Varför exklusiva högtalarkablar...
364 svar till detta ämne
Postad 04 June 2009 - 09:53
Unregistereddc53c7e8
-
Unregistereddc53c7e8
-
Mästare
-
-
2573 inlägg
Skrev nedan i annan tråd men tror det är lämpligt att ta det i en egen. Kort och gott... Finns det några logiska och plausibla förklaringar till att det är en ljudmässig fördel med "bättre" och dyrare kablar mellan förstärkare och högtalare när det oftast sitter så mycket enklare och billigare innanför högtalarkontakterna? "Bläddrade i några gamla Hifi&Musik häromdagen och såg en artikel där de visade vad det var i en högtalare som gjorde att den var tio gånger dyrare än ett par andra. De plockade isär en Focal för närmare 40 000 kr och visade på det bättre bygget, elementen och materialet. De nämnde allt utom en sak - internkablaget!! Det var nämligen kablar som absolut inte kan ha kostat mer än några tior per meter. De hade tom skruvat ur plattan / terminalen med högtalarkontakterna där de enkla kablarna hängde kvar.
Bara det att de inte nämner något om internkablaget som ett prisargument säger väldigt mycket imo och det hade varit himla kul att få dem eller någon annan att logiskt motivera varför man då skall lägga tusentals kronor på kablarna (och / eller "jumpers") på utsidan. Hade varit en riktigt komisk bild med ett par riktiga dyringar på ena sidan och ett par enkla och billiga på andra."
Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 06 June 2009 - 21:09.
Postad 04 June 2009 - 11:58
hifi_fan
-
hifi_fan
-
Lärjunge
-
-
288 inlägg
Skrev nedan i annan tråd men tror det är lämpligt att ta det i en egen.
Kort och gott... Finns det några logiska och plausibla förklaringar till att det är en ljudmässig fördel med "bättre" och dyrare kablar mellan förstärkare och högtalare när det oftast sitter så mycket enklare och billigare innanför högtalarkontakterna?
Det spelar inget roll vilken kabel man använder inuti högtalarna. De är korta kablar, likadana korta kablar använder man inuti i datorn, DVD spelare, i den dyraste 100.000 Kronors förstärkare osv. de har inget betydelse. Högtalarkablarna är däremot långa (1.5-3m), val av kabel där påverkar ljudet mera. Annars som jag vet ingen brukar byta ut kablarna inuti i sina förstärkare och högtalare. De är designade så att de fungerar bäst med de kablar som man använder inuti. hifi_fan
Postad 04 June 2009 - 13:25
Unregistereddc53c7e8
-
Unregistereddc53c7e8
-
Mästare
-
-
2573 inlägg
Det spelar inget roll vilken kabel man använder inuti högtalarna. De är korta kablar, likadana korta kablar använder man inuti i datorn, DVD spelare, i den dyraste 100.000 Kronors förstärkare osv. de har inget betydelse. Högtalarkablarna är däremot långa (1.5-3m), val av kabel där påverkar ljudet mera.
Det handlar ju mer om area och att kabeln bör vara tjockare med hänsyn till längden (tex. en likadan kabel som på insidan fast något grövre). Men varför exklusiva och "påkostade"? Annars som jag vet ingen brukar byta ut kablarna inuti i sina förstärkare och högtalare. De är designade så att de fungerar bäst med de kablar som man använder inuti.
Borde man då inte ha kablar som i sin egenskap i möjligaste mån skall likna internkablaget? Har tvärtom sett en hel del som bytat internkablage (se t.ex. den snabba googlesökningen nedan) och det är dessutom mycket vanligt att dessa är positiva efter bytet, trots att internkablaget, precis som du säger, nog är uppmätt och tillräckligt bra för konstruktören. http://www.google.se...y...blage&meta=Edit: Kan väl tillägga att jag inte heller ser avskärmade kablar som exklusiva (om man bortser från diverse märkliga metoder med "batteripacks" och liknande. Det är väl iofs tveksamt om en störning verkligen så ofta påverkar signalen hörbart och varför är isf inte internkablaget avskärmat?
Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 04 June 2009 - 16:21.
Postad 04 June 2009 - 15:14
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11286 inlägg
De som byter internkablarna hör dom verkligen skillnad eller är det placebo ?
Har dom gjort mätningar ?
Postad 04 June 2009 - 15:41
Unregistereddc53c7e8
-
Unregistereddc53c7e8
-
Mästare
-
-
2573 inlägg
De som byter internkablarna hör dom verkligen skillnad eller är det placebo ?
Ja det är ju 10 000 krs-frågan. Enda man kan säga är väl att det verkar vara många som upplever skillnader men mycket möjligt att det oftast beror på förväntan. Om internkablaget är optimalt så borde de flesta ju få en negativ upplevelse inte tvärtom kan man tycka. Negativa upplevelser är dock mycket ovanliga vid tweaks och det tål nog att ta en funderare på varför det är så. Har dom gjort mätningar ?
En och annan skulle jag tro men knappast majoriteten (går kanske att få ett hum om man söker t.ex. via googlelänken ovan).
Postad 04 June 2009 - 16:36
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11286 inlägg
Jo det är många frågor som hamnar under 10 000 kr frågan.
Postad 04 June 2009 - 17:07
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlägg
Kort och gott... Finns det några logiska och plausibla förklaringar till att det är en ljudmässig fördel med "bättre" och dyrare kablar mellan förstärkare och högtalare när det oftast sitter så mycket enklare och billigare innanför högtalarkontakterna?
Kort svar: Nej det finns det inte. Men mår man bra av att lägga sina pengar på dyra kablar så tycker jag man ska göra det.
Postad 04 June 2009 - 18:51
xray
-
xray
-
Guru
-
-
4296 inlägg
För att man kan... om man har råd... och ork...
Postad 04 June 2009 - 18:55
Loo755
-
Loo755
-
Forumräv
-
-
673 inlägg
Men innebär det då att man kan köra smala billiga eller tjocka billiga eller smala dyra eller tjocka dyra?
Postad 04 June 2009 - 19:06
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlägg
Men innebär det då att man kan köra smala billiga eller tjocka billiga eller smala dyra eller tjocka dyra?
Ungefär. Dock kan man inte köra hur tunna som helst, det beror lite på avståndet.
Postad 04 June 2009 - 19:09
xray
-
xray
-
Guru
-
-
4296 inlägg
Det innebär snarare att man inte bryr sig så mkt vad det egentligen kostar, dvs man skyr inga medel för att nå fram till Hifinirvana. OBS med detta har jag inte sagt att de dyrare kablarna automatiskt är bättre.
Postad 04 June 2009 - 20:59
Unregistereddc53c7e8
-
Unregistereddc53c7e8
-
Mästare
-
-
2573 inlägg
Kort svar: Nej det finns det inte.
Men mår man bra av att lägga sina pengar på dyra kablar så tycker jag man ska göra det.
För att man kan... om man har råd... och ork...
Fast frågan jag ställde i första inlägget var "Finns det några logiska och plausibla förklaringar till att det är en ljudmässig fördel med "bättre" och dyrare kablar mellan förstärkare och högtalare när det oftast sitter så mycket enklare och billigare innanför högtalarkontakterna? Att man oftast erfar positiva känslor (tror att en ökning av endorfinnivån kan mätas?) av att köpa prylar och / eller snygga saker är en annan fråga, även om den säkert kan förklara många upplevelser där det egentligen kanske inte existerar någon grund för dem. Är alltså mer intresserad av förklaringar nere på "kabelnivån" inte uppe hos hjärnan och dess ofta otillförlitliga tolkningar. Det innebär snarare att man inte bryr sig så mkt vad det egentligen kostar, dvs man skyr inga medel för att nå fram till Hifinirvana. OBS med detta har jag inte sagt att de dyrare kablarna automatiskt är bättre.
Innebär det att du tycker att "hifinirvana", vid ett köp av eller lyssning med exlusivare kablar, skapas i hjärnan med hjälp av lyckokänsla och förväntan snarare än att det skapas av själva dyrkabeln? Att jag frågar beror på att du tidigare skrev "för att man kan... om man har råd... och ork" (förstod inte riktigt det sista dock - är det all övertid som måste till som är jobbigt?  ) som argument för exklusiva kablar trots "basic" på andra sidan kontakterna.
Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 04 June 2009 - 21:21.
Postad 04 June 2009 - 22:19
bensnake
-
bensnake
-
Veteran
-
-
1949 inlägg
Har inte tid att blanda mig i diskussionen, åker till Sweden Rock Festival tidigt i morgon bitti. Där har dom tjocka kablar...  Men har vi inte redan stött och blött detta ämne i åtminstone två andra trådar? Jag hänvisar till dessa nedan. https://www.minhembi...showtopic=52518https://www.minhembi...howtopic=228839
Postad 04 June 2009 - 22:37
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Postad 05 June 2009 - 07:51
Unregistereddc53c7e8
-
Unregistereddc53c7e8
-
Mästare
-
-
2573 inlägg
Har inte tid att blanda mig i diskussionen, åker till Sweden Rock Festival tidigt i morgon bitti. Där har dom tjocka kablar... 
Att både skicka pm och skriva i tråden att du inte har tid att vara med att diskutera är ju inte direkt nödvändigt... Men har vi inte redan stött och blött detta ämne i åtminstone två andra trådar? Jag hänvisar till dessa nedan.
Har säkert delvis tagits upp i de breda trådar du länkar till men denna är som du säkert märker mycket smalare med fokus på kopplingen internkablage / externkablage. Finns det några bra svar / argument i ämnet så får du gärna länka direkt till dessa. Lägger in en tjusig (  ) bild då bilder ibland är mer beskrivande än ord.
h_gt.JPG 25.84K
4 Antal nerladdningar
Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 05 June 2009 - 07:59.
Postad 05 June 2009 - 10:24
xray
-
xray
-
Guru
-
-
4296 inlägg
Fast frågan jag ställde i första inlägget var "Finns det några logiska och plausibla förklaringar till att det är en ljudmässig fördel med "bättre" och dyrare kablar mellan förstärkare och högtalare när det oftast sitter så mycket enklare och billigare innanför högtalarkontakterna?
Att man oftast erfar positiva känslor (tror att en ökning av endorfinnivån kan mätas?) av att köpa prylar och / eller snygga saker är en annan fråga, även om den säkert kan förklara många upplevelser där det egentligen kanske inte existerar någon grund för dem. Är alltså mer intresserad av förklaringar nere på "kabelnivån" inte uppe hos hjärnan och dess ofta otillförlitliga tolkningar.
Innebär det att du tycker att "hifinirvana", vid ett köp av eller lyssning med exlusivare kablar, skapas i hjärnan med hjälp av lyckokänsla och förväntan snarare än att det skapas av själva dyrkabeln? Att jag frågar beror på att du tidigare skrev "för att man kan... om man har råd... och ork" (förstod inte riktigt det sista dock - är det all övertid som måste till som är jobbigt? ) som argument för exklusiva kablar trots "basic" på andra sidan kontakterna.
Enda plausibla förklaringen enligt mitt tycke är att det vid högtalarkonstruktion finns viktigare saker att tänka på än val av finaste möjliga ledare. Och en bidragande faktor till varför det är på detta sätt är ju främst att det handlar om relativt korta kabellängder. Viktigare parametrar vid högtalarkonstruktion är bl. a. filterkonstruktion (konstruktion och kvalité hos ingående komponenter) och lådans uppbyggnad. Sedan vill ju de som tillverkar högtalarna också tjäna så mkt pengar som möjligt… Att använda "dyrkablar" ökar priset vilket borde ge en produkt som är svårare att sälja. Jag bryr mig i alla fall inte om så mkt vilka ”skit kablar” som finns inuti mina högtalare (Avance Signature 8). Antar att kablarna inte håller högsta klass... Och om så hade varit fallet hade jag förmodligen aldrig haft råd att köpa högtalarna… Men när man väl är lycklig ägare till ett par högtalare kanske det åter uppstår en önskan om att försöka förbättra ljudet. Här kan ett par väl ampassade högtalarkablar komma till god nytta för att åter få lite ”eufori” vid lyssning. Och vad som är placebo orkar jag inte gå in på, men det viktigaste är ju att man blir nöjd med köpet. En förhöjd upplevelse som frambringats av nya kablar borde ju enligt mitt tycke handla om välljud, men det kan säkert också handla om utseendet hos kablarna. Kanske blir det mindre motigt att att städa bland kabelhärvorna när det handlar om finkablar… När jag skrev "för att man kan... om man har råd... och ork", med ork syftade jag främst på vilka prioriteringar man här i livet. Jag hade ingen tanke på den ekonomiska aspekten, dvs. all övertid som kanske måste till att finansiera kabelköpet, men det krävs säkert ork på flera olika plan vid ”dyrkabelköp”…
Postad 05 June 2009 - 10:28
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Jag står helt bakom beslutet att köpa dyra kablar för att man tycker att dom är snygga. jag försöker själv få mina kablar att se så snygga ut som det bara i huvudtaget går...
Men jag gör dem själv just för att hålla nere priset och får kablar som är så pass bra att det knappast kan bli bättre...
Postad 05 June 2009 - 11:59
Unregistereddc53c7e8
-
Unregistereddc53c7e8
-
Mästare
-
-
2573 inlägg
Enda plausibla förklaringen enligt mitt tycke är att det vid högtalarkonstruktion finns viktigare saker att tänka på än val av finaste möjliga ledare. Och en bidragande faktor till varför det är på detta sätt är ju främst att det handlar om relativt korta kabellängder. Viktigare parametrar vid högtalarkonstruktion är bl. a. filterkonstruktion (konstruktion och kvalité hos ingående komponenter) och lådans uppbyggnad. Sedan vill ju de som tillverkar högtalarna också tjäna så mkt pengar som möjligt… Att använda "dyrkablar" ökar priset vilket borde ge en produkt som är svårare att sälja.
Det resonemanget låter helt logiskt även om jag tror att man i marknadssyfte kommer att få se fler högtalare med "märkeskablar" internt framöver. Men... det är en palusibel förklaring till varför högtalartillverkaren använder "icke exklusiva" kablar, inte en förklaring (åtminstone inte på "kabelnivå") till varför jag som konsument skall t.ex. koppla Kryogeniskt nedkylda kablar vars ledare är av materialet PLSC+++ (ultra super koppar) där det sitter ett batteripack kopplat till isoleringsmaterialet. Jag bryr mig i alla fall inte om så mkt vilka ”skit kablar” som finns inuti mina högtalare (Avance Signature 8). Antar att kablarna inte håller högsta klass... Och om så hade varit fallet hade jag förmodligen aldrig haft råd att köpa högtalarna…
Då blir jag ju lite nyfiken på varför du då tycks anse dig ha råd att spendera den summan (troligen mer) på kablarna på utsidan? Varför funderar du inte över huruvida internkablaget riskerar att degradera signalen? Men när man väl är lycklig ägare till ett par högtalare kanske det åter uppstår en önskan om att försöka förbättra ljudet. Här kan ett par väl ampassade högtalarkablar komma till god nytta för att åter få lite ”eufori” vid lyssning. Och vad som är placebo orkar jag inte gå in på, men det viktigaste är ju att man blir nöjd med köpet.
Bara så att vi är med... När du pratar om väl anpassade kablar så menar du inte anpassade till högtalaren egentligen (då borde ju samspelet med internkablarna vara viktigt) utan mer hur du upplever samspelet med högtalaren vid lyssning? Är helt med på detta att man kan uppleva t.ex. lyxiga och snygga saker bättre än vad de är och jag anser även att en försämring faktiskt kan uppfattas som bättre. Har heller inga problem med att man köper t.ex. kablar baserat på t.ex. "looks". Hade varit helt ok om tillverkarna / försäljarna hade haft de försäljningsargumenten men så är det inte. Istället hävdar man det ena mer fantasirika än det andra och gärna med vetenskaplika pseudoförklaringar som det inte tycks finna någon grund för. Vi har iaf inte sett någon sådan än i t.ex. den här tråden. Vad säger ni om skärmining btw? En högtalare är ju full av magnetiska fält. Borde det inte vara minst lika viktigt med avskärmade internkablar om detta är ett problem på utsidan?
Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 05 June 2009 - 12:44.
Postad 05 June 2009 - 12:38
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11286 inlägg
Har inte tid att blanda mig i diskussionen, åker till Sweden Rock Festival tidigt i morgon bitti. Där har dom tjocka kablar... 
FUUUUUUSK ta med mig vill också se alla tjocka strömkablar dom har där.
Postad 05 June 2009 - 15:29
Unregistereddc53c7e8
-
Unregistereddc53c7e8
-
Mästare
-
-
2573 inlägg
Jonas: Nu har du skrivit tre inlägg utan att överhuvudtaget kommentera frågeställningen. Du har ju (eller har haft) Audioquest. Hur ställer du dig personligen till att t.ex. koppla kablar med deras "uppfinning" DBS (ett batteripack som skall ladda upp en isolator om jag fattat rätt) och olika grader (läs dyrare) "superkoppar" till högtalarna när kablarna internt ser ut som de gör? Hur ser du på att råda andra att köpa kablar med t.ex. dessa egenskaper när kablarna internt ser ut som de gör? Är internkablaget inte värt att beakta i något av fallen och om så - varför?
image_preview.jpg 21.46K
5 Antal nerladdningar"Here is an example of the dielectric biasing scheme courtesy of Audioquest. The battery does not make a complete electrical connection. Thus it is considered an open circuit."http://www.audioholi...g-you-snake-oil
Postad 06 June 2009 - 13:23
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11286 inlägg
Märker ingen skillnad om det sitter batteri eller inte batteri på Audioquestkabeln.
Testade förut att ta bort batteripacket och det lät precis som när det satt på.
När det gäller internkablage så funderar jag inte på det,skulle inte få för mig att lämna in högtalarna för att få kablarna bytta.
Postad 06 June 2009 - 21:00
Unregistereddc53c7e8
-
Unregistereddc53c7e8
-
Mästare
-
-
2573 inlägg
När det gäller internkablage så funderar jag inte på det,skulle inte få för mig att lämna in högtalarna för att få kablarna bytta.
Men de är ju anslutna till ett par kontakter där de externa kablarna kopplas in. De är ju med andra ord ihoplänkade och varför ser t.ex. du, xray och hifi_fan endast kablarna på utsidan som något värda att fundera och lägga pengar på (förstår när det gäller utseendet naturligtvis då de interna ej är synliga)? Borde man inte kunna ha samma avslappnade attityd över dessa? Ingen som har någon idé om det där med avskärmade högtalarkablar? Varför påstås det att man skall köpa avskärmade (många med diverse fantasifulla dyra metoder och märkliga förklaringar) när det tycks sitta minst sagt måttligt skärmade på insidan (där det finns minst ett par element som skapar ofta rejäla magnetfält). Är behovet av avskärmade högtalarkablar en bluff skapad av försäljare?
Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 06 June 2009 - 21:02.
Postad 07 June 2009 - 09:16
klippo
-
klippo
-
Användare
-
-
206 inlägg
Största anledningen är väl att man anser att man har råd och man tycker det är snyggt och att ens uttrustning förtjänar det.
Samma princip som att köpa märkeskläder imo.
Postad 07 June 2009 - 10:48
szoze
-
szoze
-
Användare
-
-
227 inlägg
Jag tycker att en plausibel förklaring skulle vara att man med bättre högtalarkablage inte riskerar att degradera ljudet ytterliggare.
Dålig intern kablage + dålig högtalarkabel är sämre än dålig intern kablage + bra högtalarkabel
För att höja ljudkvaliteten ytterligare bör man byta ut även internkablage.
Redigerat av szoze, 07 June 2009 - 10:59.
Postad 07 June 2009 - 10:53
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlägg
Definera bättre internkablage? Dyrare?
Vanlig koppar räcker fint för det smala frekvensband som överförs.
Postad 07 June 2009 - 11:02
Unregisterede6970ea2
-
Unregisterede6970ea2
-
Beroende
-
-
1141 inlägg
Största anledningen är väl att man anser att man har råd och man tycker det är snyggt och att ens uttrustning förtjänar det. Samma princip som att köpa märkeskläder imo.
Klockrent.
Postad 07 June 2009 - 11:03
szoze
-
szoze
-
Användare
-
-
227 inlägg
Definera bättre internkablage? Dyrare?
Nej, inte nödvändigtvis dyrare. Jag menar kablage som har bättre elektriska egenskaper än det redan befintliga och som av lyssnaren upplevs som bättre. Kanske bör man använda samma kablage internt som externt.
Postad 07 June 2009 - 11:11
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlägg
Nej, inte nödvändigtvis dyrare. Jag menar kablage som har bättre elektriska egenskaper än det redan befintliga och som av lyssnaren upplevs som bättre. Kanske bör man använda samma kablage internt som externt.
Ok ok. Rätt usel konstruktör av högtalare isf om internkablaget inte är optimalt från start  Vanlig enkel koppartråd sitter ju i de allra flesta högtalare från några hundringar till dom för flera hundratusen, duger utmärkt till att frakta det snäva frekvensbandet som vi kan höra  Men visst, jag förstår vart du vill komma. Har man inte något annat för sig kan man ju byta och trixa bara för att det är skoj.
Postad 07 June 2009 - 11:15
Unregistereddc53c7e8
-
Unregistereddc53c7e8
-
Mästare
-
-
2573 inlägg
Jag tycker att en plausibel förklaring skulle vara att man med bättre högtalarkablage inte riskerar att degradera ljudet ytterliggare.
Dålig intern kablage + dålig högtalarkabel är sämre än dålig intern kablage + bra högtalarkabel 
För att höja ljudkvaliteten ytterligare bör man byta ut både internkablage och högtalarkablar.
Men funkar det verkligen så... Då skulle man kunna väl lika gärna på utsidan kunna koppla ihop en meter kabel som är "exklusiv" och en meter lite mindre exklusiv med motiveringen att metern med exklusiv kabel åtminstone degradrerar ljudet mindre än två meter mindre exklusiv. Tror ju inte att varken du eller någon annan skulle se det som en vettig idé? Väljer ordet "exklusiv" eller "dyr" då jag inte kan se att de orden nödvändigtvis även betyder "bra" eller "bättre". Säg även att du lägger pengar på en extern kabel med mycket avancerad, exklusiv och dyr skärmning. I en stor golvare går det säkert ett par meter mer eller mindre oskärmade kablar i närheten av ett par rejäla magneter. Finns det verkligen skäl, om oskärmat är ett problem, till att tro att kabeln som ligger utmed golvet skulle rädda eller bättra situationen? Samma sak med t.ex. "Kryogensikt" nedkylda ledare (en process som brukar generera ett högt utpris). Är det verkligen skäl till att tro att det är vettigt att satsa på ett par meter sådant på utsidan när det är normala ledare på insidan? Du håller alltså inte med om att internkablaget normalt är anpassat och högtalaren uppmätt av konstruktören för optimalt pris / prestanda och att det då egentligen kan innebära en försämring med annat internkablage? Borde inte konstruktörer (även till ganska dyra högtalare som den Focal för ca 40 000 kr som H&M öppnade) satsa några kronor på skärmade kablar invändigt om de såg det som ett problem. Man kan ju få dubbelt och trippel avskärmade signalkablar för någon hundring per meter så nog borde de väl lagt på detta om det var ett problem kan man tycka?
Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 07 June 2009 - 11:31.
Postad 07 June 2009 - 11:57
xray
-
xray
-
Guru
-
-
4296 inlägg
Mårten Design Contrane högtalare har internkablage som är ganska påkostad. Vill minnas att det används kablar av Jorma Design (minns inte exakt vilken modell). I vissa högtalare används aven Bybee Technologies Quantum Purifier, vilket lär rensa upp signalen i "kvant träsket". Detta sistnämnda är förmodligen mer tvivelaktigt än att använda optimerade kablar inuti högtalarlådan (optimerat= minsta möjliga förlust under givet arbetsområde). Så det finns högtalartillverkare som använder bättre eller dyrare internkablage...
Redigerat av xray, 07 June 2009 - 11:58.
Postad 07 June 2009 - 12:22
szoze
-
szoze
-
Användare
-
-
227 inlägg
Vanlig enkel koppartråd sitter ju i de allra flesta högtalare från några hundringar till dom för flera hundratusen, duger utmärkt till att frakta det snäva frekvensbandet som vi kan höra 
Det är inte riktigt så. Se xrays inlägg.
Postad 07 June 2009 - 16:42
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlägg
Det är inte riktigt så. Se xrays inlägg. 
Min personliga uppfattning är att man är riktigt ute på hal is om man tror att man kan höra någon skillnad på 99.999999% ren koppar eller 99,99999% .. troligtvis går det inte ens med avancerade mätinstrument att hitta någon skillnad. Och örat är ett väldigt väldigt simpelt mätinstrument. man hör ju själv... rensa upp i kvantträsket, jisses... Flytta huvudet 1 millimeter åt något håll på lysningsplatsen istället, ger garanterat en större skillnad. Vore jag ekonomiskt oberoende skulle jag starta processer mot varenda kabeltillverkare och tvinga dom bevisa alla sina påståenden.
Redigerat av Martin, 07 June 2009 - 16:43.
Postad 07 June 2009 - 17:02
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
"Vore jag ekonomiskt oberoende skulle jag starta processer mot varenda kabeltillverkare och tvinga dom bevisa alla sina påståenden."
jag e på !
Redigerat av DVD-ai, 07 June 2009 - 17:08.
Postad 07 June 2009 - 17:09
SunfireTHX
-
SunfireTHX
-
Forumräv
-
-
781 inlägg
Hå hå ja ja ... ännu en kabletråd ... *suck*
Postad 07 June 2009 - 17:15
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlägg
Hå hå ja ja ... ännu en kabletråd ... *suck*
Visst är det härligt, det kommer aldrig att ta slut heller... vetenskap Vs tyckande.
Postad 07 June 2009 - 17:30
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Haha, jo det e så man blir alldeles varm inombords...
Postad 07 June 2009 - 17:55
Unregistereddc53c7e8
-
Unregistereddc53c7e8
-
Mästare
-
-
2573 inlägg
Så det finns högtalartillverkare som använder bättre eller dyrare internkablage...
Ja det finns en del och de nog kan bli fler och även gå ned i prisklasserna om de märker att det skulle vara ett bra försäljningsargument med märkeskablar internt. Kanske de samtidigt börjar använda titanpläterade kontakter istället för guld och kryogeniskt nedkylda metaller? Man kan ju tjäna pengar på sina kunder med att ta betalt för att lösa ett problem men det funkar faktiskt lika bra om kunden tror att man löser det eller "förbättrar" situationen. Hade internkablaget varit ett egentligt problem så hade det nog uppmärksammats och åtgärdats för länge sedan skulle jag tro. szoze: Du missade kanske att jag ställde några frågor till dig tidigare? Då skulle man kunna väl lika gärna på utsidan kunna koppla ihop en meter kabel som är "exklusiv" och en meter lite mindre exklusiv med motiveringen att metern med exklusiv kabel åtminstone degradrerar ljudet mindre än två meter mindre exklusiv. Tror ju inte att varken du eller någon annan skulle se det som en vettig idé?
Säg även att du lägger pengar på en extern kabel med mycket avancerad, exklusiv och dyr skärmning. I en stor golvare går det säkert ett par meter mer eller mindre oskärmade kablar i närheten av ett par rejäla magneter. Finns det verkligen skäl, om oskärmat är ett problem, till att tro att kabeln som ligger utmed golvet skulle rädda eller bättra situationen?
Samma sak med t.ex. "Kryogensikt" nedkylda ledare (en process som brukar generera ett högt utpris). Är det verkligen skäl till att tro att det är vettigt att satsa på ett par meter sådant på utsidan när det är normala ledare på insidan?
Du håller alltså inte med om att internkablaget normalt är anpassat och högtalaren uppmätt av konstruktören för optimalt pris / prestanda och att det då egentligen kan innebära en försämring med annat internkablage?
Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 07 June 2009 - 17:56.
Postad 07 June 2009 - 18:27
bensnake
-
bensnake
-
Veteran
-
-
1949 inlägg
Vore jag ekonomiskt oberoende skulle jag starta processer mot varenda kabeltillverkare och tvinga dom bevisa alla sina påståenden.
Precis. Jag skulle också stämma Öhman för att han hävdar att Ino-högtalarna är bäst. Och Ole Klifoth på Audiovector. Och Naim. Och Krell. Och Wilson Audio. Och alla andra som i sina produktkataloger och andra forum hävdar att tack vare speciella lösningar i konstruktionen så är deras produkter de absolut bästa som går att uppbringa för pengar. För att inte tala om alla rockband som hävdar att just deras senaste skiva är världens bästa. "Bevisa det!" skulle jag säga helt frankt. "Lyssna själv och bilda dig en egen uppfattning!" skulle förmodlgen deras respektive advokater replikera. Vi kan väl alla vara överens om att det finns ljudmässiga skillnader mellan olika kablar. Så långt allt väl. Vi kan också vara överens om att ibland uppfattas inte alltid den dyraste kabeln som den bästa, beroende på olika faktorer. Silverledare kanske inte bör användas i redan ljust klingande system, t.ex. Vi kopplar in ett par två-meters "snokar" i våra system. Klart som 17 att detta påverkar ljudet! Att det sedan sitter andra kablar på insidan utesluter ju inte att de som används utanför skulle påverka ljudet som strömmar ur högtalarna. Ju bättre signalen bibehålls innan den når högtalaren, desto bättre borde slutresultatat bli. Jag ser inte paradoxen i att olika sorters kablar används intern och externt. Det är ju inte så att man kan hävda den gamla devisen "en kedja är inte starkare än dess svagaste länk" i detta sammanhang. Hoppas att trådskaparen inte har denna arbetshypotes... Pratar vi generellt eller olika prisklasser av system, förresten? Jag tror inte att det finns något att vinna på att köpa en JVC-anläggning och ansluta Purist Audio-kablar för 20 papp. Det skulle inte bli sämre men knappast värt uppgraderingskostnaden... Går vi däremot upp på high end-kvalitet (och därmed också högre pris) på produkterna, så är min erfarenhet att det finns ljudmässiga vinster i att investera i goda kablar, såväl på signal- som högtalarsidan. Hur dyra dessa blir, beror på vad man är ute efter. Några gillar "klangen" Supra ger och tycker att man inte behöver mer. Andra delar inte denna uppfattning utan köper andra märken som ger dem den återgivning som de är ute efter. (För att förtydliga ovanstående två stycken, eftersom dessa utgör en brasklapp i resonemanget, kan sägas att ju högre upp i kvalitet man klättrar, desto lättare blir det att höra små skillnader. En anläggning som återger all musik och alla inspelningar enligt principen "superkomprimerad radioåtergivning", är ingen bra anläggning att testa skillnaderna mellan olika kablar i, så att säga.) "Klang", ja. För så är det ju. Den transparenta anläggningen existerar inte. Alla komponenter ger sin egen "färgning"; högtalare, förstärkare, cd-spelare, kablar. För att inte tala om rummet! Allt handlar om vad man föredrar. Välj och matcha efter eget tycke och smak, så att säga.
Redigerat av bensnake, 07 June 2009 - 18:33.
Postad 07 June 2009 - 19:42
szoze
-
szoze
-
Användare
-
-
227 inlägg
szoze: Du missade kanske att jag ställde några frågor till dig tidigare?
Då skulle man kunna väl lika gärna på utsidan kunna koppla ihop en meter kabel som är "exklusiv" och en meter lite mindre exklusiv med motiveringen att metern med exklusiv kabel åtminstone degradrerar ljudet mindre än två meter mindre exklusiv. Tror ju inte att varken du eller någon annan skulle se det som en vettig idé?
Nej naturligtvis inte. Men ur en rent logisk synpunkt skulle det fungera precis så som du beskriver. I hi-fi världen handlar det mer om att degradera ljudet så lite som möjligt, snarare än om att förbättra ljudet (enligt vad jag har förstått). Säg även att du lägger pengar på en extern kabel med mycket avancerad, exklusiv och dyr skärmning. I en stor golvare går det säkert ett par meter mer eller mindre oskärmade kablar i närheten av ett par rejäla magneter. Finns det verkligen skäl, om oskärmat är ett problem, till att tro att kabeln som ligger utmed golvet skulle rädda eller bättra situationen?
Man kan använda samma resonemang som jag använt tidigare. En skärmad kabel utmed golvet kan inte rätta till felen som uppstått pga störningar från högtalarmagneter men den kan hjälpa till att inte mer störning sabbar signalen. Egentligen är ju, som du säkert vet, magnetiska störningar som kommer från högtalarelement ganska snälla jämfört med andra elektromagnetiska störningar som finns runtomkring oss. Samma sak med t.ex. "Kryogensikt" nedkylda ledare (en process som brukar generera ett högt utpris). Är det verkligen skäl till att tro att det är vettigt att satsa på ett par meter sådant på utsidan när det är normala ledare på insidan?
Det tror jag inte, men förhoppningsvis köper inte folk sådana kablar om de inte har utrustning som matchar. Du håller alltså inte med om att internkablaget normalt är anpassat och högtalaren uppmätt av konstruktören för optimalt pris / prestanda och att det då egentligen kan innebära en försämring med annat internkablage?
Precis. Du har ju självt visat ett exempel på att konstruktören antagligen inte har tänkt på att dimensionera internkablaget så att det matchar högtalarens övriga komponenter.
Postad 07 June 2009 - 19:54
szoze
-
szoze
-
Användare
-
-
227 inlägg
Min personliga uppfattning är att man är riktigt ute på hal is om man tror att man kan höra någon skillnad på 99.999999% ren koppar eller 99,99999% .. troligtvis går det inte ens med avancerade mätinstrument att hitta någon skillnad. Och örat är ett väldigt väldigt simpelt mätinstrument. man hör ju själv... rensa upp i kvantträsket, jisses...
Flytta huvudet 1 millimeter åt något håll på lysningsplatsen istället, ger garanterat en större skillnad.
Vore jag ekonomiskt oberoende skulle jag starta processer mot varenda kabeltillverkare och tvinga dom bevisa alla sina påståenden.
Det handlar inte bara om hur ren kopparn är utan också om hur kablar är konstruerade. En enkel grej som skin-effekt kan i en billig mångkardelig kabel fördärva ljudet totalt. Det handlar heller inte om huvudets placering på lyssningsplatsen. Ljudets karaktär förändras inte om du flyttar ditt huvud några millimeter. Örat är förresten inget simpelt mätinstrument. Noggrannare mätinstrument får man leta efter.
Postad 07 June 2009 - 20:33
szoze
-
szoze
-
Användare
-
-
227 inlägg
Visst är det härligt, det kommer aldrig att ta slut heller... vetenskap Vs tyckande. 
Och självklart så är det du som står för det vetenskapliga eller hur?
Postad 07 June 2009 - 20:37
bensnake
-
bensnake
-
Veteran
-
-
1949 inlägg
Och självklart så är det du som står för det vetenskapliga eller hur? 
Postad 07 June 2009 - 20:48
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Örat är förresten inget simpelt mätinstrument. Noggrannare mätinstrument får man leta efter.
total fel.... extremt okänsligt med en detekteringsgräns på i många fall 4dB... det är extremt dåligt !!! Sedan är våran hörsel väldigt avancerad och vi kan uppfatta saker och hålla isär ljud, och riktningsbestämma ljud på sätt som är svårt att få till med mickar. men våran hörsel är otrolig o-exakt och inte något som man kan lite på när det gäller att upptäcka skillnader på det här sättet.
Postad 07 June 2009 - 20:55
Samuelsson93
-
Samuelsson93
-
Användare
-
-
208 inlägg
Denna tråden är faktisk sjukt inrtressant när man tänker på vad det säljs
"high-end" kablar för årligen, säkert en fin omsättning, själv tror jag ju att olika typer av kablar
kan förändra karatären på ljudet beronde på material och skärmning, om man sedan gillar den förändringen är upp till lyssnaren.
MvH//Samuelsson93
Redigerat av Samuelsson93, 07 June 2009 - 20:55.
Postad 07 June 2009 - 20:55
bensnake
-
bensnake
-
Veteran
-
-
1949 inlägg
Du håller alltså inte med om att internkablaget normalt är anpassat och högtalaren uppmätt av konstruktören för optimalt pris / prestanda och att det då egentligen kan innebära en försämring med annat internkablage?[/i]
Optimalt pris-/prestandaförhållande? Är det detta du vill diskutera? Starta en tråd till i sådana fall. Det är dock intressant att du ger kablaget så mycket betydelse att du faktiskt påstår att ett utbytt sådant kan leda till försämringar. Varför skulle det då inte, med samma resonemang, kunna leda till förbättringar att byta kablage? Tror dock att anledningen till det förhållandevis enkla internkablaget i många högtalare sitter där av just den anledning du beskiver; optimalt pris-/prestandaförhållande. Typ Supras filosofi. Därmed inte sagt att det är bästa möjliga.
Postad 07 June 2009 - 20:58
Samuelsson93
-
Samuelsson93
-
Användare
-
-
208 inlägg
Optimalt pris-/prestandaförhållande? Är det detta du vill diskutera? Starta en tråd till i sådana fall.
Det är dock intressant att du ger kablaget så mycket betydelse att du faktiskt påstår att ett utbytt sådant kan leda till försämringar. Varför skulle det då inte, med samma resonemang, kunna leda till förbättringar att byta kablage? Tror dock att anledningen till det förhållandevis enkla internkablaget i många högtalare sitter där av just den anledning du beskiver; optimalt pris-/prestandaförhållande. Typ Supras filosofi. Därmed inte sagt att det är bästa möjliga.
Tycker det var ett mycket bra resonemang, och tror att de skulle kunna bli mer "exklisiva" kablar internt om lite högtalartillbverkare skulle få upp ögonen för denna tråd. MvH//Samuelsson93
Postad 07 June 2009 - 21:04
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
och ett högre pris
Postad 07 June 2009 - 21:04
szoze
-
szoze
-
Användare
-
-
227 inlägg
total fel.... extremt okänsligt med en detekteringsgräns på i många fall 4dB... det är extremt dåligt !!!
Sedan är våran hörsel väldigt avancerad och vi kan uppfatta saker och hålla isär ljud, och riktningsbestämma ljud på sätt som är svårt att få till med mickar. men våran hörsel är otrolig o-exakt och inte något som man kan lite på när det gäller att upptäcka skillnader på det här sättet.
Jag tycker att du motsäger dig själv i det du säger. Hur skulle örats detekteringsgräns av ljudstyrka på 4dB kunna vara avgörande för hur vi uppfattar skillnader mellan olika ljudkällor eller ljudkällor påverkade på olika sätt (som exempelvis högtalare påverkade av olika typer av högtalarkablar). Det verkar snarare vara så att det andra du pratar om, alltså örats avancerade känslighet för att hålla isär ljud och riktningsbestämma ljud, som skulle vara avgörande när det gäller att upptäcka skillnader mellan elektriskt påverkade ljudkällor, eller hur?
Postad 07 June 2009 - 21:17
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5655 inlägg
Förtom alla aspekter som nämts redan så är det väl också så att det är lättare att byta ut kaben på utsidan än den innuti högtalaren, om man inte är så kunnig.
Själv har jag haft samma högtalarkablar sen jag köpte mina, kostade väl en 50:-/m på hifiklubben, skulle vara intessant dock att testa en kabel som kostade en 2000:- eller nåt någon gång här hemma.
Redigerat av genstruktur, 07 June 2009 - 21:30.
Postad 07 June 2009 - 21:27
bensnake
-
bensnake
-
Veteran
-
-
1949 inlägg
En annan tanke som slog mig, och jag vänder mig till trådskaparen för att få svar: Du spekulerar i huruvida ett utbytt internkablage, allt annat lika, kan leda till försämringar. Varför skulle då inte ett byte till ett par högkvalitativa "dyrhögtalarkablar", allt annat lika, kunna innebära en förbättring av ljudet?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Tillbehör
-
→
Kablar
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
genstruktur
2026-05-20 17:03:16
-
Projektorn uppe och allt verkar fungera
genstruktur
2026-05-20 17:02:29
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|