Canon EOS500D eller Nikon D90
108 svar till detta ämne
Postad 28 December 2009 - 21:40
Supernaut77
-
Supernaut77
-
Guru
-
-
4148 inlägg
Ska skaffaobjektiv till den samtidigt hade jag tänkt 
Har du spikat att det blir en D90? Då hade jag valt mellan
eller om du ska fota i ridhallar eller med dålig belysning (kan vara bästa valet oavsett ljusförhållanden)
kanske lagt till (om f/2.8 inte räcker till ljusmässigt)
Som du märker är kamerahuset det billigaste i din kameraväska. Och nu har jag bara tagit med rikigt billiga gluggar
Postad 28 December 2009 - 22:01
RebeccaS
-
RebeccaS
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
Fast jag ska ha Canon EOS500D
Postad 28 December 2009 - 22:02
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11229 inlägg
Ska skaffaobjektiv till den samtidigt hade jag tänkt Så skulle gärna ha lite hjälp med att välja, vill ha ett teleobjektiv gärna 70-300 elr liknande eftersom jag vill ha mkt zoom, och så vill jag ha ett macroobjektiv. Macroobjektivet får gärna vara typ 80 elr 90 mm. Har sett teleobjektiv som är typ 75-300mm macro som står under macroobjektiv, vad menas med dt? Kan man bara använda dt till macro? Tipsa gärna om bra objektiv, billiga men prisvärda. Vill inte sätta ett tak, men ganska billiga 
Det var väl till 500D gissar jag.... Strunta i de billiga 70-300 makro, de är enbart billiga. Makro är lite fel utryckt för med ett riktigt så menar man att man kommer ner till 1:1 och det gör man inte med dessa, de som är zoom objektiv med makro har kanske 1:3 eller liknade vilket betyder att de har lite bättre näravstånd än andra likvärdiga zoom objektiv. Räkna med 4500-5500:- för ett riktigt makro i 90mm och ung lika mycket för ett tele zoom. Canon har väl ett 70-300 och tror det har ett makro också runt 90mm också. Annars så är det Sigma eller Tamron som gäller. Ta och besök prisjakt på objektiv till Canon så kan du sedan sätta vilkor, då har du kommit en bit på vägen. För tele så är det bra om du väljer bildstabilisering IS för Canon, inte så viktigt för makrot
Redigerat av Unregistered124686ac, 28 December 2009 - 22:03.
Postad 28 December 2009 - 22:08
Supernaut77
-
Supernaut77
-
Guru
-
-
4148 inlägg
Det var väl till 500D gissar jag....
Ok, trodde D90 skulle vinna denna kampen med rörliga mål och allt. Släng sedan in den fina sökaren också  Lätt match i min bubbla (Pentax-bubblan, märk väl...  ) Rebecca -> som du ser är objektiven alltid den dyra delen. Mitt råd är att inte lägga alltför mkt vikt på priset på kamerahuset. En tusing eller så är inget i det stora perspektivet.
Postad 28 December 2009 - 22:17
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11229 inlägg
Ok, trodde D90 skulle vinna denna kampen med rörliga mål och allt. Släng sedan in den fina sökaren också Lätt match i min bubbla (Pentax-bubblan, märk väl... ) Rebecca -> som du ser är objektiven alltid den dyra delen. Mitt råd är att inte lägga alltför mkt vikt på priset på kamerahuset. En tusing eller så är inget i det stora perspektivet.
Det är årets sanning. Jag var också runt och jagade 100-lappar i valet av kamera. Köpte min D5000 med 18-105 för 9000:- vilket jag tyckte var väldigt mycket pengar, 18-105 för att det var det jag behövde  , nu sitter jag med två objektiv till för totalt 11000:-, det kan nog läggas till ytterligare en 5-10000:- innan man är färdig Det är som ett akvarium, det får man nästan gratis med tillbehör, sedan kommer den stora utgiften fiskarna! Eller mobiltefonen får man gratis men så är det abonnemanget som kostar.
Postad 29 December 2009 - 02:00
Unregistered8b705007
-
Unregistered8b705007
-
Lärjunge
-
-
474 inlägg
Ska skaffaobjektiv till den samtidigt hade jag tänkt Så skulle gärna ha lite hjälp med att välja, vill ha ett teleobjektiv gärna 70-300 elr liknande eftersom jag vill ha mkt zoom, och så vill jag ha ett macroobjektiv. Macroobjektivet får gärna vara typ 80 elr 90 mm. Har sett teleobjektiv som är typ 75-300mm macro som står under macroobjektiv, vad menas med dt? Kan man bara använda dt till macro? Tipsa gärna om bra objektiv, billiga men prisvärda. Vill inte sätta ett tak, men ganska billiga 
Jag skulle råda dig att skaffa en Canon 70-300 IS USM istället för 55-250 IS, dels för att jag hört mycket gott om objektivet i jämförelse med det andra och dels för att det har den snabba och smidiga USM-fokusmotorn vilket är underbart trevligt att fotografera med!
När det gäller macro så rekommenderar de flesta Tamrons 90/2,8 som finns i Canon-fattning. Bildkvaliteten är mycket bra. Det enda som grusar lite är väl att objektivet åker ut vid fokusering, dvs motsatsen till intern fokusering. Det kan ju vara dumt vid fotografering av skydda insekter och djur. (Jag vet inte så mycket om Canons egna macro-objektiv EF 100/2,8)
Du har väl redan blivit rådd att skaffa ett EF 50/1,8 misstänker jag? Annars levererar jag det tipset nu. Det är en extremt plastig bekantskap, man undrar först vilken leksaksaffär prylen kommer ifrån. Men den levererar fina bilder och att få testa sig fram med riktigt stora bländare är väldigt roligt! Prislappen kring en tusenlapp är det absolut billigaste du kan få tag på och är riktigt prisvärt för den optik du får ut tycker jag!
För min del tyckte jag att vidvinkeln vid 18 mm kändes på tok för dålig. Jag har således införskaffat ett 10-22 mm objektiv också. Då kan man få riktigt roliga perspektiv och det är vidvinkel som heter duga! Däremot går prislappen upp en del. Jag fick tag på en begagnad glugg för 5000 kr. Nytt får man räkna med ca 8000 numera tror jag. Det finns även varianter från Sigma.
Till en början är 18-55-objektivet med bildstabilisator antagligen fullt tillräckligt och bra! Om du efter hand kommer på att du vill ha mer ljusstyrka vid samma brännvidder har både Tamron och Sigma 18-50 mm-varianter med en bländare på 2,8 (Canon har en egen bra glugg också till dubbla priset). Men det skulle jag råda dig att vänta lite med tills du hunnit bekanta dig mer med kameran och testat dig fram lite mer, så du vet vad du gillar att fota och vad du känner att du saknar eller behöver för ditt fotande.
Mycket svammel här nu. Hoppas det kan vara till någon nytta iaf.
Postad 29 December 2009 - 09:09
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11229 inlägg
Väldig bra summering cawi. Kan väl tilläggas att Canon's 18-55IS har ganska bra "macroegenskaper" tror det är runt 1:3, vilket är likvärdigt med de zoom'ar som säger sig vara macro. Så en möjlighet är att börja med standardobjektivet och välja ett tele först, för det är svårare att få ut tele från 18-55.
Postad 29 December 2009 - 12:45
RebeccaS
-
RebeccaS
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
Postad 29 December 2009 - 14:05
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11229 inlägg
Vad står USM för?
UltraSonic Motor, vilket betyder en tystare och mer precis AF motor skulle jag tro
Postad 29 December 2009 - 15:33
Walkir
-
Walkir
-
Veteran
-
-
1812 inlägg
UltraSonic Motor, vilket betyder en tystare och mer precis AF motor skulle jag tro
Nikons motsvarighet är AF-S
Postad 29 December 2009 - 19:29
RebeccaS
-
RebeccaS
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
Och Af motor är vad? o.o
Och vad betyder siffrorna efter brännvidden? Alltså t.ex. Sigma 75-300 mm 4,5- 5,2 elr nått
Postad 29 December 2009 - 19:54
RebeccaS
-
RebeccaS
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
När det gäller macro så rekommenderar de flesta Tamrons 90/2,8 som finns i Canon-fattning. Bildkvaliteten är mycket bra. Det enda som grusar lite är väl att objektivet åker ut vid fokusering, dvs motsatsen till intern fokusering. Det kan ju vara dumt vid fotografering av skydda insekter och djur. (Jag vet inte så mycket om Canons egna macro-objektiv EF 100/2,8)
Du har väl redan blivit rådd att skaffa ett EF 50/1,8 misstänker jag? Annars levererar jag det tipset nu. Det är en extremt plastig bekantskap, man undrar först vilken leksaksaffär prylen kommer ifrån. Men den levererar fina bilder och att få testa sig fram med riktigt stora bländare är väldigt roligt! Prislappen kring en tusenlapp är det absolut billigaste du kan få tag på och är riktigt prisvärt för den optik du får ut tycker jag!
Finns dt något bra macro som inte åker ut? Vill gärna kunna fotografera insekter och djur. Och när ska man använda EF 50/1,8 objektivet?  Vad är dt som gör att dt är skoj? Kan inte kameratermer... Och är dt ngn skillnad på EF och EF-S och vad dt nu är? Vad står dt för?
Postad 29 December 2009 - 19:59
mayro
-
mayro
-
Mästare
-
-
3556 inlägg
Rebecca
Hur  kan du bestämma vilken kamera du skall köpa då du inte har ens minimikoll på märket du bestämt dig för.?
Asså det övergår totalt mitt förstånd det..
Postad 29 December 2009 - 20:01
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11229 inlägg
AF = autofokusmotor = den motor som finns i objektivet för att förflytta avståndsringen
för objektiv så anges brännvidd / bländaröppning (bländaröppningen anges som den största öppningen dvs minsta värdet, att det är två tal betyder att största öppningen förändras under zoomning)
stor öppning som typ i 50/1.8 gör att man kan få fin suddig bakgrund då skärpedjupet minskar med stor öppning (litet värde)
Redigerat av Unregistered124686ac, 29 December 2009 - 20:04.
Postad 29 December 2009 - 20:02
RebeccaS
-
RebeccaS
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
Vadå? Vad är dt jag missat nu? o.o
Postad 29 December 2009 - 20:11
GroKKen
-
GroKKen
-
Veteran
-
-
2487 inlägg
Jag kunde ingenting om kameror när jag skaffade min första kamera precis som dig rebecca. Mitt tips till dig är att i nuläget fokusera på kameran endast. Lär dig hur den fungerar och vad som är begränsande med kitobjektivet. Efter ett tags fotande och lärande kan man börja fundera över ytterliggare objektiv och tillbehör. Mitt råd.
Postad 29 December 2009 - 20:11
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11229 inlägg
Vadå? Vad är dt jag missat nu? o.o
Det är lungt, alla har vi varit nybörjare. Det finns några bra länkar till lite grunder, ska se om jag hittar några
Postad 29 December 2009 - 20:13
RebeccaS
-
RebeccaS
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
Okej, dt är bara dt att min morbror ska fixa ordentlg rabatt åt mej så tänkte passa på nu då jag endast behöver betala ca 2/3 av priset
Okej, tack que  Men skärpedjup, vad är dt? x) Har bara tryckt på knappen på min kompaktkamera tidigare och ändrat profiler elr vad dt heter och vitbalansen, så har ingen aning vad alla termer betyder x.x
Redigerat av RebeccaS, 29 December 2009 - 20:39.
Postad 29 December 2009 - 20:34
Supernaut77
-
Supernaut77
-
Guru
-
-
4148 inlägg
Finns dt något bra macro som inte åker ut? Vill gärna kunna fotografera insekter och djur.
Notera att intern fokus innebär ganska stora objektiv i detta fall. De som ändrar storlek får (i mitt fall) ungefär samma längd utdraget som detta alltid har. Canon är ju förvisso inte märket man köper när man vill ha ett kompakt system men ändå.
Postad 29 December 2009 - 20:38
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11229 inlägg
Här har du något att börja med, det finns också en hel del böcker i grundläggande fotografering, du skulle väl också få med Canon's bok. Du får väl svara mayro att det var därför du valde mellan Canon (där fick man en bok) och Nikon (där följer en kurs med) ;-) http://www.fotoguide...fotoskolan.htmlhttp://www.kameravas...a/introduktion/http://www.fotosidan.se/cldoc/3485.htmhttp://www.jonasweb....olan/index.html
Postad 29 December 2009 - 20:54
RebeccaS
-
RebeccaS
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
Tack så jättemkt 
Och en annan sak som jag ska passa på att fråga, står säkert i trådarna men hinner inte läsa dom nu. Om jag har förstått dt rätt, vilket jag säkert inte har, så ju större bländaröppning desto bättre att ta kort i mörker är dt. Och som jag fattade var dt nått med tiden oxå, kommer inte på vad dt heter just nu, men tiden dt tar för kameran att ta kortet från att man trycker på knappen x) Är dt rätt uppfattat? Så isf ska dt vara höga siffror på bländaröppningen? x)
Postad 29 December 2009 - 20:59
Supernaut77
-
Supernaut77
-
Guru
-
-
4148 inlägg
Responstid? Väldigt kort på systemkameror. Har svårt att tro att det ska vara nu "issue"
Postad 29 December 2009 - 21:06
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11229 inlägg
Det är rätt att det är bra att ha så lågt bländarvärde som möjligt, både för att kunna styra skärpedjupet samt att man kan fotografera i sämre ljus. Bländaren och slutartiden hänger ihop, ett steg ökad bländare påverkar tiden i ett steg (åt andra hållet). Slutartiden är den tid som slutaren är öppen och släpper in ljus till sensorn. Tokina macro har väl internfokus också, https://www.prisjakt...ukt.php?p=65594
Postad 29 December 2009 - 21:22
Supernaut77
-
Supernaut77
-
Guru
-
-
4148 inlägg
Tokina macro har väl internfokus också, https://www.prisjakt...ukt.php?p=65594
Nä. Tokinan är "samma" design som pentax D-FA men tyngre. D-FA är grymt smidigt och lätt däremot  D-FA har dessutom ett fast motljusskydd där den förlängda delen rör sig inuti det fasta skyddet.
Postad 29 December 2009 - 21:23
RebeccaS
-
RebeccaS
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
Tack så jätte mkt för all hjälp ni har gett mej
Men Canons macro har 2,8 i bländarvärde/bländaröppning (?) är dt bra?
Och vad är bra på ett tele? Det tele som cawi tipsade om (70-300mm) har 4,0-5,6, är dt bra? Och skulle dt funka utan stativ? Kommer använda stativ mkt sällan, kommer inte köpa ett förren jag känner att jag verkligen behöver dt. Men kan ju använda andra saker som stöd ibland, som att sätta kameran mot ett träd elr liknande... Men som sagt så ska dt funka bra för hand...
Postad 29 December 2009 - 21:27
Supernaut77
-
Supernaut77
-
Guru
-
-
4148 inlägg
Är det hyggligt väder utomhus och mitt på dagen kommer nog f/5.6 räcka till hästarna. IS ersätter stativet kan man säga lite grovt. Problemet du kommer få är att du får svårt att "frysa" hästarnas rörelse när de springer t.ex (eller vad hästar nu gör  ).
Postad 29 December 2009 - 21:38
RebeccaS
-
RebeccaS
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
Är det hyggligt väder utomhus och mitt på dagen kommer nog f/5.6 räcka till hästarna. IS ersätter stativet kan man säga lite grovt. Problemet du kommer få är att du får svårt att "frysa" hästarnas rörelse när de springer t.ex (eller vad hästar nu gör ).
Okej, så bra  Förkortas bländarmojjen f/ och värdet efter? Haha, jo hästar springer, särskilt när man rider  Är dt pga att bländarmojjen är förstor eller pga att jag inte kommer använda stativ som dt kan vara svårt att frysa rörelsen? Kmr dt bli lite suddigt elr hur påverkas bilden av dt?
Postad 29 December 2009 - 21:43
Supernaut77
-
Supernaut77
-
Guru
-
-
4148 inlägg
Okej, så bra Förkortas bländarmojjen f/ och värdet efter? Haha, jo hästar springer, särskilt när man rider Är dt pga att bländarmojjen är förstor eller pga att jag inte kommer använda stativ som dt kan vara svårt att frysa rörelsen? Kmr dt bli lite suddigt elr hur påverkas bilden av dt?
Bländarstorleken. 2.8 är nog ok för det men 5.6... nja, soliga dagar är bäst. Jag hade tagit en D90 med tamrons 70-200/2.8 som häst-kit, men det är jag det.
Postad 29 December 2009 - 21:46
RebeccaS
-
RebeccaS
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
Så jag ska hitta ett objektiv med lägre än 5,6 för att få bra bilder när dt inte är soligt då. Vet du ngt bra? Har märkt att några tkr jag har valt fel, att jag borde valt D90 ist, men den var för stor för mina händer, fick inget bra grepp elr vad man kan kalla dt. En 13-årings händer är inte så stora ;P EDIT: Har letat efter ett teleobjektiv med IS på prisjakt, men dt finns ingen 70-300 under 5,6, faktum är att dt inte finns ngt under 5,6. Dt finns 3,5-5,6 men dt är bara 18-200mm. Och med tanke på att "min" häst är livrädd för kameran och ljudet (hon går om man tar upp kameran på mobilen eller min kompis systemkamera, och flyr för ljudet ._.'') så vill kunna zooma så mkt som möjligt...
Redigerat av RebeccaS, 29 December 2009 - 21:54.
Postad 29 December 2009 - 22:03
Supernaut77
-
Supernaut77
-
Guru
-
-
4148 inlägg
Så jag ska hitta ett objektiv med lägre än 5,6 för att få bra bilder när dt inte är soligt då. Vet du ngt bra?
Har märkt att några tkr jag har valt fel, att jag borde valt D90 ist, men den var för stor för mina händer, fick inget bra grepp elr vad man kan kalla dt. En 13-årings händer är inte så stora ;P
Mina händer är också lite små för D90. Men du ska veta att både canon och nikon har stora hus ett steg upp från instegskamerorna. Tröttnar du på din 450D (eller vad du ska ha) och vill ha något värre är det tegelstenarna som gäller. De enda som har små hus som "tradition" är pentax men de har (haft) just följande fokus som akilleshäl så just springande och hoppande hästar är inte favoritmotivet. Hör annars med "ida_ss" här på forumet. Hästtjej som hängde här på forumet ett tag och slog till på en pentax K-7 just för greppet tror jag. PM'a och se om hon fått nån skarp hästbild  Svårt att ange en bra gräns på bländare som kommer göra jobbet. Beror så på omständigheterna. Just en 70-200/2.8 ger ändå ett bra försprång i ljus jämfört med x-5.6 zoomarna  Ska du in i ett ridhus är nog 1.4 eller 1.8 uppskattat och då får du zooma med fötterna.
Postad 29 December 2009 - 22:10
RebeccaS
-
RebeccaS
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
Okej, 500 jag ska ha 
Fast jag ska inte in i ett ridhus, endast uteridbana i stallet... Så dt blir inte annorlunda mot att fota i hagen, fast hästarna springer ju inte lika mkt i hagen dock. Blir ju problem om jag ska fota på kvällen, men dt finns ju lampor även om dom nog inte räcker för bra bilder. Men då får jag ta och skaffa ett objektiv till det senare om jag känner att dt behövs, för kameran kommer inte åka med när jag är i stallet efter skolan och dt är istortsett den enda gången jag är där sent. Dt är bara om 5,6 räcker vid molnigt väder? Men är dt 5,6 som blir när jag zoomat in till max? Och när jag inte zoomat alls är dt dt minsta värdet?
Postad 29 December 2009 - 22:26
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11229 inlägg
En ganska normal objektivuppsättning är att man har ett kitobjektiv (den som följer med) som ligger på 3.5-4.5 att man har ett makro på 2.8 (där ligger nästan alla) samt att telet ligger runt 4-5,6. Visst är det bra att gå lägre i bländarvärde med det kostar stora pengar (särskilt på tele). Där man med en mindre summa kan nå ett bra ljusstarkt objektiv är runt normalen dvs 35-50mm där kan man billigt få en med tex 1.8 som har varit upp tidigare i tråden. Du kommer att klara dig fint med dessa, det gör de flesta. Med de moderna kamerorna så kan man justera upp ISO värdet istället och detta kan kompensera för en sämre bländaröppning.
Tycker egentligen du ska starta med 500D och ett 18-55, du kan säkert få träff på några hästar med det  , hästar är ju inte som vilddjur elller fåglar så det borde väl vara möjligt att komma i närheten. Det kan vara skoj att bygga ut sin fotoutrustning efter hand också, och inte köpa allt med en gång. du kan nog få lite rabattt i framtiden också
Postad 29 December 2009 - 22:43
RebeccaS
-
RebeccaS
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
Så du tror att kitobjektivet 18-55/3,5-5,6 IS, Canon EF 70-300/4,0-5,6 IS USM, Canon EF 100/2,8 USM Macro 1:1 är en ganska bra uppsättning objektiv?
Dt som du säger låter riktigt och dt stämmer bra om fotoutrustningen. Dt om hästarna oxå, dock är "min" häst ett litet specialfall x/ Hon får panik när hon hör ett kamera ljud, vi testade med en kompis Canon EOS1000D i helgen och hon galopperade iväg så fort hon kunde. Så ett teleobjektiv är ett måste i dt fallet.
Men macroobjektivet skulle jag kunna vänta med, närbilder kan jag klara mej med 18-55 säkert fram tills min födelsedag. Så ev. väntar jag med dt tills slutet av april, men kan få dt som tidig födelsedagspresent om jag vill... Så får se hur dt blir med dt. Men tele köper jag direkt.
Postad 29 December 2009 - 23:04
Supernaut77
-
Supernaut77
-
Guru
-
-
4148 inlägg
Så du tror att kitobjektivet 18-55/3,5-5,6 IS, Canon EF 70-300/4,0-5,6 IS USM, Canon EF 100/2,8 USM Macro 1:1 är en ganska bra uppsättning objektiv?
Ser bra ut  Men frågan är om man inte lika gärna kunde välja 55-250? Lite billigare och mindre/lättare. Smidig utrustning är bra ibland  Men det kan canonägarna bättre.
Postad 29 December 2009 - 23:06
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11229 inlägg
Det är riktigt bra grejor, så visst klarar du dig med det. Vet inte hur det är med 500D, men kanske finns det ett tyst läge som gör att hästen inte blir rädd.
Postad 29 December 2009 - 23:10
RebeccaS
-
RebeccaS
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
Hmm... Nu fick jag lite att fundera på...
Men finns dt ngt sätta att räkna ut elr nått sätt att få veta hur långt man kan zooma med objektivet? Mamma undrade hur många meter man kan zooma med dom olika, men man kan väl inte mäta i meter? Utan hur mkt dt förstoras eller har jag fel?
Postad 29 December 2009 - 23:13
wictor
-
wictor
-
Beroende
-
-
1453 inlägg
Intressant tråd men blir helt snurrig av alla "dt", jag tänker på yamaha dt hela tiden..
Redigerat av wictor, 29 December 2009 - 23:14.
Postad 29 December 2009 - 23:21
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11229 inlägg
Du kan testa med denna länk, välj digital så får du ung rätt inställning för din sensor. drar du i reglaget så får du bilden att "zooma" http://www.tamron.co...-comparison.phpDitt val 18-55 och 70-300, är bland de vanligaste att välja. För Canon så finns det också de som väljer 55-250 vilket också är OK och lite billigare. Intressant tråd men blir helt snurrig av alla "dt", jag tänker på yamaha dt hela tiden.. 
Tror man får tänka sig ett antal år tillbaka i tiden  , vi ska vara glada att det bara är dt och att inte hela inlägget är i SMS förkortningar  . Men vi ger igen med lite AF, ISO, F, A, M , S mm
Postad 29 December 2009 - 23:23
Supernaut77
-
Supernaut77
-
Guru
-
-
4148 inlägg
Men vi ger igen med lite AF, ISO, F, A, M , S mm
Postad 29 December 2009 - 23:55
wictor
-
wictor
-
Beroende
-
-
1453 inlägg
Postad 29 December 2009 - 23:59
RebeccaS
-
RebeccaS
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
Jag tar ett 70-300 Tror man får tänka sig ett antal år tillbaka i tiden , vi ska vara glada att det bara är dt och att inte hela inlägget är i SMS förkortningar . Men vi ger igen med lite AF, ISO, F, A, M , S mm
Haha x) Går nog nt att använda så många sms förkortningar i dt här sammanhanget  Och på datan kan man lika väl skriva ut orden, dt tar inte så mkt längre tid  Fast jag kan hitta på egna för att vara elak om ni vill? x'3
Redigerat av RebeccaS, 29 December 2009 - 23:59.
Postad 30 December 2009 - 00:11
Supernaut77
-
Supernaut77
-
Guru
-
-
4148 inlägg
Jag läste för ett tag sedan att ungdomar har mkt lätt att ta till sig nya tekniken och att söka information på internet men tyvärr stavade de sökorden för dåligt för att få full utdelning av sin kunskap
Här läser jag ett inlägg 2-3 ggr. Är det fortf svårt att fatta skippar jag det och ignorerar. En liten variant på det alltså
Postad 30 December 2009 - 00:13
RebeccaS
-
RebeccaS
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
Jag läste för ett tag sedan att ungdomar har mkt lätt att ta till sig nya tekniken och att söka information på internet men tyvärr stavade de sökorden för dåligt för att få full utdelning av sin kunskap 
Haha, lyckat xD Men så dåligt tkr jag nt att jag stavar
Postad 30 December 2009 - 00:13
wictor
-
wictor
-
Beroende
-
-
1453 inlägg
Och på datan kan man lika väl skriva ut orden, dt tar inte så mkt längre tid Fast jag kan hitta på egna för att vara elak om ni vill? x'3  Back to topic!
Redigerat av wictor, 30 December 2009 - 00:14.
Postad 30 December 2009 - 00:21
RebeccaS
-
RebeccaS
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
Och på datan kan man lika väl skriva ut orden, dt tar inte så mkt längre tid Men dt är för att e ligger precis ovanför d och t ligger jättebra för att att skriva dt, nt lika lång tid  Och jag skriver ut många förkortningar ändå  Men några förkortningar tkr jag att jag kan få använda ^^ Japp, back to topic  Funderar fortfarande på om jag ska köpa macroobjektivet samtidigt... Älskar att ta närbilder på blommor, insekter, konstiga saker, små delar på stora saker (x3) och så... Hur bra är 18-50 att ta närbilder med?
Redigerat av RebeccaS, 30 December 2009 - 00:21.
Postad 30 December 2009 - 00:23
Supernaut77
-
Supernaut77
-
Guru
-
-
4148 inlägg
Jag tror du kommer uppskatta ett dedikerat macro om du gillar närbilder. Ett tag satt mitt 100-macro på alltid. Man snöar lätt in på saker
Postad 30 December 2009 - 00:26
RebeccaS
-
RebeccaS
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
Jag tror du kommer uppskatta ett dedikerat macro om du gillar närbilder. Ett tag satt mitt 100-macro på alltid. Man snöar lätt in på saker
Då får dt bli en tidig födelsedagspresent  Fast får inte sakerna förren mitten av nästa vecka tidigast tippar jag på  Vad tkr ni är bra saker att lära sej i början? Lära sej manuella inst elr ska man fota med Auto inst? Allt är ju bra att lära sej, men jag tänker på dt viktigaste som man har mest nytta av och så
Redigerat av RebeccaS, 30 December 2009 - 00:36.
Postad 30 December 2009 - 03:20
Unregistered8b705007
-
Unregistered8b705007
-
Lärjunge
-
-
474 inlägg
Ja om du verkligen gillar närbilder (vilket många tjejer verkar göra, om man får vara lite fördomsfull och generaliserande) så tycker jag att du ska satsa på ett macro-objektiv. Sen huruvida du ska välja Canons 100/2,8 eller Tamrons 90/2,8 vet jag inte. Tamron har som sagt inte internfokusering vilket ju kan vara vettigt att ha. Däremot sägs bildkvaliteten vara fenomenal. Själv har jag inte testat något av dom och känner inte att jag kan uttala mig riktigt. Prismässigt ligger de ju inte så farligt långt ifrån varandra i alla fall. Däremot Canons nya 100 mm macro-glugg har ju ungefär den dubbla priset, så den känns ju lite väl saftigt kanske.  Värt att nämna är att bara för att du köper ett macro-objektiv så kan du inte enbart använda det för närbilder. Det går alldeles utmärkt att använda macro-objektivet till alla andra typer av bilder också! Jag skulle t.ex. tro att det fungerar väldigt bra om du vill experimentera med lite porträtt/modell-foto. Då kan du stå ganska långt ifrån den du fotograferar (så blir det inte så påträngande) och kan dessutom få korta skärpedjup som bländaren på 2,8 ger möjlighet till vilket är väldigt snyggt i porträttsammanhang. Jag tycker själv att atuoläget känns trist och använder det väldigt sällan. Däremot kan säkerligen ta väldigt fina bilder med Auto också, så det är inget man absolut måste hålla sig ifrån - tvärt om. Men man behöver inte gå över på det helt manuella läget heller om man vill skippa Auto. Det finns "halv-auto"-lägen där man själv får välja antingen slutartid (om man t.ex. vill få utdragna släpande effekter på saker som rör sig, eller tvärt om vill frysa någon snabb rörsele så kan man välja lång resp. kort slutartid) eller bländare (om man t.ex. har ett objektiv med stor bländare och vill ta bilder med väldigt kort skärpedjup). Kameran väljer då den andra inställningen automatiskt, så att bilden blir lagom exponerad. Det är i många fall väldigt mycket enklare att köra med dessa mellanlägen istället för helt manuellt tills man lärt sig ganska mycket om vilka tider och bländare som passar för olika situationer. Sen har kameran dessutom ett antal förprogrammerade lägen för olika typer av motiv. Det är inget jag själv testat faktiskt. Men där finns ofta ett sportläge, landskapsläge, nattläge etc etc. Som då ställer in kameran för att på enklaste och bästa sätt ta just den typen av bilder. Det är säkerligen värt att prova någon form av sportläge när du ska fota hästar exempelvis. Men oavsett vad du kan eller inte. Jag tror att du kommer lära dig allra mest av att ha kameran i handen och prova dig fram! För min del gissar jag att du skulle tappa intresset om du först sätter sig in i allting till 100 % innan du köper en kamera. (Och om du köper en kamera nu och sen kommer på efter ett tag att det kanske inte riktigt var din grej, eller att du hittat någon annan modell som passar dig bättre så ska man vara medveten om att priserna på objektiv står sig bra på begagnatmarknaden. Kamerahuset kommer du säkerligen också kunna få tillbaka till stor del sålänge det inte blir alltför gammalt. Men om några år när det hunnit komma många nya modeller så är det i stort sett bara objektiven som behåller sitt värde.)
Postad 30 December 2009 - 19:34
RebeccaS
-
RebeccaS
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
Okej, jag börjar testa mej fram med halv-auto för att senare kunna köra helt manuellt om jag så vill 
Men skärpedjup, vad är dt?
Postad 30 December 2009 - 20:10
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11229 inlägg
Okej, jag börjar testa mej fram med halv-auto för att senare kunna köra helt manuellt om jag så vill  Men skärpedjup, vad är dt?
Ta och titta i de länkar du fick, du kan ju börja med Jonasweb, nedan är den del som handlar om bländare och skärpedjup. Riktigt bra grundkurs faktiskt http://www.jonasweb....areslutare.html
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Digitalkameror & Videokameror
-
→
Specialämne: Systemkameror & Optik
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|