Vad menar du? Att man skall kalibrera projektorn efter varje test? Om den är kalibrerad att visa korrekt gamut så är den kalibrerad. Det räcker ju. Det viktiga med test av spelare är att se till att du har samma display som du testar emot såklart, om det var det du egentligen menade. Och självklart att låta BD-spelarna jobba efter samma förutsättningar: alla reglage på 0. Detta är ju givna förutsättningar för att ens kunna uttala sig om likheter/skillnader mellan spelare.
Jag menar precis det jag skriver: små skillnader i gammahantering i spelare kan ge precis de uppplevda skillnader som du pratar om; skillnad i 3D-djup (en spelar som ger ngt flackare gamma kan kännas "plattare"), en som ger en lägre gamma vid låga intensiteter kan lyfta upp brus i låga nivåer som upplevs som "oroligt" etc.
Att du skriver att alla reglage kan stå på 0 betyder att du utgår ifrån att din display är en perfekt referens, och det är den inte. HD750(?) är mkt bra (jag har en själv

), men det är inte någon referensprojektor.
Du kan inte utgå ifrån att kalibreringen som är gjord för spelare 1 automatiskt fungerar för spelare 2, speciellt inte då vi pratar om gammahantering - som påverkar bilden enormt mkt.
Se'n är det ju också så att vi har saker som nästan aldrig går att korrigera för och ibland inte ens går att mäta;
Color saturation shift
Gammaåtergivning vid varje given CIE-koordinat (och inte bara vid D65
etc.
Och här kan det ju faktiskt vara så att en specifik spelare har felaktigheter som kompenserar för displayens felaktigheter så att det blir mer rätt än med en annan spelare - men för att VETA detta så måste såklart dessa saker mätas upp.