Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Goldmund High-End CD-spelare (18CD)

69 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 25 oktober 2009 - 12:49

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12 308 inlägg
  • 0

Så måne det vara men pionen har dubbla burr/brown kretsar i sin D/A och hur många spelare har det för 1500 kr och man får en riktigt bra ljudförmedlare för dom pengarna.

Är det någon som har påstått att Pioneerspelaren är dålig för pengarna den kostar?

Postad 25 oktober 2009 - 12:52

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2 761 inlägg
  • 0

Är det någon som har påstått att Pioneerspelaren är dålig för pengarna den kostar?

Nix men alla dom modeler som är aktraktiva har gått ur sortimentet.

Postad 25 oktober 2009 - 13:09

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10 338 inlägg
  • 0

Denon is da shiat!

Jag skall beställa 2kilo ris och sponsra japsarna :P

(grymt full)

Jasså... e du ute och fyllekör på forumet, inte acceptabelt... :P

Postad 25 oktober 2009 - 13:37

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12 308 inlägg
  • 0

Jag skall beställa 2kilo ris och sponsra japsarna :P

(grymt full)

Haha, ris till Kineserna och Sushi till japanerna ska det väl vara :P

Postad 02 januari 2010 - 03:13

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1 376 inlägg
  • 0
Är det samma spelare i DV-313 som i den här Goldmund saken?

Postad 02 januari 2010 - 03:38

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12 308 inlägg
  • 0

Är det samma spelare i DV-313 som i den här Goldmund saken?

Nej, Goldmundspelaren är en DV585A.

Om det är själva släden/drivverket du menar så kan jag tyvärr inte svara på det, men flera billiga Pioneermodeller har samma drivverk som 585, så det är inte omöjligt.

DV-300 har t ex likadan trafo och drivverk, men bild/ljuddelen är enklare.

Postad 02 januari 2010 - 16:07

nattugglan
  • nattugglan
  • Lärjunge

• 337 inlägg
  • 0
Jag börjar just rota på nätet ifall en "vanlig" dvd-spelare kan spela upp musik-cd i lika bra ljudkvalitet som en dyrare renodlad cd-spelare? Läser man denna tråd o några andra så blir man paff, kanske min dvd-spelare klarar av det? :-D ( Pioneer DV-490V ) https://www.prisjakt...ukt.php?p=89082

Jag är född kritiker och blir inte det minsta förvånad över det man här kommit fram till. Jag ser "dagligen" hur man i livet blir blåst på det mesta man har runt kring sig, man är så dum och godtrogen att man köper vad som helst utan att ifrågasätta, man slukar upp all marknadsföring som finns som en torr svamp. "jaha, ska man köpa en Iphone vart annat år, och priser man ska betala är 6500kr - jaha - då blir det så" ...med överdrifte kommer man sanningen närmst. Jo visst har man inget val, kostar en iphone 6500kr och man vill ha en så är det de man för pröjsa.

Finns hur många skriverier som helst på att köksskåp är tillverkade i samma fabriker o ser likadana ut men säljs i olika namn, IKEA, Marbodal osv. Måste vara ett av de älsta och enklaste försälningsknepen som finns att köpa en billig vara och sälja den hutlöst dyrt. Gjordes också blindtest i sverige på HDMI-kablar nydligen och flera tunga hifi-representanter medverkade och man kom där fram till att billigaste kabeln var lika bra som de dyraste. Går man in i en hifi-butik som känner jag redan i entreen hur rånad man kommer bli, men ser i ögonen på säljarna att de inte har rent mjöl i påsen, att lura på folk produkter till fantasipriser och som inte leverar alls avsevärt mkt bättre än någon annat krafs från ONOFF. Jeans, 1200kr paret? ...jeans som idag går sönder i grenen efter 3-4 månader, jag ser hur ägarna pillar sig i naveln o skrattar åt oss. Rostgaranti på bilar, läser man det finstilta så måste rosten gå igenom hela plåten och börjat från insidan, annars gäller inte garantin, då gäller det att garantin är sjukt lång om man ska vänta tills rosten är igenom plåten, o kan rost börja från insidan? Vi kan ju också slänga in hantverkspriser, rörkillen köper en toastol hos den grosisst han har rabatt på, installerar den för 6000kr (exkl.arbete) till kunden som renoverat sitt badrum, kunden ser samma toastol på k-rauta för 3000kr, hantverkaren monterar stolen fel och får göra om jobbet, hantverkare tar betalt för merjobbet...det här är inte ovanligt. En take-away-kaffelatte på espressohouse för 37kr, är det ett skämt?! Nästan 40kr! = 4 liter mjölk! Man kan nog göra listan hur lång som helst på ting som sticker i ögonen och plånboken.

Superkul att läsa om dessa dvd/cd-spelare!

Redigerat av nattugglan, 02 januari 2010 - 16:16.

Postad 02 januari 2010 - 16:13

Unregistered29af8ed6
  • Unregistered29af8ed6
  • Beroende

• 1 073 inlägg
  • 0
Nog är det så men jag tycker nog att Goldmundexemplet är det värsta bedrägeri jag någonsin upplevt... Som man suktade efter Goldmunds vinylsvarvar under 80-talet, kan väl knappast vara samma folk som står bakom företaget idag eller?

Postad bild

Redigerat av Unregistered29af8ed6, 02 januari 2010 - 16:17.

Postad 08 januari 2010 - 18:22

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12 308 inlägg
  • 0
Tänkte att det var läge med en uppdatering av denna tråden, så här kommer några uttalanden från Goldmund: ;)

Ett nyhetsbrev från 2005:
http://www.goldmund.com/news/2005/10/

The winner of all Goldmund sales for 2005 will finally be one of the latest legacy Goldmund product : the Goldmund Eidos 18CD CD/SACD player.
Confirming the very profound attachment shown by the international audiophiles family for Goldmund pure audio products, the Eidos 18CD is the proof of what our superior technology can do to an affordable purist player.
Based on a new remarkable transport mechanism which displays a rigidity and lack of resonance usually absent in the low-price typical CD transports, the Eidos 18CD benefits of all Goldmund discoveries in the way of making top players. The Goldmund "Magnetic Damper", the "Transport Rigidifier" and the power supply improvements brought by the "AC-Curator" circuitry are all developed from the famous Eidos Reference. 2-channel and multi-channel SACD playback is added to the CD playback circuitry and provides all music lovers with support for their best formats.
But the most astonishing in this new product is the relative affordability that Goldmund has been able to achieve despite all these very high technology improvements.
Only drawback is the quite long waiting-list right now... But we now make them in very large quantities so the wait should not be too long.

Goldmund lyssnar aldrig på dina produkter, de som gör det tror på magi:
http://www.goldmund.com/technology/

We, at Goldmund, absolutely never listen to our components before releasing them to the market. But we have a pretty good idea on how they will sound, because we do measure them…

Det uttalandet passar inte direkt klockrent ihop med:

We are modest, learning more everyday, but still knowing we know nothing.

Värt att notera är att de även tillverkar högtalare...

Deras marknadsföringsavdelning verkar ha lika mycket betalt som komponenterna i deras spelare kostar :D

Postad 08 januari 2010 - 18:42

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1 813 inlägg
  • 0
Vi må inte vara eniga i allt, Ageve. Men jag blir lika upprörd över såna
skitföretag som Goldmund. Internet är bra på det sättet att man hoppas
det finns folk som styr undan när dom läser slikt.

Dock hoppas jag att inte det drar smuts över alla företag som pysslar med elektronik
i små serier.

Redigerat av Bongo_Mongo, 08 januari 2010 - 18:43.

Postad 08 januari 2010 - 18:47

shifts
  • shifts
  • Veteran

• 1 684 inlägg
  • 0
Det jag tänker på här är att den där Pioneerspelarens försäljning borde ha skjutit i höjden när detta kröp fram. Det finns många smarta slogans de kunde ha använt sig av i sin marknadsföring efter det åtminstone... Pioneer är kanske för stora för att behöva göra sånt.

Postad 08 januari 2010 - 20:14

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1 813 inlägg
  • 0
Så länge man kör med öppna kort tycker jag det är OK. Kolla
in Townsend Audio ;)

Postad 09 januari 2010 - 19:15

Tompasten
  • Tompasten
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0
Har inte den här Goldmundspelaren diskuteras ett antal gånger på det flesta forum.
Nu används den som någon slags referens för hur alla high-end företag arbetar enligt alla kritiker av dyr hifi.
Lite fånigt faktiskt.(se) :D

Postad 09 januari 2010 - 19:26

shifts
  • shifts
  • Veteran

• 1 684 inlägg
  • 0

Har inte den här Goldmundspelaren diskuteras ett antal gånger på det flesta forum.
Nu används den som någon slags referens för hur alla high-end företag arbetar enligt alla kritiker av dyr hifi.
Lite fånigt faktiskt.(se) :D

Nä du, den gubben går inte! Den har varit uppe flera gånger, inte så spännande längre helt klart, kan jag också hålla med om. Men man kan ju hitta nya vinklar på det hele, som hur bra det omoddade originalet gått på marknaden efter detta? ;)

Postad 12 januari 2010 - 13:57

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12 308 inlägg
  • 2

Nä du, den gubben går inte! Den har varit uppe flera gånger, inte så spännande längre helt klart, kan jag också hålla med om. Men man kan ju hitta nya vinklar på det hele, som hur bra det omoddade originalet gått på marknaden efter detta? :D

Japp, men i de flesta trådar/diskussioner har fel spelare pekats ut som originalet. Pioneer DV300 och allt möjligt, men det är som sagt DV-585A.

Det är rätt viktigt med tanke på att mindre tekniskt kunniga, high-end troende ofta letar efter sådana fel i diskussioner. Jag blev idiotförklarad när jag skrev en tråd liknande denna på ett visst svenskt hififorum.

Jag skulle inte tro att jag kunde komma där med bilder och pekpinnar när jag inte visste ett dugg om vad Goldmund gör. De var övetygade om att det kan finnas skillnader som inte syns, inne i chippen :). Att Goldmund har erkänt (efter påtryckningar) att de använder Pioneer-delar och t om vilka delnummer ibland, verkade inte spela någon roll. De ville inte ha någon sådan attityd på det forumet.

Goldmund skulle alltså köpa billiga Pioneerdelar, och sedan göra osynliga förändringar i färdiga kretslösningar, t ex Mediatek-styrchippet eller i Burr Brown D/A-omvandlarna. Humor egentligen, men det finns som sagt troende...

Postad 12 januari 2010 - 14:03

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4 533 inlägg
  • 0
ja humor indeed....

Postad 14 januari 2010 - 14:42

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10 338 inlägg
  • 0
Mm, det rä så roligt att man nästan blir ledsen... :)

men man får bita sig i läppen och le i stället... :P

Postad 14 januari 2010 - 18:00

Unregistered1820
  • Unregistered1820
  • Lärjunge

• 336 inlägg
  • 0
Sedan finns det en sorgligare sida också

Folk som ovetande om Goldmunds affärs ide. Köpt sig en 18CD och sedan fått denna kalldusch att 18CD är en ommärkt massproducerad Panasonic och själva sprider dessa rykten om modifierade chips, för att rädda andrahandsvärdet.

Den som blivit lurad av Goldmund lurar andra med Goldmund produkter.

Postad 09 februari 2014 - 20:19

Unregistered31eb059f
  • Unregistered31eb059f
  • Veteran

• 2 085 inlägg
  • 0
...och här har jag en DV585a över och inte vet vad jag ska göra med den...

Postad 10 februari 2014 - 13:45

Mr_Empa
  • Mr_Empa
  • Veteran

• 1 742 inlägg
  • 0

...och här har jag en DV585a över och inte vet vad jag ska göra med den...

Stoppa in den i ett fint chassi, ge den ett coolt namn och sälj dyrt? :D

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.