* Officiell Tråd - Navigon 8310 *
194 svar till detta ämne
Postad 05 July 2009 - 13:11
Unregistered8d15973f
-
Unregistered8d15973f
-
Rookie
-
9 inlägg
Jag har tagit reda på vad problemet var, och det visade sig vara ett mjukvaro fel när jag försökte starta min 8310, den är utbytt idag och allt fungerar som det ska för till fället.
Svar till d97alda Jag har en ”äkta” 8310, jag har kollat min 230 V adapter och den har samma värden dvs 5V och 1A, bil laddaren har jag inte kollat än då den ligger i bilen ikväll, men troligen är det samma.
Däremot när jag kopplade den till datorn via usb porten, visar den att den laddar men när jag kopplade loss 8310:an efter några timmar visade den att den inte hade mer en 30 sek kvar på batteriet? Frågan är då, laddar den inte batteriet via usb porten alls? Någon som har erfarenhet av detta?
Tackar för informationen.  När det gäller att ladda via USB så har jag gjort detta många gånger tidigare, dock med gps'n avstängd och det har fungerat bra. Det gör det även nu oxå, om jag bara inte kör en simulering samtidigt.
Redigerat av Unregistered8d15973f, 05 July 2009 - 13:25.
Postad 05 July 2009 - 13:24
Unregistered8d15973f
-
Unregistered8d15973f
-
Rookie
-
9 inlägg
När jag köpte min 8110 för ett år sedan så höll batteriet ung 1 timma trots att den var ansluten till 12 volt i bilen. Felet låg i ladd-kabeln! 220-voltsladdning fungerade.
MIsstänkte detta oxå, men så upptäckte jag igår att när den visade full med 220 laddaren inkopplad och jag tog bort den så var den bara på 2 pinnar. (Bättre dock än helt slut) Återanslöt kabeln och efter ca 20 sekunder så övergick den till att börja ladda igen. Upprepade detta ett par gånger tills batteriet visade 3 pinnar. Laddade sedan ur den och kopplade in laddningen igen när varningen för batteriet kom fram. Upprepade detta 2ggr. I morse testade jag att simulera en rutt igen och nu höll batteriet i över 2 timmar med fm-sändare och mp3 igång.  Det tar dessutom mycket längre tid nu att ladda batteriet fullt. Så det verkar ju som att det även strular lite med 220 laddaren, eller snarare batteriet i navigatorn. Ska se om jag hinner ta en sväng med bilen sedan och se vad som händer. Minskar batteriet då, så är det kanske sladden i detta fallet. Dock har jag kört nästan 3 timmar med gps'n i bilen utan att den dött för mig. Men som extra säkerhet så kanske man illa kvickt ska beställa en ny sladd. EDIT: Efter att ha kört runt i lite mer än 1 timme med gps'n och sedan kollat batteri nivån , så var denna fortfarande full. Verkar som att den laddar som den ska nu.
Redigerat av Unregistered8d15973f, 06 July 2009 - 20:01.
Postad 05 July 2009 - 16:10
rgs
-
rgs
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
MyReport När den försöker leda mig genom en enkelriktad passage (i fel riktning) skulle jag vilja berätta detta så det rättas i framtiden. På navigons hemsida om Navigon 8310 anges funktionen "NAVIGON MyReport". Jag trodde detta skulle vara verktyget men jag hittade inget om det i manualen. När jag Googlar på "NAVIGON MyReport" hittas massor av träffar men ingen som beskriver handhavandet. Jag ringde Navigon support och frågade men de sade att Navigon inte har någon funktion för att samla in kartfel och presentera för Navtech. De hänvisade mig istället till Navtech's hemsida där jag skulle registrera mig och beskriva felet. Jag nöjde mig inte med detta besked. Supporten tog då mitt tel nr och skulle återkomma (vilket de inte gjort ännu). Jag letade vidare i GPS:ens menyer och hittade det efter en stund. Om man under pågående navigering (man kanske skall stanna bilen tillfälligt vid felet) klickar på "Alternativ", sedan på "Tjänster" och sedan på "MyReport" ges möjlighet att ange felet på platsen. Detta synkas sedan över automatiskt med Navigon Fresh (om man under "Inställningar" i Navigon Fresh tillåtit detta). Har inte hunnit testa det ännu men det skall jag göra. Detta verkar mycket bra och om det är så enkelt som det ser ut rekommenderar jag alla att använda MyReport.  Jag har nu testat MyReport. Det fungerade mycket enkelt och tog inte många sekunder. Man behövde inte skriva något utan bara från en förvalslista klicka på vilken typ av kartfel det var. Antagligen är det så att antalet felrapporter i viss mån styr hur Navtech's kontrollanter åker runt i Sverige och kollar vägnätet. Om vi använder den här funktionen flitigt så kanske det bidrar till bättre kartor.  Någon undrar över ljustyrkan i displayen. Jag är helt nöjd med min 8310 där. Det utesluter inte att andra modeller har bättre ljusstyrka och kontrast men jag upplever det inte som ett problem med min 8310.  En annan frågade om skillnaden mellan 7310 och 8310 bara var storleken på displayen. Läs första inlägget i detta forum.
Postad 06 July 2009 - 09:44
cogo69
-
cogo69
-
Rookie
-
6 inlägg
Nu har jag haft min Navigon 8310 några veckor och har då hunnit "leka" lite med den.
Först vill jag backa vad gäller laddningen.
När batterierna dragits ur helt och man sätter den i hållaren i bilen så tar det ett tag innan den sätter igång vilket jag tycker är mycket märkligt, borde den inte få ströming så att den sätter ingång direkt?
Nu tar det några minuter/km innan man kan sätta på den ........svagt Navigon!!
Backning nr 2.
GPS:en startar bara i kartläga så länge det finns kräm kvar. Är det trosk på batteriet så startar den i startmenyn och så får man navigera sig fram i displayen till kartläget ...... svagt också Navigon.
För övrigt måste jag säga att jag är mycket nöjd med min nya leksak
// cogo69
Postad 06 July 2009 - 16:53
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2741 inlägg
Mitt intryck av Navigon som jag hade innan jag köpte min 7310 består till viss del, många koola funktioner och så men samtidigt en del tvivel kring kvaliten på det väsentliga, att t.ex. inte kunna se skärmen i dagsljuset är ju en total deal breaker, ännu märkligare är det att 7310an sägs vara mkt bättre på detta.
Postad 06 July 2009 - 20:36
Unregisteredace2cf66
-
Unregisteredace2cf66
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Har precis packat upp 8310an och har laddat ner senaste firmwaren. Tänkte nu även ta in uppdaterade kartor men fick en fundering om vad som ingår i kartuppdateringen och hur den uppdaterar. Jag ser att det krävs visst ledigt minne, för mig innebär en uppdatering att något ersätts och att det inte borde dra så mycket minne, vet någon hur det är med det i detta fall. Nästa undran är om fartkameror ingår i kartuppdateringen eller om man måste köpa dem separat.
Postad 07 July 2009 - 14:41
Orabidoo
-
Orabidoo
-
Amatör
-
-
54 inlägg
Såg att onoff har kampanj på 8310. Ingår det gratis kartuppdatering i 2 år vid köp av 8310?
Postad 07 July 2009 - 18:31
Unregistered015a20cf
-
Unregistered015a20cf
-
Användare
-
-
171 inlägg
Såg att onoff har kampanj på 8310. Ingår det gratis kartuppdatering i 2 år vid köp av 8310?
Står så på deras hemsida i alla fall "Europakarta med 2 års gratis uppdatering "
Postad 07 July 2009 - 19:24
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2741 inlägg
Ingen som kan kommentera mer ang att skärmen syns dåligt i dagsljus/solljus? Låter ju som en rejält deal breaker!
Postad 07 July 2009 - 20:25
Orabidoo
-
Orabidoo
-
Amatör
-
-
54 inlägg
Står så på deras hemsida i alla fall "Europakarta med 2 års gratis uppdatering "
Tack, såg det. Undrar också om skärmen...är den så dålig? Borde väl vara en bättre skärm än 7310...eller?
Postad 07 July 2009 - 22:29
Unregisteredace2cf66
-
Unregisteredace2cf66
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Jag köpte min på onoff igår och uppdateringen följer med navigatorn när man registrerar på navigons hemsida
Postad 08 July 2009 - 22:38
rgs
-
rgs
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Även jag har problem att batteriet tar slut med min 8110 efter uppgraderingen till 8310.
Kan ha laddat den med vanliga kabeln hemma. När jag sen tar loss kabeln och håller på med gpsen i kanske 5 minuter så funkar den helt ok. Men stänger jag av den och startar den dagen efter så visar den 2 pinnar kvar på strömmen men efter bara några sekunder så kommer det upp att den stänger av om 30 sekunder.
Likadant om den visar fullt batteri och jag sätter in den i bilen så verkar allt fungera. Men åker jag långt så räcker det med att jag tar loss den när jag kommer fram och så slocknar gpsen.
Väldigt irriterande. Är nåt som kommit nu. Har aldrig varit nåt problem tidigare. Och då har jag haft den i ett år och använder den rätt flitigt...
220V laddaren med USB-kontakt verkar kunna leverera 1A i ström. 12V kabeln i bilen (om den inte är felaktig) bör också kunna leverera minst 1 A ström. Det finns beskrivet i forumet för 8110 att flera upplevt ett fel med 12V kabeln och fått byta den. USB-porten från datorn har i regel begränsningen max 0,5A i ström. Alltså tycks datorn inte kunna ge GPS:en så mycket mer ström än den förbrukar om den är på och ingen större laddning av batteriet sker då. Om den är avstängd borde den kunna ladda från datorn fast dubbelt så långsamt. Du har en GPS som från början varit en 8110. Kanske har du haft den ett år. Om den används mycket, eller värre får ligga en längre period med urladdat batteri så kan batteriet ta skada och då orkar batteriet inte så mycket längre. Laddbara batterier har alltså en viss livslängd som skiljer sig åt beroende på batterikvalitet. Jag vet inte hur hållbart batteriet är i Navigons GPS:er. Inte heller vet jag om man kan byta batteri i GPS:en. Jag har en ganska ny 8310 (var 8310 vid inköpet) och upplever ännu inga batteriproblem. Jag planerar att underhållsladda den även under perioder när jag inte använder den. Förhoppningsvis kan jag då bibehålla god batterikapacitet.
Redigerat av rgs, 08 July 2009 - 22:40.
Postad 10 July 2009 - 20:40
tinybox
-
tinybox
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Jag har just köpt en 8110 och uppdaterat den gratis via Fresh. Det kostade ingenting och verkar fungera bra =)
Varför köper man en 8310 för över 4000kr om man kan uppdatera 8110:an? Vad är haken?
Postad 10 July 2009 - 21:38
kirk69
-
kirk69
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Köpte en 8310 för 3390 kr på Mediamarkt i tisdags. Både 7310 och 8110 var dyrare, förstår inte varför man då ska köpa 8110 och hålla på med uppdateringar.
Postad 10 July 2009 - 21:52
tinybox
-
tinybox
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Köpte en 8310 för 3390 kr på Mediamarkt i tisdags. Både 7310 och 8110 var dyrare, förstår inte varför man då ska köpa 8110 och hålla på med uppdateringar.
Ett pris som både prisjakt och pricerunner missat, billigast enligt prisjakt är 3875:- om man räknar bort mindre okända företag (som jag aldrig skulle beställa ifrån) och pricerunner har priser på över 4000:-. Då är ju 8110 billigare då den går att få tag i för ca 3300:-, på riktigt. Uppdateringen var ju inte särskillt jobbig, några musklick. Men har man svårt för sånt så är det kanske krångligt.
Postad 10 July 2009 - 23:39
kirk69
-
kirk69
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Tycker nog att Mediamarkt i Barkaby är på riktigt. Tycker nog även att Elgiganten i Barkaby är på riktigt, de tog 3490 för den. Man ska nog inte stirra sig blind på pris sidorna, även de fysiska butikerna kan ibland ha bra priser.
Tycker nog att 8110 borde sjunka lite mer i pris då det är en gammal produkt. Kostade ju bara för en månad sen 2990 och det var innan 8310 hade kommit.
Postad 11 July 2009 - 02:14
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2741 inlägg
Men jag skulle fortfarande gärna se att lite fler kommenterade kring skärmkvaliten på 8310an i dagsljus/solljus, för rapporterna kring att den skulle vara svår att se är det som gör att jag tvekar att ge 7310an till päronen och själv köpa en 8310a (mest för att dom behöver en GPS då, inte för att 8310an är så otroligt mkt bättre än 7310an). Även mellan 7210an när den kom och 8110an var det ju stor förvirring vilken som eg var den bästa....
Postad 11 July 2009 - 06:26
tinybox
-
tinybox
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Tycker nog att Mediamarkt i Barkaby är på riktigt. Tycker nog även att Elgiganten i Barkaby är på riktigt, de tog 3490 för den. Man ska nog inte stirra sig blind på pris sidorna, även de fysiska butikerna kan ibland ha bra priser.
Tycker nog att 8110 borde sjunka lite mer i pris då det är en gammal produkt. Kostade ju bara för en månad sen 2990 och det var innan 8310 hade kommit.
Ja de butikerna finns, det vet jag =) Att det är billigare i butik ibland är långsökt då det är så sällan man hittar just den butiken. Själv hade jag inte tid att åka runt och kolla så jag beställde från elgigatnen, 3300kr inkl frakt, hade den efter två dagar. Helt ok och klart värt tiden det tagit mig innan jag masat mig iväg till någon butik.
Redigerat av tinybox, 11 July 2009 - 07:11.
Postad 11 July 2009 - 10:45
Kuenring
-
Kuenring
-
Lärjunge
-
-
418 inlägg
Visserligen är 8310 årets modell, men 8110 håller måttet. 8110 är identisk med 8310 när det gäller hårdvaran. 8310 levereras med ett 4Gb kort och det gör kanske 8110 också idag. Vill man ha en stor skärm så kan 8110 + uppgradering vara en bra affär. Det enda som tycks vara ett problem om man uppgraderar 8110 till 8310 är "power management" som jag redan skrev om och som väntar på en fix. /Franz
Postad 11 July 2009 - 19:17
rgs
-
rgs
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Jag har just köpt en 8110 och uppdaterat den gratis via Fresh. Det kostade ingenting och verkar fungera bra =)
Varför köper man en 8310 för över 4000kr om man kan uppdatera 8110:an? Vad är haken?
I forumet för 8110 beskrivs problem med att GPS:en hänger sig under färd. Man kan undra om det problemet bara är mjukvarurelaterat (och försvinner vid uppgradering) eller om det delvis även är hårdvarurelaterat. Även om huvudkomponenterna är samma mellan 8110 och 8310 så kanske det har gjorts någon mindre hårdvaruförbättring i 8310 jämfört med 8110. Navigon skulle nog inte tillstå det även om det var så men det kan vara ett skäl till att hellre välja 8310.
Redigerat av rgs, 11 July 2009 - 19:17.
Postad 12 July 2009 - 08:55
Flinta1
-
Flinta1
-
Rookie
-
3 inlägg
Hej, Jag var igår 15 mil hemifrån och skulle hem. Matade in hemadressen och valde "myroute". Gps:en sa - observera destinationen är inom ej tillåtet område Jag hade en 8110 som är uppgraderad till 8310, och hade även en "riktig" 8310 med mig - bägge sa samma sak........provade att mata in adressen flera ggr i bägge två, med samma konstiga resultat. Guidningen hem fungerade dock felfritt, men man undrar ju lite över dessa fenomen med navigon. Lite annan info: 1. Displayen är lite suddigare på 8310:an än 8110_upgrade. 2. 8310:an visar ett lite större kartområde i displayen än 8110_upgrade. 3. Tmc:n hittar sändningar mycket snabbare i 8310 än 8110_upgrade. /Patrick
Redigerat av Flinta1, 12 July 2009 - 08:55.
Postad 12 July 2009 - 18:15
leifh_10
-
leifh_10
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
"Gps:en sa - observera destinationen är inom ej tillåtet område".Min säger samma sak när jag sagt åt den och inte köra motorvägar men den inte hittar nåt annat alt just där !! - Nån som klurat ut hur man sänker volymen på röst styrningen ? - Har inte riktig kommit underfund med ON/OFF. Man ska ju hålla nere knappen i 6 sek, men sen. Tycker den fortfarande är i stby ? ///Leffe 8310 och senaste uppgraderingen
Postad 12 July 2009 - 18:43
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2741 inlägg
Hej, Jag var igår 15 mil hemifrån och skulle hem. Matade in hemadressen och valde "myroute". Gps:en sa - observera destinationen är inom ej tillåtet område 
Kan det ha att göra med adressen som sådan? Jag får detta meddelande när jag valt att köra till mitt garage, som så vitt jag vet ligger på en adress som inte är "publik", dvs den lilla gatstumpen tillhör fastigheten och inte vägverket/kommunen. Vet inte om det kan ha med det att göra... Sorry att tjata om detta men är det ingen som kan kommentera om 8310an totalt sett är ett bättre köp än 7310, och därmed rimligtvis den bästa bil GPSen just nu? Den har ju några funktioner som 7310 saknar, men det är lite oroväckande rapporter främst om dålig skärm och ingen här verkar ju vilja kommentera kring det trots upprepade frågor. Något annat som är lite förvånande är att jag inte hittar några recenssioner av 8310an, vare sig i Sverige eller utomlands, vilket är mycket ovanligt.
Postad 12 July 2009 - 18:48
Flinta1
-
Flinta1
-
Rookie
-
3 inlägg
Nä, det har inte med adressen att göra. Det har alltid fungerat normalt förut och det gör det även idag.
Så det var bara i helgen det blev så
/Patrick
Postad 12 July 2009 - 21:09
John-Doe
-
John-Doe
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Sorry att tjata om detta men är det ingen som kan kommentera om 8310an totalt sett är ett bättre köp än 7310, och därmed rimligtvis den bästa bil GPSen just nu? Den har ju några funktioner som 7310 saknar, men det är lite oroväckande rapporter främst om dålig skärm och ingen här verkar ju vilja kommentera kring det trots upprepade frågor.
Det kanske inte är någon som kan svara på frågorna...skulle inte tro att så många i Sverige (eller någon annanstans) köpt både 8310:an och 7310:an vilket rimligtvis behövs för att kunna göra en rättvis bedömning. Du får väl köpa båda själv så får du svar på det du undrar!
Postad 12 July 2009 - 21:45
Kuenring
-
Kuenring
-
Lärjunge
-
-
418 inlägg
.............. Något annat som är lite förvånande är att jag inte hittar några recenssioner av 8310an, vare sig i Sverige eller utomlands, vilket är mycket ovanligt.
8310 lanserades för en månad sedan utan någon förhandsvisning på en mässa. 8110 och 8310 har också samma hårdvara, alltså inte några speciella nyheter på 8310 förutom programvaran. Det är ju på mässorna man jagar nyheterna och skriver recensioner. Oftast är dessa recensioner inte mycket att ha eftersom ett riktigt test kräver mera än en kort runda i bilen. Det gäller för närvarande att försöka läsa alla inlägg i olika forum och dra sina egna slutsatser. /Franz
Redigerat av Kuenring, 12 July 2009 - 21:45.
Postad 13 July 2009 - 20:11
Arshad
-
Arshad
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
Hej!
Någon som vet bra navigation rekommendera?
Många tycker Navigon 8310 är sämre än Tomtom930T i dagsljuset.
Det som jag gillar av Tomtom eller Garmin är tydligt riktningsfärd det som ni ser på bilden av Tomtom 930T när ni går pp elgiganten.se. Dvs. man ser två riktningsfärd den röda är hela färden medan den gröna är att man inte missar färden. Det kan t.ex hända om nästa korning till höger och under tiden man ser två nära höger gator som man ibland missar vilka man ska välja. Det är därför jag tycker Tomtom, Mio och Garmin är bra.
Andra tycker Tomtoms TeleAtlas är sämre än Navigons Navteq.
Någon som har erfarenhet av navigationer?
Vilka är bäst Tomtom 930T, Garmin, Mio eller Navigion 8310? Vilken ska jag köpa?
Tack för svaret
Postad 13 July 2009 - 21:51
tinybox
-
tinybox
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Jag har två frågor om POI-Warner, lägger den till fler POI:s i samma databas som redan finns installerad i navigatorn eller blir det som en separat lista? Och syns dessa POI på kartan som de förinstallerade?
PS. Ang. soljuset så stämmer det att 8xxx syns ganska dåligt i direkt soljus, men att bygga ett skuggskydd som man sätter fast på fästet är en no-brainer om man inte vill ha det jättesnyggt  DS.
Redigerat av tinybox, 13 July 2009 - 21:57.
Postad 13 July 2009 - 22:03
Arshad
-
Arshad
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
Jag har två frågor om POI-Warner, lägger den till fler POI:s i samma databas som redan finns installerad i navigatorn eller blir det som en separat lista? Och syns dessa POI på kartan som de förinstallerade?
PS. Ang. soljuset så stämmer det att 8xxx syns ganska dåligt i direkt soljus, men att bygga ett skuggskydd som man sätter fast på fästet är en no-brainer om man inte vill ha det jättesnyggt DS.
Hej! Tack. Vad är POI egentligen? Känner inte till det och kan inte mycket om det. Vilken är bäst att köpa?
Postad 13 July 2009 - 23:08
tinybox
-
tinybox
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Hej! Tack. Vad är POI egentligen? Känner inte till det och kan inte mycket om det. Vilken är bäst att köpa?
POI = Points of interest. Vilket är fartkameror, banker, restauranger, flygplatser osv. De dyker upp på kartan och GPS:en kan även varna när man närmar sig. Vad som är äst att köpa beror ju som alltid på vilka krav du har  Jag valde Navigon för att de har bättre kartor än TomTom (TomTom kör Tele Atlas och Navigon kör Navtech). Enligt vänner som har TomTom så är Navigon bättre och de kommer byta, men det finns säkert folk som tycker tvärtom också ;-)
Postad 14 July 2009 - 00:40
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2741 inlägg
PS. Ang. soljuset så stämmer det att 8xxx syns ganska dåligt i direkt soljus, men att bygga ett skuggskydd som man sätter fast på fästet är en no-brainer om man inte vill ha det jättesnyggt DS.
Ursäkta om jag låter gnällig men om man köper en toppmodell för strax under 4000 kr ska man väl inte behöva börja med att själv bygga tillbehör i kartong bara för att kunna använda apparatens huvudfunktion, navigering? Ännu märkligare är det ju om 7310an skulle ha en bättre skärm? Navigon verkar ju ha en förkärlek för att ständigt göra självmål när de nästa vunnit, jämför tex den ständiga oviljan att lägga till funktionen "importera POIs" trots att man ju måste veta vid det här laget att kunderna vill ha den.
Redigerat av Unregistered1413, 14 July 2009 - 00:41.
Postad 14 July 2009 - 08:07
tinybox
-
tinybox
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Ursäkta om jag låter gnällig men om man köper en toppmodell för strax under 4000 kr ska man väl inte behöva börja med att själv bygga tillbehör i kartong bara för att kunna använda apparatens huvudfunktion, navigering? Ännu märkligare är det ju om 7310an skulle ha en bättre skärm? Navigon verkar ju ha en förkärlek för att ständigt göra självmål när de nästa vunnit, jämför tex den ständiga oviljan att lägga till funktionen "importera POIs" trots att man ju måste veta vid det här laget att kunderna vill ha den.
Navigeringen fungerar utmärkt utan solskydd men det är lite svårt att se kartan när solen ligger direkt på. 8xxx är ju en äldre hårdvara och förmodligen var ljusstarka skärmar markant dyrare när den byggdes, pengar de lagt på annat. Det är ju nästan alltid så med prylar att det inte finns nån klar vinnare utan alla är bra på sin sak, Navigon är bäst (tycker jag iaf) på allt utom POI och detta med solljuset, andra märken har ju andra dåliga saker som du inte kan fixa själv såsom dåliga kartor eller klumpigt interface. Navigons enda dåliga saker går ju att göra nått åt (då tänker jag på solskydd och POI-Warner). Med "bäst" menar jag av de tre jag provat, Garmin, TomTom och Navigon.
Redigerat av tinybox, 14 July 2009 - 08:11.
Postad 14 July 2009 - 08:27
Arshad
-
Arshad
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
POI = Points of interest. Vilket är fartkameror, banker, restauranger, flygplatser osv. De dyker upp på kartan och GPS:en kan även varna när man närmar sig.
Vad som är äst att köpa beror ju som alltid på vilka krav du har Jag valde Navigon för att de har bättre kartor än TomTom (TomTom kör Tele Atlas och Navigon kör Navtech). Enligt vänner som har TomTom så är Navigon bättre och de kommer byta, men det finns säkert folk som tycker tvärtom också ;-)
Hej! Tack Navigon 8310 och Tomtom 930T har två års grattis kartuppdatering och för de andra Garmin och Mio vet jag inte eftersom det står ingenting om de har grattis uppdatering. Innan hade jag Novogo A30 vilket var lättanvänt men ibland var det tråkigt. Som jag skrev innan Tomtom 930, Garmin och Mio har dubbel riktningsfärd för tydlig färd eftersom Novogo som jag hade innan körde mig åt fel hål. Det hände mig nån gång ville korsa till höger och två gator på höger var nära varandra och visste inte vilket var det Novogo menade då hände det att jag valde fel höger gatan och körde mig till motorväg och nästa avfart var om ca. 15 minuter. Samma problem hände mig oerhört många gånger. Novogo A30 var väldigt tokig och dess kartan gillade jag inte. De väger Novogo valde var tråkiga. Nu har jag tappat den. Jag vet faktiskt inte vilka krav jag har men det är viktigt att man har rätt kartor och vara nöjda. Många tycker Novogo 8310 är bäst medan andra tycker Tomtom 930T är bäst och andra tycker Garmin. Enligt M3 test: http://m3.idg.se/2.1022/1.165920 har Navteq vunnit. Finns det nån annan GPS än Novogo som har Navteq? Eftersom Novogo har enkelriktningsfärd som jag nämnde om Novogo för att ej välja fel korsning. Jag ville köpa Novogo 8310 men Netonnet kunden rekommenderade mig Tomtom 930T istället. Netonnet tycker att Novogo kan störa folk om det är dagsljus. Det är också bra Novogo har Clever Parking vilket kanske saknas i de andra. Vad är IQ-routes som Tomtom 930T har. Finns det för andra modeller t.ex Mio, Garmin....etc.? Tack
Postad 14 July 2009 - 09:32
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2741 inlägg
Navigeringen fungerar utmärkt utan solskydd men det är lite svårt att se kartan när solen ligger direkt på. 8xxx är ju en äldre hårdvara och förmodligen var ljusstarka skärmar markant dyrare när den byggdes, pengar de lagt på annat. Det är ju nästan alltid så med prylar att det inte finns nån klar vinnare utan alla är bra på sin sak, Navigon är bäst (tycker jag iaf) på allt utom POI och detta med solljuset, andra märken har ju andra dåliga saker som du inte kan fixa själv såsom dåliga kartor eller klumpigt interface. Navigons enda dåliga saker går ju att göra nått åt (då tänker jag på solskydd och POI-Warner).
Men är det inte märkligt att Navigon återigen tycks hamna i samma förvirrade läge som när 7210an kom, nämligen att man faktiskt inte riktigt vet vilken som är deras bästa modell? Tuft att vara en "bara det bästa duger köpare"
Postad 14 July 2009 - 13:14
Kuenring
-
Kuenring
-
Lärjunge
-
-
418 inlägg
.... 8xxx är ju en äldre hårdvara och förmodligen var ljusstarka skärmar markant dyrare när den byggdes, pengar de lagt på annat. .....
Det finns ingen skillnad i hårdvaran. (Mitt inlägg #76) 8310 har däremot en annan "mapdrawer" dvs kartfärgerna har en annan nyans, men det är software-relaterad. Nu är Navigon igen på hugget med en ny modell 8410. Visserligen är det en avancerad modell med TV-modul som tillval. Det gäller att sälja nya modeller och blir det tid över så fixar man "gamla" reklamationer. Än så länge finns bara ett pressmeddelande på deras tyska sida (tysk text) http://www.navigon.c...rchive/2009/518Hur blir det med alla problem som inte är lösta? /Franz
Redigerat av Kuenring, 14 July 2009 - 19:13.
Postad 14 July 2009 - 13:50
tinybox
-
tinybox
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Det finns ingen skillnad i hårdvaran. (Mitt inlägg #76) 8310 har däremot en annan "mapdrawer" dvs kartfärgerna har en annan nyans, men det är software-relaterad.
Som jag skrev så menar jag alla 8xxx mot nyare modeller (tex. 7310). Men vad menar du för kvarstående problem som inte är fixade i nyaste 8310 versionen? /Daniel
Postad 14 July 2009 - 16:38
Kuenring
-
Kuenring
-
Lärjunge
-
-
418 inlägg
Som jag skrev så menar jag alla 8xxx mot nyare modeller (tex. 7310).
Men vad menar du för kvarstående problem som inte är fixade i nyaste 8310 versionen?
/Daniel
Det gäller först och främst "power-management" som jag skrev tidigare om - även i 8110 tråden. 8110 med uppgradering till 8310 är likvärdig en 8310, fastän uppgraderingen fungerade inte alltid perfekt och enstaka har olika problem som inte kan anses vara generella. Tyvärr har det blivit lite jobbigt med trådarna. Egentligen borde man ha en 8110, en 8110/8310 och en 8310-tråd, så att man lägger sina inlägg på rätt plats. Navigon har visserligen lovat att titta närmare på "power-management", men frågan är när det ska ske. /Franz
Postad 14 July 2009 - 17:45
leifh_10
-
leifh_10
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
[i]"- Nån som klurat ut hur man sänker volymen på röst styrningen ? - Har inte riktig kommit underfund med ON/OFF. Man ska ju hålla nere knappen i 6 sek, men sen. Tycker den fortfarande är i stby ?
Ok, löste det där med ljudet själv ! Dock verkar problemet med ON/OFF vara en bugg då flera rapporterar samma sak vilket är lite irriterande då den behöver en stunds laddning för och överhuvudet starta med tomt batteri. Detta + dålig kontrast + redan en ny modell på gång ! Skulle kanske valt Garmin el TomTom istället. Suck !! ///L
Postad 14 July 2009 - 19:10
tinybox
-
tinybox
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Det gäller först och främst "power-management" som jag skrev tidigare om - även i 8110 tråden.
Jaha, jag trodde det var fixat, märker ingen skillnad på min. Men jag har den som mest 24h utan strömkälla också. Det måste vara RIKTIGA NÖTTER på PR-avdelningen på Navigon. Dels har de strulat till modellerna så att, som improwise2 skriver, "bara det bästa duger köpare" inte vet vad de ska köpa längre. Vilken är egentligen toppmodellen? Och nu precis när 8310 kommit och folk köpt den i tron om att få ha det bästa ett tag så släpper de en ny topmodell!!? Enda trösten här är väl att 8410 verkar hamna på strax under 5000kr i pris :-P
Postad 14 July 2009 - 19:20
Kuenring
-
Kuenring
-
Lärjunge
-
-
418 inlägg
Jaha, jag trodde det var fixat, märker ingen skillnad på min. Men jag har den som mest 24h utan strömkälla också.
Det måste vara RIKTIGA NÖTTER på PR-avdelningen på Navigon. Dels har de strulat till modellerna så att, som improwise2 skriver, "bara det bästa duger köpare" inte vet vad de ska köpa längre. Vilken är egentligen toppmodellen? Och nu precis när 8310 kommit och folk köpt den i tron om att få ha det bästa ett tag så släpper de en ny topmodell!!? Enda trösten här är väl att 8410 verkar hamna på strax under 5000kr i pris :-P
8310 är fortfarande topmodellen. 8410 är lite speciell med något större skärm, flera finesser och en TV-modul som tillval. Du har gissat bra. Det preliminära priset i Tyskland blir 450 EURO (+ 60 Euro för TV-modulen). Men ingen vet när den kommer på marknaden. /Franz
Postad 14 July 2009 - 22:43
Unregistered4bb67943
-
Unregistered4bb67943
-
Forumräv
-
-
649 inlägg
Min arbetskollega har en 8310 och jag upplever den sämre i solljus än 7310, 8310 ser mattare ut och man får nästan hålla handen över för att se tydligt när solen skiner som mest, även aluminium ramen på 8310 kan ju bidra med att det bländar mer. Tror inte det sitter samma display i 7310 som 8310 för när 8310an är helt avstängd så är skärmen grå medans på 7310an så är skärmen mer svart, kanske är 8310an gråa skärm mer känslig i solen, jag tycker 7310an funkar bra i solljus. Detta är min personliga åsikt om båda gpsen (så jag inte får alla 8310 ägare över mig)  så ni andra får bilda er en egen uppfattning genom att jämföra själva.
Postad 14 July 2009 - 23:39
Unregistered65b6bda5
-
Unregistered65b6bda5
-
Rookie
-
3 inlägg
* Ursäkta långpostningen *
Skaffade en 8310 för någon månad sedan (MediaMarkt i Barkaby).
Detta är min första bilnavigator, har mest kört kart GPS-er typ sjökortsplottrar mm tidigare (Garmin GPSMAP III+, 276 mfl)
Har likt flertalet här div problem med urladdning av batteriet. Jag har tidigare tolkat det som den drar mycket ström vid standby, men insåg av en slump idag att ett snabbt knapptryck på on/off knappen iaf ibland förefaller släcka backlightern men inte stänger GPS’en i sig. Med solen i displayen o GPS i viss vinkel fick jag syn på att kartbilden fanns kvar i displayen. Ytterligare ett knapptryck förefaller ha stängt av GPS’en.
Har tyvärr inte hunnit labba så mycket mer med detta ännu men hoppas att jag nu kommit på varför GPS’en laddar ur sig så snabbt då detta är riktigt tråkigt.
Rent generellt förefaller batterihanteringen behöva en justering. GPS’en var tidigare idag urladdad, men startade iaf efter en stund i bilhållaren, vid kortare stop för att tanka såg jag att den klagade på låg batterinivå och räknade ner 30s till avstängning men jag lät den vara. Efter detta startade den inte alls trots ideliga försök under 20min färd. Krävdes en reset för att väcka enheten (som då i och för sig tagit viss laddning).
Hoppas Navigon löser detta då det är mkt störande.
Andra synpunkter (Som ev kan vara brist på insikt..  :
• Lite dålig/rörigt info upplägg gällande manualer och försäljningsinfo.
Manualer för 8310’an var inte så lätt att hitta på online (innan inköp), de länkar som fanns pekade på fel enhet.
Tex det faktum att on/off beskrivningen i manualen är klart förvirrande, är standby= off?
• Fortfarande oklart vad som igår i köpet gällande uppdateringar mm, tror jag fått kläm på det, men det är allt annat än tydligt vad som ingår. Typ uppdateringar av kartor, POI databaser, fartkameror osv… Här har Navigon något att jobba på.
• Sen stör jag mig på gränssnittet som är påtagligt rörigt. Långt ifrån självklart hur man når inställningar för div funktioner, ibland skall det ske via kartbildens alternativ knapp, ibland via övergripande inställningar och andra gånger via aktiverad delfunktions inställningsflik.
• Spärr funktionen är jag inte alls överens med, dvs användar input ang gator man ej vill använda. Får bara till detta under pågående navigation och då bara när man är i närheten av gatan man vill spärra. Vill kunna peka ut en gata i kartan o markera som mindra önskvärd/ej farbar osv. Detta skall även gå att lagra permanent. (Kanske går att göra, är ev lite dåligt påläst)
• Snål POI-databas. Eller kräver iaf en del knappande för att hitta POI’s, ologiskt kategoriserat, såsom flygplatser mm. (fotnot, Halmstad flygplats leder en in på fd flotiljområdet, ej till den civila terminalen som ligger på andra sidan fältet )
På önskelistan finns bla:
• Direktval av ”zoom-grad” på navigationskartan.(går att justera men via div undermenyer, dvs ej nåbart vid normal körning.)
• Track funktion, liknande funktionen i GPS-sjökortsplottrar, dvs spår i kartan där man kört tidigare. (testade om körjournal-funktionen innehöll dylikt, men blev mest sur på extrafrågorna om resetyp och mätarställning, så denna fimpades ganska fort.)
• Mer dynamisk vädersträcks indikering, dvs löpande grad-skala, nuvarande text indikering känns lite grov. (n, no, o, so, s, sv, v, nv.)
• Sen kan kartleverantören få en känga iom dåligt uppdaterade kartor i mellansverige (Strax väster om Stockholm). Nya 60, 80, 100, 120 skyltningen finns ej med i Q2 uppdateringen av kartdatabasen. Dessutom saknas gata i byn där jag bor, byggdes för minst 10år sedan.
• Examine-funktion för de olika rutter som föreslås vid navigation. Vill kunna zooma mig in i dessa rutter för att avgöra vad som verkar bra/mindre bra.
/Klas
Postad 15 July 2009 - 00:03
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2741 inlägg
* Ursäkta långpostningen * Skaffade en 8310 för någon månad sedan (MediaMarkt i Barkaby). Detta är min första bilnavigator, har mest kört kart GPS-er typ sjökortsplottrar mm tidigare (Garmin GPSMAP III+, 276 mfl)
Tycker dina erfarenheter överlag stämmer väl överens med mina egna, att Navigon blandar högt och lågt. Mycket koola funktioner och snygg grafik, men samtidigt också ett onödigt rörigt gränssnitt och en del tveksamheter kring den genomgående kvaliten på hård- och mjukvara. Vet inte riktigt vad jag ska tycka om Navigon faktiskt (har själv en 7310).
Postad 15 July 2009 - 17:08
Arshad
-
Arshad
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
Ok, löste det där med ljudet själv ! Dock verkar problemet med ON/OFF vara en bugg då flera rapporterar samma sak vilket är lite irriterande då den behöver en stunds laddning för och överhuvudet starta med tomt batteri. Detta + dålig kontrast + redan en ny modell på gång ! Skulle kanske valt Garmin el TomTom istället. Suck !!
///L
Hej! Det finns vissa som är också missnöjda med Tomtom 930T och Garmin 765T. Du kan läsa kundrecensioner på: http://www.dustinhom...e_Prisjakt_5081och http://www.husbilskl.../forums/t34567/ Läs om Hobbyist Det finns ingen bra gps. Alla har för- och nackdelar.
Postad 19 July 2009 - 10:53
XCharmed
-
XCharmed
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
Kort fråga.. har sett att vissa haft problem med att när dom stänger av sin 8310 så går den ibland ner i "vilo läge" och ibland stängs den av..
jag har samma problem.. såå funderar om det är nått speciellt tillvägagångsätt för att stänga av den helt..
jag går tillbaka till start menyn och håller ner knappen på ovansidan i 1 sec då slocknar den.. och sedan stoppar jag undan den för natten te.x när jag sedan stoppar den i hållaren och ska starta den är den helt död.. får stoppa i strömmen och vänta en stund innan jag kan starta den.
Har dock hänt att den inte har laddats ur..men 90% av fallen är det så.
Finns det någon inställning eller ska man göra på nått speciellt sätt för att få den att stängas av helt och ej dra ström?
Postad 19 July 2009 - 15:14
leifh_10
-
leifh_10
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Det finns vissa som är också missnöjda med Tomtom 930T och Garmin 765T. Det finns ingen bra gps. Alla har för- och nackdelar.
Visst, Du har helt rätt. Blir bara lite trött på tillverkare som lägger ner mer energi på och se till att man måste köpa ny modell ofta än och istället se till att nuvarande fungerar som den ska och detta på ett optimalt sätt. Nu senast låg min 8310 still några dagar och givetvis var batteriet tomt vilket resulterade i att Frida lessnat och var knäpptyst efter omstart !! Kanske dax och återgå till karta, kompass och sextant !! ///L
Redigerat av leifh_10, 19 July 2009 - 18:16.
Postad 19 July 2009 - 17:16
Glennpa69
-
Glennpa69
-
Rookie
-
1 inlägg
Mitt första inlägg / fråga!: Jag har en "riktig" 8310:a och Q2/09 kartorna installerat helt enligt givna instruktioner. Allt fungerar fungerar nästan som det ska, utan en relevant sak... När jag spelar musik via mp3-funktionen i bakgrunden under pågående navigation så pratar inte "Frieda". Jag har har inte på något sätt fipplat med volymen utan har lagt in adressen via röststyrningen (som fungerar bra), men som sagt, inget ljud?Har jag missat något? All hjälp uppskattas sannerligen. Och till sist.... Om detta problem tidigare tagits upp så ber jag er ursäkta detta inlägg  . Vänligen,
Postad 19 July 2009 - 21:39
XCharmed
-
XCharmed
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
Har en sak till.. var har alla 40/60/80/100/120 skyltar tagit vägen.. kör med Q2 2009 ??
Något man på navteq missat.. finns inte med nånstans hittills.. körde 120 mil på 2 dar på massor med sträckor som hade 100 och 120 samt 80 och visar enbart gamla hastigheten.. det vill säga 70/90/110.. och det var nån gång förra året dom bytte till nya hastigheterna..
Postad 19 July 2009 - 23:40
anmo2716
-
anmo2716
-
Rookie
-
8 inlägg
de nya hastighetsangivelserna finns i 8310an med q2-kartorna. dock är inte samtliga sträckor med nya hastigheter inlagda. Jag körde härom veckan stockholm-åsele och de allra flesta hastigheterna stämde där.
Postad 20 July 2009 - 14:45
XCharmed
-
XCharmed
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
Dessutom tycker jag det är dåligt med anvisningar på mindre vägar.. där det är både 50 70 och 90 och genom tätort och den visar ingen hastighet alls.. som om vägar med hundra nummer inte visas.. utan bara 10 nummer.. te.x väg 70 men ej 276.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Mobiltelefoni & GPS
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|