vad gör dig riktigt arg?
179 svar till detta ämne
Postad 21 November 2009 - 17:26
Unregisteredb42c7e80
-
Unregisteredb42c7e80
-
Lärjunge
-
-
314 inlägg
Jag är inte rädd för att något av våra rovdjur ska skada mig eller någon annan människa. Det finns som sagt farligare saker jag ägnar mig åt utan att blinka. Skulle jag förlora hunden till en varg så skulle jag skaffa en ny. Det är väl inte världens undergång.
Det jag inte gillar med rovdjur är helt enkelt att ett av mina största nöjen, nämligen jakt, blir förstört av vargar och kissekatter. Jag anser dessutom att vi gör ett bättre jobb som predator än de gör.
Så det är helt egoistiska skäl till att jag inte vill ha varg. Däremot kommer jag naturligtvis rätta mig efter vad lagen säger om dessa, jag skulle aldrig skjuta dem olaglit bara för att få bort dem.
Jag, liksom de flesta(tror jag), jagar för att det är kul. Inte för köttet.
Postad 21 November 2009 - 18:25
Fibostop
-
Fibostop
-
Amatör
-
-
94 inlägg
Folk som ligger i vänsterfilen och som inte lärt sig att den är till för att köra om i.
Postad 21 November 2009 - 18:38
jonas_tby
-
jonas_tby
-
Lärjunge
-
-
278 inlägg
Att få familjens enda bil stulen med allt vad det innebär...
Hittades idag på ett område där nästan endast personer av icke svensk nationalitet bor...
Postad 21 November 2009 - 18:42
dj_komodo
-
dj_komodo
-
Beroende
-
-
1194 inlägg
det där sista du skrev jonas verkar som att du försöker få oss att tro att det var någon med "icke svensk nationalitet" som snodde din bil vilket du inte vet egentligen, eller?
*beklagar verkligen för din bestulna bil, vet hur det känns*
Redigerat av dj_komodo, 21 November 2009 - 18:44.
Postad 21 November 2009 - 19:00
Darth Tojayz
-
Darth Tojayz
-
Den Lurvige!
-
-
2944 inlägg
Finns ju mycket som kan göra en riktigt förbannad..
Men eftersom trafik nämns så får jag ju erkänna att jag inte är så förtjust i bilister som bryr sig så mycket om hur andra kör.
Sköta sig borde vissa lära sig. Man behöver inte tuta eller blinka med helljuset för att någon kör om tex.
Och långsamtgående fordon på vägar där det är omöjligt att köra om så det bara blir långa köer..
Folk i allmänt.. Efter att ha jobbat mycket med folk så inser man att många de ska allt skälla och klaga och gärna på helt fel person för att man egentligen har noll koll på hur saker och ting funkar.
Folk som tycker man ska engagera sig i något man faktiskt inte har ett dugg intresse av.
Alla dessa mobilförsäljare som står på alla möjliga platser och man alltid hör hur de lyckas lura någon helt okunnig på att köpa något som den personen faktiskt inte har någon som helst nytta av.
Folk som jobbar på telesupporter.. Har man inget intresse för området man jobbar med så ska man inte försöka heller, och man ska inte tro att den som ringer kan lika lite..
Folk som inte tar tag i saker.. Massa snack och ingen verkstad..
Saker som strular.. Underbara Windows är ett bra exempel här.. Felmeddelandet: Du är inte behörig att starta om eller stänga av dator.. Sånt som gör att man vill dra ut sladden och gå ut och lägga datorn i den gröna tunnan på uppfarten..
Folk som inte kan respektera och acceptera varandra och andras åsikter.
Ja.. Listan kan bli lång.. Och konstigt nog så är jag rätt glad av mig ändå..
Postad 21 November 2009 - 19:25
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlägg
Gamla gubbar och damer i allmänhet som kör bil. Det är obegripligt hur en del fått sina körkort.
Borde införas både praktiska och teoretiska prov med jämna intervaller.
Postad 21 November 2009 - 19:40
Unregistered62469361
-
Unregistered62469361
-
Lärjunge
-
-
265 inlägg
En sak jag ofta irriterar mig på hur löjligt det än kan låta, är folk som står framför mig i matkön lägger upp sina varor men struntar i att lägga upp nästa kundskyllt. Eftersom jag inte kan nå den och lägga dit den själv dom står ju framför mig och i vägen. Det är ju liksom upp till dom om dom vill betala mina varor. Man lägger den efter sina varor inte före.....
Man kanske håller på att förvandlas till en sur gammal gubbe
Postad 21 November 2009 - 19:50
Unregistered42176b20
-
Unregistered42176b20
-
Lärjunge
-
-
368 inlägg
Då kan du citera den text som uttryckligen säger att jag har fel.
Det var ju det jag gjorde... Första stycket säger att det är ok att använda varselljus dagtid. Andra stycket säger att det är ok att använda dimljus när det är dimmigt. Tredje stycket säger att det inte är ok att använda halvljus, dimljus och/eller varselljus samtidigt. Eftersom dimljus nämns separat från "sådant ljus som avses i första stycket" kan man enligt min mening knappast sätta likhetstecken däremellan. Tydligare än så kan jag inte förklara min tolkning.
Postad 21 November 2009 - 19:51
Professor_Kalkyl
-
Professor_Kalkyl
-
Guru
-
-
4342 inlägg
Då måste jag fråga dig DU som VET. Hur många dödsfall blir det per år av varg? (om jag inte minns fel var det inte ett enda på 100år) Varför skjuts inte ALLA vargar om dom är såna blodtörstiga monster som du vill påpeka?
"Gevärkramare"
Här tog vi åt oss och pekar ut folk som gevärskramare kallade jag dig trädkramare? nej, läs om läs rätt det står "du och trädkramare" inte du som trädkramare eller du och andra trädkramare... Men det är inte lätt att förstå när man bor i en stad där av någon konstig anledning, hotet från rovdjur alltid är mindre. Hur många gånger har du varit ute och gått/cyklat precis utanför en by när rovdjur sprungit över vägen, högst 150 meter framför dig? Du pratar dessutom enbart om vargar, vad hände med björnarna? En annan bild har ni, ja. Men den bilden är ju fullständigt åt fanders i många fall. Ta bara det här med att jägarna är i uppror så fort en varg river en hund, samtidigt som mycket fler hundar blir vådaskjutna varje år. Inte f-n skriker jägarna om det.
Varg är inte är farligt för människor. Björn, däremot, kan mycket väl vara farliga för oss.
Å andra sidan så är politikers bild om hur det fungerar i verkligheten också helt åt fanders i många fall, så även många "förståsigpåare" som enbart sitter vid ett skrivbord och inte vet hur det fungerar i verkliga livet (jag anklagar inte dig för att vara det). Även fast det vådaskjuts ungefär dubbelt så många hundar per år, som de skadas av vilt, så kvarstår det faktum att varg och björn är rovdjur och båda arter kan utan problem sänka en fullvuxen människa, än enklare ett försvarslöst barn. Även om fallen inte är vanliga så finns de dock och hotet blir inte mindre med stigande antal levande av varje art.
Postad 21 November 2009 - 19:57
Professor_Kalkyl
-
Professor_Kalkyl
-
Guru
-
-
4342 inlägg
Det var ju det jag gjorde...
Första stycket säger att det är ok att använda varselljus dagtid. Andra stycket säger att det är ok att använda dimljus när det är dimmigt. Tredje stycket säger att det inte är ok att använda halvljus, dimljus och/eller varselljus samtidigt.
Eftersom dimljus nämns separat från "sådant ljus som avses i första stycket" kan man enligt min mening knappast sätta likhetstecken däremellan. Tydligare än så kan jag inte förklara min tolkning.
"I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas i stället för halvljus. Sådant ljus som avses i första stycket, dimljus eller halvljus får inte användas samtidigt." Det är allt som nämns om dimljus, det står alltså bara att de får användas vid dimma och kraftig nederbörd, samt att de inte får användas i kombination med halvljus, dock står det inte att dimljus ej får ersätta halvljus mitt i ljusa dagen. Allt som inte är förbjudet, är lagligt.
Postad 21 November 2009 - 20:07
Darth Tojayz
-
Darth Tojayz
-
Den Lurvige!
-
-
2944 inlägg
En sak jag ofta irriterar mig på hur löjligt det än kan låta, är folk som står framför mig i matkön lägger upp sina varor men struntar i att lägga upp nästa kundskyllt. Eftersom jag inte kan nå den och lägga dit den själv dom står ju framför mig och i vägen. Det är ju liksom upp till dom om dom vill betala mina varor. Man lägger den efter sina varor inte före..... Man kanske håller på att förvandlas till en sur gammal gubbe 
Kan bara hålla med.. Menar.. Hur svårt är det egentligen.. Eller de som kommer fram och ska betala och då ska stå och dividera, eller äldre som försöker dra sitt lånekort på biblan 3 gånger och inte förstår varför de inte kan betala... Min åsikt är att surgubbar blir vi alla på ett eller annat vis.. Gäller bara att se det positiva med det..
Postad 21 November 2009 - 20:14
Unregistered42176b20
-
Unregistered42176b20
-
Lärjunge
-
-
368 inlägg
Allt som inte är förbjudet, är lagligt.
Ja vägverket har tydligen gjort samma märkliga tolkning som du: broschyren "Välj rätt fordonsbelysning"
Postad 21 November 2009 - 21:33
Fibostop
-
Fibostop
-
Amatör
-
-
94 inlägg
En sak jag ofta irriterar mig på hur löjligt det än kan låta, är folk som står framför mig i matkön lägger upp sina varor men struntar i att lägga upp nästa kundskyllt. Eftersom jag inte kan nå den och lägga dit den själv dom står ju framför mig och i vägen. Det är ju liksom upp till dom om dom vill betala mina varor. Man lägger den efter sina varor inte före..... Man kanske håller på att förvandlas till en sur gammal gubbe 
Blir förbannad på det också men jag har löst detta genom att betala tillbaka med samma mynt till den som inte lägger upp skylten på bandet genom att bara lägga varorna på bandet och skita lägga upp skylten. Då brukar den framförvarande lära sig då kassören plötsligt börjar stämpla in mina varor i kassan och den framförvarande blir irriterad och säger att det inte är hans varor.
Postad 22 November 2009 - 01:55
SC-Zap
-
SC-Zap
-
Guru
-
-
6963 inlägg
Ja vägverket har tydligen gjort samma märkliga tolkning som du: broschyren "Välj rätt fordonsbelysning"
Jag förstår inte hur du kan tolka texten på annat sätt än så som Kalkyl gör. Inget märkligt alls i Kalkyls tolkning.
Postad 22 November 2009 - 05:25
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16356 inlägg
Jag är inte rädd för att något av våra rovdjur ska skada mig eller någon annan människa. Det finns som sagt farligare saker jag ägnar mig åt utan att blinka. Skulle jag förlora hunden till en varg så skulle jag skaffa en ny. Det är väl inte världens undergång. Det jag inte gillar med rovdjur är helt enkelt att ett av mina största nöjen, nämligen jakt, blir förstört av vargar och kissekatter. Jag anser dessutom att vi gör ett bättre jobb som predator än de gör. Så det är helt egoistiska skäl till att jag inte vill ha varg. Däremot kommer jag naturligtvis rätta mig efter vad lagen säger om dessa, jag skulle aldrig skjuta dem olaglit bara för att få bort dem.
Jag, liksom de flesta(tror jag), jagar för att det är kul. Inte för köttet.
Lite tråkigt att människan inte jagar för att mätta sin hunger längre. Å andra sidan kanske man blir en skickligare jägare när man är mätt..?
Postad 22 November 2009 - 11:11
Unregistered0d510bdf
-
Unregistered0d510bdf
-
Användare
-
-
164 inlägg
Folk generellt.
Rökare, de brukar kunna vara arroganta j*vlar som bara ser förföljare överallt för att de inte får tända cancerpinnen överallt.
Hundägare som inte plockar upp efter sina byrackor.
Rökande hundägare är nog det värsta, de kan ju inte plocka upp för att de har en cigg i andra handen.
Cyklister på trottoaren, hur hjärndöd är man om man inte fattar vad en trottoar är? Då ska man nog inte ens gå ut!
Bilister som ska smyga förbi bakom på övergångsställen för att de inte vill stanna upp helt, de förlora ju så mycket tid och momentum genom att stanna upp i 30 sekunder eller så...så därför sölar jag mig över så de måste stanna...och en gång öppnade jag t om dörren till baksätet på en.
Som sagt, folk generellt.
Redigerat av Unregistered0d510bdf, 22 November 2009 - 11:11.
Postad 22 November 2009 - 11:26
Unregistered32555851
-
Unregistered32555851
-
Beroende
-
-
1030 inlägg
Bilister som ska smyga förbi bakom på övergångsställen för att de inte vill stanna upp helt, de förlora ju så mycket tid och momentum genom att stanna upp i 30 sekunder eller så...så därför sölar jag mig över så de måste stanna...och en gång öppnade jag t om dörren till baksätet på en. 
Som sagt, folk generellt. 
Det var bland det mest idiotiska jag läst på länge. Du har kanske inte körkort men om du har det så är du väl ingen vidare bra chaufför då bland de första sakerna man fick lära sig var att planera sin körning så man kan undvika så många stopp som möjligt. Man spar rätt bra mycket bensin på att köra väldigt sakta på 2:an jämfört med starta på 1:an. Själv blir jag väldigt arg på folk som verkligen inte kan köra bil, var inte alltför kul att få möte i min fil på 90 väg i en skymd kurva i fredags, att folk tar ut kurvor på sådana snabba vägar när de inte ser om de får möte eller inte är för mig obegripligt, men när man kör lite mer än 3000 mil per år råkar man ut för mycket idiotiska saker i trafiken.
Postad 22 November 2009 - 11:57
Unregisteredd51b7e75
-
Unregisteredd51b7e75
-
Beroende
-
-
1408 inlägg
Varg är inte är farligt för människor. Björn, däremot, kan mycket väl vara farliga för oss.
Snacka om att bara bry sig om ditt egna bästa? En råtta tycker att ett rovdjur som en örn är väldigt farligt för den, men råttan klagar inte och vill att örnen ska bli utrotad. På jorden ska vi leva tillsammans med andra djur, bara för vi är mest intelligenta ( inte så värst egentligen ) så ska vi få härska över alla andra djur, alla ska leva i ett "symbios" Men forsätt hata djur du, så ska vi skulle vi kunna få se hur jorden skulle se ut utan alla "farliga" rovdjur.
Postad 22 November 2009 - 12:11
Unregistered62469361
-
Unregistered62469361
-
Lärjunge
-
-
265 inlägg
Telefonförsäljare är rätt tröttsamma. Man svarar -Hej det är Linus......i andra änden -Jag söker Linus ...då brukar jag svara -Nä tyvärr han gick precis ut..... dom lyssnar ju ändå inte.
Eller när dom säger att jag skall få det billigare genom dom, sen frågar dom hur mycket jag betalar idag. Om dom vet att jag skall få det billigare då vet dom väll hur mycket jag betalar?
Sen finns det dom som ställer en massa personliga frågor innan om talar om i vilket syfte dom överhuvudtaget ringer.
Postad 22 November 2009 - 12:12
Unregisteredbb649a5e
-
Unregisteredbb649a5e
-
Guru
-
-
4239 inlägg
En råtta tycker att ett rovdjur som en örn är väldigt farligt för den, men råttan klagar inte och vill att örnen ska bli utrotad.
du har frågat många råttor förstår jag?
Postad 22 November 2009 - 12:27
Unregisteredb7bdb1f7
-
Unregisteredb7bdb1f7
-
Beroende
-
-
1428 inlägg
Läste i tidningen om några jägare som blivit attackerad och skadad av en björn. Poetisk rättvisa? Var iaf ett tag sedan det hände.
Postad 22 November 2009 - 12:40
passan1
-
passan1
-
Beroende
-
-
1019 inlägg
Hur många här har sett en varg eller björn ute i det fria, ni som har sett en kan ju fortsätta diskutera ni andra kan ju dra nåt gammalt över er. Det är lite som vissa som klagar på politiker och partier men som inte ens har röstat, då tycker jag man ska hålla käften, det gör mig riktigt arg.
Postad 22 November 2009 - 12:42
Unregistered035dce0b
-
Unregistered035dce0b
-
Forumräv
-
-
549 inlägg
Då måste jag fråga dig DU som VET. Hur många dödsfall blir det per år av varg? (om jag inte minns fel var det inte ett enda på 100år) Varför skjuts inte ALLA vargar om dom är såna blodtörstiga monster som du vill påpeka?
"Gevärkramare"
Har du iof rätt i men problemet kvartsår för vissa,JAG är inte intresserad av å ha varg å björn 10m ifrån mina barn vare sig dom utgör ett hot eller inte,dom ska vara i skogen å hålla sig borta från människor gör dom inte det skall dom avlivas för allas bästa anser jag även för djuret.Iof är ju hoten mot mina barn betydligt större i de större städerna än på landsbygden, här kan ja ju iof bara sjuta ner rovdjuren å de går ju inte i Storstäderna så har inget å gnälla över igentligen:)
Postad 22 November 2009 - 12:57
Unregistered0d510bdf
-
Unregistered0d510bdf
-
Användare
-
-
164 inlägg
Det var bland det mest idiotiska jag läst på länge. Du har kanske inte körkort men om du har det så är du väl ingen vidare bra chaufför då bland de första sakerna man fick lära sig var att planera sin körning så man kan undvika så många stopp som möjligt. Man spar rätt bra mycket bensin på att köra väldigt sakta på 2:an jämfört med starta på 1:an.
Själv blir jag väldigt arg på folk som verkligen inte kan köra bil, var inte alltför kul att få möte i min fil på 90 väg i en skymd kurva i fredags, att folk tar ut kurvor på sådana snabba vägar när de inte ser om de får möte eller inte är för mig obegripligt, men när man kör lite mer än 3000 mil per år råkar man ut för mycket idiotiska saker i trafiken.
Jag har körkort, har ingen bil...men när jag väl kör, så stannar jag för de som går över på ett övergångställe. Vilket man SKA göra, man ska inte bara smyga förbi någon. Gör du det, så är DU en dålig förare, för han/hon som går öve kan mycket väl halka eller ramla bakåt och hamna under bilen. Så du har nog gått hos en dålig trafikskola, eller så lär de ut skit idag. För när jag tog i början på 90-talet, så fick man (iaf på den tafikskola jag gick på) lära sig att stanna helt vid övergångsställen för att släppa fram gångtrafikanter...just pga att det kunde hända något med den som gick över. Men det är ju bara en gångtrafikant...han/hon har ju inget värde!?! Man får planera att det kan komma oplanerade stopp som just övergångsställen. Bensin, kostar bara pengar och lite skit i luften...vad kostar liv?
Postad 22 November 2009 - 13:33
Darth Tojayz
-
Darth Tojayz
-
Den Lurvige!
-
-
2944 inlägg
Jag har körkort, har ingen bil...men när jag väl kör, så stannar jag för de som går över på ett övergångställe. Vilket man SKA göra, man ska inte bara smyga förbi någon. Gör du det, så är DU en dålig förare, för han/hon som går öve kan mycket väl halka eller ramla bakåt och hamna under bilen. Så du har nog gått hos en dålig trafikskola, eller så lär de ut skit idag. För när jag tog i början på 90-talet, så fick man (iaf på den tafikskola jag gick på) lära sig att stanna helt vid övergångsställen för att släppa fram gångtrafikanter...just pga att det kunde hända något med den som gick över. Men det är ju bara en gångtrafikant...han/hon har ju inget värde!?!
Man får planera att det kan komma oplanerade stopp som just övergångsställen. Bensin, kostar bara pengar och lite skit i luften...vad kostar liv?
Tror inte riktigt Jovial menade att man ska krypa ända upp på knäna på de som går över. Men de lär faktiskt ut att man ska planera sin körning, så få stopp som möjligt. Likadant när man närmar sig ett stoppljus så ska man rulla fram istället för att hålla farten ända fram för att stanna. Självklart så ska man stanna om man är nära övergångsstället, man ska ju inte krypa för nära, men ser man på avstånd att någon ska gå över så rullar man. Dvs planerar sin körning. Man ska aldrig hålla högre hastighet än man hinner stanna för ett hinder fick jag höra när jag tog mitt kort. Sen lite skit i luften är inget mot vad ett liv kostar kan man ju inte säg heller. För ska man tro på vad alla säger så all den skiten i luften för oplanerad körning bidrar ju till att flera/allas liv kommer gå åt..  Sen måste jag väl lite säg som så att många fotgängare inte planerar eller visar att de ska gå över ett övergångsställe utan tycker det ska vara en självklarhet att vi som kör ska veta det? Så en del olyckor ligger de själv bakom. Och just i dessa fallen så blir det ju rätt svårt att planera och krypa, Här får man ju stanna..
Postad 22 November 2009 - 13:34
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4002 inlägg
på tal om bilar/fordon och gående.
Gående som bara går rakt ut i körfält. Må så hända att finns zebra-sträck där, nog fan har de skyldighet att se om bilen/fordonet sett dem INNAN de går ut. Visst, gående har vid övergångsställen företräde men de ska INTE ta för givet att alla fordon håller en sådan fart att de kan stanna i tid.
Det känns som om det kan vara så illa att en hel del de tittar inte ens för sig innan de går ut, de bara tar ett låångt steg ut på vägen och utgår från att det inte finns någon fordon där.
Postad 22 November 2009 - 13:35
Unregistered1728
-
Unregistered1728
-
Mästare
-
-
2761 inlägg
Blir förbanad över allt ###### amerikaniserande fan vi bor i ett land där man pratar SVENSKA.
Postad 22 November 2009 - 13:37
-Palle-
-
-Palle-
-
Mästare
-
-
3878 inlägg
Gående som bara går rakt ut i körfält. Må så hända att finns zebra-sträck där, nog fan har de skyldighet att se om bilen/fordonet sett dem INNAN de går ut. Visst, gående har vid övergångsställen företräde men de ska INTE ta för givet att alla fordon håller en sådan fart att de kan stanna i tid.
Det känns som om det kan vara så illa att en hel del de tittar inte ens för sig innan de går ut, de bara tar ett låångt steg ut på vägen och utgår från att det inte finns någon fordon där.
Håller med helt! Sen så finns ju risken att det sitter en påtänd pundare eller fyllskalle bakom ratten...
Postad 22 November 2009 - 13:46
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlägg
Dock är det ju alltid bilförarens fel eftersom det är väjningsplikt. Men det är ju en klen tröst när man sitter där förlamad  Skrota väjningsplikt och inför "störst kör först"
Postad 22 November 2009 - 13:56
Fibostop
-
Fibostop
-
Amatör
-
-
94 inlägg
Skrota väjningsplikt och inför "störst kör först"
Bara i Sverige inom EU som har den idiotregeln att fotgängare har företräde, själv skiter jag i regeln för den är stiftad av idiotpolitiker. Om man ska gå över ett obevakat övergångsställe får man fan vänta tills det är fritt fram.
Postad 22 November 2009 - 14:28
Darth Tojayz
-
Darth Tojayz
-
Den Lurvige!
-
-
2944 inlägg
Bara i Sverige inom EU som har den idiotregeln att fotgängare har företräde, själv skiter jag i regeln för den är stiftad av idiotpolitiker.
Om man ska gå över ett obevakat övergångsställe får man fan vänta tills det är fritt fram.
Som det var förr ja.. Mycket bättre och säkrare.. Vissa har verkligen tagit den nya reglen som att de kan gå hur de vill för de har rätt att göra det.. Den reglen med att fotgängare har företräde har verkligen blivit fel..
Postad 22 November 2009 - 14:33
SC-Zap
-
SC-Zap
-
Guru
-
-
6963 inlägg
Har du iof rätt i men problemet kvartsår för vissa,JAG är inte intresserad av å ha varg å björn 10m ifrån mina barn vare sig dom utgör ett hot eller inte,dom ska vara i skogen å hålla sig borta från människor gör dom inte det skall dom avlivas för allas bästa anser jag även för djuret.Iof är ju hoten mot mina barn betydligt större i de större städerna än på landsbygden, här kan ja ju iof bara sjuta ner rovdjuren å de går ju inte i Storstäderna så har inget å gnälla över igentligen:)
Snacka om att ha svårt för att ta till sig fakta. Här är de råa stenålderskänslor som gäller. Trots att du egentligen förstår att faran är nära noll reagerar du med känslor så här starka. Märkligt. Vad säger att du har mer rätt till skogen än vad andra rovdjur har?
Postad 22 November 2009 - 14:34
Unregistered0d510bdf
-
Unregistered0d510bdf
-
Användare
-
-
164 inlägg
Tror inte riktigt Jovial menade att man ska krypa ända upp på knäna på de som går över. Men de lär faktiskt ut att man ska planera sin körning, så få stopp som möjligt. Likadant när man närmar sig ett stoppljus så ska man rulla fram istället för att hålla farten ända fram för att stanna.
Självklart så ska man stanna om man är nära övergångsstället, man ska ju inte krypa för nära, men ser man på avstånd att någon ska gå över så rullar man. Dvs planerar sin körning.
Man ska aldrig hålla högre hastighet än man hinner stanna för ett hinder fick jag höra när jag tog mitt kort.
Sen lite skit i luften är inget mot vad ett liv kostar kan man ju inte säg heller. För ska man tro på vad alla säger så all den skiten i luften för oplanerad körning bidrar ju till att flera/allas liv kommer gå åt.. 
Men det är det många gör, de kyper(kryper och kryper, snarare 45 för en del.) förbi bakom när man går på övergångsstället...ibland känner jag backspegeln mot jackan. Visst, att man ska växla ner och sakta in men stanna ifall personen fortfarande är på samma sida som bilen...men nu skiter 9 av 10 fullständigt i det, iaf här i Norrköping. Nu är jag som tur inte född här, för många som är det, är lite efter...så det kan ju bero på det. Sen måste jag väl lite säg som så att många fotgängare inte planerar eller visar att de ska gå över ett övergångsställe utan tycker det ska vara en självklarhet att vi som kör ska veta det? Så en del olyckor ligger de själv bakom. Och just i dessa fallen så blir det ju rätt svårt att planera och krypa, Här får man ju stanna..
Det beror ju lite på situationen, ibland får man ju tänka efter före som bilförare, ser man någon nära ett övergångsställe så få man anta att han/hon ska gå över och sakta ner, går han/hon inte över så är det ju bara att åka på. Men visst, fotgängare ska ju inte to att de är de enda i trafiken, precis som bilförare.  Man måste ju vara uppmärksam i tafiken, oavsett om man cyklar, går eller kör bil. Förare som Fibostop, borde få gå om körskolan, köra om på nytt och sedan få kortet klippt och aldrig få nytt...samt bilen mosad i en press. Eller få lacken repad nä han kör förbi någon på obevakat övergångsställe....så nycklar fram. *check*
Postad 22 November 2009 - 15:34
Darth Tojayz
-
Darth Tojayz
-
Den Lurvige!
-
-
2944 inlägg
Men det är det många gör, de kyper(kryper och kryper, snarare 45 för en del.) förbi bakom när man går på övergångsstället...ibland känner jag backspegeln mot jackan. Visst, att man ska växla ner och sakta in men stanna ifall personen fortfarande är på samma sida som bilen...men nu skiter 9 av 10 fullständigt i det, iaf här i Norrköping. Nu är jag som tur inte född här, för många som är det, är lite efter...så det kan ju bero på det.
Det beror ju lite på situationen, ibland får man ju tänka efter före som bilförare, ser man någon nära ett övergångsställe så få man anta att han/hon ska gå över och sakta ner, går han/hon inte över så är det ju bara att åka på. Men visst, fotgängare ska ju inte to att de är de enda i trafiken, precis som bilförare.  Man måste ju vara uppmärksam i tafiken, oavsett om man cyklar, går eller kör bil.
Jo visst ska man sakta ner. Men när de kommer från ingenstans och ara går rätt ut.. Då är det lite så man vill köra på dom.. Att smyga förbi bakom på det viset har jag nog inte varit med om, men jag kan förstå att det är irriterande.. Då hade jag nog själv stannat på övergångsstället och blängt surt.. Tagit god tid på mig.. Kanske knytit skon eller något.. Iof så kör ju jag den gamla stilen när jag är ute och går.. Jag stannar och ser mig för och går inte över för än bilarna stannat.. Känns ju säkrast, man vill ju inte bli påkörd..
Redigerat av Darth Tojayz, 22 November 2009 - 15:35.
Postad 22 November 2009 - 15:49
Unregistered1803
-
Unregistered1803
-
Amatör
-
-
52 inlägg
Kents nya singel "Töntarna" .
När till och med Kent sjunger om hämnd och att hänga folk långsamt och högt blir jag bekymrad över världens tillstånd.
Vad handlar låten om? Vilka är töntarna och vilka riktar den sig emot? Hatisk låt med ett hatiskt klassiskt "vi mot dom-tema". Besviken.
Förövrigt, människor som står o skrattar Istället för att hjälpa människor som ligger o blöder på marken gör mig extra vansinnig.
Redigerat av Unregistered1803, 22 November 2009 - 16:23.
Postad 22 November 2009 - 17:31
Unregistered592cec63
-
Unregistered592cec63
-
Forumräv
-
-
744 inlägg
Har du iof rätt i men problemet kvartsår för vissa,JAG är inte intresserad av å ha varg å björn 10m ifrån mina barn vare sig dom utgör ett hot eller inte,dom ska vara i skogen å hålla sig borta från människor gör dom inte det skall dom avlivas för allas bästa anser jag även för djuret.Iof är ju hoten mot mina barn betydligt större i de större städerna än på landsbygden, här kan ja ju bara sjuta ner rovdjuren å de går ju inte i Storstäderna så har inget å gnälla över igentligen:)
Så hur gör vi här i storstäderna där pedofiler, blottare, våldtäktsmän och gubbar med godis springer runt ?? Ska vi skjuta av dom också  Nej men allvarligt, folk är lite överdrivet rädda för vargar och björnar. Ser du till statestiken så är jag bergsäker på att om man jämför vargar och människor, så dödar människor mest per minut i världen än vad vargarna gör  Kanske inte den bästa jämförelsen men i rumänien tex finns tusentals vargar och hur många människor har dödats där ? Då borde det ju enligt alla varghatare vara ca 3 pers om dan  Och vems fel är det förresten att vargar och andra rovdjur letar sig närmare stan ?? Rotar man efter fel i ekosystemet så är jag djävligt säker på att människan är det största problemet. Så problemet är inte djuren utan människan och dess begär av mer och på andras bekostnad.
Redigerat av Unregistered592cec63, 22 November 2009 - 17:36.
Postad 22 November 2009 - 17:33
Unregisteredb42c7e80
-
Unregisteredb42c7e80
-
Lärjunge
-
-
314 inlägg
Vad säger att du har mer rätt till skogen än vad andra rovdjur har?
Ursäkta om jag klipper i ditt citat och svarar istället för V75. Det som gör att jag har mer rätt till skogen än de andra rovdjuren är, som alltid, pengar. Vi jägare omsätter en hel del pengar på jakt. Inte minst genom arrenden till de stora skogsbolagen. Och eftersom vi, tack och lov, bor i en marknadsekonomi så kommer det förmodligen bli som vi jägare vill till slut. Många vargar ger mindre efterfrågan på arrende och sänkta priser. Skogsbolagen gråter ut i media samtidigt som aktier sjunker o.s.v. Gråben får stryka på foten. Jag kan fortsätta med min hobby. Men det här är bara mina teorier. Den som lever får se.
Postad 22 November 2009 - 17:37
F.A
-
F.A
-
Lärjunge
-
-
252 inlägg
Inget roligt ämne men det som gör mig riktigt förbannad är alla dessa människor som kommer bli utförsäkrade från försäkringskassan. Dom är ju för fn sjuka (oftast med diagnos).
Postad 22 November 2009 - 17:44
Unregistered592cec63
-
Unregistered592cec63
-
Forumräv
-
-
744 inlägg
Det är nog ingen vits att bråka om vem som har rätt till vad.
Frågan borde vara hur man samspelar bäst.
Jag kan tycka att jakt som hobby är fullständigt fördjävligt, speciellt när man tycker att det är kul att
skjuta på nåt som inte kan försvara sig.
Jakt för att kontrollera beståndet är ok, men för att det är kul ??
Det skulle vara betydligt roligare att skicka ut dessa "jag tycker det är kul att skjuta djur" lirare ut i skogen och låta dom jaga S.A.S, delta force eller varann kanske.
Då blir det ju mer sport när den jagade kan skjuta tillbax..LOL
Då skulle jag tycka att det är kul, kunde bli nästa unreality-show på tv.
Kunde ha två lag, ut i skogen med camo o gevär och skjuta till sista man på bästa sändningstid....YEAH !!
Så hobby jägare som bara vill skjuta djur för att det är kul gör mig förbannad.
Redigerat av Unregistered592cec63, 22 November 2009 - 17:52.
Postad 22 November 2009 - 18:02
Fibostop
-
Fibostop
-
Amatör
-
-
94 inlägg
Om man tycker det är kul vara i skogen skjuta djur så bör man nog kontrollera sin egen mentala status.
Postad 22 November 2009 - 18:09
Unregisteredb7bdb1f7
-
Unregisteredb7bdb1f7
-
Beroende
-
-
1428 inlägg
Det är nog ingen vits att bråka om vem som har rätt till vad. Frågan borde vara hur man samspelar bäst.
Jag kan tycka att jakt som hobby är fullständigt fördjävligt, speciellt när man tycker att det är kul att skjuta på nåt som inte kan försvara sig.
Jakt för att kontrollera beståndet är ok, men för att det är kul ??
Det skulle vara betydligt roligare att skicka ut dessa "jag tycker det är kul att skjuta djur" lirare ut i skogen och låta dom jaga S.A.S, delta force eller varann kanske. Då blir det ju mer sport när den jagade kan skjuta tillbax..LOL
Då skulle jag tycka att det är kul, kunde bli nästa unreality-show på tv. Kunde ha två lag, ut i skogen med camo o gevär och skjuta till sista man på bästa sändningstid....YEAH !!
Så hobby jägare som bara vill skjuta djur för att det är kul gör mig förbannad.
Håller med i allt du säger. Eller så kan dom ut och jaga björn med kniv istället. Det är lätt att ha övertaget när man inte ens behöver komma nära. Otroligt fegt. Om era hundar blir bitna i skogen så kan ni hålla dom därifrån. Tycker även det är fint när ni råkar skjuta varandra. Skåla någon?
Postad 22 November 2009 - 18:43
Professor_Kalkyl
-
Professor_Kalkyl
-
Guru
-
-
4342 inlägg
Hur många här har sett en varg eller björn ute i det fria, ni som har sett en kan ju fortsätta diskutera ni andra kan ju dra nåt gammalt över er. Det är lite som vissa som klagar på politiker och partier men som inte ens har röstat, då tycker jag man ska hålla käften, det gör mig riktigt arg.
Sett 6 björnar i det fria, varav tre var björnungar. Någon fler som är inne i rovddjursfrågan, som sett fler björnar under en 20 års period? Om man tycker det är kul vara i skogen skjuta djur så bör man nog kontrollera sin egen mentala status.
Är du vegetarian med? Ex. Älgjakt i sig själv kan vara mycket rogivande, oavsett om man jagar för adrenalinet eller för att ta vara på köttet.
Redigerat av Professor_Kalkyl, 22 November 2009 - 18:46.
Postad 22 November 2009 - 18:51
Unregistered0d510bdf
-
Unregistered0d510bdf
-
Användare
-
-
164 inlägg
Jo visst ska man sakta ner. Men när de kommer från ingenstans och ara går rätt ut.. Då är det lite så man vill köra på dom..
Men det tycker jag med, går man bara rätt ut ivägen så får man skylla sig själv, även om det är ett övergångsställe. Lite vett i skallen få man ha, även som gångtrafikant. Att smyga förbi bakom på det viset har jag nog inte varit med om, men jag kan förstå att det är irriterande.. Då hade jag nog själv stannat på övergångsstället och blängt surt.. Tagit god tid på mig.. Kanske knytit skon eller något..
Här är det vanligt, det hände senast idag när jag var ute och på väg till stan. Har knackat på rutan ett par gånger, och slagit till lite lätt på sidan så det dunkar till lite...då ser man lite reaktion på de som kör.  Vanligtvis så slöar jag bara ner mig lite och lunkar sakta över med ett lite j*vligt leende på läpparna.  Iof så kör ju jag den gamla stilen när jag är ute och går.. Jag stannar och ser mig för och går inte över för än bilarna stannat.. Känns ju säkrast, man vill ju inte bli påkörd.. 
Jag ser mig alltid för, gammal vana dör sakta. Lika bra det, man vet ju inte hur det blir om man blir påkörd...man kan ju få men för livet, och då hjälper ju inte hur mycket pengar man får.
Postad 22 November 2009 - 19:10
Unregistered32555851
-
Unregistered32555851
-
Beroende
-
-
1030 inlägg
Jag har körkort, har ingen bil...men när jag väl kör, så stannar jag för de som går över på ett övergångställe. Vilket man SKA göra, man ska inte bara smyga förbi någon. Gör du det, så är DU en dålig förare, för han/hon som går öve kan mycket väl halka eller ramla bakåt och hamna under bilen. Så du har nog gått hos en dålig trafikskola, eller så lär de ut skit idag. För när jag tog i början på 90-talet, så fick man (iaf på den tafikskola jag gick på) lära sig att stanna helt vid övergångsställen för att släppa fram gångtrafikanter...just pga att det kunde hända något med den som gick över. Men det är ju bara en gångtrafikant...han/hon har ju inget värde!?!
Man får planera att det kan komma oplanerade stopp som just övergångsställen. Bensin, kostar bara pengar och lite skit i luften...vad kostar liv?
Det jag trodde du mena var att när du närma dig övergångstället så saktade bilen in för att slippa stanna men ändå låta dig hinna över, då stannar du på övergångstället så att bilen tvingas att stanna. Har själv aldrig varit med om att en bil kör om en precis bakom ryggen på en, kan tänka mig att det är en ganska otäck känsla. Ser man någon vid ett övergångställe ska man anpassa farten så man slipper stanna helt och när de gått över vägen ska man kunna rulla vidare. Sen undrar jag varför din trafikskola lärde dig stanna helt vid övergångställen och släppa över folk när zebralagen inte trädde i kraft förren 1998.
Redigerat av Unregistered32555851, 22 November 2009 - 19:13.
Postad 22 November 2009 - 19:20
Unregistered592cec63
-
Unregistered592cec63
-
Forumräv
-
-
744 inlägg
Mmm, fattar inte att man bara kliver ut i gatan istället för att stanna och kolla 
Vad spelar det för roll vems fel det är sen när ser ut som notredams ringare och har pisspåse på magen.
Inga reflexer är ju en höjdare också.
Mötte en kille varje morgon på väg till mitt jobb, han var klädd i svart och syntes inte alls i nattens mörker.
Han kunde heller inte bestämma sig vilken sida av vägen han skulle gå på, utan det var nåt nytt varje dag.
Så jag köpte en reflex på macken och nästa gång jag mötte han så frågade jag han:
Död eller levande ??
Efter många om o men så fick han fram Levande.
-Då så, då bär du den här reflexen varje dag du går här på vägen och det är mörkt...
Sen fråga han vad som händer om han inte gör det.
- Då syns du inte så bra, det kan sluta med att jag eller nån annan inte ser dig i tid och jag tror inte din flickvän
vill ha en kille som ser ut som notredams ringare med piss påse på magen
KaTjing...
Redigerat av Unregistered592cec63, 22 November 2009 - 19:22.
Postad 22 November 2009 - 20:13
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4002 inlägg
Inga reflexer är ju en höjdare också.
Cyklade in till stan (Stockholm). Ett parti är en smal väg, två bilar kan mötas med lite marginal, utan någon som helst belysning. Cyklar över en liten bro, en liten kulle. Bakom mig kommer en bil med hellyse på (tror jag). När den kommer över bron och lyktorna vänder nedåt mot mig ser jag några meter framför mig ryggen på en mörkklädd människa. Hinner precis styra undan, undviker precis att köra in styret sidan på människan. Skriker "Ooh - fan - reflexer!!!!" när jag rullar förbi. (första av förvåning, det senare i irritation) inte nog med att idioten går på en smal väg i mörkret utan reflexer, idioten går på fel sida vägen med RYGGEN mot trafiken. Inte ett rätt där inte. ja, jag har lampa på cykeln som gott lyser upp reflexer men inte alltid svartklädda människor i vägrenen.
Postad 22 November 2009 - 20:34
Mentos
-
Mentos
-
Mästare
-
-
3993 inlägg
Exakt, detta är nåt som verkligen kan göra mig arg, har hänt mig flera gånger som bilist och det är inte ovanligt att vissa inte ens tittar antingen åt höger eller vänster utan det är bara full fart ut på övergångsstället med raska steg. Helt otroligt hur vissa tänker egentligen.
Postad 22 November 2009 - 20:35
Lorryquai
-
Lorryquai
-
Veteran
-
-
1928 inlägg
När folk som inte kan parkera/hantera en bil smiter från en parkeringsskada...
Idag har jag fått min bil skadad för 3:e gången inom 1-1/2 år. Det kan jag bli ruskigt förbannad på.
//Lorryquai
Postad 22 November 2009 - 21:27
Unregistered0d510bdf
-
Unregistered0d510bdf
-
Användare
-
-
164 inlägg
Det jag trodde du mena var att när du närma dig övergångstället så saktade bilen in för att slippa stanna men ändå låta dig hinna över, då stannar du på övergångstället så att bilen tvingas att stanna.
Har själv aldrig varit med om att en bil kör om en precis bakom ryggen på en, kan tänka mig att det är en ganska otäck känsla.
Ser man någon vid ett övergångställe ska man anpassa farten så man slipper stanna helt och när de gått över vägen ska man kunna rulla vidare. Sen undrar jag varför din trafikskola lärde dig stanna helt vid övergångställen och släppa över folk när zebralagen inte trädde i kraft förren 1998.
Okej, det kanske var lite luddigt skrivet. Det kan vara rätt läskigt, speciellt ifall de fortfaande har en rätt hög fart..sisådär en 45 km/tim.  Jag vet inte? Kan vara läraren jag hade, som hade den synen att man skulle vara artig och stanna för de som ville gå över gatan vid övergångsstället?. Men hon var bra iaf, skällde ut en gubbe som tutade på mig första dagen för att motorn dog vid ett rödljus och inte kom iväg direkt. Jag såg i backspegeln hur han skamset sjönk ner i sätet. .................................. Idag vid ett bevakat övergångsställe upptäckte jag en annan sak som gör mig riktigt föbannad. Här i stan, så verkar inte ett enda avlopp funka som de ska och det blir vattensamlingar vid alla korsningar. Måste man köra i vattnet så det står som en tsunami över trottoaren, eller blir folk som fjortisar igen så fort de sätter sig bakom ratten? - Ååååh vad kul, vatten som skvätter! Kom igen, det slutade man med på dagis när nyhetens behag lagt sig efter att man kört trehjulingen genom en vattenpöl. Det stod en tant framför mig och väntade som blev helt blöt av skitigt vatten, och jag har själv blivit helt nerstänkt en gång...det är inte så j*vla kul precis. Tycker man sånt är roligt, då ska man kasta körkortet och skriva in sig på första bästa dagis och gå om från början...för det är där man hör hemma. För man ser hur de siktar in sig när de sitter bakom ratten i sin pimpade europeiska eller japanska bil och styr mot vattensamlingen. Jag föstår varför det är som det är i USA, hade jag en bössa så skulle jag med använda den...varje dag! Mmm, fattar inte att man bara kliver ut i gatan istället för att stanna och kolla  Vad spelar det för roll vems fel det är sen när ser ut som notredams ringare och har pisspåse på magen.
Inga reflexer är ju en höjdare också. Mötte en kille varje morgon på väg till mitt jobb, han var klädd i svart och syntes inte alls i nattens mörker. Han kunde heller inte bestämma sig vilken sida av vägen han skulle gå på, utan det var nåt nytt varje dag. Så jag köpte en reflex på macken och nästa gång jag mötte han så frågade jag han:
Död eller levande ?? Efter många om o men så fick han fram Levande. -Då så, då bär du den här reflexen varje dag du går här på vägen och det är mörkt... Sen fråga han vad som händer om han inte gör det. - Då syns du inte så bra, det kan sluta med att jag eller nån annan inte ser dig i tid och jag tror inte din flickvän vill ha en kille som ser ut som notredams ringare med piss påse på magen 
KaTjing...
Han kanske var en ninja?
Postad 23 November 2009 - 06:38
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2834 inlägg
Okej, det kanske var lite luddigt skrivet. Det kan vara rätt läskigt, speciellt ifall de fortfaande har en rätt hög fart..sisådär en 45 km/tim. 
Jag vet inte? Kan vara läraren jag hade, som hade den synen att man skulle vara artig och stanna för de som ville gå över gatan vid övergångsstället?. Men hon var bra iaf, skällde ut en gubbe som tutade på mig första dagen för att motorn dog vid ett rödljus och inte kom iväg direkt. Jag såg i backspegeln hur han skamset sjönk ner i sätet. ..................................
Idag vid ett bevakat övergångsställe upptäckte jag en annan sak som gör mig riktigt föbannad. Här i stan, så verkar inte ett enda avlopp funka som de ska och det blir vattensamlingar vid alla korsningar. Måste man köra i vattnet så det står som en tsunami över trottoaren, eller blir folk som fjortisar igen så fort de sätter sig bakom ratten? - Ååååh vad kul, vatten som skvätter! Kom igen, det slutade man med på dagis när nyhetens behag lagt sig efter att man kört trehjulingen genom en vattenpöl. Det stod en tant framför mig och väntade som blev helt blöt av skitigt vatten, och jag har själv blivit helt nerstänkt en gång...det är inte så j*vla kul precis. Tycker man sånt är roligt, då ska man kasta körkortet och skriva in sig på första bästa dagis och gå om från början...för det är där man hör hemma. För man ser hur de siktar in sig när de sitter bakom ratten i sin pimpade europeiska eller japanska bil och styr mot vattensamlingen. Jag föstår varför det är som det är i USA, hade jag en bössa så skulle jag med använda den...varje dag!
Han kanske var en ninja? 
Angånde att vissa inte stannar vid övergångställen. Så är väl det nått nytt "ecodrive" skit  Man spar ju på isbjörnar och natruen! (Jag stannar nästan alltid helt)
Redigerat av Timpolanen, 23 November 2009 - 06:39.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Övrigt
-
→
Off Topic
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|