Postad 06 August 2009 - 07:57
Postad 06 August 2009 - 08:29
Dom elementen flyttar ungefär 5-7 liter luft i varje konslag och då är det räknat på ett element så vad det blir vid isobarik montering är bara ???????????????????????????????
Du får ju ett dubbelt så styvt membran (därav halveringen i Vas)
Postad 06 August 2009 - 08:45
Postad 06 August 2009 - 12:31
Nästa steg nu är att gjuta fyra st "toppar" och "bottnar". Dom gjuter jag också dubbelarmerat med 50 mm flyt.
Tanken är att limma toppen med 2 k superepoxylim, och borra, plugga och skruva botten..
Sen är ju frågan om jag kan vända runt lådan så att den limmade sidan hamnar uppåt... Dom kommer att väga någonstans i krokarna runt 150 kg styck färdiga...
Postad 06 August 2009 - 12:35
Det här jag har gjort nu är "väggarna" runt om. 50 mm och 60 mm baffel. Som sagt...bågnar det äter jag upp dom...
Nästa steg nu är att gjuta fyra st "toppar" och "bottnar". Dom gjuter jag också dubbelarmerat med 50 mm flyt.
Tanken är att limma toppen med 2 k superepoxylim, och borra, plugga och skruva botten..
Sen är ju frågan om jag kan vända runt lådan så att den limmade sidan hamnar uppåt... Dom kommer att väga någonstans i krokarna runt 150 kg styck färdiga...
Då hjälper jag dig gärna att äta lite...
Postad 06 August 2009 - 13:00
Då hjälper jag dig gärna att äta lite...
TROR faktiskt inte att jag behöver några stag... Hehe...
Postad 06 August 2009 - 13:24
Ska man göra det måste det vara en billig planslip. Dom billiga vibrerar bara en massa. Dom dyrare är ju vibrationsdämpade och skit.. Missen jag gjorde vara att jag råkade vända trycket på ena spånskivan åt fel håll, så den texten fastnade på den färdiga lådan.
Går nog att slipa bort med fint papper..
På ena bilden syns var elementet ska sitta. Fjantade mej lite och försänkte 22 mm så att det ena elementet blir helt försänkt, och det andra försänkt till viss del. Det var egentligen mest för att ha större chans att få det helt tätt runt elementen. Högtalarterminalen på baksidan försänkte jag inte.. Orkade inte..
Bifogad fil(er)
Redigerat av Bakerman, 06 August 2009 - 13:25.
Postad 06 August 2009 - 13:45
Fan vad brutalt med fyllningen
Det gillar jag skarpt.
Ok! Hajade inte först att det var en form bara
Postad 06 August 2009 - 13:47
coolt !
Postad 06 August 2009 - 13:50
Det här jag har gjort nu är "väggarna" runt om. 50 mm och 60 mm baffel. Som sagt...bågnar det äter jag upp dom...
Då tar du en låda i varje famn.. Aluminium-stativ har du redan köpt också eller?
Postad 06 August 2009 - 13:56
är MDF ringarna alltså till som mall för där elementen ska sitta då ?
coolt !
Precis. När jag tar bort dom BÖR elementen passa som handen i handsken. Gjorde ringarna med en överhandsfräs.
Då tar du en låda i varje famn.. Aluminium-stativ har du redan köpt också eller?
Hehe.. Ja.. 100 mm massiv aluminium i så fall då... Hehe..
Ok! Hajade inte först att det var en form bara
Brutalt iaf.
TROR inte att jag behöver 50 mm massiv sten PLUS 44 mm spån... Tror det räcker ändå...
Postad 06 August 2009 - 14:31
Håller med fullständigt...
Edit: Wohoo ! Tusen inlägg !
Redigerat av Bakerman, 06 August 2009 - 14:33.
Postad 06 August 2009 - 14:42
i alla lägen, jag gillar detta bygge !
Postad 06 August 2009 - 15:19
"Nja, de rekommenderade mig att använda dubbel 22mm mdf till mina nya 18'' basar, men jag tyckte att lite gammal överblibrn pärlspontpanel från när min morfar renoverade sommarstugen..."
Postad 06 August 2009 - 17:36
Hmm, Bitssatsen man ser på bild, var har du köpt den och hur mycket kostade den?
Postad 06 August 2009 - 18:01
Postad 06 August 2009 - 18:52
Hur skall du fasa kanterna där elementen skall sitta invändig och utvändigt.
Var vill du att jag ska fasa kanterna...? Elementen kommer sitta infällda...? Har försänkt för elementen..
Ska gå ut och riva resten av formen och stoppa i ett par och ta en bild så syns det bättre..
Jag har förresten bättre verktyg till att jobba i sten med än jag har till trä och metall, så behöver nåt fasas är det inga problem.
Postad 06 August 2009 - 20:06
Kan bli riktigt najs, funderade på att bygga nått liknande själv ett tag!
Hmm, Bitssatsen man ser på bild, var har du köpt den och hur mycket kostade den?
Men jag GJORDE det !!
Bitssatsen jag har är en Bacho, men DeWalt, Hitachi, Festool och alla dom andra lite större märkena har exakt likadana. Inte så farligt dyra heller. Min tror den kostade 100-150 spänn, och då är det rätt bra kvalitet.
En halv millimeter runt om tillgodo.. Duger det...? Tung ? Ja.. Som ett as...
Bifogad fil(er)
Redigerat av Bakerman, 06 August 2009 - 20:09.
Postad 06 August 2009 - 20:12
Herrn måste andvända en spacer i mellan elementenMen jag GJORDE det !!
![]()
Bitssatsen jag har är en Bacho, men DeWalt, Hitachi, Festool och alla dom andra lite större märkena har exakt likadana. Inte så farligt dyra heller. Min tror den kostade 100-150 spänn, och då är det rätt bra kvalitet.
En halv millimeter runt om tillgodo.. Duger det...? Tung ? Ja.. Som ett as...
Postad 06 August 2009 - 20:14
Herrn måste andvända en spacer i mellan elementen
Okej...? Förklara tack...?
Postad 06 August 2009 - 20:41
Dom lär ju ligga emot varandra som det är nu?Okej...? Förklara tack...?
Postad 06 August 2009 - 20:47
Dom lär ju ligga emot varandra som det är nu?
Ja ? Ska dom inte det ? Det är ju gummiringar runt om ? Är det för att upphängningen inte ska ligga och skava mot varandra då eller...?
Postad 06 August 2009 - 21:01
Var det någon som sa till mig när jag byggde mig en isobarik för 100 år sedan
Postad 06 August 2009 - 21:06
Upphängningen ja, precis
Var det någon som sa till mig när jag byggde mig en isobarik för 100 år sedan
Jaha... Kanske är så.. Jag trodde att det var bra så att det blev extra tätt !!
Lätt att få tag på nått snyggt och vettigt då... Vill ju ha i metall i så fall.. Dessutom är ju upphängningen så fet att det säkert går åt minst 10 mm för att få upphängningen att inte nudda varandra...
Hmm.. Bror kan nog köra ut två ringar i typ 10 mm i lasern på jobbet...
Postad 06 August 2009 - 21:14
Jepp, ringar kommer du att behöva !
![]()
ser bra ut detta
Är det för upphängningen allså ? Hur stor glipa måste man ha mellan upphängningarna då...?
Postad 06 August 2009 - 21:26
Skulle satsa på en 22mm ringÄr det för upphängningen allså ? Hur stor glipa måste man ha mellan upphängningarna då...?
Postad 06 August 2009 - 21:41
Skulle satsa på en 22mm ring
Ska ringen vara 22 mm tjock ??? Hur gör folk då ? Gör en ring i mdf ? Eller ska jag vara så avancerad att jag skär ut metallringar i laser ? Spelar det någon roll...?
Postad 06 August 2009 - 23:01
Postad 07 August 2009 - 05:44
Ingen metall i mellan elementen som spacer den på verkar magneten gör en i mdf i stället.Ska ringen vara 22 mm tjock ??? Hur gör folk då ? Gör en ring i mdf ? Eller ska jag vara så avancerad att jag skär ut metallringar i laser ? Spelar det någon roll...?
Postad 07 August 2009 - 06:27
Fäst den inre basen på insidan och stoppa i den yttre i utfasningen, borde nog bli rätt bra.
SÅ KAN MAN JU KANSKE GÖRA !!! Du är inte så lite smart du... Eller jag inte så lite dum...
Funkar det sdx ?
Postad 07 August 2009 - 09:09
Fäst den inre basen på insidan och stoppa i den yttre i utfasningen, borde nog bli rätt bra.
SÅ KAN MAN JU KANSKE GÖRA !!! Du är inte så lite smart du... Eller jag inte så lite dum...
![]()
Funkar det sdx ?
Detta var det vanligaste sättet att göra det på när det byggdes mkt Isobarik i bilar på 90-talet, såvida man inte gjorde en distans som redan nämnts.
Ingen metall i mellan elementen som spacer den på verkar magneten gör en i mdf i stället.
Mja görs den i alu eller rostfritt så går det bra. Nackdel med alu....det är mjukt.
Nackdel rostfritt......dyrt.
Postad 07 August 2009 - 09:37
![]()
Funkar det sdx ?
det fungerar väldigt bra
Go go!!!
Postad 07 August 2009 - 14:08
det fungerar väldigt bra
![]()
Go go!!!
Tänk om inte flytspacklet håller när det blir sånt tryck mellan elementen då....
Postad 07 August 2009 - 16:02
Va tvivlar du på flytspackletTänk om inte flytspacklet håller när det blir sånt tryck mellan elementen då....
Postad 07 August 2009 - 17:03
Va tvivlar du på flytspacklet
Nej... Därav den fula gubben...
På insidan går det helt fritt utan kanter, och på utsidan kommer korgen jämns med lådan ?
Postad 07 August 2009 - 17:06
Postad 07 August 2009 - 17:15
Så skulle jag ha gjort i alla fall, men som sagt... mina byggen sträcker sig till tvivelaktigt beräknade isobariklådor med 2 och 4 basar under 90-talet
Jag tänker göra så också !
Får se om det blir provspelning i helgen.. Tror inte det. Hinner nog inte torka klart..
Postad 07 August 2009 - 21:08
Hann i alla fall riva den andra formen. Imorrn ska jag göra topp och botten till båda lådorna.
Bifogad fil(er)
Postad 07 August 2009 - 21:14
Postad 07 August 2009 - 21:35
Dom står på sidan nu. Det du ser på bilderna är "väggarna". För att inte riskera att försvaga den något överdrivna konstruktionen ska jag göra samma i topp och botten. D.v.s 50 mm dubbelarmerat, glasfiberförstärkt flytspackel.Det här är ett av de häftigaste projekt jag sett på länge.. Vad ska du ha på sidorna?
Botten ska limmas med epoxy och toppen borras, pluggas och skruvas. Egentligen vill jag ha toppen limmad och botten skruvad, men när dom är helt ihopsatta kommer dom väga drygt 150 kg, så då orkar jag nog inte vända runt dom..
Bara topp och bottenskivorna kommer väga drygt 32 kg styck.
Postad 07 August 2009 - 21:40
Tur att man har betonggolv...
Postad 08 August 2009 - 06:11
Vansine till vikt.Hmm... Jag har räknat på det igen.. Tror jag glömde elementen.. Slutvikten kommer bli 181,5 kg per låda...
Tur att man har betonggolv...
Postad 08 August 2009 - 11:18
Tillräkligt jävliga att bära upp för en trappaTungt är väl bra ? Dina är väl lättviktare va...?
Postad 08 August 2009 - 11:23
Tillräkligt jävliga att bära upp för en trappa
Hehe.. Förstår det.. Det är ju därför min är konstruerad som en "byggsats". Får bygga ihop den på plats tror jag..
Postad 08 August 2009 - 15:33
Postad 08 August 2009 - 15:37
Nej det bör du göra för att dom ska kunna utföra sin funktion på rätt sättEn fundering.. Köpte ju SD-kuddar. Fick ju dubbelt upp av alla. Med tanke på den totala vikten på drygt 180 kg är det kanske inte helt fel att köra 8 st 50-100 kilos kuddar på varje låda eller ?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
64 bilder
3 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?