Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Canal Digitals HDTV-box med HDD

146 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 05 mars 2010 - 09:23

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0

Lite ny info

191 timmar kvar (40%) 29 grader. Jag upplever det som att disken / boxen i sig "väsnas" mer än innnan diskbytet, jag har iofs inte skruvat i hop boxen så det kan vara vibrationer i själva boxen alt fläkten som låter. Annars fungerar allt som det ska.

/Bosse

med de temperaturerna kan du nog testa tysta fläkten en del. Tidigare i tråden finns det ju exempel på det, att fläkten helt tas bort och ersätts med några nya ventilationshål. Kanske man inte ska ta bort fläkten helt men nu när du redan pillat inne i boxen kan du ju alltid pilla lite mer och sätta in en regulator för fläkten. Med denna kan du dämpa fläktens fart en aning.

Ska medge att jag än undrar om det var smart av Sehlberg att ta bort kåpan runt processorn, den skärmade nog i viss mån processorn, men det verkar ha fungera ändå.

Kanske ska byta disk jag med, kan då ta den där 250 GB disken och sätta in i en RAID1 i datorn...

Redigerat av Monshi, 05 mars 2010 - 09:24.

Postad 05 mars 2010 - 13:39

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

• 3 433 inlägg
  • 0
Om man i första hand är ute efter att boxen skall bli tystare, vilken hårddisk bör jag då skaffa?

Postad 05 mars 2010 - 17:20

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0

Om man i första hand är ute efter att boxen skall bli tystare, vilken hårddisk bör jag då skaffa?

någon av de nämnda i tråden... dvs en ecogreen med en platta, kanske två, roterande i 5400 rpm.

Postad 08 mars 2010 - 08:51

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

• 3 433 inlägg
  • 0
Är det ett bättre val att satsa på en 2.5 tums istället för en 3.5 tums?

Postad 08 mars 2010 - 12:18

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0

Är det ett bättre val att satsa på en 2.5 tums istället för en 3.5 tums?

Kanske kanske inte. Om du lyckas passa in en 2.5" i boxen samt ansluta kontakterna är det kanske inte fel. De är ju vanligen ganska tysta och svala men samtidigt lite dyrare. Jag ser ingen riktigt poäng med det.

Eller varför inte en SSD-disk :)

Hur sitter hårddisken fast i boxen? Skruvas den fast underifrån möjligtvis? Då lär väl inte skruvhålen passa för en 2,5# utan extra docka. Ock kontakterna? Är de fasta på moderkortet eller kablar? Har som ni förstår inte skruvat isär min box.

Postad 08 mars 2010 - 18:41

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

• 3 433 inlägg
  • 0

Kanske kanske inte. Om du lyckas passa in en 2.5" i boxen samt ansluta kontakterna är det kanske inte fel. De är ju vanligen ganska tysta och svala men samtidigt lite dyrare. Jag ser ingen riktigt poäng med det.

Eller varför inte en SSD-disk :D

Hur sitter hårddisken fast i boxen? Skruvas den fast underifrån möjligtvis? Då lär väl inte skruvhålen passa för en 2,5# utan extra docka. Ock kontakterna? Är de fasta på moderkortet eller kablar? Har som ni förstår inte skruvat isär min box.

Jag får skruva upp min ikväll och titta efter.

SSD känns lite som överkurs... Räcker att jag har det på min HTPC :)

Postad 08 mars 2010 - 18:48

bonor
  • bonor
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
Hej igen

Nu har helgen gått och ytterligare några timmar inspelat material. Blandade inspelningar alltså både HD och vanliga kanaler. Kvar ber. 62 timmar (13 %) temp 31 grader (16 sidor inspelat så jag tror inte mjukvaran sätter någon gräns på den disken jag använde (samsung HD 103SI , 1 tb) och då borde ju även andra 1 tb diskar fungera. Jag "plågar disken några dagar till"

/Bosse

Postad 08 mars 2010 - 22:58

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0
bonor - hur sitter disken fast i lådan?

Postad 09 mars 2010 - 18:26

bonor
  • bonor
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0

bonor - hur sitter disken fast i lådan?

Hej Monshi
Disken sitter fast med 4 skruv genom "moderkortet så det är precis som du gissade i tid. inlägg att det behöver vara en 3,5 " disk
eller någon form av "docka", själva anslutningen är direkt i en fast kontakt på kortet så jag gissar på att man behöver göra någon speciallösning för att få dit en 2,5 " disk.

Allt verkar dock fungera bra med 1 tb disken, jag har ca 11 % kvar (50 timmar) temp 31 grader och vad jag kan se så har alla inspelningarna lyckats. Jag är uppe i 17 sidor inspelat material men jag fortsätter tills disken är " full ,
och återkommer med info om inspelade timmar avs vanliga kanaler resp HD inspelningar.

/Bosse

Postad 13 mars 2010 - 15:13

maclaes
  • maclaes
  • Amatör

• 54 inlägg
  • 0

Hej Monshi
Disken sitter fast med 4 skruv genom "moderkortet så det är precis som du gissade i tid. inlägg att det behöver vara en 3,5 " disk
eller någon form av "docka", själva anslutningen är direkt i en fast kontakt på kortet så jag gissar på att man behöver göra någon speciallösning för att få dit en 2,5 " disk.

Allt verkar dock fungera bra med 1 tb disken, jag har ca 11 % kvar (50 timmar) temp 31 grader och vad jag kan se så har alla inspelningarna lyckats. Jag är uppe i 17 sidor inspelat material men jag fortsätter tills disken är " full ,
och återkommer med info om inspelade timmar avs vanliga kanaler resp HD inspelningar.

/Bosse

Boxen är byggd för att ha bägge formaten då det finns dubbla skruvhål och kontakten(sata) är samma oavsett vilken disk du använder.

/maclaes :)

Postad 15 mars 2010 - 20:20

bonor
  • bonor
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
Hej Maclaes

Tack för infon. Såg inte detta när boxen var öppen men så är det.

Här kommer lite ny info:

Jag har i stort sett fyllt hårddisken (4 % kvar innan jag "slutade" att spela in) med inspelat material, (totalt 211 timmar): SD 124 timmar (89 st lyckade inspelningar och 8 misslyckade), HD 87 timmar (75 lyckade inspelningar och 3 missade) Temp på hdsk har varit ca 30 grader i snitt. Det som är ett "bekymmer" har jag upptäckt nu när jag ska ta bort inspelningar på 18 SIDOR inspelat material och boxen hänger sig med mycket jämna mellanrum. Visst inspelat material vill jag behålla men det mesta ska bort. Jag har gjort fabriksåterställningar ett par gånger och då verkar boxen något stabilare men när jag tagit bort något på sidan "11" så går den ju alltid tillbaka till sidan 1 och det är när man sedan ska bläddra tillbaka till sidan "11" för att ta bort näst prog som boxen hänger sig. En ytterligare begränsning är det jag beskrivit i ett tidigare inlägg om långa inspelningar det verkar vara så att man "bara" kan spela in max 8-9 timmar per insp.tillf och att jag tycker disken låter lite mer än med originaldisken (min box har varit rätt så tyst med originaldisken). Vad jag kan se så här långt fungerar boxen som den ska i övrigt och jag har alltid kunnat "starta om" genom att hålla inne startknappen på boxen i 5 sek.

Hoppas denna info kan hjälpa Er som är inne på att byta hdsk till en större.

Det skulle vara bra att få info från Sehlberg som har en 500 gb dsik om det har fungerat "bättre.

/Bosse

Postad 15 mars 2010 - 21:40

MiWa
  • MiWa
  • Lärjunge

• 399 inlägg
  • 0

Hej Maclaes

Tack för infon. Såg inte detta när boxen var öppen men så är det.

Här kommer lite ny info:

Jag har i stort sett fyllt hårddisken (4 % kvar innan jag "slutade" att spela in) med inspelat material, (totalt 211 timmar): SD 124 timmar (89 st lyckade inspelningar och 8 misslyckade), HD 87 timmar (75 lyckade inspelningar och 3 missade) Temp på hdsk har varit ca 30 grader i snitt. Det som är ett "bekymmer" har jag upptäckt nu när jag ska ta bort inspelningar på 18 SIDOR inspelat material och boxen hänger sig med mycket jämna mellanrum. Visst inspelat material vill jag behålla men det mesta ska bort. Jag har gjort fabriksåterställningar ett par gånger och då verkar boxen något stabilare men när jag tagit bort något på sidan "11" så går den ju alltid tillbaka till sidan 1 och det är när man sedan ska bläddra tillbaka till sidan "11" för att ta bort näst prog som boxen hänger sig. En ytterligare begränsning är det jag beskrivit i ett tidigare inlägg om långa inspelningar det verkar vara så att man "bara" kan spela in max 8-9 timmar per insp.tillf och att jag tycker disken låter lite mer än med originaldisken (min box har varit rätt så tyst med originaldisken). Vad jag kan se så här långt fungerar boxen som den ska i övrigt och jag har alltid kunnat "starta om" genom att hålla inne startknappen på boxen i 5 sek.

Hoppas denna info kan hjälpa Er som är inne på att byta hdsk till en större.

Det skulle vara bra att få info från Sehlberg som har en 500 gb dsik om det har fungerat "bättre.

/Bosse

Det är bara att buga och tacka för insatsen och att du delat med dig av dina erfarenheter.

Postad 18 mars 2010 - 15:36

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

• 5 691 inlägg
  • 0
Kommer det bli mycket tystare om man byter till en Samsung EcoGreen hårddisk ?
Min Sagem box med orginal HD låter nämligen mycket mer än min HTPC vilket känns störande, jag får faktiskt huvudvärk efter någon timmas tittande av Sagem boxen. Dessutom ryms det ju inte så mycket på orginaldisken, efter 15 HD filmer så är den full.

Postad 18 mars 2010 - 18:32

bonor
  • bonor
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0

Kommer det bli mycket tystare om man byter till en Samsung EcoGreen hårddisk ?
Min Sagem box med orginal HD låter nämligen mycket mer än min HTPC vilket känns störande, jag får faktiskt huvudvärk efter någon timmas tittande av Sagem boxen. Dessutom ryms det ju inte så mycket på orginaldisken, efter 15 HD filmer så är den full.

Hej
Min box blev inte tystare än med min originaldisk men vad jag förstår av huvudtråden är det tydligen väldigt olika mellan boxarna som sagem har gjort. Fördelen är att disken inte blir full speciellt fort :)

/Bosse

Postad 18 mars 2010 - 19:14

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0
det som låter är ju främst fläkten. Hårddisken surrar kanske lite den mer men något hederligt smatter har jag inte hört.

Postad 20 mars 2010 - 23:35

Unregistered6ea20e5d
  • Unregistered6ea20e5d
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Ruttnade idag totalt på CD's hantering av problemboxen. Min box har förvisso funkat rätt felfritt, men den förbannade fläkten kan man ju bli galen på. Låter mycket värre än min HTPC som inte ens den har stora fläktar. Och skickar man in den för byte så kommer bara ett likadant problem tillbaka. Bytte box i början, och efter bytet lät det precis lika mycket.
Så jag tog saken i egna händer. Plockade isär boxen och plockade ut fläkten helt.

Har den nu för test liggande löst utan att den ens ligger i bottenplasten för koll av temp. Kan säga så här: Innan jag gjorde nånting låg temperaturen på HDD'n på 45 grader redan från start.
Nu med fläkten borttagen, utan plast runtom, låg starttempen på 30 grader, för att nu efter att ha stått på i ca en halvtimme har den gått upp till 42 grader. Lägre alltså än från början.
Tror att byte till en annan bättre disk dessutom kan sänka tempen ytterligare en bra bit.
Iofs så beror nog den lägre startempen på att den var strömlös ett tag under fläktdemonteringen, förstås. Och hann då svalna. Så det tyder på att HDD'n är igång hela tiden, även fast man stänger av boxen med fjärren.

Ska testa sen att lägga in den i tv-bänken utan plastöverdelen, och se hur tempen håller sig...

Postad 21 mars 2010 - 08:49

bonor
  • bonor
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
Lite ny info

Jag har nu tagit bort ca 70 % av mitt inspelade material och bytet av hårddisken har fungerat bra förutom då man ska ta bort ett antal program i följd, då har boxen hängt sig och jag har fått starta om den väldigt ofta men detta verkar vara ett bekymmer som har med originalfjärren att göra ?.
Jag har även en Harmonyfjärr (885) som jag har tetat med efter att jag tröttnade på att gå fram och starta om boxen "för 100:e gången". Efter "bytet" till H fjärren har boxen uppfört sig i stort sett som den ska med någon enstaka hängning. Hårddisktemp ligger på ca 30 grader men jag upplever att boxen väsnas något mer om det är "tyst" i rummet. Vid TV tittande är det dock inget som stör och det är ju inte helt fel att ha gott om utrymme för inspelningar så med denna FW (V2.3.0) och en H fjärr verkar det inte vara något problem att byta till större hårddisk.

En fråga till Er som har bytt hårddisk, är det någon som försökt att läsa den gamla disken med dator ?

/Bosse

Postad 21 mars 2010 - 13:17

Unregistered6ea20e5d
  • Unregistered6ea20e5d
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0

Lite ny info

Jag har nu tagit bort ca 70 % av mitt inspelade material och bytet av hårddisken har fungerat bra förutom då man ska ta bort ett antal program i följd, då har boxen hängt sig och jag har fått starta om den väldigt ofta men detta verkar vara ett bekymmer som har med originalfjärren att göra ?.
Jag har även en Harmonyfjärr (885) som jag har tetat med efter att jag tröttnade på att gå fram och starta om boxen "för 100:e gången". Efter "bytet" till H fjärren har boxen uppfört sig i stort sett som den ska med någon enstaka hängning. Hårddisktemp ligger på ca 30 grader men jag upplever att boxen väsnas något mer om det är "tyst" i rummet. Vid TV tittande är det dock inget som stör och det är ju inte helt fel att ha gott om utrymme för inspelningar så med denna FW (V2.3.0) och en H fjärr verkar det inte vara något problem att byta till större hårddisk.

En fråga till Er som har bytt hårddisk, är det någon som försökt att läsa den gamla disken med dator ?

/Bosse

Tjena Bosse!

Tänkte även fortsätta från mitt tidigare inlägg (se ovan), då fläkten monterades bort till att börja med. För har nu gått vidare och även bytt disken, vilket var planerat redan när jag skrev förra inlägget.
Men först till din fråga!

Jag sitter just nu som bäst med den gamla WD Caviar 250 GB disken som satt i boxen, inkopplad i datorn.
Och nej, man ser inga filer överhuvudtaget. Faktum är att det är en partition på den som inte windows känner igen när man kopplar in den. Och då frågar (iaf Win7) om man vill göra om den till en igenkännbar partition.
Så tråkigt var det med det.
Nu till nästa grej, hårddiskbytet.

Tog som sagt bort fläkten helt igår kväll ur boxen, och har haft den på nu hela tiden sedan dess. Tempen på HDD'n har legat runt 45-46 grader när boxen var original. Efter borttagning av fläkt, och utan plastkåpor hamnade tempen på ungefär densamma, efter att den stått och gått i några timmar.
Tänkte ju redan igår att det finns säkert diskar som går svalare än WD-disken. Så jag grävde fram en ca 2 år "gammal" samsung 500GB disk jag haft liggande i nån månad. Som har tidigare använts till en av mina NAS'ar (nätverksdiskar). OBS Ingen ny disk direkt ur kartong här inte! (sett att det nämnts i tidigare inlägg att det måste? vara det)
Hur som helst. Fixade till disken innan montering. Siffrorna *07 och *01-nånting dök ju upp i displayen vid påslagning, som det alltid verkar göra. Och efter det fick den stå och partitionera/formatera om sig själv till användbar disk för boxen.
När det var klart, och efter följande setup så dök en kanal upp. Lite inställningar med bildformat krävdes och en kallboot, och efter det har den hittills iaf tuffat på som tåget!
Och dessutom: Sänkte jag HDD-tempen ytterligare 5-6 grader!

Nu har jag inte alls testat en massa inspelningar med/utan timer eller så än. Eller om utrymmet blivit dubbelt så stort. Men eg så bryr jag mig inte om det heller då redan 250GB räckte bra för mina behov.
Viktigaste här var att få ner tempen ytterligare...

Postad 21 mars 2010 - 16:00

bonor
  • bonor
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
Hej

Tack för infon ang hddsk formatet det vore ju lite för enkelt om det vore läsbart med hjälp av en dator.

Jag har ju inte gjort om min box utan har kvar fläkten och då ligger temp på mellan 28 och som mest har den varit uppe i 34 grader med alla lock på plats. Jag har märkt vid ett par tillfällen idag att boxen hänger sig i MyTv men det är ju inget nytt "fel och är ju lätt återställt med knapptryckning på boxen. Vi får hoppas att ev. ny FW inte ställer till det utan vi kan behålla våra utbytta diskar i boxarna, vilka själ vi nu har för utbytena.

Eftersom jag tillhör "den lilla skaran här på jorden" som inte läser manualer, så har jag just lärt mig att man kan hoppa mellan sidorna i MYTV med vänster/högerknapparna om nu någon mer än jag inte vet detta kan det var bra att känna till om man har "18" sidor att bläddra i och det verkar som att boxen blir något stabilare om man först går till "rätt sida" och sedan stegar ner till programmet man vill se istället för att gå sida upp och ner innan man kommer till det man vill titta på.

/Bosse

Postad 22 mars 2010 - 21:05

staffanw
  • staffanw
  • Beroende

• 1 145 inlägg
  • 0

Hej

Tack för infon ang hddsk formatet det vore ju lite för enkelt om det vore läsbart med hjälp av en dator.
...

/Bosse

Disken är med stor sannolikhet läsbar i dator även om inte Windows klarar filsystemet på den. Om man sen i datorn kan läsa filerna p.g.a. kryptering är en annan sak.
:)

Postad 22 mars 2010 - 23:22

Unregistered6ea20e5d
  • Unregistered6ea20e5d
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0

Disken är med stor sannolikhet läsbar i dator även om inte Windows klarar filsystemet på den. Om man sen i datorn kan läsa filerna p.g.a. kryptering är en annan sak.
:D

Visst är det så. Gäller bara att ha rätt mjukvara, (ev. operativ) och kunna avkryptera disken så kommer man åt innehållet. För det verkar som disken är krypterad.
Testade förresten alldeles nyss att koppla in en 8 cm fläkt, som är nästan ljudlös, och lade den lite snett ovanpå HDD'n (fortfarande med överdelen av, underdelen sitter nu påmonterad igen). Temperaturen börjar nu krypa neråt 30 graders sträcket efter bara ca 15 min. Den temperaturen har min box aldrig varit i närheten av i originalskick...

Postad 23 mars 2010 - 18:36

staffanw
  • staffanw
  • Beroende

• 1 145 inlägg
  • 0

Visst är det så. Gäller bara att ha rätt mjukvara, (ev. operativ) och kunna avkryptera disken så kommer man åt innehållet. För det verkar som disken är krypterad.
...

Materialet på disken är nog lagrat som det kommer i luften d.v.s. icke dekodat och att man bara kan avkryptera/dekoda med ett Conax-device och ett Conax-kort. Det betyder att den dag man säger upp CD-abonnemanget så kan man inte titta på inspelat material. Fast detta är väl egentligen fel tråd för denna diskussion.
:blink:

Postad 24 mars 2010 - 00:02

Unregistered6ea20e5d
  • Unregistered6ea20e5d
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Lite uppdatering på hur det har gått efter hårddisk bytet kanske?
Efter testmonteringen av en större, tystare fläkt riktad mot HDD'n sjönk temperaturen ganska ordentligt. Så efter det har jag gjort ett stort hål passande fläkten, i plasthöljet ovanför. Och skruvat fast fläkten ovanpå den. Inte den vackraste lösningen, men effektiv! Temperaturen var nere i 28 grader när det var klart. Börjar bli för svalt nästan.
Så det funkar riktigt bra hur som helst.
Men nu en liten varning. Som jag skrev i ett tidigare inlägg här, så misstänkte jag att disken är igång även fast man stängt av boxen (med fjärren). Och så är det! Först när man stänger av den, så stängs även disken av. Men av nån anledning går den igång igen efter ett tag (har inte haft några som helst timerinspelningar inställda). Och sen verkar disken snurra på hela tiden? MEN tror ni fläkten går igång då? Nej! Den går inte igång så länge boxen är avstängd. Vilket innebär att tempen då skenar upp i över 45-graders sträcket igen, och kan även gå ännu högre upp i temp om man har den i en tv-bänk eller så. Ingen smart box direkt.
Så det blir till att låta den stå på hela tiden. Borde ju inte bli nån större skillnad på strömförbrukning och så i och med att enda större skillnaden blir ju att fläkten går hela tiden...

Postad 24 mars 2010 - 00:15

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

• 2 489 inlägg
  • 0

...

Materialet på disken är nog lagrat som det kommer i luften d.v.s. icke dekodat och att man bara kan avkryptera/dekoda med ett Conax-device och ett Conax-kort. Det betyder att den dag man säger upp CD-abonnemanget så kan man inte titta på inspelat material. Fast detta är väl egentligen fel tråd för denna diskussion.

Men det går ju att se inspelade program trots att kortet är borttaget ur boxen. Så nog måste väl inspelningen avkodas direkt i stället för att lagras kodat.

Postad 24 mars 2010 - 13:29

staffanw
  • staffanw
  • Beroende

• 1 145 inlägg
  • 0

Men det går ju att se inspelade program trots att kortet är borttaget ur boxen. Så nog måste väl inspelningen avkodas direkt i stället för att lagras kodat.

Går det ?
Inte för mig ialla fall. Jag får bara en blåskärm som säger "Sätt i kortet" eller liknande.

Postad 24 mars 2010 - 15:53

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

• 2 489 inlägg
  • 0

Går det ?
Inte för mig ialla fall. Jag får bara en blåskärm som säger "Sätt i kortet" eller liknande.

Jag prövade i går kväll och drog ur kortet och gick sedan in på "my tv" för att sedan köra en film. Det är lite kinkigt ändå då boxen upprepar att man ska sätta in kortet och man måste pricka rätt mellan meddelarna

Postad 24 mars 2010 - 17:36

staffanw
  • staffanw
  • Beroende

• 1 145 inlägg
  • 0

Jag prövade i går kväll och drog ur kortet och gick sedan in på "my tv" för att sedan köra en film. Det är lite kinkigt ändå då boxen upprepar att man ska sätta in kortet och man måste pricka rätt mellan meddelarna

:) det funkar, vilket tyder på att eventuell kryptering på disken inte är för avancerad. ;)

Postad 24 mars 2010 - 19:21

Unregistered6ea20e5d
  • Unregistered6ea20e5d
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Tänkte bara informera att jag anser väl att min box som färdigfixad nu. Den funkar riktigt bra, och tempen ligger stadigt mellan 28-30 grader (runt 46 grader original). Nu är den ju dessutom, äntligen tyst och behaglig i ljudnivån, nåt som CD aldrig kunde åtgärda! Inspelningar, timeshift, my tv och allt vad det heter funkar som det ska.
Så jag delar med mig med en färdig bild av boxen. Som sagt inte den vackraste lösningen men effektiv! Och den ska ändå nu ner i tv-bänken, så fläkten ovanpå kommer man knappt att se ändå.
Men så här blev det...

Bifogad fil  _DSC1561.jpg   348,31K   8 Antal nerladdningar

Postad 01 april 2010 - 09:40

DE_VH
  • DE_VH
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
För att göra en lång historia kort: Canal Digital har uppmanat mig att slänga min box i elektroniksoporna. (fungerar inte och garantin har gått ut). Eftersom det är ett missljud när hårddisken varvar upp som jag tycker mig känna igen från en PC där hårddisken la av tänkte jag byta hårddisk som ett sista livräddningsförsök.
Men jag är lite ovan vid att skruva i grejorna.

Kan någon hjälpa mig och beskriva hur jag får loss moderkortet? Jag fick av toppkåpan men nu får jag inte loss moderkortet från bottenkåpan.

Postad 01 april 2010 - 12:30

Unregistered6ea20e5d
  • Unregistered6ea20e5d
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0

För att göra en lång historia kort: Canal Digital har uppmanat mig att slänga min box i elektroniksoporna. (fungerar inte och garantin har gått ut). Eftersom det är ett missljud när hårddisken varvar upp som jag tycker mig känna igen från en PC där hårddisken la av tänkte jag byta hårddisk som ett sista livräddningsförsök.
Men jag är lite ovan vid att skruva i grejorna.

Kan någon hjälpa mig och beskriva hur jag får loss moderkortet? Jag fick av toppkåpan men nu får jag inte loss moderkortet från bottenkåpan.

Ja, är man inte vad att "pilla" med sånt här kan det bli lite knepigt... Går inte direkt heller att förklara på ett enkelt sätt. Men det sitter några plasthakar från chassiet på sidorna om systemkortet. Försiktigt böja undan dom, samtidigt som man får lirka loss systemkortet. Och vara väldigt försiktig med att inte ta på "fel" ställen om man inte har antistatarmband rätt kopplad för att jorda sig. Så får man ju inte heller glömma kontakterna på baksidan. Men dom har du väl redan räknat med antar jag?

Postad 13 april 2010 - 21:20

jokim
  • jokim
  • Forumräv

• 527 inlägg
  • 0
jag satt i en samsung 5400rpm på 1gig idag... fick er7 när jag startade upp boxen, tryckte på fjärrens av-knapp en gång och fick upp er1 tryckte en gång till på av-knappen och "00--" kom upp i displayn i några sekunder sen kom er9 upp ...

satt tillbaka orginaldisken och allt fungerade perfekt igen...

någon som kan ha någon idé om vad som gick galet?

Postad 15 april 2010 - 16:53

Unregistered6ea20e5d
  • Unregistered6ea20e5d
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0

jag satt i en samsung 5400rpm på 1gig idag... fick er7 när jag startade upp boxen, tryckte på fjärrens av-knapp en gång och fick upp er1 tryckte en gång till på av-knappen och "00--" kom upp i displayn i några sekunder sen kom er9 upp ...

satt tillbaka orginaldisken och allt fungerade perfekt igen...

någon som kan ha någon idé om vad som gick galet?

Nope! Vet inte vad er9 kan vara för felkod. Verkar som att den bara inte "trivs" med vissa diskar, enl andra som bytt till lite olika typer av hdd'n. Men jag hoppas att disken du testade var 1TB iaf (och inte 1 GB)? För då var det nog inte så konstigt...

Postad 15 april 2010 - 21:31

jokim
  • jokim
  • Forumräv

• 527 inlägg
  • 0
1TiB menade jag ju...

upptäckte nu att den var partionerad med en NTFS partion... ska ta bort den helt och hållet och testa igen...

Postad 16 april 2010 - 00:07

Unregistered6ea20e5d
  • Unregistered6ea20e5d
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0

1TiB menade jag ju...

upptäckte nu att den var partionerad med en NTFS partion... ska ta bort den helt och hållet och testa igen...

Bör nog fungera bättre då ja!

Postad 19 april 2010 - 16:42

Kallekula1
  • Kallekula1
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0

1TiB menade jag ju...

Hur gick det ? och hur får du disken återställer den till "raw" format igen som den är out of the box ny ? jag har provat med 2st nya diskar på 500gb (out of box) oformaterade dom är i raw format borde väl funkat ?
bägge beter sig likadant som du beskriver er 07 sen er 01 och 00 -- sen er 09 efter ett tag så det fungerar inte för mig ! tipps ? dom likadana diskarna jag provat heter
Hitachi HDP725050GLA360
Märke: Hitachi
Allmänt
Lagringskapacitet 500 GB
Typ Intern
Gränssnitt SATA2
Rotationshastighet 7200 RPM
Buffertstorlek 16 MB
Söktid 8.5 ms
Överföringshastighet 300 MB/s
Formfaktor 3.5"

Redigerat av Kallekula1, 19 april 2010 - 16:49.

Postad 28 april 2010 - 12:33

Kallekula1
  • Kallekula1
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Alla tipps från er alla som läser detta är välkomna! varför funkar inte hårdiskbytet tro ? har senaste firmware från 2009 kan det ha med den att göra ? ni som lyckats byta disk vilken firmware var det i era burkar då ni bytte disk ? vad kan det vara för fel på mina helt nya out of box diskar eftersom jag inte lyckas med bytet ? :) :lol:

Hur gick det ? och hur får du disken återställer den till "raw" format igen som den är out of the box ny ? jag har provat med 2st nya diskar på 500gb (out of box) oformaterade dom är i raw format borde väl funkat ?
bägge beter sig likadant som du beskriver er 07 sen er 01 och 00 -- sen er 09 efter ett tag så det fungerar inte för mig ! tipps ? dom likadana diskarna jag provat heter
Hitachi HDP725050GLA360
Allmänt
Lagringskapacitet 500 GB
Typ Intern
Gränssnitt SATA2
Buffertstorlek 16 MB
Söktid 8.5 ms
Formfaktor 3.5"

Postad 28 april 2010 - 15:35

jokim
  • jokim
  • Forumräv

• 527 inlägg
  • 0
min disk fungerade efter att jag kört den med "del disk"

vet faktiskt inte vad bekymret med din box är kallekula... kan tänka mig att dom flesta hårddiskar idag har "fat" inlaggt ifrån början... men dom bör ju levereras utan partioneringar...

Postad 28 april 2010 - 22:58

Kallekula1
  • Kallekula1
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Tackar för svar!
men dessa nya diskar är ju i "raw" format utan partioneringar enligt windows ? skumt, nåväl hur kör man "del disk" ? måste jag först skapa/initsiera disken i windows och skapa en partion i ntfs eller fat och seda köra del disk ? och vart och hur gör jag det i så fall ? har både xp på en burk och vista på en andra ?

min disk fungerade efter att jag kört den med "del disk"

vet faktiskt inte vad bekymret med din box är kallekula... kan tänka mig att dom flesta hårddiskar idag har "fat" inlaggt ifrån början... men dom bör ju levereras utan partioneringar...

Postad 29 april 2010 - 07:23

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0

Tackar för svar!
men dessa nya diskar är ju i "raw" format utan partioneringar enligt windows ? skumt, nåväl hur kör man "del disk" ? måste jag först skapa/initsiera disken i windows och skapa en partion i ntfs eller fat och seda köra del disk ? och vart och hur gör jag det i så fall ? har både xp på en burk och vista på en andra ?

Mitt tips är att ladda ned Ultimate Boot Disk (UBCD) som säkerligen innehåller verktyg som kan radera allt på en disk, dvs sätta den i vad Windows kallar "raw"-format.

eller... menar jokim att det ska räcka med att radera alla partitioner? Nej, det tror jag icke.

Postad 29 april 2010 - 15:43

jokim
  • jokim
  • Forumräv

• 527 inlägg
  • 0
deldisk nedladdning... klicka här

ladda ner deldisk gratisprogram... länken ovan...

gör en bootbar cd/dvd i nero eller liknande och lägg in programet på skivan...

starta upp på skivan med den hårddisken ansluten som du vill radera...

radera den hårddisk du vill radera, koll NOGA innan du trycker på enter för att radera hårddisken du vill radera...

raderar du fel är det kört för all framtid...

deldisk skriver över all information på disken när du tar bort partionerna på den... den blir helt tom...

Postad 30 april 2010 - 12:03

Svenna72
  • Svenna72
  • Forumräv

• 612 inlägg
  • 0

Tackar för svar!

Tog du också en Samsung EcoGreen F2 1TB?

Postad 01 maj 2010 - 13:32

Kallekula1
  • Kallekula1
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0

Tog du också en Samsung EcoGreen F2 1TB?

Hej!
Nej jag provade med nya 500gb diskare se nedan. länk från joakim funkade ej, krävs lösenord vid inloggning att köra anonym funkade inte för mig, letar efter programmet deldisk men det verkar hopplöst att hitta någon stans fler länkar önskas ni som är bättre en mig att hitta programmet på nätet, mvh Kalle B)
Allmänt
Lagringskapacitet 500 GB
Typ Intern
Gränssnitt SATA2
Buffertstorlek 16 MB
Söktid 8.5 ms
Formfaktor 3.5"

Postad 01 maj 2010 - 15:13

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0

Hej!
Nej jag provade med nya 500gb diskare se nedan. länk från joakim funkade ej, krävs lösenord vid inloggning att köra anonym funkade inte för mig, letar efter programmet deldisk men det verkar hopplöst att hitta någon stans fler länkar önskas ni som är bättre en mig att hitta programmet på nätet, mvh Kalle B)

Testa programmen som finns på UBCD

Postad 06 maj 2010 - 21:28

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0
Nu har även jag tröttnat på boxens surr. Som jag anade, när värmepumpen slutade surra skulle boxen surr bli mer påtagligt. Det stämde. Ack vad trevlig den blev när man tar bort fläkten :)

Två funderingar.
1: Hur lyfter man upp moderkortet på bästa vis? Verkar fastspänt och jag är den som inte alltid lyckas ta i på rätt ställe.
2: Luftcirkulationen i boxen. Det finns ett utblås på bortre sidan av boxen från fläkten sett men kommer det någon luft där? Behöver processorn någon kylning i form av luftström eller klarar den sig utan?

Sehlberg, skaparen av tråden, har löst fundering två genom ventilationshål i toppen (dammfilter?) behövs det/räcker det men en svalare disk?

Helst av allt vill man ju slippa fläkten eller ens ha någon fläkt.

Postad 07 maj 2010 - 05:27

Unregisteredd42b33aa
  • Unregisteredd42b33aa
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0

Nu har även jag tröttnat på boxens surr. Som jag anade, när värmepumpen slutade surra skulle boxen surr bli mer påtagligt. Det stämde. Ack vad trevlig den blev när man tar bort fläkten :)

Två funderingar.
1: Hur lyfter man upp moderkortet på bästa vis? Verkar fastspänt och jag är den som inte alltid lyckas ta i på rätt ställe.
2: Luftcirkulationen i boxen. Det finns ett utblås på bortre sidan av boxen från fläkten sett men kommer det någon luft där? Behöver processorn någon kylning i form av luftström eller klarar den sig utan?

Sehlberg, skaparen av tråden, har löst fundering två genom ventilationshål i toppen (dammfilter?) behövs det/räcker det men en svalare disk?

Helst av allt vill man ju slippa fläkten eller ens ha någon fläkt.

Hej!

För att ta bort moderkortet gör så här.

Lokalisera flärparna som låser fast moderkortet på sidorna ca. 5 cm. från bakstycket.

Böj undan den ena och sätt förslagsvis en mejsel på lämpligt ställe, exempelvis i framkant av moderkortet (Obs! var försiktig) för att pressa moderkortet bakåt ca1-2 mm. så att flärpen låses fast av moderkortet.

Gör samma procedur på andra sidan och sicksacka med att bryta moderkortet bakåt tills det går att lyfta upp.

//Jörgen

Postad 07 maj 2010 - 08:24

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0
Will do.

tackar
Inte så svårt med andra ord :)

Antar att din box snurrar på utan några problem? min enda fundering är om man ska satsa på Eco F2 eller F3 och om man ska ta 500 GB eller 1 TB? Fasiken, har ju inte lyckats fylla 250 GB ännu så egentligen behövs nog inte 1 TB.

Postad 14 maj 2010 - 12:19

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0
Ny disk i boxen. Fungerar bra. Följde Sehlbergs mönster och köpte en Samsung. Fast tror nog det kan fungera med vilken disk som helst givet att den inte drar mer ström än originaldisken även om det borde finnas marginal.

Ny disk i lådan som sagt, nu är bara nästa problem vad man ska göra åt fläkten.

Testar lite och temperaturen på disken verkar hamna på kring 35 grader utan lock och 44-45 grader med lock på. Båda utan fläkten inkopplad.
Lite högt med andra ord men inte katastrofalt. Undrar dock hur det blir under sommaren då temperaturen i rummet kan stiga en del, någon aktiv kylning kanske behövs?

Att bara göra vädringshål sänker väl inte temperaturen så värst mycket, kanske från 45 till 40-42? Eller finns här erfarenhet att dela med sig om detta?

Kanske kanske att man skulle, för att få en tyst låda, ha satsat på en 2,5" disk trots allt? De drar lite mindre ström och blir därmed lite svalare vanligtvis.

Nu är gjort gjort och denna disk ska användas, nu ska den bara kylas...tips?

ed: Apropå diskar och temperatur
http://labs.google.c...sk_failures.pdf

Redigerat av Monshi, 14 maj 2010 - 12:29.

Postad 18 maj 2010 - 17:56

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0
Undrar hur det går för Sehlbergs box utan fläkt nu när sommarvärmen hittat hit. Räcker det då med passiv kylning eller finns det fläkt i box eller möbel som hjälper till?

Nu finns bara hårddisken som ger temperatur men även hjärnan i boxen behöver kanske även lite cirkulation av luften? Tror nog det.
Mäter på kylaren på processorn, den är idag kring 42 -45 grader varm. Undrar hur det översätts till temperatur på den integrerade kretsen den sitter på? Varmare är den men hur mycket?

Min status för stunden, som går att läsa även i andra tråden, är att med nya disken i och ett motstånd på 80 Ohm som begränsning på fläkten blir temperaturen på disken 35 grader. Detta värde, och det ovan, uppmätt med en rumstemparatur på cirka 25 grader.

Sommar, redan nu?

Postad 18 maj 2010 - 20:07

Unregistered6ea20e5d
  • Unregistered6ea20e5d
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0

Ny disk i boxen. Fungerar bra. Följde Sehlbergs mönster och köpte en Samsung. Fast tror nog det kan fungera med vilken disk som helst givet att den inte drar mer ström än originaldisken även om det borde finnas marginal.

Ny disk i lådan som sagt, nu är bara nästa problem vad man ska göra åt fläkten.

Testar lite och temperaturen på disken verkar hamna på kring 35 grader utan lock och 44-45 grader med lock på. Båda utan fläkten inkopplad.
Lite högt med andra ord men inte katastrofalt. Undrar dock hur det blir under sommaren då temperaturen i rummet kan stiga en del, någon aktiv kylning kanske behövs?

Att bara göra vädringshål sänker väl inte temperaturen så värst mycket, kanske från 45 till 40-42? Eller finns här erfarenhet att dela med sig om detta?

Kanske kanske att man skulle, för att få en tyst låda, ha satsat på en 2,5" disk trots allt? De drar lite mindre ström och blir därmed lite svalare vanligtvis.

Nu är gjort gjort och denna disk ska användas, nu ska den bara kylas...tips?

ed: Apropå diskar och temperatur
http://labs.google.c...sk_failures.pdf

Vet inte om du missat mitt inlägg där jag testat med/utan fläkt, överdel osv?
Men kan nog lugnt säga att om du tänkt att köra helt utan fläkt, och med bara lufthål i överdelen, så kommer det nog bli rätt varmt. Skulle i längden troligen funka enbart helt utan överdel isåf. Speciellt om man tänker ha boxen i nån form av tv-bänk.
Som jag gjorde funkar klockrent! Tempen ligger stadigt runt behagliga 30 grader, och den är nu knäpptyst! Större fläkt, som naturligtvis också blir tystare är nog den bättre vägen. Iaf om man vill ha lite livslängd på grejerna!

Postad 18 maj 2010 - 20:42

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0

Vet inte om du missat mitt inlägg där jag testat med/utan fläkt, överdel osv?

nejdå, det har jag sett. Har testat en del själv som du kan läsa.

Jag testar dock hur långt jag kan gå utan att göra större förändringar i boxen. Tror nog jag blir nöjd med en lätt bromsad fläkt som även dämpas av mjuka material kring den. Men samtidigt funderar jag givetvis på om processorn riskerar att bli för varm? Men kanske där några hål i taket, trots allt, räcker för att göra mig lugn?
Bläddrar tillbaka till dit inlägg. Disk på 26 grader? Mmh, läs Googles rapport. Kalla diskar kraschar ofta än varma. Bäst verkar hårddiskar jobba mellan cirka 35-40 grader. Men vette samtidigt tusan var sensorn på diskarna sitter egentligen. Har en IR-mätare som jag mätt lite med.

Disken säger 35 grader. IR-mätaren
38-40 på toppen
40-42 på kanten.
35 grader? Under kanske? På kretskortet? Där fläkten blåser som mest? Där kan jag inte mäta...

Ska mäta lite mer på processorns kylare och se hur den variera med fläktens hastighet samt lock av/på.

Min box är inte helt ljudlös men kanske lite drygt "hälften" så tyst som förut? Dvs hörs, mindre störande ljud, på en meter istället för fem (ibland tio) meter.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Pioneer CMX-3000
    Anton
    2025-05-06 19:28:59
  • Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.