Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

HDX BD-1 med stöd för Blu-ray och DVD spelare och BD live

73 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 19 April 2010 - 11:29

Michell
  • Michell
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0

Ja det är fint pris helt klart. Jag har kollat på Dune prime 3.0 också men det känns bättre att ha blu-ray skiv-spelare separerat från streamingen tycker jag. Sen gillar jag verkligen att hdx är så liten och elegant.

Ja det tycker jag å. Provade en C-200 när den kom men sålde den rätt fort och köpte en separat BD spelare och sen en Tvix 6600, men den har jue inge HD ljud. Men BD1'an verkar mycket lovande.

Postad 19 April 2010 - 11:57

Micke_L
  • Micke_L
  • Beroende

• 1199 inlägg
  • 0
Sen får vi se om HDX BD-1 3D dyker upp :) Så blir det uppgraderingsdax.

Redigerat av Micke_L, 19 April 2010 - 11:57.

Postad 19 April 2010 - 14:40

Michell
  • Michell
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0

Sen får vi se om HDX BD-1 3D dyker upp :) Så blir det uppgraderingsdax.

Ja innan dess ska man väll ha hunnit uppgradera allt annat som behöver uppgraderas.;)

Postad 19 April 2010 - 15:05

Micke_L
  • Micke_L
  • Beroende

• 1199 inlägg
  • 0

Ja innan dess ska man väll ha hunnit uppgradera allt annat som behöver uppgraderas.;)

Hehe precis ;) Fast projektorerna verkar dröja... säg det inte till nån, men jag har beställt röd-cyan "proffs-3d-glasögon" för $21 för att kunna köra gammel-3d :P Tänkte att dom kanske är bättre än dom röd-blå varianterna, vi får se :)

Redigerat av Micke_L, 19 April 2010 - 15:05.

Postad 19 April 2010 - 18:29

Micke_L
  • Micke_L
  • Beroende

• 1199 inlägg
  • 0
Vet ni om nån kommer sälja bd-1 i Sverige?

Postad 20 April 2010 - 08:35

Michell
  • Michell
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0

Hehe precis :D Fast projektorerna verkar dröja... säg det inte till nån, men jag har beställt röd-cyan "proffs-3d-glasögon" för $21 för att kunna köra gammel-3d :D Tänkte att dom kanske är bättre än dom röd-blå varianterna, vi får se ;)

Ok, hehe du får meddela om dom fungerar bra.:rolleyes:

Postad 20 April 2010 - 16:06

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

• 2387 inlägg
  • 0
Bifogad fil  HDX_BD1_menu1_big.jpg   156.79K   0 Antal nerladdningar

Har kört lite nätverkstester på nuvarande firmware mot en Qnap NAS i nätverket.

Firmware 4.9

- Nätverk - Samba:

Xvid + srt sub - fungerar

Mkv 1080p + srt sub - fungerar

DVD ISO - fungerar

M2TS - fungerar , men *

Blu-ray från folder - fungerar, men *

Blu-ray ISO - fungerar, men *

* vissa filmer/scener hackar - nätverket orkar inte med alltför hög bitrate.

- Nätverk - Upnp:

Xvid + srt sub - fungerar

Mkv 1080p + srt sub - fungerar

DVD ISO - fungerar inte

M2TS - fungerar, även filmer/scener med hög bitrate

Blu-ray från folder - fungerar inte

Blu-ray ISO - fungerar inte

Kontentan är att Upnp klarar av hög bitrate, men inte att spela upp iso/blu-ray menyer - Samba klarar av iso/blu-ray menyer men inte hög bitrate.

Detta + windows nätverk ska fixas i nästa firmware.

Andra intressant saker:

- Blu-ray med en extern blu-ray läsare fungerar med hemmabrända blu-ray filmer (exemepelvis mina HD DVD filmer som jag konverterat till Blu-ray), men inte med Blu-ray orginal-filmer.

Felet verkar alltså ha någonting med kopieringsskydd att göra - men det ska tydligen åtgärdas.

- Med en blu-ray film i en ansluten extern blu-ray läsare kan man med hjälp av fjärrkontrollen välja region:

Man trycker på den röda knappen längst ned på fjärren och kan då välja mellan region A, B eller C

Har dock inte kunnat testa detta praktiskt eftersom köpfilmer inte fungerar i dagsläget samt att jag inte har några region A filmer i samlingen ännu.

- ISO fungerar endast från och till - ibland slutar ISO uppspelning att fungera och då får man starta om, eller testa att ändra uppspelningsalternativ tills det fungerar igen.

TrueHD/DTS-HD MA fungerade fint med alla ovanstående tester av blu-ray material, inklusive mina HD DVD filmer konverterade till Blu-ray (med hjälp av programmet ClownBD)

Allting är alltså inte frid och fröjd, så det behövs verkligen en ny firmware - men mycket fungerar trots allt ganska bra ;)

Postad 20 April 2010 - 19:59

Micke_L
  • Micke_L
  • Beroende

• 1199 inlägg
  • 0
Tack för dina utförliga tester Pulver, skitbra!
Jag ligger nånstans i närheten att beställa en sån här, men borde se till att få igång NFS på min Dlink dns-323 NAS så jag vet att det funkar. För jag misstänker att smb inte blir snabbt nog för blu-ray streaming.

Michell, återkommer om brillorna ;) En sak är dock säker redan nu, dom kommer att vara kompatibla med HDX-BD1! :D

Postad 22 April 2010 - 07:55

Åttioåtta
  • Åttioåtta
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0
Något värt att vänta på istället för HDX'en?
Artikel popbox
Popbox

Postad 22 April 2010 - 08:43

Micke_L
  • Micke_L
  • Beroende

• 1199 inlägg
  • 0

Något värt att vänta på istället för HDX'en?
Artikel popbox
Popbox

$129 lät misstänkt billigt, klarar den spela blu-ray? Tycker inte det ser ut så på det dom skriver?

Postad 22 April 2010 - 09:53

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

• 3325 inlägg
  • 0
Åttioåtta:

Popbox från Syabas (Popcorn Hour) är en lite enklare Mediaspelare... men den har grymt schysst interface för att göra Appar till den, så den verkar mycket spännande. Dessvärre är den gjord för den amerikanska marknaden, så som det ser ut så hittar den inte till Europa eller Sverige. Jag la upp en tråd för ett tag sen när den presenterades!

Den klarar inte heller Bluray, inte ens bekräftat att den kommer ha BD-light (men det borde den...).

Ska du ha alternativ till HDX BD1 finns bara två andra: Popcorn Hour C-200 eller HDi Dune Base/Prime.

Tråden hittar du här!! (sökfunktionen är inte så dum...)

:)

Postad 23 April 2010 - 18:07

Michell
  • Michell
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0

Tack för dina utförliga tester Pulver, skitbra!
Jag ligger nånstans i närheten att beställa en sån här, men borde se till att få igång NFS på min Dlink dns-323 NAS så jag vet att det funkar. För jag misstänker att smb inte blir snabbt nog för blu-ray streaming.

Michell, återkommer om brillorna ;) En sak är dock säker redan nu, dom kommer att vara kompatibla med HDX-BD1! ;)

Ok låter bra... kompatibla med BD-1!? Du menar med allt annat också?:P

Postad 24 April 2010 - 18:30

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

• 2387 inlägg
  • 0
Nu har den nya firmwaren släppts, men jag har tyvärr inte möjlighet att testa den förens i morgon kväll - första rapporterna säger dock att det fortfarande saknas en del - alla problem är ännu inte åtgärdade.

http://www.hdx1080.c.../194-this-is-it

Återkommer med test av Mkv + Hd-ljud mm

Bifogad fil  p4220716.jpg   90.63K   0 Antal nerladdningar

Postad 25 April 2010 - 18:56

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

• 2387 inlägg
  • 0
Nu har jag lagt in den nya firmwaren och även om gränssnitten är nytt verkar ingenting annat ha ändrats.

Jag har exakt samma uppspelningsproblem som jag skrev om på förra sidan.

På andra internationella forum börjar folk antingen flasha om till C-200 eller sälja BD-1:an...

Jag är väldigt nära att "ful-flasha" till C-200 själv.

Postad 06 May 2010 - 09:54

Micke_L
  • Micke_L
  • Beroende

• 1199 inlägg
  • 0

Ok låter bra... kompatibla med BD-1!? Du menar med allt annat också?;)

Hehe jo :D

Postad 08 May 2010 - 16:54

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

• 2387 inlägg
  • 0
Har ännu inte "ful-flashat" till C200 utan gjort fler tester.

Kan väl säga att jag hade lite fel angående iso-uppspelning på förra sidan - vad som fungerar:

Med firmware 4.8, 4.9 och 4.14 kan man spela upp iso (DVD/Blu-ray) från en direkt-ansluten hårddisk utan problem, men via nätverk fungerar det av någon anledning endast med firmware 4.8

Just nätverk är ju lite krångligt eftersom Windows-nätverk (CIFS) inte fungerar överhuvudtaget och att det är olika problem med Samba och UPnP.

Det som däremot fungerar helt perfekt är NFS

En riktigt lyckat konfigurering är alltså att använda firmware 4.8 och strömma via nätverk från en NFS-utdelning - då kan man spela upp ISO/Folder DVD/Blu-ray med Menyer och HD-ljud helt utan hack :)

Att sätta upp en NFS utdelning från en Windows-dator är dock inte helt lätt - har testat flera olika gratis respektive kommersiella lösningar på både XP och Win7, men det har resulterat i flera blåskärmar och andra problem.

På en Linux-dator var det dock inga problem alls.

Postad 28 June 2010 - 11:57

jakobahman
  • jakobahman
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0
Pulver, har du fått någon ordning på saker och ting?

Jag är ute efter en liknande lösning och teoretiskt sett(om de fixar allt de lovat) så verkar den här passa perfekt. Kan du ge en uppdaterad review?

Postad 29 June 2010 - 11:47

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

• 2387 inlägg
  • 0
Det har kommit nya uppdateringar, men jag har inte lagt in dessa eftersom man inte kan gå tillbaka till tidigare firmware om man installerar dessa.

Diverse problem verkar vara åtgärdade i dessa uppdateringar såsom iso-uppspelning via nätverk och prestandan vid streaming via nätverk.

När det gäller hd-ljud i .Mkv filer så vet jag inte om det fungerar med de nya uppdateringarna - det verkar som om det endast är jag som har dessa filer.

Anledningen till att jag avvaktar är att den nya uppdateringen till Popcorn C-200 ser trevlig ut - där fungerar bla hd-ljud i .mkv (men det verkar inte vara möjligt att uppdatera till denna version från HDX-BD1)

Jag misstänker att möjligheten att "ful-hacka" till C-200 försvinner om man uppdaterar till senaste versionen från HDX - tänkte jag skulle se om det kommer något nytt "ful-hack" innan jag uppdaterar.

Medan jag avvaktar så fungerar BD-1:an utmärkt med streaming via NFS med menyer och HD-ljud på blu-ray :)

Postad 01 July 2010 - 08:13

jakobahman
  • jakobahman
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0

När det gäller hd-ljud i .Mkv filer så vet jag inte om det fungerar med de nya uppdateringarna - det verkar som om det endast är jag som har dessa filer.

Njaa... Tyvärr är MKV mitt huvudsakliga format också. :huh:

Men tack för infon! Tror jag siktar på C-200 istället då.

Postad 01 July 2010 - 20:51

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

• 2387 inlägg
  • 0

Njaa... Tyvärr är MKV mitt huvudsakliga format också. :unsure:

Ja, Mkv använder nog de flesta - men jag menar att det inte är många som har .Mkv filer med hd-ljud (TrueHD/DTS-HD MA)

Har inte sett någon som testat det med senaste BD-1 firmware ännu och jag har inte uppgraderat själv.

Men tack för infon! Tror jag siktar på C-200 istället då.

Låter som ett bra val, C200 är antagligen den bästa spelaren av de 3 spelarna (jag känner till) med sigma-chipet som klarar blu-ray menyer och hd-ljud.

Allra bäst skulle BD-1 med senaste C200 firmware vara, men tyvärr så verkar det inte som om det är möjligt...

Postad 23 October 2010 - 08:23

Unregisteredb816ee0a
  • Unregisteredb816ee0a
  • Användare

• 119 inlägg
  • 0
Vad tror ni om qnap nmp-1000p

Se nya P modellen mot den gamla.
http://qnap.com/imag...arison_NMP.html

Ni sager att Sigma Designs SMP8643 inte kan spela bluray men det star att den kan spela BDMV filer, jag som inte ar sa kunnig beratta om skillnaden pa blueray och bdmv maste man gora om filmen till bdmv???.

Redigerat av Unregisteredb816ee0a, 23 October 2010 - 08:29.

Postad 23 October 2010 - 17:09

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

• 3325 inlägg
  • 0
erpan:

Qnap är väl en ganska seriös spelare, så den blir säkert bra.

När det gäller Bluray eller inte Bluray så är det så att Sigma gör alltid dubbla uppsättningar chip... 1 chip som har licenser för skivmedia (tex DVD/BD) och 1 billigare som saknar licenser. Detta gör att skulle du koppla tex en BD-drive mot en Qnap så kan du inte kolla på hyr/köp film, däremot om du själv bränner skivor (dvs utan skydd) från tex en HD-videokamera så kan du kolla på dessa. Däremot så har många spelare något man kallar för BD-lite, det innebär att du kan kolla på BD ISO eller folder (BDMW), du får däremot inget stöd för menyerna o någ skifte av ljud o textning via knappar på fjärren. Detta är oxå en begränsning för att inte alla licenser finns! Qnap verkar ju ha satsat på lite bättre ljudkretsar, så är man ljudintresserad så kan det vara bra!

De få spelare som har "full BD" dvs klarar skivor o menyer från fil är: HDi Dune, Popcorn Hour C-200 och nu senast Netgear NeoTV 550. (Det finns även HDX BD-1, men den ska du inte köpa)

Har du fler frågor Qnap så lägg dessa i Qnap tråden som finns!!

Redigerat av Kanelbulle, 23 October 2010 - 17:10.

Postad 25 October 2010 - 08:52

Unregisteredb816ee0a
  • Unregisteredb816ee0a
  • Användare

• 119 inlägg
  • 0

erpan:

Qnap är väl en ganska seriös spelare, så den blir säkert bra.

När det gäller Bluray eller inte Bluray så är det så att Sigma gör alltid dubbla uppsättningar chip... 1 chip som har licenser för skivmedia (tex DVD/BD) och 1 billigare som saknar licenser. Detta gör att skulle du koppla tex en BD-drive mot en Qnap så kan du inte kolla på hyr/köp film, däremot om du själv bränner skivor (dvs utan skydd) från tex en HD-videokamera så kan du kolla på dessa. Däremot så har många spelare något man kallar för BD-lite, det innebär att du kan kolla på BD ISO eller folder (BDMW), du får däremot inget stöd för menyerna o någ skifte av ljud o textning via knappar på fjärren. Detta är oxå en begränsning för att inte alla licenser finns! Qnap verkar ju ha satsat på lite bättre ljudkretsar, så är man ljudintresserad så kan det vara bra!

De få spelare som har "full BD" dvs klarar skivor o menyer från fil är: HDi Dune, Popcorn Hour C-200 och nu senast Netgear NeoTV 550. (Det finns även HDX BD-1, men den ska du inte köpa)

Har du fler frågor Qnap så lägg dessa i Qnap tråden som finns!!

Sa om man inte tanker koppla till blueray eller ha full meny sa antar jag att vilken som helst duger i stort sett.
Men jag ska nog inte kopa hdx bd-1 verkar vara mycket problem med den.. vet en som har gamla qnap som sager att den fungerar kanon och inte strular. Och strula verkar dom flesta andra marken gora.
Sag att silverbullit sade att xtreamer ej hade hd fast dom sager det galler det den senaste sidewinder med?
xtreamer Sidewinder RTD1283 DD Chipset dts-ma,trueHD,DOLBYDIGITAL+ Stammer ej detta?

Helst vil man ju ha en spelar som inte strular i dagslaget har jag ps3 fungerar kanon men spelar inte allla format(enda negativa), min qnap och ps 3 mediaserver loser det men det blir ej felfritt. Sa darfor funderar man pa att byta upp sig. MEdia extenders paminner lite om digitalboxar(jag tror billiga komponenter och dyrt slutpris ar det som ar problemet samt aven dalig firmware forstas).

Fragan ar vilken spelare som ar bast (oavsett krav fran person till person). Utan mest kompletta spelare oavsett pris.

Redigerat av Unregisteredb816ee0a, 25 October 2010 - 09:05.

Postad 25 October 2010 - 09:11

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

• 3325 inlägg
  • 0
erpan:

Många tillverkar med Realteks chip gjorde misstaget att marknadsföra maskinerna som att dom skulle klara HD-passthrough (signal kan skickas för avkodning i förstärkare), däribland Xtreamer. Sedan uppdagades det att Realtek hade ett konstruktionsfel som gjorde detta omöjligt.. tyvärr. Så ska du köpa idag, se till att du får Realteks "+" chip, där har man rättat till felet, det kan krävas en mjukvaru-uppdatering för att HD passthrough ska funka och där vet jag inte om alla har gått i mål. Vissa fabrikanter har möjligjort så att ljudet mixas ner till 7.1 o skickas via HDMI som LPCM däribland Tvix o Mede8er.

Det borde vara det som du menar att Silverbullit skrivit, återkom gärna om det är något annat! Xtreamer har varit kände för att vara lite småstökiga emellanåt, men det verkar vara en kompetent maskin.

Men som sagt kör på en spelare med Realtek 1283/1073+ chip så ska det vara lugnt.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.