Alla i Com Hem-hus får tillgång till digital-tv
129 svar till detta ämne
Postad 15 January 2010 - 17:19
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7299 inlägg
När du skriver att de bara sänder SVT och TV4 analogt (=basutbud) så tror jag du syftar på fd UPC i Stockholm. Vad jag vet så sänder de ca 12-15 analoga kanaler (=grundutbud) i övriga landet, möjligen med undantag för nyinstallerade fastigheter. FAQ: http://www.comhem.se...48/-/index.html
I Luleå sänder Comhem bara SVT och TV4 analogt. Övriga analoga kanaler släcktes ner för 1 1/2 år sen eller nåt sånt. http://www.lulebo.se/docs/kabeltv.aspx
Redigerat av Leatherface, 15 January 2010 - 17:22.
Postad 15 January 2010 - 20:52
anderswillhelmsson
-
anderswillhelmsson
-
Mästare
-
-
3945 inlägg
Det är ju lite roligt att du länkar till en sida där det står:
"För Digital-tv krävs att du bor på en ort med digitalt nät och har ett analogt grundutbud. "
Tack, då slapp jag ju leta själv... 
Du är så Välkommen så! Vi har inget analogt grundutbud i vår fastighet sen i somras nån gång, kom t.o.m. ett brev där det stod "Ditt analoga utbud är automatiskt uppsagt pga att vi avvecklar vårt analoga utbud". Så det analoga kommer att avvecklas, och det förefaller som inte Comhem uppdaterat sin hemsida ordentligt då, för inte tusan är de så korkade att de tvingar på folk ett analogt basutbud även numera bara för folk ska kunna få digital-tv. Varför ska isåfall vissa TVINGAS betala först 159:-/mån för det analoga basutbudet PLUS 159:-/mån. TILL för det digitala? När det för t ex mig räcker med BARA de 159:-/mån. för Dig. Medium? Nä, det där tror jag inte Konsumentverket skulle gå på!
Postad 16 January 2010 - 06:45
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7299 inlägg
Faktiskt det dom gör på en hel del ställen fortfarande.
Man måste betala för både analoga och digitala utbudet
Upp till BRF och hyresvärdar om dom vill ha analoga kanaler eller inte än sålänge.
Så dom som är missnöjd att få betala dubbelt ska vända sig till dom och få dom att göra om avtalet.
Men som du säger så är analoga kanaler på väg att avvecklas allt eftersom och redan gjort på en del ställen utöver gamla UPC i Stockholm bla Luleå då som jag nämnde tidigare.
Redigerat av Leatherface, 16 January 2010 - 06:50.
Postad 16 January 2010 - 09:33
hakanh65
-
hakanh65
-
Forumräv
-
-
876 inlägg
Vi har inget analogt grundutbud i vår fastighet sen i somras nån gång, kom t.o.m. ett brev där det stod "Ditt analoga utbud är automatiskt uppsagt pga att vi avvecklar vårt analoga utbud".
Så det analoga kommer att avvecklas, och det förefaller som inte Comhem uppdaterat sin hemsida ordentligt då, för inte tusan är de så korkade att de tvingar på folk ett analogt basutbud även numera bara för folk ska kunna få digital-tv.
Det är rätt att de avvecklar det analoga utbudet ned till "must-carry" + TV4 (säkerligen i alla nya avtal) men din fastighetsägare betalar ju för det också. Det kallas "analogt basutbud". Om du gör en analog kanalsökning så ser du att de finns där (tror knappast att Comhem har stängt av analog tv helt). Även om du inte betalar för det som ett analogt tv-abonnemang så ingår det i avgiften som fastighetsägaren betalar för anslutningen till Comhem, förutom de avgifter du betalar för ditt digital-tv-abonnemang.
Redigerat av hakanh65, 16 January 2010 - 10:15.
Postad 16 January 2010 - 11:32
anderswillhelmsson
-
anderswillhelmsson
-
Mästare
-
-
3945 inlägg
Det är rätt att de avvecklar det analoga utbudet ned till "must-carry" + TV4 (säkerligen i alla nya avtal) men din fastighetsägare betalar ju för det också.
NEJ! Fastighetsägaren betalar INTE för nåt utbud alls! Det kallas "analogt basutbud". Om du gör en analog kanalsökning så ser du att de finns där (tror knappast att Comhem har stängt av analog tv helt).
JO! Det är Avstängt HELT! Ska det varas så förbenat svårt att FATTA att det BARA finns det jag skrev, nämligen Svt1, Svt2, Barn/Kunskaps, Svt24 och Tv4, analogt sen i somras! VAD är det du inte FÖRSTÅR i det jag skrev redan tidigare? Även om du inte betalar för det som ett analogt tv-abonnemang så ingår det i avgiften som fastighetsägaren betalar för anslutningen till Comhem, förutom de avgifter du betalar för ditt digital-tv-abonnemang.
Suck... det INGÅR INGENTING VAD GÄLLER TV-KANALER/UTBUD i min fastighet! FATTA att det finns OLIKA Avtal i OLIKA Fastigheter! Vi har både Comhem och Telia 'Fiber' in i huset, men INGET (förut MustCarry enl. ovan) ingår i endera! Själv kör jag Boxer med inomhusantenn ...
Redigerat av anderswillhelmsson, 16 January 2010 - 11:35.
Postad 16 January 2010 - 11:49
hakanh65
-
hakanh65
-
Forumräv
-
-
876 inlägg
NEJ! Fastighetsägaren betalar INTE för nåt utbud alls!
JO! Det är Avstängt HELT!
Ska det varas så förbenat svårt att FATTA att det BARA finns det jag skrev, nämligen Svt1, Svt2, Barn/Kunskaps, Svt24 och Tv4, analogt sen i somras! VAD är det du inte FÖRSTÅR i det jag skrev redan tidigare?
Det jag inte förstår är att du skriver att det är "avstängt helt" samtidigt som du skriver att "det bara finns SVT etc". Du lyckas ju motsäga dig i samma inlägg! Det är ju just det utbudet som kallas "Analogt basutbud", dvs SVT+TV4! Det verkar mycket konstigt om inte fastighetsägaren betalar en avgift för varje hushåll för servicen att skicka ut detta utbud, men jag kan ha fel. I princip skulle de ju bjuda på det gratis och när det gäller Comhem så låter det ännu mer besynnerligt. De låter alltså alla fastighetsägare få anslutningen gratis och då undrar jag verkligen vad fastighetsägare bråkar om när de säger att det är dyrt att ansluta sig till Comhem och att det finns för dåligt med alternativ. En gratis anslutning är väl inget att bråka om då? I en annan tråd talas det om 600 kr/år för varje hushåll för just en fastighetsanslutning så att sänka den avgiften till 0 kr måste vara ett mycket bra avtal. Jag ska genast tipsa styrelsen in min brf att vi kan få anslutningen gratis med basutbudet istället för att som vi betala 900 kr/år/hushåll för grundutbudet, tack för tipset! Vad heter din fastighetsägare/brf?
Redigerat av hakanh65, 16 January 2010 - 12:03.
Postad 16 January 2010 - 12:07
anderswillhelmsson
-
anderswillhelmsson
-
Mästare
-
-
3945 inlägg
Det jag inte förstår är att du skriver att det är "avstängt helt" samtidigt som du skriver att "det bara finns SVT etc". Du lyckas ju motsäga dig i samma inlägg!
Det måste vara Synd om dig som verkligen anstränger dig för att lyckas missförstå precis allt vad man än skriver... Kanske kan du söka hjälp för det? Det verkar mycket konstigt om inte fastighetsägaren betalar en avgift för varje hushåll för servicen att skicka ut detta utbud, men jag kan ha fel.
Det betalades när de ursprungligen installerade nätet. I princip skulle de ju bjuda på det gratis och när det gäller Comhem så låter det ännu mer besynnerligt. De låter alltså alla fastighetsägare få anslutningen gratis och då undrar jag verkligen vad fastighetsägare bråkar om när de säger att det är dyrt att ansluta sig till Comhem och att det finns för dåligt med alternativ.
När det hade installerats och betalats, så fick var o en som öht ville ha nåt utbud alls - utöver MustCarry - betala en månatlig avgift på hyran så länge som man alls anlitade Comhem. Utöver den 'Nyttjandeavgiften' fick sen var o en även betala för det utbud man ville ha. Numera är 'Nyttjandeavgiften' inbakad i hyran, så man kommer inte undan den även om man inte nyttjar Comhem. En gratis anslutning är väl inget att bråka om då? I en annan tråd talas det om 600 kr/år för varje hushåll för just en fastighetsanslutning så att sänka den avgiften till 0 kr måste vara ett mycket bra avtal. Jag ska genast tipsa syterlsen in min brf att vi kan få anslutningen gratis med basutbudet istället för att som vi betala 900 kr/år för grundutbudet, tack för tipset!
Dina och andras avtal med Comhem ger jag mig inte in i någon diskussion om - det får du klara av själv.
Redigerat av anderswillhelmsson, 16 January 2010 - 12:10.
Postad 16 January 2010 - 12:24
hakanh65
-
hakanh65
-
Forumräv
-
-
876 inlägg
När det hade installerats och betalats, så fick var o en som öht ville ha nåt utbud alls - utöver MustCarry - betala en månatlig avgift på hyran så länge som man alls anlitade Comhem. Utöver den 'Nyttjandeavgiften' fick sen var o en även betala för det utbud man ville ha. Numera är 'Nyttjandeavgiften' inbakad i hyran, så man kommer inte undan den även om man inte nyttjar Comhem.
Ok, därmed betalar alltså fastighetsägaren - och i slutändan varje hushåll - för "analogt basutbud" (det du kallar "nyttjanderätten" och enligt Comhem kravet för att få digital-tv), precis det jag har hävdat hela tiden. case closed.
Redigerat av hakanh65, 16 January 2010 - 12:45.
Postad 16 January 2010 - 12:53
anderswillhelmsson
-
anderswillhelmsson
-
Mästare
-
-
3945 inlägg
Ok, därmed betalar alltså fastighetsägaren - och i slutändan varje hushåll - för "analogt basutbud" (det du kallar "nyttjanderätten" och enligt Comhem kravet för att få digital-tv),
Sen NÄR är MustCarry = "analogt basutbud"? Grundutbud är väl det korrekta. MustCarry MÅSTE finnas i ALLA flerfamiljshus enligt lag. Det är mao inte alls samma sak som nåt "analogt basutbud" som man MÅSTE betala för, enligt dig ... Kanske är lagen ändrad nu - eller kommer att bli - så MustCarry numera kan sändas enbart digitalt? precis det jag har hävdat hela tiden. case closed.
Precis som jag skriver ovan, har jag alltid skrivit, case closed.
Redigerat av anderswillhelmsson, 16 January 2010 - 12:55.
Postad 16 January 2010 - 12:54
hakanh65
-
hakanh65
-
Forumräv
-
-
876 inlägg
Det måste vara Synd om dig som verkligen anstränger dig för att lyckas missförstå precis allt vad man än skriver... Kanske kan du söka hjälp för det?
Jag bara läser det du skriver. Vad i utrycket "avstängt HELT" är det jag har missförstått? Det svenska ordet "HELT" betyder för mig FULLSTÄNDIGT och inte DELVIS. När man använder VERSALER så vill man väl BETONA det man skriver, eller vad menar du med det?
Postad 16 January 2010 - 12:57
anderswillhelmsson
-
anderswillhelmsson
-
Mästare
-
-
3945 inlägg
Jag bara läser det du skriver. Vad i utrycket "avstängt HELT" är det jag har missförstått? Det svenska ordet "HELT" betyder för mig FULLSTÄNDIGT och inte DELVIS. När man använder VERSALER så vill man väl BETONA det man skriver, eller vad menar du med det?
Analogt BASutbud är HELT avstängt! Däremot finns Analogt GRUNDutbud kvar, dvs MustCarry-kanalerna, men det förstod förstås inte du, stackare...
Postad 16 January 2010 - 13:09
hakanh65
-
hakanh65
-
Forumräv
-
-
876 inlägg
Sen NÄR är MustCarry = "analogt basutbud"?
Grundutbud är väl det korrekta.
MustCarry MÅSTE finnas i ALLA flerfamiljshus enligt lag. Det är mao inte alls samma sak som nåt "analogt basutbud" som man MÅSTE betala för, enligt dig ...
Kanske är lagen ändrad nu - eller kommer att bli - så MustCarry numera kan sändas enbart digitalt?
Ok, en förklaring: Analogt basutbud: SVT-kanalerna + TV4 + ev lokal kanal Analogt grundutbud: Ca 15 kanaler, inkl dem ovan Must-carry: SVT-kanalerna + ev lokal kanal Det som Comhem levererar hos dig analogt är alltså Analogt basutbud ("Must-carrry" + TV4), som ingår i nyttjanderätten av Comhems nät, eller hur? Analogt BASutbud är HELT avstängt!
Däremot finns Analogt GRUNDutbud kvar, dvs MustCarry-kanalerna, men det förstod förstås inte du, stackare...
Nej, det är du som missförstått och förväxlat. Möjligen förväxlar du "Analogt basutbud" med "Analog-TV Bas" som fanns i fd UPC's nät (som innehöll en mängd analoga kanaler). Dämpa din ton lite va?
Redigerat av hakanh65, 16 January 2010 - 13:10.
Postad 16 January 2010 - 13:11
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7299 inlägg
Oavsett vilket namn eller avtal dom nu har i hans fastighet så är det så det kommer bli allt eftersom i hela landet till slut.
SVT, TV4 och möjligen någon lokal kanal kommer sändas analogt.
Resten kommer man va tvungen skaffa digitalbox för men hur avtalen ser ut för det lär variera kraftigt.
I Luleå har dom ganska dåligt avtal tycker jag där dom bara får 39:- rabatt på paketen eftersom Small ingår i hyran.
Iofs så fick dom ju också internet i alla lägenheter utan hyreshöjningar och valfrihet att välja annan TV leveratör som CD t.ex.
Redigerat av Leatherface, 16 January 2010 - 13:16.
Postad 16 January 2010 - 13:19
hakanh65
-
hakanh65
-
Forumräv
-
-
876 inlägg
Oavsett vilket namn eller avtal dom nu har i hans fastighet så är det så det kommer bli allt eftersom i hela landet till slut. SVT, TV4 och möjligen någon lokal kanal kommer sändas analogt.
Jag hittade denna information om "Must-carry": http://www.rtvv.se/s...sandningsplikt/Vad jag kan se så kan ju kabel-tv-operatörerna stänga av analog-tv helt om de vill. Vidaresändningsplikten för SVT1 och SVT2 analogt gäller ju bara om nätet alls används för analoga tv-sändningar. SVT24 och SVTB/K får de sända enbart digitalt oavsett.
Postad 16 January 2010 - 13:32
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7299 inlägg
Dom måste sända SVT1 och SVT2 både analogt och digitalt som jag tolkat det iaf.
Men SVT24 och SVT B / Kunskapskanalen är valfritt sålänge dom sädner vidare det.
Det kan alltså vara analogt, digitalt eller både och.
Både Comhem och Tele2 sänder vidare alla SVT's kanaler och TV4 analogt + någon lokal kanal.
TV4 behöver inte ens finnas i utbudet överhuvudtaget längre i nån form.
Redigerat av Leatherface, 16 January 2010 - 13:44.
Postad 16 January 2010 - 13:37
anderswillhelmsson
-
anderswillhelmsson
-
Mästare
-
-
3945 inlägg
Ok, en förklaring: Analogt basutbud: SVT-kanalerna + TV4 + ev lokal kanal Analogt grundutbud: Ca 15 kanaler, inkl dem ovan Must-carry: SVT-kanalerna + ev lokal kanal
GET DIG NU- en gång för ALLA!!! https://www.comhem.s.../tv_bas_kanalerANALOGT BASutbud, är det som visas på den där sidan! SE vad rubriken på sidan är, och SE vad URLen till sidan är! Analog-tv Bas
TV3 Barnkanalen / Kunskapskanalen CNN International Discovery Channel Eurosport Hallmark Kanal 5 Kanal 9 MTV Nickelodeon SVT1 SVT2 SVT24 TV4 TV4 Plus TV4 Sport TV6 TV8 ZTV
Det som Comhem levererar hos dig analogt är alltså Analogt basutbud ("Must-carrry" + TV4), som ingår i nyttjanderätten av Comhems nät, eller hur?
Det som Comhem levererar Analogt hos mig numera, är bara GRUNDutbud = MustCarry! Nej, det är du som missförstått och förväxlat. Möjligen förväxlar du "Analogt basutbud" med "Analog-TV Bas" som fanns i fd UPC's nät (som innehöll en mängd analoga kanaler). Dämpa din ton lite va?
Se OVAN, och ta sen och lägg av helt! Du behöver inte alltid ha rätt - du behöver inte heller skriva otrevliga inlägg till mig även i andra trådar! INSE att du nu hade fel, och SLUTA sen att kommentera nåt mer, annat än för att be om Ursäkt isåfall!
Redigerat av anderswillhelmsson, 16 January 2010 - 13:39.
Postad 16 January 2010 - 13:40
hakanh65
-
hakanh65
-
Forumräv
-
-
876 inlägg
Men du har fel om SVT24 och SVTB/Kunskapskanalen då både Comhem och Tele2 sänder alla SVT's kanaler analogt.
Jag bara läste ordagrant från http://www.rtvv.se/s...andningsplikt/:"Om du tar emot TV i ett nät som har både analoga och digitala sändningar ska du kunna ta emot SVT1 och SVT2 analogt. Operatören får själv bestämma om SVT24 och Barnkanalen/Kunskapskanalen ska sändas analogt eller digitalt."Anderswillhelmsson: Nu ger jag upp. Kan du inte läsa innantill? Det står ju "Analog-TV Bas" och inte "Analogt basutbud"! Kolla dina uppgifter bättre innan du skickar dina inlägg. Nu får någon annan hjälpa mig här... Edit: Läs igenom denna sida http://www.comhem.se...8/-/index.html# och notera skillnaden på "Analog-TV Bas", "Analogt basutbud" och "Grundutbud" i texten, så kanske du förstår.
Redigerat av hakanh65, 16 January 2010 - 13:48.
Postad 16 January 2010 - 13:46
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7299 inlägg
Ja analogt eller digitalt men det står ingenstans att det inte får sändas både analogt och digitalt så du har fel.
Och som sagt både Comhem och Tele2 sänder det både analogt och digitalt.
När de gäller namnen på analoga paketen tycker jag båda 2 ska ge sig onödigt och bråka om det.
Redigerat av Leatherface, 16 January 2010 - 13:50.
Postad 16 January 2010 - 13:52
anderswillhelmsson
-
anderswillhelmsson
-
Mästare
-
-
3945 inlägg
Anderswillhelmsson: Nu ger jag upp. Kan du inte läsa innantill? Det står ju "Analog-TV Bas" och inte "Analogt basutbud"! Kolla dina uppgifter bättre innan du skickar dina inlägg. Nu får någon annan hjälpa mig här...
Hahaha, du menar alltså att Comhem erbjÖd både ett UTBUD som hette: "Analog-TV Bas" och ett annat UTBUD som hette: "Analogt basutbud" Eller menar du att "Analog-TV Bas" inte är ett UTBUD? Vad är då det isåfall? Självklart måste man kunna sätta ordet UTBUD efter namnet på det de erbjuder, för vad är det annat än just ett UTBUD? Mao var UTBUDET med ett tjugotal kanaler ett BASutbud, och det med bara MustCarry ett GRUNDutbud.
Postad 16 January 2010 - 13:55
hakanh65
-
hakanh65
-
Forumräv
-
-
876 inlägg
Ja analogt eller digitalt men det står ingenstans att det inte får sändas både analogt och digitalt så du har fel.
Hur menar du att jag har fel med att "SVT24 och SVTB/K får de sända enbart digitalt oavsett"? De får ju sända de två kanaler enbart digitalt om de vill, eftersom de får välja. Hahaha, du menar alltså att Comhem erbjÖd både ett UTBUD som hette:
"Analog-TV Bas"
och ett annat UTBUD som hette:
"Analogt basutbud"
Japp, båda fanns. Numera finns inte "Analog-TV Bas" utan enbart "analogt basutbud". När det gäller grundutbudet så avser det namnet just de 15 analoga kanaler jag har. Jag använder bara Comhems egen benämning på sina paket. Läs länken jag skickade. Edit: "Analog-TV Bas" var det utbud som erbjöds av UPC (den bilden på kanaler som du skickade), men det utbudet finns som sagt inte längre. "Analogt basutbud" som finns nu innehåller Must-carry och TV4.
Redigerat av hakanh65, 16 January 2010 - 13:59.
Postad 16 January 2010 - 13:58
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7299 inlägg
"Om du tar emot TV i ett nät som har både analoga och digitala sändningar ska du kunna ta emot SVT1 och SVT2 analogt."
Dom måste alltid sända ut SVT1 och SVT2 analogt oavsett om dom har även sänder digitalt eller inte.
"Operatören får själv bestämma om SVT24 och Barnkanalen/Kunskapskanalen ska sändas analogt eller digitalt."
Dom kan själv välja om dom vill sända dom ska sända det analogt eller digitalt. Det står ingenstans om att dom inte får sända det BÅDE analogt OCH digitalt.
Tele2 och Comhem har som sagt valt att sända alla SVT's kanaler och TV4 analogt så det är helt i ordning efter reglerna.
Redigerat av Leatherface, 16 January 2010 - 14:01.
Postad 16 January 2010 - 14:01
hakanh65
-
hakanh65
-
Forumräv
-
-
876 inlägg
Dom kan själv välja om dom vill sända dom ska sända det analogt eller digitalt. Det står ingenstans om att dom inte får sända det BÅDE analogt OCH digitalt.
Det har jag inte heller påstått, bara att de får välja att enbart distribuera dem digitalt.
Postad 16 January 2010 - 14:07
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7299 inlägg
Jag hittade denna information om "Must-carry": http://www.rtvv.se/s...sandningsplikt/ Vad jag kan se så kan ju kabel-tv-operatörerna stänga av analog-tv helt om de vill. Vidaresändningsplikten för SVT1 och SVT2 analogt gäller ju bara om nätet alls används för analoga tv-sändningar. SVT24 och SVTB/K får de sända enbart digitalt oavsett.
Du skrev att dom enbart få sända det digitalt oavsett. Sen så måste dom som sagt sända SVT1 och SVT2 analogt oavsett om dom har digitala sändningar eller inte.
Postad 16 January 2010 - 14:08
hakanh65
-
hakanh65
-
Forumräv
-
-
876 inlägg
Du skrev att dom enbart få sända det digitalt oavsett. Sen så måste dom som sagt sända SVT1 och SVT2 analogt oavsett om dom har digitala sändningar eller inte.
Ja, "får" i bemärkelsen "om de vill". Annars hade jag valt ordet "ska".
Redigerat av hakanh65, 16 January 2010 - 14:09.
Postad 16 January 2010 - 14:13
anderswillhelmsson
-
anderswillhelmsson
-
Mästare
-
-
3945 inlägg
Japp, båda fanns. Numera finns inte "Analog-TV Bas" utan enbart "analogt basutbud". Edit: "Analog-TV Bas" var det utbud som erbjöds av UPC (den bilden på kanaler som du skickade), men det utbudet finns som sagt inte längre. "Analogt basutbud" som finns nu innehåller Must-carry och TV4.
Hahaha, IGEN, och Suck... Och varför blandar du in UPC i det här? Jag har hela tiden bara pratat om Comhem! Tror fan att DU missförstår saker när du blandar in helt andra företag än det tråden handlar om...
Postad 16 January 2010 - 14:17
hakanh65
-
hakanh65
-
Forumräv
-
-
876 inlägg
Hahaha, IGEN, och Suck... Och varför blandar du in UPC i det här?
Snälla du, "Analog-TV Bas" var en tjänst som ärvdes när Comhem köpte UPC Stockholm. Comhem har aldrig haft den i sitt kanalutbud i sitt övriga nät. Där har analoga utbudet ALLTID hetat Grundutbud. Läs på detta innan du skriver nästa inlägg, tack! http://www.comhem.se...8/-/index.html#
Redigerat av hakanh65, 16 January 2010 - 14:20.
Postad 16 January 2010 - 14:19
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7299 inlägg
Han blandar antagligen in dom för att det är största kända nersläckningen av analoga kanaler.
Men dom är långt ifrån dom enda som släckt ner analoga kanalerna som sagt.
Men än sålänge är det upp till fastighetsägaren om analoga kanalerna ska finnas eller inte.
Men räkna med att det kommer försvinna vid omförhandlingar på många ställen.
Redigerat av Leatherface, 16 January 2010 - 14:21.
Postad 16 January 2010 - 16:55
Unregisterede961f687
-
Unregisterede961f687
-
Användare
-
-
193 inlägg
rodjon: du har en g10:a va? Menar du att du får sämre bild med g10:ans inbyggda box än med den externa boxen? Vad är det för box?
Jag har en 46G15E. Kollar via Telia/Motorola VIP 1910, Den ger en något skarpare bild än vad som nu levereras från ComHem.
Postad 18 January 2010 - 18:02
Unregistered81406615
-
Unregistered81406615
-
Forumräv
-
-
887 inlägg
Varför ska isåfall vissa TVINGAS betala först 159:-/mån för det analoga basutbudet PLUS 159:-/mån. TILL för det digitala? När det för t ex mig räcker med BARA de 159:-/mån. för Dig. Medium? Nä, det där tror jag inte Konsumentverket skulle gå på!
Jodå. Det skulle nog konsumentverket gå på för det är precis så som det varit tidigare. Hur det blir nu när analogt försvinner är säkert olika beroende på hyresvärd men fakta är väl ändå att de flesta större hyresvärdar har ett grundpaket (numera digitalt) som du får betala i hyran. Ibland synligt och ibland inbakat så de flesta inte ens vet om det. Beroende på vad du sedan vill ha för fler kanaler riskerar du i många fall att få betala för dom här kanalerna en gång till själv. Sedan verkar det som om t.ex. i alla fall större bostadsrättsföreningar kan få in small paketet utan att det kostar något extra (ComHem får dock 'betalt' genom en stor fördel vad gäller bredband och övrig tv i fastigheterna). Att hyresvärdar både kommunala och privata tar betalt när inte bostadsrätterna alltid gör det beror ju antingen på dåliga förhandlare eller girighet av hyresvärdarna (här pratar vi bland annat de flesta kommunala bolag). Dock borde ju ComHem stå upp för sina konsumenter och kräva att inte hyresbolagen tar betalt om inte Comhem gör det. Men då riskerar dom ju att hyresbolagets nästa avtal hamnar hos någon annan aktör. Alla vinner utom hyresgästerna.
Postad 18 January 2010 - 18:53
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7299 inlägg
Tja i Luleå kostar det ju faktiskt ingenting längre.
Dom har Small i hyran och betalar alltså 120:- för Medium 8 Favoriter t.ex och inget mer.
Men fortfarande inte lika bra som vi har hos Tele2.
Redigerat av Leatherface, 18 January 2010 - 18:54.
Postad 18 January 2010 - 20:55
SS_454
-
SS_454
-
Lärjunge
-
-
256 inlägg
Idag får jag även in SVT1 & 2. Men inte SVT HD står kodad signal.
Litet offtopic fråga? Har en Samsung TV B755. Märker att man inte behöver ha CA-modulen insatt för att kolla på dessa digital TV-kanaler. Har jag CA-Modulen instatt kommer detta textfönster upp hela tiden när man byter kanaler. (CI-Meny "No card inserted"). Så vad skall man ha CA-modulen till?
Postad 18 January 2010 - 21:01
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7299 inlägg
CA modul behöver du bara om du har kort och ska se på kodade kanaler.
Redigerat av Leatherface, 18 January 2010 - 21:02.
Postad 18 January 2010 - 21:05
Phunky
-
Phunky
-
Forumräv
-
-
675 inlägg
http://www.comhem.se...20/-/index.htmlSer inte att SvtHD blir fri så den kanalen behöver du nog minst Small för och alltså ett kort och en CAmodul. comhem kan inte leverera HD till alla fastigheter i sitt nät pga att de ligger i högre frekvensband. Är inte fastighetsnätet uppgraderat är det inte säkert att man kan se den och det är säkert en av anledningarna till att de inte gör den fri. Finns ev andra anledningar. Spekullerar fritt. Kom på att comhem har orter som är s.k. analoga orter, där lär det ju knappast fungera eller? Vet en kompis som aldrig haft möjlighet att ens få digitaltv från comhem. Bara analogt. Han bor alltså på vischan och inte i någon större stad.
Postad 18 January 2010 - 21:15
Unregisteredeaefbf2e
-
Unregisteredeaefbf2e
-
Användare
-
-
137 inlägg
Analogt BASutbud är HELT avstängt!
Däremot finns Analogt GRUNDutbud kvar, dvs MustCarry-kanalerna, men det förstod förstås inte du, stackare...
Ska jag tolka detta inlägg som att man endast kan få in mustcarry-kanalerna analogt i Comhems nät numera?
Postad 18 January 2010 - 21:19
SS_454
-
SS_454
-
Lärjunge
-
-
256 inlägg
Tackar Leatherface för infon. Gött då vet jag det.
Synd att man inte får SVTHD, vårat hus är uppdaterat. Släpper de andra SVT-kanalerna kan de släppa denna också i de hus där kanalen funkar och man har utrustning för att se den.
Postad 18 January 2010 - 21:25
hakanh65
-
hakanh65
-
Forumräv
-
-
876 inlägg
http://www.comhem.se...20/-/index.html
Ser inte att SvtHD blir fri så den kanalen behöver du nog minst Small för och alltså ett kort och en CAmodul. comhem kan inte leverera HD till alla fastigheter i sitt nät pga att de ligger i högre frekvensband. Är inte fastighetsnätet uppgraderat är det inte säkert att man kan se den och det är säkert en av anledningarna till att de inte gör den fri. Finns ev andra anledningar. Spekullerar fritt.
Det stämmer inte. SVT HD sänds på 306 MHz, dvs i det lägre bandet. Comhem vill väl helt enkelt inte att den ska vara gratis.
Redigerat av hakanh65, 18 January 2010 - 21:25.
Postad 18 January 2010 - 21:31
hakanh65
-
hakanh65
-
Forumräv
-
-
876 inlägg
Ska jag tolka detta inlägg som att man endast kan få in mustcarry-kanalerna analogt i Comhems nät numera?
I vissa delar av nätet finns bara "Analogt basutbud" (Must-carry/SVT + TV4) men i andra delar finns "Analogt Grundutbud" (ca 15 kanaler). Det beror på vilket avtal fastighetsägaren har med Comhem.
Redigerat av hakanh65, 18 January 2010 - 21:33.
Postad 18 January 2010 - 21:36
Unregisteredeaefbf2e
-
Unregisteredeaefbf2e
-
Användare
-
-
137 inlägg
Jag sitter själv på ca 15 analoga kanaler så det stämmer som du säger, men tycker att det hävdas lite väl envist att analogutbudet är "HELT" avstängt...
Postad 18 January 2010 - 21:39
hakanh65
-
hakanh65
-
Forumräv
-
-
876 inlägg
Jag sitter själv på ca 15 analoga kanaler så det stämmer som du säger, men tycker att det hävdas lite väl envist att analogutbudet är "HELT" avstängt...
Tja, om du orkar läsa alla de inläggen så kommer du fram till att det inte är det. Det är som jag har skrivit. Det är den tjänst som tidigare hette "Analog-TV Bas" (fd UPC i Stockholm) som är ersatt av "Analogt basutbud".
Postad 18 January 2010 - 21:41
Unregisteredeaefbf2e
-
Unregisteredeaefbf2e
-
Användare
-
-
137 inlägg
Absolut, jag sitter ju själv på en massa analoga kanaler så jag håller med
Postad 19 January 2010 - 06:28
Unregistered1556
-
Unregistered1556
-
Amatör
-
-
64 inlägg
Och det tecknas ju fortfarande nya avtal där analogt ingår: http://www.sandviken...5800017716.htmlOch det beror ju naturligtvis på att comhem vet att många fortfarande nöjer sig med analogt av olika anledningar. De är bussiga mot sina kunder  . Ända tills de är fast, då...
Postad 19 January 2010 - 06:52
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7299 inlägg
Som sagt det är upp till hyresvärdarna.
Och på så sätt blir deras hyresgäster tvungna att betala dubbelt om dom vill ha digitaltv.
Postad 19 January 2010 - 18:07
DevilGod
-
DevilGod
-
Veteran
-
-
1517 inlägg
Efter att ha läst en del i den här tråden är jag enormt snurrig och förstår ingenting  Menar ni att det inte är Com Hem som bestämmer om man får tillgång till de digitala kanalerna som släpps "fria", eller är det fastighetsägaren som bestämmer det? Vill bara reda ut det lite
Har iaf inte fått några digitalkanaler här i Örebro... än.
Redigerat av DevilGod, 19 January 2010 - 18:08.
Postad 19 January 2010 - 18:42
Unregisteredd77fcd1d
-
Unregisteredd77fcd1d
-
Användare
-
-
238 inlägg
Alla som idag har comhem analogt kommer att få tillgång till tidigare nämnda sju digitalkanaler, det är inget som husägaren har något att säga till om.
Postad 19 January 2010 - 23:56
anderswillhelmsson
-
anderswillhelmsson
-
Mästare
-
-
3945 inlägg
Info från Axess Tv: http://axess.se/tv/p...am.aspx?id=1500Från 1 februari 2010 ingår Axess i Boxers paket tillsammans med TV4+, TV4 Fakta, CNN, BBC World News, Discovery och Kanal 9. Paketet kostar 79 kronor i månaden och kan beställas via www.boxer.se/axess eller ring 0771 21 10 00. Observera att detta gäller enbart den som tittar på Axess TV via digitala marknätet. I ComHem fortsätter sändningarna som vanligt.
Du får åtta kanaler för 79:–/mån och Boxer bjuder på startavgiften (värde 595:–). Dessutom får du köpa en MPEG-4-box för endast 1 krona.
Redigerat av anderswillhelmsson, 19 January 2010 - 23:56.
Postad 20 January 2010 - 16:06
DevilGod
-
DevilGod
-
Veteran
-
-
1517 inlägg
Alla som idag har comhem analogt kommer att få tillgång till tidigare nämnda sju digitalkanaler, det är inget som husägaren har något att säga till om.
Tack
Postad 23 January 2010 - 14:01
Unregistered81406615
-
Unregistered81406615
-
Forumräv
-
-
887 inlägg
Nä, men husägaren har något att såga till om huruvida du ska få betala för dom dubbelt om du vill ha fler kanaler.
Postad 24 January 2010 - 11:12
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7299 inlägg
Precis husägaren kan omförhandla att släcka analoga kanalerna och istället ha Small / Medium eller liknande i hyran istället som jag tidigare sagt.
Redigerat av Leatherface, 24 January 2010 - 11:13.
Postad 24 January 2010 - 11:29
hakanh65
-
hakanh65
-
Forumräv
-
-
876 inlägg
Precis husägaren kan omförhandla att släcka analoga kanalerna och istället ha Small / Medium eller liknande i hyran istället som jag tidigare sagt.
Eftersom jag får kliande utslag av allt som ha med kryptering och kort att göra ser jag hellre att fler kanaler kan sändas okrypterade. Från att vi har gått från analog distribution där man har kunnat titta obegränsat på tv i alla rum och i alla apparater så blir allt mer och mer låst till tittande i ett rum i en apparat (som man inte heller får välja valfritt). De bestämmer också vilka siffror man ska trycka på för att se en viss kanal. Med den inlåsningen kan man ju lika gärna välja IPTV och jag hoppas att Comhem har insett nu att de måste ge oss tillbaka fördelarna med kabel-tv (flera rum och flera apparater) istället för att prångla på kunderna dyrt bredband och dyr telefoni (hört talas om SIP?). Till att börja med kan de spegla Grundutbudet digitalt okrypterat (inkluderat i den avgift berörda fastighetsägare redan betalar idag) och sedan släcka ner analoga distributionen. Sedan vore det fint med SVT HD och kanske andra HD-kanaler okrypterade. Då blir jag nöjd och alla kunder som köpt fina tv-apparater med inbyggda HD-mottagare för DVB-C/T/S/Q/E/U/X/M/P/L behöver inte längre känna sig blåsta.
Redigerat av hakanh65, 24 January 2010 - 11:46.
Postad 24 January 2010 - 11:56
Leatherface
-
Leatherface
-
Mega-Guru
-
-
7299 inlägg
Håller med när det gäller TV apparater i flera rum att det är orimligt.
Men IPTV har bara skitboxar och oftast ingen som är inspelningsbar och som man kan spela in annan kanal än den man ser på.
Inget bra alternativ i dagsläget som jag ser det.
Tycker iaf lösningen som vi har hos Tele2 är bra iaf.
45:-/mån för fria kanaler + 1 valfritt intressepaket inkl box och kort.
Motsvarande hos Comhem tillsammans med analoga kanaler blir över 300:-/mån + kostnad för box.
Redigerat av Leatherface, 24 January 2010 - 12:03.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
TV-Program
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|