eller är det bara den som flaggas som MyRoute som följer min profil, och dom andra två är lite på måfå??

Postad 09 June 2009 - 14:13

Kuenring
  • Kuenring
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0

Jag har testat 7310 i några veckor nu, några synpunkter:
(har tidigare en Mio 269)

Den säger/visar ofta konstiga destinationer, som iofs är rätt (om man känner till området) men fel från en outsiders point-of-view. Exempel: Jag kör över Lidingöbron och ska till norra sidan, t ex Flädertunet. 7310 säger ta högra avfarten mot Islinge, och visar även en vägskylt med Islinge överst. Nu vet ju jag att området jag snart kör igenom heter Islinge, men skyltarna vid avfarten visar på Bosön och Elfvik, så det är ju vad en nykomling skulle vilja ha i navigatorn. På samma sätt säger den lite längre fram kör mot Bo, fast inga skyltar visar Bo i verkligheten (inte förräns en väg svänger av vänster till Bo, men då ska jag ju inte köra ditåt längre). Har sett detta fenomen många gånger i Stockholms innerstad också.

Kan man aktivera röststyrningen under pågående navigation? Jag lyckas bara göra det genom att klicka på förstoringsglaset nere till höger, och det är ju lite trafikfarligt... Annars är det bara när den själv plingar till, t ex vid en TMC varning, som jag kan prata med den.

Båda gånger jag svängt in från Sveavägen på Kungsgatan (mot Stureplan alltså) så har den tappat koncepterna efter ca 100 m, och tror plötsligt att jag är på Oxtorgsgatan, och börjar dirigera därifrån. Är det speciellt dålig mottagning just där??

MyRoutes är dåligt förklarat i manualen tycker jag. Om jag väljer använda MyRoutes vid en navigation så får jag (oftast) tre alternativ. Men vilka? Om jag har valt snabbaste vägen i min resvägsprofil, får jag då tre olika snabba vägar, eller får jag den snabbaste plus den kortaste plus nåt mer? Jag har försökt simulera olika scenario men tycker inte jag hittar nåt mönster... Ibland blir dom tre alternativen mkt olika. Eller är det bara den som flaggas som MyRoute som följer min profil, och dom andra två är lite på måfå??

Jag kan tyvärr inte kommentera situationen på Lidingö.

Tyvärr måste du klicka någonstans om du vill röststyra under pågående
navigation, alltså förstoringsglaset eller högtalare är ok.
Om du säger "hjälp" får du veta vad du kan röststyra.

När det gäller MyRoutes är förklaringen i manualen något bristfällig. Man antar väl att inte alla
undrar hur? och varför?. Men den funktionen diskuteras flitigt av många.

Fördelarna med MyRoutes märker man bäst när man har avverkat några mil, så att
navigatorn har lärt sig hur man kör, precis som i 7210 och andra MN7 produkter som inte
hade funktionen MyRoutes.
Din valda resvägsprofil ligger till grund för ruttberäkningen och kan inte ställas in för alternativrutterna.
Däremot tar navigatorn hänsyn till vissa faktorer som dagtid och trafiktdensitet osv när den väljer
alternativa resvägar - som det står i manualen.
Du kan t ex göra en ruttberäkning mellan kl. 07 - 09 och en annan senare på kvällen. Du får
kanske t o m samma förslag, men körtiderna varierar.
I stort sätt fungerar det så som du själv antyder, men "de andra två" baserar ändå sina beräkningar
på lagrade värden.
Jag tycker du kan följa nedan länk och titta på videon. Kanske får du där ett svar som är tillfredsställande.

http://www.gpsbusine...ment_a1391.html

/Franz

Redigerat av Kuenring, 09 June 2009 - 14:28.

Postad 09 June 2009 - 14:43

Unregisterededb978dd
  • Unregisterededb978dd
  • Mästare

• 3073 inlägg
  • 0
Två snabba frågor om denna gps

1. kan man stänga av det höga "uppstartsljudet" vid uppstarten?

2. om jag nu köpt "rabatterat" 2års uppdatering av kartmaterial för ca. 190kr via navigons hemsida,
går jag sedan in i navigon fresh-programmet och uppdaterar därigenom?

samt.. den säger ju att jag har det "senaste kartmaterialet", bör jag uppdatera ändå?
fortsättningsvis, behöver jag gå in och manuellt uppdatera kartorna var tredje månad under 2års tid för detta?

//najkks

Edit... en fråga ytterligare, när jag är inne i själva navigationsmomentet så ser jag klockslag för ankomst, total reslängd och tid till ankomst i en och samma ruta..

men under den rutan finns ytterligare 2st rutor, i bägge står det "inga fler förslag"

min fråga; vad är dessa två extra rutor till för ??

Redigerat av Unregisterededb978dd, 09 June 2009 - 15:01.

Postad 09 June 2009 - 15:34

Unregistered6814d167
  • Unregistered6814d167
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0

Två snabba frågor om denna gps

1. kan man stänga av det höga "uppstartsljudet" vid uppstarten?

2. om jag nu köpt "rabatterat" 2års uppdatering av kartmaterial för ca. 190kr via navigons hemsida,
går jag sedan in i navigon fresh-programmet och uppdaterar därigenom?

samt.. den säger ju att jag har det "senaste kartmaterialet", bör jag uppdatera ändå?
fortsättningsvis, behöver jag gå in och manuellt uppdatera kartorna var tredje månad under 2års tid för detta?

//najkks

Edit... en fråga ytterligare, när jag är inne i själva navigationsmomentet så ser jag klockslag för ankomst, total reslängd och tid till ankomst i en och samma ruta..

men under den rutan finns ytterligare 2st rutor, i bägge står det "inga fler förslag"

min fråga; vad är dessa två extra rutor till för ??

1. Nej... TYVÄRR!
2. Du behöver uppgradera kartorna när Q2 är ute.

De andra två rutorna är till för fler förslag på rutt. Den kan räkna ut upp till 3.
Finns det inga andra förslag så visar den bara 1 eller 2.

Postad 09 June 2009 - 16:00

Unregisterededb978dd
  • Unregisterededb978dd
  • Mästare

• 3073 inlägg
  • 0

1. Nej... TYVÄRR!
2. Du behöver uppgradera kartorna när Q2 är ute.

De andra två rutorna är till för fler förslag på rutt. Den kan räkna ut upp till 3.
Finns det inga andra förslag så visar den bara 1 eller 2.

Tack för svaret!

Synd bara på uppstartsljudet, fan så irriterande högt det är.. man sätter den hellre i standby för att slippa det!

//najkks

Postad 09 June 2009 - 16:02

Unregistered6814d167
  • Unregistered6814d167
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0

Tack för svaret!

Synd bara på uppstartsljudet, fan så irriterande högt det är.. man sätter den hellre i standby för att slippa det!

//najkks

Ja, det är RIKTIGT irriterande. Väckte nästan ungarna pga ljudet när jag lekte med GPS:en sent på kvällen. :)

Jag köpte FreshMaps nu. Skulle ha väntat tills Q2 kommer ut. Navigon svarade och sa att det kommer nu i juni.
Man får två år från köpdatum verkar det som. Om jag hade varit lite smart så hade jag kunnat spara några dagar. :)

Edit:
"Betala en engångavgift och säkra din leverans av aktuellt kartmaterial för Europa var tredje månad under 2 års tid."
Det verkar alltså inte riktigt stämma. Det är ett visst antal per år som kan komma när som helst egentligen eller kom Q1 väldigt sent?

Redigerat av Unregistered6814d167, 09 June 2009 - 17:57.

Postad 09 June 2009 - 18:22

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2741 inlägg
  • 0

Tyvärr måste du klicka någonstans om du vill röststyra under pågående
navigation, alltså förstoringsglaset eller högtalare är ok.
Om du säger "hjälp" får du veta vad du kan röststyra.

Kan detta möjligtvis vara för att förhindra oavsiktlig röststyrning, t.ex. att man under färd pratar om en annan ort eller liknande?

Postad 09 June 2009 - 20:13

Unregisterededb978dd
  • Unregisterededb978dd
  • Mästare

• 3073 inlägg
  • 0
Om jag kopplar loss den när jag kliver ur bilen - dvs tar med mig den på stan..
kan man ändå använda röststyrningen för att hitta fram till gatan man söker??

//najkks

Postad 09 June 2009 - 20:18

Unregistered6814d167
  • Unregistered6814d167
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0

Om jag kopplar loss den när jag kliver ur bilen - dvs tar med mig den på stan..
kan man ändå använda röststyrningen för att hitta fram till gatan man söker??

//najkks

Ja, GPS:en fungerar ju likadant då som i bilen. :)

Postad 09 June 2009 - 20:23

Unregisterededb978dd
  • Unregisterededb978dd
  • Mästare

• 3073 inlägg
  • 0

Ja, GPS:en fungerar ju likadant då som i bilen. :)

Då antar jag att jag kan köra med hörlurar också paralellt med röststyrningen? :)

//najkks

Postad 09 June 2009 - 20:24

Unregistered6814d167
  • Unregistered6814d167
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0

Då antar jag att jag kan köra med hörlurar också paralellt med röststyrningen? :)

//najkks

Japp. Det går utmärkt.
Dock så är ljudet USELT via hörlurar. Man hör knappt vad hon säger.
Jag kanske har missat något? Hm.

Postad 09 June 2009 - 20:29

Unregisterededb978dd
  • Unregisterededb978dd
  • Mästare

• 3073 inlägg
  • 0

Japp. Det går utmärkt.
Dock så är ljudet USELT via hörlurar. Man hör knappt vad hon säger.
Jag kanske har missat något? Hm.

Ajdå.. har inte hunnit testa det ännu, måste kolla om det funkar likadant!

//najkks

Postad 09 June 2009 - 20:49

Unregistered6814d167
  • Unregistered6814d167
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0

Ajdå.. har inte hunnit testa det ännu, måste kolla om det funkar likadant!

//najkks

Ja, kolla gärna det. Jag testade med en FM-sändare men det går knappt att höra vad hon säger i bilens högtalare. Måste ha hög volym och då brusar det ju hela tiden.

Postad 09 June 2009 - 23:36

Unregisterededb978dd
  • Unregisterededb978dd
  • Mästare

• 3073 inlägg
  • 0
Nu har jag testat lite röstnavigering, korrigeringar samt olika kommandon - användande hörlurar

det fungerar helt problemfritt, rösten i lurarna är i princip lika tydlig som om man kör utan,
dock antar jag att det går att variera volymläget för röstuppläsningen också?

//najkks

Postad 09 June 2009 - 23:41

Unregistered6814d167
  • Unregistered6814d167
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0

Nu har jag testat lite röstnavigering, korrigeringar samt olika kommandon - användande hörlurar

det fungerar helt problemfritt, rösten i lurarna är i princip lika tydlig som om man kör utan,
dock antar jag att det går att variera volymläget för röstuppläsningen också?

//najkks

Inga problem med volymen alltså?
Kanske är något fel på min. Det är mycket längre volym i lurarna än om jag kör utan.

Det går att ändra volymen för rösten ja. Leta lite bland inställningarna. Osäker på vart.

Postad 10 June 2009 - 08:09

Unregisterededb978dd
  • Unregisterededb978dd
  • Mästare

• 3073 inlägg
  • 0

Inga problem med volymen alltså?
Kanske är något fel på min. Det är mycket längre volym i lurarna än om jag kör utan.

Det går att ändra volymen för rösten ja. Leta lite bland inställningarna. Osäker på vart.

Ja att rösten är lite lägre noterade jag.. men inte så väldigt mycket lägre, ljudinställning borde fixa det (?)

//najkks

Postad 10 June 2009 - 09:12

theswede78
  • theswede78
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0
Nu har jag fått min 7310:a! Beställde den på Fyndbörsen, som jag kan rekomendera varmt. Skulle beställa den på söndagen men då funkade inte deras system helt 100 och när jag skulle köpa den dagen efter hade dom höjt priset. Dock påpekade jag systemfelet och fick den till söndagens pris. Så ett stort + till fyndbörsen.

Sen har jag en liten fundering.

Laddas GPS:en när den är inkopplad via usb? Och när den är inkopplad via usb kan man inte använda gps:en heller.

Har inte hunnit prova GPS:en i bilen men jag försökte få igång den där hemma. Dock hittade den inga satteliter. Stod att det kunde ta upp emot 20 min. Men den hittade inga. Ska prova i bilen så fort jag ska ut någonstans. Problemet är att dom vill att man skall stå still vid första initieringen.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.