Postad 31 July 2009 - 22:25
Postad 31 July 2009 - 22:28
Bifogad fil(er)
Postad 31 July 2009 - 22:32
Var tvungen att jämföra med en Tempest X.. Kanske inte en riktigt rättvis jämförelse men. 12" vs. 15", men ändå..
Bifogad fil(er)
Postad 31 July 2009 - 23:03
Sen fräste jag så djupt det gick, men fräsen tog bara 20 mm av dom totala 38, så sen blev det till att ta fram sticksågen till det sista. Rätt nöjd faktiskt med tanke på att det var första gången. Passade bättre än handen i handsken, så jag kommer inte kunna lacka i försänkningen, för då går inte elementen i...
Finspacklade en omgång till, så imorrn hinner jag kanske slipa och lägga på lite lack efter jobbet.
Bifogad fil(er)
Postad 31 July 2009 - 23:10
Ska man ställa den så att elementen spelar "längs med" väggarna, eller ska det ena elementet spela in mot väggen och det andra ut i rummet, och ska i så fall basen eller slaven spela ut mot rummet....?
Kanske är en skitdum fråga...
Redigerat av Bakerman, 31 July 2009 - 23:18.
Postad 01 August 2009 - 09:23
Se slaven som ett rörOm man ska placera en sub med slav i ett hörn, hur ska lådan placeras då ?
Ska man ställa den så att elementen spelar "längs med" väggarna, eller ska det ena elementet spela in mot väggen och det andra ut i rummet, och ska i så fall basen eller slaven spela ut mot rummet....?
Kanske är en skitdum fråga...
Postad 01 August 2009 - 09:55
Se slaven som ett rör
Okej...?
Hur FAN viktar man en sån här då ?? Det är ett hål med gängor i slaven. Är det tänkt att man ska skruva fast vikter eller ??
Redigerat av Bakerman, 01 August 2009 - 09:57.
Postad 01 August 2009 - 10:04
Det kan väl inte vara bra ?? Dessutom väger dom ändå bara 367 gram.. 425 eller 625 är rekommenderat..
Kanske är ute och cyklar helt nu...?
Bifogad fil(er)
Postad 01 August 2009 - 10:24
utgå från orginal viktningen så är slaven viktad till 425 gram i orginal och du skall ha 625 gram så skall du lägga till 200 gram på slaven det bästa är om du kan väga viktningen bult och brickor .Okej...?
Hur FAN viktar man en sån här då ?? Det är ett hål med gängor i slaven. Är det tänkt att man ska skruva fast vikter eller ??
Postad 01 August 2009 - 10:44
utgå från orginal viktningen så är slaven viktad till 425 gram i orginal och du skall ha 625 gram så skall du lägga till 200 gram på slaven det bästa är om du kan väga viktningen bult och brickor .
MMS = 290 står det på. Gissar att den är viktad till 290 gram då eller...?
Så här kan det bli med dom brickorna jag har.
1 st totalt 382 gram
2 st totalt 474 gram
3 st totalt 566 gram
4 st totalt 658 gram
plus en liten skruv och bricka då..
Hur skulle du ha viktat...?
http://tymphany.com/xls-12-subwoofer
Postad 01 August 2009 - 11:22
1. du får inte övervikta slaven skulle tro att gränsen ligger på 625 gramMMS = 290 står det på. Gissar att den är viktad till 290 gram då eller...?
Så här kan det bli med dom brickorna jag har.
1 st totalt 382 gram
2 st totalt 474 gram
3 st totalt 566 gram
4 st totalt 658 gram
plus en liten skruv och bricka då..
Hur skulle du ha viktat...?
http://tymphany.com/xls-12-subwoofer
Om man tänker att man skall ha ett subonic vid 17 hz om man viktar 625 gram så slipper man att ha det om man viktar lite lägre men du skall inte vänta dig stor dåd av den kombon då f3 ligger skratt retande högt runt 50hz och det är inget att hänga i granen men den duger som musik sub som du skall ha den till .
Vikta den runt 500g.
Redigerat av Unregistered1728, 01 August 2009 - 11:54.
Postad 01 August 2009 - 12:31
1. du får inte övervikta slaven skulle tro att gränsen ligger på 625 gram
Om man tänker att man skall ha ett subonic vid 17 hz om man viktar 625 gram så slipper man att ha det om man viktar lite lägre men du skall inte vänta dig stor dåd av den kombon då f3 ligger skratt retande högt runt 50hz och det är inget att hänga i granen men den duger som musik sub som du skall ha den till .
Vikta den runt 500g.
Är det skit allså ? Gav en dryg tusenlapp för båda. Basen kostar ju 2200 och slaven 1100 nya, så det borde ju inte vara det ?
Postad 01 August 2009 - 12:46
Bifogad fil(er)
Postad 01 August 2009 - 12:48
Finns bättre grejor men affären var bra och hade du nu lärt dig det ******** programet så ser du varvför man kan bli negativ till vissa sakerÄr det skit allså ? Gav en dryg tusenlapp för båda. Basen kostar ju 2200 och slaven 1100 nya, så det borde ju inte vara det ?
Postad 01 August 2009 - 14:20
Finns bättre grejor men affären var bra och hade du nu lärt dig det ******** programet så ser du varvför man kan bli negativ till vissa saker
Ska försöka... Jag lovar...
Postad 01 August 2009 - 17:04
Tanken är att den här jag bygger ska ersätta den i sovrummet, och att den åker ner i badrummet, och då får jag den i badrummet, en liten med en åtta, över. Den med en tolva i köket funkar ganska bra, så den får stå kvar.
Hoppas att den här spelar bättre än VX10 bara...
Postad 01 August 2009 - 23:17
Postad 02 August 2009 - 01:57
Med F-3 på 50Hz så klara du dig långt om du har tur med rummet å hörplacerar den
Mina har skysst respons ner till 20Hz utan LT-filter:) Jag tror detta kommer bli prima!
Hoppas bara att den blir bättre än Velodynen.. Annars blir jag lessen.. Den spelar inget vidare.. Helt okej för 600 kr kanske, men inget vidare...
Postad 02 August 2009 - 10:24
Finns det någon Velodyne som spelar bra?Hoppas bara att den blir bättre än Velodynen.. Annars blir jag lessen.. Den spelar inget vidare.. Helt okej för 600 kr kanske, men inget vidare...
Postad 02 August 2009 - 14:15
Finns det någon Velodyne som spelar bra?
Vet faktiskt inte...? Tycker bara att den borde ha låtit bättre än den gör..
Nu har den värsta spriten gått ur kroppen, så nu ska jag gå ut och slipa låddan, och försöka få på alla lager svart färg idag. Glömde bort att lägga upp gårdagens bilder. Kom på att det kan vara bra att kunna ansluta en kabel också..
Fräsen tog inte en sån liten diameter, så det fick bli att använda dosborr. Tog lite tid men blev hyfsat bra.
Bifogad fil(er)
Postad 02 August 2009 - 15:39
Då är det väl tid att provspela och trimma in den innan lack.
Okej...? Vad kan jag göra åt konstruktionen nu ändå då...?
Var köper man såna där snygga svarta träskruvar med rund, hög insexskalle ? Har fått tips om att det är någon form av möbelskruv ? Stämmer det ? Var köpa ?
Postad 02 August 2009 - 16:17
skit i det utan andvänd islagsbult med insex m5 maskinskruv svarta som korpenOkej...? Vad kan jag göra åt konstruktionen nu ändå då...?
Var köper man såna där snygga svarta träskruvar med rund, hög insexskalle ? Har fått tips om att det är någon form av möbelskruv ? Stämmer det ? Var köpa ?
Postad 02 August 2009 - 16:39
skit i det utan andvänd islagsbult med insex m5 maskinskruv svarta som korpen
Och var får jag tag på såna då...?
Postad 02 August 2009 - 16:43
Väl sorterad järn varuhus.Och var får jag tag på såna då...?
Redigerat av Unregistered1728, 02 August 2009 - 16:50.
Postad 02 August 2009 - 16:50
Både svarta insex skruv å islag hittar du också på HiFiKit.
Postad 02 August 2009 - 16:53
Nix skit enkelt att få fast dom vem påstår att man skall slå in dom man kan dra in dom också med en m5 bult och en stor bricka som skydd.Det kan väl bli lite knepigt att få dit islag när baffen är på...
Både svarta insex skruv å islag hittar du också på HiFiKit.
Postad 02 August 2009 - 18:59
Bifogad fil(er)
Postad 02 August 2009 - 20:36
Nix skit enkelt att få fast dom vem påstår att man skall slå in dom man kan dra in dom också med en m5 bult och en stor bricka som skydd.
Jo det är sant! Fast utan PL-400 på baksida så brukar de släppa.
Redigerat av Timpolanen, 02 August 2009 - 20:36.
Postad 02 August 2009 - 21:32
Lacken ser redan bra ut!
Skriver som alla andra, att bilden inte riktigt gör den rättvisa.. Fast inte på ett positivt sätt tyvärr..
Fick ett par rinningar.. Vet inte om det går att få bort dom med 1000 och sen 2000 papper innan klarlack..
Sen vet jag inte hur mycket klarlacken tar.. Men för att vara första gången jag lackar så här ser det skapligt ut..
Postad 03 August 2009 - 18:25
Den blev hyfsat bra. Den vita pricken i mitten av bilden är skit på kameran.
Imorrn kan jag kanske få i elementen och provlyssna lite...
Bifogad fil(er)
Postad 03 August 2009 - 21:41
Ruggigt snyggt blir det.
Jodåvars.. Fick lite apelsinskal med klarlacken.. Funderar på om jag orkar lägga ner tid och arbete på att putsa bort det och polera.. Det var ju mest på skoj den här lådan. För att se hur bra jag skulle kunna få till det..
Har lagt på tillräckligt mycke klarlack för att kunna polera.. Får se om jag orkar. Den ska bara stå inklämd i ett hörn i sovrummet. Imorrn ska i vilket fall som helst elementen i !!
Postad 04 August 2009 - 08:35
Jodåvars.. Fick lite apelsinskal med klarlacken.. Funderar på om jag orkar lägga ner tid och arbete på att putsa bort det och polera.. Det var ju mest på skoj den här lådan. För att se hur bra jag skulle kunna få till det..
Har lagt på tillräckligt mycke klarlack för att kunna polera.. Får se om jag orkar. Den ska bara stå inklämd i ett hörn i sovrummet. Imorrn ska i vilket fall som helst elementen i !!
Jag själv har inte ens målat min än. Jag kan bara måla min med pensel, har ingen spruta och ingenstans att vara på. Men jag ska försöka att få till med pensel/roller
Bättre än ingenting alls påmålat.
Redigerat av Unregisterede8beb553, 04 August 2009 - 08:41.
Postad 04 August 2009 - 14:57
Jag själv har inte ens målat min än. Jag kan bara måla min med pensel, har ingen spruta och ingenstans att vara på. Men jag ska försöka att få till med pensel/roller
![]()
Bättre än ingenting alls påmålat.
Tycker du har lite dåligt med bilder på ditt bygge...
Lägg ner MEST tid INNAN du målar så kan du få till det tror jag..
Ofta gör man ju misstaget och tror att färgen ska dölja saker. Tyvärr är det ju precis tvärtom..
Riktig lackfärg (ej biltema), rolla och eftersläta med pensel. Har gjort så med mitt "hål i väggen" i mitt biorum som jag har stereon står i. Blev riktigt skapligt.
Du menar att Shivan med slavbas nästan matchar din SVS ?
Postad 04 August 2009 - 16:30
Tycker du har lite dåligt med bilder på ditt bygge...
Lägg ner MEST tid INNAN du målar så kan du få till det tror jag..
Ofta gör man ju misstaget och tror att färgen ska dölja saker. Tyvärr är det ju precis tvärtom..
Riktig lackfärg (ej biltema), rolla och eftersläta med pensel. Har gjort så med mitt "hål i väggen" i mitt biorum som jag har stereon står i. Blev riktigt skapligt.
Du menar att Shivan med slavbas nästan matchar din SVS ?
Har lite byggbilder i min byggtråd. Länk
Shivan klarar inte samma ljudtryck, men går lika djupt utan problem.
Postad 04 August 2009 - 17:54
Postad 04 August 2009 - 18:16
Har du tätlist mellan element och låda.HJÄLP !! Nu har jag satt ihop den. Jag får någon form av konstig rundgång i den ?? Ungefär som när man håller en mikrofon mot en högtalare ?? VARFÖR ??? Testade att koppla in en av tiorna i mina kappa 600 utan att ändra på något, men då blir det inte så ??? VARFÖR ???!!!
Postad 04 August 2009 - 18:40
Har lite byggbilder i min byggtråd. Länk
Shivan klarar inte samma ljudtryck, men går lika djupt utan problem.
Var köpte du din S-Converter ?
Postad 04 August 2009 - 18:49
hur mycket dämpmatrial har du i lådan eller spela in en snutt så man får höra hur det låterDubbel sån bra från hifikit.
Redigerat av Unregistered1728, 04 August 2009 - 18:50.
Postad 04 August 2009 - 18:55
hur mycket dämpmatrial har du i lådan eller spela in en snutt så man får höra hur det låter
Jag har bara häftat ett lager av den tunna sortens "skumgummipyramidformade" varianten.. Har beställt en binge av modell fet från conrad som borde dyka upp den här veckan. Det låter exakt som när man håller en mikrofon mot en högtalare. Ren rundgång allså. Det "skriker till" i basen. Eller som brorsan sa. Han var här när jag kopplade in den.
"Trombon kan jag lyssna på hemma..." Ska jag testa att trycka i en massa vanlig isolering ?
Postad 04 August 2009 - 19:06
Var har du delat den i hz funderar om du inte spelar den i fullrangeJag har bara häftat ett lager av den tunna sortens "skumgummipyramidformade" varianten.. Har beställt en binge av modell fet från conrad som borde dyka upp den här veckan. Det låter exakt som när man håller en mikrofon mot en högtalare. Ren rundgång allså. Det "skriker till" i basen. Eller som brorsan sa. Han var här när jag kopplade in den.
"Trombon kan jag lyssna på hemma..." Ska jag testa att trycka i en massa vanlig isolering ?
Postad 04 August 2009 - 19:06
Vart delar du och hur brant=?
Postad 04 August 2009 - 19:12
sublådor som delas lågt brukar ju funka utan dämpning, så det lär inte vara det som är felet?
Vart delar du och hur brant=?
Har inte ändrat någonting alls mot hur jag delar resten av systemet (80hz) in min Yamaha DSP-Z11.
Har ju kört tiorna i mina frontar PRECIS så här innan, och det lät bra. Ändrade inte ett skit. Flyttade bara kablarna.
Postad 04 August 2009 - 19:31
Testade att byta till det andra A-500 och nu funkar det som det ska !!
Postad 04 August 2009 - 19:57
Bifogad fil(er)
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
64 bilder
12 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?