Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Black Diamond

240 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Screen Innovations Black Diamond II TRF92BD14 1.4 16:9 92" (204x115) (Projektordukar) 1 (0) Inga priser
2 relaterade trådar

Postad 07 May 2010 - 21:41

Unregistered1791125b
  • Unregistered1791125b
  • Forumräv

• 722 inlägg
  • 0
OK!
Här är filmen.
Hoppas att länken fungerar.
Annars får jag lägga upp en ny imorgon...
Tyvärr är den inte jättebra i kvalitet eftersom jag i all hast bara tände ett par lampor i rummet och videofilmade med min digitalkamera.
Fotona kommer närmare verkligheten.
Men den visar klart o tydligt att detta inte är photoshoppat som vissa påstår.
Jag skulle uppskatta en ursäkt från dom som kallat mig både det ena och det andra... :)

http://www.youtube.c...h?v=lI4hISLbdgc

Postad 07 May 2010 - 23:36

dnlar
  • dnlar
  • Forumräv

• 562 inlägg
  • 0
Lecvip, oavsett vad det är för något material som vi ser i din video, så var det förhastat av mig att kalla dig bondfångare och för att jag sa att det var skitsnack. Det hade jag ingen täckning för, utan det var min spontana reaktion på att någon kapat en tråd för att marknadsföra sina egna grejjer. Så, glåporden ber jag om ursäkt för. :) Hoppas få läsa en massa spännande om tekniken du använder i din egen tråd framöver.

Postad 07 May 2010 - 23:48

Unregistered1791125b
  • Unregistered1791125b
  • Forumräv

• 722 inlägg
  • 0

Lecvip, oavsett vad det är för något material som vi ser i din video, så var det förhastat av mig att kalla dig bondfångare och för att jag sa att det var skitsnack. Det hade jag ingen täckning för, utan det var min spontana reaktion på att någon kapat en tråd för att marknadsföra sina egna grejjer. Så, glåporden ber jag om ursäkt för. B) Hoppas få läsa en massa spännande om tekniken du använder i din egen tråd framöver.

Hej Dnlar!
Tanken var egentligen inte att marknadsföra min duk.
Jag blev väl bara ivrig när jag såg hur nära min egen konstruktion var Black Diamond och när jag såg hur jäkla dyra BD är. Eftersom jag använder ganska vanliga material som inte kostar så mycket -så menade jag att man kan få liknande sak för mycket billigare pris... Skall inte vidare föreslå att någon kan köpa min duk på detta forum -bara redovisa resultat med hjälp av bilder ...och videos ( :)) i den egna tråden!!!
Tycker att du var renhårig som tog tillbaka vad du sa.
Tack!
Ha en trevlig helg! ;)

Postad 08 May 2010 - 00:39

dj_komodo
  • dj_komodo
  • Beroende

• 1194 inlägg
  • 0
Även jag tar tillbaks det jag sa :) Lycka till med dit projekt och hoppas att allt går bra...

Postad 08 May 2010 - 11:38

christoffer100
  • christoffer100
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0

Offtopic: Starta gärna en ny tråd om den duken lecvip.

Ontopic: Prislista på Black Diamond från den svenska återförsäljaren

TRF 80 BD14 Black Diamond II HD 1,4 20 000

TRF 80 BD8 Black Diamond II HD 0,8 20 000

TRF 92 BD14 Black Diamond II HD 1,4 23 200

TRF 92 BD8 Black Diamond II HD 0,8 23 200

TRF 100 BD14 Black Diamond II HD 1,4 24 800

TRF 100 BD8 Black Diamond II HD 0,8 24 800

TRF 106 BD14 Black Diamond II HD 1,4 28 000

TRF 106 BD8 Black Diamond II HD 0,8 28 000

TRF 110 BD14 Black Diamond II HD 1,4 29 600

TRF 110 BD8 Black Diamond II HD 0,8 29 600

TRF 113 BD14 Black Diamond II HD 1,4 31 200

TRF 113 BD8 Black Diamond II HD 0,8 31 200

Vad är det för format på de här dukar, 16:9 eller 2.35:1 ??

Postad 08 May 2010 - 11:53

alienrebel
  • alienrebel
  • Veteran

• 1556 inlägg
  • 0
Edit: uppdaterade mitt tidigare inlägg om dukarna

Redigerat av alienrebel, 08 May 2010 - 14:21.

Postad 09 May 2010 - 08:55

christoffer100
  • christoffer100
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Undrar om det går och beställa endast dukmaterialet? Jag tänker om man redan har en ram och behöver endast byta ut själva duken. Någon som vet?

Postad 09 May 2010 - 11:11

KJE
  • KJE
  • Beroende

• 1076 inlägg
  • 0

Undrar om det går och beställa endast dukmaterialet? Jag tänker om man redan har en ram och behöver endast byta ut själva duken. Någon som vet?

Tror inte det, det är tydligen rätt annorlunda som material betraktat och går inte att spänna, duken blir istället plan med hjälp av medföljande kraftiga gummiband som träs in på ramen. Misstänker att det inte går att montera på en ram gjord för en dukväv som man kan spänna.

Postad 09 May 2010 - 20:24

Karamasha
  • Karamasha
  • Beroende

• 1269 inlägg
  • 0

Vad är det för format på de här dukar, 16:9 eller 2.35:1 ??

16:9.

Postad 24 May 2010 - 17:59

chrillebn
  • chrillebn
  • Forumräv

• 697 inlägg
  • 0

16:9.

Var i kontakt med återförsäljaren idag och han sa att det är samma pris på en 2:35.1 duk som en 16:9 duk. Riktigt trevligt, ska försöka åka ut till bromma för att få den demad.

Postad 25 May 2010 - 14:18

Unregistered1e15fe30
  • Unregistered1e15fe30
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0
Nu har jag sett Black Diamond duken, på riktigt!

Och jag säger bara... -WOW, vad bra den är! Utan tvekan den häftigaste duken jag nånsin sett.

Jag ville verkligen bara ta med mig duken hem, så bra är den. Även med en projektor i 10-15 tusen kr klassen så är upplevelsen komplett. Bilden blev verkligen levande i det ljusa rum som runtljud demade duken i och det kändes så naturligt. Störde mig inte på något direkt utom det att jag inte fick ta med mig duken hem.. hehe. Black Diamond duken skapade ett STORT "ska ha begär".

Tyvär hade jag ingen kamera med vid mitt besök och fick inga bilder men kika gärna på tråden i component forumet där en användare där lyckats få med sig en provbit hem och har lagt upp några bilder... riktig riktigt bra!

Länk finns --> HÄR

Skulle dock vara trevligt med ett utförligare test utav duken, men det kommer antar jag. Den är så pass ny här, så det finns ingen svensk utvärdering utav duken ännu.

Min duk jag har hemma känns inte rolig alls nu.. bara börja skrapa ihop deg nu till en sån här duk! :o hihi

Redigerat av Unregistered1e15fe30, 25 May 2010 - 14:53.

Postad 25 May 2010 - 18:33

Karamasha
  • Karamasha
  • Beroende

• 1269 inlägg
  • 0
jag hade nästan kommit över min kärlek till denna duken, och insett att jag inte borde lägga dom pengarna på en duk... men nu värker det i hjärtat igen :o

Postad 25 May 2010 - 18:47

dnlar
  • dnlar
  • Forumräv

• 562 inlägg
  • 0

Jag ville verkligen bara ta med mig duken hem, så bra är den. Även med en projektor i 10-15 tusen kr klassen så är upplevelsen komplett. Bilden blev verkligen levande i det ljusa rum som runtljud demade duken i och det kändes så

Demade de allså med någon 10-15k projje? Minns du vilken?

Postad 27 May 2010 - 15:18

Unregistered1e15fe30
  • Unregistered1e15fe30
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0

Demade de allså med någon 10-15k projje? Minns du vilken?

Hej dnlar,

Duken demades tillsammans med en Benq W1000 proj samt en 8 år gammal yamaha projektor. Ingen utav projektorerna var kalibrerade efter duken utan enbart temporärt uppsatt, och redan då såg det riktigt riktigt grymt ut. Att denna duken gjorde underverk med bilden råder det inga som helst tvivel om!

Kan bara anta att det kommer bli en så jäkla grym bild när man kommer kunna få se duken tillsammans med en utav dagens bättre projektorer som är rätt kalibrerad för duken. Det kommer bli något i hästväg! Ingen konkurens mao.

Jag är så sugen på en sån här duk så ni anar inte... har dregglat konstant sedan efter jag fick se duken in action! ;)

Hälsningar // Luli

Redigerat av Unregistered1e15fe30, 27 May 2010 - 15:21.

Postad 28 May 2010 - 14:09

dnlar
  • dnlar
  • Forumräv

• 562 inlägg
  • 0
Låter hur bra som helst, bortsett från priset då.
Är det någon som vet om The Rock kommer ta in den för demo?

Postad 29 May 2010 - 22:39

KarlXII
  • KarlXII
  • Beroende

• 1112 inlägg
  • 0
Visst är det en fantastisk duk. Jag tror inte det finns något motsvarande på marknaden idag. Jag har ju sett duken i verkligheten och blev tokimponerad. Nu var det lite mörkare i Runt Ljuds rum än i mitt - beroende på klockslag naturligtvis - så jag lånade med mig några provbitar hem. Mörkläggning är tyvärr ingen option hemma hos mig, så det är intressant att se vad som kan åstadkommas.

Jag har ju lagt ut några bilder tidigare, och nu har jag tagit fler, både på 1,4:an och 0,8:an. Bilderna finns här!

Postad 30 May 2010 - 03:17

Damocles
  • Damocles
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0
Klart intressant. Själv gick jag på Firehawk av det enkla skälet att den är en av de någorlunda lättillgängliga bättre "högkontrast/ljusavvisande" dukar som finns som motoriserad rullduk. Duken är dock fantastiskt. Hade folk hemma under kvällen och körde eurovison någorlunda upplyst i rummet för att man skulle kunna se snacksen och annat och det fungerade tokbra verkligen. Men det är verkligen stor skillnad kontra en standardgrå duk. Det som är riktigt udda är att det faktiskt är lite svårt att fånga skillnaderna på kamerabilder

Postad 02 June 2010 - 12:17

Unregistered1e15fe30
  • Unregistered1e15fe30
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0
KarlXII har lagt upp massa nya testbilder som han tagit hemma hos sig då han fått låna provbitar på både 1.4 och 0.8 materialet.

bilder finns här bd_dawn och här db_dusk

Så häftigta är dom! ;) Jag är så kär i dessa Black Diamond II dukarna.

// Luli

Postad 11 June 2010 - 17:01

hbb_Daniel
  • hbb_Daniel
  • Hembiobutiken

• 52 inlägg
  • 0
Om någon är intresserad av att se duken i Stockholmsområdet så finns det för visning från och med Måndag i vår butik på Ynglingagatan.

Postad 11 June 2010 - 17:11

Unregistered29fddce7
  • Unregistered29fddce7
  • Användare

• 172 inlägg
  • 0
grymt! vilken kommer ni ha för demo 0.8 lr 1.4? vilken storlek är det på duken?

Postad 11 June 2010 - 22:41

hbb_Daniel
  • hbb_Daniel
  • Hembiobutiken

• 52 inlägg
  • 0

grymt! vilken kommer ni ha för demo 0.8 lr 1.4? vilken storlek är det på duken?

Jo vi är riktigt taggade av denna nya duk som potentiellt kan göra underverk för större display i vardagsrum.

Duken som sitter i Stockholm är 92" och är av 1.4 gain varianten.

Postad 13 June 2010 - 09:28

alienrebel
  • alienrebel
  • Veteran

• 1556 inlägg
  • 0
hbb_Daniel
Kommer duken sitta uppe för demo en längre tid eller är det bara en kortare demo??

Postad 30 June 2010 - 19:42

Unregistered1e15fe30
  • Unregistered1e15fe30
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0
Tjena,

till er som ej läst detta från tråden i component forumet... kopierar texten som Geeber skrivit rakt av. :huh:

Länk HÄR
"Satt och läste denna test där Black Diamond II materialet är enligt recencenten det bästa som finns idag både för dem med så kallade batcaves som dem med ljusa rum som tidigare varit problematiska. Black Diamond II fick fem stjärnor och fem möjliga i testet som är publicerat i senaste nummret utav Home Cinema Choice(Issue 183).

Recencionen finns även på techradar. Den läser du här -http://www.techradar...i-691162/review

klipp från testet:
"The second I fired pictures from a SIM2 C3X Lumis Uno projector at the Diamond, my eyes widened, my jaw slackened and my speech became little more than grunts and squeaks. The screen didn't just deliver an incremental improvement on the experience of watching films in my test room; it was truly transformative.

The first thing I noticed was the lack of 'rogue' light bouncing around. My test room has matte white walls and ceiling, and so with my usual screen – a solid Vutec – powerful PJs like the SIM2 C3X Lumis Uno flood the room with dispersed light.

With the Diamond, though, my usual reflection problems were almost completely removed, thanks to the screen's remarkably focused reflectivity. This means dark parts of the picture are much deeper and more natural, colours look richer, and the image as a whole simply explodes off the screen.

I was also struck by how exceptionally crisp and detailed pictures looked, the brightness and purity of whites despite the dark screen colour, and by how I couldn't see any distracting signs of the texture/fabric of the screen. Next, while the Diamond's impact on brightness and contrast is profound, it delivers its extra impact without the slightly 'shiny', almost sparkly, finish often witnessed with high-gain screens.

Satisfied with its prowess in a dark room, I turned up my dimmer switches – and was equally amazed by how well the screen's pictures hold up even when the room is flooded with ambient light.

Perhaps the single most exceptional thing about the Diamond is how flexible it is. For while it delivered its most dazzling results with the 3,000 Lumens SIM2 C3X Lumis Uno, it also provided vastly improved pictures in dark room conditions from a £2,800 DLP Vivitek H5080, a £2,500 LCD Epson TW5800, a £1,000 BenQ W1000, and SIM2's LED debut, the 800 Lumens, £16K MICO 50."

"The bottom line here, though, is that if you want to set up a home cinema room but are hampered by ambient light, or you just want to drastically improve your projector's performance in a typical home cinema environment, then the logic-defying Black Diamond II must be seen to be believed."

Har man inte vart sugen på en sån här duk innan så blir man det garanterat efter att ha läst detta test...
...Det är iallafall jag!

Ville bara dela med mig utav den läsningen som jag tycker var väldigt bra. Borde det kanske inte också komma ett riktigt svenskt test snart? Hur går det med HBB´s event de planerar?

Geeber"

Sedan så fanns lite mer smaskig info om att black diamond II är billigare att köpa i sverige än att importera från usa..

kopierar den texten rakt av också, den är skriven utav Göran från runt ljud.

Länk HÄR
"Hybe,
Först så vill jag försäkra mig om att du inte missförstått detta som du tidigare gjorde här ovan ang my_name_is_nobody´s batcave, där han nu har en Black Diamond II 0.8 uppsatt. Därför så kommer jag att vara extra tydlig i detta inlägg, så att det inte blir några missförstånd.

Det som gäller vid import är att det läggs på 25% för både inköpet, frakten+försäkring på frakten och tull. Den svenska momsen, eftersom det är till sverige du då importerar.

Och självklart är de som hittills köpt dukar billigare nöjda det skulle jag också vara om jag var en av dessa men nu så är digital_4k förbjuden från att sälja Screen Innovations dukar på Ebay samt andra marknader där det redan finns återförsäljare eftersom han stridit mot deras regler.

Se detta svar jag själv mottog från SI´s president Shannon Gustafson,

"Thank you for bringing this to my attention. He will be cut off and notified about these screens. This person tried selling our
screens on EBay in the US and now this. He was already warned about the US. Didn't realize their was a UK EBay.
Shannon Gustafson, www.screeninnovations.com"

Och för att en än gång förtydliga shannons text så har nu digital_4k blivit "cut off", och får längre inte sälja varken på Ebay eller andra marknader samt så måste han nu sälja till Screen Innovations riktpris eftersom han nu gått emot SI´s avtal om försäljningen.

Jag har även gjort en uträkning till dig för att förtydliga vad det skulle kosta som privatperson att importera en 80" tum BDII duk till sverige ifrån USA.

En 80 tum 16:9 ut pris i Sverige är 25.000 kr med 25% moms, och priset i Sverige utan moms är 20.000 kr.

Priset i USA är 2.199 usd (17.701 kr) för en 80" BDII, utan delstats moms(OBS) (valuta kurs 2010-06-30 är 1 usd= 8.05 kr)

Ca kostnad att importera själv är mao, 17.701 kr + frakt & försäkring 3.500 kr +tull 4.5% 954 kr + 25% moms = 27.693 kr

Det är alltså 2.693 Kr DYRARE att importera än att köpa ifrån oss på Runt Ljud! Så hur du får det till att det är absurt dyrt med att köpa Black Diamond II i sverige finns det ingen grund till...

OBS!
Har även idag också pratat med Englands återförsäljare och deras priser har de tom höjt nu pga dollar kursen.
Nya priset i England är 2563 pund (31.160 kr) med moms 17%, Det gamla priset i england var 2300 pund(27.963 kr) med moms 17%.
OBS!

Vi i sverige är alltså hela 6.160 kr billigare i sverige för 80" tum duken utan tillägg på svensk moms, frakt+försäkring och tull.

Jag vill även tillägga att vi på Runt Ljud AB alltid har varit oerhört måna om att hålla en realistisk prisättning till våra kunderna, där kunden alltid ska vara fantastiskt nöjd både till priset och självklart till kvaliteten på produkten.

Så Hybe, vänligen ber jag dig nu att som tober nu sagt att vi håller oss från och med nu till att diskutera de tekniska bitarna om Black Diamond II dukarna, samt ger varrandra kunskap, inspiration och intresse för Hemmabio och Hifi, efter att jag nu genomgående förklarat för dig att det inte blir billigare att importera än köpa ifrån oss. Till och med billigare!
Och till sist så får du som kund till oss den sverige tryggheten, garantierna och servicen som du inte får vid egenimport.

Och om du fortfarande har frågor kring detta, ber jag dig vänligen att ringa. Telenummer finns på hemsidan.

MVH

Göran / Runt Ljud AB"

Sedan så har användaren KarlXII nu köpt en duk och han lägger upp bilder på den i sin egna tråd på component helatiden nu. mycket spännande att följa! länk finns här

Trevlig kväll alla!

//Luli

Postad 02 July 2010 - 14:48

Unregistered1e15fe30
  • Unregistered1e15fe30
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0
Nu har KarlXII fått upp sin duk och har lagt upp några första screenshots HÄR

My god! Man smäller av hur bra bilden är! Detta är något i hästväg, helt fantastiskt!
Postad bild

Vill ha en Black Diamond II NU!
Postad bild

Redigerat av Unregistered1e15fe30, 02 July 2010 - 14:49.

Postad 02 July 2010 - 20:41

Hybe
  • Hybe
  • Beroende

• 1429 inlägg
  • 0
Bilderna ser klockrena ut. Dock är det ju bara fotade bilder. Känns ibland som om svärta och kontrast upplevas som bättre på ett fotat "screenshot".

Tvivlar inte ett dugg på att duken är så bra som alla säger, men det finns ju andra äldre högkontrastdukar (främst Firehawk och ReAct)...
Vad gör denna så mycket bättre? Om den riktar bort mer ljus från väggar och tak, borde väl betraktningsvinkeln bli snävare, eller?
Var det så att de gamla högkontrastdukarna inte kunde eliminera allt ljus, inte ens närmare runtom duken, och denna kan det? Frågar eftersom jag aldrig studerat någon högkontrastduk på riktigt!

Postad 03 July 2010 - 11:51

Unregistered1e15fe30
  • Unregistered1e15fe30
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0

Bilderna ser klockrena ut. Dock är det ju bara fotade bilder. Känns ibland som om svärta och kontrast upplevas som bättre på ett fotat "screenshot".

Tvivlar inte ett dugg på att duken är så bra som alla säger, men det finns ju andra äldre högkontrastdukar (främst Firehawk och ReAct)...
Vad gör denna så mycket bättre? Om den riktar bort mer ljus från väggar och tak, borde väl betraktningsvinkeln bli snävare, eller?
Var det så att de gamla högkontrastdukarna inte kunde eliminera allt ljus, inte ens närmare runtom duken, och denna kan det? Frågar eftersom jag aldrig studerat någon högkontrastduk på riktigt!

Javisst är det klockrena bilder. ;) Så grymt! En screenshot är ju bara en stillastående frame(bild) och som sedan många andra tycker inklusive mig är att ett foto på screenshot oftast sämre än verkligheten, och att den faktiska bilden är så mycket bättre i verkligheten. Bara kika runt i alla gallerier här tex där i princip alla skriver att fotot inte gör kvaliteten på bilden rättvisa utan är myckte bättre på riktigt.

Jag kan också säga att firehawk och react inte har så mycket att komma med överhuvudtaget. tidigare var jag lite sugen på en react men efter jag fick kika på black diamond II på HBB och på plats då jämnföra med deras react så vad bilden som dag och natt. Black diamond II duken krossade react på alla punkter. Sedan så har jag även vart hos runtljud och tittat på black diamond II duken och där fanns även en stewart firehawk som vi testade att jämnföra med lite snabbt och även där tog black diamond II hem vinsten. För mig är valet givet att nästa duk köp blir Black Diamond II, frågan för mig är bara om jag ska köpa en med gain 0.8 eller 1.4?

Det som jag tycker gör black diamond II duken så fantastiskt bra är att det inte finns något annat som ens kommer i närheten utav den "pop" i bilden du får. ögonen blir totalt avslappnade och bilden blir så fantastiskt naturlig. Detta är en mirakel duk som revolutionerar hemmabio användandet, snart finns det verkligen ingen anledning att gå på bio då ljud med 7-kanaligt HD format och nu bilden som blir så fantastiskt bra med black diamond II duken.

Du bodde inte i sthlm? om du bort i närheten så är mitt råd att ta dig hit för att ta en närmare titt på duken med egna ögon för att se att det som skriva inte är humbug utan är den fantastiska sanningen om denna duk.

och ang din fråga om betraktningsvinkeln så kan jag bara hänvisa till detta citat från användaren "mikee" på component,

"vem bryr sig om betraktningsvinkeln..... Man sitter väl rakt framför duken och kollar film.. ;O)? JAG VILL HA MIN NU!! Tack karl för bra intryck och information...Du gjorde mitt val LÄTT!" Citat är klistrat härifrån.

...så sitter man inom dukens ramar och inte i huset snett över på andra sidan gatan när du ser på film så kommer du inte att påverkas negativt utan du kommer sitta där med hakan i golvet och vara i chock för att bliden är så bra. :)

Jag såg ut lite så här när jag såg duken prestera första gången, helt förbluffad över att det blev så jäkla bra.
Postad bild
Jag satt helt tyst och kände WOW känslan rusa genom kroppen.

Det är många som sysslar med hifi och hemmabio som ständigt eftersöker ljud-nirvana. Med Black Diamond II duken så upplever man enligt mig iallafall bild-nirvana!

Hälsningar // Luli

Redigerat av Unregistered1e15fe30, 03 July 2010 - 12:24.

Postad 03 July 2010 - 13:31

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

• 606 inlägg
  • 0
;)

Både den här tråden och 'bästa subwoofer'-tråden får mig att önska att jag haft kvar min gamla 240 istället för att köpa den ###### primeran 2002; då hade jag (i teorin) haft 60k över till 100" BD duk och två stycken SVS PB13ultra samt en ny lampa till projektorn...

Det verkar ju för bra för att vara sant. Det som känns lite sisådär är ju betraktningsvinkeln som sagt, men man får hoppas att någon i närheten av Umeå (RC kanske) köper in den för demo, så att man sen kan köpa demo-duken :)

Postad 03 July 2010 - 14:05

Unregistered1e15fe30
  • Unregistered1e15fe30
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0

:)

Både den här tråden och 'bästa subwoofer'-tråden får mig att önska att jag haft kvar min gamla 240 istället för att köpa den ###### primeran 2002; då hade jag (i teorin) haft 60k över till 100" BD duk och två stycken SVS PB13ultra samt en ny lampa till projektorn...

Det verkar ju för bra för att vara sant. Det som känns lite sisådär är ju betraktningsvinkeln som sagt, men man får hoppas att någon i närheten av Umeå (RC kanske) köper in den för demo, så att man sen kan köpa demo-duken :D

Sälj primeran då? ;) hehe

Själv drar jag in på lite småsaker just nu för att spara ihop till en black diamond II duk. bättre hälsa får jag då på köpet genom att dra in på skräp grejer. :P

Och det är inte för bra för att vara sant. Det är sant! Betraktningsvinkeln är verkligen inte något problem tycker jag som sett duken vid två tillfällen i två helt olika miljöer och förutsättningar, så snäv är är den inte. och när man ser på film så håller man sig endå sittplatsen inom dukens ram från höger och vänster, och ju större duk man har desto fler kan man bjuda in till hemmabion, så om man har låt säga 113" i 16:9(som idag är största storlek i 16:9 formatet) så är det nog inga problem att sitta där med ett helt fotbolls lag och hejja på.

// Luli

Redigerat av Unregistered1e15fe30, 03 July 2010 - 15:35.

Postad 03 July 2010 - 14:19

alienrebel
  • alienrebel
  • Veteran

• 1556 inlägg
  • 0
Luli du verkar ha lite koll på denna duk. Har du sett nån tendens till hotspotting?
Vet du vilka rekomendationer som finns gällande avstånd mellan lins och duk?

min projektor sitter nämligen 3.1m ifrån min nuvarande 92" duk och vill helst inte gå ner i storlek.

Postad 03 July 2010 - 15:33

Unregistered1e15fe30
  • Unregistered1e15fe30
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0

Luli du verkar ha lite koll på denna duk. Har du sett nån tendens till hotspotting?
Vet du vilka rekomendationer som finns gällande avstånd mellan lins och duk?

min projektor sitter nämligen 3.1m ifrån min nuvarande 92" duk och vill helst inte gå ner i storlek.

Tjena alienrebel,

Nej, jag har inte sett någon tendens till hotspotting då jag sett duken och har tyvär inte någon info om rekomenderat avstånd mellan lins och duk. Det borde dock inte vara alltför ansträngande att få reda på.

Däremot vet jag att det är rekomenderat att när man installerar duken på väggen så är det med fördel att man har projektorn i höjd med toppen utav duken eller nere i undre delen utav duken, och inte ha linsen mitt i duken.

Se min fina paint illustration för att se hur jag menar:
Bifogad fil  ok_ejOK.JPG   45.43K   3 Antal nerladdningar[

Och det ser jag inte som något problem då man som standard har projektorn i taket.

Men det om rekomenderat avstånd mellan lins och duk vore intressant att få reda på. ska forska lite! ;)

Sen personligen skulle jag nästan tycka att 92" från 3.1 meters avstånd skulle vara för stort i 16:9 visning men med 2:35:1 däremot är det nog perfekt storlek för för min smak iallafall.

// Luli

Postad 04 July 2010 - 00:13

KarlXII
  • KarlXII
  • Beroende

• 1112 inlägg
  • 0
Hotspotting ja,
Jag måtte vara gammal, blind och dum i huvet men jag har mycket svårt att hitta någon.
Jag har tagit några bilder på ett helt vitt testmönster. :D

Dessa är tagna på duken, som är 113 tum, på 5,20m på den som är rakt framifrån. Den snett från sidan är från ca 4,50m ca 50 cm utanför dukens högra sida. Det som syns i övre högra hörnet är en krukväxt. :)
Kanske ser man antydan till lite svagare drag på dukens bortre sida men absolut inget jag tänker på under filmvisning. Å andra sidan sitter jag inte så långt ut.
Postad bild
Postad bild

Postad 04 July 2010 - 02:00

belzebubb
  • belzebubb
  • Veteran

• 1866 inlägg
  • 0
Kommer den komma som rullduk framöver?

Postad 04 July 2010 - 10:08

Unregistered1791125b
  • Unregistered1791125b
  • Forumräv

• 722 inlägg
  • 0

Hotspotting ja,
Jag måtte vara gammal, blind och dum i huvet men jag har mycket svårt att hitta någon.
Jag har tagit några bilder på ett helt vitt testmönster. :D

Dessa är tagna på duken, som är 113 tum, på 5,20m på den som är rakt framifrån. Den snett från sidan är från ca 4,50m ca 50 cm utanför dukens högra sida. Det som syns i övre högra hörnet är en krukväxt. :)
Kanske ser man antydan till lite svagare drag på dukens bortre sida men absolut inget jag tänker på under filmvisning. Å andra sidan sitter jag inte så långt ut.

Hej KarlXII!
Ser verkligen bra ut.
Har du även några bilder på din duk -i ditt rum i halvmörker/dagsljus att visa (under filmvisning)?
Gärna även från sidan in mot duken.
Det skulle vara mycket intressant att se.
Kul med mycket bilder i det här fallet.

Redigerat av Unregistered1791125b, 04 July 2010 - 10:08.

Postad 04 July 2010 - 13:26

Hybe
  • Hybe
  • Beroende

• 1429 inlägg
  • 0

...
Du bodde inte i sthlm? om du bort i närheten så är mitt råd att ta dig hit för att ta en närmare titt på duken med egna ögon för att se att det som skriva inte är humbug utan är den fantastiska sanningen om denna duk.
...
Hälsningar // Luli

Tyvär bor jag i Göteborg,
och jag vet inte om det e så smart att åka och kolla på duken nu, då habegäret kan bli för stort för min ekonomi! :D

Jag är dock nästan helt 100 på att detta e duken jag ska ha!
Har jag inte råd att köpa denna duk inom överskådlig framtid, är det nästan så jag kan sälja min projektor!

Postad 05 July 2010 - 11:01

KarlXII
  • KarlXII
  • Beroende

• 1112 inlägg
  • 0

Hej KarlXII!
Ser verkligen bra ut.
Har du även några bilder på din duk -i ditt rum i halvmörker/dagsljus att visa (under filmvisning)?
Gärna även från sidan in mot duken.
Det skulle vara mycket intressant att se.
Kul med mycket bilder i det här fallet.

Självklart. :)
Taget idag strax före tolv, det är lite molnigt men mycket ljust ute.
Samma bländare och slutartid för bägge dukarna.
En mörk scen från Planet Earth visas på alla fyra bilderna.

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Vad kallas det på sista bilden? No Spotting? :)

Postad 05 July 2010 - 15:52

Unregistered1791125b
  • Unregistered1791125b
  • Forumräv

• 722 inlägg
  • 0

Självklart. :)
Taget idag strax före tolv, det är lite molnigt men mycket ljust ute.
Samma bländare och slutartid för bägge dukarna.
En mörk scen från Planet Earth visas på alla fyra bilderna.
Vad kallas det på sista bilden? No Spotting? :)

Tack så mycket!!!
Uppskattas!
Framifrån är det ju en otrolig skillnad mellan dukarna.
Och med tanke på hur mycket fönster du har i det rummet
så är det ju fantastiskt att det går att reflektera en bild överhuvudtaget i allt det ljuset.
Fruktansvärt svåra förhållanden.
Förstår att du är supernöjd med BD.
Grattis till ett bra köp!

Postad 05 July 2010 - 21:45

Unregisteredc2ba912d
  • Unregisteredc2ba912d
  • Användare

• 175 inlägg
  • 0
Efter att ha läst denna tråd börjar man bli riktigt sugen på Black Diamond.
Funderar om man ska ta sig en resa till sthlm och kolla in duken live.

Sitter på ca 3,3 meter och projektorn hamnar ungefär på samma avstånd.
Ny lägenhet och duken hamnar på långväggen i vardagsrummet.

Min gamla duk var en 86" på ungefär samma avstånd.

Postad 07 July 2010 - 19:14

Unregistered1e15fe30
  • Unregistered1e15fe30
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0
KarlXII, Tack för bilderna. och som lecvip säger är det helt fantastiskt att det ens går att få fram en sån bild i sånt ljus. Att notera är också att Sim2 D80E som du använder är endast på 1100 ANSI-lumen max, så det är en riktigt bra bild du får fram mao. Om man vill ha bättre bild på dagen så behöver man såklart en ljusstarkare projektor.

Men när det är så fint väder som när du tog bilerna är men ju endå ute och klipper gräsmattan, går ut med hundarna, badar, blir iväg tvingad till ikea osv etc..

Jag kommer iallafall köra med en liten tv(32") vid sidan om Black Diamond II duken i höst för att se på nyheterna och slö titta på jeopardy, sedan när det ska kikas serier och film så vrider man huvet mot duken. :D

Noterar även i bilderna att du verkar ha en mycket intressant bas array nere under bokhyllan... bra waf faktor på den! vore spännande med mer info om bokhylle basarna. kanske redan står i någon annan tråd på component misstänker jag?

// Luli

Postad 08 July 2010 - 09:37

Unregistered1791125b
  • Unregistered1791125b
  • Forumräv

• 722 inlägg
  • 0
KarlXII, jag är lite nyfiken på hur du upplever dukens grain-alltså kornighet/gräng (inte gain) om du förstår vad jag menar.
På vilket avstånd ser du/ ser du inte kornen? Eller är den helt kornfri/grängfri?
Har du plåtat någon närbild där man ser denna ev kornighet?
Är mycket nyfiken på detta.

Postad 14 July 2010 - 16:00

KarlXII
  • KarlXII
  • Beroende

• 1112 inlägg
  • 0

KarlXII, jag är lite nyfiken på hur du upplever dukens grain-alltså kornighet/gräng (inte gain) om du förstår vad jag menar.
På vilket avstånd ser du/ ser du inte kornen? Eller är den helt kornfri/grängfri?
Har du plåtat någon närbild där man ser denna ev kornighet?
Är mycket nyfiken på detta.

Den är väl i princip helt kornfri. Det ser lite skumt ut, materialet. Som metall, utan metallglansen men inte inte likt metallic. Det är grått men inte homogent.

Lurigt va? :)
Tyvärr har jag ingen bra bild.

Postad 14 July 2010 - 16:15

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0

Den är väl i princip helt kornfri. Det ser lite skumt ut, materialet. Som metall, utan metallglansen men inte inte likt metallic. Det är grått men inte homogent.

Lurigt va? :)
Tyvärr har jag ingen bra bild. :) ......... ;)

Får man fråga vart du bor i landet, hade vart skoj att se både din bild och höra på dina moduler.

Postad 15 July 2010 - 09:01

Unregistered1791125b
  • Unregistered1791125b
  • Forumräv

• 722 inlägg
  • 0

Tack för svar!
Ja -det låter skumt :) -någon form av "reflektorer" bör den ju vara uppbyggd av eftersom den riktar ljuset.
Det gör iofs en matt aluminiumplåt också och där är ju inte heller några synliga "gitter".
Fast då brukar man få hotspot istället...
Men om du går väldigt nära duken (30-50cm) ser du något av dukmaterialet då eller är den helt slät?
Jag ska försöka beställa en provbit o glo själv så att jag inte tjatar hål i huvet på dig...

Postad 19 July 2010 - 13:20

Jokkmeister
  • Jokkmeister
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0
Någon som vet om Runt Ljud levererar 2.35:1 curved varianten av Black Diamond II eller är man "tvingad" att se över importalternativet då?

Postad 22 July 2010 - 12:33

Unregistered1e15fe30
  • Unregistered1e15fe30
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0

Någon som vet om Runt Ljud levererar 2.35:1 curved varianten av Black Diamond II eller är man "tvingad" att se över importalternativet då?

De erbjuder alla dukar som Screen Innovations har eftersom de är sveriges generalagent så har de tillgång på hela deras sortiment, så är det nog inga problem.

Mailat och frågar dem om pris för curvade dukarna?

//Luli

Redigerat av Unregistered1e15fe30, 22 July 2010 - 13:30.

Postad 25 July 2010 - 00:02

KarlXII
  • KarlXII
  • Beroende

• 1112 inlägg
  • 0
Update:

Fortfarande jäkligt nöjd! :D

Tog några bilder idag för att visa ljusförhållandena min duk måste slåss med.
Här ligger jag i högra soffan, dvs utanför dukens bredd, och knäpper:

Postad bild
Postad bild

Känns mycket skönt att kunna dra igång en film trots att det inte är kolmörkt.
Jag har lite svårt att ställa in ljus och kontrast; duken i sig är så kontrastrik att det är lätt att överdriva ELLER underdriva inställningarna. Pär från Tiwia kommer snart hit och kalibrerar och det ska bli skönt att få det riktigt gjort.

Postad 25 July 2010 - 08:58

Unregistered1791125b
  • Unregistered1791125b
  • Forumräv

• 722 inlägg
  • 0
KarlXII -ser jäkligt bra ut!!!
En stilla önskan: -kan du inte videofilma en snutt på din duk (före eller efter Pär) med kamerans videofunktion så att man ser hur duken ser ut i lite olika scener -panorera över duken?
En stilla önskan 2: Skulle vara kul om du kan lägga upp före-efterbilder som visar vad Pärs kallibrering gjorde (samma bild/scen ur någon film -helst inte testbilder från kalibreringsskivan..)
En stilla önskan 3: Kan du inte ta en närbild av duken med film igång så att man ser själva ytan som reflekterar?

Redigerat av Unregistered1791125b, 25 July 2010 - 09:00.

Postad 25 July 2010 - 15:28

KarlXII
  • KarlXII
  • Beroende

• 1112 inlägg
  • 0
Nä, någon filmning blir det inte - jag har inget att filma med för tillfället.
Kalibreringen tror jag inte kommer att göra sig med simpel avfotografering. Jag kan ju prova men det är knappast troligt att det kommer att synas på ett screenshot.
Ska se om jag kan fånga reflexerna. :D

Postad 25 July 2010 - 16:12

Unregistered1791125b
  • Unregistered1791125b
  • Forumräv

• 722 inlägg
  • 0

Nä, någon filmning blir det inte - jag har inget att filma med för tillfället.
Kalibreringen tror jag inte kommer att göra sig med simpel avfotografering. Jag kan ju prova men det är knappast troligt att det kommer att synas på ett screenshot.
Ska se om jag kan fånga reflexerna. :D

Hyggligt!
Tror att det är intressant för fler än mig ;)
Tack på förhand!!!

Postad 25 July 2010 - 22:39

belzebubb
  • belzebubb
  • Veteran

• 1866 inlägg
  • 0
Man kan tro att du har photoshoppat in bilden. Så som många tvingas göra på forumet när dom ska ta bild av sin anläggning i dagsljus för att det ska se bra ut. Ser så overkligt ut med sådan bild i det dagsljuset :D

Redigerat av belzebubb, 25 July 2010 - 22:40.

Postad 28 July 2010 - 10:59

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Man kan tro att du har photoshoppat in bilden. Så som många tvingas göra på forumet när dom ska ta bild av sin anläggning i dagsljus för att det ska se bra ut. Ser så overkligt ut med sådan bild i det dagsljuset ;)

Hade samma tanke jag med. :P Grymma bilder Kalle Dussin.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.