Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Audiovector arrete vs Pioneer s-1,3EX

286 svar till detta ämne
  • Stängt ämne Detta ämne är stängt

Postad 01 September 2009 - 01:19

Hifimatte
  • Hifimatte
  • Forumräv

• 938 inlägg
  • 0
Jag har en viss kunskap eftersom jag har faktiskt, sakta men säkert, byggt om rummet till mycket bättre återgivning och jag kan säga så mycket att som ditt rum ser ut på bilderna så kommer rummet ge en rätt stor påverkan över ljudet. Om du är nöjd med det kan bara du själv veta, jag vet av erfarenhet att jag inte vill ha det så.

Jag har hört flera olika AV modeller 4-5 gånger senaste 1,5 åren.

Postad 01 September 2009 - 05:11

Patrik_F
  • Patrik_F
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0

Har inte märkt av din sk erfarenhet hittills.
Som sagt, Audiovector har inte diskanten försänkt vilket skapar en kantreflex. Hurvida man gillar det eller ej får man själv fundera över.

Kan du detektera just den kantreflexen i ett blindtest då :) ?
Dessutom ser inte alla högtalares diskanter ut som på INO. Ta en koll på den Audiovektormodell ni pratar om så förstår du kanske att det.

Postad 01 September 2009 - 12:12

Hifimatte
  • Hifimatte
  • Forumräv

• 938 inlägg
  • 0
Jag har hört flera AV modeller och dom låter skumt i diskanten, ja.

Postad 01 September 2009 - 13:48

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

• 2714 inlägg
  • 0

Jo det som uppfattas som skumt av dej hyllas av många andra.
Antar att du vet vad AV:s SEC innebär?

Audiovector låter bra i hela rummet
Audiovector-högtalare är konstruerade för att kunna sprida hela musiken i hela rummet. Något som är möjligt bland annat tack vare Audiovectors unika SEC-system.

SEC skall inte köras med dämpad främre vägg t.ex.

Redigerat av Unregisteredb1b428d9, 01 September 2009 - 13:53.

Postad 01 September 2009 - 14:08

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0
Oj, här var det hårda ord... Kan bara instämma med Audiovectoranhängarna här; bättre högtalare är svårt att finna i prisklassen eller över. Tro mig, jag finkammade med ljus och lykta innan jag bestämde mig för S3 Avantgarde. En helt igenom fantastisk högtalare. Arreté är dock ännu bättre. Att diskanten skulle vara hissad är bullshit, det handlar mer om kringelektronik och rum, vilket naturligtvis gäller samtliga högtalare av rang. Enligt uppgift lär inte Ino låta något vidare utan madrasser på väggarna men jag har inte lyssnat själv (tyvärr, kände inte till märket när jag handlade mina S3) så det är bara hörsägen. Jag litar emellertid inte på någon så länge jag inte verifierat det med ett eller flera lyssningstester. Pioneer S1 gick bort för mig, eftersom de inte funkar att driva med triodsteg. Tillsammans med Audio Analogue är det dock en helt annan femma; då låter de kalas. Skulle dock aldrig komma på tanken att ersätta mina triodmonoblock mot ett trissesteg. Det finns helt enkelt inte på kartan. Been there, done that som man säger i Boston...

Redigerat av bensnake, 01 September 2009 - 14:11.

Postad 01 September 2009 - 15:45

Patrik_F
  • Patrik_F
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0

Aha, blint? Annars kan det ju vara placebo. Eller "lyssna och tyck" som du brukar uttrycka dig :D

Postad 01 September 2009 - 16:17

Patrik_F
  • Patrik_F
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0
Eller "rummet" förstås.

Postad 01 September 2009 - 20:51

toni99
  • toni99
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Det var mycket gafflande om diskanter & reflexer hit & dit.
Diskanten är INTE vass eller hård på någotvis hos Audiovecktor, bara välldigt lufftig. Allt den högtalaren gör gör den rätt. DEt finns så många fina högtalare ute, men de som jag gillar bäst om är just Adiovector & Pioneer.
Audiovector är den bäste av de 2 HELT KLART!!. Men Pioneeren är inte dålig, bara helt enkelt inte lika bra!!, men jag giller designen mer på pioneeren.
Så därför blev det ett par Audiovector.

Postad 01 September 2009 - 22:21

Unregistered9d54ba4f
  • Unregistered9d54ba4f
  • Forumräv

• 928 inlägg
  • 0

Det var mycket gafflande om diskanter & reflexer hit & dit.
Diskanten är INTE vass eller hård på någotvis hos Audiovecktor, bara välldigt lufftig. Allt den högtalaren gör gör den rätt. DEt finns så många fina högtalare ute, men de som jag gillar bäst om är just Adiovector & Pioneer.
Audiovector är den bäste av de 2 HELT KLART!!. Men Pioneeren är inte dålig, bara helt enkelt inte lika bra!!, men jag giller designen mer på pioneeren.
Så därför blev det ett par Audiovector.

Kanske ska poängtera att det är din åsikt.
Jag tex tycker Audiovector har lite för mycket energi i toppen, blir för mycket fokus där och inte behagligt i längden. Sen så saknas ett fulländat basfundament. Men det är min smak och det betyder inte att högtalaren är dålig, den passar inte mig helt enkelt.

Postad 01 September 2009 - 23:47

Hifimatte
  • Hifimatte
  • Forumräv

• 938 inlägg
  • 0

Jo det som uppfattas som skumt av dej hyllas av många andra.

Jo, det är väl inget nytt eller hur? Många som hyllar saker. Kan lovar dig det finns folk som hyllar det du ogillar, alltså så har DU fel då eller? För så verkar din logik fungera.

Oj, här var det hårda ord... Kan bara instämma med Audiovectoranhängarna här; bättre högtalare är svårt att finna i prisklassen eller över. Tro mig, jag finkammade med ljus och lykta innan jag bestämde mig för S3 Avantgarde. En helt igenom fantastisk högtalare. Arreté är dock ännu bättre. Att diskanten skulle vara hissad är bullshit, det handlar mer om kringelektronik och rum, vilket naturligtvis gäller samtliga högtalare av rang. Enligt uppgift lär inte Ino låta något vidare utan madrasser på väggarna men jag har inte lyssnat själv (tyvärr, kände inte till märket när jag handlade mina S3) så det är bara hörsägen. Jag litar emellertid inte på någon så länge jag inte verifierat det med ett eller flera lyssningstester. Pioneer S1 gick bort för mig, eftersom de inte funkar att driva med triodsteg. Tillsammans med Audio Analogue är det dock en helt annan femma; då låter de kalas. Skulle dock aldrig komma på tanken att ersätta mina triodmonoblock mot ett trissesteg. Det finns helt enkelt inte på kartan. Been there, done that som man säger i Boston...

Dom AV jag lyssnat på har haft en orolig och hissad diskant, ja. Jag anser det finns flera högtalare som är klart bättre än AV högtalare på marknaden.
Att sprida rykten om saker man inte hört är ju inte vidare fint. Jag har hört flera Ino högtalare i vanliga rum och dom funkar bra där med. Man måste inte fixa rummet men många ägare vet hur bra det kan bli om man fixar till rummet lite, därför så många Ino ägare gör något åt sina rum.

Postad 02 September 2009 - 08:53

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Dom AV jag lyssnat på har haft en orolig och hissad diskant, ja. Jag anser det finns flera högtalare som är klart bättre än AV högtalare på marknaden.
Att sprida rykten om saker man inte hört är ju inte vidare fint. Jag har hört flera Ino högtalare i vanliga rum och dom funkar bra där med. Man måste inte fixa rummet men många ägare vet hur bra det kan bli om man fixar till rummet lite, därför så många Ino ägare gör något åt sina rum.

Jag sprider inte rykten. Som jag skriver; jag litar bara till mina egna öron innan jag uttalar mig. Ino låter säkert kanon, ska lyssna så fort jag får tillfälle. Det finns t.o.m. de som hävdar att Ino och Audiovector har liknande ljudfilosofi, tror det var oscarstegland som skrev detta i sin tråd "Högtalare mellan 8 000-200 000. Angående diskanten så är den en aning dämpad efter modifiering i S3 jämfört med M/Mi3. Har du lyssnat på S3:orna eller grundar du dina påståenden på de äldre högtalarna?

Postad 03 September 2009 - 14:06

Hifimatte
  • Hifimatte
  • Forumräv

• 938 inlägg
  • 0
Det är S3orna, hörde dom förra sommaren, i vintras, i våras, och någon gång mer. Tror jag hörde alla i hela serien faktiskt.
Hurvida Ino och Audiovector har samma ljudfilosofi vet jag inget om, dom låter inte speciellt lika iaf.

Postad 03 September 2009 - 14:31

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

• 2714 inlägg
  • 0

Det är S3orna, hörde dom förra sommaren, i vintras, i våras, och någon gång mer. Tror jag hörde alla i hela serien faktiskt.
Hurvida Ino och Audiovector har samma ljudfilosofi vet jag inget om, dom låter inte speciellt lika iaf.

Det kan jag hålla med om.
Det enda som imponerade när jag lyssnade på Ino va just basen och den har jag ingen nytta av alls.

Postad 03 September 2009 - 14:52

Hifimatte
  • Hifimatte
  • Forumräv

• 938 inlägg
  • 0
Vart har du lyssnat på Ino?

Postad 03 September 2009 - 16:42

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

• 2714 inlägg
  • 0

Vart har du lyssnat på Ino?

Hos Martin här på forumet.

Postad 03 September 2009 - 17:27

Hifimatte
  • Hifimatte
  • Forumräv

• 938 inlägg
  • 0
Har jag också lyssnat, låter riktigt bra. Ser jag på dina tidigare högtalare så verkar vi ha helt olika syn på hur det ska låta. Speciellt med dina tidigare "akustiska" påstående.

Postad 03 September 2009 - 17:36

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

• 2714 inlägg
  • 0

Har jag också lyssnat, låter riktigt bra. Ser jag på dina tidigare högtalare så verkar vi ha helt olika syn på hur det ska låta. Speciellt med dina tidigare "akustiska" påstående.

Det behövs sällan tokregleras när man inte har någon nivå att snacka om under 50Hz.
Det kanske klarnar lite då :).

Postad 03 September 2009 - 18:34

Hifimatte
  • Hifimatte
  • Forumräv

• 938 inlägg
  • 0
Stämmer ju inte, men du vet bäst så... :)

Postad 03 September 2009 - 19:11

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

• 2714 inlägg
  • 0

Okey Ingvar Öhman Jr nu är det nog.

Förklara för mej hur det är.
Gärna hur mitt rum är samtidigt.

Kan du inte göra oss alla en tjänst och avregistrera dej?
Du söker konflikt i alla trådar du skriver.
Du inbillar dej att du vet bättre än oss andra för du läst ditt och datt. Sorry men jag får utgå från att du helt saknar kunskap då du inte i ett enda inlägg skrivit annat än just som ovan.

Som jag skrev tidigare... Samla lite erfarenhet och referenser (inte påhittade sådana).
Sedan kan vi disskutera.

Postad 03 September 2009 - 20:24

Unregistered1c8c2a96
  • Unregistered1c8c2a96
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0

Du inbillar dej att du vet bättre än oss andra för du läst ditt och datt. Sorry men jag får utgå från att du helt saknar kunskap då du inte i ett enda inlägg skrivit annat än just som ovan.

Som jag skrev tidigare... Samla lite erfarenhet och referenser (inte påhittade sådana).
Sedan kan vi disskutera.

Bra skrivet.

Postad 03 September 2009 - 20:36

Franzjäger
  • Franzjäger
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0
Hej...

Här kommer jag med en banal fråga. Jag hamnade i en disskusion med en kamrat vad gäller Audiovector Avantgardes diskant. Min kamrat hävdar bestämt att Elac:s JET-diskant är en likadan diskant som sitter i Audiovectors Avantgardemodell. Kan detta verkligen stämma? Jag har idag ett par Elac och jag får hålla med honom om att diskanterna är lika till utseendet. Har dock aldrig lyssnat på några Avantgarde så jag försöker räta ut frågetecknet i denna tråd. Verkar finnas några av er som har haft förmånen att få lyssna på ett par Avantgarde...

Postad 03 September 2009 - 21:11

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

• 2714 inlägg
  • 0

Hej...

Här kommer jag med en banal fråga. Jag hamnade i en disskusion med en kamrat vad gäller Audiovector Avantgardes diskant. Min kamrat hävdar bestämt att Elac:s JET-diskant är en likadan diskant som sitter i Audiovectors Avantgardemodell. Kan detta verkligen stämma? Jag har idag ett par Elac och jag får hålla med honom om att diskanterna är lika till utseendet. Har dock aldrig lyssnat på några Avantgarde så jag försöker räta ut frågetecknet i denna tråd. Verkar finnas några av er som har haft förmånen att få lyssna på ett par Avantgarde...

Japp det stämmer.

Audiovector köper sina diskanter till Avantgarde av Elac.
Dock med egen spec. AV kör med öppen diskant baktill, alltså inget polstycke. Det bakåtstrålande ljudet filtreras i SEC-porten. Detta gör att komprimering i diskanten helt mer eller mindre försvinner. Kan upplevas som mysko ihop med den beredd som detta ger. Scenen kliver ut på sidorna av högtalarna och begränsas inte mitt i mellan som t.ex Ino :)

Grymt skönt koncept som ger mycket större soundstage. Inte alla som håller med mej dock.

Redigerat av Unregisteredb1b428d9, 03 September 2009 - 21:12.

Postad 03 September 2009 - 21:34

Franzjäger
  • Franzjäger
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0
Ahaaaa... Fan också! Då får jag bjuda honom på öl vid nästa besök på pubben. Fast liiiiite rätt hade jag också eftersom det inte är EXAKT likadana diskanter. Det kommer i alla fall jag hävda när han sitter där med sitt självbelåtna grin, det aset... :)

Tack för ett bra och utförligt svar! Beträffande ens egna preferenser så ska man gilla det man gillar, oavset vad andra tycker. Finns väldigt sällan rätt eller fel beträffande männniskors uppfattningar om saker och ting. Till exempel vad som låter bra och vad som låter dåligt, vad som är gott och vad som smakar skit, vad som är snyggt och vad som är fult... I alla fall inte i min värld. Fast det är klart... Det finns nog rätt många som har en annan uppfatttning än mig om den saken.

Som sagt... Tack för svaret. Ska försöka suga åt mig så mycket kunskap jag bara kan på detta forum. Finns ju faktiskt en hel del kunniga människor här. På alla områden... Ta ta...

Postad 03 September 2009 - 21:36

toni99
  • toni99
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0

Japp det stämmer.

Audiovector köper sina diskanter till Avantgarde av Elac.
Dock med egen spec. AV kör med öppen diskant baktill, alltså inget polstycke. Det bakåtstrålande ljudet filtreras i SEC-porten. Detta gör att komprimering i diskanten helt mer eller mindre försvinner. Kan upplevas som mysko ihop med den beredd som detta ger. Scenen kliver ut på sidorna av högtalarna och begränsas inte mitt i mellan som t.ex Ino :)

Grymt skönt koncept som ger mycket större soundstage. Inte alla som håller med mej dock.

Jag håller med till 100%. Mer live känsla får man leta efter, Det finns inte många högtalare som kan leverera en sådan naturlig ljudbild som AV.
Widescreen... Jag håller med dig om mycket du sagt här i tråden.. Det är ingen nackdel att ha sålt & köpt en massa hifi under åren, hur fan skulle man då kunna utala sig om vad som är bra & vad som inte är det.
Jag har själv provat & ägt det mesta. På det viset har jag fått den kunskap av ljudideal som jag efftersträvar. Men sen kommer den andra aspecten in, med svårigheten att välja och plånboken!!

Postad 03 September 2009 - 21:43

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Bifogad fil  ryu_ken.gif   13.51K   0 Antal nerladdningar

Postad 03 September 2009 - 23:56

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

• 2714 inlägg
  • 0

Jag håller med till 100%. Mer live känsla får man leta efter, Det finns inte många högtalare som kan leverera en sådan naturlig ljudbild som AV.
Widescreen... Jag håller med dig om mycket du sagt här i tråden.. Det är ingen nackdel att ha sålt & köpt en massa hifi under åren, hur fan skulle man då kunna utala sig om vad som är bra & vad som inte är det.
Jag har själv provat & ägt det mesta. På det viset har jag fått den kunskap av ljudideal som jag efftersträvar. Men sen kommer den andra aspecten in, med svårigheten att välja och plånboken!!

Audiovector är och förblir en av dom jag håller närmast om hjärtat. Just för den bredd och holografi dom presterar.
Det är långt viktigare än ett fullt frekvensomfång och möjlighet till spl.

NHT ligger som stark tvåa och i budget kommer XTZ med sina stativare.

Hissad diskant på AV S3 my ass, den har ju fan ett fall enligt mätning.

Redigerat av Unregisteredb1b428d9, 03 September 2009 - 23:58.

Postad 04 September 2009 - 00:31

Hifimatte
  • Hifimatte
  • Forumräv

• 938 inlägg
  • 0

Har du mindervärdeskomplex eller? Varför drar du in andra personer som inte är med här?

Alla med ett uns av kunskap av akustik ser att ditt rum är långt ifrån bra.

Nu talar du nog om dig själv här.

Nej, för jag har ERFARENHET. Något som du verkar sakna. Att köpa massa högtalare och tro man har erfarenhet är ju knappast en merit.

Sedan kan vi disskutera.

Snarare tvärtom. Så kom tillbaka när du fått mer erfarenhet. :)
T ex så har jag lyssnat på 4 av S3 modellerna i exakt samma rum men samma apparater. Har lyssnat några timmar med eget matrial och har även hört flera av dom på 2 olika mässor och flera andra affärer.
Så nog har jag erfarenhet av Audiovector.

Redigerat av Hifimatte, 04 September 2009 - 00:36.

Postad 04 September 2009 - 00:59

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

• 2714 inlägg
  • 0

Har du mindervärdeskomplex eller? Varför drar du in andra personer som inte är med här?

Alla med ett uns av kunskap av akustik ser att ditt rum är långt ifrån bra.

Nu talar du nog om dig själv här.

Nej, för jag har ERFARENHET. Något som du verkar sakna. Att köpa massa högtalare och tro man har erfarenhet är ju knappast en merit.

Snarare tvärtom. Så kom tillbaka när du fått mer erfarenhet. :)
T ex så har jag lyssnat på 4 av S3 modellerna i exakt samma rum men samma apparater. Har lyssnat några timmar med eget matrial och har även hört flera av dom på 2 olika mässor och flera andra affärer.

Återigen en massa inlägg som inte gett något alls.
Bad dej förklara, det undvek du så då får jag förutsätta att du inte är en av dom som har ett uns kunskap av akustik.

Vad ger då erfarenhet undrar ju jag?
Att prova produkter är det enda sättet att får referenser och erfarenhet som jag ser det.
Du har inte skrivit något vettigt hittils och jag antar att det är svårare att komma med något om man bara har påstådd erfarenhet.

Redigerat av Unregisteredb1b428d9, 04 September 2009 - 03:47.

Postad 04 September 2009 - 11:13

Unregistered1593
  • Unregistered1593
  • Användare

• 158 inlägg
  • 0

Nu är väl inte mässor det bästa stället att fin-lyssna?
Och att ha lyssnat på fyra modeller i samma rum med samma apparater säger inte så mycket för oss, setupen kan ha varit illa matchad och rummet kan haft dålig aukustik. Du får gärna utveckla.
Min erfarenhet säger också att högtalare låter sämmre i affärer.
Nu säger jag inte att du har fel på något sätt, du kanske har lyssnat på högtalarna under optimala omständigheter och fortfarande tycker att de låter mindre bra.
Och smaken är som baken... Skulle vara tråkigt om alla hade samma högtalare.

Postad 04 September 2009 - 11:40

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Hej...

Det stämmer att AV köper sina AMT-diskanter av Elac men där upphör likheterna (enligt killarna på Ljudtema). Moddningen är tydligen rätt omfattande.

Postad 04 September 2009 - 12:52

Hifimatte
  • Hifimatte
  • Forumräv

• 938 inlägg
  • 0

Vad ger då erfarenhet undrar ju jag?
Att prova produkter är det enda sättet att får referenser och erfarenhet som jag ser det.

Nja, det räcker inte bara att testa massa saker, man måste läsa på, förstå bristerna i stereosystemet, förstå akustiekns roll (vilket du inte har gjort överhuvudtaget) mm. En som lyssnat på 10 000 olika högtalare kan ha mindre kunskap än en som lyssnat på 30 st.

Postad 04 September 2009 - 12:59

Hifimatte
  • Hifimatte
  • Forumräv

• 938 inlägg
  • 0

Nu är väl inte mässor det bästa stället att fin-lyssna?
Och att ha lyssnat på fyra modeller i samma rum med samma apparater säger inte så mycket för oss, setupen kan ha varit illa matchad och rummet kan haft dålig aukustik. Du får gärna utveckla.
Min erfarenhet säger också att högtalare låter sämmre i affärer.
Nu säger jag inte att du har fel på något sätt, du kanske har lyssnat på högtalarna under optimala omständigheter och fortfarande tycker att de låter mindre bra.
Och smaken är som baken... Skulle vara tråkigt om alla hade samma högtalare.

Grejen är den att det finns flera saker man kan lyssna efter som är oberoende vilket rum man än är i. T ex dist, vilken dessa S3 har vid rätt måttliga nivåer. Det var riktigt plågsamt ett tag där.
Men visst påverkar rummet, och jag har ju hört dessa S3or i 3-4 olika rum och karaktären är någolunda kvar. Det har varit Naim prylar och dyl som drivit dom bl a.

Såklart smaken är olika, men jag menar även att många försvarar sina "märken" och köp med näbbar och klor. Det är lätt att falla för en design eller ett märke som man kanske upptäcker sen är inte så bra. Nu menar jag inte Audiovector utan mer generellt. Det är ju rätt galet hur mycket beg hifi det finns på marknaden, saker som är endast 3-9 månader, där man insett att det inte var så bra. Se Widescreen här, han har väl bytt mer högtalare än vad många byter kalsonger.
Hurvida det är kul eller bra är ju personligt, jag är ju bara ute efter att lyssna på musik och se på film och finner inget nöje att ständigt vara missnöjd med något och syssla med ständiga byten.

Så jag försöker istället att fokusera vad en högtalare gör dåligt, istället för vad den gör bra. Det blir lättare att skilja på bra och dåliga högtalare så tycker jag.

Postad 04 September 2009 - 13:08

toni99
  • toni99
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0

Grejen är den att det finns flera saker man kan lyssna efter som är oberoende vilket rum man än är i. T ex dist, vilken dessa S3 har vid rätt måttliga nivåer. Det var riktigt plågsamt ett tag där.
Men visst påverkar rummet, och jag har ju hört dessa S3or i 3-4 olika rum och karaktären är någolunda kvar. Det har varit Naim prylar och dyl som drivit dom bl a.

Såklart smaken är olika, men jag menar även att många försvarar sina "märken" och köp med näbbar och klor. Det är lätt att falla för en design eller ett märke som man kanske upptäcker sen är inte så bra. Nu menar jag inte Audiovector utan mer generellt. Det är ju rätt galet hur mycket beg hifi det finns på marknaden, saker som är endast 3-9 månader, där man insett att det inte var så bra. Se Widescreen här, han har väl bytt mer högtalare än vad många byter kalsonger.
Hurvida det är kul eller bra är ju personligt, jag är ju bara ute efter att lyssna på musik och se på film och finner inget nöje att ständigt vara missnöjd med något och syssla med ständiga byten.

Så jag försöker istället att fokusera vad en högtalare gör dåligt, istället för vad den gör bra. Det blir lättare att skilja på bra och dåliga högtalare så tycker jag.

Om du skulle läsa på då!!. Det senaste testet Bild & Ljud
AV ARRETE är enligt många den absolut bästa högtalaren upp till 100.000:-. Den spelar allt rätt, som de andra inte gör. Vad har du själv för prylar Hifimatte?? Bara lite nyfiken.

Postad 04 September 2009 - 14:08

Unregistered1593
  • Unregistered1593
  • Användare

• 158 inlägg
  • 0

Jag har själv bara lyssnat på S1 lite snabbt i butik några gånger. Bl.a med naim, tyckte då diskanten var lite spretig. Därför har jag inte givit dom en chans. Kan tycka att en del diskanter låter underbara men blir snabbt lyssningstrött, typ dali ikon. Har fått för mig att AV kan vara lika dana. Ska nog låna hem S1 Avantgarde och se hur den låter.

Postad 04 September 2009 - 20:43

toni99
  • toni99
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
S3 heter dom!!!!!!!!
Ja det tycker jag du gör rätt i!!.
Ge högtalarna vad dom tål & skriv till oss, vad du tyckte. Jag vet redan svaret.

Postad 04 September 2009 - 20:56

Hifimatte
  • Hifimatte
  • Forumräv

• 938 inlägg
  • 0

Om du skulle läsa på då!!. Det senaste testet Bild & Ljud
AV ARRETE är enligt många den absolut bästa högtalaren upp till 100.000:-. Den spelar allt rätt, som de andra inte gör. Vad har du själv för prylar Hifimatte?? Bara lite nyfiken.

Det är möjligt att vissa tycker det, jag är inget fan iaf och håller Pioneer högtalarna mycket högre.

Jag har själv bara lyssnat på S1 lite snabbt i butik några gånger. Bl.a med naim, tyckte då diskanten var lite spretig. Därför har jag inte givit dom en chans. Kan tycka att en del diskanter låter underbara men blir snabbt lyssningstrött, typ dali ikon. Har fått för mig att AV kan vara lika dana. Ska nog låna hem S1 Avantgarde och se hur den låter.

Jo, tror det är lätt att man fastnar för något som sticker ut, typ en diskant som ger "öppet ljud" för att sen, 3 månader senare, inse att den påverkar alla skivor på samma sätt.

Postad 04 September 2009 - 21:24

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

• 2714 inlägg
  • 0

Det är möjligt att vissa tycker det, jag är inget fan iaf och håller Pioneer högtalarna mycket högre.

Jo, tror det är lätt att man fastnar för något som sticker ut, typ en diskant som ger "öppet ljud" för att sen, 3 månader senare, inse att den påverkar alla skivor på samma sätt.

Arrete är ju helt ny och du har inte lyssnat på den så hur vet du att du inte håller med?
Ingen av AV:s modeller har en färgning som påverkar alla skivor. Tvärtom, diskanten lyfter dom flesta skivor men lägger inte till något.

Alla AV:s modeller låter olika i just diskant.

Postad 04 September 2009 - 22:14

Hifimatte
  • Hifimatte
  • Forumräv

• 938 inlägg
  • 0

Arrete är ju helt ny och du har inte lyssnat på den så hur vet du att du inte håller med?
Ingen av AV:s modeller har en färgning som påverkar alla skivor. Tvärtom, diskanten lyfter dom flesta skivor men lägger inte till något.

Alla AV:s modeller låter olika i just diskant.

Ja, jag har inte påstått jag hört nya Arrete modellen, utan dom andra. AV modellerna har helt klart färgningar som påverkar all musik man spelar på dom, dom är verkligen inte transparenta. Det märker man när man har lite mer erfarenhet av mer ofärgade prylar.

Postad 04 September 2009 - 22:21

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

• 2714 inlägg
  • 0

Ja, jag har inte påstått jag hört nya Arrete modellen, utan dom andra. AV modellerna har helt klart färgningar som påverkar all musik man spelar på dom, dom är verkligen inte transparenta. Det märker man när man har lite mer erfarenhet av mer ofärgade prylar.

Finns inga transparenta högtalare.
Det är en omöjlighet att konstruera dessvärre.

Postad 04 September 2009 - 22:38

toni99
  • toni99
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0

Jo det närmsta transparanta högtalare man kommer är mitt 1 val av högtalare, som min sambo inte gillade Martin logan dom är transparanta nog. AV är åxå de men det går inte att jämmföra elektrostat med vanliga högtalartyper.

HIFIMatte. Du har ju inte svarat på min fråga!!!
VAD har du själv för elektronik & högtalare???????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????

Postad 04 September 2009 - 22:58

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

• 2714 inlägg
  • 0

Jo det närmsta transparanta högtalare man kommer är mitt 1 val av högtalare, som min sambo inte gillade Martin logan dom är transparanta nog. AV är åxå de men det går inte att jämmföra elektrostat med vanliga högtalartyper.

VAD har du själv för elektronik & högtalare???????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????

Jag har ägt ML och har släktingar med SL3 och transparens är väl knappas det rätta ordet i sammanhanget.
Därimot okomprimerat vilket gäller alla OB.

KEF XQ är väldigt nära transparent men ruggigt svårplacerad.

Postad 04 September 2009 - 23:17

Hifimatte
  • Hifimatte
  • Forumräv

• 938 inlägg
  • 0

Ja, men det var du som sa att dom INTE har någon färgning som påverkar alla skivor. Om dom inte har det, så är dom alltså transparenta. Vilket dom verkligen inte är.

Har hört flera Martin logan högtalare genom året och dom är starkt färgade enligt mig. Väldigt odynamiska, onaturliga och resonanta. Jag skulle nog välja AV över ML, faktiskt.
Jag har ett större Ino system.

Redigerat av Hifimatte, 04 September 2009 - 23:17.

Postad 04 September 2009 - 23:31

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

• 2714 inlägg
  • 0

Ja, men det var du som sa att dom INTE har någon färgning som påverkar alla skivor. Om dom inte har det, så är dom alltså transparenta. Vilket dom verkligen inte är.

Dom har ingen färgning i diskanten som ger samness nej.
För mej är den viktigaste punkten för transparens att allt hamnar rätt i tidsspectrat, där har Ino ett plus.

Finns inga högtalare som är transparenta. Sen vet jag inte om det är något att sträva efter heller.
Det som finns i diskanten på AV som påverkar alla skivor är bakåtstrålningen och avsaknad av komprimering.
Komprimering i diskanten har t.ex Ino för enda sättet att undvika de är att ha öppet polstycke.

Det finns ingen komplett högtalare. T.ex KEF är faslinjära på samma sätt som Ino, Dahlqvist mfl men det kommer alltid finnas brister och saker som färgar.

Ta inte allt du läser som fakta Mattias, det finns flera olika läror men man skall akta sig för att ta det som absoluta sanningar.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet :)

Postad 04 September 2009 - 23:49

Hifimatte
  • Hifimatte
  • Forumräv

• 938 inlägg
  • 0
Undrar hur du lyssnar för jag håller verkligen inte med. Jag ställer upp med rum så om någon vill dra hit ett par AV så kan vi lyssna och se. Jag hävdar att diskanten i dom AV jag lyssnat på har haft rätt stora problem. Fast, hela registret har haft stora problem enligt mig samt att dom distar rätt så lätt.
Tror det handlar om olika ljudkrav helt enkelt.

Postad 05 September 2009 - 10:59

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0
om man har ett par högtalare för dessa pengar och dom DISTAR lätt.....då tror jag något är jäv.... fel någonstans i kedjan...

själv kör jag med ett par "BILLIGA" canton karat och dom distar inte...inte ens på volymer som är rent av löjliga för öronen.....sen färgar dom ljudet.... det vet jag men jag älskar soundet och pondusen som jag väljer framför många dyra högtalare....jo jag är en av dom som bytt väldigt ofta och har haft en hel del olika högtalare...

Postad 06 September 2009 - 13:55

jls_
  • jls_
  • Lärjunge

• 488 inlägg
  • 0
Är det inte många elektrostater som är mer eller mindre transparanta, man brukar ju se genom dom :)

Postad 06 September 2009 - 14:05

Hifimatte
  • Hifimatte
  • Forumräv

• 938 inlägg
  • 0
Sant :)

Postad 06 September 2009 - 14:56

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Är det inte många elektrostater som är mer eller mindre transparanta, man brukar ju se genom dom :)

Om man ska vara noggrann så är de bara semi-transparenta, jämfört med t ex en nyputsad glasruta.

Skämt och sido, jag har också upplevt att många högtalare distar. Tror det beror dels på hur krävande inspelningar man testar med, och dels på hur högt man spelar. Att spela högt och återge dynamiskt material bra, är det faktiskt många högtalare som inte klarar av, även om de är dyra.

Det kan helt enkelt vara så att de inte är tänkta för det användningsområdet. Jag gillar inte det, men om man bara lyssnar på lugnare akustisk musik, jazz osv så kanske det inte är en nackdel.

Ett knep som många tillverkare använder för att få till "snabb bas" som hifitidningarna beskriver det, är att begränsa djupbasen kraftigt. Många högtalare går inte under 40 Hz, även om det är golvare med dubbla basar. Djupbas ställer nämligen till det om rummet inte är akustikreglerat, och djupbas tar dessutom bort den "snabba" basen (snabb bas existerar inte egentligen men HP-filtrering får det att verka så).

Påstår inte alls att Audiovector stämmer in på beskrivningen ovan. Jag har lyssnat på deras högtalare på tok för lite för att kunna dra en sådan slutsats, men det är problem som finns hos många högtalare som ska vara lite "fina i kanten".

Postad 06 September 2009 - 22:21

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Ett knep som många tillverkare använder för att få till "snabb bas" som hifitidningarna beskriver det, är att begränsa djupbasen kraftigt. Många högtalare går inte under 40 Hz, även om det är golvare med dubbla basar. Djupbas ställer nämligen till det om rummet inte är akustikreglerat, och djupbas tar dessutom bort den "snabba" basen (snabb bas existerar inte egentligen men HP-filtrering får det att verka så).

Det handlar i de allra flesta fall om kompromisser, inte sant? Väldigt få, om ens någon, högtalare kan allt. Bland det värsta jag vet (vid sidan av elak dist orsakad av undermåliga trissesteg) är svampig mullerbas, i folkmun kallad imponatorbas, sådan man oftast hittar hos många högtalare i det lite billigare prissegmentet upp till 15k men även hos vissa dyrare. Det kan låta maffigt till en början men snacka om tröttande! Bättre då att köpa ett par "rappa" golvare (AV är definitivt inga fetemullrare... :lol: ) och sedan komplettera med ett par schysta subbar som man trimmar in ordentligt. Sedan gör ju placeringen sitt till. Jag har valt att flytta ut mina burkar en meter från bakre väggen. Förvisso tappar jag lite basförstärkning som väggen skulle ge men jag vinner i gengäld så mycket mer i andra av mig högre prioriterade parametrar. Fanken vad O.T. vi hamnade här...

Redigerat av bensnake, 06 September 2009 - 22:28.

Postad 06 September 2009 - 22:32

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

• 2714 inlägg
  • 0

Påstår inte alls att Audiovector stämmer in på beskrivningen ovan. Jag har lyssnat på deras högtalare på tok för lite för att kunna dra en sådan slutsats, men det är problem som finns hos många högtalare som ska vara lite "fina i kanten".

Främst undviker man väl djupbas för att öka känsligheten...
Det är uppfattningen jag fått iaf.

Snabb bas ser jag oftare hos en högtalare med färre fasfel.
Även kallat timing.

Redigerat av Unregisteredb1b428d9, 06 September 2009 - 22:33.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.