/LbL!
Panasonic - och andra kvalitets-japaner - Dvd-recorder med DUBBLA Tuners
Postad 19 juli 2009 - 19:09
/LbL!
Postad 19 juli 2009 - 19:10
sen att den inte kommer från Japan spelar ju ingen roll...
Redigerat av Leatherface, 19 juli 2009 - 19:11.
Postad 21 juli 2009 - 18:27
Panasonic har uppenbarligen en Dvd-Recorder med DUBBLA HD-Tuners och Hårddisk i sitt sortiment.
http://www.panasonic...?productID=6719
1.100 Aussi-dollars = Ca. 7.700:-.
Man undrar ju varför sådana inte säljs i Sverige ??
Men hallå, det gör den ju, och den finns ju på Prisjakt, nån som hunnit beställa och testa den ännu ?
https://www.prisjakt...kt.php?p=443977
6352:- tar de på Digiswe http://www.digiswe.s...-dmr-xw300.html
Är det bara att beställa nu då tro ?
/ J
Ps: fick förresten svar från Panasonic på frågan om varför de recordersarna med dubbla digitala tuners inte finns på svenska marknaden (innan jag såg denna) och fick då följande svar:
När det gäller vår dmr och varför vi har en analog mottagare är faktiskt enkelt, många hyreshus omvandlar dom digitala sändningarna till analoga för alla dom som har äldre utrustning idag och vi vet ej hur länge dom kommer att fortsätta med det, vad gäller 2 digitala mottagare samt Mpeg4 och DVBC signaler vet vi tyvärr inte i dagsläget vad som kommer till nästa år men du är välkommen att ringa oss i Mars nästa år då vet vi bättre vad som kommer på marknaden.
Vem orkar vänta till Mars

Redigerat av järker, 21 juli 2009 - 18:30.
Postad 21 juli 2009 - 18:57
Men det finns ju redan lösningar på problemet så det är ju upp till var och en om man vill vänta eller köpa det som finns nu...
Redigerat av Leatherface, 21 juli 2009 - 19:01.
Postad 23 juli 2009 - 08:13
För det första är ju det där piratimport, den finns inte officiellt i Sverige, kolla Panasonics hemsida, där finns den inte. Kan alltså bli problem med garantier osv.Men hallå, det gör den ju, och den finns ju på Prisjakt, nån som hunnit beställa och testa den ännu ?Panasonic har uppenbarligen en Dvd-Recorder med DUBBLA HD-Tuners och Hårddisk i sitt sortiment.
6352:- tar de på Digiswe http://www.digiswe.s...-dmr-xw300.html
Sen så har den väl bara MPEG2 HD-Tuners, inte MPEG4, som det väl? är i Sverige?
Frågan är ju om den alls kommer att funka i Sverige, det finns ju olika specifikationer för olika länder för digitala mottagare.
Redigerat av blb, 23 juli 2009 - 08:14.
Postad 23 juli 2009 - 08:57
Sen så står det väl inget om att den ens skulle ha DVB-C tuners? dom brukar väl bara ha DVB-T...
Sen så tror jag det är Hollywood som lagt sig i också eftersom dom inte vill att man ska kunna bränna ut HD sändningar...
Det är dom stenhårda med och det är därför pairing införs på HD kanalerna också...
Så även om den skulle vara kompatibel och kunna ta emot HD sändningar så kommer det inte funka pga pairingen bara SD kanalerna... det kommer CI+ att lösa och det är väl bara en del av årets TV modeller som har det än sålänge...
Redigerat av Leatherface, 23 juli 2009 - 09:13.
Postad 23 juli 2009 - 10:44
Visst har det ju det, varför står det t ex annars att den här Sagemboxen har just en MPEG4 mottagare:tuners har inget med MPEG2 och MPEG4 att göra
http://www.boxer.se/...2... 94160TA HD
"MPEG4 Ja "
Och den här Panasonicen har MPEG2: http://www.panasonic...?trackInfo=true
"Recording System MPEG2 (Hybrid VBR) "
Nä, vem har sagt det, inte jag iallafall, den där Panasonicmodellen har ju bara DVB-T, för Australien.Sen så står det väl inget om att den ens skulle ha DVB-C tuners? dom brukar väl bara ha DVB-T...
Men även den Panasonicen, vars länk finns i allra första inlägget i denna tråd, saknar ju, som jag sa, MPEG4 mottagare och inspelnings: "Recording System (Video) MPEG2 (Hybrid VBR) ".
I Australien sänder de HD-Tv över MPEG2.
Redigerat av blb, 23 juli 2009 - 10:47.
Postad 23 juli 2009 - 10:48
Den är bara till för att ta emot sändningarna och inget annat det sköter andra chip i boxen av så det har alltså inget med tunern att göra...
Däremot har dom annan sändningsstandard där så det kommer antagligen inte funka pga den orsaken...
Men visst klarar inte inspelaren där ens MPEG4 så är det ju ännu en orsak till att det inte funkar...
DVB-T//T2 = sändningsteknik (som tunern sköter om)
MPEG2/MPEG4 = komprimeringsteknik (som sköts av ett chip i boxen och INTE av tunern)
CI/CI+ = Interface för CA moduler som är till för avkoda kanaler.. krypterade HD kanaler kommer kräva CI+
I dagsläget sänder SVT HD i marknätet på vissa ställen med DVB-T och det är exakt samma tuner som för SD sändningar och funkar alltså med vilken box som helst som stöder svensk standard som har stöd för MPEG4...
Även SD kanalerna i Mux 6 kommer vara i MPEG4 och kräver en box som klarar det...
Då dom startar upp HD sändningar på allvar i marknätet så kommer det vara i DVB-T2 och då kommer inte dagens MPEG4 boxar eller TV med MPEG4 kunna ta emot sändningarna...
Men det finns en hög med linuxboxar nu som har Plug N Play tuners som dm8000 bla jag nämnde...
Finns en hög med billigare varianter med Plug N Play men då har du ingen dvd inspelningsfunktion på dom...
Då dom går över till DVB-T2 så behöver du bara byta ut tunerdelen till en DVB-T2 så har du en box/inspelare som funkar även då... nåt du inte kan göra med TV apparater eller dom flesta andra boxar/inspelare på marknaden...
Tycker det borde finnas en slags standard som det finns för CA moduler även för tuners så folk slipper byta ut sina grejer hela tiden..
Redigerat av Leatherface, 23 juli 2009 - 11:46.
Postad 23 juli 2009 - 11:40
Helt med dig hur det funkar. Är man lite petig så skulle jag vilja ändra din mening till:DVB-T//T2 = sändningsteknik (som tunern sköter om)
MPEG2/MPEG4 = krypteringsteknik (som sköts av ett chip i boxen och INTE av tunern)
"MPEG2/MPEG4 = komprimeringsteknik (som sköts av ett chip i boxen och INTE av tunern)"
Kryptering är ju något man lägger på dessutom (och alldeles för ofta

viaaccess, conax, videoguard osv.

Postad 23 juli 2009 - 11:43
Krypteringen sköter ett annat chip om eller sköts av en CA modul och inget annat

Redigerat av Leatherface, 23 juli 2009 - 11:45.
Postad 24 juli 2009 - 10:56
Jag är säker på att Octagon 1018 kan passa många, om man nu är tvungen att ha 1080p, annars så finns dubbla IPBox, QBoxHD (3 st med valbart S-T-C), Kathrein mfl som har det.
Men som sagt, det kommer mycket nytt å högpresterande, även om jag själv tycker det är rent dumt att köpa dekodrar med innehåll å funktioner som ännu inte är sändnngs-standarder..., historien visar att det inte alls brukar bli de standarder som det talas om..., pengarna styr som ni vet...
humlan.
Postad 24 juli 2009 - 13:19
Det e ju bara Leather som håller på o envisas om sin DM8000 hela tiden - och här i FEL tråd dessutom!Det kommer en uppsjö med nya HD boxar med dubbla tuners framöver, å till priser som är rimliga. Så att köpa en DM8000 till ockerpris är rena vansinnet.
Självklart ska man kunna köpa en KVALITETS-japan, och inte nåt hemmabygge, för med pengar som som en DM8000 kostar får man ju en kanondator man kan utrusta med Tv-kort osv själv, och då kan använda till betydligt mycket mer än vad en DM8000 kan.
Köper jag en vanlig 'box' från nån lagom 'okänd' tillverkare av billigt skit (det är ju bara att läsa alla trådar om alla dessa olika boxar som är paj mest hela tiden, Sagem, Humax, Dilog, osv, fabrikanter ingen ens hade hört talas om innan digitalboxarna kom...) vill man ju inte gärna betala mer än några tusen, köper jag däremot en Kvalitets-Japan med dubbla digitalmottagare och stor hdd, så kan jag tänka mig ca 4-5000:-.
Men de du nu nämnde är ju knappast några "kvalitets-Japaner" heller, så kläm fram några länkar så man åtminstone kan kolla in vad du pratar om!

Redigerat av blb, 24 juli 2009 - 13:19.
Postad 24 juli 2009 - 15:27
att det ska vara så svårt att inse att sverige har alldeles för få potentiella köpare av digitalboxar,
dessutom är det för många olika vidarebefordrare av innehåll(boxer/comh/canald/viac) med alltför många specialkrav på kodningsstandarder och epg stuk och godkännande och bla och bla.
pana sony pioneer orkar väl inte...
många av de folkrika/köpstarka länderna satsar också fta (tyskland/frankrike/england)
Postad 24 juli 2009 - 19:22
Boxarna som humlan57 nämner har inte ens inspelningsbar dvdspelare så det hör ännu mindre hit och är inte intressant för den här tråden...
Sen så har ju ingen japan nåt alternativ här heller så det går ju inte att köpa nåt som inte finns...
Redigerat av Leatherface, 24 juli 2009 - 20:03.
Postad 24 juli 2009 - 21:17
Har man mindre med pengar köper man en Hyro 9000 eller en Vantage 7100 samt en fet hårddisk så kan man spela in från CD till hårddisken och njuta av de filmer de visar utan att lära sig Linux. Är hårddisken full köper man sig en ny för en spottstyver.Japp Leatherface vet vad han talar om. Min DM8000 fungerar till 100%. En helt underbar maskin som jag har uppgraderat med 1 extra DVB-T tuner och en 640 GB HDD. DVD sloten är ledig och i den kan man skruva in en Bluray spelare som kommer att fungera när mjukvaran tillåter det. Bluray stödet är under utveckling. Jag kommer nog inte gör det då jag har en PS3 som sköter Bluray biten.
Men som sagt, har man 11000 pix över + lite basic dator kunskap och vill ha en maskin som klarar det mesta säger jag bara köp!
Bilder på underverket finns i mitt galleri.
Postad 24 juli 2009 - 22:08
Det e ju bara Leather som håller på o envisas om sin DM8000 hela tiden - och här i FEL tråd dessutom!
Självklart ska man kunna köpa en KVALITETS-japan, och inte nåt hemmabygge, för med pengar som som en DM8000 kostar får man ju en kanondator man kan utrusta med Tv-kort osv själv, och då kan använda till betydligt mycket mer än vad en DM8000 kan.
Köper jag en vanlig 'box' från nån lagom 'okänd' tillverkare av billigt skit (det är ju bara att läsa alla trådar om alla dessa olika boxar som är paj mest hela tiden, Sagem, Humax, Dilog, osv, fabrikanter ingen ens hade hört talas om innan digitalboxarna kom...) vill man ju inte gärna betala mer än några tusen, köper jag däremot en Kvalitets-Japan med dubbla digitalmottagare och stor hdd, så kan jag tänka mig ca 4-5000:-.
Men de du nu nämnde är ju knappast några "kvalitets-Japaner" heller, så kläm fram några länkar så man åtminstone kan kolla in vad du pratar om!
Jag vet inte vad för länkar du vill ha, men här finns ett "forum" som har en hel del av HD: http://www.marcush.de/hdtv-receiver/
Sen är jag inte så säker på att det du menar med "kvalitets japaner" ens gör boxar...
Däremot så sitter det i stort sett samma saker i alla boxar, som t.ex tuners, vilka kan variera på leverantör ett flertal ggr i samma box under tiden den säljs.
Man ska alltså inte fästa så stor vikt på klistermärket på lådan, innehållet delas garanterat av ett flertal andra märken, i varierande prisklass.
Det är inga problem att köpa en "märkesbox", å sen be att få ett helt eget märke påklistrat av tillverkarna.., med några få undantag.
Å även om det inte står "Made in china", vilket det gör på nästan allt (Ej QBoxHD, där är det "Made in Italy"), så är det iaf samma elektronik inuti, i mångt å mycket.
Du kan ju roa dig med att titta här: http://www.digi-sat-...ucer/index.html så ser du vilken hopplös röra det är att eg veta vad man köper för nåt...
Men det kommer så mycket nytt, att det är ingen idé att vänta på nåt speciellt.. Välj nån box som klarar det du behöver, å acceptera att den är "gammal" om nåt år.
Välj heller nåt "billigt" som kan hantera de standarder som finns, än nåt svindyrt som du kanske inte ens kommer ha möjlighet att nyttja fullt ut, innan nån ny standard klubbas igenom..
humlan.
Redigerat av humlan57, 25 juli 2009 - 10:08.
Postad 24 juli 2009 - 22:53
Boxen jag rekomenderat är både digitalbox och DVD Inspelare (eller Bluray om du känner för det) i ett och som klarar av dom flesta format om man vill kunna köra 1080p mkv filer bla...
Därför är den relevant för den här tråden men det är inte boxar som inte har DVD recording funktion...
Visst den är inte från Japan men nu finns de ju inge alternativ från Japan i dagsläget tyvärr...
Redigerat av Leatherface, 24 juli 2009 - 22:58.
Postad 25 juli 2009 - 10:10
Du glömmer en sak... dom är ute efter en DVD recorder och inte en digitalbox...
Boxen jag rekomenderat är både digitalbox och DVD Inspelare (eller Bluray om du känner för det) i ett och som klarar av dom flesta format om man vill kunna köra 1080p mkv filer bla...
Därför är den relevant för den här tråden men det är inte boxar som inte har DVD recording funktion...
Visst den är inte från Japan men nu finns de ju inge alternativ från Japan i dagsläget tyvärr...
Glömmer!? Jag skriver ju: citat. "Välj nån box som klarar det du behöver, å acceptera att den är "gammal" om nåt år."
humlan.
Postad 25 juli 2009 - 11:08
Du rekomenderade en massa billigare boxar som inte har nån DVD inspelning...
Sen kan man ju självklart bygga en HTPC också men då är den ju både större, låter mer och drar betydligt mer ström då också...
Redigerat av Leatherface, 25 juli 2009 - 11:24.
Postad 25 juli 2009 - 19:01
Det är bara Dreambox/DMM som satt skojarpriser på sina boxar, därmed är efterfrågan i princip noll mot vad den kunnat vara.. Inte många som betalar 10000-sek för nåt som troligen iaf är mediokert om bara nåt år.
Å snart har vi de första här, för under 1000-lappen.
Innehåll, utrustning, å funktioner? Tja, i stort sett samma som alla andra HD-boxar, fast dubbla tunder är kanske ingen som har.., vad jag vet.
humlan.
Postad 25 juli 2009 - 19:05
Så din anti dreambox propaganda du för i alla trådar där dreambox nämns kan du föra nån annanstans...
Sen så vet du inte vad du pratar om när det gäller dm8000 heller...
Är det nån box som är framtidssäker så är det just dm8000 tack vare att den har 1080p stöd och har stöd för DVD/Blu-ray, 1080p mkv filer, DTS ljud osv... sen så ska man inte se dm8000 som en box utan som en kompakt HTPC...
Nåt du inte har på dina boxar som inte ens hör hemma här då dom inte har DVD inspelning som den här tråden handlar om...
Sen kan jag väl hålla med om att den är dyr men det är en helt annan sak...
Det som närmast kan jämföras med dm8000 är typ Reelbox HD och den är väl ännu dyrare har jag för mig...
Redigerat av Leatherface, 25 juli 2009 - 19:14.
Postad 27 juli 2009 - 10:42
Det är rent löjligt att påstå att 1080p, bluray eller vad du vill, skulle vara nån framtid, det kommer enbart att bli en kortare tids parantes, tills folk mjölkats på tillräckligt med pengar.., sen kommer det nytt.
Att sen DMM totalt missbedömt marknaden, å inte får sälja några 8000 boxar, vet ju alla.
En galen prissättning å alla anklagelser om mutor å hot mot privatpersoner å företag, har sänkt DMM till nivån skojarföretag, som nästan ingen vill befatta sig med...
humlan.
Postad 27 juli 2009 - 11:28
Men problemet med dig är att du ser dm8000 som en digitalbox... det är en mediacenter med tvkort....
Men i vilket fall smo helst så hör din diskussion inte hemma här då du pratar om digitalboxar då vi pratar om DVD INSPELARE här.... nåt som dm8000 också är bland alla dom sakerna den klarar av...
Det finns ju alternativ som Reelbox HD också bla.....
När det gäller prissättnignen håller jag med om att den är dyr men du kan inte bara skylla det på DMM då vi har en svag krona bla...
Men då klarar den ju också funktionen DVD INSPELNING som inte dina alternativ klarar av och inte heller 1080p material som en mediacenter ska klara av... Dessutom bättre bild också än vad dina alternativ enligt dom som haft alla dom boxarna och jämfört...
Och att påstå att DMM inte fått sålt några DM8000 är ju ren lögn med...
När det gäller hot antar jag du pratar om kloner från kina som DMM försöker göra nåt åt och det har dom all rätt att göra...
Hur mycket man än hatar DMM så försvarar det inte de bedrägeri som dom företagen håller på med...
Men kan vi återgå till det tråden handlar om nu? om DVD INSPELARE....
Jag har iaf gett mitt tips på 2 alternativ dm8000 och reelbox hd som kan göra det trådskaparen vill...
Sen så får man ju hoppas "japanerna" kan komma med nåt liknande så småningom...
Redigerat av Leatherface, 27 juli 2009 - 12:21.
Postad 05 september 2009 - 10:35
Visserligen ingen optisk läsare, men det känns som att dvd-inspelning börjar bli överspelat nu när hårddiskar är så billigt. Saknar en BD-läsare gör jag dock, tänk att man måste fortsätta att vänta på "the box to rule them all". Men den här känns som ett steg på vägen.
EDIT: Oj, tänkte inte på att det kanske inte går att föra över inspelat material okrypterat till sin NAS/server/dator. Om så är fallet blir det säkert inte ett inköp av denna LG.
Redigerat av Berkan, 06 september 2009 - 07:29.
Postad 13 januari 2010 - 13:27
Jag har en Pioneer DVD-recorder (används knappt alls längre, förutom som DVD-spelare), en Tvix mediaspelare och En Humax HDPVR. Tre boxar med tre hårddiskar. Tvixen har även en tuner så jag kan spela in tv på alla tre (comhem analogt/boxers gratiskanaler/comhem digitalt).
Vad gäller handhavande så slår Pioneer-burken alla de andra med hästlängder, så jag hoppas precis som trådskaparen att någon av de stora japanska tillverkarna kommer med en grym låda snart. 5-6 tusen får det kosta max skulle jag säga.
Postad 13 januari 2010 - 14:09
EXAKT så, det är en OTROLIG SKILLNAD!Vad gäller handhavande så slår Pioneer-burken alla de andra med hästlängder,
Kolla in den här tråden, men priset är ju - ännu så länge... - en anings saftigt, kanske ...så jag hoppas precis som trådskaparen att någon av de stora japanska tillverkarna kommer med en grym låda snart. 5-6 tusen får det kosta max skulle jag säga.

https://www.minhembi...s...0&p=2714321
Postad 13 januari 2010 - 16:42
Blu-ray-brännare känns iof inte som ett krav i nulägetKolla in den här tråden, men priset är ju - ännu så länge... - en anings saftigt, kanske ...
![]()
https://www.minhembi...s...0&p=2714321

1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar