Asus Xonar Essence ST
85 svar till detta Àmne
Postad 01 oktober 2009 - 16:15
knickedicken86
-
knickedicken86
-
Wannabe
-
-
19 inlÀgg
Ă
h vad bra, det fungerar alldeles utmÀrkt vid 24/ 48 eller lÀngre.
Testade att köra via RCA -> hörlursförstĂ€rkare -> k702 men basen saknas helt dĂ„ ocksĂ„... Lutar Ă„t att köpa HD650 och se om det blir bĂ€ttre. Ăr förhoppningsvis lite mer bekvĂ€ma Ă€n k701/702 ocksĂ„ (huvudbandet gör ont och lĂ€mnar avtryck...  ).
Dolby natural bass finns att vÀlja för mitt integrerade ljudkort. GÄr det att aktivera det pÄ nÄgot sÀtt till xonar st?
Redigerat av knickedicken86, 01 oktober 2009 - 16:26.
Postad 02 oktober 2009 - 12:21
Jallixx
-
Jallixx
-
LĂ€rjunge
-
-
251 inlÀgg
HÀrligt att det löste sig för dig!
Dock vet jag inte vad du har för baskrav, men AKG K701 och K702 Àr i allmÀnhet riktigt basfattiga hörlurar, basen lÄter dock riktigt bra, men pÄ tok för lite ifall man gillar lite mer bastung musik.
NÀr det gÀller HD650 sÄ tycker jag dem lÄter riktigt bra helt flat ur Essence-ljudkortet, med bra bas och allting, de flesta skulle nog nöja sig dÀr. Men jag som föredrar lite mer bas har dÀrför höjt upp de lÀgre registrerna i EQ:n pÄ ljudkortet, och nÀr jag vÀl gjort det sÄ tycker jag det lÄter riktigt, riktigt bra.
Postad 04 oktober 2009 - 12:14
AndreasA88
-
AndreasA88
-
Amatör
-
-
68 inlÀgg
Ăr vĂ€ldigt sugen pĂ„ att köpa ett Xonar Essence-kort men kan inte bestĂ€mma mig för om jag ska köpa ST eller STX.
Som jag fattat det Ă€r skillnaden mellan korten att ST kör PCI och STX PCI-express samt att pĂ„ ST kan man koppla till ett "dotterkort" som gör att man kan köra 7.1 analogt. Ăr det allt eller Ă€r det nĂ„got annat jag missat?
Postad 05 oktober 2009 - 11:01
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Ăber-Guru
-
-
10 338 inlÀgg
Det Àr i det stora hela vad ska skiljer mellan dessa, dock sÄ har ST tydligen en bÀttre klocka till DAC'en och ska ha bÀttre ljud dÀrför ocksÄ... (sÀger dom)
Postad 05 oktober 2009 - 12:42
AndreasA88
-
AndreasA88
-
Amatör
-
-
68 inlÀgg
Hmm okej, dÄ kanske man borde köra pÄ ST i alla fall. LÀr vÀl ta ett tag tills PCI fasas ut?
TÀnkte om man vill anvÀnda kortet nÀr man köper ny dator i framtiden.
Redigerat av AndreasA88, 05 oktober 2009 - 12:42.
Postad 06 oktober 2009 - 12:08
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Ăber-Guru
-
-
10 338 inlÀgg
Hehe, jo PCI kommer att finnas bra lÀnge till...
ljudkortet och allt annat som finns idag i elektronikvÀg hinner bli "stenÄlder" innan PCI platserna försvinner.
AlltsÄ, tÀnk inte pÄ det, utan med pÄ vad som passar dig bÀst just nu och vilket alternativ som ger bÀst möjligheter
Redigerat av DVD-ai, 06 oktober 2009 - 12:20.
Postad 07 oktober 2009 - 16:44
knickedicken86
-
knickedicken86
-
Wannabe
-
-
19 inlÀgg
Provar lite med ett par HD650 (version 300 ohm) men finns det nÄgon anledning till att stÀlla om till "High gain" om jag ÀndÄ bara spelar i volym 60 pÄ Normal gain?
Kör typ volym 45 pÄ k702.
Postad 07 oktober 2009 - 19:56
cwolf
-
cwolf
-
LĂ€rjunge
-
-
372 inlÀgg
Nu har jag bestÀllt ett essence ST som ska in i min nya dator. Kommer nog fÄ alla delar denna vecka förutom chassiet som kommer tidigast nÀsta fredag  . Blir en jobbig vÀntan men blir nice med en ny i5-rigg
Kommer att anvÀnda kortet till mina hd555 samt analog till min denon PMA-1500ae och ett par Àldre audio pro-högtalare som förhoppningsvis Àr bytta snart (ingen som vill sÀlja ett par b&w dm 603 s3 ?  )
Postad 07 oktober 2009 - 21:36
knickedicken86
-
knickedicken86
-
Wannabe
-
-
19 inlÀgg
Postad 08 oktober 2009 - 07:02
cwolf
-
cwolf
-
LĂ€rjunge
-
-
372 inlÀgg
Vad Àr det för chassi som gör det vÀrt att vÀnta? 
Ett nyslÀppt frÄn fractal design som heter define r2, precis den stil jag var ute efter och halva priset mot det jag först tÀnkte köpa
Postad 09 oktober 2009 - 10:06
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Ăber-Guru
-
-
10 338 inlÀgg
 Sjukt smutt chassi !!!
ett sÄdant funderar jag faktiskt nÀstan pÄ att skaffa, fast att mitt Antc 182 fungerar hur bra som helst...
Postad 14 oktober 2009 - 12:17
AndreasA88
-
AndreasA88
-
Amatör
-
-
68 inlÀgg
Har haft mitt kort i nÄgra dagar nu och jag Àr verkligen supernöjd med ljudet. Ett lustigt problem jag stött pÄ Àr att om jag gÄr in pÄ "Mixer" i audio center och höjer L och R till högsta volym sÄ blir ljudet vÀldigt konstigt, speciellt i vissa lÄtar (till exempel precis i början av Hobbastank - The Reason) Det lÄter precis som om volymen vrids ner och upp igen vÀldigt snabbt vid speciella tillfÀllen. Ingen som kÀnner igen detta? Jag kör Windows 7 och foobar2000 genom WASAPI.
Kör jag defaultvÀrden i mixern sÄ tycker jag att skillnaden i volym Àr mycket större Àn om jag kör max pÄ bÄde L och R.
Postad 16 oktober 2009 - 22:38
knickedicken86
-
knickedicken86
-
Wannabe
-
-
19 inlÀgg
Blir samma sak för mig med.
Win 7 rc 7600 med vista 64 drivisar
Redigerat av knickedicken86, 16 oktober 2009 - 22:38.
Postad 17 oktober 2009 - 20:35
cwolf
-
cwolf
-
LĂ€rjunge
-
-
372 inlÀgg
Nu har jag satt ihop nya datorn och fÄtt igÄng kortet.
Kör pÄ windows 7 RTM och kortet funkar perfekt. Jag har precis börjat lyssna och enbart med mina hd555 hörlurar men jag blev imponerad frÄn första sekund. Kommer med utförligare rapport senare, men Àr hittils sjukt nöjd
Postad 18 oktober 2009 - 01:14
Tobin
-
Tobin
-
Amatör
-
-
57 inlÀgg
Jag Àr vÀldigt lockad att köpa en STX och byta ut mitt Creative extreme music mot denna. Finns det nÄgot liknande konkurent till STX?
Finns det en instÀllbar eqolizer i den tillhörande mjukvaran, nu med mitt creative hÀnder det dÄ och dÄ att man sjusterar eqolizer för att förbÀttra upplevelsen nÀr man lyssnar pÄ lÄtar av relativt dÄlig kvalite, det kÀnns nÀstan som ett mÄste att ha.
Postad 19 oktober 2009 - 17:35
cwolf
-
cwolf
-
LĂ€rjunge
-
-
372 inlÀgg
Jag har inte sÄ mycket att jÀmföra med, sÄ ta mina Äsikter med en nypa salt, men..
Vilket hörlursljud
Jag har inte ens orkat koppla in kortet till stereon Àn för att jag Àr sÄ imponerad av ljudet med mina hd555-lurar, jag Àr inte sÄ bra att beskriva ljud men det faktum att tiden bara försvinner medan man sitter och lyssnar pÄ musik Àr bÀsta möjliga betyg  . Det jag kan sÀga Àr att jag aldrig hört sÄ bra och kontrollerad bas i mina lurar tidigare, grötigheten Àr som borta och det Àr mer "stuns" i basen istÀllet för muller. Detaljerna Àr underbara, allt hörs verkligen. Jag Àlskar kortet helt enkelt
En liten irriterande detalj bara, optiska utgÄngen lyser konstant, lyckas inte stÀnga av den. SPDIF ut Àr inte ibockat. NÄgon annan som har samma problem eller Àr det nÄgot Windows 7-strul?
Redigerat av cwolf, 19 oktober 2009 - 17:37.
Postad 20 oktober 2009 - 07:35
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Ăber-Guru
-
-
10 338 inlÀgg
Jag har kört bÄva vista och W7 med denna och den lyser alltid, gÄr ej att stÀnga av helt....
men Àr det ett sÄ stort problem..?!
Kul att du e nöjd, för det Àr jag med !
Postad 21 oktober 2009 - 17:02
cwolf
-
cwolf
-
LĂ€rjunge
-
-
372 inlÀgg
Jag har kört bÄva vista och W7 med denna och den lyser alltid, gÄr ej att stÀnga av helt....
men Àr det ett sÄ stort problem..?!
Kul att du e nöjd, för det Àr jag med ! 
nej dÄ, var mer en undran om jag har fel instÀllningar, Àr det sÄ det ska vara sÄ gör det inget alls  . MÀrkte en nackdel med kortet, musiken lÀt helt plötsligt sÄ trÄkigt ur min ipod med Shure-lurar nu nÀr man vant sig vid det hÀr ljudet
Postad 26 oktober 2009 - 08:41
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Ăber-Guru
-
-
10 338 inlÀgg
Haha, jo man saknar det dÀr ritkiga "drivet" nÀr man lyssnar pÄ lurar i vanliga fall.
bara med en vettig hörlursförstÀrkare och detta ljudkort som man fÄr det dÀr "extra"...
Postad 22 november 2009 - 22:56
Tobin
-
Tobin
-
Amatör
-
-
57 inlÀgg
Fick min essence stx förra veckan och ojj vilket lyft, jag Àr kÀnner mig vÀldigt nöjd. Jag var orolig för att jag inte skulle mÀrka sÄ stor skillnad frÄn mitt gamla "extreme music"-kort att det skulle vara vÀrt ca 2000. Men det kan jag nu konstatera att skillnaden var stor. Nu vill man bara höja volymen mer och mer. Det kÀnns aldrig som att volymen blir för hög
Dock kÀmpade jag i sÀkert 14 timmar med att fÄ igÄng det. Jag hade mÀrkliga problem dÀr windows i vissa fall hÀngde sig vid uppstart . Det slutade med att jag formaterad om hela hÄrddisken  tillslut fungerade som tur var allt som det skulle  Antar att detta hade nÄgot med moderkorts mjukvara att göra, men jag var ÀndÄ tvungen att formatera om eftersom att datorn inte ville instalera uppdateringarna till moderkortet korrekt innan dess.
Jag stör mig en hel del pÄ ljudbanget som alltid uppstÄr dÄ man vÀxlar mellan hörlurar/2 högtalare i asus panel och ofta dÄ man startar musik. Ska det vara pÄ detta viset? Jag har aldrig lÀst att andra mÀnniskor stör sig pÄ detta, och det tycker jag att jag borde om det Àr sÄ hÀr pÄ alla korten.
Vilka av er dÀrute anvÀnder hörlursförstÀrkare till erat Essence? Vilka nöjer sig med det inbyggda?
Redigerat av Tobin, 22 november 2009 - 23:00.
Postad 23 november 2009 - 18:22
cwolf
-
cwolf
-
LĂ€rjunge
-
-
372 inlÀgg
Jag har ocksÄ dessa smÀllar nÀr man vÀxlar men Àr inget jag stör mig pÄ dÄ jag inte sÄ ofta byter mellan utgÄngarna och nÀr jag gör det sÄ har jag inte pÄ mig hörlurarna (smÀllen Àr alltid i hörlurarna och inte hög).
har för övrigt ST och inte STX
Redigerat av cwolf, 23 november 2009 - 18:22.
Postad 02 december 2009 - 13:17
Jallixx
-
Jallixx
-
LĂ€rjunge
-
-
251 inlÀgg
Tobin: KÀnner igen mig sÄ vÀl, fast jag fick inte den direkta wow-kÀnslan efter att ha bytt ifrÄn ett X-Fi XtremeMusic. Men det första som slog mig var att precis som hos dig sÄ kunde man bara höja och höja och det lÀt fortfarande skitbra, det Àr lÀtt hÀnt nÀr det kommer mÄnga "skitbra" lÄter efter varandra och man mÄste bara höja för att det Àr en bra lÄt!
Sen nÀr vÀl öronen vant sig vid ljudskillnaden som kom wow-kÀnslan, har aldrig fÄtt gÄshud och hörlurslyssning innan, men nu fÄr man det titt som tÀtt.  Provade btw att lyssna pÄ mitt gamla X-Fi kort med mina HD650 och det lÀt verkligen inte bra, distat, platt och med ingen rymd eller luftighet alls. JÀklar vad huvudvÀrken kom fort... Sen att det blir en massa störningsljud, frÀmst nÀr man rör musen. Gud vad skönt det Àr att slippa det numera.
Ska vÀl tillÀgga det att jag kör med den inbyggda hörlursförstÀrkaren och jag har inga planer lÀngre att skaffa ngt annat. Provlyssnade för skojs skull ett par likadana HD650 driven av en Harmony Design Ear 90, det lÀt ljuvligt bra, men den skillnaden jag tycktes höra var alldeles för liten för att kunna faststÀlla om det var placebo eller verklig, sÄ lÀgga 4000 till för en extern hörlursförstÀrkare som man knappt hör skillnad pÄ jÀmfört med den inbyggda i Essence-kortet kÀnns verkligen inte vÀrt.
Sedan stör jag mig lite pÄ det ljudbanget nÀr man byter frÄn hörlur till högtalare eller tvÀrtom ocksÄ, men det Àr ju inte sÄ speciellt högt, sen kan man ju switcha innan man tar pÄ sig hörlurarna eller efter man tagit av sig dem, dÄ slipper man det helt.
Postad 17 december 2009 - 11:11
cwolf
-
cwolf
-
LĂ€rjunge
-
-
372 inlÀgg
Har en frÄga angÄende impedansinstÀllningen för hörlurar. Jag har hela tiden kört pÄ <64 ohm fast jag har HD 555 som verkar ligga pÄ 120 ohm. Jag testade idag att höja till nÀsta nivÄ. Vad blir egentligen skillnaden, Àr det enbart att utnivÄn höjs med 12 dB eller ger det nÄgra andra fördelar i dynamik eller liknande? Jag tycker sjÀlv att volymen rÀckte mer Àn vÀl pÄ den lÀgsta nivÄn dÄ jag aldrig anvÀnde mer Àn 50% av den, jag tycker snarare att nivÄn lÀtt blir för hög nÀr jag stÀllt upp den nu.
NÄgon som vet om jag tappar i ljudkvalite eller dynamik om jag kör den lÀgre instÀllningen?
Postad 17 december 2009 - 12:06
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Ăber-Guru
-
-
10 338 inlÀgg
Inte vad jag mÀrkt...
kör pÄ lÀgsta om du gillar det
Postad 22 december 2009 - 21:20
p3o
-
p3o
-
Rookie
-
1 inlÀgg
Vilket högtalarsystem rekommenderar ni för Asus Xonar Essence ST?
mvh
Redigerat av p3o, 23 december 2009 - 08:16.
Postad 23 december 2009 - 08:48
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Ăber-Guru
-
-
10 338 inlÀgg
Vad som helst...
alltsÄ, det du sjÀlv tycker lÄter bra, det Àr bÀst för dig
Jag hade antagligen tagit det jag har nu, efetr som jag Àr sÄ barnsligt nöjd med det...
Annars finns ju Behringer och deras olika aktiva studio monitorer som faktiskt lÄter ritkigt bra för priset. Kolla pÄ HiFikit's hemsida, dom har dom bra modellerna i lager
Inga jÀkla Logitec eller creative...
Postad 04 maj 2010 - 01:13
Threepwood
-
Threepwood
-
LĂ€rjunge
-
-
331 inlÀgg
hmm.. jag fÄr ett brus i bakgrunden nÀr ja har lite högre volym och tystnad infaller.
Ăr det nĂ„got man kan göra Ă„t, en instĂ€llning nĂ„gonstans eller Ă€r det nĂ„ jag fĂ„r leva med?
Postad 04 maj 2010 - 08:42
Callekl
-
Callekl
-
AnvÀndare
-
-
221 inlÀgg
Jag tycker mig ocksÄ höra ett svagt brus i mina Denon AH-D2000 som Àr kopplade mot mitt STX ljudkort. Jag inbillar mig att bruset har ökat sedan jag bytte chassi.
Postad 07 maj 2010 - 09:12
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Ăber-Guru
-
-
10 338 inlÀgg
Svagt brus finns alltid, och det kan bero pÄ nÄgot annat i signalkedjan, eller sÄ kan det vara sÄ att du har nÄgon typ av störning internt i datorn eller dÄligt jordade uttag.
Jag har inget brus frÄn mitt ljudkort !
om det Àr brus i tysta partier i musik du menar sÄ Àr det vÀldigt svÄrt att jÀmföra sÄ dÄ mÄnga/dol flesta lÄtar har ett ganska högt brusgolv.
Postad 07 maj 2010 - 09:27
Callekl
-
Callekl
-
AnvÀndare
-
-
221 inlÀgg
Svagt brus finns alltid, och det kan bero pÄ nÄgot annat i signalkedjan, eller sÄ kan det vara sÄ att du har nÄgon typ av störning internt i datorn eller dÄligt jordade uttag. Jag har inget brus frÄn mitt ljudkort !
om det Àr brus i tysta partier i musik du menar sÄ Àr det vÀldigt svÄrt att jÀmföra sÄ dÄ mÄnga/dol flesta lÄtar har ett ganska högt brusgolv.
NÀr jag inte spelar upp nÄgot och koncentrerar mig kan höra antydan nÄgot ett svagt svagt brus. Men som sagt jag inbillar mig att det inte fanns dÀr innan jag bytte chassi. SÄ det kan hÀnda att det Àr nÄgon komponent som stör lite. Men det Àr inget jag stör mig pÄ eller som mÀrks nÀr man vÀl spelar upp nÄgot.
Postad 07 maj 2010 - 11:09
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Ăber-Guru
-
-
10 338 inlÀgg
placera ljudkortet sÄ att den sitter sÄ lÄngt frÄn andra komponenter som möjligt i chassiet
Postad 05 juli 2010 - 19:45
krillin
-
krillin
-
Amatör
-
-
60 inlÀgg
Finns det risk att jag förstör mina lÄgohmiga hörlurar (akg k702) om jag kör pÄ high-gain?
Postad 17 juni 2011 - 19:30
Kalekulan
-
Kalekulan
-
MĂ€stare
-
-
2 926 inlÀgg
Jag har nu ett sĂ„nt hĂ€r kort. Jag fĂ„r det dock inte att fungera tillsammans med MPC-HC. Ăr det nĂ„gon som fĂ„tt det att fungera? (Kör med 6.5mm hörlursuttaget).
Postad 18 juli 2011 - 18:10
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
MĂ€stare
-
-
3 166 inlÀgg
NÄn som har upplevt samma problem som jag har?
Mitt Xonar justerar volymen av sig sjÀlv efter hur mÄnga ljud det Àr som spelas i en lÄt, tex nÀr det Àr olika instrument igÄng och en som sjunger och sen lÀggs det till ett eller fler ljud/instrument sÄ Àr det som ljudkortet inte pallar och sÀnker ljudet eller ljudkvalitén.
NÄn som vet varför?
Postad 18 juli 2011 - 22:38
Ageve
-
Ageve
-
Ăber-Guru
-
-
12 307 inlÀgg
Du har vÀl nÄgon typ av dynamikbegrÀnsning igÄng, antingen i kontrollpanelen till ljudkortet eller i uppspelningsprogrammet.
StÀll ljudkortet i hifi-lÀge, kolla att alla effekter osv Àr avstÀnga och spela upp musiken i Foobar. Funkar det dÄ?
Postad 18 juli 2011 - 23:24
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
MĂ€stare
-
-
3 166 inlÀgg
Du har vÀl nÄgon typ av dynamikbegrÀnsning igÄng, antingen i kontrollpanelen till ljudkortet eller i uppspelningsprogrammet.
StÀll ljudkortet i hifi-lÀge, kolla att alla effekter osv Àr avstÀnga och spela upp musiken i Foobar. Funkar det dÄ?
Uppspelningsprogrammet Ă€r spotify. Jag kan göra instĂ€llningar i "xonar audio center", kan jag göra instĂ€llningar pĂ„ annat hĂ„ll och vad Ă€r Foobar? Edit: Jag gick in i kontrollpanelen och gick in pĂ„ "ljud", dĂ€r fans en konfig jag kunde vĂ€lja stero, front och fullregister vilket jag nu valde, kanske kan bli bĂ€ttre. Ăr lite sent för att testa nu men tackar för hjĂ€lpen sĂ„ lĂ€nge.
Redigerat av Lactoferrin, 18 juli 2011 - 23:27.
1 anvÀndare lÀser detta Àmne
0 medlemmar, 1 gÀster, 0 anonyma medlemmar
Svara pÄ citerade inlÀgg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
Bild/Ljuduppspelning (Ăvriga format & Vintage)
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas hÀr?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna sjĂ€lva tagit. För att bilder ska listas krĂ€vs att albumet Ă€r synligt samt att det inte Ă€r av typen "Historik", "Ănskelista", "Ăvriga byggbilder" eller "Ăvrigt".
|