HDX_BD1_menu1_big.jpg 156.79K
0 Antal nerladdningarHar kört lite nätverkstester på nuvarande firmware mot en Qnap NAS i nätverket.
Firmware 4.9
- Nätverk - Samba:Xvid + srt sub - fungerar
Mkv 1080p + srt sub - fungerar
DVD ISO - fungerar
M2TS - fungerar , men *
Blu-ray från folder - fungerar, men *
Blu-ray ISO - fungerar, men *
* vissa filmer/scener hackar - nätverket orkar inte med alltför hög bitrate.
- Nätverk - Upnp:Xvid + srt sub - fungerar
Mkv 1080p + srt sub - fungerar
DVD ISO - fungerar inte
M2TS - fungerar, även filmer/scener med hög bitrate
Blu-ray från folder - fungerar inte
Blu-ray ISO - fungerar inte
Kontentan är att Upnp klarar av hög bitrate, men inte att spela upp iso/blu-ray menyer - Samba klarar av iso/blu-ray menyer men inte hög bitrate.
Detta + windows nätverk ska fixas i nästa firmware.
Andra intressant saker:
- Blu-ray med en extern blu-ray läsare fungerar med hemmabrända blu-ray filmer (exemepelvis mina HD DVD filmer som jag konverterat till Blu-ray), men inte med Blu-ray orginal-filmer.
Felet verkar alltså ha någonting med kopieringsskydd att göra - men det ska tydligen åtgärdas.
- Med en blu-ray film i en ansluten extern blu-ray läsare kan man med hjälp av fjärrkontrollen välja region:
Man trycker på den röda knappen längst ned på fjärren och kan då välja mellan region A, B eller C
Har dock inte kunnat testa detta praktiskt eftersom köpfilmer inte fungerar i dagsläget samt att jag inte har några region A filmer i samlingen ännu.
- ISO fungerar endast från och till - ibland slutar ISO uppspelning att fungera och då får man starta om, eller testa att ändra uppspelningsalternativ tills det fungerar igen.
TrueHD/DTS-HD MA fungerade fint med alla ovanstående tester av blu-ray material, inklusive mina HD DVD filmer konverterade till Blu-ray (med hjälp av programmet ClownBD)
Allting är alltså inte frid och fröjd, så det behövs verkligen en ny firmware - men mycket fungerar trots allt ganska bra