Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bygga 12" sub till hemmabio

127 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 09 December 2009 - 09:51

allends
  • allends
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0
Okej.. ska försöka få denna att bli bra, att bygga slutet är sista utvägen.
Ifall det inte skulle bli bra hur jag än gör, så måste jag väl bygga om lådan lite?
Alltså om jag skulle bygga om den till sluten så krävs det väl en annan volym på lådan?

Mvh :P

Postad 09 December 2009 - 12:52

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Okej.. ska försöka få denna att bli bra, att bygga slutet är sista utvägen.
Ifall det inte skulle bli bra hur jag än gör, så måste jag väl bygga om lådan lite?
Alltså om jag skulle bygga om den till sluten så krävs det väl en annan volym på lådan?

Mvh :P

Du får i vilket fall inte samma kurva med portad och sluten med samma volym. Min kurva blev godkänd för köksbruk med samma volym sluten som portad, så så fick det bli. :lol:

Postad 09 December 2009 - 13:16

nixlaz
  • nixlaz
  • Forumräv

• 816 inlägg
  • 0
Tänk efter två eller tre gånger så allting verkligen får plats, så du inte bara slänger ihop en låda :lol: Porten kan du med fördel placera på samma sida som elementet, sedan ser du till att det kan andas så fritt som möjligt.

Det enda jag reagerade på var att lådan kanske inte blir så lättplacerad iom sitt djup, men det är ju du som bestämmer formen så bygg den som du vill så länge det funkar tillsammans med alla prylar som ska in.

Såg att det vart rätt många 3l, 3l, 3l, har du bara höftat på dessa mått eller finns det någon tanke bakom? Sen så blir den totala volymen på din låda närmare 140 än 139 om man ska vara petig :P

Redigerat av nixlaz, 09 December 2009 - 13:20.

Postad 09 December 2009 - 20:18

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Tänk efter två eller tre gånger så allting verkligen får plats, så du inte bara slänger ihop en låda :unsure:

Tack.... :P

Postad 09 December 2009 - 20:55

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

Tack.... :unsure:

I stället för bakerman 22 så borde du byta namn till blixten22

Postad 09 December 2009 - 21:50

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

I stället för bakerman 22 så borde du byta namn till blixten22

HA HA HA HA !! :unsure: :P :P :D

Postad 09 December 2009 - 22:54

allends
  • allends
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0

Tänk efter två eller tre gånger så allting verkligen får plats, så du inte bara slänger ihop en låda :D Porten kan du med fördel placera på samma sida som elementet, sedan ser du till att det kan andas så fritt som möjligt.

Det enda jag reagerade på var att lådan kanske inte blir så lättplacerad iom sitt djup, men det är ju du som bestämmer formen så bygg den som du vill så länge det funkar tillsammans med alla prylar som ska in.

Såg att det vart rätt många 3l, 3l, 3l, har du bara höftat på dessa mått eller finns det någon tanke bakom? Sen så blir den totala volymen på din låda närmare 140 än 139 om man ska vara petig :unsure:

Okej, funderar på att använda 200mm rör av hård plast, sedan 200mm till i böjbar plast så jag kan vrida det så det blir så fritt som möjligt.. ? :P
Ja jag har höftat lite på det faktiskt, men mest lagt till någon / några tiondelar av en liter.. så det blir nog några fler liter invändigt efteråt än vad som är beräknat nu.. Eller är det lika dålig att ha för många liter som för få?

Tack för svaren :P

Postad 09 December 2009 - 23:06

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Okej, funderar på att använda 200mm rör av hård plast, sedan 200mm till i böjbar plast så jag kan vrida det så det blir så fritt som möjligt.. ? :unsure:
Ja jag har höftat lite på det faktiskt, men mest lagt till någon / några tiondelar av en liter.. så det blir nog några fler liter invändigt efteråt än vad som är beräknat nu.. Eller är det lika dålig att ha för många liter som för få?

Tack för svaren :P

Det handlar om att ha exakt lika många liter som man räknade på om man vill få fram den specifika kurvan.
Ha exakt rätt portdimension.
Ha exakt rätt portlängd.
Ha exakt rätt mängd dämpning.

Portade lådor suger...

Jag är inte ett dugg tjurig för att jag misslyckades... :P

Redigerat av Bakerman, 09 December 2009 - 23:07.

Postad 09 December 2009 - 23:48

allends
  • allends
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0
Okej! :unsure:
Som det är nu så ska det vara 3-5 liter som mest över dom 105 som sdx skrev skulle vara bra.
Så då kan jag ju sätta i en extra mellanvägg/stag och fräsa ur den på ett visst vis för att få till den exakta volymen 105 Liter..?

Postad 10 December 2009 - 10:52

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Okej! :unsure:
Som det är nu så ska det vara 3-5 liter som mest över dom 105 som sdx skrev skulle vara bra.
Så då kan jag ju sätta i en extra mellanvägg/stag och fräsa ur den på ett visst vis för att få till den exakta volymen 105 Liter..?

Gör det. 5 liter är ju nästan 5% skillnad, och det säjer dom som kan det här att det är inte bra.. :P

Postad 10 December 2009 - 13:18

allends
  • allends
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0
Okej, ska göra en exakt uträkning och återkomma! ;)

Postad 12 December 2009 - 22:10

allends
  • allends
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0
En liten tanke bara.. vad tror ni om att bygga en sluten låda istället?
Med samma element och förstärkare.. ?
Kan jag bygga lådan mindre isåfall?

:)

Postad 13 December 2009 - 02:21

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

En liten tanke bara.. vad tror ni om att bygga en sluten låda istället?
Med samma element och förstärkare.. ?
Kan jag bygga lådan mindre isåfall?

:)

Nya uträkningar. Nya mått. Ny kurva. Förmodligen mycket sämre kurva.... :lol:
Sdx hjälper dej kanske.. Stort förtroende för honom. :P

Redigerat av Bakerman, 13 December 2009 - 02:23.

Postad 14 December 2009 - 09:01

allends
  • allends
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0

Nya uträkningar. Nya mått. Ny kurva. Förmodligen mycket sämre kurva.... :wub:
Sdx hjälper dej kanske.. Stort förtroende för honom. :wacko:

Japp litar på honom med.. men försöker nog först med portad.. synd bara att den behöver bli så j*vla stor, finns inte särskilt många 12" subbar att köpa i affär som är så här stora.. ?

Postad 14 December 2009 - 11:07

80-talet
  • 80-talet
  • Lärjunge

• 498 inlägg
  • 0
köp två kör isobarik och halvera lådan, dyrt, ineffektivt men det funkar :wub: :wacko:

Postad 14 December 2009 - 17:32

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

köp två kör isobarik och halvera lådan, dyrt, ineffektivt men det funkar ;) :wub:

Ineffektivt...? Jag skulle kunna ställa upp och tävla mot dom flesta hemmabiosubbar... :wacko:

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  kl_.JPG   81.11K   0 Antal nerladdningar

Postad 15 December 2009 - 09:58

80-talet
  • 80-talet
  • Lärjunge

• 498 inlägg
  • 0
;) nu menade jag ineffektivt i den meningen att det är lite slöseri med element. Hade ju blivit festligare med två i varsin låda med avsedd men mot isobariken större volym, eller hur!? :(

Postad 15 December 2009 - 12:08

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0

;) nu menade jag ineffektivt i den meningen att det är lite slöseri med element. Hade ju blivit festligare med två i varsin låda med avsedd men mot isobariken större volym, eller hur!? :)

Isobarik, en kompromiss som ibland kanske är den bästa för situationen, men nog är det alltid tråkigt att tappa känslighet :unsure:

Postad 15 December 2009 - 13:08

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Men han har ju redan 2st... med 2st i varje... :)

dock i iso-konfig så...

Postad 15 December 2009 - 18:44

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0
Precis.. :)

Bifogad fil(er)

Redigerat av Bakerman, 15 December 2009 - 18:45.

Postad 30 December 2009 - 23:00

allends
  • allends
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0
Har fått hem dämpmaterial, fårull eller vad det heter.. och ett 400mm x 4" rör + 2 st koniska basportar nu.
Även tyg till dammskyddet till fronten..

Min pappa har sågat till alla sidor till lådan, så dom ska fräsas inom kort.

Ska även beställa elementet snart..
Eller tycker ni att jag ska beställa förstärkaren först? För att kunna bygga lådan menar jag.. måtten på den finns ju på hemsidan men .. ni kanske inte håller med.. ? ;)

Mvh

Postad 04 January 2010 - 00:40

allends
  • allends
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0
Förstärkaren beställd! :)

Zachry DSW-400mk2

Postad 04 January 2010 - 13:10

alle3000
  • alle3000
  • Användare

• 176 inlägg
  • 0

Ska även beställa elementet snart..
Eller tycker ni att jag ska beställa förstärkaren först? För att kunna bygga lådan menar jag.. måtten på den finns ju på hemsidan men .. ni kanske inte håller med.. ? :)

Mvh

Lita inte fullt ut på måtten som står på databladen. När jag mätte på mina så skiljde det några millimeter. Och en sån glipa vill man inte ha i baffeln.

Kör hårt!

Postad 04 January 2010 - 23:35

allends
  • allends
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0

Lita inte fullt ut på måtten som står på databladen. När jag mätte på mina så skiljde det några millimeter. Och en sån glipa vill man inte ha i baffeln.

Kör hårt!

Tack för det, väntar med att fräsa baffel och hål på baksidan för förstärkaren tills jag har det framför mig och kan mäta själv.. :o

Postad 27 January 2010 - 12:39

allends
  • allends
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0
Sådär, igår kom elementet på posten så nu ligger alla delar hemma.
Jag ska börja på lördag med att fräsa och annat ..

Edit;
Jobbat med lådan idag, är väl halvt klar nu.

Bifogad fil  Foto0124.jpg   1.36MB   0 Antal nerladdningar

Baffelns skivor sitter bara där tillfälligt för att visa hur det kommer bli..

Imorgon så ska jag fräsa ur hål för förstärkaren och sätta dit övriga sidor av lådan och dämpmaterialet. Sedan blir det provspelning!

Redigerat av allends, 31 January 2010 - 01:20.

Postad 01 February 2010 - 22:15

allends
  • allends
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0
Har testat den lite idag och det är stor skillnad mot min gamla sub!

Nu är den dock inte helt tät utan det är luft glipor under locket på lådan.
Jag hade inte tillräckligt mycket dämpmaterial för att täcka mellanväggen inuti lådan, så jag har bara fäst ovansidan med skruv och lite dämpnings bitar som blev över just nu.

Imorgon kommer nog den sista dämpningen som behövs, så efter att jag satt i det kan jag limma och skruva ihop locket utifrån, och ta silikon inifrån. Sedan är det tätt! :D

Bifogad fil  Foto0142.jpg   1.37MB   0 Antal nerladdningar

Så ser det ut just nu, om ca 3 veckor så ska jag lämna in lådan till pappas jobb där den skall spacklas, slipas, grundas osv.. så det till slut blir blanksvart yta på den. :lol:

Postad 02 February 2010 - 05:42

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

Sådär, igår kom elementet på posten så nu ligger alla delar hemma.
Jag ska börja på lördag med att fräsa och annat ..

Edit;
Jobbat med lådan idag, är väl halvt klar nu.

Bifogad fil  Foto0124.jpg   1.36MB   0 Antal nerladdningar

Baffelns skivor sitter bara där tillfälligt för att visa hur det kommer bli..

Imorgon så ska jag fräsa ur hål för förstärkaren och sätta dit övriga sidor av lådan och dämpmaterialet. Sedan blir det provspelning!

det där ger stående våg öka antalet hål på mellan väggen

Postad 02 February 2010 - 09:36

allends
  • allends
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0
Stående våg? Förklara gärna..

Gjorde ett hål till innan jag tog hem den för test:

Bifogad fil  Foto0129.jpg   66.15K   0 Antal nerladdningar

Bifogad fil  Foto0130.jpg   109.9K   0 Antal nerladdningar

Edit : Har testat den lite nu och jag tycker det låter skitbra. Nu har jag också gjort den helt tät och klätt mellanväggen med dämpmaterial.. bra tryck i den! :D

Vad menar du med stående våg?

Redigerat av allends, 03 February 2010 - 13:31.

Postad 03 February 2010 - 14:11

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

Stående våg? Förklara gärna..

Gjorde ett hål till innan jag tog hem den för test:

Bifogad fil  Foto0129.jpg   66.15K   0 Antal nerladdningar

Bifogad fil  Foto0130.jpg   109.9K   0 Antal nerladdningar

Edit : Har testat den lite nu och jag tycker det låter skitbra. Nu har jag också gjort den helt tät och klätt mellanväggen med dämpmaterial.. bra tryck i den! :blink:

Vad menar du med stående våg?

En stående våg är en del av frekvensen som börjar att pumpa framåt och bakåt inne i lådan och kommer inte till porten . lite förenklad förklaring,

Postad 03 February 2010 - 20:13

allends
  • allends
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0
Okej.. vid vissa frekvenser kommer det alltså nästan inget ljud?
Det är tyst vid visa frekvenser när man kör bassvep test men det trodde jag berodde på rummet? eftersom det varit så förut.

Jag kollade igenom transformers innan, och vid en scen i slutet så är det ett bassvep som går rätt så djupt.. ner till 20-25 hz kanske? Precis i slutet av svepet när det är som djupast så blir det lite blåsljud, så som det blev för "bakerman22" på hans diy sub, fast inte alls lika kraftfullt, men det hörs.

Kan det vara för att luften inte flyter igenom porten tillräckligt lätt vid så låga frekvenser? För den är ju avstämd till 22 hz och det är ju just då det blåser igenom mest luft av alla frekvenser, eller??

Jag hade tänkt köpa en 90 graders vinkel att sätta på röret och vrida upp mot lådan översida.. kanske löser problemet?

En bild på hur det ser ut, ca 15 cm fritt framför porten:

Bifogad fil  Foto0133.jpg   1.34MB   0 Antal nerladdningar

Redigerat av allends, 03 February 2010 - 20:15.

Postad 03 February 2010 - 22:07

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

Okej.. vid vissa frekvenser kommer det alltså nästan inget ljud?
Det är tyst vid visa frekvenser när man kör bassvep test men det trodde jag berodde på rummet? eftersom det varit så förut.

Jag kollade igenom transformers innan, och vid en scen i slutet så är det ett bassvep som går rätt så djupt.. ner till 20-25 hz kanske? Precis i slutet av svepet när det är som djupast så blir det lite blåsljud, så som det blev för "bakerman22" på hans diy sub, fast inte alls lika kraftfullt, men det hörs.

Kan det vara för att luften inte flyter igenom porten tillräckligt lätt vid så låga frekvenser? För den är ju avstämd till 22 hz och det är ju just då det blåser igenom mest luft av alla frekvenser, eller??

Jag hade tänkt köpa en 90 graders vinkel att sätta på röret och vrida upp mot lådan översida.. kanske löser problemet?

En bild på hur det ser ut, ca 15 cm fritt framför porten:

Bifogad fil  Foto0133.jpg   1.34MB   0 Antal nerladdningar

Du har nått portens begränsning .

Postad 03 February 2010 - 22:33

allends
  • allends
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0
Såpass.. Finns det något jag kan göra för att få bort flås/blås ljudet?

Tack för all hjälp förresten, alla som hjälpt till! :)

Postad 03 February 2010 - 23:41

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0

störreport, konisk början och slut

Postad 03 February 2010 - 23:50

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0
Samma problem som jag hade, men i ditt fall är det ju inga som helst problem att få dit en större, längre port. :)

Postad 04 February 2010 - 05:52

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

Prova med att sätta lite dämpmatrial på plast lådan
sen klarar det elementet inte någon längre tid nere i infra området det borde ha varit högpass delat vid 17hz med 6db och det beror på att elementet har så låg effekt vid dom lägre frekvenserna så pressar man det för länge så brinner det upp helt enkelt.

Postad 04 February 2010 - 09:34

allends
  • allends
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0

störreport, konisk början och slut

Samma problem som jag hade, men i ditt fall är det ju inga som helst problem att få dit en större, längre port. :)

Större/längre finns inte att köpa vad jag sett.. har ett 40cm 4" rör nu med koniska portar:
http://www.hifikit.se/index.php?id=509

Prova med att sätta lite dämpmatrial på plast lådan
sen klarar det elementet inte någon längre tid nere i infra området det borde ha varit högpass delat vid 17hz med 6db och det beror på att elementet har så låg effekt vid dom lägre frekvenserna så pressar man det för länge så brinner det upp helt enkelt.

har lite spillbitar kvar från mina 2 "ark" med dämpmaterial, fårull, kan testa att sätta dit det på lådan.
Menar du högpassfilter? ett sånt man kopplar in mellan reciever och sub förstärkaren..? kan du länka till ett sådant isåfall?

Redigerat av allends, 04 February 2010 - 09:35.

Postad 04 February 2010 - 10:48

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Större/längre finns inte att köpa vad jag sett.. har ett 40cm 4" rör nu med koniska portar:

4" skithusrör säljs väl i tvåmeterslängd ? Sexmeterslängd om du köper för nergrävning ?
Tror du sex meter räcker...? :)

Postad 04 February 2010 - 17:37

allends
  • allends
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0
jo det har du rätt i.. menade att ja inte sett längre rör hos nätbutikerna :)
Om jag skulle köpa en 90graders böj och sedan bygga på 1-2 dm på röret.. skulle det påverka mycket?

Postad 04 February 2010 - 20:12

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0
Hur stor är volymen på lådan.

Postad 04 February 2010 - 21:32

allends
  • allends
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0
118 Liter med förstärkare osv borträknat.

Postad 04 February 2010 - 22:11

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

118 Liter med förstärkare osv borträknat.

55cm skall röret vara för en avstämning på 18hz

Postad 05 February 2010 - 18:00

allends
  • allends
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0
Ok tack för det.. blir att testa.
Men jag behöver ju ett delningsfilter för elementet klarar väl inte frekvenser under 17hz ?
Du får gärna länka till ett sådant!

Edit; Har testat basen mycket idag, det blir blåsljud / vibrations ljud ganska så ofta..
Jag testade olika bas svep på spotify, strax under 40 hz så börjar det bli små oljud, det låter som att basen vibrerar mer än nödvändigt..
Efter ca 30 hz och nedåt är det knappt något basljud alls, utan mestadels vibrations och blås ljud..

Vad är det som gör att det blir så här? att lådans volym blev 118 istället för 105L ?
Oljuden kommer från basen vad det verkar som så skulle det hjälpa att förlänga röret?

Jag är oerhört tacksam till den som vet hur jag ska ta mig till!

Mvh

Redigerat av allends, 07 February 2010 - 17:24.

Postad 07 February 2010 - 17:47

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Ok tack för det.. blir att testa.
Men jag behöver ju ett delningsfilter för elementet klarar väl inte frekvenser under 17hz ?
Du får gärna länka till ett sådant!

Edit; Har testat basen mycket idag, det blir blåsljud / vibrations ljud ganska så ofta..
Jag testade olika bas svep på spotify, strax under 40 hz så börjar det bli små oljud, det låter som att basen vibrerar mer än nödvändigt..
Efter ca 30 hz och nedåt är det knappt något basljud alls, utan mestadels vibrations och blås ljud..

Vad är det som gör att det blir så här? att lådans volym blev 118 istället för 105L ?
Oljuden kommer från basen vad det verkar som så skulle det hjälpa att förlänga röret?

Jag är oerhört tacksam till den som vet hur jag ska ta mig till!

Mvh

13 liter i en basreflex är MÄNGDER...

Postad 07 February 2010 - 18:17

allends
  • allends
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0
Okej tack för svaret!!

vad sägs om att jag bygger en låda på 13 liter och skruvar fast i lådan som utfyllnad och sätter dit 15 cm förlängning på porten?

Skulle inte det hjälpa så är det väl lådans form som får fram oljuden? :wub:

Postad 07 February 2010 - 18:20

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

Okej tack för svaret!!

vad sägs om att jag bygger en låda på 13 liter och skruvar fast i lådan som utfyllnad och sätter dit 15 cm förlängning på porten?

Skulle inte det hjälpa så är det väl lådans form som får fram oljuden? :wub:

enklare att räkna om lådan så röret stämmer.
sen är det inte lådans form utan elementet som börjar att säga stopp i form av mekaniska ljud .
avstänings frekvensen hamnar på 19.2hz och f3db på 27.77hz och försöker du att spela under 19hz så blir det blås ljud det blir i alla basreflex system och det är portens begränsning .
röret blir 102x47.9cm och 102 är rörets inner diameter så mät vilken diameter du har på röret för andvänder du avlopps rör så ligger dom på 102mm i inner diameteroch det gör stor skillnad på ett 100 rör i mot ett rör på 102mm i längd.

Redigerat av Unregistered1728, 07 February 2010 - 18:34.

Postad 07 February 2010 - 20:04

allends
  • allends
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0
1. Varför inte bara bygga om röret? 55 cm och 104mm i innerdiameter som det befintliga röret har..? inkl. en 90graders böj.
2. (Påverkar en böj något?)

Eftersom lådan tog 10 timmar att bygga och jag har inga pengar eller tillgång till att bygga en ny den närmsta tiden..

Innerdiametern på mitt rör är 104 mm enligt hifikit.se. Så om jag förlänger köper jag en likadan rörbit till för att få samma innerdiameter.

3. Menar du att mitt rörs längd nu är 47.9 cm? jag har inte mätt det med de koniska portarna på..

4. Nu kommer ju oljuden långt innan 19hz och det beror väl på lådans volym?

Postad 07 February 2010 - 22:18

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

1. Varför inte bara bygga om röret? 55 cm och 104mm i innerdiameter som det befintliga röret har..? inkl. en 90graders böj.
2. (Påverkar en böj något?)

Eftersom lådan tog 10 timmar att bygga och jag har inga pengar eller tillgång till att bygga en ny den närmsta tiden..

Innerdiametern på mitt rör är 104 mm enligt hifikit.se. Så om jag förlänger köper jag en likadan rörbit till för att få samma innerdiameter.

3. Menar du att mitt rörs längd nu är 47.9 cm? jag har inte mätt det med de koniska portarna på..

4. Nu kommer ju oljuden långt innan 19hz och det beror väl på lådans volym?

om röret har en inner diameter på 104mm så blir rör längden annorlunda och skall då vara 48.9cm sen är lådan verkligen tät och hur har du tätat alla hålen.

Postad 07 February 2010 - 22:42

allends
  • allends
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0
Ok 48.9 cm.

Mellan elementet och framsidan/baffeln sitter 2st isoleringslister som används till fönster bl.a.
Samma sorts list tätar under locket, det är tillfälligt, när lådan är färdig så ska den tätas med silikon från insidan och sedan limmas också.
Förstärkaren hade ett lager isolering längs kanterna så där satte jag inte dit något extra.
Ingen isolering mellan framsidan och den koniska porten, bara fastskruvat.

Har räknat ut 2 lådor på 6,5L var att sätta mot bottnen på varsin sida av mellanväggen.. sedan blir det 105 liter som var föreslaget.

Tack sdx!

Postad 08 February 2010 - 05:30

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

Ok 48.9 cm.

Mellan elementet och framsidan/baffeln sitter 2st isoleringslister som används till fönster bl.a.
Samma sorts list tätar under locket, det är tillfälligt, när lådan är färdig så ska den tätas med silikon från insidan och sedan limmas också.
Förstärkaren hade ett lager isolering längs kanterna så där satte jag inte dit något extra.
Ingen isolering mellan framsidan och den koniska porten, bara fastskruvat.

Har räknat ut 2 lådor på 6,5L var att sätta mot bottnen på varsin sida av mellanväggen.. sedan blir det 105 liter som var föreslaget.

Tack sdx!

porten är räknad på 118 liter och inget annat

Och sen att sätta in 2 lådor i lådan så kommer du att öka resonas frekvensen i lådan
vilket inte är bra sen vet jag inte om du andvänder dämp matrial från hifikit och är det vita som dom säljer så kan du lika bra kasta det det dämpar ingenting och troligen så har du felet där .

Redigerat av Unregistered1728, 08 February 2010 - 05:35.

Postad 08 February 2010 - 10:16

allends
  • allends
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0

porten är räknad på 118 liter och inget annat

Och sen att sätta in 2 lådor i lådan så kommer du att öka resonas frekvensen i lådan
vilket inte är bra sen vet jag inte om du andvänder dämp matrial från hifikit och är det vita som dom säljer så kan du lika bra kasta det det dämpar ingenting och troligen så har du felet där .

Okej. Japp jag använder den vita fårullen från hifikit nu.. vad tycker du att jag ska använda istället?
Skall själva röret vara 48.9 cm eller menar du inkl de koniska portarna?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.