Vilken fil är direkt från CD?
65 svar till detta ämne
Postad 05 September 2009 - 18:21
Unregisteredc96d6be8
-
Unregisteredc96d6be8
-
Mega-Guru
-
-
7392 inlägg
 Vad har du för anläggning?
Den vi lyssna på klippen i är följande. Uppspelnigsenhet. Htpc innehållande AMD 4850e, ati grafik och ljudkort där ljud tas som pcm via hdmi. Förstärkare Yamaha rx-v463 Högtalare Infinity Primus 360 Allt kablage från supra. Dvs inget märkvärdigt, men ger ett ljust och lättlyssnat ljud, relativt detaljerat och mycket klart.
Postad 05 September 2009 - 18:46
Unregistered76636631
-
Unregistered76636631
-
Beroende
-
-
1029 inlägg
Sånt är lätt att påstå när man vet svaret.
Näe du försök med nånting annat, såg svaret efteråt, men oavsett skillanderna är så minimala att det handlar om flyt om man rätt eller fel.
Postad 05 September 2009 - 19:27
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Wow, betydligt svårare den här gången, (det låter som samma klipp på båda) men om du verkligen vill att jag ska svara så blir det väl 2:an igen.
Eftersom du skriver att det låter som samma klipp, så utgår jag från att ditt svar var en gissning - som råkade vara rätt Klipp 2 av de senaste är från CD. Inser nu att risken för att gissa rätt är för stor med min metod. Återkommer med en ny tråd inom kort, med totalt 4 klipp, där två är från CD och två inspelade likadant som förut. Det gör felmarginalen mindre, och förhoppningsvis resultatet lite mer intressant.
Postad 05 September 2009 - 20:06
Unregistered76636631
-
Unregistered76636631
-
Beroende
-
-
1029 inlägg
Eftersom du skriver att det låter som samma klipp, så utgår jag från att ditt svar var en gissning - som råkade vara rätt
Klipp 2 av de senaste är från CD.
Inser nu att risken för att gissa rätt är för stor med min metod. Återkommer med en ny tråd inom kort, med totalt 4 klipp, där två är från CD och två inspelade likadant som förut. Det gör felmarginalen mindre, och förhoppningsvis resultatet lite mer intressant.
Låt gå, vill bara redovisa hur jag kom fram till svaret 2:an. Och fortsättningsvis ska jag enbart lyssna på klippen 1 gång. Huruvida du ville ställa mig mot väggen eller inte med identiska klipp efter min första "gissning" visste jag inte heller, du kan ju lägga upp vad du känner för så jag garderade mig och skrev så för att undvika pinsamma efterföljande kommentarer då det var jag som stod i "rampluset". I övrigt så tyckte jag att 2:an lät bäst direkt, men det blev pannkaka när man för säkerhetsskull ska bekräfta att man verkligen uppfattade det så första gången. Ju mer man lyssnar på klippen ju mindre skilland hör man dem emellan, till slut låter de identiskt. Så svaret 2:an baserades på att jag tyckte det lät mer troget källan första gången. Men som sagt, det var en gissning när jag väl hade gått igenom klippen 5ggr var typ.
Postad 05 September 2009 - 20:09
Hifimatte
-
Hifimatte
-
Forumräv
-
-
938 inlägg
Det är ju 50% chans att gissa rätt.
Postad 05 September 2009 - 21:24
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
För övrigt så tycker han inte det lönar sig att sitta på forum som detta eftersom att alla är så oseriösa 
Det där är lite kul. Om han tyckte att klippen var så bra, att han utgick ifrån att utrustning för 30000kr hade använts, varför är det då oseriöst? Har startat en ny tråd nu. Hoppas att ingen avskräcks ifrån att rösta bara för att inspelningsmetoden är avslöjad
Postad 05 September 2009 - 21:43
Unregisteredc96d6be8
-
Unregisteredc96d6be8
-
Mega-Guru
-
-
7392 inlägg
Det där är lite kul. Om han tyckte att klippen var så bra, att han utgick ifrån att utrustning för 30000kr hade använts, varför är det då oseriöst?
Har startat en ny tråd nu. Hoppas att ingen avskräcks ifrån att rösta bara för att inspelningsmetoden är avslöjad 
Precis min tanke + att det på detta forum finns minst 10 personer som i detalj kan förklara hur saker och ting fungerar men kan ju vara det som är problemet för vissa, svårt att erkänna att nån vet eller kan mer än man själv. Bättre att försöka förstå så lär man sig ju lite mer
Postad 11 October 2009 - 13:13
Bader
-
Bader
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
vore kul om fler berättade hur de lyssnade på klippen, lyssnar man på datorn så spelar det ju ingen roll om det ena ljudet inte har spelats in(eller hur du nu gjorde) i en dator. Likadant med kablarna, lyssnar man på båda klippen med dåliga kablar så kan man ju inte bestämma om dåliga kablar är en faktor när klippen spelades in, du har ju samma färgning fast bara vid uppspelning instället. Nu vet jag inte om jag tror på att det blir någon färgning, jag kan helt säkert säga utan att ha lyssnat på klippen att jag inte skulle höra någon som helst skillnad
Men om folk berättar om utrustningen de använde när de lyssnade så kan vi ju dra mer vetenskapliga slutsatser, och det är ju kul!
Postad 12 October 2009 - 13:06
xray
-
xray
-
Guru
-
-
4296 inlägg
Både nr 1 och 2 lät bra via datorn (ej Michael Jackson låten), men jag föredrog nr 2 eftersom ljudet var stramare i detta fall. I nr 1 vad det en viss loudnesseffekt i basområdet vilket förmodligen gjorde att övrigt ljud blev mindre distinkt eller otydlig.
(Windows 7 64 bit, e8400, Corsair HX620, E-mu 1212m pci, Foobar2000, Dfelt Audioengine 2 med utbytta kablar)
Postad 12 October 2009 - 18:32
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Funderar på att göra ett nytt test. Kom gärna med förslag på musik, och hur det ska spelas in osv.
Min tanke är:
Rotel RDV-1050 analogt till Audigy2 Platinum eX (med Burr Brown A/D, SNR runt 106dB i 24/96), genom en 1,5 meter lång Monstercable (RCA, inga adaptrar inblandade och framförallt - inte 3,5mm kontakt).
Signalen kommer sedan att konverteras till 16/44,1 i Cooledit 2, för minsta möjliga förlust.
Tänkte även spela in klippet med samma metod som tidigare, till Asusdatorn. Det blir alltså tre klipp att jämföra - originalet, "fin"-inspelning och lowtech.
Postad 12 October 2009 - 21:27
Hifimatte
-
Hifimatte
-
Forumräv
-
-
938 inlägg
Det optimala, vilket kanske är för mycket arbete, vore ju om man kunde göra EN slinga där man har originalklippet och den "försämrade" i slumpmässig ordning. Det enda man hör är 1-2 sekunder paus och man vet inte vilken det är som man hör. Sen så kan man endast svara genom att skicka raden till dig i PM.
Då skulle man försvåra möjligheten till medvetet eller omedvetet fusk. Kanske lite väl mycket jobb men det vore intressant. Kanske skulle göra något liknande själv framöver.
Postad 12 October 2009 - 21:43
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Det är inte alls svårt egentligen, men frågan är hur många som skulle orka lyssna/rösta när fler än två eller tre testslingor är inblandade.
Tanken med att använda tre olika klipp var att röstningen skulle bli enkel, och att risken för gissningar skulle bli mindre.
Postad 13 October 2009 - 00:10
Hifimatte
-
Hifimatte
-
Forumräv
-
-
938 inlägg
Jag kanske var otydlig, det ska bara vara 2 olika ljudet, det vill säga en oförändrad och den som gått genom A/D omvandlingen, men man lägger dom i olika ordning (slumpvis) i en fil. Typ, oförändrad, oförändrad, A/D, etc etc.
Säg varje klipp är 15-20 sekunder och man väljer 20 "omgångar" så blir filen 5 min alt 6,6 min lång. Man skulle även kunna minska ner antalet till en 10-12 st och höja kravet på rätta svar.
Då skulle det bli lite svårare att chansa. Välja mellan 2 olika filer så har man 50 % att välja rätt ju, men att välja alla rätt mellan 2 slumpmässigt filer i en omgång på 20 gånger, är stort sett omöjligt att chansa rätt
Postad 13 October 2009 - 00:41
Beagle five
-
Beagle five
-
Mästare
-
-
2525 inlägg
jag har denon 1930 som primär CD-spelare just för att den låter så himla underbart. så på något sätt är detta ju mer ett test på hur den får en CD att låta mer än hur en komprimering förstör.
men å andra sidan så är den ljudbild som denon klippen visar nästan tvärom jämfört med hur jag upplever den här hemma. den är mer smal och detaljerad som bara den, här låter den bredare och luftigare o inte lika detaljerad. men låter något av klippen dåligt? nä men dom låter ju klart inte likadant i alla fall, o det är väl det viktiga att konstatera, komprimering, ändrar ljudbilden!
när man lärt sig hur dom låter var det inte svårt att sätta test nr 2.
Postad 13 October 2009 - 00:55
-Palle-
-
-Palle-
-
Mästare
-
-
3878 inlägg
Jag tycker att upplägget på dina små "experiment" är hur bra som helst! Jag tycker inte att man ska ha fler än max 4st alternativ för sen börjar det bli svårt att hålla isär dom.
Dock skulle jaga gärna se att man fick lyssna på orginalet innan (Så att man vet hur det SKA låta, även om det kanske finns nackdelar med det också...)
Redigerat av -Palle-, 13 October 2009 - 00:58.
Postad 16 October 2009 - 13:11
xray
-
xray
-
Guru
-
-
4296 inlägg
Riktigt trevligt initiativ att lägga upp olika teststycken!
Jag tycker att ditt nuvarande upplägg med två olika teststycken funkar bra (ej komplicerat eller förvirrande, vilket kan bli fallet ifall många olika versioner hamnar på samma fil).
Men ditt nuvarande röstningsförfarande kunde möjligen ändras/förbättras, så att resultat inte blir synligt förrän röstningen är avslutad, dvs. när du redovisat vilket stycke som kommer från cd-spelaren. Detta är till för att minimera chansen till att ens omdöme primas eller påverkas av föregående svar.
Giltigheten eller statistiken för utfrågningen kan förbättras genom att du lägger upp flera låtstycken i de två olika versionerna samtidigt.
Vidare hoppas jag på att du även i fortsättningen använder dig utav riktig musik och inte testtoner. Jag hoppas även på akustisk musik, gärna med sång, eftersom det då kan vara lättare att höra eventuella nyansskillnader som kan uppstå.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
Bild/Ljuduppspelning (Övriga format & Vintage)
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
genstruktur
2026-05-20 17:03:16
-
Projektorn uppe och allt verkar fungera
genstruktur
2026-05-20 17:02:29
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|