Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Delningsfilter till DIY högtalare

139 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 25 July 2009 - 17:47

jonasbirk
  • jonasbirk
  • Användare

• 187 inlägg
  • 0
Ok, såg din lilla edit...
Alltså, lådorna är skruvade och limmade. Dessutom så är alla skarvar spacklade flera gånger och slipade flera gånger... Enda vägen in är via 5"-hålet. Där igenom hade jag tänkt stoppa in filtret.
En så bra genomgång på dämpning fick jag aldrig innan jag byggde lådorna, tyvärr :)
Så anta att det är kört?

Postad 25 July 2009 - 18:28

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Dämpningen kan du ju stoppa in genom hålet, inga problem... :)

det är aldrig kört !
Det går att lösa, men det va dumt att du byggde lådorna utan att någon kollade att responsen va bra :)
Men om du gör som jag säger så borde det förhoppningsvis bli mindre galet än vad det e nu...

alternativet är ju att bygga ett par helt nya lådor... och då göra dom lite större och med annan avstämning och då dessutom med litzport rekommenderar jag då !

Postad 25 July 2009 - 18:37

jonasbirk
  • jonasbirk
  • Användare

• 187 inlägg
  • 0

Dämpningen kan du ju stoppa in genom hålet, inga problem... :)

det är aldrig kört !
Det går att lösa, men det va dumt att du byggde lådorna utan att någon kollade att responsen va bra :)
Men om du gör som jag säger så borde det förhoppningsvis bli mindre galet än vad det e nu...

alternativet är ju att bygga ett par helt nya lådor... och då göra dom lite större och med annan avstämning och då dessutom med litzport rekommenderar jag då !

Nä, fy fan! Orkar inte bygga nya nu. Det tog aslång tid och var jobbigt. Dessutom så använder pappa sitt garage till annat också...
Men lite mer dämpning kanske jag kan trycka i. Jag har vit dämpning kvar som kanske räcker.

Postad 25 July 2009 - 19:06

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
den den där vita dämpmaterialet som du har, det är samma som från hifikit va ?

den e riktigt dålig... helt värdelös faktiskt...

du ska ha något som gör nytta, men det där materialet kan man nästen skita i att ha något i lådorna alls.. :)

Postad 25 July 2009 - 19:09

jonasbirk
  • jonasbirk
  • Användare

• 187 inlägg
  • 0

den den där vita dämpmaterialet som du har, det är samma som från hifikit va ?

den e riktigt dålig... helt värdelös faktiskt...

du ska ha något som gör nytta, men det där materialet kan man nästen skita i att ha något i lådorna alls.. :)

Hmm, jobbigt. Blev tipsad av någon här på sidan att använda det. Några kollade också igenom min inköpslista innan och sa att allt såg bra ut :)
Men ok. Vad gör den där puckeln då? Höjer vissa frekvenser? Det borde väl gå att kompensera för med filtret om jag nu inte kan bygga om dem?

Postad 25 July 2009 - 20:00

Unregisterede5d795f9
  • Unregisterede5d795f9
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0
Du skulle kunna stoppa i ett smalare basreflexrör, ett med samma längd som du har nu men med 45mm innerdiameter ger en portavstämning på strax under 43 Hz. Att göra korrektionen i filtret tror jag är svårt, komponenterna till ett passivt notch filter för att trycka ner just kring 75Hz blir orimligt stora och dyra (tror jag iaf).

Postad 25 July 2009 - 20:11

jonasbirk
  • jonasbirk
  • Användare

• 187 inlägg
  • 0

Du skulle kunna stoppa i ett smalare basreflexrör, ett med samma längd som du har nu men med 45mm innerdiameter ger en portavstämning på strax under 43 Hz. Att göra korrektionen i filtret tror jag är svårt, komponenterna till ett passivt notch filter för att trycka ner just kring 75Hz blir orimligt stora och dyra (tror jag iaf).

MM, men vi har fortfarande problemet att röret är en 90gr vinkel... Se bilderna i början på tråden.
Så det går ju bara med halva röret.

Postad 25 July 2009 - 20:57

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Bygga nya lådor från början.. ?!

som sagt, att tillverka ett notch filter för detta bli dyrt och stort...
kommer inte att fungera... dygga nya lådor är det enda alternativet för att få till det bra...
som det e nu så kommer det att bli en ganska ordentlig "dicko bas" och kraftig färgning + att du får räkna in rumstödet och då blir puckeln riktigt hemsk...
allt kommer bara låta "Bonka, Bonka" !!

Postad 25 July 2009 - 21:15

jonasbirk
  • jonasbirk
  • Användare

• 187 inlägg
  • 0

Bygga nya lådor från början.. ?!

som sagt, att tillverka ett notch filter för detta bli dyrt och stort...
kommer inte att fungera... dygga nya lådor är det enda alternativet för att få till det bra...
som det e nu så kommer det att bli en ganska ordentlig "dicko bas" och kraftig färgning + att du får räkna in rumstödet och då blir puckeln riktigt hemsk...
allt kommer bara låta "Bonka, Bonka" !!

Mm, det är jobbigt. Men tyvärr så får jag leva med det och se det som en erfarenhet.
jag kan inte bygga nya lådor nu, det går inte :)
Så hur ska jag göra härifrån då? Det får bli som det blir, så bra som möjligt utifrån det jag har.

Postad 25 July 2009 - 21:54

Unregisterede5d795f9
  • Unregisterede5d795f9
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0
Ta bort det sittande röret och byt ut till ett med mindre dimension är väl ett alternativ. Om det inte går kan du ju kapa ett smalare rör som får plats inuti det du har nu i 45 graders vinkel, smeta på kontaktlim och föra in de två bitarna från var sitt håll i det nuvarande röret.

Postad 25 July 2009 - 21:56

jonasbirk
  • jonasbirk
  • Användare

• 187 inlägg
  • 0

Ta bort det sittande röret och byt ut till ett med mindre dimension är väl ett alternativ. Om det inte går kan du ju kapa ett smalare rör som får plats inuti det du har nu i 45 graders vinkel, smeta på kontaktlim och föra in de två bitarna från var sitt håll i det nuvarande röret.

Mm, det är jobbigt. Men tyvärr så får jag leva med det och se det som en erfarenhet.
jag kan inte bygga nya lådor nu, det går inte :)
Så hur ska jag göra härifrån då? Det får bli som det blir, så bra som möjligt utifrån det jag har.

Postad 25 July 2009 - 22:03

Unregisterede5d795f9
  • Unregisterede5d795f9
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0
Tja, alltså mitt andra förslag med mindre rör i det befintliga innebär ju ingen ombyggnad av lådorna direkt..

Ett annat alternativ är att stoppa en strumpa i röret och köra slutet, du tappar en del i nedre gränsfrekvens men slipper toppen vid 75 Hz. I slutändan är det ju du som ska lyssna på högtalarna och vem vet, du kanske trivs med dem trots toppen, det går inte säkert att säga exakt hur det kommer att bli i just ditt rum heller... Att ändra på frekvensgången utan att ändra på röret eller lådan tror jag inte är görbart.

Postad 25 July 2009 - 22:08

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

Tja, alltså mitt andra förslag med mindre rör i det befintliga innebär ju ingen ombyggnad av lådorna direkt..

Ett annat alternativ är att stoppa en strumpa i röret och köra slutet, du tappar en del i nedre gränsfrekvens men slipper toppen vid 75 Hz. I slutändan är det ju du som ska lyssna på högtalarna och vem vet, du kanske trivs med dem trots toppen, det går inte säkert att säga exakt hur det kommer att bli i just ditt rum heller... Att ändra på frekvensgången utan att ändra på röret eller lådan tror jag inte är görbart.

Det som är lite intressant är hur har han hittat ett rör som är 74mm invändigt

Postad 25 July 2009 - 22:10

jonasbirk
  • jonasbirk
  • Användare

• 187 inlägg
  • 0

Ok, tyvärr så kan jag bara föra in ett rör genom ena änden av röret. Delen som pekar nedåt kommer man inte åt.

Det som är lite intressant är hur har han hittat ett rör som är 74mm invändigt

Måste ha blivit fel nån stans, för röret är 74 mm på utsidan och 69 mm på insidan...

Postad 25 July 2009 - 22:32

Unregisterede5d795f9
  • Unregisterede5d795f9
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0

Ok, tyvärr så kan jag bara föra in ett rör genom ena änden av röret. Delen som pekar nedåt kommer man inte åt.

Ok. På bilden ser det ut som om du kanske skulle kunna få in ett rör även från insidan. Om inte annat funkar kan du väl såga av 74mm röret från insidan och sätta dit ett mindre inuti?

Postad 25 July 2009 - 22:55

jonasbirk
  • jonasbirk
  • Användare

• 187 inlägg
  • 0

Ok. På bilden ser det ut som om du kanske skulle kunna få in ett rör även från insidan. Om inte annat funkar kan du väl såga av 74mm röret från insidan och sätta dit ett mindre inuti?

Mja, blir tajt. Är ju dämpning i botten och så...
Men säg att jag lyckas få in två rör som är smalare. Hur skulle det påverka då?

Postad 26 July 2009 - 09:00

Unregisterede5d795f9
  • Unregisterede5d795f9
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0
Det som händer är att du kommer nära den svarta kurvan i bilden jag visade tidigare och slipper toppen kring 75Hz som ses i den röda kurvan (67 Hz avstämning av porten).

Postad 26 July 2009 - 10:34

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

Måste ha blivit fel nån stans, för röret är 74 mm på utsidan och 69 mm på insidan...

Du har gjort ett general fel med porten då du har beräknat efter ytter diametern
och har du beräknat volymen på röret i bb6 så får du fel inner volym på lådan
Då bb6 lägger till 3mm i tjock lek på röret så hade du beräkat efter 69mm så hade du fått en innervolym som hade stämt bättre så det bästa är att räkna om baserat på den porten du har i.

Postad 26 July 2009 - 10:43

jonasbirk
  • jonasbirk
  • Användare

• 187 inlägg
  • 0

Du har gjort ett general fel med porten då du har beräknat efter ytter diametern
och har du beräknat volymen på röret i bb6 så får du fel inner volym på lådan
Då bb6 lägger till 3mm i tjock lek på röret så hade du beräkat efter 69mm så hade du fått en innervolym som hade stämt bättre så det bästa är att räkna om baserat på den porten du har i.

Ja, men jag vet inte vad jag beräknade på när jag bestämde längd och sånt. Det kan stå i den andra tråden. Tyvärr så var mina gamla filer korrupta när jag skulle öppna dem, så jag har försökt att göra allt från början igen... Om jag använder 69 mm istället för 74 mm så blir det lite bättre.

Postad bild

Postad 26 July 2009 - 10:57

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0
Det problemet som slår mig är att du har en högre avstämnings frekvens än vad du har i f3db prova med att simulera så du får en lägre fb än f3 och ser hur det blir.

Postad 26 July 2009 - 11:02

jonasbirk
  • jonasbirk
  • Användare

• 187 inlägg
  • 0

Det problemet som slår mig är att du har en högre avstämnings frekvens än vad du har i f3db prova med att simulera så du får en lägre fb än f3 och ser hur det blir.

Vad är f3? Och hur ska jag ändra det?

Postad 26 July 2009 - 11:12

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

Vad är f3? Och hur ska jag ändra det?

The half-power (–3 dB) frequency of a system. F3 is sometimes referred to as the “corner” or “cutoff” frequency. However, this is not always true for BassBox Pro as explained in the note below.
Note: BassBox Pro calculates F3 by tracking the system response in a descending frequency direction until the first –3 dB level is found. This may or may not be below the “knee” of the response curve. This is a little different than other methods which calculate F3 as the –3 dB point relative to the “knee” of the response. We chose this method because it shows the absolute –3 dB frequency rather than a relative one.

Postad 26 July 2009 - 12:43

jonasbirk
  • jonasbirk
  • Användare

• 187 inlägg
  • 0
Jag provade att ändra basreflexröret till några standardmått som hifikit kör med. efter 69 mm kom 40 mm och då blev fb mindre än f3. Men då blev amplitudkurvan annorlunda.

Postad bild

Men om jag bara tar och stoppar ett 40 mm rör i ena halvan av röret, kommer man någon stans mitt emellan då?

Redigerat av jonasbirk, 26 July 2009 - 12:44.

Postad 26 July 2009 - 13:21

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

Jag provade att ändra basreflexröret till några standardmått som hifikit kör med. efter 69 mm kom 40 mm och då blev fb mindre än f3. Men då blev amplitudkurvan annorlunda.

Postad bild

Men om jag bara tar och stoppar ett 40 mm rör i ena halvan av röret, kommer man någon stans mitt emellan då?

Så nu börjar det att likna nåt den kurvan som du fick med det mindre röret ser mycket trevligare ut .
Vad fick du i f3 och fb.

Postad 26 July 2009 - 13:22

jonasbirk
  • jonasbirk
  • Användare

• 187 inlägg
  • 0

Så nu börjar det att likna nåt den kurvan som du fick med det mindre röret ser mycket trevligare ut .
Vad fick du i f3 och fb.

Fb = 43,73 Hz, och F3 = 60,19 Hz

Postad bild

Redigerat av jonasbirk, 26 July 2009 - 13:24.

Postad 26 July 2009 - 13:29

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0
Nu kommer nästa brasklapp titta på cone displacement så ser du att vid ca 100hz så blir kurvan transparent och när du kommer över xmech ca 10mm så brinner basen upp

Postad 26 July 2009 - 19:29

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Fb = 43,73 Hz, och F3 = 60,19 Hz

Postad bild

Dom där basarna skulle ivlja ha lite störra lådor, detta är sådant som man egentligen ska kolla upp innan man bygger...

Du har inte köpt basarna än va ?

Postad 26 July 2009 - 21:41

jonasbirk
  • jonasbirk
  • Användare

• 187 inlägg
  • 0

Dom där basarna skulle ivlja ha lite störra lådor, detta är sådant som man egentligen ska kolla upp innan man bygger...

Du har inte köpt basarna än va ?

Är det här svar nog på din fråga?...

Det sorgliga är att innan jag byggde dem så kollade flera personer på mina grafer, mått och simuleringar, och de sa att allt såg bra ut (även du DVD-ai... :)) Så nu är det som det är. Jag och pappa höll på länga och noggrant med lådorna.

Postad bild
Postad bild

Redigerat av jonasbirk, 26 July 2009 - 21:43.

Postad 26 July 2009 - 21:46

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
STOOOOOOORA bilder.... :P

ok, så du har alla grejer redan.. :)

ok, men då rekommenderar jag dig att bygga antingen slutet eller så bör du som du testat, och minskar diametern på röret något...

Postad 26 July 2009 - 21:51

jonasbirk
  • jonasbirk
  • Användare

• 187 inlägg
  • 0

STOOOOOOORA bilder.... :P

ok, så du har alla grejer redan.. :)

ok, men då rekommenderar jag dig att bygga antingen slutet eller så bör du som du testat, och minskar diametern på röret något...

Ja, då blir ju kurvorna fina, men svängningen på elementet då? Hur ska jag göra för att minska den?

Postad 26 July 2009 - 22:41

Unregisterede5d795f9
  • Unregisterede5d795f9
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0
Kurvorna i programmet är vid 80W ineffekt, det kommer du ju inte köra med normalt sett. Vid mer normala lyssningsnivåer tror jag inte det är någon fara.

Postad 26 July 2009 - 22:45

jonasbirk
  • jonasbirk
  • Användare

• 187 inlägg
  • 0

Kurvorna i programmet är vid 80W ineffekt, det kommer du ju inte köra med normalt sett. Vid mer normala lyssningsnivåer tror jag inte det är någon fara.

Ok, låter positivt. Vad ska jag köra för effekt för att det ska vara "realistiskt"?

Postad 27 July 2009 - 05:16

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
80W peak kommer han lätt upp i....

men som jag skrev, som det e nu kan han köra, alltså med förminskad diameter på röret.

Postad 27 July 2009 - 07:29

Unregisterede5d795f9
  • Unregisterede5d795f9
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0
Tja, alltså visst finns det risk att man når för stora konutslag då man drar på rejält på förstärkaren men det kommer ju liksom på köpet när man har ett relativt litet baselement. De flesta 5,5"-element lider nog av samma begränsningar vid låga frekvenser som detta element. Oavsett är det inget som går att påverka så värst mycket i lådkonstruktion eller annat, de begränsningarna är ju så att säga inbyggda i elementet.

Om det var jag skulle jag ge mig in med en liten handsåg från insidan och såga bort inre delen av basreflexröret, därefter skulle jag sätta i ett mindre rör inuti den bit som blir kvar genom lådväggen och limma/spackla/slipa lite. Då blir det ingen skillnad på utseendet/funktionen jämfört med nu. Snygga lådor förresten! ;)

Postad 27 July 2009 - 07:56

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Jo, det vet jag att begränsningen i Xmec beror ju även på att det är ett litet element, men hur och hur mycket högtalaren jobber beror ju i allra högsta grad på lådans konstruktion ;)
men som sagt, det bästa alternativet som det ser ut just nu är att antingen köra slutet eller så modifiera porten + att han ska ha mycket dämpmaterial i lådan, så mycket det bara går faktiskt, då behöver han inte modifiera röret lika mycket...
det är enligt mig ett bättre alternativ i detat falelt att fylal lådorna med ritkigt mycket dämpmaterial i stället för att göra några jätte ingrepp på röret, det finns ju fler fördelar med att ha ordentlig dämpning i lådan.
Men klart är att han måste göra något åt röret för att få ordning på detta ordentligt, om han nu inte vill byta lådor :)

Postad 27 July 2009 - 11:03

jonasbirk
  • jonasbirk
  • Användare

• 187 inlägg
  • 0
Jag och Timpolanen satt och trixade lite igår.
Om jag kör med ett 115 mm långt rör med 40 mm innerdiameter (som finns på hifikit) så blir det som i bilderna nedan. Att röret är 115 mm långt skulle också motsvara den ena halvan av röret!

Postad bild

Samma som ovan, men full med dämpning (grön):

Postad bild

Helt sluten med samma preferenser som ovan, fullt dämpad (rosa):

Postad bild

Redigerat av jonasbirk, 27 July 2009 - 11:04.

Postad 27 July 2009 - 11:51

Unregisterede5d795f9
  • Unregisterede5d795f9
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0
DVD-ai: Jo, lådstorlek etc borde ju påverka en del, jag börjar komma ut på tunn is när det gäller detta men om jag simulerar olika lådstorlekar, slutet/portat så blir det inte särskilt stor skillnad på maximalt ljudtryck ur lådan med det elementet. Jag kan inte riktigt förklara det men skulle tro att det är xmax som begränsar vid lägre frekvenser och att låddimensionerna inte påverkar så rysligt då.. Men som sagt nu pratar jag egentligen om saker jag inte vet tillräckligt om... Jag får inte högre maximalt tryck vid simulering med det elementet med större portad låda eller sluten låda, snarast sämre.

Jonasbirk: Ja, det ser bättre ut. Jag har använt Basta då jag simulerar och har "room gain" med, vilket inte verkar vara med i ditt program, det orsakar en viss skillnad mellan de kurvor du får fram och mina men inget jättedramatiskt uppe kring 50-100 Hz. (4 dB som mest vid 60 Hz). Du verkar ha lite störra lådvolym i beräkningen nu än du hade tidigare (10,54L respektive 9L), det påverkar kurvorna lite men snarast marginellt.

Postad 27 July 2009 - 11:57

jonasbirk
  • jonasbirk
  • Användare

• 187 inlägg
  • 0

Jonasbirk: Ja, det ser bättre ut. Jag har använt Basta då jag simulerar och har "room gain" med, vilket inte verkar vara med i ditt program, det orsakar en viss skillnad mellan de kurvor du får fram och mina men inget jättedramatiskt uppe kring 50-100 Hz. (4 dB som mest vid 60 Hz). Du verkar ha lite störra lådvolym i beräkningen nu än du hade tidigare (10,54L respektive 9L), det påverkar kurvorna lite men snarast marginellt.

Att lådvolymen blev lite större tror jag har at göra med att jag förminskade basreflexröret markant.
Vilken utav kurvorna tycker du ser bättre ut?

EDIT: Observera också att jag kört vid 50 W effekt...

Redigerat av jonasbirk, 27 July 2009 - 11:59.

Postad 27 July 2009 - 12:19

jonasbirk
  • jonasbirk
  • Användare

• 187 inlägg
  • 0

Snygga lådor förresten! :)

Tack ;)

Postad 27 July 2009 - 12:52

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

DVD-ai: Jo, lådstorlek etc borde ju påverka en del, jag börjar komma ut på tunn is när det gäller detta men om jag simulerar olika lådstorlekar, slutet/portat så blir det inte särskilt stor skillnad på maximalt ljudtryck ur lådan med det elementet. Jag kan inte riktigt förklara det men skulle tro att det är xmax som begränsar vid lägre frekvenser och att låddimensionerna inte påverkar så rysligt då.. Men som sagt nu pratar jag egentligen om saker jag inte vet tillräckligt om... Jag får inte högre maximalt tryck vid simulering med det elementet med större portad låda eller sluten låda, snarast sämre.

jo, maximal power inputt behöver inte öka så fasligt, men däremot så ökar amplituden vid lägre frekvenser och dessutom så mindskar CD lite också...
Men inget jätet skillnad behöver det inte vara, beror på konstruktionen av elementet och dom olika tekniska parametrarnas förhållande till varandra ;)

BB6pro har möjlighet till att lägga in roum gain, och man kan även lägga in en hel graf från ett uppmätt rum, det är väldigt användbart :)

Att lådvolymen blev lite större tror jag har at göra med att jag förminskade basreflexröret markant.
Vilken utav kurvorna tycker du ser bättre ut?

EDIT: Observera också att jag kört vid 50 W effekt...

det ser mycket bättre ut nu !
nu känns det som att allt hamnat där det ska, köp på lådan som är full med dämpmaterial så få du en mer ritkig respons... Va inte orolig för att grafen sluttar lite efter ca 60Hz, det gör inget för det kompenceras bort av rumstödet sedan :rolleyes:
dessutom så är det bra för det medger att du kan placera högtalarna lite mer väggnära utan att få "bummelbas"

enda är att VV är lite högt redan vid 50w, men om du nu ser till att ha ordentligt med dämpmaterial i lådorna så är det inget problem + att du har porten på baksidan, så det eventuella ljduet som bildas borde inte höras...
Dock så är det ju så att ju höra luft flöde ju större blir "virvelströms-förlusterna" i porten och det e ju synd... men ibland får man kompromissa lite.

Edit: nu när vi kommit fram till detta så tycker jag att du kan spara uträkningarna för den nya porten med maximal dämpning i lådan. Så kan vi ju snart börja fundera på filter igen <_<

Som sagt så tycker jag att du ska sikta på att dela högst !1500-1700Hz och då använda 3e ordningen till diskanten och 1a till basen + konjugatlänk.
Den delningen sitter otroligt bra för diskanten, så nu gäller det bara att få basen att tycker det också... :lol:
Det märker man hur det blir när man sitter ner och pular lite med detta i Xover...
men med 1500-1700Hz (motsvarar 2a ordnignens effektiv dämpning men utan konjugatlänk) så borde det inte vara några problem med att få ner basen tillräkligt vid dessa problemområde uppe vid 6000Hz...
Man kan bli tvungen att dela den lite lägre ändå, diskanten tåls att dela så lågt som 1100Hz om du använder 3e ordnignen utan problem (tappar lite i tålighet och disstar mer, men inte så farligt) och du få lov att "pilla" med filtret och få till en så brant kurva som möjligt för diskanten, det kan ge problem med för låg/krokig impedans över/under delningsfrekvensen. Men det e sådant som man får kompencera bort genom att "pilla" enu mer.... :blink: :D (genom att ändra i diskantens L-ap och i basens Konjugatlänk, även genom att ändra DCR för spolen till diskanten. Det görs genom att lägag till motstond sedan i verkligheten )
Och att dela nere vid 1100Hz vore prima för basen och dess problemområde runt 6KHz, den kan man då få ner (i teorin) ca 30dB = väldigt bra ;)

Sedan så rekommenderar jag dig att köpa kondingar på Efla, som har kondingar i vettiga storlekar, som passar i lite mindre lådor, för du vill inte att filtret ska ta upp hela lådan... (väldigt vanligt annars, det blri stora värden/kondingar till diskanten)
0,8mm spolar ska det vara enbart, och kondingar med 100-250v tålighet blir prima !
sedan minst 10W motstond :D

Jag tängte att jag kanske skulle titta lite på filter när jag kommer hem, bara för att själv se vad som går att göra med dessa element i kombination och för att lättare kunna komma med goda råd och ideer och konstruktionen.

Redigerat av DVD-ai, 27 July 2009 - 13:14.

Postad 27 July 2009 - 13:15

jonasbirk
  • jonasbirk
  • Användare

• 187 inlägg
  • 0
Wow, nu blev det mycket att läsa ^^

Men jag sparar kort, smal rör och helt dämpat.
Appro på det du sa om att jag kan ha högtalarna närmare väggen, jag hade ju tänkt försöka ha den i min bokhylla (beskriver det i den andra tråden). Så det blir nog bra.

Ska läsa igenom det du skrivit om en liten stund. Håller på och städar åxå ;)

Postad 27 July 2009 - 13:34

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
haha, jo gör så, ingen stress... ;)

Edit: 1100Hz fungerar som sagt om du ser till att verkligen lyckas få till en ritkigt, ritkigt brant delning med 3e ordnignen, ett 3e ordnignens filter dämpar inte alltid 18dB/ok, det beror på hur man "manipulerar" filter fungtionen, om man lyckas/om det går att göra tillräkligt så kan man kanske få 1100Hz att bli bra i praktisken, annars så rekommenderar jag att du sattsar på att dela närmare 1500Hz i stället och försök hela tiden att få till en så brant delning som möjligt.

det som är viktigt är att diskantens Fs ligger väl dämpat, du vill inte ha den mindre än 18dB dämpad hälst, då börjar du att på allvar tappa tålighet hoss diskanten och dissten ökar kraftigt.
under 20dB är alltid mitt mål och på Timpolanen högtalare så va mitt mål 30dB och det lyckades jag med har jag för mig :)
Ju lägre ner du kan få den ju bättre, det borgar för en avslapnad och naturtrogen återgivning även på höga ljudnivåer då diskantens resonansproblem kraftigt minskar.

basens problem vill du hålla nere av precis samma orsaker <_<

Haha, nu blev det enu mer att läsa... :D

och det kommer säkert mer... ;)

Postad 27 July 2009 - 13:40

jonasbirk
  • jonasbirk
  • Användare

• 187 inlägg
  • 0
Haha.
Jag har läst allt nu, men kommer läsa allt igen när jag sätter mig ned med Xover. Hoppas jag hinner göra det idag!
Tack för allt jobb du lägger ned! ;) :)

Postad 27 July 2009 - 14:37

Unregisterede5d795f9
  • Unregisterede5d795f9
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0
Att beräkna delningsfilgter utan att mäta är lite vanskligt. Det är sällan resultatet blir som man har planerat för då, eller i alla fall finns det stor risk att det inte blir som man simulerat. Mätning av de element man ska använda i den låda man byggt är det enda säkra man kan använda för att beräkna delningsfilter på. Man kan såklart lyckas rätt bra med att bara simulera och lyssna men det är som sagt stor risk att det inte blir så bra som man skulle kunna få det med mätningar också..

Om jag nu ska försöka ge lite råd ändå om delningfilter så skulle jag rekommendera bra mycket högre delning än 1.1-1.5kHz. Zaph (www.zaphaudio.com) rekommenderar 1.8kHz LR4 eller 2.5kHz LR2 på den diskanten och han har rätt bra koll på vad han pratar om.. I HFLS-1, där man också använder DX25 har man satt delningen vid ca 2,5kHz, 2:a ordningens filter elektriskt. Om man delar basen med lite högre ordningens filter än 1:a kan man lugnt dela högre upp i frekvens utan att få alltför stora problem med uppbrytningarna vid 7-8 kHz, det kanske tom går med 1:a ordningens filter. Spridningen i L15 börjar inte gå ner offaxis föränn vid 3 kHz, elementet borde gå att dela högt upp i frekvens (men då kanske med en notch-krets på uppbrytningen eller med ett brant filter).

Edit: stafvel och ang spridning på L15

Redigerat av Unregisterede5d795f9, 27 July 2009 - 14:46.

Postad 27 July 2009 - 15:15

jonasbirk
  • jonasbirk
  • Användare

• 187 inlägg
  • 0
Aha, olika åsikter här...
Få se vad DVD-ai har att säga också ;)

Postad 27 July 2009 - 19:35

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Båda han och jag har rätt, vi ser bara saken från lite olika sätt ;)
gällande att simulera eller att mäta, så är det svårt att mäta upp elementen om man inte har utrustning för det. Jag tycker att man lika gärna kan göra så att man simulerar först och bygger dom för att sedan mäta dom.
Om man gör bra simuleringar, så blir det ganska bra resultat på en gång :)

Postad 27 July 2009 - 21:05

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

• 2834 inlägg
  • 0
Precis som med minna! Blev nästan perfa på första försöket ;)

Ska man inte försöka dela så lågt det går? Tycker att 2,5 låter rätt högt.

Postad 27 July 2009 - 21:13

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
2,5Khz om man delar den väldigt snålt, men med brantare delning så kan man skjuta delningen längre ner mot diskantens Fs :)

Postad 27 July 2009 - 21:48

rotel2
  • rotel2
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0
mja........ Att räkna ut och simulera en konjugatlänk är inte så svårt, men jag skulle aldrig chansa på att den är korrekt. Blir den inte som man har tänkt sig så kommer inte heller delningen att bli där man tänkt sig... Så att mäta är alltid bra.

Postad 27 July 2009 - 21:52

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Då tycker jag att Jonasbrik ska ta och mäta upp elementen, nu väntar vi på dig Jonasbik, vi vill se mätningar på fas och impedansgång och även på frekvens responsen, båda med och utan låda och så ska du bygga hela högtalaren och mäta allt så att vi blir nöjda.

Redigerat av DVD-ai, 27 July 2009 - 21:52.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.