Varför exklusiva högtalarkablar...
364 svar till detta ämne
Postad 07 June 2009 - 21:32
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Jag tycker att du motsäger dig själv i det du säger. Hur skulle örats detekteringsgräns av ljudstyrka på 4dB kunna vara avgörande för hur vi uppfattar skillnader mellan olika ljudkällor eller ljudkällor påverkade på olika sätt (som exempelvis högtalare påverkade av olika typer av högtalarkablar).
Det verkar snarare vara så att det andra du pratar om, alltså örats avancerade känslighet för att hålla isär ljud och riktningsbestämma ljud, som skulle vara avgörande när det gäller att upptäcka skillnader mellan elektriskt påverkade ljudkällor, eller hur?
Nej, det gör jag inte  , och jag blandade mig egentligen inte in i diskussionen om detta med kablarna hit och dit för det e bara larvigt (och jag har mer eller mindre tröttnat på den karusellen..  ), Det jag skrev va enbart riktat till dig då jag tyckte at tdet va ett felaktigt påstående. Men jag förstår hur du menade/tängte, men tyvärr så är det inte riktigt så... " Noggrannare mätinstrument får man leta efter" Sa du, men då säger jag att nej det är det verkligen inte alls... det beror på vad man är ute efter. Funderar lite på vad det jag skrev tidigare innebär så inser du att jag syftar på att ljud är just, ljud.... och om vi har en detekteringsgräns på runt 4dB (kan vara allt från 1-4dB, beror ju på person  ) så gäller det alltså allt vi hör. alltså, alla ljud som finns runt om reing oss och även den musik som vi lyssnar på. med andra ord väldigt O-exakta instrument om man ser till detekteringsförmågan... Men! ska vi se till deras förmåga att bearbeta ljudet som vi uppfattar så är dem helt otroliga och dte e det som gör så att vi kan t.ex. just riktningsbestämma ljud och uppfatta efterklang, olika typer av resonanta betenden och som vi kan störas av stående vågor (även om dem inte behöver synas på en frekvens mätning) Dem andra faktorerna som inverkar på hur vi uppfattar det vi hör är av sådan karaktär att det är extremt svårt att konstruera mätinstrument som är lika allsidiga, men inte svårt att tillverka som är bättre på just ett visst enskilt område. Så, våran hörsel är inte någon exakt instrument, bara allsidigt och har otroligt bra "behandlingsystem" (eller vad man nu vill kalla det;)) och egentligen det enda som betyder något, tycker man att det låter bra så är det bra ! Det e det som jag tröttnar på, Mäta hit och mäta dit... jovist... men glöm för fan inte att lyssna också !!!
Postad 07 June 2009 - 21:49
bensnake
-
bensnake
-
Veteran
-
-
1949 inlägg
Kort svar: Nej det finns det inte.
Hur vet du det?
Postad 07 June 2009 - 21:51
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Jag vet !!! att jag tycker att det e väldigt onödigt att ens ha den här diskussionen...
Postad 07 June 2009 - 21:53
bensnake
-
bensnake
-
Veteran
-
-
1949 inlägg
Jag vet !!!
att jag tycker att det e väldigt onödigt att ens ha den här diskussionen...
Säg det till trådskaparen... Borde vi ignorerat honom, tycker du?
Postad 07 June 2009 - 22:04
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11286 inlägg
Tänk vilket jobb om vi ska börja byta ut alla kablar i våra CD spelare, förstärkare respektive slutsteg.
Vi skulle inte ha tid att lyssna på bra musik o njuta. Oavsett vilka kablar vi andvänder så är det musiken som ska avnjutas.
Redigerat av jonasprivate, 07 June 2009 - 22:05.
Postad 07 June 2009 - 22:06
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Haha, japp !! Ignore: ON Haha, nee inte riktigt, men jag tycker bara att det alltid blir så tråkig och hetsig stämning i dom här trådarna när det börjar dra igång... då är det liksom inga kul längre... Men om man håller det på en bra nivå hela tiden och inte spårar ur så e det ju bara bra ! problemet e dock det att det är ju nästan omöjligt, för det e ju så att det e 2 sidor (för det mesta) som ena sidan Vet att det inte gör någon vettig skillnad med kablar och sedan den andra sidan Vet också, men dom Vet i stället att det är storskillnad.... Det e det som e problemet, förstår du vart jag vill komma.... när två grupper med människor "Vet" något så måste ju absolut den andra gruppen ha fel, så är det ju, för du "vet" ju att du har rätt, det är liksom lika självklart som att jorden är rund...  (tog ju bara flera tusen år för människan att inse detta, för man "viste" ju att den va platt...) Alltså... jag anser att det finns flera sätt att se på saken och man ska inte tänka i banorna rätt elelr fel bara utan se möjligheterna till att allting kanske inte är ritkigt som man tror ("Vet") aceptera andras åsikter och tro och liksom inte "gå på" och ska överbevisa oavsett kostnad och med alla medel tillgängliga, för det kommer man ingen vart med... börja försöka lyssna på varandra och ta till er av vad era forum kamrater har att säga och även om det är helt fel för dig... (det va ju helt fel att att påstå att jorden va rund för bara några hundra år sedan... men ser man på...  )
Redigerat av DVD-ai, 07 June 2009 - 22:07.
Postad 07 June 2009 - 22:06
bensnake
-
bensnake
-
Veteran
-
-
1949 inlägg
Tänk vilket jobb om vi ska börja byta ut alla kablar i en CD och våra förstärkare respektive slutsteg. Vi skulle inte ha tid att lyssna på bra musik o njuta. Oavsett vilka kablar vi andvänder så är det musiken som ska avnjutas.
Lugn, Jonas, det ska vi inte...
Postad 07 June 2009 - 22:08
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11286 inlägg
Puuh vilken tur.
Postad 07 June 2009 - 22:12
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Jag tänker börja köra med 1mm ståltråd som högtalarkabel stället... ska testa detta i morgon eftermiddag, återkommer med resultat och en utvärdering
Edit: dom blir fritt hängandes och så har jag bara ca 1m högtalarkabel till varje högtalare så... vi får se hur mycket motstånd det blir i den ledaren...
Postad 08 June 2009 - 06:44
szoze
-
szoze
-
Användare
-
-
227 inlägg
Tänk vilket jobb om vi ska börja byta ut alla kablar i våra CD spelare, förstärkare respektive slutsteg. Vi skulle inte ha tid att lyssna på bra musik o njuta. Oavsett vilka kablar vi andvänder så är det musiken som ska avnjutas.
Och vi ska inte starta en ny tråd om musiksmak?
Postad 08 June 2009 - 06:55
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8528 inlägg
Dags att regga?:
www.mindyrkabel.com
www.kabeljakt.nu
ps. min kabel är 100 ggr större än din kabel sådeså!
stjärnstopp!
Redigerat av masse70, 08 June 2009 - 06:56.
Postad 08 June 2009 - 15:18
Unregistereddc53c7e8
-
Unregistereddc53c7e8
-
Mästare
-
-
2573 inlägg
Man kan använda samma resonemang som jag använt tidigare. En skärmad kabel utmed golvet kan inte rätta till felen som uppstått pga störningar från högtalarmagneter men den kan hjälpa till att inte mer störning sabbar signalen. Egentligen är ju, som du säkert vet, magnetiska störningar som kommer från högtalarelement ganska snälla jämfört med andra elektromagnetiska störningar som finns runtomkring oss.
Jag tror ju att man, om den typen av störningar hade setts som ett problem vid tillverkning av en högtalare i t.ex. 40 000 krs klassen, hade åtgärdat det redan med internkablaget. Dyrkabletillverkarnas målande beskrivningar av diverse störningsproblem tas uppenbarligen inte på allvar när man tillverkar många även dyrare högtalare. Det är för mig ganska talande... Precis. Du har ju självt visat ett exempel på att konstruktören antagligen inte har tänkt på att dimensionera internkablaget så att det matchar högtalarens övriga komponenter.
Nu är jag inte med riktigt... Vad var det för exempel? En enkel grej som skin-effekt kan i en billig mångkardelig kabel fördärva ljudet totalt.
Skinneffekter är som du säkert vet ännu ett omstritt "problem" som hävdas av främst några dyrkabeltillverkare. Är det några påståenden man bör ta med en nypa salt så är det de som kommer från folk som tjänar pengar på att deras påståenden skulle vara sanna. "Some so called "exotic" Cable Companies enjoy spreading the fallacy that Skin Effect can cause deleterious effects on your audio performance. While Skin Effect is a real world problem in high frequency applications such as RF Power and Transmission, it is negligible at audio frequencies as I will demonstrate in this article based on fundamental engineering and scientific principles".http://www.audioholi...-speaker-cables
Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 08 June 2009 - 19:57.
Postad 08 June 2009 - 15:30
Unregistereddc53c7e8
-
Unregistereddc53c7e8
-
Mästare
-
-
2573 inlägg
Silverledare kanske inte bör användas i redan ljust klingande system, t.ex.
Att silverledare skulle innebära ett ljusare ljud är väl inte säkert påvisat på något sätt? Snarare ännu ett påstående från vissa kabeltillverkare kanske...? Sökte fram en tråd på faktiskt.se där man reflekterar över frågan. " Finns något som heter signaturlära, om vi nu skall gå tillbaka till ursprungsfrågan. Det var från början något som användes inom medicinen, och innebar att man antog att ett botemedel måste ha nära utseendemässig anknytning till det som skall botas, exempelvis att gula blommor kan bota gulsot, röda vätskor är bra för blodet, etc.
I överförd betydelse verkar det vara något liknande i detta fallet; silver är mer glänsande och gnistrande, dyrare och mer åtråvärt än koppar, alltså har det samma påverkan på ljudet. Silverklocka och silverflöjt har en viss klang - i alla fall orden.
Människans behov av att hitta enkla mönster är stort" http://www.faktiskt....o...are&start=0Ju bättre signalen bibehålls innan den når högtalaren, desto bättre borde slutresultatat bli. Jag ser inte paradoxen i att olika sorters kablar används intern och externt. Det är ju inte så att man kan hävda den gamla devisen "en kedja är inte starkare än dess svagaste länk" i detta sammanhang. Hoppas att trådskaparen inte har denna arbetshypotes... 
Tycker ju som sagt att detta att man inte använder exklusiva kablar som internkablage säger att det knappast finns något behov för att göra det externt heller. Dogmen "en kedja är inte starkare..." är en av många imo korkade "hifislogans", men eftersom vi pratar en elektronisk krets här så skulle den väl för en gångs skull vara ganska passande? Går vi däremot upp på high end-kvalitet (och därmed också högre pris) på produkterna, så är min erfarenhet att det finns ljudmässiga vinster i att investera i goda kablar, såväl på signal- som högtalarsidan. Hur dyra dessa blir, beror på vad man är ute efter.
Vilka är då goda kablar och vad definierar dem? Vad har priset med saken att göra? Några gillar "klangen" Supra ger och tycker att man inte behöver mer. Andra delar inte denna uppfattning utan köper andra märken som ger dem den återgivning som de är ute efter.
Att vem som helst kan uppleva och tycka vad som helst vid öppna lyssningar är självklart och imo inte intressant i detta fall. Ursprungsfrågan var om det finns någon plausibel förklaring till varför man skall använda exklusiva och mångfaldigt skärmade kablar utanför högtalaren när dessa, som i fallet Focalen för 40 000 kr, kopplas till enkla internkablar via högtalarkontakterna. Jag har inte sett några övertygande ännu...
Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 09 June 2009 - 20:45.
Postad 09 June 2009 - 23:03
bensnake
-
bensnake
-
Veteran
-
-
1949 inlägg
Att silverledare skulle innebära ett ljusare ljud är väl inte säkert påvisat på något sätt? Snarare ännu ett påstående från vissa kabeltillverkare kanske...? Sökte fram en tråd på faktiskt.se där man reflekterar över frågan. " Finns något som heter signaturlära, om vi nu skall gå tillbaka till ursprungsfrågan. Det var från början något som användes inom medicinen, och innebar att man antog att ett botemedel måste ha nära utseendemässig anknytning till det som skall botas, exempelvis att gula blommor kan bota gulsot, röda vätskor är bra för blodet, etc.
I överförd betydelse verkar det vara något liknande i detta fallet; silver är mer glänsande och gnistrande, dyrare och mer åtråvärt än koppar, alltså har det samma påverkan på ljudet. Silverklocka och silverflöjt har en viss klang - i alla fall orden.
Människans behov av att hitta enkla mönster är stort"
http://www.faktiskt....o...are&start=0
Tycker ju som sagt att detta att man inte använder exklusiva kablar som internkablage säger att det knappast finns något behov för att göra det externt heller. Dogmen "en kedja är inte starkare..." är en av många imo korkade "hifislogans", men eftersom vi pratar en elektronisk krets här så skulle den väl för en gångs skull vara ganska passande?
Vilka är då goda kablar och vad definierar dem? Vad har priset med saken att göra?
Att vem som helst kan uppleva och tycka vad som helst vid öppna lyssningar är självklart och imo inte intressant i detta fall. Ursprungsfrågan var om det finns någon plausibel förklaring till varför man skall använda exklusiva och mångfaldigt skärmade kablar utanför högtalaren när dessa, som i fallet Focalen för 40 000 kr, kopplas till enkla internkablar via högtalarkontakterna. Jag har inte sett några övertygande ännu...
Härliga metaforer du hänvisar till. Mycket tveksam till att de har någon relevans i sammanhanget. Ett "ljusare" ljud är ju inte alltid eftersträvansvärt och därmed inte alltid positivt laddat som fenomen betraktat. Silver är alltså inte alltid bättre än koppar i högtalarkabelsammanhang, varför din överföring till detta känns krystad. För övrigt var mitt silverexempel just ett exempel som belyste att olika kablar ger olika klang i ett hifi-system. Det var nog snarare detta jag trodde att du skulle bekräfta eller dementera. Mot bakgrund av att olika kablar ger sina säregna klangsignaturer på ljudet, faller dogmen om "kedjan och svaga länken" platt. Utan att byta internkablage, kan man med hjälp av olika externa kablar påverka ljudet i olika riktningar. Om ett förhållandevis enkelt internkablage allena hade "begränsat" ljudet, skulle det ju inte spela någon roll vilken högtalarkabel man väljer. Och det gör det ju. Du skriver att ett utbytt internkablage skulle kunna innebära en försämring. Då borde också ett utbytt internkablage skulle kunna innebära en förbättring, eller hur? Jag skrev att anledningen till att högtalartillverkarna använder förhållandevis "enkla" internkablage, förmodligen beror på att man är ute efter bästa pris-/prestandaförhållande. Alltså att det duger men därmed inte nödvändigtvis och per automatik måste vara det bästa möjliga. Detta är egentligen inte konstigare än att förhållandevis enkla högtalarkablar följer med de hifi-paket som säljs. Priset är inte alltid kopplat till vilken kvalitet man får, men väldigt ofta. Ett samband du själv har sagt dig stå bakom.
Postad 11 June 2009 - 11:06
Unregistered1470cd9f
-
Unregistered1470cd9f
-
Lärjunge
-
-
259 inlägg
Dessa kablar kör jag med 2,5mm fram och 1,5mm bak. Duger utmärkt för mig och billigt är det också. Rekomenderas. http://www.biltema.s...?iItemId=131060
Redigerat av Unregistered1470cd9f, 11 June 2009 - 11:07.
Postad 11 June 2009 - 12:11
Unregisteredffae06bb
-
Unregisteredffae06bb
-
Forumräv
-
-
564 inlägg
Jag ser inte det konstiga i att man vill ha en så ren signal som möjligt fram till högtalaren.. Att gå in och byta kablarna i högtalaren ser jag dock som en dum ide, då högtalarna är avstämda för den befintliga kabeln (i mina sitter det silverkabel som original). Sen att vissa nöjer sig med en lampsladd är inte heller konstigt, vissa hör ingen skillnad på ett siba paket och en highend högtalare heller.
Ser kommentarer i stil med att man inte kan höra någon skillnad mellan 99.98% och 99.99% ren koppar, samtidigt hissar man lampsladden till skyarna och rekommenderar den framför tex. högtalarkablar från biltema, fast biltema sladden är både enklare att hantera och har samma renhet av koppar.. Med andra ord är det inte bara renheten på kopparn som är avgörande utan även resten av konstruktionen.
Vill tillägga att jag anser att det är större skillnad på signalkablar än högtalarkablar. Det finns stora (allt är relativt) skillnader mellan högtalarkablar, men det krävs väldigt bra komponenter i övrigt för att det ska vara motiverat att lägga några större summor på kablar.
Kablarna jag har i mitt system har jag valt efter först öppenlyssning mellan en massa kablar och sedan blint med de som hamnade i toppen. Jag skulle gärna göra mätningar på dom, men har inga instrument för det. Men de finns för förfogande om någon kan utföra relevanta mätningar.
Postad 11 June 2009 - 16:54
Unregistereddc53c7e8
-
Unregistereddc53c7e8
-
Mästare
-
-
2573 inlägg
Jag ser inte det konstiga i att man vill ha en så ren signal som möjligt fram till högtalaren..
Hur vet man att man har "en så ren signal som möjligt"? Sen att vissa nöjer sig med en lampsladd är inte heller konstigt, vissa hör ingen skillnad på ett siba paket och en highend högtalare heller.
Att många har problem att höra skillnad på kablar är väl dokumenterat men vilken sibaanläggning menar du är svårskiljd från en "highend". Att många inte bryr sig är helt klart men finns det verkligen de som inte hör skillnad (utan att säkert veta vilken sibaanläggning du menar då förstås) om de jämför? Med andra ord är det inte bara renheten på kopparn som är avgörande utan även resten av konstruktionen.
Som t.ex. vadå? Räcker det inte att kabeln mäter låt oss säga i nivå med internkabeln? Det finns stora (allt är relativt) skillnader mellan högtalarkablar, men det krävs väldigt bra komponenter i övrigt för att det ska vara motiverat att lägga några större summor på kablar.
Vad är det som skulle göra så att kablarna blir ljudmässigt bättre med ökat pris?
Postad 11 June 2009 - 17:29
Unregistereddc53c7e8
-
Unregistereddc53c7e8
-
Mästare
-
-
2573 inlägg
Härliga metaforer du hänvisar till. Mycket tveksam till att de har någon relevans i sammanhanget. Ett "ljusare" ljud är ju inte alltid eftersträvansvärt och därmed inte alltid positivt laddat som fenomen betraktat. Silver är alltså inte alltid bättre än koppar i högtalarkabelsammanhang, varför din överföring till detta känns krystad. För övrigt var mitt silverexempel just ett exempel som belyste att olika kablar ger olika klang i ett hifi-system. Det var nog snarare detta jag trodde att du skulle bekräfta eller dementera.
Men varför antog du att en silverkabel ger ett ljusare ljud. Vad grundar du det på mao? Mot bakgrund av att olika kablar ger sina säregna klangsignaturer på ljudet, faller dogmen om "kedjan och svaga länken" platt.
Va bra - då slipper vi kanske se den inom hifin överhuvudtaget.  Fast jag har alltid undrat varför många "hifipuritaner" verkar tycka att det är ok att tweaka med kablar men absolut inte med tonkontroller och eq. Det sistnämnda kan man ju anpassa efter t.ex. inspelningen och rummet, det blir ju jobbigt om man istället skall byta kablar efterhand... Utan att byta internkablage, kan man med hjälp av olika externa kablar påverka ljudet i olika riktningar. Om ett förhållandevis enkelt internkablage allena hade "begränsat" ljudet, skulle det ju inte spela någon roll vilken högtalarkabel man väljer. Och det gör det ju.
Fortfarande är frågan - varför exklusiva och mångfaldigt avskärmade när det inte behövs internt? Varför räcker det inte med en kabel som mäter i paritet med den interna och dess minimala skärm? Att man sedan kan prova mängder med olika kablar och uppleva en massa olika skillnader är en annan sak... Du skriver att ett utbytt internkablage skulle kunna innebära en försämring. Nja - det var väl iofs inte jag som påstod det om man skall vara korrekt? Då borde också ett utbytt internkablage skulle kunna innebära en förbättring, eller hur? Jag skrev att anledningen till att högtalartillverkarna använder förhållandevis "enkla" internkablage, förmodligen beror på att man är ute efter bästa pris-/prestandaförhållande. Alltså att det duger men därmed inte nödvändigtvis och per automatik måste vara det bästa möjliga. Detta är egentligen inte konstigare än att förhållandevis enkla högtalarkablar följer med de hifi-paket som säljs.
Tycker det är talande om de anser att det duger i en anläggning där högtalaren kostar t.ex 40 000 kr. Skulle det ge stor påverkan med exklusivare så vore det imo korkat att inte lägga ytterligare ett par tusen kronor på priset. De som plockar ihop en anläggning för runt 100 000 kr (som man väl kan anta om högtalaren kostar 40 000 kr) ser väl gärna att högtalaren hellre hade kostat 45 000 kr om ett bättre internkablage hade betytt ett hörbart bättre ljud? Hade jag lagt så mycket pengar så hade jag iaf inte nöjt mig (dvs om jag trodde det spelade någon roll). Det kanske finns en logisk förklaring till det enkla internkablaget. Man anser helt enkelt att en exklusivare kabel inte ger en hörbar förbättring i en anläggning för ett sexsiffrigt belopp. Priset är inte alltid kopplat till vilken kvalitet man får, men väldigt ofta. Ett samband du själv har sagt dig stå bakom.
En sådan "regel" kan väl inte gärna ses som applicerbar oavsett vilken produkt det gäller? Kablar - nja...
Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 11 June 2009 - 19:45.
Postad 11 June 2009 - 18:04
paul_on_fuzz_bass
-
paul_on_fuzz_bass
-
Lärjunge
-
-
281 inlägg
Det vär väldigt roligt att läsa att vissa verkar tro att om det inte går att mäta med instrument som man kan köpa på Kjell & Co så finns det inte och att man inte skall göra sig omaket att påstå något. Anledningen till att man vill ha exklusiva kablar är att man vill ha exklusiva kablar. Inget annat.
Postad 11 June 2009 - 19:23
Unregistereddc53c7e8
-
Unregistereddc53c7e8
-
Mästare
-
-
2573 inlägg
Får åter påminna om trådens ämne då det nog inte är uppenbart om man bara läser rubriken  : Finns det några logiska och plausibla förklaringar till att det är en ljudmässig fördel med exlusiva och dyra kablar mellan förstärkare och högtalare när det oftast sitter så mycket enklare och billigare innanför högtalarkontakterna?Att vem som helst kan och får köpa vad de vill är vi förhoppningsvis överens om.
Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 11 June 2009 - 19:39.
Postad 11 June 2009 - 20:34
bensnake
-
bensnake
-
Veteran
-
-
1949 inlägg
mittiprick: Innan vi fortsätter denna diskussion; har du hört skillnader i ljudåtergivning mellan olika högtalarkablar i ett och samma system någon gång?
Redigerat av bensnake, 11 June 2009 - 20:35.
Postad 11 June 2009 - 21:22
paul_on_fuzz_bass
-
paul_on_fuzz_bass
-
Lärjunge
-
-
281 inlägg
Får åter påminna om trådens ämne då det nog inte är uppenbart om man bara läser rubriken : Finns det några logiska och plausibla förklaringar till att det är en ljudmässig fördel med exlusiva och dyra kablar mellan förstärkare och högtalare när det oftast sitter så mycket enklare och billigare innanför högtalarkontakterna?
Att vem som helst kan och får köpa vad de vill är vi förhoppningsvis överens om.
Det är väldigt månag premisser i frågan, som är ledande. Internkablaget är ju del av en konstruktion och högtalarkablarna är det inte, utan är en "främmande fågel". Om en kabel som är exklusiv och dyr klarar uppgiften är det logiskt att använda sig av den. Om en kabel som är enkel och billig klarar samma uppgift lika bra är det logiskt att använda den. Priset på internkablaget är en mycket dålig indikator på vad högtalarkablar man skall använda.
Postad 11 June 2009 - 22:05
bensnake
-
bensnake
-
Veteran
-
-
1949 inlägg
Det är väldigt månag premisser i frågan, som är ledande. Internkablaget är ju del av en konstruktion och högtalarkablarna är det inte, utan är en "främmande fågel". Om en kabel som är exklusiv och dyr klarar uppgiften är det logiskt att använda sig av den. Om en kabel som är enkel och billig klarar samma uppgift lika bra är det logiskt att använda den.
Priset på internkablaget är en mycket dålig indikator på vad högtalarkablar man skall använda.
Frågeställningen är som sagt ledande, d.v.s. trådskaparen har redan på förhand bestämt sig för svaret. Därför kan inte din förklaring om högtalarkabeln som en "främmande fågel" anses logisk och/eller plausibel i trådskaparens ögon (eller var det öron?  ). Även om den är det.
Postad 12 June 2009 - 09:17
bensnake
-
bensnake
-
Veteran
-
-
1949 inlägg
Du håller alltså inte med om att internkablaget normalt är anpassat och högtalaren uppmätt av konstruktören för optimalt pris / prestanda och att det då egentligen kan innebära en försämring med annat internkablage?
Var det inte du som skrev ovanstående?
Postad 12 June 2009 - 14:57
Unregistereddc53c7e8
-
Unregistereddc53c7e8
-
Mästare
-
-
2573 inlägg
mittiprick: Innan vi fortsätter denna diskussion; har du hört skillnader i ljudåtergivning mellan olika högtalarkablar i ett och samma system någon gång?
Jösses - jag har tom upplevt skillnader utan att något, såvitt jag vet, överhuvudtaget har förändrats.  Min, din eller någon annans upplevelse är ju faktiskt ointressant i frågan om varför det är vettigt att satsa på exklusiva kablar när internkablaget i en högtalare för t.ex. 40 000 kr är "basic", eftersom det då handlar om en smaksak baserat på upplevelse (där orsaken som vi vet kan vara oerhört svår att definiera). Ställde frågan till ABC12345 tidigare men du kanske kan svara på den då du nu ändå är inne på lyssningar: Hur vet man att man har det eftertraktansvärda - "en så ren signal som möjligt" fram till högtalarkontakterna? Hur lyssnar man sig till detta? Vilka kablar skall man då köpa för att erhålla detta? Vilka skall man undvika?
Postad 12 June 2009 - 15:07
paul_on_fuzz_bass
-
paul_on_fuzz_bass
-
Lärjunge
-
-
281 inlägg
Om man skall ha långa kablar skall man undvika kablar med alltför litet tvärsnitt. Om man vill ha banankontakter skall de vara lödda. Om man vill undvika att det blir kortis, kan man ha gummi- eller plast hölje på kontakterna, som isolering. Har man förstärkare med klämlist kan man inte ha banankontakter etcetc
Om man tror att internkablaget spelar roll kan man byta ut det, eller kan man anta att den som har kontruerat apparaten har gjort det bra.
Postad 12 June 2009 - 15:10
bensnake
-
bensnake
-
Veteran
-
-
1949 inlägg
Jösses - jag har tom upplevt skillnader utan att något, såvitt jag vet, överhuvudtaget har förändrats. Min, din eller någon annans upplevelse är ju faktiskt ointressant i frågan om varför det är vettigt att satsa på exklusiva kablar när internkablaget i en högtalare för t.ex. 40 000 kr är "basic", eftersom det då handlar om en smaksak baserat på upplevelse (där orsaken som vi vet kan vara oerhört svår att definiera).
Ställde frågan till ABC12345 tidigare men du kanske kan svara på den då du nu ändå är inne på lyssningar: Hur vet man att man har det eftertraktansvärda - "en så ren signal som möjligt" fram till högtalarkontakterna? Hur lyssnar man sig till detta? Vilka kablar skall man då köpa för att erhålla detta? Vilka skall man undvika?
Ok, jag formulerar om frågan; är du av uppfattningen att hörbara skillnader mellan olika högtalarkablar existerar? När det gäller frågan gällande vilka kablar man ska köpa eller förkasta, måste man låna hem olika kablar och testa i det egna systemet. De som man subjektivt ger den bästa ljudåtergivningen, köper man. Varför ska det vara svårare än så? Sedan är det ju omöjligt att låna hem alla kablar på marknaden men samma sak gäller ju när man provkör bilar inför ett kommande köp eller när man ska byta TV-apparat. Man kan aldrig vara säker på att den man väljer är den absolut optimala/bästa.
Postad 12 June 2009 - 15:14
bensnake
-
bensnake
-
Veteran
-
-
1949 inlägg
mittiprick; nu när det är ställt utom allt tvivel att du öppnat för möjligheten att ett utbytt internkablage skulle kunna innebära en försämring, skulle det då vara omöjligt att ett byte skulle kunna vara till det bättre? Med samma resonemang kommer följdfrågan; detta måste väl gå att applicera även på externa högtalarkablar? Alltså att ett byte kan innebära en försämring eller en förbättring av ljudåtergivningen?
Postad 12 June 2009 - 15:14
Unregistereddc53c7e8
-
Unregistereddc53c7e8
-
Mästare
-
-
2573 inlägg
Det är väldigt månag premisser i frågan, som är ledande. Internkablaget är ju del av en konstruktion och högtalarkablarna är det inte, utan är en "främmande fågel".
Det enda som skiljer den interna och den externa kabeln är ju ett par kontakter. Egentligen så är det väl inget som säger att den ihopkopplingen måste ske vid högtalarens vägg. Skulle inte den kunna ligga mycket närmare förstärkaren, med kablar som sedan bara går igenom högtalväggen? Är det inte tom så att förstärkaren och högtalaren kan ses som en elektrisk krets när man kopplat ihop dem eller är det kanske en missuppfattning?
Postad 12 June 2009 - 15:21
Unregistereddc53c7e8
-
Unregistereddc53c7e8
-
Mästare
-
-
2573 inlägg
Var det inte du som skrev ovanstående?
Om du kollar lite så så ser du nog att det inte är ett påstående utan en fråga. Tror påståendet kom från hifi_fan ursprungligen.
Postad 12 June 2009 - 15:22
paul_on_fuzz_bass
-
paul_on_fuzz_bass
-
Lärjunge
-
-
281 inlägg
Jo, och därför kanske man skall lägga lite energi på att välja rätt högtalarkablar och välja de som passar bäst oavsett om de kostar över 500 kr (eller ännu mer). Intern kablage i både förstärkare (i viss mån) och högtalare har ju ofta ganska enkla kontakter, de med.
Annars kan man välja aktiva högtalare. I dessa är ju "högtalarkablarna" del av internkablaget i högtalarna (eller kanske förstärkaren). Och frågeställningen faller.
Postad 12 June 2009 - 15:36
Unregistereddc53c7e8
-
Unregistereddc53c7e8
-
Mästare
-
-
2573 inlägg
Ok, jag formulerar om frågan; är du av uppfattningen att hörbara skillnader mellan olika högtalarkablar existerar?
Ofta tror man nog att det är kabeln man upplever när orsaken är en annan men visst. När det gäller frågan gällande vilka kablar man ska köpa eller förkasta, måste man låna hem olika kablar och testa i det egna systemet. De som man subjektivt ger den bästa ljudåtergivningen, köper man. Varför ska det vara svårare än så?
Jättebra men det är en annan fråga. Vem som helst kan köpa vad som helst och uppleva vad som helst och tycka vad som helst. Det är som du säkert förstår ingen plausibel förklaring till varför det är vettigt att satsa på en exklusiv extern kabel när det sitter en "basic" internt? Har alltså inte att göra med vad man personligen tycker låter bäst. Hur var det nu med din antydan till att silver låter ljusare. Vad grundar du det på? Du eller någon annan som kan svara på hur man kommer fram till att man skaffat sig "så ren signal som möjligt"? Är det någon som verkligen tror att t.ex. Focal i en högtalare som skulle prismässigt passa i en anläggning för ca 100 000 kr inte skulle lägga på ett par tusen kronor för bättre internkablage, om det hade innburit ett hörbart bättre ljud?
Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 12 June 2009 - 17:19.
Postad 12 June 2009 - 18:43
bensnake
-
bensnake
-
Veteran
-
-
1949 inlägg
Ofta tror man nog att det är kabeln man upplever när orsaken är en annan men visst.
Jättebra men det är en annan fråga. Vem som helst kan köpa vad som helst och uppleva vad som helst och tycka vad som helst. Det är som du säkert förstår ingen plausibel förklaring till varför det är vettigt att satsa på en exklusiv extern kabel när det sitter en "basic" internt? Har alltså inte att göra med vad man personligen tycker låter bäst.
Hur var det nu med din antydan till att silver låter ljusare. Vad grundar du det på?
Du eller någon annan som kan svara på hur man kommer fram till att man skaffat sig "så ren signal som möjligt"?
Är det någon som verkligen tror att t.ex. Focal i en högtalare som skulle prismässigt passa i en anläggning för ca 100 000 kr inte skulle lägga på ett par tusen kronor för bättre internkablage, om det hade innburit ett hörbart bättre ljud?
"Men visst" skriver du. Du öppnar alltså för möjligheten att externa högtalarkablar påverkar ljudet i en viss riktning? I och med detta faller din trådtopic helt, eller åtminstone delvis. Man kan förbättra ljudet men till en viss gräns, eller? Och var går denna gräns i sådana fall? Vid den kvalitet som internkablaget besitter? "Svaga länken och kedjan" äger ju ingen relevans i detta sammanhang, eftersom man faktiskt kan påverka ljudet med olika högtalarkablar. Vet i fan vad du är ute efter (förutom din egen predestinerade slutsats, nämligen att det är meningslöst att betala dyra pengar för högtalarkablar). Återigen tvingas jag konstatera att du, utan erfarenhet, antar saker baserat på hur det borde förhålla sig utifrån de kunskaper du anser dig besitta i ämnet. Frågan om hur man bär sig åt för att förkasta eller välja den eller den kabeln, ställde du ju själv. Jag bara besvarade den. Gällande silvret talar jag utifrån egen erfarenhet. Har testat kablar i oändlighet. Purist Audio Design (jävligt dyra!) har dock några silvervarianter (dock ej med enbart silver) som ger en fantastisk ljudåtergivning. Själv kör jag med guld och koppar. Jävligt dyra! Och jävligt välljudande! Förmodligen placebo (om det inte hade varit för att jag i ett blindtest plockat ut dem jag köpte). Åhhhhhh, vad duktigt! De senaste meningarna skrev jag bara för att retas, det förstår du va? Jag kan redan nu citera vad du kommer att skriva (är jag en siare nu också?): "Du har helt enkelt förutfattade meningar (positiva sådana) på detta kabelmärke och därför kommer allt du lyssnar på med detta märkes logga och utseende att låta bra i dina öron för att hjärnan lurar dig." Säger som Brasse: Fel, fel, fel. Det finns några av deras kablar som inte faller mig alls i smaken (och det innefattar INTE instegsmodellen). Frågan gällande den "rena signalen" reflekterar jag inte över. Låter det bra, så låter det bra. Det som låter bäst, är bäst. Som du säkert känner till, finns det t.ex. stärkare som på pappret ger en "ren" signal fast i verkligheten låter distat och vice versa. Fortfarande är öronen de bästa instrument vi har för att avgöra huruvida något låter bra eller dåligt. Svaret på din sista fråga om Focal är helt sonika ja. Det skiljer inte mycket i pris mellan vissa högtalarelement heller, så varför inte blåsa på med det bästa tänkbara redan i högtalare för 40 papp? Men i viss mån har du rätt här; faktum är att vissa högtalarkonstruktörer har en del att lära gällande kablars påverkan på ljudet. Detta är ett i och för sig känt "ingenjörsfenomen". Är du möjligen ingenjör?
Redigerat av bensnake, 12 June 2009 - 18:50.
Postad 13 June 2009 - 08:58
Unregistereddc53c7e8
-
Unregistereddc53c7e8
-
Mästare
-
-
2573 inlägg
"Men visst" skriver du. Du öppnar alltså för möjligheten att externa högtalarkablar påverkar ljudet i en viss riktning? I och med detta faller din trådtopic helt, eller åtminstone delvis.  En gång till då... Hur du eller någon annan upplevaer olika kablar är inte intressant för topic. Någon kan t.ex tycka att det låter bättre med billiga kablar än med dyra, men det är heller inte intressant för topic. Det som söks är plausibla förklaringar till varför man skall skaffa en exklusiv, speciellt då det handlar om enkla internt. Man kan förbättra ljudet men till en viss gräns, eller? Och var går denna gräns i sådana fall? Vid den kvalitet som internkablaget besitter? "Svaga länken och kedjan" äger ju ingen relevans i detta sammanhang, eftersom man faktiskt kan påverka ljudet med olika högtalarkablar.
Om man nu vill påverka är det då inte mer praktiskt med en eq eller tonkontroller? Är det verkligen bättre att tweaka med kablar (ganska bökigt om man måste hålla på att byta beroende på t.ex. inspelningen)? Vet i fan vad du är ute efter (förutom din egen predestinerade slutsats, nämligen att det är meningslöst att betala dyra pengar för högtalarkablar). Återigen tvingas jag konstatera att du, utan erfarenhet, antar saker baserat på hur det borde förhålla sig utifrån de kunskaper du anser dig besitta i ämnet.
Frågan om hur man bär sig åt för att förkasta eller välja den eller den kabeln, ställde du ju själv. Jag bara besvarade den.
Gällande silvret talar jag utifrån egen erfarenhet. Har testat kablar i oändlighet. Purist Audio Design (jävligt dyra!) har dock några silvervarianter (dock ej med enbart silver) som ger en fantastisk ljudåtergivning. Själv kör jag med guld och koppar. Jävligt dyra! Och jävligt välljudande! Förmodligen placebo (om det inte hade varit för att jag i ett blindtest plockat ut dem jag köpte). Åhhhhhh, vad duktigt! De senaste meningarna skrev jag bara för att retas, det förstår du va? Jag kan redan nu citera vad du kommer att skriva (är jag en siare nu också?): "Du har helt enkelt förutfattade meningar (positiva sådana) på detta kabelmärke och därför kommer allt du lyssnar på med detta märkes logga och utseende att låta bra i dina öron för att hjärnan lurar dig." Säger som Brasse: Fel, fel, fel. Det finns några av deras kablar som inte faller mig alls i smaken (och det innefattar INTE instegsmodellen).
Märkligt det där med att det förr eller senare måste gå över till att nedvärdera andra och höja sig själv. Räcker det inte med sakargument...? Ang. erfarenhet så läste jag i en annan tråd om hur en minst sagt "erfaren" hade skaffat sig en cd-spelare och slog fast att den helt klart var det bästa i klassen upp till 10 000 kr. Ett par månader sedan så var den borta och hade ersatts av något annat. Nu var den helt plötsligt bara bästa köp för 5 000 kr. Hur mycket var hans erfarenhet värd för någon annan än han själv tycker du? Din påstådda erfarenhet betyder alltså imo inget i frågan och det är ointressant vad du personligen tycker låter bäst. Någon annan kan tycka tvärtom. Det handlar om plausibla och logiska förklaringar till varför man skall satsa på exklusiva, avancerat avskärmade och dyra kablar när det tydligen går utmärkt med enkla, billiga och minimalt avskärmade kablar i en högtalare för 40 000 kr. Ditt blindtest blir jag ändå nyfiken på. Hur utfördes det och vad jämförde du? Kanske redan har beskrivit det och delat med dig på annan plats? Frågan gällande den "rena signalen" reflekterar jag inte över.
Då kanske ABC12345 kan utveckla hur han ser på det... Svaret på din sista fråga om Focal är helt sonika ja. Det skiljer inte mycket i pris mellan vissa högtalarelement heller, så varför inte blåsa på med det bästa tänkbara redan i högtalare för 40 papp?
Menar du alltså att du tror Focal, trots att det skulle innebära ett hörbart bättre ljud med exlusivare kablar internt, ändå inte skulle öka priset med ett par procent? Då måste de väl ändå mena att den positiva skillnaden är så försumbar att konsumenterna i denna prisklass inte skulle kunna höra och uppskatta den? Jag hade iaf lagt på någon tusing eller två på priset om jag trodde att konsumenten skulle uppleva ett bättre ljud.
Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 13 June 2009 - 16:04.
Postad 13 June 2009 - 11:01
Unregisteredffae06bb
-
Unregisteredffae06bb
-
Forumräv
-
-
564 inlägg
Hur vet man att man har "en så ren signal som möjligt"?
Att många har problem att höra skillnad på kablar är väl dokumenterat men vilken sibaanläggning menar du är svårskiljd från en "highend". Att många inte bryr sig är helt klart men finns det verkligen de som inte hör skillnad (utan att säkert veta vilken sibaanläggning du menar då förstås) om de jämför?
Som t.ex. vadå? Räcker det inte att kabeln mäter låt oss säga i nivå med internkabeln?
Vad är det som skulle göra så att kablarna blir ljudmässigt bättre med ökat pris?
Inte orkat svara tidigare, då du bara ställer en massa motfrågor hela tiden, utan att själv komma med något vettigt. Angående ren signal, eftersom att lyssna inte duger för dig, så får du väl mäta? Nej det räcker inte med att kabeln mäter likvärdigt med internkabeln, om internkabeln är undermåttlig. Iaf jag vill ha en så ren signal som möjligt fram till högtalarna, sen får högtalarna göra sitt och trivs man inte med ljudet ifrån högtalarna så får man väl byta dom. Vad är det som gör att mer alla mindre alla produkter blir bättre med ökat pris (givetvis finns det undantag inom samtliga produktkategorier)? Jo, mer pengar kan läggas på material, forskning, tillverkning etc. Alla har inte pengar att köpa det bästa, så köp billigaste bilen du kan hitta som inte är defekt, den tar dig också mellan A och B precis som en lyxbil, men gör den det lika bra? Eller bygg en egen lådbil med en flames på sidan och sätt i en mopedmotor, så har du motsvarigheten till en snyggt hemmagjord lampsladd med bananer och kabelstrumpa, så spar du ännu mer pengar. Två enkla svar på din huvudfråga (första inlägget i tråden) är fortfarande: 1) Ja det spelar roll, man vill ha en så ren signal som möjligt fram till högtalaren (om man nu strävar efter en så korrekt återgivning som möjligt). 2) Ja det spelar roll, man trivs med sina högtalare/elektronik förutom någon liten detalj, som man med lite tur kan bota med en "färgad" kabel.
Postad 13 June 2009 - 12:03
Unregistereddc53c7e8
-
Unregistereddc53c7e8
-
Mästare
-
-
2573 inlägg
Inte orkat svara tidigare, då du bara ställer en massa motfrågor hela tiden, utan att själv komma med något vettigt.
Vad som kan anses som vettigt är ofta ovettigt för en annnan. Jag söker plausibla och logiska förklaringar till varför det är vettigt att satsa på en exklusiv högtalarkabel när det sitter en enkel i högtalaren. Jag anser inte att någon sådan har framkommit ännu. Att olika kablar upplevs mer eller mindre positivt är inte en orsak eller förklaring till att man skall använda exklusiva kablar. Angående ren signal, eftersom att lyssna inte duger för dig, så får du väl mäta?
Det var du som tog upp att man kan ha en önskan om "en så ren signal som möjligt" fram till högtalaren som ett argument i ämnet. I min värld så måste detta innebära att man, för att kunna bedöma detta, måste ha en referens (ljudlig eller mätbar) som kan jämföras med. Hur vet man att man är nära den och vad är referensen (ljudligt eller mätbart)? Nej det räcker inte med att kabeln mäter likvärdigt med internkabeln, om internkabeln är undermåttlig. Iaf jag vill ha en så ren signal som möjligt fram till högtalarna, sen får högtalarna göra sitt och trivs man inte med ljudet ifrån högtalarna så får man väl byta dom.
Det är ju lite min poäng. Jag kan inte tänka mig att Focal sätter in en undermålig kabel i en högtalare för 40 000 kr. Vad är det som gör att mer alla mindre alla produkter blir bättre med ökat pris (givetvis finns det undantag inom samtliga produktkategorier)? Jo, mer pengar kan läggas på material, forskning, tillverkning etc. Alla har inte pengar att köpa det bästa, så köp billigaste bilen du kan hitta som inte är defekt, den tar dig också mellan A och B precis som en lyxbil, men gör den det lika bra? Eller bygg en egen lådbil med en flames på sidan och sätt i en mopedmotor, så har du motsvarigheten till en snyggt hemmagjord lampsladd med bananer och kabelstrumpa, så spar du ännu mer pengar.
Som du säkert egentligen förstår så är liknelserna otroligt långt ifrån det som det handlar om här - att transportera en fysiskt sett enkel elektrisk ström i ett par meter. Tron på att en kabel skulle bli proportionerligt ljudligt bättre per krona i ökat pris existerar nog uteslutande inom kategorin "hemmaljud". Har t.ex. aldrig hört resonemanget inom studiomiljön på SR, där det iaf som jag upplevt de gånger jag varit där och pratat med tekniker, finns en "no nonsens" attityd, och då har det ändå gjorts ganska många hyfsade inspelningar där. 1) Ja det spelar roll, man vill ha en så ren signal som möjligt fram till högtalaren (om man nu strävar efter en så korrekt återgivning som möjligt).
Det påståendet är inte relevant om man inte har referensen "ren signal" att jämföra med. Hur vet jag att kabeln som är inkopplad ger en så ren signal som möjligt utan referens? 2) Ja det spelar roll, man trivs med sina högtalare/elektronik förutom någon liten detalj, som man med lite tur kan bota med en "färgad" kabel.
Men det borde väl gå med vilken kabel som helst som man uppskattar? Finns ju inget i det du skriver som innebär att den måste vara exklusiv och påkostad.
Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 13 June 2009 - 12:09.
Postad 13 June 2009 - 12:32
Samuelsson93
-
Samuelsson93
-
Användare
-
-
208 inlägg
Använder supra classic för 25:-/m. Enkel och bra, samt billig. Testade den mot de mycket gamla
"lakritssladdarna" som ingick, i ett blindtest. Jag lyckades urskilja vilken kabel som var vilken. Antagligen så är det nog för att
kablarna skiljer sig lite i ljud och jag har vant mig vid mina classic, för i blindtestet kunde jag däremot inte riktigt identifiera att de andra lät sämre, men en skillnad hörde jag. Classic behndlar diskanten samt lägre basregistet på ett helt annat sätt. Om det låter bättre eller inte låter jag vara osagt
Postad 13 June 2009 - 17:33
hifi_fan
-
hifi_fan
-
Lärjunge
-
-
288 inlägg
...Edit: Kan väl tillägga att jag inte heller ser avskärmade kablar som exklusiva (om man bortser från diverse märkliga metoder med "batteripacks" och liknande. Det är väl iofs tveksamt om en störning verkligen så ofta påverkar signalen hörbart och varför är isf inte internkablaget avskärmat?
...Vad säger ni om skärmining btw? En högtalare är ju full av magnetiska fält. Borde det inte vara minst lika viktigt med avskärmade internkablar om detta är ett problem på utsidan?
...Ingen som har någon idé om det där med avskärmade högtalarkablar?
...Varför påstås det att man skall köpa avskärmade (många med diverse fantasifulla dyra metoder och märkliga förklaringar) när det tycks sitta minst sagt måttligt skärmade på insidan (där det finns minst ett par element som skapar ofta rejäla magnetfält). Är behovet av avskärmade högtalarkablar en bluff skapad av försäljare?
...Säg även att du lägger pengar på en extern kabel med mycket avancerad, exklusiv och dyr skärmning. I en stor golvare går det säkert ett par meter mer eller mindre oskärmade kablar i närheten av ett par rejäla magneter. Finns det verkligen skäl, om oskärmat är ett problem, till att tro att kabeln som ligger utmed golvet skulle rädda eller bättra situationen?
...Ursprungsfrågan var om det finns någon plausibel förklaring till varför man skall använda exklusiva och mångfaldigt skärmade kablar utanför högtalaren när dessa, som i fallet Focalen för 40 000 kr, kopplas till enkla internkablar via högtalarkontakterna.
...Fortfarande är frågan - varför exklusiva och mångfaldigt avskärmade när det inte behövs internt? Varför räcker det inte med en kabel som mäter i paritet med den interna och dess minimala skärm? Att man sedan kan prova mängder med olika kablar och uppleva en massa olika skillnader är en annan sak...
Vilka 'exklusiva och mångfaldigt skärmade' högtalarkablar menar du, nämn några. hifi_fan
Postad 13 June 2009 - 18:27
Unregistereddc53c7e8
-
Unregistereddc53c7e8
-
Mästare
-
-
2573 inlägg
Vilka 'exklusiva och mångfaldigt skärmade' högtalarkablar menar du, nämn några.
Audioquest med sina "batteripacks" har redan nämnts. Finns även några dyrkabeltillerkare som kryogensikt kyler ned t.ex. ledarna bl.a. Furutech som säljs av Svalander. Eller varför inte alla som hävdar t.ex. det som Audioholics tar upp i artikeln "Top Ten Signs an Audio Cable Vendor is Selling You Snake Oil" (se länk). De har tydligen inte hört talas om din och Svalanders "kamp" (du håller ju på vitt medans han föredrar svart om jag kommer ihåg rätt) om vilken färg på kabeln som låter bäst för det tar de inte upp... http://www.audioholi...g-you-snake-oil
Postad 13 June 2009 - 19:33
hifi_fan
-
hifi_fan
-
Lärjunge
-
-
288 inlägg
Audioquest med sina "batteripacks" har redan nämnts.
Audioquest högtalarkablar är inte skärmade. Vilka 'exklusiva och mångfaldigt skärmade' högtalarkablar menar du, nämn några. Blanda inte i batteripacks och kabel färg. hifi_fan
Postad 13 June 2009 - 20:12
Unregistereddc53c7e8
-
Unregistereddc53c7e8
-
Mästare
-
-
2573 inlägg
Audioquest högtalarkablar är inte skärmade. "CV-8 har dessutom 36V DBS, Dielectric Bias System, Audioquests patenterade teknik genom att konstant spänningssätta isolationsmaterialet närmast eliminerar de störningar som annars uppstår härigenom." Tog för givet att de pratar om att detta skulle isolera för störningar men det kanske är fel? Vilka 'exklusiva och mångfaldigt skärmade' högtalarkablar menar du, nämn några.
Har redan nämnt t.ex. märken som Audioquest och Furutech. Det finns många fler som hävdar att exklusivt material och diverse märkliga och "raffinerade" tillverkningsmetoder skulle innebära ett bättre ljud, utan att kunna påvisa det. Att det innebär ett högre pris kan nog alla vara överens om däremot. Blanda inte i batteripacks och kabel färg.
Exklusiva kablar och mer eller mindre märkliga påståenden hör ihop. Från Audioquest kan det förutom batterisnacket t.ex. låta så här: "Man utvecklar även egna metoder för att bearbeta råmaterial, något som lett fram till koppar- och silverledare med unika kvaliteter som man bara hittar hos Audioquest". Du och Svalander har bidragit med att färgen på kabeln spelar en hörbar roll (även om ni frontalkrockar). Ser inga sannolika skäl till att tro på någon av er om jag skall vara ärlig och Audioquests "försäljningsnys" får man ju hoppas att de allra flesta ser igenom...
Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 13 June 2009 - 20:16.
Postad 13 June 2009 - 21:59
bensnake
-
bensnake
-
Veteran
-
-
1949 inlägg
Högtalarkabeln påverkar ljudet i ett system. Detta medger, om än något diffust och i viss mån ovilligt (... men visst...), trådens skapare. Därmed faller frågan i trådens topic. På eget grepp.
Redigerat av bensnake, 13 June 2009 - 22:00.
Postad 13 June 2009 - 23:56
xray
-
xray
-
Guru
-
-
4296 inlägg
Mittiprick: Jag tycker inte det är helt felaktigt att komma med personliga erfarenheter angående kablars förträfflighet eftersom hifi är ju en högts subjektiv företeelse. Men det är ju klart att det inte ger en exakt beskrivning varför det är vettigt att köpa fina kablar om de inuti högtalarna är sämre. Plausibel, trolig, antaglig, sannolik, möjlig eller en tänkbar orsak är enligt min mening, och som tidigare nämnt i denna tråden, att det begränsade frekvensband som endera element arbetar med inte nödvändigtvis behöver en ”super kabel” för att klara av arbetsuppgiften. Och på grund av kortare längder inuti lådan blir inte heller längden signifikant för att försvåra signalöverföringen.
Postad 14 June 2009 - 00:09
hifi_fan
-
hifi_fan
-
Lärjunge
-
-
288 inlägg
"CV-8 har dessutom 36V DBS, Dielectric Bias System, Audioquests patenterade teknik genom att konstant spänningssätta isolationsmaterialet närmast eliminerar de störningar som annars uppstår härigenom." Tog för givet att de pratar om att detta skulle isolera för störningar men det kanske är fel?
Jag skrev att inte blanda i batteripacket men du kunde inte låta bli... DBS är inte skärm, det är 'Audioquests patenterade teknik att konstant spänningssätta isolationsmaterialet'. Du skall läsa artikeln i Hifi&Musik, där förklaras hur den fungerar. Du skall kanske provlyssna också för att få en bättre förståelse. Har redan nämnt t.ex. märken som Audioquest och Furutech.
Varken Audioquest eller Furutech har skärmade högtalarkablar. Vilka 'exklusiva och mångfaldigt skärmade' högtalarkablar menar du, nämn några. Du och Svalander har bidragit med att färgen på kabeln spelar en hörbar roll (även om ni frontalkrockar). Ser inga sannolika skäl till att tro på någon av er om jag skall vara ärlig.
Du kan köpa lampkabel på Biltema i vitt och svart och provlyssna dem. De är billiga och matchar dina internkablar. Du behöver inte tro på någon, men du kan påbörja att lyssna på kablar för att få egen erfarenhet. hifi_fan
Postad 14 June 2009 - 08:16
Unregistereddc53c7e8
-
Unregistereddc53c7e8
-
Mästare
-
-
2573 inlägg
Plausibel, trolig, antaglig, sannolik, möjlig eller en tänkbar orsak är enligt min mening, och som tidigare nämnt i denna tråden, att det begränsade frekvensband som endera element arbetar med inte nödvändigtvis behöver en ”super kabel” för att klara av arbetsuppgiften. Och på grund av kortare längder inuti lådan blir inte heller längden signifikant för att försvåra signalöverföringen.
Men det är imo inget argument för en "superkabel". Om kabeln duger invändigt så ser jag inga skäl till att den inte skulle duga utvändigt om man tar t.ex. hänsyn till arean pga längden och att kabeln inte mäter sämre än den invändiga. Om vi flyttar ut kontakterna närmare förstärkaren så att internkabeln bara dras genom högtalarväggen. Skall det vara tvärtom då? En enkel kabel från förstärkarna och en "super" från kontakterna igenom högtalaren? Är övertygad om att ingen av de som förspråkar dyrkablar ändå skulle nöja sig med en enkel från förstärkaren. Titta t.ex. på de dyra och korta jumpers som säljs. Är det någon här som menar att det är en vinst att placera exklusiva jumpers mellan hi & low på högtalarna? Borde det inte räcka med t.ex. kabeln som duger internt i en högtalare för 40 000 kr? Så fort det handlar om den externa kabeln så börjas det från dyrkabeltillverkare att pratas om hur viktigt det är t.ex. med diverse superledande material och vilka stora problem den utvändiga kabeln kan råka ut för (diverse störningar bl.a.). För mig är det ganska självklart att den stora anledningen till att slå på stora trumman inför hemljudskonsumenterna inte är att pga det handlar om ett fysikaliskt behov eller problem utan pga att det till den gruppen (som många andra entusiastgrupper) går att sälja pga andra skäl t.ex. psykologiskt betingade. Internkablage är ingen marknad (än iaf).
Postad 14 June 2009 - 08:31
Unregistereddc53c7e8
-
Unregistereddc53c7e8
-
Mästare
-
-
2573 inlägg
Jag skrev att inte blanda i batteripacket men du kunde inte låta bli...
DBS är inte skärm, det är 'Audioquests patenterade teknik att konstant spänningssätta isolationsmaterialet'.
Det är iaf för att "eliminera störningar" som det står ovan. Störningar som tydligen inte är ett problem för internkablaget i en högtalare för 40 000 kr. Du skall läsa artikeln i Hifi&Musik, där förklaras hur den fungerar. Du skall kanske provlyssna också för att få en bättre förståelse.  Ja det var ju ett par bra tips... Per "spela roll om det är placebo" Sundell kanske har skrivit artikeln? Tror man tjänar på att vara skeptisk till det som en tillverkare påstår i denna fråga. Varken Audioquest eller Furutech har skärmade högtalarkablar. "Kabeln har också en skärmbox som innehåller Furutech Formula GC 303 som påstås absorbera störningar och radiovågor genom en kontaktfri metod. På detta sätt menar man att man får en mycket bra dämpning av störningar och brus. Utanpå ledarna har man lindat dubbla lager av mjuk PVC vilket isolerar från och minskar vibrationer".Du ger verkligen bra exempel på varför man bör vara skeptisk över det som säkert påstås på ett forum. Vilka 'exklusiva och mångfaldigt skärmade' högtalarkablar menar du, nämn några.
Vi tar ett par märken till då. Exklusiv och skärmad: Clou Cable..........Mindre exklusiv men skärmad: Supra (ply)
Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 14 June 2009 - 08:38.
Postad 14 June 2009 - 11:02
Unregistereddc53c7e8
-
Unregistereddc53c7e8
-
Mästare
-
-
2573 inlägg
Högtalarkabeln påverkar ljudet i ett system. Detta medger, om än något diffust och i viss mån ovilligt (... men visst...), trådens skapare. Därmed faller frågan i trådens topic. På eget grepp.
Sorry... Det blir tyvärr inte mer sant för att du upprepar det. Ännu en gång... att någon upplever att olika kablar låter si eller så berör inte topic. Plocka ut tio personer som skall bedöma värdet av olika kablar genom att blint lyssna på dem så lär du få massor med divergerande omdömen. Ta t.ex. på testet i SVT för ca ett par år sedan där även mycket vana lyssnare menade att kabeln för 4 kr metern var bäst eller bland de bättre i vissa lägen. Hur var det nu med frågorna jag hade på två saker som du tog upp? Ang. erfarenhet så läste jag i en annan tråd om hur en minst sagt "erfaren" hade skaffat sig en cd-spelare och slog fast att den helt klart var det bästa i klassen upp till 10 000 kr. Ett par månader sedan så var den borta och hade ersatts av något annat. Nu var den helt plötsligt bara bästa köp för 5 000 kr. Hur mycket var hans erfarenhet värd för någon annan än han själv tycker du?
...och...
Ditt blindtest blir jag ändå nyfiken på. Hur utfördes det och vad jämförde du? Kanske redan har beskrivit det och delat med dig på annan plats?
Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 14 June 2009 - 11:17.
Postad 14 June 2009 - 11:28
hifi_fan
-
hifi_fan
-
Lärjunge
-
-
288 inlägg
Det är iaf för att "eliminera störningar" som det står ovan. Störningar som tydligen inte är ett problem för internkablaget i en högtalare för 40 000 kr.
Vilka störningar och hur kan den göra det? Ja det var ju ett par bra tips... Per "spela roll om det är placebo" Sundell kanske har skrivit artikeln? Tror man tjänar på att vara skeptisk till det som en tillverkare påstår i denna fråga.
Jag förstår att du inte förstår hur DBS fungerar och därför är du skeptisk. "Kabeln har också en skärmbox som innehåller Furutech Formula GC 303 som påstås absorbera störningar och radiovågor genom en kontaktfri metod. På detta sätt menar man att man får en mycket bra dämpning av störningar och brus. Utanpå ledarna har man lindat dubbla lager av mjuk PVC vilket isolerar från och minskar vibrationer".
Du ger verkligen bra exempel på varför man bör vara skeptisk över det som säkert påstås på ett forum.
'Skärmboxen' - dålig översättning - är en passiv EMI/RFI absorber, den fungerar genom en kontaktfri metod, likadan som en ferrit block. Du kan ta bort den och lyssna på kabeln och avgöra om du hör någon skillnad. Om du monterar isär en Furutech högtalarkabel då kan du se att den är inte skärmad. Vi tar ett par märken till då. Exklusiv och skärmad: Clou Cable..........Mindre exklusiv men skärmad: Supra (ply)
Båda är speciella kablar där ledarna är inte tvinnade med kort stigning (se Rondo). Clou använder en eller två koax ledare som måste ha skärm. Supra Ply har två pararella ledare, fungerar som en di-pol antenn, måste ha skärm. hifi_fan
Postad 14 June 2009 - 11:46
hifi_fan
-
hifi_fan
-
Lärjunge
-
-
288 inlägg
Det var du som tog upp att man kan ha en önskan om "en så ren signal som möjligt" fram till högtalaren som ett argument i ämnet. I min värld så måste detta innebära att man, för att kunna bedöma detta, måste ha en referens (ljudlig eller mätbar) som kan jämföras med. Hur vet man att man är nära den och vad är referensen (ljudligt eller mätbart)?
Det påståendet är inte relevant om man inte har referensen "ren signal" att jämföra med. Hur vet jag att kabeln som är inkopplad ger en så ren signal som möjligt utan referens?
Din referens signal är den som finns vid förstärkarens utgång och högtalarkabelns ingång. Den som du mäter och jämför med är signalen vid högtalarens ingång. Det är enkelt att mäta, alla kabeltillverkare brukar göra det för att se hur kabeln påverkar signalen. hifi_fan
Postad 14 June 2009 - 13:43
Unregistereddc53c7e8
-
Unregistereddc53c7e8
-
Mästare
-
-
2573 inlägg
Vilka störningar och hur kan den göra det?
Det är ju iofs en komisk "twist" du får till där men det där undrar ju jag också... Jag förstår att du inte förstår hur DBS fungerar och därför är du skeptisk.
Nej jag tycker inte att man skall köpa vilka påståenden som helst. En kort diskussion mellan Audioquest och Audioholics finns att läsa om man är intresserad. Imo mer givande än ett reklamblad. http://www.audioholi...ake-oil-article'Skärmboxen' - dålig översättning - är en passiv EMI/RFI absorber, den fungerar genom en kontaktfri metod, likadan som en ferrit block. Du kan ta bort den och lyssna på kabeln och avgöra om du hör någon skillnad.
Om du monterar isär en Furutech högtalarkabel då kan du se att den är inte skärmad.
" Shielded @(Alpha)-OCC Conductors eliminate radiated noise" www.avcables.co.za/Downloads/Main/Downloads/Furutech/Cables/BW-Speaker_REF%20III-N1.pdf Väntar med spänning på nästa försök... Båda är speciella kablar där ledarna är inte tvinnade med kort stigning (se Rondo).
Clou använder en eller två koax ledare som måste ha skärm.
Supra Ply har två pararella ledare, fungerar som en di-pol antenn, måste ha skärm.  Du är ju på sätt och vis underbar med dina "fakta"...
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Tillbehör
-
→
Kablar
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|