Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Panasonic - och andra kvalitets-japaner - Dvd-recorder med DUBBLA Tuners

76 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 12 maj 2009 - 10:19

lbl
  • lbl
  • Forumräv

  • 828 inlägg
  • 0
Panasonic har uppenbarligen en Dvd-Recorder med DUBBLA HD-Tuners och Hårddisk i sitt sortiment.

http://www.panasonic...?productID=6719
1.100 Aussi-dollars = Ca. 7.700:-.

Man undrar ju varför sådana inte säljs i Sverige ??

http://www.panasonic...?productID=7248
En modell till, med större HD, finns 'in Store from May 2009'.

Kanske Panasonic använder Australien som nån slags 'test'marknad ?!


Sen kan man ju oxå undra om en sån där skulle FUNKA i Sverige, men det borde den väl, om man bortser från Volten kanske ?!


Helt klart så är det ju en MILSVID Skillnad på kvalitén på t ex Panasonic, Sony, Pioneers DvD-Recorders, jämfört med all dessa boxar med hårddisk i, de tyx ju enbart orsaka en massa problem HELA tiden, oavsett om det är boxar för Kabel-tv eller Boxer, så är de bara s k i t... Därför vill man ju ha en inspelare med KVALITÉ, och det har ju 'De Stora Japanerna's produkter faktiskt!



/LbL!

Redigerat av lbl, 12 maj 2009 - 10:20.


#2

Postad 12 maj 2009 - 10:38

tolvman
  • tolvman
  • Lärjunge

  • 340 inlägg
  • 0
tror australien har lite annan hd standard se topfields hd mottagare

men pana säljer snart vad som verkar som vettiga hd /dvd inspelare i england/frankrike

Redigerat av tolvman, 12 maj 2009 - 10:38.


#3

Postad 12 maj 2009 - 10:42

lbl
  • lbl
  • Forumräv

  • 828 inlägg
  • 0

tror australien har lite annan hd standard se topfields hd mottagare

Ok, fast eg. var jag inte ute efter just HD, utan bara dubbla digitala mottagare öht, så en sån får de ju gärna komma med här.


men pana säljer snart vad som verkar som vettiga hd /dvd inspelare i england/frankrike

Var läste du det, för det låter ju intressant, då borde de ju komma hit oxå snart ?!


/LbL!

Redigerat av lbl, 12 maj 2009 - 10:43.


#4

Postad 12 maj 2009 - 10:52

alfista
  • alfista
  • Veteran

  • 2 230 inlägg
  • 0
Det borde helt klart finnas marknad för något sånt, men just denna funkar i likhet med andra burkar för marknätet i Australien inte i rakt av Sverige och det är inte spänningen (volten) som är problemet. Den är gjord för 240V/50Hz och annars är det oftast inte något större problem att konvertera.

Down under använder de bl a:

- Lite annnorlunda standard för sändningarna, lär åtminstone kräva annan FW för att fungera.
- MPEG2 för HD-sändningar (OK, inget problem när det inte finns HD-sändningar)
- Ingen kryptering, alltså oftast inga aktiverade CI/CA-slottar om de finns alls.

#5

Postad 12 maj 2009 - 10:59

lbl
  • lbl
  • Forumräv

  • 828 inlägg
  • 0

Den är gjord för 240V/50Hz och annars är det oftast inte något större problem att konvertera.

Ja, jag såg det sen.


- Ingen kryptering, alltså oftast inga aktiverade CI/CA-slottar om de finns alls.

Ahhh, shit oxå, då är det ju inget kul, klart man ska kunna ha åtminstone Boxer Mix-utbudet.

Men det där kanske de fixar innan den når oss... :)


/LbL!

#6

Postad 12 maj 2009 - 11:28

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0
Det finns redan DVD inspelare som funkar i sverige...

http://www.dream-mul.....20DM 8000.pdf

#7

Postad 12 maj 2009 - 12:27

lbl
  • lbl
  • Forumräv

  • 828 inlägg
  • 0

Det finns redan DVD inspelare som funkar i sverige...


KVALITÉ var det Magiska ordet, inga ämlans boxar som är än det ena, än det andra felet på, bara läs i alla trådar här!

Jag har en Dvd-Recorder med hårddisk, Pioneer DVR-555HX-S, och det finns ju knappt ens nåt att anmärka på överhuvudtaget på den, högsta kvalité rakt igenom, inga missade inspelningar, och allt annat trubbel folk har med sina 'boxar', och inbyggd Skip för Reklam (känner av svarta skarvar mellan Reklam och Program) , man kan använda EPGn även för att programmera Analoga kanaler, och USB-porten FUNKAR, kan man tänka sig, det gör den ju för det mesta inte på olika 'boxar', och man behöver ALDRIG 'boota' om eller Reseta den, det måste man ju ständigt göra med alla 'boxar', med andra ord är Panasonic, Sony & Pioneer synonymt med KVALITÉ!


/LbL!

Redigerat av lbl, 12 maj 2009 - 12:29.


#8

Postad 12 maj 2009 - 12:29

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0
Analogt som snart bara kommer finnas i små lokala kabelnät...
Jag har då inga problem med missade inspelningar osv kan spela in flera kanaler samtidigt om jag vill utan problem och samtidigt se på inspelningar elller annan kanal...
Kan koppla DVD brännare till USB och bränna ut direkt på boxen om jag vill alt föra över inspelninga till datorn och bränna ut där... i exakt samma kvalla som kommer in i boxen och inte försämrad kvalite i form av överföring från box till dvd inspelare... i dm8000 kan du sätta in dvd brännaren direkt i boxen...
annars finns ju masor med boxar med dubbla tuners du kan spela in på och istället lägga pengarna på en enkel DVD spelare för DVD filmer...
Har inga problem med att jag måste starta om hela tiden heller och liknande... till skillnad som jag varit tvungen göra med många sk kvalitets boxar + diverse skräp som operatörerna skickat ut...
Enda gångerna jag behöver göra det är om jag håller på joxar med nåt... Självklart kan den ju krångla den med men det beror ju på vad man lägger in för mjukvara i den...

Redigerat av Leatherface, 12 maj 2009 - 12:39.


#9

Postad 12 maj 2009 - 12:38

lbl
  • lbl
  • Forumräv

  • 828 inlägg
  • 0

Analogt som snart bara kommer finnas i små lokala kabelnät...

Jaha, och vad spelar det för roll, min Pioneer DVR-555HX-S har ju naturligtvis ÄVEN en Digital (DVB-T) mottagare, hajade du inte det när jag skrev att man kan använda (den Digitala) EPGn till att programmera även analoga inspelningar ?!


/LbL!

#10

Postad 12 maj 2009 - 12:40

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0
Ja men vad hjälper den funktionen då det inte finns nå analogt snart...
Boxar med 2 tuners finns det massor av där du kan spela in...
sen att den kan ta emot HD hjälper inte så mycke...
Marknätet kommer sända HD kanalerna då dom kommer i DVB-T2 och då kommer inte boxen där kunna ta emot HD kanalerna iaf...och problem 2 är att HD kanalerna förutom SVT HD är pairade och kräver CI+ för att gå ta emot med en CAM och det har väl inte den där heller...
Fördelen är väl möjligen att den har nätverk till skillnad mot dom flesta normala digitalboxar....

Redigerat av Leatherface, 12 maj 2009 - 12:47.


#11

Postad 12 maj 2009 - 13:06

lbl
  • lbl
  • Forumräv

  • 828 inlägg
  • 0

Marknätet kommer sända HD kanalerna då dom kommer i DVB-T2 och då kommer inte boxen där kunna ta emot HD kanalerna iaf...och problem 2 är att HD kanalerna förutom SVT HD är pairade och kräver CI+ för att gå ta emot med en CAM och det har väl inte den där heller...

Suck... du har tydligen inte hajat att tråden handlar om KVALITETSinspelare = japaner... :)

Och vad som KOMMER att hända sen - pairing osv - är ju ganska ointressant i förhållande till vad min KVALITETSinspelare kan redan idag - då får man ju så klart köpa en ny, men så är det ju hela tiden - att det kommer ny teknik. Men INGA 'boxar' har ju de finesser jag radade upp i inlägget här ovan!

Naturligtvis kommer ju alla japaner att komma med modeller typ den som tråden startar med, även hit till Sverige, och senare så klart uppdatera sig när ännu nyare teknik kommer.


Men jag var nyfiken på om det fanns nån japan - som säjs HÄR I SVERIGE! - som redan idag har t ex dubbla DVB-T mottagare, därav att tråden startades.


/LbL!

Redigerat av lbl, 13 maj 2009 - 05:27.


#12

Postad 12 maj 2009 - 18:18

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0
Vad jag vet säljs ingen sån än i sverige iaf...
om du släpper kravet för analoga kanaler som ändå kommer försvinna så finns det faktiskt boxar som klarar allt det där...
sen om den kallas digitalbox eller DVD inspelare spelar ju ingen roll...

Redigerat av Leatherface, 12 maj 2009 - 18:36.


#13

Postad 13 maj 2009 - 05:26

lbl
  • lbl
  • Forumräv

  • 828 inlägg
  • 0

sen om den kallas digitalbox eller DVD inspelare spelar ju ingen roll...

Ha, Sagem, Maximum, Humax, Dilog Med.Många.Fler, är ju INTE kvalité, utan bara S K I T, det är ju bara att läsa om i otaliga trådar här vilka ständiga problem det är med alla såna, vilket jag redan skrivit här i ett tidigare inlägg!

Så japanerna får gärna kalla sina 'digitalbox'(ar) om de vill, bara det är en 'box'/inspelare med DERAS kvalité!

Och några 'boxar' med inbyggt ReklamSkip (se inlägg ovan!) finns det ju inte heller, eller hur ?!


/LbL!

Redigerat av lbl, 13 maj 2009 - 05:26.


#14

Postad 13 maj 2009 - 05:48

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0
Därför skaffar man en Dreambox som funkar som den ska förutsatt att man har lite datorkunskap och kan konfigurera den rätt... Sen kan man ju diskuttra kvalite självklart men jag har inte haft en enda hängning eller missad inspelning under alla år jag haft den...
Har iofs varit en del problem då deras nya modeller kom men dom problemen är fixade nu...
Har man pengarna är dm8000 bästa köp man kan göra helt enkelt idag och den är framtidsäker då den har plug and play tuners... du kan alltså byta DVB-T mot DVB-T2 tuners så dom får över till det... du kan också blanda både DVB-C och DVB-T i samma box... även deras mindre modellen dm600,dm800 och dm7025 har plug and play men bara dm7025 och dm8000 som har dubbla tuners + att dm8000 har 2 integrerade DVB-S2 tuners med så kör du satellit också får du upp till 4 tuners alltså...
Reklamskip finns iofs inte på den men är möjligt att skriva ett plugin för den om man bara vet hur man ska lära den att känna igen reklam... själv spelar jag ofta in eller har igång timeshift och trycker på en snabbknapp så skippar den visst antal minuter och då slipper jag reklamen...
Måste det inte sändas nån slags flagga då det är reklam på kanalen? Vad jag vet görs inte det i sverige iaf men bla i USA görs de väl med deras Tivo bla...

Redigerat av Leatherface, 13 maj 2009 - 06:00.


#15

Postad 13 maj 2009 - 06:01

lbl
  • lbl
  • Forumräv

  • 828 inlägg
  • 0

Måste det inte sändas nån slags flagga då det är reklam på kanalen? Vad jag vet görs inte det i sverige iaf men bla i USA görs de väl med deras Tivo bla...

Den letar helt enkelt efter den Svarta Skarv som oftast finns mellan reklam och program.

Funkar i ca. 80% av fallen. På natten med Tv6 och 'Son of the Beach' funkar det i 100% av fallen! Så där får man tillbaks brudarna inte efter 7 minuter utan efter 2 sekunder ... :)


/LbL!

#16

Postad 13 maj 2009 - 06:04

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0
Borde ju inte vara så svårt och skriva ett sånt plugin... fördelen men Dreambox är ju faktiskt att den är helt opensource och vem som helst med programmeringskunskaper kan modifiera mjukvaran och skriva plugins till den...
Därför är den mycket mer än en bara digitalbox...

Redigerat av Leatherface, 13 maj 2009 - 06:04.


#17

Postad 13 maj 2009 - 06:11

lbl
  • lbl
  • Forumräv

  • 828 inlägg
  • 0

Borde ju inte vara så svårt och skriva ett sånt plugin... fördelen men Dreambox är ju faktiskt att den är helt opensource och vem som helst med programmeringskunskaper kan modifiera mjukvaran och skriva plugins till den...

Jojo, men då ska man ju kunna det, och dessutom kostar DM8000 ca. 10.000 spänn... (enl. SÖK här uppe till höger), och då ska man nog vara bra så jäphla phanatisk tv-tittare... (Hejsan Svejsan, Leatherface! :) )

Min Pioneer 555HX-S kostade 3.495:- då de sålde ut den pga nya modeller i våras.
Nu kostar efterföljaren 3.495:- istället, och det är ingen skillnad förutom nån nätverksgrej, så mao är Pioneer DVR-560HX-S just nu ett *mycket* bra köp!


/LbL!

Redigerat av lbl, 13 maj 2009 - 06:49.


#18

Postad 13 maj 2009 - 06:21

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0
Tja den där DVD inspelaren från Japan såg inte speciellt billig ut heller så det kostar nog i vilket fall smo helst...
Den svara kronan har ju också gjort sakerna dyrare :)

#19

Postad 13 maj 2009 - 16:18

tolvman
  • tolvman
  • Lärjunge

  • 340 inlägg
  • 0
pana DMR-BS850 england twin sat med hd
test
pana DMR-BW500EFK frankrike twin dvb-t mpeg4 tyvärr ingen hddisk

#20

Postad 13 maj 2009 - 16:35

lbl
  • lbl
  • Forumräv

  • 828 inlägg
  • 0

pana DMR-BW500EFK frankrike twin dvb-t mpeg4 tyvärr ingen hddisk

Skumt det där, €1.400 = ca 15.000:-, snacka om överdrivet fantasipris, sen så står det att den är HD, men den har bara en MPEG2-mottagare...

Samma med den apparat denna tråd startar med, den som säljs i Australien, den har oxå bara MPEG2-mottagare, men är ändå HD...

Varför har då Sverige MPEG4 för HD, om det nu funkar för att sända HD med 'bara' MPEG2 ??


/LbL!


Edit: Ahhhh, det är ju en BluRay-RECORDER!!! DET förklarar ju priset! :unsure:

Google-Översatt fransk test: http://translate.goo...l=e...=G&num=20

Ytterligare en Google-översatt sida: http://translate.goo...l=e...=G&num=20

Ännu en: http://translate.goo...l=e...=G&num=20


Hepp!

Redigerat av lbl, 13 maj 2009 - 16:41.


#21

Postad 13 maj 2009 - 22:43

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0
klart det funkar att sända HD i MPEG2... bara det att det behövs högre bitrate för att få samma kvalla då...
därför har dom flesta HD kanalerna gått över till MPEG4 nu...

Redigerat av Leatherface, 13 maj 2009 - 22:47.


#22

Postad 14 maj 2009 - 10:14

tolvman
  • tolvman
  • Lärjunge

  • 340 inlägg
  • 0
pana DMR-BW500EFK för frankrike är TNT HD vilket ÄR mpeg4

alla sagem dvb_t/hd/mpeg4 mottagare är tnt HD märkta

wikipedia

grodätarna har också sd i mpeg4

en annan maskin än den för australien som haft mpeg2 hd i flera 4-5 år liksom usa/japan

efk kanske är Europa FranKrike, sen kanske dessa är försedda med diverse content mgmt

återigen ser men det trista i att boxer bestämt viaccess och sin egen navigator

det försenar all lansering i sverige

#23

Postad 25 maj 2009 - 12:01

tolvman
  • tolvman
  • Lärjunge

  • 340 inlägg
  • 0
http://www.panasonic...9654/index.html
ytterligare en apparat att sukta efter

#24

Postad 25 maj 2009 - 14:31

alfista
  • alfista
  • Veteran

  • 2 230 inlägg
  • 0

http://www.panasonic...9654/index.html
ytterligare en apparat att sukta efter

Det är nog första gången jag sett en sån pryl med satellitmottagare, men känns lite halvdan iom att den inte verkar ha några kortplatser eller missade jag något?

#25

Postad 26 maj 2009 - 11:51

Unregistered7d403411
  • Unregistered7d403411
  • Användare

  • 235 inlägg
  • 0
Är också ute efter precis vad trådskaparen efterfrågar. Efter nu 5 års tid med DVR som klarar analogt plus DVB-T där jag haft tillgång till att slå över till analog TV när jag velat se något annat än det som spelas in för tillfället, så är jag nu ute efter en "DVR" med dubbla DVT-T tuners eftersom jag kommer bli tvingad att köra Boxers utbud enbart om några månader.

Jag är inte heller intresserad av dessa boxar med dubbla tuners som det står Sagem etc. på. Man blir ju mörkrädd när man läser trådarna om mjukvaran i dessa maskiner.

Dreambox läser man 50% trådar om alla problem och sedan den andra hälften som svär att det är världens bästa maskin. Jag har ingen erfarenhet av den men känslan är ändå att det inte är någon vidare kvalitet på den. Jag har kollegor som gör "det man kanske inte får tala om" med just Dreambox och det surras runt kaffebordet om omstarter hit och omstarter dit, mjukvaru-uppgraderingar till höger och vänster och en massa problem.

Vad jag menar med kvalitet är en burk som "bara fungerar, alltid". För mig gör det sedan inte så mycket om en sådan apparat kostar lite mer än de boxar man får på köpet ifrån TV-operatörerna.

#26

Postad 26 maj 2009 - 12:16

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0
Min erfarenhet är att min Dreambox funkar medans alla andra med sagem,humax och allt vad dom heter bara krånglar...
Sen har krypterade inspelningar som du inte kan föra över till datorn och bränna ut heller... Går iofs avkryptera och konvertera så det funkar förstås men sånt krångel behöver man inte hålla på med i Dreamboxen...
Självklart finns det ju ingen mjukvara utan buggar och det finns ju även i Dreamboxens mjukvara men arfarenheten är att det funkar bättre iaf... sen finns det ju förstås inofficiella images som slänger in massa skit i imagen förstås som ställer till det... Sen är ju kunskapen om nätverk och linuxen låg hos folk med och det är väl också en orsak till krångel som folk har med den...
Har man råd med dm8000 har man ju dessutom inbyggd dvd brännare i den om man sätter in en sån...
Sen har du ju fördelen att du kan blanda DVB-T/C/S hur du vill i samma box...

Redigerat av Leatherface, 26 maj 2009 - 12:25.


#27

Postad 26 maj 2009 - 12:23

bpl
  • bpl
  • Forumräv

  • 858 inlägg
  • 0
Japp Leatherface vet vad han talar om. Min DM8000 fungerar till 100%. En helt underbar maskin som jag har uppgraderat med 1 extra DVB-T tuner och en 640 GB HDD. DVD sloten är ledig och i den kan man skruva in en Bluray spelare som kommer att fungera när mjukvaran tillåter det. Bluray stödet är under utveckling. Jag kommer nog inte gör det då jag har en PS3 som sköter Bluray biten.

Men som sagt, har man 11000 pix över + lite basic dator kunskap och vill ha en maskin som klarar det mesta säger jag bara köp! :D

Bilder på underverket finns i mitt galleri.

Redigerat av bpl, 26 maj 2009 - 12:23.


#28

Postad 26 maj 2009 - 12:30

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0
Man får väl se hur det blir med spela upp kopieringsskyddade bluray filmer däremot...
Men kanske kommer så småningom i nån inofficiell mjukvara stöd för det också...
håller med PS3 är utmärkt bluray spelare medans dm8000 klarar det andra bätttre...
bluray brännare kan iofs vara bra om man vill bränna ut HD inspelningar....

Redigerat av Leatherface, 26 maj 2009 - 12:31.


#29

Postad 18 juli 2009 - 17:13

järker
  • järker
  • Lärjunge

  • 325 inlägg
  • 0
Sitter själv och är trött på de s.k. digitalboxarna som inte håller hög kvalitet men har bra erfarenhet från en "gammal" Sony, den har dock bara en analog mottagare och ingen kortplats så den samlar lite damm just nu.

Man kan ju undra varför de envisas med att trycka i 1 digital och 1 analog mottagare.

Är det någon som vet när man skulle vilja ha en twin tuner modell där den ena är en analug tuner.

Jag kan inte se vitsen med det men rimligen borde det väl finnas en anledning annars hade väl det funnits 2 digitala tuner i de för länge sedan som det gjort i de "vanliga" digitalboxarna.

/ J

#30

Postad 19 juli 2009 - 06:40

lbl
  • lbl
  • Forumräv

  • 828 inlägg
  • 0

Man kan ju undra varför de envisas med att trycka i 1 digital och 1 analog mottagare.
Är det någon som vet när man skulle vilja ha en twin tuner modell där den ena är en analug tuner.
Jag kan inte se vitsen med det men rimligen borde det väl finnas en anledning annars hade väl det funnits 2 digitala tuner i de för länge sedan som det gjort i de "vanliga" digitalboxarna.

Inte alls konstigt!

Jag skulle aldrig ha köpt min Pioneer DVR-555HX-S om den INTE ha haft det så då för ett år sen när jag köpte den.

Jag har ju analogt från Comhem (som iofs försvinner snart...) och digitalt från Boxer.

Men NU snart, så skulle det så klart vara underbart med två digitala tuners istället, och det var därför jag startade den här tråden.


/LbL!

Redigerat av lbl, 19 juli 2009 - 06:40.


#31

Postad 19 juli 2009 - 07:32

järker
  • järker
  • Lärjunge

  • 325 inlägg
  • 0

Inte alls konstigt!

Jag skulle aldrig ha köpt min Pioneer DVR-555HX-S om den INTE ha haft det så då för ett år sen när jag köpte den.

Jag har ju analogt från Comhem (som iofs försvinner snart...) och digitalt från Boxer.

Men NU snart, så skulle det så klart vara underbart med två digitala tuners istället, och det var därför jag startade den här tråden.


/LbL!


Aja, jag visste inte att Comhem fortfarande körde analogt, själv har jag bara boxer och skulle ju då hellre haft 2 digitala tuners, personligen tycker jag ändå det är lite konstigt att det inte finns på den svenska marknaden, såvitt jag har hittat iaf.

/ J

#32

Postad 19 juli 2009 - 11:11

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0
Har ni råd kan ni som sagt skaffa dm8000 och stoppa in en dvd eller bluray brännare...
Då har ni DVD/Bluray inspelare med upp till 4 tuners...

Redigerat av Leatherface, 19 juli 2009 - 11:14.


#33

Postad 19 juli 2009 - 13:00

järker
  • järker
  • Lärjunge

  • 325 inlägg
  • 0
Sitter och grubblar och kom på en del frågor eller kanske möjligheter, hoppas någon har svar eller kan testa om det kan fungera.

För det första kan vi ju konstatera att dubbla digitala tuners har ju funnits rätt länge i vanliga digital-boxar men ännu inte i dvd-recorders för den svenska marknaden, varför ?

I vanliga twin tuner boxar där det sitter 2 digitala tuner så kopplar man ju en kort sladd från ant 1 ut till ant in 2, tror det kallas för loop.

Vad händer om man gör detsamma mellan digital tuner till analog tuner och sedan vidare till Tv för den klarar väl av att konvertera den analoga signalen till digital.

Jag försökte googla på detta och såvitt jag förstått så borde man väl inte tappa i kvalitet om man kör digital --> analog --> digital.

Ok, det är ju rätt omständigt / onödigt att göra detta, men eftersom man inte säljer med 2 digitala tuner i Sverige så kanske är det just så man tänkt.

Om någon sitter med en dvd recorder och dubbla tuner (analog + digital) så skulle det vara intressant att höra om det skulle fungera.

Mvh ! / J

#34

Postad 19 juli 2009 - 13:36

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

  • 2 791 inlägg
  • 0
Tvärr funkar det inte att omvandla digital-analog-digital som du önskar. Comhem har digitala och analoga signaler i gemensamma kablar, men Comhem kodar i dvb-c och ofta är dvd-inspelare utrustade med dvb-t-tuner, som inte är kompatibel.

Men du kan ju köra med en dvd-recorder med enkel tuner och de gånger du spelar in något kan du titta på frikanalerna via din tv:s tuner.

Eller så skaffar du en digital-box med dubbla tuners med möjlighet att överföra det inspelade materialet till en dator och där bränna ut det på en dvd (ex Topfield), eller så följer du Leatherfaces förslag, förutsatt att du tycker att det är lite kul att pilla en hel del i början för att konfigurera upp boxen så att den fungerar som du vill att den ska göra.

#35

Postad 19 juli 2009 - 14:10

järker
  • järker
  • Lärjunge

  • 325 inlägg
  • 0
Jag testade lite grann med min "gamla" Sony recorder med enbart analog tuner och enbart digital signal i marknätet, och kopplade helt enkelt bara via recorderns analoga tuner och vidare in i tv:n utan andra kablar inkopplade, och det fungerade faktiskt hur bra som helst, provade sedan att stoppa i boxerkortet i Tv:n och vips så kunde jag även se de andra kanalerna.

Så med tanke på vad Berkan skrev så kan man ju fråga sig varför det inte skulle fungera då jag fick till det på detta sätt, ska ju tillägga att om jag kopplar in scart mellan den gamla recordern och Tv:n och gör en sökning så hittas ingen tv-bild den vägen, eller jag kan helt enkelt inte se tv via den analoga tuner som den har inbyggd.

Men hur som helst så hoppas jag fortfarande att någon kan testa min fråga som ställdes i mitt föregående inlägg, bra då om man som jag inte har några analoga signaler alls som kan slippa igenom.

/ J

#36

Postad 19 juli 2009 - 14:47

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

  • 2 791 inlägg
  • 0
Det är skillnad på loop through och att koda om bilden mellan digital och analog. Du frågade om det gick att koda om signalen digital-analog-digital och då svarade jag att "nej, det går inte". Det är inte samma sak som att en analog tuner släpper igenom digitala frekvenser på sin antennutgång.

#37

Postad 19 juli 2009 - 14:52

järker
  • järker
  • Lärjunge

  • 325 inlägg
  • 0
Hmm, ok, hur ska jag då förklara så jag inte blir missförstådd :P

Är det då möjligt att göra det jag efterfrågar ?

Alltså, spela in en digital kanal och se på en annan digital kanal med digital signal hela vägen (det var jag som trodde att signalen var tvunget att omvandlas om den går genom en analog tuner) ?

Att det är därför inget måste med 2 digitala tuner på en DVD recorder, om det är så är det nog många som får svar på sina funderingar här och även varför inte de s.k. "kvalitets-japanerna" bryr sig om att sätta i 2 digitala tuner om det ändå går bra med en analog om signalen ändå bara ska släppas igenom.

/ J

#38

Postad 19 juli 2009 - 15:55

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

  • 2 791 inlägg
  • 0

Men du kan ju köra med en dvd-recorder med enkel tuner och de gånger du spelar in något kan du titta på frikanalerna via din tv:s tuner.

Hmm, jag tror jag förstår dina funderingar nu, därför väljer jag att citera mig själv. Om den analoga tunern i en twin-hybrid-tuner (digital+analog) har en antennutgång också så bör den digitala signalen passera igenom oförstörd.

Redigerat av Berkan, 19 juli 2009 - 15:56.


#39

Postad 19 juli 2009 - 16:05

järker
  • järker
  • Lärjunge

  • 325 inlägg
  • 0

Hmm, jag tror jag förstår dina funderingar nu, därför väljer jag att citera mig själv. Om den analoga tunern i en twin-hybrid-tuner (digital+analog) har en antennutgång också så bör den digitala signalen passera igenom oförstörd.



Ja, det var bara en tanke på varför man inte sätter in 2 ´digitala tuners, om signalen bara ska gå vidare så kanske det räcker med att det är en analog tuner, som sagt, skulle vara intressant att höra om någon vet, för annars är det konstigt att ingen tillverkare sätter i 2 digitala när tekniken funnits länge på annat håll.

Överallt jag har googlat och läst igenom bruksanvisningar så står det visseligen att man kkan se en kanal och spela in en annan, men med produktionsår för något år sedan och då fanns ju analog tv.

/ J

#40

Postad 19 juli 2009 - 16:18

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

  • 2 791 inlägg
  • 0
Tittar man via takantenn eller parabol har man ingen nytta av den analoga tunern. Punkt. Bara kabel-tv-tittare som kan nyttja den tunern till något över huvud taget.

#41

Postad 19 juli 2009 - 16:30

lbl
  • lbl
  • Forumräv

  • 828 inlägg
  • 0

Jag testade lite grann med min "gamla" Sony recorder med enbart analog tuner och enbart digital signal i marknätet, och kopplade helt enkelt bara via recorderns analoga tuner och vidare in i tv:n utan andra kablar inkopplade, och det fungerade faktiskt hur bra som helst, provade sedan att stoppa i boxerkortet i Tv:n och vips så kunde jag även se de andra kanalerna.

Jag förstår inte alls 'finessen' med att koppla så ??

Varför ska du koppla så, din inspelare har ju ingen digital mottagare ??

Tryck istället in antennkabeln direkt i TVn, ställ Scart2 på "TV" i i inställningsmenyn för TVn, och sen har du det TVn för tillfället visar, i din Scart2-signal (AV2) ut, som du då stoppar in i inspelarens Scart-ingång, så kan du spela in.

Eller så pluggar du in en Digitalbox i inspelarens Scart, så kan du spela in från Digitalboxen.


/LbL!

P.S. Och du Järker; Dubbbelposta inte samma saker, som du nu gjort även här: https://www.minhembi...s...90&start=90

D.S.

Redigerat av lbl, 19 juli 2009 - 16:36.


#42

Postad 19 juli 2009 - 16:50

järker
  • järker
  • Lärjunge

  • 325 inlägg
  • 0

Jag förstår inte alls 'finessen' med att koppla så ??

Varför ska du koppla så, din inspelare har ju ingen digital mottagare ??

Tryck istället in antennkabeln direkt i TVn, ställ Scart2 på "TV" i i inställningsmenyn för TVn, och sen har du det TVn för tillfället visar, i din Scart2-signal (AV2) ut, som du då stoppar in i inspelarens Scart-ingång, så kan du spela in.

Eller så pluggar du in en Digitalbox i inspelarens Scart, så kan du spela in från Digitalboxen.


/LbL!

P.S. Och du Järker; Dubbbelposta inte samma saker, som du nu gjort även här: https://www.minhembi...s...90&start=90

D.S.


Har du själv kopplat så ?

Om du har det och det fungerar så är det konstigt att du ens skapade tråden om det fungerar som jag vill.

Det var inte direkt dubbelposta, inte samma text iaf, och om du tycker det var det så är det väl bra att du är observant, synd att du inte kunde ge ett bra svar på någon av frågorna då.

#43

Postad 19 juli 2009 - 17:11

lbl
  • lbl
  • Forumräv

  • 828 inlägg
  • 0
Järker; Jag förstår faktiskt inte alls vad det är du är ute efter, vet du det ens själv ??

Den här tråden handlar om Kvalitets-Japaner med Dubbla digitala mottagare.

Men några sådana finns inte i Sverige, ännu.

Nu var DET utrett.

==============

Sen kan jag fortfarande då inte förstå varför du alls blandar in en inspelare med analog mottagare i, i denna tråd, vet du det ??

Spelar ju ingen som helst roll VAR du stoppar in antennkabeln, för en inspelare med analog mottagare kan ändå inte spela in digitala signaler via antennkabeln då den ju inte har någon digital mottagare...

==============

Så VAD är det du egentligen vill ??


/LbL!

P.S.

Men visst vore det festligt om man i USB-porten på en sicken häringa inspelare, kunde plugga in en USB-Digital-Tv-Mottagare, och sen spela in på inspelarens hårddisk via den mottagaren....

Men men, än så länge går det inte, man får trösta sig med att man åtminstone kan spela in på sin dators hårddisk medelst en sådan USB-Digital-Tv-Mottagare!

D.S.

#44

Postad 19 juli 2009 - 17:15

hd-fan
  • hd-fan
  • Lärjunge

  • 480 inlägg
  • 0
HD-Tuners i all ära ... men jag är ute efter en hårdiskinspelare som
kan spela in HD via komponent och/eller HDMI som input-portar.
"Tunrarna" finns ju i mina boxar (comhem/CD IPTV mm)redan och det
vore smidigt att bara koppla in en sådan inspelare till en HDMI-utport
på förstärkaren. Borde ha funnits en sådan inspelare för länge sedan ...
Kanske är det "rättighetssyndromet" som är problemet?
Skrik högt om ni hittar min önskeinspelare !
:P

#45

Postad 19 juli 2009 - 17:23

järker
  • järker
  • Lärjunge

  • 325 inlägg
  • 0

Järker; Jag förstår faktiskt inte alls vad det är du är ute efter, vet du det ens själv ??

Den här tråden handlar om Kvalitets-Japaner med Dubbla digitala mottagare.

Men några sådana finns inte i Sverige, ännu.

Nu var DET utrett.

==============

Sen kan jag fortfarande då inte förstå varför du alls blandar in en inspelare med analog mottagare i, i denna tråd, vet du det ??

Spelar ju ingen som helst roll VAR du stoppar in antennkabeln, för en inspelare med analog mottagare kan ändå inte spela in digitala signaler via antennkabeln då den ju inte har någon digital mottagare...

==============

Så VAD är det du egentligen vill ??


/LbL!

P.S.

Men visst vore det festligt om man i USB-porten på en sicken häringa inspelare, kunde plugga in en USB-Digital-Tv-Mottagare, och sen spela in på inspelarens hårddisk via den mottagaren....

Men men, än så länge går det inte, man får trösta sig med att man åtminstone kan spela in på sin dators hårddisk medelst en sådan USB-Digital-Tv-Mottagare!

D.S.



Ok, läs noga nu så kanske du förstår vad jag skriver :-)

Fullt medveten om att den gamla dvd recordern med enbart analog tuner är värdelös och däröfr på jakt efter en ersättare med dubbla tuners, så jag är ute efter samma sak som du.

Och eftersom det funnits dubbla digitala tuner i vanliga mottagare hur många år som helst, har själv haft en Dilog 550 i 3 år och som du vet så är det ju skit, den dog idag och därför har jag lusläst och googlat hela dagen och som du märkt svarat på en del trådar i ämnet som kan uppfattas som dubbelpost, har även läst igenom ett flertal manualer på de dvd- recorders som finns, dock så har de ju bara en analog och en digital mottagare.

Jag kom sedan på för ett par timmar sedan att det måste ju finnas en anledning till att de s.k. kvalitetsjapanerna som du kallade de inte har satt i 2 digitala tuner för länge sedan.
Jag dammade då av min gamla dvd recorder med 1 analog tuner enbart för att testa om en analog tuner bara släpper igenom digital signal och att det därför inte finns dvd recorders med 2 digitala tuners, för det behövs inte för att kunna spela in 1 digital kanal och samtidigt titta på en annan.

Resultatet såvitt jag kan se är att det borde fungera att göra så, jag har ingen analog alls att tillgå, enbart boxer, förstår att det är svårt att testa min ide' för de som har digital boxer och analog comhem, och det är därför mina inlägg känns tjatiga för ingen verkar förstå vad jag är ute efter och jag ids inte åka och köpa en gris i säcken om det inte skulle fungera. Jag fick iaf igenom den digitala signalen genom en analog tuner utan försämring men önskar ändå svar från någon med enbart digital signal som kan bekräfta att det skulle fungera med en dvd recorder med 1 digital och 1 analog tuner att se 1 kanal samtidigt som man spelar in 1 annan.

Ps: Jag skickade mail till både Sony och Panasonic support för att höra om de har ett svar eller olika. Ds

/ J

Redigerat av järker, 19 juli 2009 - 17:27.


#46

Postad 19 juli 2009 - 17:34

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

  • 2 791 inlägg
  • 0

...men önskar ändå svar från någon med enbart digital signal som kan bekräfta att det skulle fungera med en dvd recorder med 1 digital och 1 analog tuner att se 1 kanal samtidigt som man spelar in 1 annan.

Och då svarar jag ännu en gång: Nej, det går inte.
Men om du har en digital tuner i tv:n så kan du använda den tunern till att kika på digitala kanaler om din inspelare är upptagen med att spela in en digital kanal (analoga tunern kan du glömma i det här resonemanget, den är fullständigt värdelös och det finns inte en sportmössa att den på något sätt kan användas om du inte sitter med analog kabel-tv). Om du sedan har ett Boxer-ab men inte något tvillingab så är du begränsad till att se på gratiskanalerna när du spelar in en betalkanal.

#47

Postad 19 juli 2009 - 18:12

lbl
  • lbl
  • Forumräv

  • 828 inlägg
  • 0

Ok, läs noga nu så kanske du förstår vad jag skriver :-)

Ok, ska försöka... :)

Och du; citera inte alltid ALLT, det bryter mot reglerna, och är enbart jobbigt då ju folk precis innan läst hela det inlägg du citerar in. :P



Jag dammade då av min gamla dvd recorder med 1 analog tuner enbart för att testa om en analog tuner bara släpper igenom digital signal och att det därför inte finns dvd recorders med 2 digitala tuners, för det behövs inte för att kunna spela in 1 digital kanal och samtidigt titta på en annan.


svar från någon med enbart digital signal som kan bekräfta att det skulle fungera med en dvd recorder med 1 digital och 1 analog tuner att se 1 kanal samtidigt som man spelar in 1 annan.

Är det inget annat du vill, än att kunna spela in antingen digitala Boxer ELLER analoga Comhem, och samtidigt kunna se den du inte spelar in ?!

Är det rätt uppfattat ??

Isf är det ju inte det minsta problem, det finns fler trådar om hur man kopplar antennerna, läs t ex mitt inlägg från 17 juni här: https://www.minhembi...howtopic=236083

Och följ sen länkarna i det inlägget.

Jag har alltså en Pioneer inspelare med digital och analog mottagare, och en Sony TV med samma.

Jag kan då spela in ANTINGEN från Comhems analoga utbud, ELLER från Boxers digitala.

Samtidigt som inspelaren sköter inspelningen, kan jag titta på vilken som helst av digitala eller analoga kanaler i min Tv.

Man sätter ju naturligtvis in antennkablarna i båda.
I Pioneeren är det INGA problem eftersom den har separata ingångar för digital- och analog antenn.
Men i Sony TVn får man göra som i länken ovan när man kopplar ihop Comhems antennkabel med den för Boxer, för Comhems signaler stör annars Boxers, för Comhem skickar ut överlagrade datasignaler i samma uttag.


Sen har jag ÄVEN en äldre Philips med bara analog mottagare, och på den spelar jag då in det som sänds i Comhems analoga utbud. Då är det ju bara att direkt från Comhems vägguttag stoppa in antennsladden i den.


Sen är det en helt annan sak om du vill kunna se Boxers KODADE kanaler i båda apparaterna.
Då måste du ha antingen ett Tvillingkort eller en Card splitter, som numera är olagaliga att sälja i Sverige, men får användas, och kan köpas från t ex Danmark, finns flera trådar om Card Splitters oxå, SÖK här ovan till höger!


Man kan ÄVEN spela in det som TVn visar, OM man gör så här, OCH ser till att man har en FULLkopplad Scartsladd!
OBS! Att de Scartsladdar som OFTAST såldes på 80- och 90-talet INTE var fullkopplade, och då kanske det INTE funkar!

Från min Sony TV manual:

AV2 Utsignal Ställer in en signal som skall matas ut via kontakten märkt / / AV2 på TV:ns baksida. Om du ansluter en video/DVD-inspelare till / / AV2-kontakten kan du spela in från utrustningen som är ansluten till andra kontakter på TV:n.
“TV”: Matar ut en sändning.
“Auto”: Matar ut vad som visas på skärmen.


Det här med att AV2's utsignal kan vara det som visas på TVn just nu, är ju ingen nyhet, utan fanns redan på min gamla Panasonic 32" tjock-tv som jag köpte nån gång i början av 2000-talet.


På min Sony platt-TV kan man även via EPG ställa "inspelning" - då startar inte TVn med bild, utan skickar bara signal ut på just Scart2/AV2.


/LbL!

Redigerat av lbl, 19 juli 2009 - 18:43.


#48

Postad 19 juli 2009 - 18:43

järker
  • järker
  • Lärjunge

  • 325 inlägg
  • 0
EDIT: suck min citering sket sig :-(

Jag har alltså en Pioneer inspelare med digital och analog mottagare, och en Sony TV med samma.

Provar med att citera på annat sätt :-)
Jag har också en Sony TV men där slutar likheterna.

Jag kan då spela in ANTINGEN från Comhems analoga utbud, ELLER från Boxers digitala.

Jag har inte Comhem utan bara boxer, förutom telia IpTV då, men den diskussionen blandar vi inte in här, den tråden bor du ju också på :P

Samtidigt som inspelaren sköter inspelningen, kan jag titta på vilken som helst av digitala eller analoga kanaler i min Tv.

Och jag har då bara digitala signaler.

Man sätter ju naturligtvis in antennkablarna i båda.
I Pioneeren är det INGA problem eftersom den har separata ingångar för digital- och analog antenn.
Men i Sony TVn får man göra som i länken ovan när man kopplar ihop Comhems antennkabel med den för Boxer, för Comhems signaler stör annars Boxers, för Comhem skickar ut överlagrade datasignaler i samma uttag.

Jag fick för mig att du kanske hade möjlighet att testa min ide' då du har en sådan box, men det går kanske inte om du har både analoga och digitala signaler i väggen.


Sen är det en helt annan sak om du vill kunna se Boxers KODADE kanaler i båda apparaterna.
Då måste du ha antingen ett Tvillingkort eller en Card splitter, som numera är olagaliga att sälja i Sverige, men får användas, och kan köpas från t ex Danmark, finns flera trådar om Card Splitters oxå, SÖK här ovan till höger!

JAPP, det är just det jag är ute efter, att t.ex. spela in tv3 och samtidigt kunna titta på kanal5 utan tvillingkort eller olagliga lösningar men har väl kollat runt en del på det alternativet också, känns lite som utvecklingen stannat av och är det operatörerna som sätter stopp så är det ju dåligt då funktionen finns i bl.a. min gamla dilog 550.

Från min Sony TV manual:

På min Sony TV kan man även via EPG ställa "inspelning" - då startar inte TVn med bild, utan skickar bara signal ut på just Scart2/AV2.

Hmm, den funktionen har nog jag också, får kolla lite på det också.

Men håll med om att det är märkligt att de nyheter som kommer på den här marknaden med dvd recorders fortfarande släpps med analog mottagare om det ändå är värdelöst, man tycker ju ändå att något av de stora märkena borde släppa lös det på den svenska marknaden, om inte annat för att vara först.

Eller varför inte en BD-brännare med hårddisk.

/ J

Redigerat av järker, 19 juli 2009 - 18:44.


#49

Postad 19 juli 2009 - 18:55

lbl
  • lbl
  • Forumräv

  • 828 inlägg
  • 0
Snälla Järker.... :P Ändra din citering ovan!

Man gör så här för att börja:
[ q u o t e ]

och så här för att sluta:
[ / q u o t e ]

(Men UTAN de mellanrum jag nu la in för att visa!)

Redigerat av lbl, 19 juli 2009 - 18:58.


#50

Postad 19 juli 2009 - 18:58

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0
Allt det där kan man redan göra som sagt med dm8000 som du kan sätta in antingen dvd eller bluray brännare i...
helt lagligt och utan behov av några tvillingkort och liknande...
Fördelen är ju också då att du kan blanda comhem,boxer och satellit i samma box...
Sen har vi ju alla andra fördelar som att styra boxen över internet t,ex ställa in timers eller se på sina tv kanaler/inspelningar (förutsatt att man har nog med bandbredd då)

http://www.dream-mul...0_technical.php

Redigerat av Leatherface, 19 juli 2009 - 19:08.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.