Audio pro Black/Blue diamond v3
93 svar till detta ämne
Postad 27 november 2009 - 18:52
Jeppaa
-
Jeppaa
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
Okej, tack så mycket  Ursäkta att jag inte hängde med där men hur menar du med ställ dom så att basen har så långt som möjligt till motstånd?
Redigerat av Jeppaa, 27 november 2009 - 18:59.
Postad 29 november 2009 - 12:24
F.A
-
F.A
-
Lärjunge
-
-
252 inlägg
Jag antar att han menar avstånd till vägg.
Postad 29 november 2009 - 18:09
Jeppaa
-
Jeppaa
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
Men desto närmare vägg, desto bättre basåtergivning eller har jag fattat fel?
Postad 30 november 2009 - 10:43
Mikael_80
-
Mikael_80
-
Forumräv
-
-
906 inlägg
Vore kul att höra fler kommentarar från folk som köpt V3, själv har jag lagt upp en kort recension, och är väldigt nöjd. Kan tyckas att det saknas lite bas och tryck på lägre volymer, men detta åtgärdas enkelt med en bra subwooofer.
Redigerat av Mikael_80, 30 november 2009 - 10:51.
Postad 01 december 2009 - 00:24
Unregisterede10e9503
-
Unregisterede10e9503
-
Mästare
-
-
3 928 inlägg
Hifi & Musik var väl inte helt nöjda med BD V.3 i senaste numret. För lite fyllighet och basdrag. Dom gillar gamla versionerna bättre.
Postad 01 december 2009 - 01:23
nixlaz
-
nixlaz
-
Forumräv
-
-
816 inlägg
Men desto närmare vägg, desto bättre basåtergivning eller har jag fattat fel?
Njae, men oftast mer!
Postad 01 december 2009 - 08:24
Mikael_80
-
Mikael_80
-
Forumräv
-
-
906 inlägg
Hifi & Musik var väl inte helt nöjda med BD V.3 i senaste numret. För lite fyllighet och basdrag. Dom gillar gamla versionerna bättre.
Dom skrev iofs att den nya versionen är blivit bättre, men att dom ibland saknar V2.an. Personligen håller jag med dem i mycket av det dom säger, men jobbar man med placeringen och kompletterar med en bra sub så låter det enligt mig betydligt bättre än V2, mer detaljerat och sammanhållet ljud. För övrigt är det främst på lägre volymer som jag kan sakna basen.
Postad 01 december 2009 - 10:14
Unregisterede10e9503
-
Unregisterede10e9503
-
Mästare
-
-
3 928 inlägg
Vilken tur att det finns förstärkare med bas/diskant kontroller
Postad 02 december 2009 - 20:51
vaesterlund
-
vaesterlund
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Vore kul att höra fler kommentarar från folk som köpt V3, själv har jag lagt upp en kort recension, och är väldigt nöjd. Kan tyckas att det saknas lite bas och tryck på lägre volymer, men detta åtgärdas enkelt med en bra subwooofer.
Hej hej.. jag är lite intresserad av dessa.. Kan denna basen vara ett bra komplement till dessa front högtalare? http://www.fyndborse...3- -Ace-Bass-3-Passar en Denon 2310 bra som reciever tror du? Du verkar va en hajjare på dessa högtalare  Mvh Roger
Postad 02 december 2009 - 22:16
Mikael_80
-
Mikael_80
-
Forumräv
-
-
906 inlägg
Nu har jag inte hört Ace Bass 3 men den har fått väldigt bra kritik, och har tidigare kostat runt 10.000kr. Erbjudandet nu med både Ace Bass 3 och BD V3 för under 10 tusen är ju smått fantastiskt. Jag hade slagit till på en gång!
Postad 07 december 2009 - 01:05
Unregisteredc1598fe8
-
Unregisteredc1598fe8
-
Användare
-
-
192 inlägg
Jag slog faktisk till på Black diamond v2 med Ace-Bass 3 för 7990kr på just fyndbörsen. Och jag är mäkta nöjd, framförallt med basen som en en riktig killer! Jag kan tänka mig att basen ihop med BD v3 blir en grym kombo!
Postad 09 december 2009 - 18:39
Jeppaa
-
Jeppaa
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
Har ett par Audio pro blue diamond v.3 som står och går bredvid mig just nu ihopp med en marantz sr6004. Ljudet kändes tamt i början men har fått ändra lite på receiver-inställningarna, så nu börjar de ge igen vad jag hade förväntat mig. Även beställt black vector v.3 och black pearl v.3 som är på väg. Blir nog ett fint tryck i det 5.1 system får jag hoppas.
Postad 10 december 2009 - 09:26
Mikael_80
-
Mikael_80
-
Forumräv
-
-
906 inlägg
Är själv lite inne på att köpa Black Pearl v3 men det känns som man borde ha ett dedikerat biorum då, då de är rätt stora och tar mycket plats. Kör just nu med Image 22 som jag tycker funkar riktigt bra, och dem är väldigt diskreta.
Postad 10 december 2009 - 09:32
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8 528 inlägg
Är själv lite inne på att köpa Black Pearl v3 men det känns som man borde ha ett dedikerat biorum då, då de är rätt stora och tar mycket plats. Kör just nu med Image 22 som jag tycker funkar riktigt bra, och dem är väldigt diskreta.
Själv har jag Blue Diamond v1 som är betydligt större än BP v3 och har allt annat än ett dedikerat biorum och dom funkar ypperligt för det. Dom känns rätt diskreta tom enligt mig.
Postad 10 december 2009 - 10:14
Mikael_80
-
Mikael_80
-
Forumräv
-
-
906 inlägg
Själv har jag Blue Diamond v1 som är betydligt större än BP v3 och har allt annat än ett dedikerat biorum och dom funkar ypperligt för det. Dom känns rätt diskreta tom enligt mig.
Har du BD V1 som bakhögtalare?? =)) Det var det jag syftade på när jag sa att jag Black Pearl tar stor plats, dom är betydligt större än många andra stativare, och att ha dom som surroundhögtalare i mitt vardagsrum blir kanske för mycket, det blir i alla fall svårt att övertyga tjejen om att ha dem bredvid soffan =)
Postad 15 januari 2010 - 13:38
voffen
-
voffen
-
Rookie
-
9 inlägg
Tänkte göra slag i att köpa en ny center då den jag äger idag är en billig andersson som jag köpte för en femhundring, låter inget vidare jämföreslevis med min kompis ordentliga pioner center. Såg nu att v3. hade kommit ut nu på Audio Pro och innan var jag inne på en v.2. Vilken bör man ha tror ni? I samma som detta är det väl bud på att köpa nya frontar också då.
Postad 15 januari 2010 - 15:03
Unregistered9d8a0d93
-
Unregistered9d8a0d93
-
Mästare
-
-
2 585 inlägg
Tänkte göra slag i att köpa en ny center då den jag äger idag är en billig andersson som jag köpte för en femhundring, låter inget vidare jämföreslevis med min kompis ordentliga pioner center. Såg nu att v3. hade kommit ut nu på Audio Pro och innan var jag inne på en v.2. Vilken bör man ha tror ni? I samma som detta är det väl bud på att köpa nya frontar också då.
Lyssna på dom och köp dom som du tycker låter bäst ..
Postad 15 januari 2010 - 15:39
voffen
-
voffen
-
Rookie
-
9 inlägg
Det skulle jag kunna göra men jag bor i obygden
Postad 22 april 2010 - 09:39
maxdala
-
maxdala
-
Amatör
-
-
55 inlägg
hämtar ut mitt V.3 paket idag
någon som har rekommendation på ett bra golvstativ till pearl v.3orna? svarta är det enda kravet.
Postad 08 maj 2010 - 17:19
Unregistered21027822
-
Unregistered21027822
-
Rookie
-
8 inlägg
Hej.
Jag har just nu Black Diamond v1 å tänkte byta upp till v3.
Har som ni kanske förstår haft mina högtalare bra länge nu, och har vari hel nöjd, har även haft min förstärkare lika länge. De är en gammal 2kanals förstärkare 120+120w (om de nu säger nått)
Undrar bara om jag måste köpa en ny förstärkare för att få bra ljud i v3?
Och om nån har nått förslag på förstärkare/reciver kring 4 tusen som passar bra...
Postad 28 augusti 2010 - 18:20
socal
-
socal
-
Rookie
-
9 inlägg
Tycker det är synd att dom slutat med lutningen på fronten på Black Vector från V1.
Funkar klockrent på en normal tvbänk där den blir lutad rakt mot sweetspot utan att pallra upp den osv.
Eller är det bara jag som fått det om bakfoten?
Hade också V1 med lutande fronten och saknade den på V2. Men beror väl lite på hur ens hemmabio är placerad, för mig skulle den ha fungerat bra!
Postad 30 september 2010 - 20:59
Unregisteredd4bf5246
-
Unregisteredd4bf5246
-
Wannabe
-
-
25 inlägg
Är det enda som skiljer Blue från Black att Blue har aktiva subbar inbyggda?
Kan jag,med en lite plånbok, köpa Black och köra den med min XTZ SW-100XTZ sub och på så vis få jämförbart ljud med en Blue utan extra sub? Eller är det så att ljudet är allmänt bättre i Blue och att det inte går att få jämförbart ljud med den med en Black hur bra subbar du än har?
Postad 21 november 2011 - 10:53
Unregistered710b3906
-
Unregistered710b3906
-
Veteran
-
-
2 199 inlägg
Snabb fråga, följer det med rca kablar till Blue Diamond?
edit: Jepp, lakrits snören.....
Redigerat av Unregistered710b3906, 28 november 2011 - 13:16.
Postad 03 maj 2012 - 13:09
Steffert
-
Steffert
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Jag må va ute och snurra, men hur strömförsörjer sig den inbyggda förstäkaren i Blue Diamond? tycker inte att jag ser något strömuttag, eller räcker det med "krämen" från högtalarkablarna? Skulle någon av dessa förstärkare funka till ett par Blue diamond v.3? http://www.pioneerel...ivers/VSX-521-Khttp://www.pioneer.e...S300/index.html
Postad 03 maj 2012 - 13:14
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8 528 inlägg
Jag må va ute och snurra, men hur strömförsörjer sig den inbyggda förstäkaren i Blue Diamond? tycker inte att jag ser något strömuttag, eller räcker det med "krämen" från högtalarkablarna?
Det enkla svaret är att det finns en inbyggd strömsladd på varje högtalare. En högtalarkabel kan aldrig driva ett slutsteg på det sättet. Är det enda som skiljer Blue från Black att Blue har aktiva subbar inbyggda?
Japp! Sen huruvida just du upplever basen som kommer från de inbyggda subbarna i Blue eller om du nöjer dig lika mycket med ett par Black parat med en XTZ sub är omöjligt att svara på. En fördel med Blue är ju att du får två subar "på köpet".
Redigerat av masse70, 03 maj 2012 - 13:16.
Postad 03 maj 2012 - 13:57
Steffert
-
Steffert
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Det enkla svaret är att det finns en inbyggd strömsladd på varje högtalare.
En högtalarkabel kan aldrig driva ett slutsteg på det sättet.
Aha! Misstänkte att den var bort-photoshoppad på produktbilderna . Vad tror du om förstärkarna jag postade? någon som lämpar sig extra bra? Vet att det är 5.1, men det krävs för en senare utbyggnad.
Postad 05 maj 2012 - 10:08
mrqs
-
mrqs
-
Amatör
-
-
90 inlägg
Jag är också nyfiken på Blue Diamnond. Dock är jag mest nyfiken på om min förstärkare Onkyo 608 är tillräckligt bra för att matcha högtalarna. Samt om jag istället ska satsa på Monitor Audios Silver R6 istället.. Om det skiljer hästlängder mellan dessa högtalare?
Postad 07 augusti 2012 - 15:16
Unregistered1d13fa89
-
Unregistered1d13fa89
-
Rookie
-
3 inlägg
Har köpt mig ett par Blue Diamond V.3 och hade tänkt köpa en 2-kanals förstärkare. Måste den ha subutgång för att högtalaren ska fungera som tänkt?
Postad 08 augusti 2012 - 13:10
jilted_
-
jilted_
-
Rookie
-
9 inlägg
Har köpt mig ett par Blue Diamond V.3 och hade tänkt köpa en 2-kanals förstärkare. Måste den ha subutgång för att högtalaren ska fungera som tänkt?
Enligt Audio Pro sjävla så ska lågnivå endast användas vid hemmabiosammanhang, alltså 5.1, annars är det bara högnivåkabel som gäller. Varför det är så vet jag inte, står inget om det. Hittar du mer information så dela gärna med dig.
Postad 10 augusti 2012 - 14:31
jilted_
-
jilted_
-
Rookie
-
9 inlägg
Fick detta svaret från Audio Pro själva. Lågnivåingången på Blue Diamond är bara tänkt att användas för den speciella LFE signalen i ett hemmabiosystem. Den signalen är unik och återfinns inte i de andra kanalerna. Man kan dock i de många fall bestämma i förstärkaren att LFE-signalen ska mixas in tillsammans med höger och vänster frontsignal och då behöver man inte ansluta lågnivåingången. För vanlig stereolyssning i två kanaler finns ingen fördel att ansluta lågnivåingången alls. All ljudinformation finns redan i de två kanalerna och överförs via högtalarkabeln. Att ändå ansluta lågnivån kan istället försämra signalen.
Postad 10 augusti 2012 - 22:24
mikaels
-
mikaels
-
Veteran
-
-
1 506 inlägg
Här förstår jag inte riktigt hur de menar. Det är klart att bass management redan i förstärkaren kan ha fördelar framför att göra filtreringen i högtalaren på en redan förstärkt signal, T ex slipper ju förstärkaren jobba med en bassignal som ändå ska hanteras av subbens förstärkare. Om man nu har en förstärkare som kan göra det, altså.
Postad 11 augusti 2012 - 14:27
Unregistered1d13fa89
-
Unregistered1d13fa89
-
Rookie
-
3 inlägg
Jag är inte riktigt heller med, om man skickar signalen via högtalarkabeln går allt genom subbens förstärkare eller är det bara "bas-signalen" som förstärks? Med andra ord kan man ha en "klen" stereo-förstärkare som sköter mellanregister och diskant och subbens förstärkare har nog med effekt att driva subben? Eller vill man i vilket fall som helst ha en "kratfig" förstärkare?
Postad 11 augusti 2012 - 15:43
jilted_
-
jilted_
-
Rookie
-
9 inlägg
Jag är inte riktigt heller med, om man skickar signalen via högtalarkabeln går allt genom subbens förstärkare eller är det bara "bas-signalen" som förstärks? Med andra ord kan man ha en "klen" stereo-förstärkare som sköter mellanregister och diskant och subbens förstärkare har nog med effekt att driva subben? Eller vill man i vilket fall som helst ha en "kratfig" förstärkare?
Bara bassignalen. Mellanregister och diskant drivs av din förstärkare.
Postad 12 augusti 2012 - 07:07
chickenphone
-
chickenphone
-
Rookie
-
9 inlägg
Lånar tråden lite, har precis köpt mig ett par blue diamond samt matchande vector/perl till min hemmabio, och har en del funderingar ang. subinställningar för musik respektive film. Enligt databladet för högtalarna så är mellanregister, dvs de två 5" elemeten passivt högpassfiltrerade vid 100Hz med ett första ordningens filter, en konding i serie helt enkelt, subdelen delas vid 75Hz av ett 4:e ordningens aktivt filter, som får sin signal från, antignen en "line in", eller via högnivåsignalen, det finns två separata nivårattar för dessa.
Första veckan har jag kört jag enbart 2.0 och signalen via högnivå, nivåratten inställd på mitten ungefär, och det låter väldigt bra tycker jag, precis lagom med bas. Nu har jag packat upp resten av högtalarna och tänkte köra 7.1, frågan är då om jag skall välja att inte ha någon subwoofer i "speakersetupen", eller koppla in lågnivån och välja att jag har det.
Fördelen med att köra med lågnivån är väl att nivåjusteringen kan göras från recievern, men å andra sidan så blir det så mycket inställningar, gällande delningsfrekvenser mm så att det kanske blir svårt att få till det. Såg att det fanns en speciell inställning för LFE kanelen som var inställd på 120Hz, utöver den vanliga delningsfrekvensen för subwoofer, sen har ju jag som sagt en delning på 75Hz i högtalaren som är fast.
Någon expert som vill uttala sig, annars blit det till att prova sig fram, tycker att inställningen att köra utan sub funkar bra, åtminstonde till musik, men frågan är om man tappar någon informationen som ligger i .1 kanalen vid flerkanalslyssning, eller mixas den över till frontarna, om de är inställda på "full range" och subwoofer till "no"
Postad 25 januari 2013 - 09:46
Unregisterede2b4eaab
-
Unregisterede2b4eaab
-
Lärjunge
-
-
372 inlägg
Hallå där, skulle behöva lite tips.
Har sedan tidigare ett par Black Diamond V2 som jag haft sen de kom så de är inspelade och låter grymt bra, mina små älsklingar.
Bestämde mig för att bygga på lite så igår landande ett par Blue Diamond V3 och en Black Vector V3.
Kommer användas till film och musik (Stereo)
Blir dock ej klok på hur jag ska koppla för bästa resultat, givetsvis får, jag lyssna mig fram men är ändå osäker på hur jag ska börja, för det första saknar jag yadaptern som skulle varit i med i paketet.
Men iallafall, jag har en gammal yamahasub, säkert 7-8 år, inget fel på den, kanske sitter en 8a eller liknande i, bra kräm i den är det dock.
Ska jag koppla frontarna BD med endast högnivå och köra med min gamla sub?
Eller ska jag strunta i den subben och koppla in frontarna som sub, kan man bara koppla in en BD till att börja med, saknar ju splitt men får fixa det isf.
Vilket tror ni kommer bli bästa för mina ändamål, och hur blir det om man kopplar in BD med lågnivå också, jag lyssnar ju mycket på musik och väljer då bara stereo på förstärkaren, borde det inte vara så att förstärkaren endast går via högnivå då, hoppas ni förstår vad jag menar, förjävla invecklat för en noob som jag.
Kortfattat; koppla in min sub som sub, eller struna i den och köra BD som subbar?
Blir det knas om jag kopplar in BD som sub när jag lyssnar i stereo?
Väldigt tacksam för detta, känns som det hade varit enklare att köpa en ny sub och 2 andra surround :/ istället för blue diamond, men någon vänlig själ kanske kan spela tetris med min hjärna.
Postad 25 januari 2013 - 10:17
Unregisterede2b4eaab
-
Unregisterede2b4eaab
-
Lärjunge
-
-
372 inlägg
Ok, jag provade att koppla lågnivå till en högtalare, och draaaaaaake, vilket klös i film, och precis som jag trodde, väljer man stereo på förstärkaren är ju inte lågnivå vägen.
Ska fixa en yadapter idag och koppla in båda frontarna, s*tan va bra det lät, behöver inte min gamla yamahasub iaf, den kan jag pensionera : )
Postad 05 augusti 2013 - 18:48
Necronomic
-
Necronomic
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Hej till er som har dessa högtalarna!
Var och tittade på dessa högtalarna hos El-giganten idag men samtliga uppackade högtalarna dom hade (både Blue Diamond V3 och Black Diamond V3) har dålig finish dvs. "bubblig" pianolack?
På de vita högtalarna syns det inte lika mycket på men tittar man väldigt noga så är de inte helt blanka.
Ska det verkligen vara så? Är dessa högtalarna extremt repkänsliga? Vet att folk på giganten pillar och har sig men dessa såg extremt sletna ut...
Det jag har att jämföra med är mina befintliga Yamaha NS-555, NS-333 samt NS-C444 där finishen är helt "spegelblankt" om ni förstår hur jag menar...
El-giganten hade även Yamaha högtalarna på lager men såg inte alls sletna ut och hade fin finish...
Och guys, ni som kör Blue Diamond, kör ingen bas alls vid sidan om?
Tack på förhand!
Postad 05 augusti 2013 - 19:42
mechanic
-
mechanic
-
Wannabe
-
-
32 inlägg
Mina kan du se i mitt galleri, jag tycker dom ser helt spegelblanka ut utan bubblor. Jag använder ingen bas till och har väl allt ställt helt neutralt och bas finns det gott om. annars är det ju bara höja basen baktill om man vill ha den lite högre. Jag har inte riktigt ställt in allt utan mest lyssnat på musik. Ena högtalaren jag fick var skadat i ena hörnet, typ som dom folierat en trasig spånplatta, så den fick jag åka till elgiganten å byta ut...jag fattar inte varför dom packar ner sådant på fabriken och det tyder på riktigt dålig kvalitets kontroll ifall det inte är nån olycka som gått obemärkt förbi.
Postad 06 augusti 2013 - 09:22
Necronomic
-
Necronomic
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Mina kan du se i mitt galleri, jag tycker dom ser helt spegelblanka ut utan bubblor. Jag använder ingen bas till och har väl allt ställt helt neutralt och bas finns det gott om. annars är det ju bara höja basen baktill om man vill ha den lite högre. Jag har inte riktigt ställt in allt utan mest lyssnat på musik. Ena högtalaren jag fick var skadat i ena hörnet, typ som dom folierat en trasig spånplatta, så den fick jag åka till elgiganten å byta ut...jag fattar inte varför dom packar ner sådant på fabriken och det tyder på riktigt dålig kvalitets kontroll ifall det inte är nån olycka som gått obemärkt förbi.
Hej! Jag tittade på ditt galleri och såg samma bubbeleffekt vid inzoomning. Kanske var bubbligt ett dåligt ordval men ojämn struktur under självaste klarlacken såg man tydligt. Får nog titta och fundera på andra högtalare under tiden.... Tack för ditt svar!
Postad 06 augusti 2013 - 15:36
mechanic
-
mechanic
-
Wannabe
-
-
32 inlägg
Det är helt vanliga folierade spånskivor, men en aning apelsinskal-effekt som gör ytan lite levande : )
Postad 07 augusti 2013 - 21:45
Unregistered93573766
-
Unregistered93573766
-
Användare
-
-
179 inlägg
Ingen här i tråden som är sugen på att sälja sina blue diamond? Skulle vilja byta ut mina frontar men är för snål för att köpa nya
Postad 22 september 2013 - 08:46
mcmike
-
mcmike
-
Über-Guru
-
-
10 990 inlägg
Invignings pris EG Borlänge nu på Tisdag för hela serien 7990kr..
http://www.elgigante...blue-diamond-v3
Postad 28 oktober 2013 - 15:42
shortys87
-
shortys87
-
Rookie
-
5 inlägg
Jag köpte audio pro blue diamond v3 5,1 för ca 1 månad sen önska att jag läst på lite mer om dessa, jag blev fruktansvärt besviken , tycker ljudet känns klent, baslådorna tycker jag verkligen inte gör dem dem ska, det finns ingen större punch i basen mer muller. funkar bra til film där man vill ha lite bröl men musik inget för mina öron,
Postad 20 november 2013 - 21:33
mechanic
-
mechanic
-
Wannabe
-
-
32 inlägg
Mina lät riktigt illa då dom var nya, men nu låter dom riktigt bra tycker jag. Basen är tajt när jag lyssnar på musik kanske lite för neutral för dom som gillar mycket bas..men jag har aldrig vridit upp basen utan den funkar fint med alla reglage i mitten ungefär. Spelar jag högt så går det att dra på tills man känner rädsla utan att basen börjar leva ett eget liv. Jag tror byggkvaliten är låg och vissa högtalare är sämre än andra, en på jobbet fick en del fasvända element i sina och fick lämna in dom för åtgärd, ena högtalaren jag fick var ganska skadad så den fick bytas.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|