Något är vi iaf överens om, upplösningen är inte allt
Bra, då har du nått en bit på vägen
Har du gjort testet som jag gav dig ?
Gör nu det och berätta sedan vad du ser, eller inte ser.
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Idé att köpa bluray film när man inte har full hd tv?
Startad av
avalancher
, Dec 06 2009 00:02
81 svar till detta ämne
Postad 08 December 2009 - 15:22
Bra, då har du nått en bit på vägen Har du gjort testet som jag gav dig ? Gör nu det och berätta sedan vad du ser, eller inte ser. Postad 08 December 2009 - 15:27
LÄS NU NOGA Ställ digitalboxen på 576i på en HD kanal som sänder i HD Då skickar du ju ut 576i ( förstår du ? du skickar ut 576i ) Detta skickar du till tvn som då får 576i DEN FÅR INTE 1080p Att sedan tvn skalar upp till 1080 har ingen betydelse då signalen inte är Full HD då det är en 576i signal den skalar upp. Den innehåller ju inte HD upplösning Tänk nu en gång till och förstår du inte så får jag väl förklara en gång till Ursäkta mig, men jag blir så trött ! Redigerat av cedergren, 08 December 2009 - 15:28. Postad 08 December 2009 - 15:35 Alltså Ceder. Du är verkligen way, way out of track nu... Jag tycker du ska läsa tråden ett par gånger till. 1. Vi pratar inte om själva upplösningen i sig självt med olika bildvisare hit eller dit. 2. Vi pratar inte om att skala upp någonting från 576i till 1080p. (Tror du helt ärligt att jag är så ###### dum i huvudet att jag tror att det blir bättre?) DET ÄR INTE DET VI SNACKAR OM! För 25:e gången, vi pratar om upplösningen som BD medger kontra DVD. Ni anser att upplösningen från en BD är minimal kontra en DVD. Vi andra anser att det är en STOR del av BDs fördelar. Det är det vi pratar om...^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^ Postad 08 December 2009 - 15:46
Skall jag citera all smörjan du har skrivit för att påminna dig om vad du har påstått i denna tråden
( Nej, jag varken orkar eller vill ge dig mer tid ) Att du inte förstår vad jag talar om, beror på att du inte har kunskapen om vad du pratar om och därför inte föstår hur exemplet visar på att det du sagt är fel. I denna frågan handlar det inte om tyckande. Det handlar enbart om kunskap och att förstå det man ser och vad det är man ser. Du har inte denna kunskapen och det hindrar dig därför att föstå vad jag skriver och att hålla en diskussion i ämnet. Jag råder dig att läsa på och att sedan göra lite tester och skaffa dig den erfarenhet som du saknar Slutdiskuterat för mig Vad gäller Pacmans vara eller inte vara i denna tråden, så är han så trött på att man aldrig verkar lära sig något på detta forum och jag har exakt samma uppfattning, men ville ge det en chans. Chansen är nu förverkad och jag tänker inte delge mer av min kunskap i detta ämne. Redigerat av cedergren, 08 December 2009 - 15:47. Postad 08 December 2009 - 15:48
Detta har blivit en riktigt spännande tråd.
Tyvärr kan jag inte göra testet som cedergren tipsar om. Om vi säger att ni kollar en DVD film på en 110 tums duk,och sedan byter till blu-ray kom inte och säg att den inte är någon skillnad. Postad 08 December 2009 - 15:51
Jag skall ge dig ett svar för att du är så trevlig Det är inte alls samma jämförelse Men ställ din BD spelare i 576i om den klarar det ( du skall så klart använda en BD skiva i experimentet ) Kolla sedan bilden och ställ den i 1080p som är native för BD Växla sedan mella dessa två och konstatera att det är mycket liten skillnad på normalt tittavstånd. Då kommer du att inse att det inte är upplösningen som gör bilden Så klart kommer du att se skillnad, men överraska dig själv genom att konstatera att skillnaden är mindre än du trodde Redigerat av cedergren, 08 December 2009 - 15:53. Postad 08 December 2009 - 15:57
Ja så är det faktiskt. Ibland är det nästan omöjligt att se skillnad på 720P och 1080P! 576P däremot är synbart sämre än 1080P på normalt tittavstånd tycker jag.
Postad 08 December 2009 - 16:04
Kollade nu med 576 inställt i spelaren,snacka vilken suddig bild + att texten va grymt suddig.
Postad 08 December 2009 - 16:13
Okey då har du inte samma förutsättningar som jag har Jag kollade på en film jag inte tidigare testat på detta sättet och det såg mycket bra ut. Då måste din BD spelare vara grymt dålig på DVD som har ännu sämre förutsättningar än vad en BD skiva har. Du får väl komma förbi mig en dag, så skall jag visa dig utefter mina förutsättningar. Det jag att leka med är Sony BD760 Denon DVD 2930 Panasonic 50V10 Sony HW15 Samt processorn 5507 Samt en Panna Px80 för att visa hur bra det kan bli på en äldre modell som inte är Full HD Postad 08 December 2009 - 16:38
Allvarligt talat så tror jag det är dags för dig att lägga ned nu. Jonasprivates Bluray-spelare är inte "dålig på DVD". Att skala ned en blurayfilm till SD kallas inte DVD-uppspelning så sluta snacka i nattmössan. En bluray och en DVD innehåller inte samma signal. Filmen kommer oftast inte från samma master. Skalar du ner en bluray-källa till samma upplösning som DVD får du i de flesta fall bättre utgångsmaterial än att skala upp motsvarande signal. (OBS det kallas inte att spela upp DVD när man skalar ned 1080p till SD) Frågan var om det lönar sig att köpa bluray-film om man inte har full hd tv. DVS.. lönar det sig att köpa BLURAY-FILM] om man inte har en viss sorts tv. Det finns ett vetenskapligt svar på detta genom att mäta bildparametrar. Å andra sidan finns det inget vetenskapligt svar på denna fråga utan det är högst godtyckligt beroende på hur pass god syn eller hörsel personen, samt vilken utrustning man har då det är en människa som i slutändan ska se på bilden. En möjlig anledningen till varför du ser väldigt liten skillnad är att din tv gör ett bra jobb på att skala om signalen alternativt att du har "missat" att dina maskiner skalar om signalen. Det är redan konstaterat i tråden att frågan är oftast inte särskilt relevant på en bildvisare under ca 50" hurvida native är full eller icke full hd. Ser man ingen skillnad mellan uppskalad dvd och bluray på en hd-ready skärm så bör man hålla sig till dvd. För alla andra så duger bluray oavsett om skärmens native är x720, x768 eller x1080. Redigerat av Unregistered577c6879, 08 December 2009 - 16:38. Postad 08 December 2009 - 16:41
Vi säger så va...då är det ingen idé att jag testar heller. Video resolution (max) 1920×1080 (1080p) | 720×480/720×576 (480i/576i) Video bit rate (max) 40.0Mbps | 9.8Mbps Vad som är vad vet väl alla. Ändå är upplösningen den minsta skillnaden mellan BD och DVD Postad 08 December 2009 - 16:51 Ja, gör gärna det! För det enda jag har tjatat om i den här tråden är att upplösningen är en stor del av BDs höga totalkvalité och inte den minsta biten, som ni andra hävdar. Vi pratar inte om upp/nedskalning och sen uppskalning igen. Det är du Ceder som har dragit in den skiten i den här tråden! Inte jag. Är detta också fel? Ceder? Masse? SC-Zap? Någon mer? Man mäter upplösningen i vertikala och horisontala linjer. Ju högre, desto bättre eftersom man då kan få en detaljrikare bild. Och det är ju precis just det som BD ger oss. ( Fast återigen, inte sagt att upplösningen är allt, men det är ingen liten del av BDs fördelar kontra DVD om det används på rätt sätt...) Och detta skulle vara den minsta skillnaden? Redigerat av Falcy, 08 December 2009 - 17:12. Postad 08 December 2009 - 17:13
Du spöklinken
Sluta citera mig fel är du snäll. Du varken vill eller kan förstå det jag skriver och vad det beror på vet du nog inte ens själv. Jag förstår i alla fall inte hur det kan vara så svårt att fatta vad det är jag vill visa på. Men fortsätt ni tro att ni kan och fortsätt ni med era argument som för mig är hämtade direkt från en onoff säljare. Falcy, sluta larva dig. Du har väl inte hunnit läsa på sedan du var här sist Postad 08 December 2009 - 17:17
Bara detta visar på att du fattat NOLL av det jag skrivit Jag tänker inte ta det en gång till, då du faktiskt får gå tillbaka och läsa själv. Förstår du likväl inte, så kan nog ingen hjälpa dig. för du är väl färdig med dina studier. En sak skall du ha klart för dig. Jag har full koll på vad en digitalbox gör eller inte gör Du pratar inte med en duvunge i ämnet, om det är det du tror. Redigerat av cedergren, 08 December 2009 - 17:17. Postad 08 December 2009 - 17:27
Ceder: Jag betvivlar inte dina kunskaper. Men din oförmåga att förstå och/eller läsa måste ifrågasättas nu.
Ursprunget till den här livliga tråden kring upplösning har sitt ursprung från den här kommentaren i början av tråden: Om du håller med om det(för det är det jag/vi andra diskuterar här, inget annat!), varför i hela ****t har du en BD-spelare för? Du kan väl lika bra "skala upp" dina DVDs eller sitter du och nedskalar dina BDs till 576 kanske? Svara nu bara på frågan ovan: Ja eller Nej. Sen får du gärna göra vilka utlägg du vill. Postad 08 December 2009 - 17:34
Vid normalt tittavstånd för en hembioentusiast (3,1m 109") märker jag stor skillnad mellan lågupplöst och 1080p. Däremot märker jag bara liten skillnad mellan 720p och 1080p.
Sen vet jag inte hur bra min spelare är på att skala ned en högupplöst signal. Det kan inte precis vara prio 1 för tillverkaren. Falcy och cedergren: det är nog mest kommunikationen som inte fungerar. Jag tror ärligt talat att ni menar ungefär samma sak. Postad 08 December 2009 - 17:41 Ja, jag tror också det. Därav min konkreta fråga ovanför... Högre upplösning och högre bitrate(vilket BD ger oss) ger möjlighet till att mer bildinformation finns. Alltså högre detaljrikedom kontra DVD. Egentligen är det glasklart. Men någon missuppfattningen måste det ju ha blivit när det helt plötsligt pratas om upp/nedskalning Redigerat av Falcy, 08 December 2009 - 18:00. Postad 08 December 2009 - 18:33
Skulle jag även ändrat upplösningen på min Panna Px80 till 576 ? Jag har Panasonic BD-55 en helt ok spelare, men visst kommer jag gärna förbi beror lite på var du bor. Postad 09 December 2009 - 09:37 Spot-on. Att prata om material-upplösning och hänvisa till min tråd är inte så lyckat då det garanterat kan missförstås där folk rör ihop det ena med det andra. Iövrigt, maken till rörig tråd, känns som alla bara pratar förbi varandra. Redigerat av pacman, 09 December 2009 - 09:41. Postad 09 December 2009 - 12:08
Tjena Packis
Tack för att du tog dig tid. Visst blir tråden tjatig, men jag vill bara bli förstådd angående vad jag faktiskt menar. Och hela ursprunget till trådens "lilla" urspårning är som sagt denna kommentar:
Bakom den kommentaren ställer sig Masse70, ceder och SC-Zap m.fl. Dessa personer har lyst med sin frånvaro, jag tolkar det som att myntet har fallit på plats nu... Vi kan väl vara överens om att upplösningen inte är den minsta skillnaden mellan BD kontra DVD, eller hur? Jag tycker det är glasklart och jag förstår inte hur man kan misstolka vad jag faktiskt skriver... Som en blixt från klar himmel börjar Ceder prata om upp/nedskalning. Snacka om att medvetet vilja missförstå. Postad 09 December 2009 - 12:17
Jag har inte ställt mig bakom det du skriver Detta visar ytterligare på att du inte FATTAT ETT SKIT av det jag skrivit och försökt förklara för dig LÄS IGEN OCH IGEN OCH IGEN OCH IGEN Fattar du inte då, så skit i det och kommentera det inte mera - Ja, nu blev jag förbannad på dig Redigerat av cedergren, 09 December 2009 - 12:20. Postad 09 December 2009 - 12:30
Mitt tips är att sätta hänglås på denna tråd då alla pratar förbi varandra och även inte tycks vilja förstå vad folk säger i all sköns mix. Leder ingenvart, lite som att prata med en vägg.
Den har lite spelat ut sin rätt och kvar finns bara några få som vägrar att släppa taget och/eller ta in vad som skrivs. Pointless imo. Postad 09 December 2009 - 12:34
^^^^ ?? Vad är detta då ?? ^^^^ Hur får du in det där skitsnacket i den här tråden när vi pratar om :
Pacman dissar din hänvisning till den andra tråden om olika bildvisares upplösningar(för det är INTE det vi diskuterar om, du har missförstått allting) och du blir förbannad. Ok... Men du får gärna vända kappan efter vinden...det säger mycket om dig. Postad 09 December 2009 - 12:34
Hallå där! Ni snor min tråd, lägg av. Vill ni ge mig tips så varsågoda, inställningar, filmer eller annat. Men lägg av att bråka i min tråd, jäkligt ohövligt.
Det där med vibrationer, är det normalt? Det är mest när en skiva står på "paus". Postad 09 December 2009 - 12:37
Du har rätt, det är ju annars enkelt för dig att be nån mod rensa bort inlägg som du inte tycker hör hemma i tråden. Dock brukar sånt här lätt hända lite varstans.
Postad 09 December 2009 - 12:38 Jag tror det är fullt normalt, ja. Beror väl iofs på graden av vibration Postad 09 December 2009 - 12:38
Det sa han inte Han menade att personer som kan så lite som dig, blir lätt förvirrade när de får två saker att tänka på samtidigt. Förstod du inte det heller Postad 09 December 2009 - 12:44 Ja, precis så sa han ju, Mytoman. Du har helt rätt Dyslexi och jag har helt fel. Upplösningen har ingen inverkan alls när man spelar upp en film på BD-skiva... Redigerat av Falcy, 09 December 2009 - 12:45. Postad 09 December 2009 - 12:47
Varför läser du inte och försöker förstå istället Har du så svårt att ta in andras kunskap ? Varför citerar du andras texter fel och berättar vad de har sagt i dina egna meningar och som inte överenstämmer med det skrivna ordet Har du problem mannen ? Redigerat av cedergren, 09 December 2009 - 12:51. Postad 09 December 2009 - 12:54
Jag låser den här tråden tillfälligt, har inte tid att sitta och rensa på jobbet.
// Tråd låst 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |