Delningsfilter till DIY högtalare
139 svar till detta ämne
Postad 28 June 2009 - 16:53
jonasbirk
-
jonasbirk
-
Användare
-
-
187 inlägg
Tja! I tråden här fick jag hjälp med att bygga egna högtalare. Men nu är det dags att bygga filter och jag behöver hjälp med designen! Att göra filter kan jag. Att dimensionera ett par resistorer, kondensatorer och spolar för att få önskade kurvor är inte det svåraste. Det jag behöver hjälp med är hur jag ska göra filtren för att de ska bli optimala för mina element och lådor! Detta är vad jag har: Element5" (DX25TG-05/04) Länk15" (Seas L15RLY/P) LänkBilder      Lådorna är byggda i 16 mm MDF. Så, hur ska jag nu göra för att få fina filter? /Jonas
Redigerat av jonasbirk, 01 July 2009 - 15:38.
Postad 28 June 2009 - 19:26
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2834 inlägg
Oj trodde allt var klart i dina högtalare  Humm vet ej om jag vågar mig på att gör filter lämnar det å proffsen! Men har jag lite tid över så ska jag peta lite å så vad jag får till
Postad 30 June 2009 - 10:19
jonasbirk
-
jonasbirk
-
Användare
-
-
187 inlägg
Finns det ingen som vill hjälpa mig?
Postad 01 July 2009 - 18:12
Unregistered1728
-
Unregistered1728
-
Mästare
-
-
2761 inlägg
Postad 01 July 2009 - 20:26
Unregisteredf4855e32
-
Unregisteredf4855e32
-
Forumräv
-
-
620 inlägg
Lättast är att hitta en punkt på frekvenskkurvorna där bege signalerna är lika höga och de är som rakast och fina.
Gör sedan delningen där. Då får du bäst resultat. Dela helst bege två vid samma oktav, dvs bege två i exempelviss 3'e ordningens (18 dB). Det är det bästa tipset jag kan ge dig om du inte gör egna mätningar och får personliga frekvenskurvor för dina element och arbetar på samma sätt utifrån det.
Håll koll på hur nära och långt bort spolarna är monterade i förhållande tillvarandra. Om du monterar dom för närar varann kan det sluta med att de blir fel delning och oregelbunden frekvenskurva.
Postad 01 July 2009 - 20:37
Professor_Kalkyl
-
Professor_Kalkyl
-
Guru
-
-
4342 inlägg
Dela helst bege två vid samma oktav, dvs bege två i exempelviss 3'e ordningens (18 dB).
Nu tror jag du virrat bort dig lite, 18dB/oktav anger vilken branhet det är på delningen, dvs. att under loppet av en oktav (dubbla/halva frekvensen) så har utnivån sjunkit med ex. 18dB som du angav. En oktav, det är ex. 100-200Hz, 400-800hz osv.
Redigerat av Professor_Kalkyl, 01 July 2009 - 20:39.
Postad 02 July 2009 - 06:45
Unregisteredf4855e32
-
Unregisteredf4855e32
-
Forumräv
-
-
620 inlägg
Nu tror jag du virrat bort dig lite, 18dB/oktav anger vilken branhet det är på delningen, dvs. att under loppet av en oktav (dubbla/halva frekvensen) så har utnivån sjunkit med ex. 18dB som du angav. En oktav, det är ex. 100-200Hz, 400-800hz osv.
Slarv fel. Ber jag om ursäkta för. Det är mycker riktigt att det är så som du skrivit. Hur som helst. Jag föredrar att dela vid samma med samma branthet i bege riktningarna. (Har man element som tillåter annat och det är en bättre lösning så kan man ju dela med olika branthet i olika riktningar.)
Postad 02 July 2009 - 07:18
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Slarv fel. Ber jag om ursäkta för. Det är mycker riktigt att det är så som du skrivit. Hur som helst. Jag föredrar att dela vid samma med samma branthet i bege riktningarna. (Har man element som tillåter annat och det är en bättre lösning så kan man ju dela med olika branthet i olika riktningar.)
Jag har ofta fått till dom bästa lösnignarna med kombinationer av 1a ordnignen LP och 3e ordningens HP filter, I vissa fall med konjugatlänk till LP filtret, men i alla fall, så bygger många av mina filter på 1a och 3e, alternativt 2a och 3e... endast 2 gånger har bästa resultat blivit 2a och 2a Inte för att det säger något om vad som är "bäst" för det finns inte... det som är bäst är det som fungerar bäst till just dom elementen i den konstruktionen
Postad 02 July 2009 - 08:38
Unregisteredcb936d6b
-
Unregisteredcb936d6b
-
Mästare
-
-
3121 inlägg
Vart hade du tänkt att delningen skulle ske för den mellan/basen bör delas relativt lågt sett till angivna frekvensomfånget
Postad 02 July 2009 - 09:21
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
den där diskanten kan man dela förhållandevis lågt...
försök att altlig dela så lågt det bara går, utan att riskera diskanten, då titta nog på komplänker och dranhtheten på diskantens delning...
Postad 02 July 2009 - 14:06
Unregisteredf4855e32
-
Unregisteredf4855e32
-
Forumräv
-
-
620 inlägg
Jag har ofta fått till dom bästa lösnignarna med kombinationer av 1a ordnignen LP och 3e ordningens HP filter, I vissa fall med konjugatlänk till LP filtret, men i alla fall, så bygger många av mina filter på 1a och 3e, alternativt 2a och 3e... endast 2 gånger har bästa resultat blivit 2a och 2a
Inte för att det säger något om vad som är "bäst" för det finns inte... det som är bäst är det som fungerar bäst till just dom elementen i den konstruktionen 
Där ser man. Men bör man inte dela relativt lågt då? Säg att vi har ett element som detta som används i denna tråden som bryts upp kring 4000 hz området. Blir det inte så att om man delar för sent så hörs woofern igenom där brytnings punktens toppar är? Dvs om man delar på 3000 med 1a ordningens LP? Undrar av ren nyfikenhet då jag gjort alla mina delningar baserat på den tron, om man ska säga så.
Postad 02 July 2009 - 14:38
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Jo men man delar ju denan diskanten lägre än 3KHz 
sedan när man använder 1 ordnignen + konjugat så får du nästan samam resultat som 2a utan konjugat, men du får en lite finare impedans gång (rätt dimensionerat då !)
runt 1500-2000 skulle jag antagligen dela...
Postad 03 July 2009 - 14:28
jonasbirk
-
jonasbirk
-
Användare
-
-
187 inlägg
Jo men man delar ju denan diskanten lägre än 3KHz  sedan när man använder 1 ordnignen + konjugat så får du nästan samam resultat som 2a utan konjugat, men du får en lite finare impedans gång (rätt dimensionerat då !)
runt 1500-2000 skulle jag antagligen dela...
Hej, härligt att se denna diskussionen! På databladet för LS15 står det ju rekommenderat frekvensomfång. Du tycker alltså att det är bra att följa? Att dela mellan/basen vid 3 kHz med ett 1a ordningens LP-filter? Och för 5"-arn skulle det fungera att dela vid 1,5 eller 2 kHz? Varför då? Här ska det vara första ordningen HP med konjugat? Har jag fattat rätt?
Postad 03 July 2009 - 14:53
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
alltså, dela ganska lågt
har du Xover ?
Postad 03 July 2009 - 15:18
jonasbirk
-
jonasbirk
-
Användare
-
-
187 inlägg
alltså, dela ganska lågt
har du Xover ?
Programmet? Nej. Kan se om jag får tag på det. Varför ska även diskanten delas lågt? EDIT: Hittade inte programmet någonstans..
Redigerat av jonasbirk, 03 July 2009 - 15:20.
Postad 03 July 2009 - 16:24
jonasbirk
-
jonasbirk
-
Användare
-
-
187 inlägg
Jag gick in på länken ovan och fyllde i: Diskant: 4 Ohm Bas: 8 Ohm Fr: 3000 Hz 2a ordningen, butterworth Då fick jag fram värden som jag simulerade såhär:  Men jag tycker inte det ser helt bra ut... Gjorde också en sånt här simulering med värden från professor kalkyl (tror jag, kan vara timpolanen åxå  )  Några kommentarer?
Redigerat av jonasbirk, 03 July 2009 - 17:03.
Postad 03 July 2009 - 22:47
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2834 inlägg
Jag delar mina runt 1700Hz och det är samma diskanter, kanske kan hitta mina Xover filter, och Xover kan man ju alltid få tag på på något sätt...
Dock så har jag ju andra basar så det går ju kanske inte att få till exakt samma delningen i kombinationen som du kör, men någonstans där i närheten bör du kunna få också. delning runt 1500Hz-1800Hz är väldigt trevligt med dom diskanterna, för dom hanterar låga frekvenser ganska bra, se bara till att använda 3e ordningens filter, om du inte kompenserar för diskantens impedans topp vid Fs.
Hur som helst så är 1500Hz något att försöka komma ner till och då kan du som DVD-ai säger använda dig av 1a ordnignen till basen + en Konjugatlänk och då borde det blir bra...
Om du kan få till den akustiska fasen rätt så att det inte blir en väldigt ojämn frekvens gång... alltså, man kan säga hur bra dom arbetar med varandra vid just den frekvensen
Postad 18 July 2009 - 00:11
jonasbirk
-
jonasbirk
-
Användare
-
-
187 inlägg
Då ska vi se... Mha Xover lyckades jag fixa det här. Några kommentarer?
Postad 18 July 2009 - 19:32
Professor_Kalkyl
-
Professor_Kalkyl
-
Guru
-
-
4342 inlägg
Ta bort L-paden från L15 elementen.
Postad 18 July 2009 - 20:14
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2834 inlägg
Du får skiva in baffelns dimensioner i BBxpro6 först och sedan infoga dom i Xover, då få du med baffelsteget också
sedan så tycker DVD-ai att du ska dela runt 1700Hz i stället med 3e till diskanten och 1a ordningen till basen + eventuell Konjugatlänk så borde det går att få till bra.
och så menade jag inte att du skulle sätta en L-pad på basen, när jag sa att du skulle testa runt lite med L-paden.
Postad 19 July 2009 - 19:37
jonasbirk
-
jonasbirk
-
Användare
-
-
187 inlägg
Håller på med BassBox, men sist jag använde det fungerade det annorlunda... Alla parametrar var ändrade, men det gör inte så mycket - är ju bara att skriva in dem igen. Däremot så har en knapp försvunnit och jag behöver den för att kunna skriva in baffelns mått igen... Det är radioknappen "Override Vb" som är borta. Se bilderna nedan. Den vänstra är så programmet ser ut nu, och den högra är från sist jag höll på. Nån som vet vad som har hänt?
Postad 19 July 2009 - 21:45
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Starta om programmet och testa igen, annats vet jag inte...
Postad 19 July 2009 - 23:02
jonasbirk
-
jonasbirk
-
Användare
-
-
187 inlägg
Starta om programmet och testa igen, annats vet jag inte...
Tyvärr så fungerar inte det
Postad 19 July 2009 - 23:15
Professor_Kalkyl
-
Professor_Kalkyl
-
Guru
-
-
4342 inlägg
Ska du använda en fast volym så markerar du lock Vb och skriver in volymen före dimensionerna.
Ska du använda fasta mått så markerar du INTE lock Vb och skriver sedan in dimensionerna FÖRE volymen.
Postad 19 July 2009 - 23:19
jonasbirk
-
jonasbirk
-
Användare
-
-
187 inlägg
Ska du använda en fast volym så markerar du lock Vb och skriver in volymen före dimensionerna. Ska du använda fasta mått så markerar du INTE lock Vb och skriver sedan in dimensionerna FÖRE volymen.
Problemet som blir då är att om jag klickar på "Lock Vb" så kan jag inte ställa in några mått. Om jag låter den vara urbockad så kan jag inte heller ställa in mått eftersom om jag skriver 300mm på A och sedan 200mm på B så ändras A till t.ex. 324,3. Volymen som fylls i utav sig själv är fast hela tiden, så det verkar som att volymen ändå styr måtten... Timpolanen sa tidigare att jag skulle ange baffelns mått i BassBox och importera till Xover, men räcker det med att bara fylla i volymen på hela lådan så går det ju i alla fall?
Postad 23 July 2009 - 14:27
jonasbirk
-
jonasbirk
-
Användare
-
-
187 inlägg
Jag ska gå en kurs i höst som heter "Filterdesign". Tänkte se vad man får lära sig där. Kanske är det sånt jag redan kan, men eftersom jag är arbetslös så har jag inget annat att göra =p Jag funderar därför på att göra ett mindre noggrant filter till att börja med så att jag kan använda högtalarna. Sedan fördjupa mig i filter extra när jag börjat kursen. Vad tycks om det här? Det ska bara vara ok så att det går att köra. Är det uselt så kan man ju fixa till lite...
Postad 23 July 2009 - 16:03
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
alldeles för dålig dämpning vid diskantens Fs...
Du vill vara nere minst 12dB, men helst det dubbla eller mer då det har sina klara fördelar...
Men som det e nu kommer det vara lätt att spela sönder diskanten
du får prova runt med egna värden, kör inte bara på dom programmet rekommenderar...
och sedan så vill jag se fas och impedans graf också för att kunna uttala mig om filtret's totala fungtion.
Redigerat av DVD-ai, 23 July 2009 - 16:08.
Postad 23 July 2009 - 20:49
jonasbirk
-
jonasbirk
-
Användare
-
-
187 inlägg
alldeles för dålig dämpning vid diskantens Fs... Du vill vara nere minst 12dB, men helst det dubbla eller mer då det har sina klara fördelar... Men som det e nu kommer det vara lätt att spela sönder diskanten
du får prova runt med egna värden, kör inte bara på dom programmet rekommenderar...
och sedan så vill jag se fas och impedans graf också för att kunna uttala mig om filtret's totala fungtion.
Diskantes Fs är 640Hz. Är det den röda eller gula kurvan som ska komma ner i det? EDIT: Jag tror att mitt största problem är att jag inte exakt vet vad jag vill åstadkomma. Hur ska kurvan se ut? Vilka värden?..
Redigerat av jonasbirk, 23 July 2009 - 21:06.
Postad 23 July 2009 - 22:51
jonasbirk
-
jonasbirk
-
Användare
-
-
187 inlägg
Ok, Nu börjar jag komma någon stans. Men jag börjar få slut på idéer om jag jag kan ändra... Hur fixar man konjugatlänk i Xover?
Postad 24 July 2009 - 11:00
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Nu är jag inte hemma så jag kan inte hjälpa dig på något bra sätt...
annars hade jag lätt med bilder kunnat visat, men nu går det inte.
Sedan så vore det bra om du i stället för att "bara" skriva in parametrarna på elementen, i stället gick in på load och sedan använde dig av dem data som finns inlagt i programmets databas (har du uppdaterat databasen föresten, finns en ny uppdatering ute på HT-audios hemsida)
Då får du med en uppmätt graf på elementets respons och desultatet blir med verklighetstroget. Även om du "laddar" in data från data basen så va noga med att kolla alla data som då står angivet med dom som SEAS eller Vifa anger på sin hemsida, så att dom stämmer överens. Om inte så ändra dom parametrar som inte stämmer, och utgå då från att det som står på Seas eller Vifas hemsida är det rätta...
1: Du vill att den gula kurvan ska vara så linjär som möjligt, alltså utan en massa svackor och knölar, utan så jämn som det bara går...
2: Du får testa runt med att ändra komponenters värden i filtret och se vad du får för resultat, efter att du suttit och ändrat värden hit och dit ett tag så kommer du att märka hur varje komponent påverkar, och det blir sedan lätt att veta vilka komponenter man ska "pilla" lite på för att få det resultat som man vill ha. (va noga med att hålla koll på Impedansen, och även fasen !)
3: konjugatlänk lägger du in i summa ruta som där du lägger in elementets data, men under en annan flik. Jag tror fliken heter "electrik EQ" eller något sådant... men det är i alla fall fliken längst till höger !
kryssa i att du vill ha en sådan EQ, och väls sedan cokså att du vill lägga in lådans påverkan i filtret, men kryssa bort den där "grejen" som heter imp-EQ (den mittersta, den vill du inte ha)
Om du har gjort rätt så har du först gjort lådan i BasBox, med alla lådans mått och inne volymen och även hur mycket dämpmaterial du ska ha i lådan + avstämning m.m.
Efter att du gjort detta och har lådan "färdig" (någorlunda färdig i alla fall) så kan du importera denna i Xover, du får då med ett korekt baffelsteg och dessutom lådans påverkan på fasgång och respons/imp gång (om du gör som jag beskrev innan, alltså importerar baffelsteg och går in under fliken längst till höger och lägger in lådans påverkan också). Har du inte gjort exakt som jag beskriver nu, så tycker jag att du börjar om från början, alltså se till att ha en "färdig" låda med allt vad det innebär.
Sedan så kan vi börja med filter och få till ett ritkigt resultat
lägg in elementets data i bas box och konstruera den låda som du hade tängt dig, stäm av den som du hade tängt dig och med den mängd dämpmaterial som du hade tängt dig, och visa sedan alla grafer för mig så jag får se hur det ser ut.
det gör du genom att uppe i flikfältet välja att du vill visa alla grafet i separata fönser, då kan du visa flera grafer samtidigt
jag tängte komma in en stund när jag kommer hem, får se om jag har tid, men skulle kunna vägleda dig lite så att du komerm igång om du vill det.
mvh
Postad 24 July 2009 - 11:22
jonasbirk
-
jonasbirk
-
Användare
-
-
187 inlägg
...
Verkligen superschysst! Ska bara fixa lite lunch så ska jag kika på det! Tack.
Postad 24 July 2009 - 12:58
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Låter bra
gör man rätt från början så blir det bra resultat..
Postad 24 July 2009 - 13:23
jonasbirk
-
jonasbirk
-
Användare
-
-
187 inlägg
Nu är det ju bara det där problemet med BassBox som jag beskrev tidigare i tråden. Jag kan inte bestämma måtten på lådan längre. I inlägget där jag beskrev problemet finns en bild som förklarar...
Hur ska jag göra med det?
Postad 24 July 2009 - 14:08
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Men... installera om programmet, och instalera alla dom nyaste uppdateringar m.m. från HT-audios hemsida, det måste lösa problemet.
se till att du drar hem deras uppdatering för att programmed ska fungera ordentligt i vista m.m. det är en speciell uppdatering för det.
Postad 24 July 2009 - 14:23
jonasbirk
-
jonasbirk
-
Användare
-
-
187 inlägg
Men... installera om programmet, och instalera alla dom nyaste uppdateringar m.m. från HT-audios hemsida, det måste lösa problemet. se till att du drar hem deras uppdatering för att programmed ska fungera ordentligt i vista m.m. det är en speciell uppdatering för det.
Gött, det funkade! Kanske inte använde Vista förut...? Aja, ska dra till jobbet nu. Kommer hem 20:30 så jag kikar mer på det sen!
Postad 24 July 2009 - 16:20
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
ok, gör så !
Eidt: det är fliken näst längst till höger som du hittar konjugatlänk,!
Postad 24 July 2009 - 21:10
jonasbirk
-
jonasbirk
-
Användare
-
-
187 inlägg
Nu är jag klar! Hoppas det ser bra ut!
Postad 25 July 2009 - 04:32
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
vid 50Hz så kommer den inte att tåla så jätte mycket effekt, dessutom så är puckeln vid 70Hz inte önskvärd...
försök att få bort det, försök att få lådan större, några liter större kanske du kan få den?
Postad 25 July 2009 - 09:05
jonasbirk
-
jonasbirk
-
Användare
-
-
187 inlägg
vid 50Hz så kommer den inte att tåla så jätte mycket effekt, dessutom så är puckeln vid 70Hz inte önskvärd... försök att få bort det, försök att få lådan större, några liter större kanske du kan få den?
Hmm, det blir inte lätt eftersom de redan är byggda...
Redigerat av jonasbirk, 25 July 2009 - 09:06.
Postad 25 July 2009 - 11:10
Unregisterede5d795f9
-
Unregisterede5d795f9
-
Amatör
-
-
71 inlägg
När jag simulerar i Basta på det baselementet ser inte den höga avstämningen du valt särskilt trevlig ut, den ger en tydlig peak vid ca 75Hz. Samma lådstorlek men lägre avstämning blir nog bra mycket bättre, jag bifogar en bild med jämförelse mellan 67Hz och 40Hz avstämning. Jämförselsen är med "room gain" och ett enkelt lågpassfilter.
Postad 25 July 2009 - 15:54
jonasbirk
-
jonasbirk
-
Användare
-
-
187 inlägg
När jag simulerar i Basta på det baselementet ser inte den höga avstämningen du valt särskilt trevlig ut, den ger en tydlig peak vid ca 75Hz. Samma lådstorlek men lägre avstämning blir nog bra mycket bättre, jag bifogar en bild med jämförelse mellan 67Hz och 40Hz avstämning. Jämförselsen är med "room gain" och ett enkelt lågpassfilter.
Det här med avstämning, vad innebär det? Lådorna är ju byggda, så mått, volym och dämpning är ju redan fast. Vad gör avstämningen?
Postad 25 July 2009 - 15:57
13th Marine
-
13th Marine
-
Beroende
-
-
1103 inlägg
Jag antar att vi pratar om portade lådor, avstämningen bestäms av basporten.
Postad 25 July 2009 - 16:01
jonasbirk
-
jonasbirk
-
Användare
-
-
187 inlägg
Jag antar att vi pratar om portade lådor, avstämningen bestäms av basporten.
Yes, men den är ju också redan byggd... Kan man ändra avstämning på nåt annat sätt?
Postad 25 July 2009 - 16:12
13th Marine
-
13th Marine
-
Beroende
-
-
1103 inlägg
Nu vet jag inte hur du gjort basporten, men dess avstämning beror på längd och area.
Postad 25 July 2009 - 16:14
jonasbirk
-
jonasbirk
-
Användare
-
-
187 inlägg
Nu vet jag inte hur du gjort basporten, men dess avstämning beror på längd och area.
Porten är vinklad som ett V för att få plats. På bilderna i början på tråden så ser du hur det ser ut. Röret är 231 mm långt och 74 mm diameter.
Postad 25 July 2009 - 16:39
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Jo, den höga avstämningen är som sagt inget trevlig... du får stämma av den lägre...
Postad 25 July 2009 - 16:49
jonasbirk
-
jonasbirk
-
Användare
-
-
187 inlägg
Jo, den höga avstämningen är som sagt inget trevlig... du får stämma av den lägre...
Ok, men hur ska jag göra det? Vill ju inte göra åverkan på lådorna...
Postad 25 July 2009 - 17:27
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Hmmm.... göra röret längre, men det blir svårt i dina lådor... fylla dom med väldigt mycket dämpmaterial för att få ett högt Qvärde gör viss effekt. egentligen så skulel du göra lådorna lite större, eller röret längre/ en litz port i stället så skulle problemet lösa sig helt... Kan du göra röret längre så försök att göra det och som sagt, stomma i mycket dämpmaterial i lådan, fylla den nästan helt... fyll så pass mycket att lådan är 100% full, men att det är fritt just runt/vid portens mynning och basen med ca 3cm i alla fall. Dämpmaterialet kan utan problem ligga mot och runt magneten på basen, bara korgen har lite fritt runt sig... Sedan så får du nu se till att använda ett dämpmaterial som är ritkigt bra... jag skulle rekomendera träfiberull... men det köper man bara på "bal" och kostar ca 400kr har jag för mig... Men det är riktigt bra ! du ska inte använda den där vita värdelösa polyester dämpmaterialet som finns att köpa lite var stans... jag skulle rekommendera dig att att köpa på en blandad lösning ! Du köper dämpskivor, modell sådana som man akustik reglerar rum med (finns på Conrad, HiFikit m.m. köp inte biltemas hälst..) och så sätter du sådant på alla väggar inne i lådorna, då är lådan nästan helt full redan som följd av dess små mått, men det tomrum som är inne i lådan nu, skulle jag fylla så gott det bara går med, t.ex. fårull eller med enu mer dämpskiva, om du kan få in bitar så att det passar bra. fylla upp i lådan så att den är helt full som sagt, och låt dämpmaterialet "lågga mot" magneten när du ska montera basen, alltså att när du ska montera basen så får du trycka lite för att få den på plats, för att dämpmaterialet "håller emot" så pass fulla ska det vara hoppas du förstår min dåliga förklaring ! Edit: och som sagt, se till att försöka få ett längre rör !
Redigerat av DVD-ai, 25 July 2009 - 17:36.
Postad 25 July 2009 - 17:31
jonasbirk
-
jonasbirk
-
Användare
-
-
187 inlägg
Hmmm.... göra röret längre, men det blir svårt i dina lådor... fylla dom med väldigt mycket dämpmaterial för att få ett högt Qvärde gör viss effekt.
Ok. Det gör ljudet bättre, men kommer man märka det? Är det värt allt extra arbete?
Postad 25 July 2009 - 17:39
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
det är värt det, du måste snarare testa det annars blir det inge bra resultat...
den där puckeln är inget att leka med....
Den kan även jämnas ut lite, lite till som en naturlig följd av filtrets serie impedans med basen
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Gör det själv
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|