Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Asus Eee Box EB1501

625 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 10 december 2009 - 07:19

aoh
  • aoh
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0

Till er som har prövat 1501
Hur är det med fläktljud?
Habegär på denna men vill ej ha högt fläktljud :unsure:

Hej, jag fick min igår och har ännu inte hört någonting från den. Har i och för sig inte "pressat" den med HD-material endast "Voddling", Divx och vanlig surfning. Men, som sagt var, helt tyst än så länge.
Är det någon som har hittat ett praktiskt banvändningsområde för fjärren?

Postad 10 december 2009 - 07:23

aoh
  • aoh
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0
Hur bra är antivirusprogramet (Trend micro)som ligger förinstallerat? Jag fick väldigt lång svarstid (uppåt 300 ms) när jag körde datorn mot bredbandskollen. När jag testade att avinstallera antivirusprogramet gick svarstiden ner till 10 ms, vad kan det bero på?

Postad 10 december 2009 - 13:56

Alrik
  • Alrik
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0

Hur bra är antivirusprogramet (Trend micro)som ligger förinstallerat? Jag fick väldigt lång svarstid (uppåt 300 ms) när jag körde datorn mot bredbandskollen. När jag testade att avinstallera antivirusprogramet gick svarstiden ner till 10 ms, vad kan det bero på?

Jag tycker du svarar bra på din egen fråga: det suger! Gjorde samma test som du, svarstid med och utan Trend micro igång och fick exakt samma resultat från 300 ms till under 10 ms!!!

Jag satt och spelade lite igår igen och tyckte det laggade mycket mer än förra gången, men tänkte inte så mycket mer på det. Förra gången hade jag inte Trend micro igång...

Kommer avinstalleras omgående...

Postad 10 december 2009 - 14:01

aoh
  • aoh
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0

Jag tycker du svarar bra på din egen fråga: det suger! Gjorde samma test som du, svarstid med och utan Trend micro igång och fick exakt samma resultat från 300 ms till under 10 ms!!!

Jag satt och spelade lite igår igen och tyckte det laggade mycket mer än förra gången, men tänkte inte så mycket mer på det. Förra gången hade jag inte Trend micro igång...

Kommer avinstalleras omgående...

Du har rätt, jag omformulerar frågan till; "Hur DÅLIGT är antivirus..."

Postad 11 december 2009 - 09:25

tonpaa
  • tonpaa
  • Lärjunge

• 324 inlägg
  • 0
Fick datorn igår och den fungerar riktigt bra. HD-uppspelning med AC3 eller DTS ljud fungerar fint med Media Player Classic - Home Cinema. Datorn är väldigt tyst också!

Installerade ett annat antivirusprogram och avinstallerade lite annat krafs jag inte kommer behöva. Stängde även av alla fade funktioner på fönster osv. då detta stör mig och snor prestanda i onödan.

Hittade en inställning på ASUS EEE manager där man kunde ställa om datorn till Superprestanda istället för Hög prestanda.. vet dock inte om det gjorde någon skillnad men lite kanske :)

Uppstart av datorn gick på 59sek från att jag tryckte på knappen tills man får upp skrivbordet, helt godkänt enligt mig.

Jag är toknöjd med denna lilla sak, nu fattas det bara ett trådlöst tangentbord och trådlös mus! Tangentbordet man fick med var inte mycket att ha! Osköna tangenter och idiotiskt att inte CTRL sitter längst till vänster på tangentbordet! Istället så sitter [FN] tangenten längst till vänster och CTRL till höger om den = FAIL

Redigerat av tonpaa, 14 december 2009 - 22:03.

Postad 11 december 2009 - 10:09

utblick
  • utblick
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Fick min igår och tycker allt verkar riktigt fint, blev mycket positivt överraskad av Media Center som verkar funka kalas med min ReadyNas för film, bilder etc... Ska bli spännande att utforska vidare..

MEN: Blev även riktigt, riktigt sugen på att kunna använda den att titta på TV genom (spela in program). Är det någon som vet om det finns något sätt att få in Telias digital-TV i burken? Hittar ett antal lösningar om man har marksänd eller sattelit men inte när det går över datanätet...

Tacksam för all hjälp!

/Micke

Postad 11 december 2009 - 15:23

Unregistered45bb8ac2
  • Unregistered45bb8ac2
  • Användare

• 123 inlägg
  • 0

Fick min igår och tycker allt verkar riktigt fint, blev mycket positivt överraskad av Media Center som verkar funka kalas med min ReadyNas för film, bilder etc... Ska bli spännande att utforska vidare..

MEN: Blev även riktigt, riktigt sugen på att kunna använda den att titta på TV genom (spela in program). Är det någon som vet om det finns något sätt att få in Telias digital-TV i burken? Hittar ett antal lösningar om man har marksänd eller sattelit men inte när det går över datanätet...

Tacksam för all hjälp!

/Micke

Hej! du skriver att du har hittat lite olika alternativ för satellit bla., är det canaldigital som du menar då? Vill du såfall redogöra hur man kan använda canaldigitalkortet i datorn, Jag har pratat med supporten på canaldigital och fått svaret att det finns inget på hela marknaden som fungerar på deras digitalnät.

Redigerat av Unregistered45bb8ac2, 11 december 2009 - 15:25.

Postad 14 december 2009 - 09:54

tonpaa
  • tonpaa
  • Lärjunge

• 324 inlägg
  • 0
Ni som har en EB1501, ska man kunna starta och stänga av datorn med fjärren man fick med?

Postad 15 december 2009 - 10:23

lASVEGAS
  • lASVEGAS
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0

Ni som har en EB1501, ska man kunna starta och stänga av datorn med fjärren man fick med?

Har för mig attt det går att starta från viloläget.

Postad 18 december 2009 - 14:44

Unregistered266016f1
  • Unregistered266016f1
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Köpte denna på Ebay för ca 2700:-. ca 200:- tillkom i moms och tull.
Dock fick man med Linux istället för Windows 7.
Men man fick trådlöst tangentbord och mus.

Postad 19 december 2009 - 20:12

Unregistered45bb8ac2
  • Unregistered45bb8ac2
  • Användare

• 123 inlägg
  • 0
Jag har varit hos en bekant som precis har köpt en eb1501, jäkla lyckost, och samtidigt får jag se och prova, hehe!

En sak som jag reagerar på är att det trådlösa borde vara 802.11/n och det är den högsta hastigheten,300 men hur vi än gör så går nätverket bara på halva hastigheten, dvs 150. vi har även provat att köra mkv över trådlöst och det laggar rejält, även med tråd.
Jag som en "gammal" popcorn a-100 ägare, Har jag blivit bortskämd? är det fler som har liknande problem, Är någon inställningar på nätverkskortet, eller grafikkortet som vi har missat.
Kom gärna med tips.

Redigerat av Unregistered45bb8ac2, 20 december 2009 - 08:25.

Postad 20 december 2009 - 16:21

ChristerN
  • ChristerN
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0

Jag har varit hos en bekant som precis har köpt en eb1501, jäkla lyckost, och samtidigt får jag se och prova, hehe!

En sak som jag reagerar på är att det trådlösa borde vara 802.11/n och det är den högsta hastigheten,300 men hur vi än gör så går nätverket bara på halva hastigheten, dvs 150. vi har även provat att köra mkv över trådlöst och det laggar rejält, även med tråd.
Jag som en "gammal" popcorn a-100 ägare, Har jag blivit bortskämd? är det fler som har liknande problem, Är någon inställningar på nätverkskortet, eller grafikkortet som vi har missat.
Kom gärna med tips.

Jag har visserligen ingen EB1501 men jag kör en laptop med /n och det funkar utmärkt. Jag kör XBMC med en uppgiven hastighet på närverket på 130 Mbit/s mot olika XP och Vista maskiner som är kopplade med tråd.
Någon här kan säkert ange vad man behöver för hastighet för en mkv-film i HD-upplösning.
Så det borde inte vara närverket i sig som laggar utan snarare spelaren. Codec-problem?

Postad 20 december 2009 - 17:53

Unregistered45bb8ac2
  • Unregistered45bb8ac2
  • Användare

• 123 inlägg
  • 0

Jag har visserligen ingen EB1501 men jag kör en laptop med /n och det funkar utmärkt. Jag kör XBMC med en uppgiven hastighet på närverket på 130 Mbit/s mot olika XP och Vista maskiner som är kopplade med tråd.
Någon här kan säkert ange vad man behöver för hastighet för en mkv-film i HD-upplösning.
Så det borde inte vara närverket i sig som laggar utan snarare spelaren. Codec-problem?

I mitt hemmanätverk så har jag två stationära med d-link dwa-547 802.11/n i aktiviteshanderaren visar att det tillgängliga hastigheten är 300 Mb/s samt en router som heter dlink-dir 615 som har 802.11/n När jag kör mellan dessa datorer och router så ligger jag på ungerfär 230 -285 Mb/s oavett vad det skickas mellan.
på kompisens EB 1501 så ska det vara ett trådlöst nätverk på 802.11/n men i enhetshanteraren visar det bara tillgänglig hastighet på 150Mb/s och den verkliga hastigheteten ligger kanske runt 100 Mb/s. på det trådade så ska det vara en hastighet som ska klara 1000 Mb/s men hastigheten visar "bara på 100 Mb/s.
Så frågan är då. Varför visar det inte att det är ett kort som klarar 300 Mb/s? trots att i specen på EB 1501 att det finns ett kort som kör i 802.11/n samt att det finns ett gigalan kort i?
Intressant ifall det är någon annan som har kontrollerat hur det ligger till.
MVh Fortuna

Postad 22 december 2009 - 13:38

empezar
  • empezar
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Någon som vet hur denna klarar av NES/SNES/N64-roms?

Speciellt intresserad av just N64 (med project64-emulatorn).

Postad 22 december 2009 - 14:13

tonpaa
  • tonpaa
  • Lärjunge

• 324 inlägg
  • 0
Kan testa Project 64 ikväll så återkommer jag med information.

Postad 22 december 2009 - 16:29

ChristerN
  • ChristerN
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0

I mitt hemmanätverk så har jag två stationära med d-link dwa-547 802.11/n i aktiviteshanderaren visar att det tillgängliga hastigheten är 300 Mb/s samt en router som heter dlink-dir 615 som har 802.11/n När jag kör mellan dessa datorer och router så ligger jag på ungerfär 230 -285 Mb/s oavett vad det skickas mellan.
på kompisens EB 1501 så ska det vara ett trådlöst nätverk på 802.11/n men i enhetshanteraren visar det bara tillgänglig hastighet på 150Mb/s och den verkliga hastigheteten ligger kanske runt 100 Mb/s. på det trådade så ska det vara en hastighet som ska klara 1000 Mb/s men hastigheten visar "bara på 100 Mb/s.
Så frågan är då. Varför visar det inte att det är ett kort som klarar 300 Mb/s? trots att i specen på EB 1501 att det finns ett kort som kör i 802.11/n samt att det finns ett gigalan kort i?
Intressant ifall det är någon annan som har kontrollerat hur det ligger till.
MVh Fortuna

Din router (D-link 615) klarar inte gigabit. Max är 100 på det trådade.
Den kan dock köra trådlöst enligt draft N. Många routrar trivs bäst med nätverkskort av samma tillverkning. Det är förmodligen anledningen till att du får (förvånande nog) så hög överföringshastighet. De flesta som jag vet kommer inte över 130. Jag gissar att kortet i EB 1501 är av annat fabrikat och inte är helt matchat me din router.
Allt över 54 Mbit/s (jag vet att det finns några få undantag) är ett resultat av N-lan så ligger EB1501-an på 150 så HAR den N.

Postad 22 december 2009 - 16:59

Kvalster
  • Kvalster
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0
Hur funkar den med flashvideo? Dvs. alla tv-kanalers playtjänster? Någon som provat att titta på program från t.ex. TV3 play?

Postad 23 december 2009 - 15:02

limpet
  • limpet
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0

Hur funkar den med flashvideo? Dvs. alla tv-kanalers playtjänster? Någon som provat att titta på program från t.ex. TV3 play?

Jag är också intresserad av att få svar på denna fråga.

Läste en recension någonstans på denna eller någon annan Atom/ION-dator och då var det betydelsefullt om flash-spelaren hade stöd för hårdvaruacceleration på ION-kortet (CUDA). Dom laddade ned en beta av adobe flash player (var det 10.1 kanske?) och då gick det lätt som en plätt.

Edit: Googlade lite. ION verkar supportas av 10.1 beta 2 enligt release notes

Flashplayer 10.1 Beta 2 Release Notes (PDF)

Någon som har datorn och har provat på riktigt?

Postad 24 december 2009 - 09:42

Unregistered45bb8ac2
  • Unregistered45bb8ac2
  • Användare

• 123 inlägg
  • 0

Jag är också intresserad av att få svar på denna fråga.

Läste en recension någonstans på denna eller någon annan Atom/ION-dator och då var det betydelsefullt om flash-spelaren hade stöd för hårdvaruacceleration på ION-kortet (CUDA). Dom laddade ned en beta av adobe flash player (var det 10.1 kanske?) och då gick det lätt som en plätt.

Edit: Googlade lite. ION verkar supportas av 10.1 beta 2 enligt release notes

Flashplayer 10.1 Beta 2 Release Notes (PDF)

Någon som har datorn och har provat på riktigt?

Jag har ingen eb1501 själv men har varit hos kompisen och lekt lite, han har testat svt play kanal5 play men inte tv3 play, med adobe flash player 10, och i går kväll testades den nya versionen av adobe flash player (beta 2) .... Jag kan inte se om det är någon skillnad före och efter, fungerade riktigt bra, men det gjordet det innan oxå.

Testade oxå med två filmer (1080p) som laggade och osynkat ljud , ingen ordning alls, testat efter med den nya versionen, tyvärr lika dåligt, jag måste säga att dessa filmer fungerade bra till popcorn a-100 men inte till eb1501:an.
Kanske gjort fel med installationen, men som det ser ut nu,, ingen skillnad.

Postad 25 december 2009 - 22:31

limpet
  • limpet
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0

Testade oxå med två filmer (1080p) som laggade och osynkat ljud , ingen ordning alls, testat efter med den nya versionen, tyvärr lika dåligt, jag måste säga att dessa filmer fungerade bra till popcorn a-100 men inte till eb1501:an.
Kanske gjort fel med installationen, men som det ser ut nu,, ingen skillnad.

Ja, jag kan tyvärr bara spekulera då jag fortfarande väntar på att få min dator. Men något som ständigt återkommer i recensioner för alla dessa Atom Dual Core + Nvidia ION är ju att det krävs stöd för hårdvaruacceleration i mediaspelaren som används när det ska spelas HD-film. Så berätta gärna vilket operativsystem & mediaspelarprogram som används när det laggar. Eller menar du att du spelade upp flash i 1080p?

Postad 26 december 2009 - 11:07

Unregistered45bb8ac2
  • Unregistered45bb8ac2
  • Användare

• 123 inlägg
  • 0

Ja, jag kan tyvärr bara spekulera då jag fortfarande väntar på att få min dator. Men något som ständigt återkommer i recensioner för alla dessa Atom Dual Core + Nvidia ION är ju att det krävs stöd för hårdvaruacceleration i mediaspelaren som används när det ska spelas HD-film. Så berätta gärna vilket operativsystem & mediaspelarprogram som används när det laggar. Eller menar du att du spelade upp flash i 1080p?

Först så ska jag säga att det är EB1501, operativsystemet är windows 7, för tillfället använder jag xbmc, men testat med olika mediaspelare, vlc,real media player, Arcsoft:s media spelare, (den som följde med datorn, prov i 60 dagar) window mediaspelare, Min tv är en LG 42" som klarar som bäst 1080i, datorn inställd audio s/pdif video 1360x768 inkopplad med hdmikabel genom recever till tv. har provat med filer över nätverk tråd lan 80211.n samt trådat 100Mb/s , ext hårddiskar, intern disk.
I NVIDIA kontrollpanel så är bilden ställd på resolution pc 1360x768. någorlunda bra men inte så skarp bild.
Det finns en hel rad med andra inställningar (HD-SD) från 1080i 1980x1080 ner till 1080i 800x600 25-30 hz Ingen av dessa fungerar bra, dvs vissa är bilden för liten, vissa är förstora, att delar av skrivbordet ligger utanför skärmen, och andra är suddiga. detta har även försökts justeras med hjälp av tv inställningar men utan positivt resultat.

På olika ställen finns det möjlighet att välja hårdvaruacceleration och valt med det där det går. Har uppdaterat till den nya adobe flash player 10.1.beta 2 men avinstallerat den och tog den "gamla" igen. verkar något bättre,

När jag skrev att film laggar i 1080p, så är det vad som står på filmen, jag har ingen bildvisare som klarar 1080p utan det närmaste är 720p eller 1080i, jämnför jag A-100 med EB1501 med motsvarande filer så är det stor skillnad på kvaliten. ingen av dessa filer laggar eller har felaktigt ljud i a-100
När jag tittat på internet olika "play" så fungerar det bra, men det är inte i närheten av 720p i kvalitet, men jag tar det för vad det är.

inte så lätt att förklara i skrift hur det ser ut och hur jag har testat olika inställningar, men som det är nu tycker jag nog att popcorn a-100 fortfarande helt outstanding gällande filmvisning.
Den klara fördelen är att eb 1501 klarar av Musik filer i de allra flesta format och det är riktigt bra ljud.

Kom gärna med tips och olika uppdateringar sm kanske kan hjälpa.

Postad 26 december 2009 - 18:19

NiCKE^
  • NiCKE^
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0
För att få HW-acc med ION krävs det att den kör CUDA. Om ni t.ex kör MPC-HC så kan ni prova köra CoreAVC och bocka för CUDA, funkar galant att spela 1080p mkv på en Compaq Mini 311 (Samma som HP) med CUDA acc. Hur ni gör i XBMC vet jag inte men det finns nog på google om ni undrar.

Sen det där med 130Mbit/s på n-draft tror jag har att göra med att era nätverkskort vill köra på ett annat frekvensband än vad routern vill och därför så väljer den 130Mbit/s. Intel satt full n-draft på någon frekvens som vissa tillverkare inte satt in i sin router, då begränsande dom deras n-draft till 130Mbit/s ist för 300Mbit/s.

Postad 27 december 2009 - 02:44

limpet
  • limpet
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0

Först så ska jag säga att det är EB1501, operativsystemet är windows 7, för tillfället använder jag xbmc, men testat med olika mediaspelare, vlc,real media player, Arcsoft:s media spelare, (den som följde med datorn, prov i 60 dagar) window mediaspelare

För att få HW-acc med ION krävs det att den kör CUDA. Om ni t.ex kör MPC-HC så kan ni prova köra CoreAVC och bocka för CUDA, funkar galant att spela 1080p mkv på en Compaq Mini 311 (Samma som HP) med CUDA acc. Hur ni gör i XBMC vet jag inte men det finns nog på google om ni undrar.

Jag kan ju ha fel, men jag tror ingen av mediaspelarna som fortunabåtar nämner stödjer hårdvaruacceleration för ION. Senast jag läste om XBMC så stödde den bara ION under Linux, inte Windows. En mediaspelare som stödjer ION är, precis som NiCKE nämner, Media Player Classic - Home Cinema. Även köpe-spelaren PowerDVD stödjer ION och klarar även Blu-ray (som dock EB1501 inte har).

Postad 27 december 2009 - 08:49

Unregistered45bb8ac2
  • Unregistered45bb8ac2
  • Användare

• 123 inlägg
  • 0

Sen det där med 130Mbit/s på n-draft tror jag har att göra med att era nätverkskort vill köra på ett annat frekvensband än vad routern vill och därför så väljer den 130Mbit/s. Intel satt full n-draft på någon frekvens som vissa tillverkare inte satt in i sin router, då begränsande dom deras n-draft till 130Mbit/s ist för 300Mbit/s.

Jag kan ju ha fel, men jag tror ingen av mediaspelarna som fortunabåtar nämner stödjer hårdvaruacceleration för ION. Senast jag läste om XBMC så stödde den bara ION under Linux, inte Windows. En mediaspelare som stödjer ION är, precis som NiCKE nämner, Media Player Classic - Home Cinema. Även köpe-spelaren PowerDVD stödjer ION och klarar även Blu-ray (som dock EB1501 inte har).

Jag skrev fel när jag testat real media player, skulle vara mediaplayer classic. Tack Nicke, tack timpet, för svaren.
jag ska testa/ kolla om kompisen inte haft MPC-HC inställd på CUDA, sedan tror jag att det finns en "gammal" powerdvd 7 original, som vi kan testa med, kanske det går med att uppdatera den till win 7.

I aktiviteshanteraren står det att det trådlösa går i 150MB/s, Om det är som du säger att routern och kortet går i olika frekvenser, och att det orsakar den lägre hastigheten, hur tar man reda på dess olika frekvens ?
i min router så finns det 13 olika kanaler, varje kanal har olika frekvenser mellan 2.412 GHz till 2.472 GHz, Kan det vara så att jag ska välja en annan kanal?

Postad 27 december 2009 - 13:23

tjena
  • tjena
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0
ska väl gå att spela upp HD film i vlc

Postad 27 december 2009 - 15:07

tonpaa
  • tonpaa
  • Lärjunge

• 324 inlägg
  • 0
Går du igenom denna guide så ska det fungera med 720p & 1080p utan lagg samt digitalt ljud (AC3 & DTS) till förstärkaren utan problem. Se till att välja HDMI som standard under ljudinställningarna i windows.

http://www.sweclocke...threadid=809943

DirectX 9 grejen behövs inte installeras tror jag. Fungerade utan för mig.

MPC-HC och AC3Filter är det enda som behövs för mig. MPC-HC tar även hand om undertexter om du klickar i Auto-load subtitles under Playback i Options.

Här är en engelsk guide med lite extra småinställningar man kan göra..

http://nunnally.ahmy...eos-using-dxva/

Redigerat av tonpaa, 27 december 2009 - 15:12.

Postad 27 december 2009 - 16:05

Unregistered45bb8ac2
  • Unregistered45bb8ac2
  • Användare

• 123 inlägg
  • 0

Går du igenom denna guide så ska det fungera med 720p & 1080p utan lagg samt digitalt ljud (AC3 & DTS) till förstärkaren utan problem. Se till att välja HDMI som standard under ljudinställningarna i windows.

MPC-HC och AC3Filter är det enda som behövs för mig. MPC-HC tar även hand om undertexter om du klickar i Auto-load subtitles under Playback i Options.

Supergrymt tack, har kollat lite i länken, ser fantastiskt bra ut. ska kolla mer.
För övrigt så håller jag på att titta på film genom voddler, förvånansvärt bra kvalitet, på bilden vill säga, ljudet är fortfarande bara stereo.
Tack ännu en gång!

Postad 27 december 2009 - 17:37

Videoten
  • Videoten
  • Användare

• 104 inlägg
  • 0
Varför är det så dålig tillgång på denna i butikerna?
Kommer denna att komma med BD inom snar framtid tror ni?

Postad 27 december 2009 - 20:41

ChristerN
  • ChristerN
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0

Hej

Har testat denna guide och får ändå inte till det i MPC-HC. Jag kanske är helt korkad men fattar inte varför.
Kan det vara att guiden inte har några bilder?
Eller att jag har andra codecs installerat? Hur ser man det och hur tar man bort dessa i så fall?
Jag har en GPU som heter NVIDIA GeForce 8400M GS och som jag förstår ska fylla kraven.
Tacksam för lite hjälp.

Skulle vilja ha ett alternativ till XBMC...

Postad 28 december 2009 - 09:56

Unregistered45bb8ac2
  • Unregistered45bb8ac2
  • Användare

• 123 inlägg
  • 0
:lol:

Först måste jag säga , ber om ursäkt om tråden har glidit undan lite från huvudtråden, men likväl så är syftet att denna applikation MPC-HC ska fås att fungera på en EB1501.. :lol:

jag har kollat, läst fram och tillbaka, en mycket förstålig instruktion om hur man konfiguera MPC-HC. hämtade den senaste versionen, inga problem alls, installera, kanon!..kollade en film som laggade innan, rullade på som alldrig förr. men sedan..
Autoladda sub, bocka för, får jag inte till att fungera, ok! det går att hämta manuellt, no bigg deal.
Ljudet! installera tilläggen, inga problem, ställa in 5:1 ljud s/pdif, ställa in antalet högtalare till 6 högtalare etc.etc.
klicka verkställ, klicka ok, starta om MPC-HC, starta igen, men F*N skapet ställer sig på grundinställningarna igen, o igen, o igen. testa om adminstratör, samma igen... :lol:
Ljudinställningen i windows är s/pdif, och jag får ut ljud i alla kanaler när jag använder andra program.

Postad 28 december 2009 - 10:44

Videoten
  • Videoten
  • Användare

• 104 inlägg
  • 0
Har du provat om det funkar bättre att köra VLC?

Postad 29 december 2009 - 19:54

Unregistered45bb8ac2
  • Unregistered45bb8ac2
  • Användare

• 123 inlägg
  • 0

Har du provat om det funkar bättre att köra VLC?

Nu är vlc testad, tyvärr så fungerar det sämre än allt de andra jag provat. 720P går hyffsat men 1080 i o 1080P var bara till att glömma. som det är hitils så fungerar XBMC till de allra flesta filmer 720. MKV , rar, avi, divx, iso, img, you name it, samt någon 1080P.mkv men flertalet fungerar inte till den spelaren, skulle förvåna mig om det inte kommer en hårdvaru accelerator som passar till ion ganska snart, men i MPC-HC fungerar 1080P kanonbra, som bild, tyvärr så finns det en liten bugg som gör att jag inte får 5:1 ljud ut. så småningom hittar jag nog felet, men läggs på is för tillfället. :)

Postad 29 december 2009 - 23:16

tjena
  • tjena
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0
får hem min morgon.
alltid kul med hårda paket. :)

Postad 30 december 2009 - 08:22

Unregistered45bb8ac2
  • Unregistered45bb8ac2
  • Användare

• 123 inlägg
  • 0

får hem min morgon.
alltid kul med hårda paket. :)

Lycka till!
jag får min idag ! så nu får jag leka med min egen maskin. den som jag har "kladdat" med tidigare är kompisens eb 1501, så nu blir det på riktigt. ;)

Postad 30 december 2009 - 12:55

jukeboxx
  • jukeboxx
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Nån vänlig själ som kan svara på dessa två frågor?

1. Vad det är för skillnad på min EB1012-B0097 och EB1501?

Alltså prestandamässigt, min har en Intel Atom N330 Dual Core 1MB cache, Chipset: Nvidia MCP7A ION
Processorhastighet: 1.6 GHz Minnestyp: DDR II SDRAM - 800 MHz - PC2-6400 Minne: 4Gb, Gafikkort Nvidia ION och WiFi 802.11b/g/n? Den enda skillnad jag lyckats hitta är den optiska enheten.

2. Det trådlösa nätverkskortet i min EB1012 har kass mottagning jämfört med mina övriga trådlösa prylar. Kan man byta antennen?

Redigerat av jukeboxx, 30 december 2009 - 14:48.

Postad 30 december 2009 - 19:39

jelvis
  • jelvis
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Köpte denna på Ebay för ca 2700:-. ca 200:- tillkom i moms och tull.
Dock fick man med Linux istället för Windows 7.
Men man fick trådlöst tangentbord och mus.

Jag är nyfiken på Linux-varianten och funderar också på att köpa från eBay. Tycker att merkostnaden för Windows är för hög men vill inte heller ha några problem med uppspelningskvalitet och liknande. Har du lite mer information att dela med dig av?

Vad är det för distribution?
Har du testat den digitala ljudutgången?
Kan du visa 1080p utan problem?
Hur är det med flash?

Postad 31 december 2009 - 13:21

tjena
  • tjena
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0
fanns ingen skiva med windows 7 i lådan...
hur gör man om datorn kraschar?

Postad 31 december 2009 - 13:32

Unregistered266016f1
  • Unregistered266016f1
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0

Jag är nyfiken på Linux-varianten och funderar också på att köpa från eBay. Tycker att merkostnaden för Windows är för hög men vill inte heller ha några problem med uppspelningskvalitet och liknande. Har du lite mer information att dela med dig av?

Vad är det för distribution?
Har du testat den digitala ljudutgången?
Kan du visa 1080p utan problem?
Hur är det med flash?

Jag har installerat Windows 7 på den så jag vet inte hur Linuxvarianten fungerar.

Postad 31 december 2009 - 14:01

Videoten
  • Videoten
  • Användare

• 104 inlägg
  • 0

Ligger den inte som en backupfil som du kan köra direkt från hårddisken då?

Postad 31 december 2009 - 14:03

Unregistered45bb8ac2
  • Unregistered45bb8ac2
  • Användare

• 123 inlägg
  • 0

det finns en partition som hela operativsystemet ligger på, man använder det inbyggda restoreprogrammet och gör en nyinstallation på det som finns, men först så måste man gå in i biosen och stänga av något som heter boot booster.
Allt detta står i den svenska användarmanualen som följde med datorn som pdf-fil
Om hårddisken kraschar inom garantitiden så är det service som gäller.
Jag har inte kollat hur man skapa en backup på partitionen och bränna på skiva, ifall hårddisken kraschar. men det borde väl fungera?

Postad 31 december 2009 - 15:46

tjena
  • tjena
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0

det finns en partition som hela operativsystemet ligger på, man använder det inbyggda restoreprogrammet och gör en nyinstallation på det som finns, men först så måste man gå in i biosen och stänga av något som heter boot booster.
Allt detta står i den svenska användarmanualen som följde med datorn som pdf-fil
Om hårddisken kraschar inom garantitiden så är det service som gäller.
Jag har inte kollat hur man skapa en backup på partitionen och bränna på skiva, ifall hårddisken kraschar. men det borde väl fungera?

man kanske inte ens kommer åt det inbyggda restoreprogrammet om datorn kraschar..
och ändrar man fel i biosen så kanske datorn inte alls funkar sen
hade varit enklare med en cd skiva..kostar ju inte många kronor....

Postad 31 december 2009 - 20:48

Unregistered45bb8ac2
  • Unregistered45bb8ac2
  • Användare

• 123 inlägg
  • 0
Inte jag som sätter priserna, :) men så är det, troligen så sparar asus mycket pengar på det, alternativt, vi kunder kanske tycker det är bättre att vi slipper betala mycket pengar för "datorn"
och javisst , om datorn kraschar så kan det bli beskymmer. förhoppningsvis så använder man det inbyggda backupsystemet som finns i datorn, eller så försöker man ordna så att man kan bränna ut programvaran som finns i partitionen innan det händer. men om 2 år när garantin går ut så tror jag att det är ett litet problem att byta hårddisk själv och intallera med ett annat operationssystem.

Redigerat av Unregistered45bb8ac2, 31 december 2009 - 20:56.

Postad 01 januari 2010 - 14:38

tonpaa
  • tonpaa
  • Lärjunge

• 324 inlägg
  • 0
HP har samma sak. En "recovery" partition som man bootar ifrån ifall man vill fabriksåterställa datorn.

Jag fick fel på min recovery partition på min bärbara HP dator när jag försökte installera Windows XP när jag redan hade Vista.

Löste detta genom att ringa HP så skickade de återställningsskivor för just min datormodell. Detta återställde allt på datorn, partitioner och allt.

Borde finnas nå liknande för Asus datorer.

Redigerat av tonpaa, 01 januari 2010 - 14:39.

Postad 01 januari 2010 - 16:21

Unregistered45bb8ac2
  • Unregistered45bb8ac2
  • Användare

• 123 inlägg
  • 0

HP har samma sak. En "recovery" partition som man bootar ifrån ifall man vill fabriksåterställa datorn.

Jag fick fel på min recovery partition på min bärbara HP dator när jag försökte installera Windows XP när jag redan hade Vista.

Löste detta genom att ringa HP så skickade de återställningsskivor för just min datormodell. Detta återställde allt på datorn, partitioner och allt.

Jag inbillar mig att det är mycket lättare att få hjälp genom Hp med deras datorer än att få hjälp från ASus och deras datorer, min bärbara är en hp och det har varit lätt att få kontakt med svensk support, men med r asus eb1501, är det mycket sämre med supporten, efter mycket om och men lyckades jag få kontakt via telefon, men de hänvisade genom att jag skulle skicka ett mail, (detta var för att de skulle kunna svara snabbare)
,visserligen varit en del helgdagar men det är 2 veckor sedan som jag skickade frågan och inte fått svar.
det som finns på den svenska ASUS sidan är inte mycket att komma med, det mesta skickas vidare till deras egen hemsida.

Postad 03 januari 2010 - 08:39

Unregistered45bb8ac2
  • Unregistered45bb8ac2
  • Användare

• 123 inlägg
  • 0
Alla ni som nu har fått sin eb1501:a.
Hur har ni testat de olika media uppspelare? WMC, VLC, XBMC,MPC-HC , vilka tycker ni fungerar bäst till de olika formaten xvid, divx, dvd, bluray,720p, 1080i, 1080p, även de olika tjänster som finns på nätet, spotify, voddler, de olika tvkanaler svtplay, kanal5 play,tv6 etc.

jag har läst att xbmc tillsammans med ,Broadcom Crystal HD Hardware Decoder skapat en hårdvaruaccelerator. tyvärr kan jag bara utläsa det som om att man behöver ett grafikkort från broadcom, minipci eller något liknande, som ni vet så finns det inte den platsen på eb1501 men kanske att det finns externa tex esata kort eller liknande, intressant ifall det finns någon av er som vet.
här är en länk dit.
http://www.xbmc.nu/i...o...37&Itemid=2 (på svenska)

http://xbmc.org/davi...al-hd-its-magic (på engelska)

Redigerat av Unregistered45bb8ac2, 03 januari 2010 - 11:33.

Postad 03 januari 2010 - 20:36

lemon2u
  • lemon2u
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0

Skulle det kunna fungera att först extrahera sin serial från Win 7 installationen och vid uppgradering eller ominstallation av så använder man en standard Win 7 skiva och fyller i sin egen serial?

Postad 04 januari 2010 - 00:33

Unregistered45bb8ac2
  • Unregistered45bb8ac2
  • Användare

• 123 inlägg
  • 0
[quote name='lemon2u' date='Jan 3 2010, 20:36 ' post='2726943']
Skulle det kunna fungera att först extrahera sin serial från Win 7 installationen och vid uppgradering eller ominstallation av så använder man en standard Win 7 skiva och fyller i sin egen serial?
[/quote
Nej det går inte direkt att göra så, för att den serialen är helt anpassad för datorn, dvs att du kan inte direkt överföra den win 7 till en annan dator, inte helt säker men tror att det är ett sk OEM.
Det finns eventuellt en chans, på xp och vista oemversionerna kunde man installera på en annan dator, ett tag efter installationen så kommer det upp en anodan att man ska ange en gilltigt serial. Då kunde man ringa ett telefonnummer där man med hjälp av knapptelefon få en ny oemnyckel. Vid ett ställe där så skulle man trycka 1 = ja vid frågan " Har du bytt moderkort?" då rabblade datorrösten upp en ny nyckel, som man då knappade in och voila!

Postad 04 januari 2010 - 11:12

nimnul
  • nimnul
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Har kört 1501 nu sedan julen och det funkar bra. Hämtar film i de flesta format över trådat nätverk via XBMC.

Att strömma .264 , 1080p via nätverket blir för tungt, skall prova att flytta över filmerna lokalt innan.

Men: DVD blir "taggiga i kanterna" ser ut som om det är interlaced som inte hänger med riktigt. Kör på en samsung 46" LCD om det kan vara till någon ledning.

Någon som har bra tips?

Postad 05 januari 2010 - 08:23

Unregistered45bb8ac2
  • Unregistered45bb8ac2
  • Användare

• 123 inlägg
  • 0

Har kört 1501 nu sedan julen och det funkar bra. Hämtar film i de flesta format över trådat nätverk via XBMC.

Att strömma .264 , 1080p via nätverket blir för tungt, skall prova att flytta över filmerna lokalt innan.

Men: DVD blir "taggiga i kanterna" ser ut som om det är interlaced som inte hänger med riktigt. Kör på en samsung 46" LCD om det kan vara till någon ledning.

Någon som har bra tips?

Hej! jag har testat ett stort antal av de mediaspelare som erbjuds, gratis och en betalversion, om du kanske har läst tidigare inlägg från mig, så har jag haft stor problem med filmuppspelning i 1080p.
Den snyggaste är xbmc ochden bästa gällande filmer i "vanliga format" i 1080P är det så tungt, så hackigt, jag har provat över trådlöst, trådat, även internt på hårddisken, lika tungt, detta är för att xbmc inte har hårdvarustöd för windows, finns olika patchar att lägga till, bla något som heter dsplyer, men fungerar ändå inte på full HD.
xbmc har lite jobbit att visa dvd på full skärm också, jag har en 42" lg, det syns lite "taggiga" kanter.
provade även "äldre"versioner av MPC, men avinstallerade igen, fungerade sämre än xbmc.

Nu jag har provat den senaste versionen av MPC-HC kom nu 2009 , efter lite inställningar och val av interna filter så flyter alla format helt underbart, inga laggningar alls, klarare och skarpare bild, svärtan är svartare, detta över trådlöst från en server.
men sub får jag hämta manuellt, ett mindre problem. så kanske du kan prova den istället.

Jag skrev fel! jag menade inte MPC-HC utan den senaste av" Combined-Community-Codec-Pack-2009-09-09"- mpc-hc ligger i botten av den så det var nästan rätt, den har allafall all codecs som man behöver och lite till-
Ber om ursäkt

Redigerat av Unregistered45bb8ac2, 05 januari 2010 - 14:16.

Postad 05 januari 2010 - 09:16

nimnul
  • nimnul
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Tack för svaret, jag skall prova det.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.